سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۳:۲۷

سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۳:۲۷

حکومت اسلامی ایران، حکومت تزویر و ریا، سانسور و سرکوب!

نگرانی آن‌ها از همکاری‌های نظامی ایران و روسیه بسیار بالاست. برد کلپر، خبرنگار امور خارجی آمریکا در مقاله‌ای تحلیلی در آسوشیتدپرس، در این‌باره نوشت: استفاده روسیه از پایگاه نظامی ایران پیامی است به ‌آمریکا که می‌گوید: «با ما باش وگرنه باید از دشمنانت کمک بگیریم.

  
حکومت اسلامی ایران، از همان روزهای نخست به‌قدرت رسیدنش تزویر و ریا، سانسور و سرکوب را آغاز کرد و به‌وحشیانه‌ترین شکلی کلیه دستاوردهای انقلاب ۵۷ مردم ایران را از بین برد. انقلابی که هدفش رسیدن به ‌آزادی، برابری، نان و معیارهای انسانی بود. این حکومت در این مدت ۳۷ سال حاکمیتش، تمام ارزش‌ها و معیارهای انسانی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی را از بین برده است.
سران و مقامات و ارگان‌های حکومت اسلامی، نه تنها به‌کسی رحم نمی‌کنند و غیر از راه سرکوب پلیسی و غارت اموال عمومی مردم، راه دیگری را نمی‌پذیرند، بلکه گاهی به‌خودی‌هایشان نیز رحم نمی‌کنند و روز روشن به‌همدیگر دروغ می گویند و به‌تحریف واقعیت‌ها دست می‌زنند. 
برای مثال، کشیدن پای یک نیروی نظامی خارجی به‌ یک کشور، کار ساده‌ای نیست و اجبارا باید راه‌های «قانونی» همان کشور را طی کند، و سپس به‌این نیروی خارجی اجازه داده شود وارد کشور فرضی گردد.
اخیرا جنگنده‌های نیروی هوایی روسیه در پایگاه هوایی «نوژه»‌ (همدان) مستقر شده‌اند، واقعه بسیار مهمی در روابط ایران و روسیه است. به‌خصوص این برای اولین‌بار در ایران از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون است که شماری از جنگنده‌های روسیه در ایران مستقر می‌شوند. هدف هواپیماهای جنگی روسیه در ایران، بمباران مراکز مخالفین حکومت سوریه در این کشور است. حکومت اسلامی ایران، حکومت روسیه، حزب‌الله لبنان و… در پنج سال گذشته در جنگ داخلی سوریه از حکومت بشار اسد دفاع کرده‌اند و علیه مخالفین آن ‌جنگیده‌اند، و هنوز هم می‌جنگند.
همه شواهد نشان می‌دهد که این نیروی مهم روسیه با تایید سیدعلی خامنه‌ای سردمدار تبه‌کاران حکومت اسلامی وارد ایران شده‌اند، و عملا این مسئله بدون طی کردن راه‌های قانونی و بدون اطلاع برخی مقامات و ارگان‌های مسئول انجام گرفته است.
اما جالب‌تر از همه پس از این که خبرگزاری‌های روسیه این ماجرا را علنی کردند انگار تازه برخی مقامات و ارگان‌های حکومت اسلامی متوجه آن شدند و نتیجه این شده که همه به‌همدیگر دروغ بگویند و اظهارنظر‌های متناقض داشته باشند.
 
سایت خبری روسی ridus، خبر داد که به‌تعدادی تصاویر اختصاصی از استقرار جنگنده بمب‌افکن‌های استراتژیک ” TU-22M3” روسیه در پایگاه هوایی همدان دست یافته و با انتشار این تصاویر نوشته است این هواپیماها به‌دلیل فاصله کوتاه‌تر پایگاه همدان با سوریه و صرفه‌جویی در وقت و هزینه در این پایگاه ایران استقرار یافته‌اند. این هواپیماهای جنگنده از پایگاه هوایی «موزدوک» در روسیه به‌همدان انتقال یافته‌‌اند.
بنا به‌‌این گزارش، توافق اخیر نظامی و امنیتی بین ایران و روسیه، اجازه استقرار هواپیماهای نظامی روسیه را در ایران می‌دهد.
در این گزارش آمده است هواپیماهای روسیه پیش‌تر برای حمله هوایی به‌مواضع داعش در سوریه باید مسافتی بیش از ۲۱۵۰ کیلومتر را می‌پیمودند در حالی که فاصله پایگاه هوایی همدان تا محل استقرار نیروهای داعش در حومه پالمیرا سوریه تنها ۹۰۰ کیلومتر است. این مسافت برای جنگنده های روسیه ۶۰ درصد کوتاه‌تر است.
تا قبل از این چند مرتبه کشتی‌های جنگی ارتش روسیه در دریای خزر به ‌بنادر ایران آمده بودند اما هدف آن‌ها صرفا بازدید و تشریفاتی بوده است.
روسیه روز سه‌شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۵‌-‌۱۶ اوت ۲۰۱۶، اعلام کرد که تعدادی از جنگنده‌های توپولوف خود را در پایگاه هوایی نوژه همدان مستقر کرده است و این جنگنده‌ها نخستین عملیات هوایی خود از این پایگا‌ه‌ را در حلب انجام داده‌اند.
خبرگزاری راشا تودی روسیه روز یک‌شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۵‌-۲۱ اوت ۲۰۱۶، نوشت: «ایران به‌نیروی هوایی روسیه اجازه داده تا هر زمان که مسکو لازم می‌داند از پایگاه هوایی همدان استفاده کند».
سردار حسین دهقان، وزیر دفاع ایران صبح دوشنبه یکم شهریور ۱۳۹۵‌-‌۲۲ اوت ۲۰۱۶، از اقدام مسکو در مورد اعلام خبر حضور جنگنده‌هایش در پایگاه نوژه همدان انتقاد کرد و گفت حضور جنگنده‌های روس در پایگاه نوژه موقتی و برای سوخت‌گیری است.
هم‌چنین در چند ماه اخیر نیز بارها جنگنده‌ها و هواپیماهای روسیه برای پرواز به‌سمت سوریه از آسمان ایران عبور می‌کردند. موشک‌های دوربرد و بالدار ارتش روسیه هم پس از شلیک از کشتی‌های جنگی این کشور در دریای خزر و عبور از آسمان ایران و عراق، به‌اهداف مورد نظر در شمال و شرق سوریه اصابت کردند.
بنا به‌این گزارش، این جنگنده بمب‌افکن‌های استراتژیک روسیه به‌دلیل بزرگی – بزرگ‌ترین جنگنده بمب‌افکن جهان‌- مناسب استقرار در پایگاه هوایی حمیمیم در شهر بندری لاذقیه سوریه نیستند.
این خبر در حالی انتشار یافته که میخاییل بوگدانف نماینده ویژه ولادیمیر پوتین – ‌رییس جمهوری روسیه ‌- در امور خاورمیانه به‌ایران سفر کرده تا با مقامات ایرانی درباره بحران سوریه رایزنی کند. گفته می‌شود گفت‌و‌گو درباره موضع جدید دولت ترکیه در قبال سوریه یکی از محورهای اصلی رایزنی های بوگدانف با مقامات ایران است.
 
