سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۲:۱۳

سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۲:۱۳

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم...
نتانیاهو کاخ سفید را نادیده می‌گیرد، زیرا انجام این کار هیچ هزینه‌ای ندارد. در سال ۱۹۸۲ رونالد ریگان، مناخیم بگین، نخست‌وزیر اسرائیل را پس و کشتار فسطینیان در پی تهاجم...
۱ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
غم دیگر
شنیدستم غمم را میخوری، این هم غم دیگر، دلت بر ماتمم می‌سوزد، این هم ماتم دیگر
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
پایان تلخ یک ریاست جمهوری
بایدن می‌داند که باید برود، اما این بدان معنا نیست که از این موضوع خوشحال است. ننسی پلوسی کسی بود که با هوش و ذکاوت سیاسی به رئیس‌جمهور گفت که...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
کاش میشد
کاش میشد چهره ها رنگ پریشانی نداشت، برق تیز خنجر و کینه نداشت. مثل دریا بود شفاف و زلال، مثل ابریشم نرم لطیف
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد
نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور
ایجاد، تقویت و توسعه و حفظ نهادهای مدنی و تشکل‌های صنفی و سیاسی باید در کانون برنامه های افراد، شخصیت ها و احزاب و سازمان ها قرار داشته باشد، چه...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴
بر اساس بیانیۀ دادگاه بین‌المللی دادگستری، سیاست‌های شهرک‌سازی و بهره‌برداری اسرائیل از منابع طبیعی در سرزمین‌های فلسطینی نقض قوانین بین‌المللی است. دادگاه، گسترش قوانین اسرائیل به کرانۀ باختری و بیت‌المقدس...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: محسن نجات حسینی
نویسنده: محسن نجات حسینی
سیاست‌گریزی زنان یا سیاستِ گریزِ دولت از زنان
قوانین نابرابر، عدم حمایت‌های لازم و محیط‌های مردسالارانه، زنان را از مشارکت فعال در سیاست بازمی‌دارد. حضور کم‌رنگ زنان در سیاست به معنای نبود صدای نیمی از جمعیت در تصمیم‌گیری‌های...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: زری
نویسنده: زری

خشونت روز افزون حکومتی علیه زنان ایران در آستانه روز جهانی رفع خشونت علیه زنان

حقوق اولیه وانسانی زنان ایران سال‌هاست، به خصوص در خلال چهار دهه‌ی گذشته، چه از سوی دولت و چه به واسطه‌ی سنت و فرهنگ زن‌ستیزانه در قلمرو جامعه، درحلقه انواع تبعیض‌ها، سرکوب و کشتار گرفتار و زیر پا گذاشته شده‌ است. امروز زنان و دختران مانند آتش زیرخاکستر، دوباره بلند شده اند وروسری های خود را که نمادی از امتناع حکومت، از دادن حق تعیین سرنوشت به آنها میدانند به اعتراض به آتش می کشند. خواسته های زنان تنها حجاب نیست، انتخاب پوشش صرفأ یکی از مطالبات آنان است.

فعالان حقوق زنان در جهان  از سال ۱۹۸۱، روز بیست و پنجم نوامبر (۱) را که سالگرد قتل خواهران میرابل است، به منظور روز مبارزه با خشونت مبتنی بر جنسیت گرامی داشته اند. این تاریخ برای گرامیداشت خواهران میرابال، سه فعال سیاسی از جمهوری دومینیکن که در سال ۱۹۶۰ به دستور رافائل تروخیلو، حاکم این کشور به طرز وحشیانه ای به قتل رسیدند، انتخاب شده است. مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۱۹۹۹ (۱) نامگذاری این روز را به عنوان روزی جهانی تصویب کرد تا از این طریق همه ساله افکار عمومی جهانیان، بیش از پیش به مبارزه با خشونت علیه زنان معطوف شود.

