جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۷:۰۲

جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۷:۰۲

خشونت علیه زنان و کودکان-جلسه تلگرامی دکتر سیمین صبری

تذکر ضرور: پخش میزگردها در این صفحه از نشریه کار لزوما به معنی تایید یا وابستگی این برنامه ها به سازمان ما نیست و صرفا به دلیل خدمت به جامعه دوستان و نزدیکان فکری به سازمان صورت می گیرد!

جلسه پرسش و پاسخ یکشنبه ۶ آذر ۱۴۰۱   ساعت ۹  شب ایران

موضوع:    خشونت علیه زنان و کودکان 

میهمان:   سیمین صبری ، روانپزشک ، فعال حقوق مدنی زنان 

لینک:

https://t.me/+YNxze2Z5-E05NWFh

سوالات مطرح شده در جلسه تلگرامی  با دکتر سیمین صبری    

  • دکتر صبری عزیز ضمن تشکر از شما ، آیا ممکن هست که لطف کنید توضیح دهید الان نیروهای سیاسی چطور می توانند بخصوص کودکان را از این فضای خشن غیر انسانی محفوظ نگاه دارند ؟
  • به نظر من خشن ترین نوع خشونت تحمیل فقر به مردم است و مردم ما سالهاست با فقر و نابرابری دست و پنجه نرم کرده اند ، به نظر شما توجه به اینکه نابرابری اقتصادی هم نوعی خشونت است میتواند  فرمی خشونت به زنان و کودکان را توضیح دهد ؟
  • عامل خشونت پذیری تا چه حد در تشدید خشونت می‌تواند موثر باشد؟ آیا خشونت متقابل از سوی زنان و یا کودکان  می‌تواند گامی در جهت پیشرفت برای حقوق زنان و کودکان باشد؟
  • خشونت اخلاقی (دفاع)  در مقابل خشونت غیر اخلاقی(زور و ستم)  چگونه می‌تواند قابل توجیه باشد؟
  • فرض بگیریم که دریک جامعه مسئله مردسالاری ازبین برود.آیا معضل خشونت علیه زنان ازبین می رود؟
  • شما تجربه زندگی در جوامع مختلف از جمله جمهوری های سابق شوروی را دارید. لطفا تفاوت ها و شدت و حدت  اعمال هر گونه‌ خشونت در این جوامع را   توضیح دهید؟
  • خانم صبری،اجحاف حقوق زنان در ایران فقط محدود به حجاب اجباری نیست. سهم بری در ارث، منع زنان در شغل قضاوت، منع حضانت بچه، حق طلاق و …از جمله حقوق های پایمال شده زنان در قانون اساسی مدون در جمهوری اسلامی می باشند. آیا با خیزش بپا خواسته، زنان می توانند در زمینه های یاد شده، احقاق حق نمایند؟
  • ارزیابی مهمان گرامی نسبت به خشونت بر علیه زنان در دوران کنونی نئولیبرالیسم  تفاوت اساسی آن با دوران گذشته چیست؟
  • با توجه به اینکه فعال حقوق مدنی زنان هستید  ، آیا در جهان کشوری هست که در آن خشونت های عریان و غیر انسانی علیه زنان و کودکان صورت نگیرد؟ البته انتظارم در این زمینه مطلق نیست .  منظورم اهرم ها و امکاناتی ست که باید باشد تا به این خشونت  ها را پاسخ مناسب و موثر بدهد
  • مهاجرت و کوچ کردن از مکانی به مکان دیگر بدلیل عوامل شغلی، موقعیت اجتماعی مناسب‌تر یا امنیت خانواده امری گریز ناپذیر و اجباری است. ولی از نطر شما نوعی خشونت پنهان به حساب می‌آید. والدین چگونه می‌توانند این نوع خشونت نا خواسته  را برای فرزندان مدلل و توجیه کنند که آسیب کمتری به کودک برسد.
  • دختران انقلابی نوسازقرن بیست ویکم بنظرم راه اصلاحات بنیادینی رادرجامعه هموارخواهندکردوهمه نوع تبعیض وخشونت علیه زنان راباشجاعت بینظیری برای دورزدنش هموارخواهندنمود چون ازاول شفاف وباعمل با دورزدن حجاب وبرداشتن آن تاالان تونستن نه بگن به چیزی که برایشان اجبار داشته بنظرمن اونها درهرزمینه ای میتونند مطالبه گری وپاسخگویی وعمل به خواسته هارا عملی نمایند نظرشماچیست ؟
  • هیچ انقلابی درجهان مردانه وهیچ انقلابی  درجهان زنانه نبوده ستم مضاعف برزنان درایران به علت قوانین ضد زن مذهبیون بیداد میکند. به نظرشما عزیز درمورد  رهائی زن ، مرد، ومسائل اقتصادی درشرایط امروز جهانی چه باید کرد؟
  • کودک همسری از مُضلاتی است که در کشور رایج است.این پدیده که از نظر آموزه های دینی منع قانونی ندارد، باعث اجحاف و محرومیت دختران از مواهب دوران کودکی و نوجوانی از جمله محرومیت تحصیلی شده است.           آیا این یک پدیده ی شنیع و ضد ارزش و کودک آزاری محسوب می گردد و مجلس باید با تصویب قانون از شیوع آن جلوگیری کند؟