با این که گزارشات مطرح شده از طریق رسانه‌های روسیه در این‌باره، حکایت از قرار دادن پایگاه هوایی همدان در اختیار نیروی هوایی روسیه دارند، رییس مجلس شورای اسلامی در نشست علنی در پاسخ به‌تذکری در این‌باره، با تاکید براین که با روسیه در موضوع منطقه همکاری داریم گفت: «ایران به‌هیچ‌وجه هیچ پایگاه نظامی به‌روسیه و به‌هیچ کشوری نداده است لذا استقرار پایگاه نظامی برای روسیه را تکذیب می‌کنیم».
علی لاریجانی در پاسخ تذکر فلاحت‌پیشه در مورد حضور جنگنده‌های روسیه در پایگاه هوایی نوژه همدان گفت: اخطار شما ناظر به‌اصل ۱۴۶ قانون اساسی است که طبق آن‌ استقرار هرگونه پایگاه نظامی خارجی در کشور ممنوع است که بر این اساس پایگاهی در اختیار هیچ کسی قرار ندادیم. او ادامه داد: «این‌که ما با روسیه به‌عنوان متحد در مسائل منطقه به‌خصوص در سوریه همکاری داریم به معنای این نیست که پایگاهی به‌روسیه از نظر نظامی دادیم لذا اگر کسی این موضوع را در رسانه‌ها مطرح کرده تکذیب می‌شود».
رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که ما با روسیه همکاری داریم و آن‌ را به صورت علنی مطرح کرده‌ایم گفت: این همکاری به‌خاطر بحران تروریستی است که برخی کشورهای مخرب منطقه و آمریکایی‌ها راه انداخته‌اند. آن‌ها شرایطی را در منطقه ایجاد کرده‌اند که فکر می‌کنیم در این وضعیت روسیه تلقی درستی از منطقه پیدا کرد و در یک سال اخیر همکاری‌اش را با ما در زمینه حل بحران تروریستی در منطقه آغاز کرد. لاریجانی با بیان این‌که همکاری ایران و روسیه در مسئله سوریه نزدیک است گفت: فکر می‌کنیم بعد از این مدت روشن شد که نظرات ایران از ابتدا در مورد سوریه درست بود به‌طوری که مقاومت می‌کرد که بحران‌آفرینی‌ها در سوریه باعث جرقه‌زدن آتش در کل منطقه می‌شود. او با ابراز خوشنودی از این‌که روسیه در مسئله یمن نیز توجه بیش‌تری دارد گفت: آرای ما در حل بحران تروریستی در منطقه با روسیه نزدیک است و همکاری می‌کنیم اما  به‌هیچ‌وجه هیچ پایگاه نظامی نه به‌روسیه نه به‌کشور دیگری در ایران داده نشده است».
 