خشونت علیه زنان پدیده‌ای است که درآن زن صرفا به علت زن بودن و جنسیت خودش، مورد آزار و تضییع حق از سوی جنس مخالف و جامعه مرد سالار قرار می‌گیرد. مجمع عمومی سازمان ملل متحد خشونت علیه زنان را «هرگونه عمل خشونت آمیز بر پایه جنسیت که بتواند منجر به آسیب فیزیکی (بدنی)، جنسی یا روانی زنان بشود» تعریف کرده است که شامل « تهدید، اجبار یا سلب اختیار و آزادی (چه در اجتماع و چه در زندگی شخصی)، به‌صورت پنهان یا آشکار انجام شود.» می شود. کمپین سال ۲۰۲۲ اتحاد! فعالیت برای پایان دادن به خشونت علیه زنان و دختران، با هدف بسیج همه جامعه برای تبدیل شدن به یک فعال در عرصه مبارزه خشونت علیه زنان است. به همین دلیل تم امسال سازمان ملل متحد «فعالیت برای پایان دادن به خشونت علیه زنان و دختران» است (۲).

زنان ایران امسال در حالی به استقبال روز جهانی منع خشونت علیه زنان میروند که خود بیش ازهمیشه قربانی خشونت و تعرض جنسی در خیابان‌ها و زندان های ایران از سوی ماموران پلیس جمهوری اسلامی شده‌اند. ماموران سرکوب با وقاحت به قصد تحقیر، تنبیه و ارعاب، اقدام به تعرض به زنان معترض در ملاء عام و بازداشتگاه می‌کنند. به آنها توهین وفحش های جنسی می‌دهند با این خیال که زنان را از حضور در خیابان بازدارند. تعرض جنسی به زنان چه در زندان و چه در خیابان، تکرار تجربیات آنان در دهه ۶۰ رژیم بوده و شیوه جدیدی نیست.

حقوق اولیه وانسانی زنان ایران سال‌هاست، به خصوص در خلال چهار دهه‌ی گذشته، چه از سوی دولت و چه به واسطه‌ی سنت و فرهنگ زن‌ستیزانه در قلمرو جامعه، درحلقه انواع تبعیض‌ها، سرکوب و کشتار گرفتار و زیر پا گذاشته شده‌ است. امروز زنان و دختران مانند آتش زیرخاکستر، دوباره بلند شده اند وروسری های خود را که نمادی از امتناع حکومت، از دادن حق تعیین سرنوشت به آنها میدانند به اعتراض به آتش می کشند. خواسته های زنان تنها حجاب نیست، انتخاب پوشش صرفأ یکی از مطالبات آنان است.  زنان و دختران جوان ما هر روز در کف خیابان ها، نه فقط از نداشته ها خود و خشونتی که بر آنها شده و میشود، بلکه از فاصله طبقاتی، فقر، فساد درون حاکمیت، تقسیم نابرابر ثروت و امکانات در کشور و محیط زیست حرف میزنند.

شکاف جنسیتی در ایران بشدت بالا است، این نابرابری را دربسیاری از فرصت های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی میتوان دید. وجدان عمومی این حجم از نابرابری را قبول نمیکند.وهمچنین با ضروریات و احتیاجات زندگی امروز در جهان سازگار نیست. مسئولان حکومتی به جای اینکه با بی عدالتی جنسیتی مقابله کنند، تمام قد در برابر مطالبات زنان، بعنوان نیمی از جمعیت ایران ایستاده وبا تحقیراز تریبون های مختلف، زنان را شهروندان درجه دوم محسوب و غیر از خدمت خانگی و فرزندآوری نقشی برای آنان قائل نیستند.