  • دکتر صبری عزیز – من فکر میکنم که خطاهای شناختی   Cognitive Distortions  در بین نیروهای سیاسی هم عمل میکند و مسائل را سیاه و سفید می کنند – همه ما با این معضل روبرو هستیم حتی شما وقتی صحبت میکنید  در واقع می گو یید سازمانها و احزاب سیاسی نمیتوانند کار ی بکنند – خوب مثلا فکر نمیکنید سازمانها و احزاب سیاسی باید توجه کنند که بچه ها را به حضور در خیابان تشویق نکنند ؟ از عکس و کلیپهای کودکان  برای تبلیغات برای پیشبرد نظرات خود استفاده نکنند ؟ به خانواده ها گوشزد کنند که  کودکان را در معر ض صحنه  های تلویزیونی خشونت بار  قرار ندهند و ..؟
  • به نظر من در بررسی خشونت یا هر پدیده دیگری نمیشود فقط  یک المنت و یک مورد را از کل مجموعه آن فرهنگ جدا کرد و بررسی کرد – این درست است که در کشورهای مثل ایران خشونت آشکار علیه زنان یا کودکان از میزان آن خشونتها در کشورهای اسکاندیناوی بیشتر است ولی این یک بخش واقعیت است  بخش دیگر این است که neglect یا (نادیده گرفتن ) کودکان و زنان در کشورهای غربی به مراتب بیشتر است از کشورهای سنتی – این به معنی توجیه خشونت نیست ولی توجه به پیچیدگی مساله است – آن احساس مسولیتی که یک مادر ایرانی نسبت به فرزندش دارد – فرزندی که ممکن است به او خشونت هم نشان دهد . ممکن است از احساس مسولیت یک مادر سوئدی بیشتر باشد – شما اینطور فکر نمیکنید؟
  • راه برون رفت خشونت علیه زنان وهرنوع تبعیض علیه زنان چگونه است وچه راه کارهایی برای این معضل اجتماعی دردسترس است.
  • شما فرمودید حضور کودکان در اعتراضات خیابانی خشونت علیه کودکان محسوب می‌شود. ولی بر اساس مصوبه مجمع عمومی سازمان ملل منظور از کودک هر انسانی دارای کمتر از ۱۸سال سن است. و در بند ۱ ماده ۵ آن مصوبه، صراحتا نوشته شده : کشورهای عضو، حقوق کودک را در مورد آزادی‌ اجتماعات و شرکت در مجامع مسالمت آمیز به رسمیت می شناسند. سوال! به نظر شما این بند ، کدام رده سنی کودکان را شامل می‌شود؟  زمانیکه   اخذ رای  از کودکان ۱۵ و ۱۶ ساله  که در بعصی از دوره های انتخابات در ایران  بصورت قانون در می‌آید آیا می‌توان   کودکان را از  در تطاهرات بر حذر داشت؟
  • دانش عصب شناسی ثابت کرده که مغز انسانها تا ۲۵ سالگی به بلوغ کامل نرسیده و در دنیا تلاشهایی در جریان است برای اینکه سن قانونی را بالا ببرند – در کشور ما نوجوانان ۱۵ -۱۶ ساله وارد مبارزه با این رژیم به این خشنی شده اند و کسی نمی گوید که رژیم که تکلیفش روشن است آدم کش و بچه کش است ولی مبارزه اجتماعی با این سیستم کار  بزرگسالان است و نباید گذاشت این کودکان و نوجوانان در خط مقدم جنگ باشند – به نظر شما چون ما خواهان سرنگونی رژیم هستیم تشویق  کودکان و نوجوانان به شرکت در مبارزه با این رژیم به این خشنی از نظر اخلاقی یا علمی درست است ؟ – یادمان باشد ایران سوئد گرتا  تونبرگ نیست.
  • در افکاری که سعادت انسان را به بعد از مرگ موکول می کند و برای زندگی در قید حیات ارزش  چندانی قائل نیست، چقدر از آرمانهای فیمینیستی فاصله دارد؟ آیا با تغییر رفورمیستی می توان این فاصله را جبران کرد، یا تغییرات بنیادی لازم است؟
  • در رابطه با سوال مربوط به  توجه به همه المتنهای یک فرهنگ و مقایسه خطی نکردن و یک جز از فرهنگ را با جز دیگری از آن فرهنگ مقایسه نکردن – مساله  neglect عاطفی مطرح شد نه اینکه چرا مثلا در کشورهای غربی به بچه ها مسولیت می دهند به طور کلی همه می دانیم که در جوامع سنتی به طور کلی پیوندهای خانوادگی قوی تر است -من البته به خانواده هم با همان عینک انگلس نگاه میکنم ولی واقعیت این است که تا گزینه دیگری نداریم باید همه این پیچیدگی ها را دید – شما اینطور فکر نمی کنید ؟