در همین حال شهروز برزگر عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم، ضمن تکذیب خبر حضور جنگنده‌های روسی در ایران از ارائه گزارش وزارتخانه‌های اطلاعات و کشور در این مورد در هفته آینده به‌کمیسیون متبوعش خبر داد. وی در مورد حضور جنگنده‌های روسی در ایران گفت: ما هنوز از وجود جنگنده‌های روس در ایران اطمینان حاصل نکرده‌ایم و حضور یا عدم‌حضور آن‌ها در همدان تاکنون برای ما محرز نشده است. او افزود: البته حضور جنگنده‌های روس در ایران بلامانع است چراکه به‌این طریق می‌توانیم مواضع داعش را در عراق و سوریه به‌راحتی از بین ببریم.
نماینده سلماس در مجلس شورای اسلامی، در مورد اظهارنظر برخی اعضای کمیسیون امنیت ملی مبنی‌بر این که وقایع تاریخی نشان می‌دهد که نمی‌توان به‌روسیه اعتماد کرد،‌ تصریح کرد: ما اقتدار لازم برای مقابله با هر نوع تهاجم علیه کشورمان را داریم و تنها این اجازه را به‌روس‌ها می‌دهیم که از خاک کشورمان برای از بین بردن مواضع تکفیری‌ها استفاده کنند و از هیچ کمکی برای نابودی تروریست‌ها و ایجاد امنیت در جهان اسلام دریغ نمی‌کنیم در عین حال این‌که اجازه نمی‌دهیم که به تمامیت ارضی کشور خدشه‌ای وارد شود. برزگر یادآورشد: ما برای اطلاع از صحت و سقم این خبر از طریق وزارتخانه‌های اطلاعات و کشور و سایر مجاری قانونی اقدام کرده‌ایم و قرار بر این شده که هفته آینده در این رابطه گزارشی مبنی‌بر صحت یا عدم‌صحت خبر حضور جنگنده‌های روسی در ایران ارائه دهند البته بعید می‌دانم که این خبر صحت داشته باشد چرا که در این صورت کمیسیون امنیت ملی باید در جریان قرار می‌گرفت.
 
آمریکایی‌ها در واکنش به‌حضور جنگنده‌های روسی در همدان، ابتدا گفتند که این مسئله تاثیری بر فعالیت‌های هوایی این کشور در سوریه نخواهد داشت و سخن‌گوی پنتاگون نیز اعلام کرد مسکو پیش از حمله به‌مواضع داعش از ایران، واشنگتن را در جریان گذاشته بود، اما «مارک تونر» سخن گوی وزارت خارجه آمریکا استقرار بمب‌افکن‌های روس در ایران را «مایه تاسف» دانست و گفت: با توجه به‌شرایط کنونی بحران در سوریه، اقدام روسیه «کمک‌کننده و مفید» نیست و این اقدام ممکن است نقض قطعنامه شورای امنیت، علیه ایران باشد. منظور سخنگوی وزارت خارجه امریکا، قطعنامه ۲۲۲۳ شورای امنیت است و آمریکایی‌ها معقتدند چون طبق این قطعنامه فروش یا انتقال هرگونه هواپیمای جنگی به‌ایران ممنوع است، بنابراین باید نسبت اقدام روس‌ها با قطعنامه فوق را بررسی کند.
 
نگرانی آن‌ها از همکاری‌های نظامی ایران و روسیه بسیار بالاست.  برد کلپر، خبرنگار امور خارجی آمریکا در مقاله‌ای تحلیلی در آسوشیتدپرس، در این‌باره نوشت: استفاده روسیه از پایگاه نظامی ایران پیامی است به ‌آمریکا که می‌گوید: «با ما باش وگرنه باید از دشمنانت کمک بگیریم. خبرنگار امور خارجی آمریکا معتقد است: آمریکا پیش‌تر به‌روسیه پیشنهاد داده بود تا برای مبارزه با داعش و دیگر شبه نظامیان تندرو در سوریه با آن‌ها همکاری نظامی کند، اما مذاکرات لازم برای این همکاری هفته‌ها طول کشیده و روسیه نیز بی‌صبر شد. به‌عقیده برد کلپر، استفاده روسیه از این پایگاه هوایی که در ۲۸۰ کیلومتری تهران قرار دارد یک یادآوری برای کابینه آقای اوباماست که در صورتی که واشنگتن در دسترس نباشد، روسیه به‌سراغ ایران خواهد رفت.
 
در همین جهت فایننشال تایمز نیز در گزارشی نوشت: استفاده از پایگاه همدان نه تنها نفوذ منطقه‌ای روسیه، بلکه فشار بر واشنگتن را در هماهنگی عملیات نظامی در سوریه با مسکو را افزایش می دهد. علاوه بر آن این امر از اولویت لجستیکی برخوردار است.  
روزنامه گاردین نیز ضمن اشاره به‌تحول مهم در همکاری‌های روسیه‌- ‌ایران در حوزه سوریه در این‌باره نوشت: شاشانک جوش کارشناس ارشد انستیتوی سلطنتی نیروهای مشترک لندن این واقعه را بی‌سابقه خواند. او گفت: آمادگی پذیرایی از خارجیان در سرزمین نفتی ایران، قدم بزرگ دیپلماسی و سیاسی محسوب می‌شود.
 
اظهارات وزیر دفاع دولت حسن روحانی در حمایت از استقرار هواپیماهای جنگی روسیه در پایگاه هوایی نوژه همدان مورد توجه شماری روزنامه‌ها قرار گرفت و از جمله روزنامه آرمان، از قول وزیر دفاع نوشت: «حضور هواپیماهای روسی ربطی به ‌مجلس ندارد».
به‌نوشته این روزنامه، وزیر دفاع با اشاره به‌حضور هواپیماهای جنگنده روسی در همدان و استفاده روس‌ها از امکانات پایگاه هوایی همدان گفته‌ است: «آن‌چه امروز در پذیرش هواپیماهای روسی در همدان انجام می‌شود، در راستای همکاری‌های متقابل ایران و روسیه جهت مورد هدف قرار دادن تجهیزات و تجمعات در جریان‌های تروریستی است و این موضوع نیز بنا بر درخواست سوریه انجام می‌شود».
 