خشونت‌های متعددی در این سال ها  بر زنان تحمیل گردیده که تجاوز، اسیدپاشی، ترویج کودک‌همسری و چند همسری، کنترل بدن زنان و واجبار آن‌ها به بارداری، جرم‌انگاری سقط جنین، شکاف دستمزدها میان زنان و مردان، سهمیه بندی جنسیتی دانشگاه ها، دسترسی نابرابر زنان به فرصت‌های شغلی، حذف زنان از بسیاری از مسابقات ورزشی یا ورزشگاه‌ها از نمونه‌های بارز آن است. زنان ایران بارها خواستار تغییر قوانین مربوط به ازدواج، طلاق، سرپرستی وحضانت فرزندان، ارث وغیره شده اند. قوانینی که اصولاً زن را نصف مرد به حساب آورده و اختیار اشتغال، حق ظلاق، تحصیل و خروج از کشور را از آنان سلب و به شوهر می‌دهد (۳-۱۱).
ساختار والگوی قانونی خشونت علیه زنان درایران با سیستماتیک شدن تبعیض جنسیتی در حوزهٔ حقوق زنان به سرعت در حال تغییر است و زنان مدام از عرصه‌های مختلف حذف‌ یا حضورشان محدود شده‌ است.  ایران در بین ۱۲ کشوری قرار دارد که تاکنون قانونی برای مقابله با خشونت و ازجمله خشونت خانگی ندارد، لایحه تامین امنیت زنان در برابرخشونت، که رئیس‌جمهور وقت درسال ۱۳۹۹دستور رسیدگی فوری بر آن صادر کرد، هنوز طی سال‌های متمادی تنها تغییر نام داده است و خاک می‌خورد (۱۲).

از طرف دیگر مجازات‌های تعیین شده برای جنبه عمومی جرائم در ایران نه تنها بازدارنده نیست بلکه قوانین با حمایت از مجرم و فرد خشونت گر در بسیاری از موارد مشوق و مروج قتل های ناموسی و خشونت علیه زنان بوده است. برای مثال میتوانیم به قتل های ناموسی اشاره کنیم.  یکی از معضلات اساسی در ایران در مورد خشونت علیه زنان و قتل‌های ناموسی، علاوه بر نبود قانون عدم تناسب میان مجازات با جرم است. بر اساس ماده ۶۱۲ قانون مجازات اسلامی، پدری که فرزندش را بکشد، یا اگر قتل عمدی صورت گیرد و قاتل به دلیل عفو اولیای دم قصاص نشود، به جهت جنبه عمومی جرم به سه تا ده سال حبس محکوم می‌شود. موردی که برای رومینا اتفاق افتاد هم همین بود و پدر نهایتا به ۹ سال حبس و پرداختِ دیه در حق مادررومینا محکوم شد (۱۳). این حکم نه برای مادر رومینا قابل قبول بود و نه برای افکار عمومی.

قتل رومینا در واقع آغازی شد برای اصلاح ماده ۶۱۲ قانون مجازات و تشدید مجازات اقدامات این چنینی و قتل های ناموسی که تبلیغات زیادی  هم با این مضمون  همراه بود که این اصلاح در قانون، تغییری عمده و در جهت افزایش قابل توجهی جهت جلوگیری از فرزند کشی است، در صورتیکه در لایحه اصلاح شده  تنها تغییر، عبارت است از تشدید حداقل مجازات از۳ به ۵ سال حبس. یعنی تفاوتی در حداکثر مجازات که ۱۰ سال است ندارد و صرفأ حداقل مجازات از۳ سال به ۵ سال افزایش یافته. با این حساب تغییرمعنا داری صورت نگرفته و حتی در صورت تصویب لایحه اصلاحیه ماده ۶۱۲ در مجلس ممکن است فرزند کش به ۵ سال حبس محکوم شود که با گذراندن دو سوم دوران محکومیت از زندان آزاد خواهد شد (۱۴)  .
قانون اساسی (۱۵) ایران ترکیبی از دین سیاسی و جمهور مردم است، یعنی انتخابات و دین، که در آن دین سیاسی و در راس آن ولایت فقیه وشورای نگهبان برتری دارد (اصول ۴ تا ۱۰ و ۱۱۰ قانون اساسی) (۱۵). قانون های دیگرازجمله قانون مجازات, براساس داده ها و تعاریفی که در قانون اساسی آمده، تعیین خواهند شد. در اصل ۱۷۷ قانون اساسی (۱۵) تاکید شده که قوانین درابطه با مسئله دین غیرقابل تغییرند.  بنا براین تا موقعی که دین سیاسی تعیین کننده روند های قانونی در کشوراست، امیدی برای تغییر معنا دار در قوانین به نفع زنان نخواهد بود.