تاریخ انتشار : ۸ آذر, ۱۴۰۱ ۶:۳۰ ق٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

سخن روز

حملۀ تروریستی در مسکو را محکوم می‌کنیم!

روشن است که چنین حمله‌ای نیاز به تیمی حرفه‌ای و سازماندهی و تدارکی نسبتاً طولانی و گسترده دارد. در عین حال، زود است که بتوان تحلیل جامع و روشنی از ابعاد پشت پردۀ این جنایت و اهداف سازمان‌دهندگان آن ارائه داد. هدف از این یادداشت کوتاه نیز  در وهلۀ نخست مکثی است بر قربانیان این حمله و حملاتی از این دست. قربانیانی که تنها سهم‌شان از سازمان‌دهی و تدارک چنین جنایاتی و علل پشت پردۀ آن، هزینه‌ای است که با جان و سلامتی‌شان می‌پردازند.

مطالعه »
یادداشت
تظاهرات آتش بس در آمریکا

شعبده بازی بایدن بر روی جنگ غزه

ممکن است به اشتباه کسی را با تیر زد یا جایی را تصادفی بمباران کرد ولی امکان ندارد که دو میلیون نفر را تصادفی با قحطی و گرسنگی بکشید.
قحطی در غزه قریب الوقوع است و پیامدهای آنی و بلندمدت سلامتی نسلی را به همراه خواهد داشت.

مطالعه »
آخرین مطالب

طرح نور، سرکوب شدید زنان خواهان پوشش اختیاری

اعتراضات علیه حجاب اجباری که بعد از قتل مهسا (ژینا) امینی در بازداشتگاه گشت ارشاد، سراسر ایران را فراگرفت، با وجود سرکوب، به یک معضل برای حکومت تبدیل شده است. گشت ارشاد نمونه کوچکی از جنگ هر روز حاکمیت با زنان بوده و سرکوب هر روزه زنان در خیابان یعنی اعتراف به تداوم جنبش زن زندگی آزادی.

عمر آشور: چگونه حملات ایران به اسرائیل چشم انداز مناقشه خاورمیانه را بازتعریف کرد!

مقیاس و گستره نیروهای متحد ایران نیز برای اولین بار مشاهده می‌شد. متحدان غیردولتی ایران ‌توانستند حملات را به طور همزمان هماهنگ کنند، از موشک‌های بالستیک دوربرد و متوسط و موشک‌های کروز شلیک شده توسط حوثی‌ها در یمن تا موشک‌های ۱۲۲ میلی‌متری گراد که توسط حزب‌الله در جنوب لبنان پرتاب شد، تا موشکهای پرتاب شده توسط شبه‌نظامیان عراقی.