روزنامه آرمان گزارش داده که وزیر دفاع با تاکید بر این‌که «فعلا استفاده از پایگاه‌های دیگر در برنامه نیست، اما اگر شرایط عملیاتی اقتضا کند بررسی و تصمیم‌گیری‌های لازم انجام خواهد شد»، در پاسخ به‌پرسشی مبنی بر اعتراض برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به‌حضور هواپیماهای روسی در آسمان ایران و استفاده این هواپیماها از امکانات ایران، گفته‌است: «تا هر وقت لازم باشد اجازه استفاده از پایگاه نوژه را خواهیم داد. این موضوع ربطی به‌مجلس ندارد. این کار تصمیم نظام در جهت مقابله با داعش و تروریست‌ها در سوریه بوده‌ است» و «شورای عالی امنیت ملی در این رابطه مصوبه‌ای داشته‌ است».
روزنامه شرق هم در تیتر یک خود نوشت: نشست خبری روز شنبه حسین دهقان، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح هرچند بیان گزارشی از عملکرد این وزارتخانه و برنامه‌های پیش روی آن محور سخنان دهقان بود اما «سئوالات خبرنگاران بیش‌تر معطوف به‌حضور هواپیماهای روسی در پایگاه هوایی نوژه و انتقاداتی بود که به‌این اقدام بیان شده بود. انتقاداتی که وزیر دفاع به‌آن‌ها پاسخ‌های عجیبی داد. پاسخ‌هایی نظیر این که «تصمیم نظام بوده و به‌نمایندگان مجلس ربطی ندارد».
به‌نوشته این روزنامه «هرچند این سخنان حسین دهقان بلافاصله در فضای مجازی با واکنش‌هایی از سوی برخی نمایندگان نظیر محمود صادقی مواجه شد» اما هم‌چنان «جدی‌ترین اقدام در این‌باره، نامه‌ای است که ۲۰ نماینده مجلس خطاب به‌علی لاریجانی، رئیس مجلس نوشته‌اند تا مسئولان شورای عالی امنیت ملی با حضور در جلسه غیرعلنی در این‌باره به‌مجلس پاسخ‌گو باشند».
 
روزنامه جوان، نزدیک به‌سپاه پاسداران، در یادداشتی با تیتر «روسیه‌هراسی با هدف غش در آغوش آمریکا» منتقدان داخلی استقرار هواپیماهای روسی در همدان را به‌شدت مورد حمله قرار داده و نوشته‌ است: «پایان ماه عسل تهران-واشنگتن دقیقا همان موضوعی است که علت اصلی نگرانی طیف غرب‌گرای داخلی از ارتقای همکاری‌ها میان ایران و روسیه به ویژه در بحث استفاده از پایگاه هوایی همدان است».
این روزنامه نوشته‌ است: «جوسازی و پروپاگاندای رسانه‌ای-‌مجازی جریان غرب‌گرای داخلی بر سر استفاده روسیه از حریم هوایی کشورمان نه منافع ملی و دفاع از حریم هوایی و تمامیت کشور و حتی قانون اساسی است بلکه منافع حزبی و جناحی است که حاضرند برای حراست از آن منافع عامه جامعه را با خطر روبه‌رو سازند».
روزنامه جوان، با اشاره به‌کشته‌شدن شماری از نیروهای اعزامی از ایران به ‌سوریه در جریان کاهش نیروهای روسی در خان‌ طومان سوریه، نوشته ‌است: «حادثه تلخ خان‌ طومان نیز از جمله مصادیق دیگری است که جریان غرب‌گرای داخلی طی آن تلاش کرد روسیه را هم‌پیمانی نامطمئن برای جمهوری اسلامی ایران معرفی کند که برای دست‌یابی به‌اهداف خود حاضر است خون ده‌ها تن از جوانان این سرزمین را در یک برنامه مشترک نظامی ذبح نماید، بدون آن‌که توجیه منطقی برای آن داشته باشد».
 
هم‌زمان روزنامه شهروند در گزارشی با تیتر «کودکان بی‌سرزمین» نوشته ‌است:
«یونیسف می‌گوید با قطع‌شدن آب آشامیدنی زندگی نزدیک به ۱۰۰ هزار کودک در شهر حلب با انتشار بیماری‌های مختلف ناشی از مصرف آب آلوده در خطر است».
این روزنامه از قول ابراهیم الحج از سازمان امدادی «کلاه‌سفیدها» خبر داده که «جت‌های جنگی به‌طور معمول در روزهای بمباران بیش از ۴۰ بار به‌حلب حمله می‌کنند» و این در حالی است که «بیش از ۵/۳ میلیون کودک زیر پنج سال در سوریه شاهد خشونت، مهاجرت وعدم اعتماد به‌آینده بوده و ۳۰۶ هزار کودک سوری نیز به‌پناهجوها در کشورهای همسایه سوریه تبدیل شده و نزدیک به ۴/۸ میلیون کودک سوری نیز در این کشور و کشورهای همسایه به‌ کمک‌های انسانی نیاز دارند».
روزنامه شهروند یادآوری کرده‌ است که «طبق گزارش دیدبان حقوق بشر سوریه از سال ۲۰۱۱ بیش از ۱۴ هزار و ۷۰۰ کودک کشته شده‌اند که بیش‌ترشان در بمباران‌ها جان خود را از دست داده‌اند».
 