زنان ایران روز بیست و پنجم نوامبر را با جنبش زن، زندگی، آزادی پیوند زده و مبارزه علیه دیکتاتوری را برای تأمین، تضمین و تثبیت جامعه‌ای عادلانه و بدون شکاف جنسیتی و هرگونه خشونت و تبعیض به پیش خواهند برد.

منابع
International Day for the Elimination of Violence against Women (un.org)-۱
International Day for the Elimination of Violence against Women | United Nations-۲
۳-امام جمعه موقت تهران : اجرای «قانون حجاب» مطالبه ماست – خبرآنلاین (khabaronline.ir)
۴-«دختر آبی» که در اعتراض خودسوزی کرد درگذشت (radiozamaneh.com)
۵-ترویج کودک همسری و تبعیض جنسیتی در کتاب درسی پایه دوازدهم – میدان (meidaan.com)
۶-ابتکار جنجالی برای ترویج چند همسری در ایران – DW – ۱۳۹۸/۸/۲۲
۷-روزنامه «هم‌میهن»: فشار به زنان بیمار و دختران دبیرستانی برای بچه‌دار شدن بالا رفته (iranintl.com)
۸-اتهام سقط‌ جنین برای مادران بارداری که فرزندشان به دنیا نیاید | شهرآرانیوز (shahraranews.ir)
۹-مجازات سقط جنین | حکم سقط جنین عمدی چیست؟ – ⚖️ پلتفرم حقوقی ترازو (etarazoo.com)
۱۰-پیشگیری از اسید پاشی و لزوم “توقف چرخه خشونت” – ایرنا (irna.ir)
۷۲۴۲-۱۱_۲۰۱۷-۳-۸-۱۲-۲۷-۲۲.pdf (usb.ac.ir)
۱۲-لایحه تامین امنیت زنان، معطل رسیدگی (hamshahrionline.ir)
۱۳-جزئیات جدید پرونده قتل رومینا اشرفی دختر گیلانی/ پدر خواسته کثیفی از رومینا داشت + مادر افشاگری کرد (khanefootball.com)
۱۴-بررسی لایحه اصلاح ماده ۶۱۲ قانون مجازات اسلامی درباره مجازات قتل فرزند توسط پدر • وکلاپرس (vokalapress.ir)
۱۵-متن کامل قانون اساسی با حواشی و اصلاحات | قانون (ghanoon.ir)

گروه کار زنان سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)

بخش : زنان
تاریخ انتشار : ۸ آذر, ۱۴۰۱ ۰:۰۲ ق٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

مروری بر آن‌چه تا بیست و سوم تیرماه گذشت

نفس چاق نکرده بود آقای پزشکیان که در دفتر شرکت هواپیمایی توسط نیروهای انتظامی بسته شد. گویا عدم رعایت حجاب کارکنان زن این دفتر دلیل این کنش نیروهای انتظامی بود. مساله مهمی نبود! آقای وزیر کشور دولت گفت. فردا باز خواهد شد دفتر.

مطالعه »
یادداشت

حکم اعدام فعال کارگری، شریفه محمدی نمادی است از سرکوب جنبش صنفی نیرو های کار ایران!

میزان توانایی کارگران برای برگزاری اقدامات مشترک، از جمله اعتصابات و عدم شرکت در امر تولید، مرتبط است با میزان دسترسی آنها به تشکل های صنفی مستقل و امکان ایجاد تشکل های جدید در مراکز کار. ولی در جمهوری اسلامی نه تنها حقوق پایه ای کارگران برای سازمان دهی و داشتن تشکل های مستقل رعایت نمیشود، بلکه فعالان کارگری، از جمله شریفه محمدی، مرتبا سرکوب و محکوم به حبس های طولانی مدت، ضربات شلاق و حتی اعدام میشوند.

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
مطالب ویژه
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم…

غم دیگر

پایان تلخ یک ریاست جمهوری

کاش میشد

نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور

بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