بحران سوریه و تبدیل آن به‌جنگ داخلی با مشارکت طرف های خارجی باعث شده اتفاقاتی در حوزه نظامی برای نخستین ‌بار روی دهد.
به‌عنوان مثال، برای اولین ‌بار پس از انقلاب ۱۳۵۷، ارتش و سپاه پاسداران حکومت اسلامی ایران، رسمی و علنی با انتقال به‌سوریه، نخستین ماموریت فرامرزی خود را انجام داد. هم‌چنین با ورود محدود ارتش ایران به ‌آسمان عراق نیز برای اولین بار ارتش ایران با اجازه دولت عراق وارد خاک این کشور شد و علیه داعش عملیات انجام داد.
علاوه بر این، برای اولین ‌بار جنگنده های روسی در خاک ایران و سوریه مستقر شدند. حضور جنگنده‌های روسیه در همدان باعث افزایش فرصت‌های خرید تسلیحات استراتژیک روسیه از سوی ایران می‌شود. بعید نیست ایران و روسیه در آینده نیز عملیات‌های مشترک نظامی را مناطق دیگر داشته باشند و این موضوع از نظر برخی کشورهای خاورمیانه به‌ویژه کشورهای عربی و خاصه عربستان سعودی و کشورهای کوچک اطراف آن تهدید بزرگی محسوب می‌شود که برای آینده جامعه ایران نیز خطرناک است.
 
استقرار نیروهای نظامی روسیه در ایران، ظاهرا با انگیزه تسهیل عملیات جنگی به‌منظور دفاع از حکومت بشار اسد در دمشق صورت می‌گیرد، که موجودیت آن می‌تواند طی معامله‌ای سیاسی مابین قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، بر خلاف خواسته و حتی اطلاع فوری حکومت اسلامی، مورد تجدیدنظر قرار گیرد، حال آن‌که ارزیابی آسیب‌های امنیتی، دفاعی و حتی روانی ناشی از گشودن آسمان ایران به‌روی موشک‌ها و هواپیماهای جنگی و پذیرایی محتمل از ناوگان نظامی روسیه، تا سال‌ها باقی خواهد ماند.
 
سرانجام خبرگزاری ریانووستی روسیه گزارش داد که مسکو فعلا استفاده از پایگاه هوایی همدان را به‌حالت تعلیق درآورده است. سخن‌گوی وزارت دفاع روسیه روز دوشنبه اول شهریور اعلام کرد تمام جنگنده‌های روسی فعال در پایگاه هوایی نوژه همدان به‌پایگاه‌های خود در خاک این کشور بازگشته‌اند.
یگور کوناشنکوف به‌خبرنگاران در مسکو گفته که نیروی هوایی ارتش روسیه عملیات‌ هوایی از پایگاه همدان «علیه مواضع تروریست‌ها در خاک سوریه» را با موفقیت انجام داده است.
به‌گزارش خبرگزاری اینترفاکس، او تاکید کرد که «استفاده نیروی هوایی روسیه از پایگاه همدان در جمهوری اسلامی ایران بر اساس توافق دوجانبه در زمینه مبارزه با تروریسم است و ادامه آن بستگی به‌وضعیت سوریه دارد».
 
روز دوشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۵‌-‌۲۲ اوت ۲۰۱۶، بهرام قاسمی سخن‌گوی وزارت خارجه ایران گفت: حضور روسیه در ایران موقت و با هماهنگی بود و آن‌ها نه در ایران پایگاه دارند و نه مستقر شده‌اند.
محمد دهقان وزیر دفاع ایران با بیان این مطلب از انتشار اخبار مربوط به‌حضور جنگنده‌های روسی در ایران از سوی مسکو انتقاد کرده بود.
 
تنها یک روز پس از سخنان سخنگوی وزارت امور خارجه حکومت اسلامی ایران در مورد توقف پرواز جنگنده‌های روس از پایگاه نوژه همدان، رییس مجلس شورای اسلامی ایران روز سه‌شنبه دوم شهریور ماه، با تایید تلویحی این نظر اعلام کرد که این پروازها هم‌چنان پابرجاست.
علی لاریجانی، روز سه‌‌شنبه با اعلام عدم توقف پرواز روس‌ها از همدان بار دیگر تاکید کرد که ایران «هیچ پایگاهی به‌کسی» نداده است.
در حالی که وزارت خارجه حکومت اسلامی، روز دوشنبه با اشاره به‌استفاده روسیه از پایگاه هوایی نوژه همدان اعلام کرد که موضوع استفاده روسیه از پایگاه هوایی نوژه همدان «عجالتا» پایان گرفته است.
موضع وزارت خارجه ایران در پی گفته سخنگوی وزارت دفاع روسیه اعلام شد مبنی بر این که تمام جنگنده‌های روسی فعال در پایگاه هوایی نوژه همدان به پایگاه‌های خود در خاک این کشور بازگشته‌اند.
حال علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی ایران، تنها یک روز پس از اظهارنظر وزارت دفاع روسیه و سخن‌گوی وزارت امور خارجه حکومت اسلامی ایران، در جلسه علنی روز سه‌شنبه در پاسخ به‌خواسته ۲۰ نماینده که برای بحث درباره این اتفاق جلسه غیرعلنی می‌خواستند تایید کرده است که وضع در پایگاه هوایی همدان عوض نشده است.
 
باید گفت همکاری نظامی اخیر حکومت اسلامی ایران و حکومت روسیه که ظاهرا در مرحله اول حل بحران سوریه و سپس عراق را مد نظر دارد، به‌معنای تقویت ائتلاف نظامی ایران، روسیه، سوریه و عراق است. از این‌رو، این مسئله برای آمریکایی‌ها بسیار سنگین خواهد بود، چرا که تاکنون آمریکایی‌ها تنها دارنده ائتلاف نظامی در غرب آسیا بودند و در مقابل آنان ائتلاف رقیبی شکل نگرفته بود، و همکاری نظامی تهران، مسکو، بغداد و دمشق، یکه‌تازی آمریکا در تشکیل ائتلاف‌های نظامی در غرب آسیا را با چالش جدی مواجه می‌کند.
مخالفت آمریکا با همکاری نظامی حکومت اسلامی ایران و حکومت روسیه، پیام ضمنی مهمی هم دارد و آن منافع آمریکا و موقعیت ضعیف نظامی خود در غرب آسیاست. 
در افغانستان اقدامات نظامی آمریکا که بیش از یک دهه است، نتیجه‌ای در بر نداشته و کاخ سفید نمی‌داند با پرونده افغانستان و طالبان چه باید بکند؟
 همه این مسائل در حالی است که اوباما قدرت را یا باید به‌‌ترامپ واگذار کند، که نهادهای آمریکایی و حتی جمهوری‌خواهان او را بی‌تدبیر و خطرناک می‌دانند و یا آن را به‌هیلاری کلینتون بسپارد که به‌مراتب بسیار ضعیف‌تر از اوباماست. بنابراین بخش زیادی از مخالفت آمریکا با همکاری نظامی تهران -مسکو، ناشی از همین مسایل است.
 
پایگاه هوایی نوژه در استان همدان، همان‌جایی است که در تیرماه سال ۱۳۵۹ به‌عنوان محل شروع کودتایی از سوی افسران نیروی هوایی شاهنشاهی در نظر گرفته شده بود که در نزدیکی رادار مهم سوباشی قرار گرفته و محل استقرار جنگنده‌های اف-۴، اف- ۵ ساخت آمریکا و میگ ۲۹ روسی است. این پایگاه هوایی که در جنگ هشت‌ساله مقابل عراق اهمیت بسیاری داشت، اکنون میزبان بمب‌افکن‌های دوربرد TU-23M3 و جنگنده‌های SU-34 اوت روسی است. وزارت دفاع روسیه، این موضوع را تایید و با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که هواپیماهای مذکور تاکنون با حملات خود انبار عمده سلاح داعش را در نزدیکی شهر حلب نابود کرده‌اند. وزارت دفاع روسیه، هم‌چنین با انتشار ویدئویی از پرواز هواپیماهایی که از پایگاه نوژه برخاسته‌ بودند اعلام کرد که داعش و جبهه النصره را در اطراف شهرهای حلب، دیرالزور و ادلب و هم‌چنین سه نقطه فرماندهی جنگ و اردوگاه‌های آموزشی را در حلب، الباب و دیرالزور هدف قرار داده و به‌این‌ترتیب تعداد قابل‌توجهی از تروریست‌ها را به‌هلاکت رسانده‌اند.
 
گشت‌های ارشاد، پارازیت ‌ماهواره‌ای، ممنوعیت‌های مختلف اجتماعی در پوشش مردان و زنان، اسیدپاشی‌های اخیر در شهر اصفهان، فیلترینگ و سانسور اینترنت، ممنوعیت یا محدودیت از پرداختن به‌موضوعات مرتبط با آزادی و برابری زنان در جامعه، ممنوعیت کنسرت‌ها، اعدام‌های گروهی و همه و همه تنها بخشی از موضوعاتی هستند که چه به‌صورت مستقیم و یا غیرمستقیم از نگرانی سران حکومت اسلامی و زیر مجموعه‌های وابسته به‌آن از احتمال اوج گیری اعتراضت مردمی در اثر بیکاری و گرانی و فقر و برای کنترل و جهت‌دهی به‌روش زندگی مردم محسوب می‌شود. 
 
حکومت اسلامی ایران به مثابه یک حکومت پلیسی، همواره در همه عرصه ها و شئونات زندگی مردم هم‌چون مسئله‌ خانواده، سبک ازدواج، نوع مسکن، نوع لباس، الگوی مصرف، نوع خوراک، نوع آشپزی، تفریحات، مسئله‌ خط، مسئله‌ زبان، مسئله‌ کسب و کار، رفتار در محل کار، رفتار در دانشگاه، رفتار در مدرسه، رفتار در فعالیت سیاسی، رفتار در ورزش، رفتار در رسانه‌ها، رفتار با نویسندگان و هنرمندان، رفتار با پدر و مادر، رفتار با همسر، رفتار با فرزند، رفتار با حاکمیت، رفتار با رییس و روسا، رفتار با مرئوس، رفتار با پلیس، رفتار با مامور دولت، سفرها، نظافت و طهارت، رفتار با دوست، رفتار با دشمن، رفتار با بیگانه و…؛ این‌ها آن محور‌های اصلی حاکمان مستبد است که همواره تلاش می‌کنند سبک زندگی و اهداف و ایدئولوژی حاکمیت را از هر طریق ممکن بر مرد تحمیل کنند و کنترل شدید پلیسی بز زندیگ آن‌ها داشته باشند. تمدن است، که متن زندگی انسان است. 
به همین دلایل خامنه‌ای، دایما از «تمدن اسلامی» دم می‌زند و با حمله به‌سبک زندگی غربی، فریاد سر می‌دهد: «باطن فرهنگ غربی عبارت است از همان سبک زندگی مادی شهوت‌آلود گناه‌آلود هویت زدا و ضد معنویت و دشمن معنویت. شرط رسیدن به‌تمدن اسلامی نوین در درجه اول این است که از تقلید غربی پرهیز شود. ما متاسفانه در طول سال‌های متمادی، یک چیزهایی را عادت کرده‌ایم تقلید کنیم».
خامنه‌ای در راستای همین برنامه بود که خواستار تغییر دیدگاه‌ها در زمینه مسائل زنان شد و حتی رسما از تبعیض علیه زنان دفاع کرد. او در دیدار با گروهی از زنان حزب‌الهی، ضمن تاکید بر این‌که «مسئله‌ اشتغال بانوان، جزو مسائل اصلی نیست»، گفته بود: «بعضی از مشاغل هست متناسب با ساخت زن نیست، خب این‌ها را دنبال نکنند. یکی از کارها این است که آن تحصیلاتی را که به‌آن مشاغل منتهی می‌شود، بر زن تحمیل نکنند. این بحث دانشگاه و تحصیلات و مانند این‌ها که باز بعضی‌ها جنجال می‌کنند که در تحصیلات تبعیض است، این تبعیض همه‌جا بد نیست».
حتی نحوه لباس پوشیدن مردم و نوع موسیقی‌هایی که مردم باید گوش ‌دهند و یا کتاب‌هایی که اجازه انتشار دارند، به وسیله حکومت کنترل می‌شود.
نحوه جشن و شادی مردم در مراسم‌های مختلف کنترل می‌شود و هر چند وقت یک‌بار خبری از هجوم ماموران انتظامی یا امنیتی به‌یک مراسم شادمانی یا شب‌نشینی و مهمانی منتشر می‌شود و… 
نگرانی از سبک زندگی مردم، حتی به‌مهد کودک‌ها هم کشیده شده است. مینو اصلانی٬ رییس سازمان بسیج جامعه زنان، گفته است: «رقص و عادی شدن روابط بین دختران و پسران که امروزه در مهدکودک‌های کشور انجام می‌شود به‌دور از سبک زندگی اسلامی می‌باشد. شخصیت اصلی فرزندان ما در همین مهدکودک‌ها شکل می‌گیرد، در نتیجه آموزش فرهنگ‌های غربی به‌کودکان شخصیتی غرب‌زده از آنان به‌وجود می‌آورد».
همین حکومت و نیروهای اطلاعاتی و امنیتی و انتظامی آن بر سر هر کوی و برزن مواظبند که اسلام توسط زنان «بدحجاب» در معرض خطر قرار نگیرد، هنگامی که سرمایه‌های انسانی و اقتصادی کشور را در سوریه، لبنان، یمن، عراق و… بر باد می‌دهد و حتی پایگاه‌های نظامی برای نشست و برخاست جنگنده های غول پیکیر روسیه قرار می‌دهد و کشور و مردمش ر ادر معرض خطرات مختلق از جمله جنگ قرار می‌دهد حاضر نیست هیچ اطلاعاتی به‌مردم دهد به‌طوری که وزیر دفاعش هم به‌نمایندگان مجلس‌شان می‌گوید قرار دادن پایگاه هوایی نوژه به‌روس‌ها به‌شما چه ربطی دارد؟! 
موارد ذکر شده تنها نمونه‌هایی است از رخدادهای سی و هفت سال حکومت ریا و تزویر که نتیجه آن، زندگی بیش از بیست میلیون نفر در فقر مطلق، زندگی بیش از نیمی از جمعیت هشتاد میلیونی کشور زیر خط فقر و میلیون‌ها جوان بیکار تحصیل کرده است. جوانانی که بدون چشم‌انداز روشن و امید به‌آینده، یا به مواد مخدر پناه می‌برند و ده‌ها توهین و تحقیر به‌جان می‌خرند تا بخور و نمیر زندگی کنند. البته اگر بتوان اسمش را زندگی گذاشت! 
چنین حکومتی، بلای جان مردم و آزادی‌هایش است بنابراین، باید با این حکومت تعیین تکلیف قطعی کرد و بدون توهم به‌انتخابات و دعواهای جناحی، تمام هم و غم خودمان را باید در راستای سرنگونی کلیت این حکومت و برپایی یک جامعه نوین آزاد، برابری، عادلانه، مرفه و انسانی باشیم!
تاریخ انتشار : ۳ شهریور, ۱۳۹۵ ۶:۱۲ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

سخن روز

حملۀ تروریستی در مسکو را محکوم می‌کنیم!

روشن است که چنین حمله‌ای نیاز به تیمی حرفه‌ای و سازماندهی و تدارکی نسبتاً طولانی و گسترده دارد. در عین حال، زود است که بتوان تحلیل جامع و روشنی از ابعاد پشت پردۀ این جنایت و اهداف سازمان‌دهندگان آن ارائه داد. هدف از این یادداشت کوتاه نیز  در وهلۀ نخست مکثی است بر قربانیان این حمله و حملاتی از این دست. قربانیانی که تنها سهم‌شان از سازمان‌دهی و تدارک چنین جنایاتی و علل پشت پردۀ آن، هزینه‌ای است که با جان و سلامتی‌شان می‌پردازند.

مطالعه »
یادداشت
تظاهرات آتش بس در آمریکا

شعبده بازی بایدن بر روی جنگ غزه

ممکن است به اشتباه کسی را با تیر زد یا جایی را تصادفی بمباران کرد ولی امکان ندارد که دو میلیون نفر را تصادفی با قحطی و گرسنگی بکشید.
قحطی در غزه قریب الوقوع است و پیامدهای آنی و بلندمدت سلامتی نسلی را به همراه خواهد داشت.

مطالعه »
آخرین مطالب

افزایش تشنج در منطقه و ادامۀ ماجراجویی‌های دولت‌های اسرائیل و ایران را محکوم می‌کنیم!

سازمان فداییان خلق ایران(اکثریت) یک‌بار دیگر مخالفت اکید خود را با ماجراجویی‌های خطرناک پیش‌آمده از سوی اسرائیل و واکنش متقابل جمهوری اسلامی ایران و ادامۀ حملات نظامی  چه از سوی جمهوری اسلامی و چه از سوی اسرائیل، اعلام و قاطعانه از تلاش‌های دیپلماتیک برای رفع اختلافات منتج به این حوادث حمایت می‌کند. 

پیش و پس موشک‌ها!

جمهوری اسلامی به دولت‌های عراق، عمان، عربستان و اردن خبر ‌داد که تصمیم به عملیات هوایی از خاک ایران به خاک اسرائیل دارد. عملیاتی که ناگزیر از آسمان کشورهای حد فاصل خواهد گذشت. با این کار، قدرت‌های جهان و کشورهای منطقه مرتبط با فضای جنگی و نیز مشخصاً دولت اسرائیل را از قبل نسبت به حمله، آگاهی سیاسی و نظامی داد.

در انتظار باران

دیروز از صبح،
در انتظار باران بودم،
می‌گفتند نمی‌آید،
ابرهای بارور را باد،
به آن سوی اقیانوس‌ها برده،
و چنین می‌پنداشتند، اما آمد …
چه روز زیبایی بود

همه‌ی چلچله‌‌ها برگشتند

گلها از این‌که روزی پژمرده شوند؛ نگران نیستند!
از نهایت جلوه‌گری دست نمی‌کشند!
زیبایی‌ها‌یشان، از عطر و بو و تا تجلی سحرانگیز را بدون هیچ کینه‌ای پیشکش می‌‌‌کنند.

اجازه است که خودم باشم، آزاد باشم؟

اجازه است زمانی که از خانه بیرون می‌روم با احساس آرامش بیرون بروم، راه بروم سرک‌ها یا مسیر هدفم را طی کنم، بدون داشتن هراس، ترس، دلهره و وحشت از این ‌که مبادا طالبان مرا با خود ببرد، یا اینکه در انتحار و انفجار زخمی و یا شهید شوم، یا دزد راهم را بگیرد و تمام اموالم را غارت کند؟

یادداشت
تظاهرات آتش بس در آمریکا

شعبده بازی بایدن بر روی جنگ غزه

ممکن است به اشتباه کسی را با تیر زد یا جایی را تصادفی بمباران کرد ولی امکان ندارد که دو میلیون نفر را تصادفی با قحطی و گرسنگی بکشید.
قحطی در غزه قریب الوقوع است و پیامدهای آنی و بلندمدت سلامتی نسلی را به همراه خواهد داشت.

مطالعه »
بیانیه ها

افزایش تشنج در منطقه و ادامۀ ماجراجویی‌های دولت‌های اسرائیل و ایران را محکوم می‌کنیم!

سازمان فداییان خلق ایران(اکثریت) یک‌بار دیگر مخالفت اکید خود را با ماجراجویی‌های خطرناک پیش‌آمده از سوی اسرائیل و واکنش متقابل جمهوری اسلامی ایران و ادامۀ حملات نظامی  چه از سوی جمهوری اسلامی و چه از سوی اسرائیل، اعلام و قاطعانه از تلاش‌های دیپلماتیک برای رفع اختلافات منتج به این حوادث حمایت می‌کند. 

مطالعه »
پيام ها

از قطعنامۀ شورای امنیت سازمان ملل و برقراری آتش‌بس فوری و پایدار در غزّه حمایت می‌کنیم!

ما فداییان خلق ایران از نخستین روز آغاز جنگ ضمن محکوم کردن و غیرقابل توجیه خواندن عملیات مسلحانه و نظامی علیه مردم بی‌دفاع غیرنظامی، همراه و هم‌صدا با آزادی‌خواهان جهان خواهان آتش‌بس فوری و تأمین حقوق حقّهٔ مردم فلسطین شدیم. با این رویکرد ما مهار مقاومت آمریکا و تصویب قطعنامهٔ شورای امنیت را یک پیروزی بزرگ برای مردم بی‌گناه غزّه و فلسطین و تمامی آزادی‌خواهان جهان می‌دانیم.

مطالعه »
بیانیه ها

افزایش تشنج در منطقه و ادامۀ ماجراجویی‌های دولت‌های اسرائیل و ایران را محکوم می‌کنیم!

سازمان فداییان خلق ایران(اکثریت) یک‌بار دیگر مخالفت اکید خود را با ماجراجویی‌های خطرناک پیش‌آمده از سوی اسرائیل و واکنش متقابل جمهوری اسلامی ایران و ادامۀ حملات نظامی  چه از سوی جمهوری اسلامی و چه از سوی اسرائیل، اعلام و قاطعانه از تلاش‌های دیپلماتیک برای رفع اختلافات منتج به این حوادث حمایت می‌کند. 

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

افزایش تشنج در منطقه و ادامۀ ماجراجویی‌های دولت‌های اسرائیل و ایران را محکوم می‌کنیم!

پیش و پس موشک‌ها!

در انتظار باران

همه‌ی چلچله‌‌ها برگشتند

اجازه است که خودم باشم، آزاد باشم؟

مثل یک باد