دیوید هرست: نحوه حمله ایران ضعف اسرائیل را آشکار کرد!

پس از چنین حمله‌ای، تصاویر بصری بد به نظر می‌رسند: اسرائیل به دیگران برای دفاع از خود نیاز دارد و در انتخاب نحوه عکس العمل نیز آزاد نیست. این حمله اگر صورت گیرد باعث می‌شود که حامی اسراییل، ایالات متحده، گزینه‌های سیاسی دیگری را انتخاب کند.

یادمان ۴٩مین سالگرد جانباختگان تپه‌های اوین به‌دست دژخیمان سلطنت پهلوی

یادمان ۴٩مین سالگرد جانباختگان تپه‌های اوین به‌دست دژخیمان سلطنت پهلوی –
جمعه، ٣١ فروردین ١۴٠٣ (١٩ آپریل ٢٠٢۴ میلادی)،
ساعت: ٢١:٣٠ به‌وقت ایران (٢٠ به‌وقت اروپای مرکزی)

نظام مالی جهانی و بازارهای مالی و پولی و ابزار آن

درک و دریافت و آموزش اقتصاد سرمایه داریِ جهان امروز׳ بدون شناخت لایه های پنهان یا کمتر شناخته شده نظام مالی و تجارت جهانی و گردانندگان و سوداگران آن و آشنایی با سویه ها و دگرگونی های شتابنده و یا گام به گام آن شدنی نیست و نیازمند واکاوی سنجشگرانه است׳ که در این بخش کوشش می شود تنها به گونه ای فشرده به آنها اشاره شود.

یادداشت
تظاهرات آتش بس در آمریکا

شعبده بازی بایدن بر روی جنگ غزه

ممکن است به اشتباه کسی را با تیر زد یا جایی را تصادفی بمباران کرد ولی امکان ندارد که دو میلیون نفر را تصادفی با قحطی و گرسنگی بکشید.
قحطی در غزه قریب الوقوع است و پیامدهای آنی و بلندمدت سلامتی نسلی را به همراه خواهد داشت.

مطالعه »
بیانیه ها

افزایش تشنج در منطقه و ادامۀ ماجراجویی‌های دولت‌های اسرائیل و ایران را محکوم می‌کنیم!

سازمان فداییان خلق ایران(اکثریت) یک‌بار دیگر مخالفت اکید خود را با ماجراجویی‌های خطرناک پیش‌آمده از سوی اسرائیل و واکنش متقابل جمهوری اسلامی ایران و ادامۀ حملات نظامی  چه از سوی جمهوری اسلامی و چه از سوی اسرائیل، اعلام و قاطعانه از تلاش‌های دیپلماتیک برای رفع اختلافات منتج به این حوادث حمایت می‌کند. 

مطالعه »
پيام ها

از قطعنامۀ شورای امنیت سازمان ملل و برقراری آتش‌بس فوری و پایدار در غزّه حمایت می‌کنیم!

ما فداییان خلق ایران از نخستین روز آغاز جنگ ضمن محکوم کردن و غیرقابل توجیه خواندن عملیات مسلحانه و نظامی علیه مردم بی‌دفاع غیرنظامی، همراه و هم‌صدا با آزادی‌خواهان جهان خواهان آتش‌بس فوری و تأمین حقوق حقّهٔ مردم فلسطین شدیم. با این رویکرد ما مهار مقاومت آمریکا و تصویب قطعنامهٔ شورای امنیت را یک پیروزی بزرگ برای مردم بی‌گناه غزّه و فلسطین و تمامی آزادی‌خواهان جهان می‌دانیم.

مطالعه »
بیانیه ها

افزایش تشنج در منطقه و ادامۀ ماجراجویی‌های دولت‌های اسرائیل و ایران را محکوم می‌کنیم!

سازمان فداییان خلق ایران(اکثریت) یک‌بار دیگر مخالفت اکید خود را با ماجراجویی‌های خطرناک پیش‌آمده از سوی اسرائیل و واکنش متقابل جمهوری اسلامی ایران و ادامۀ حملات نظامی  چه از سوی جمهوری اسلامی و چه از سوی اسرائیل، اعلام و قاطعانه از تلاش‌های دیپلماتیک برای رفع اختلافات منتج به این حوادث حمایت می‌کند. 

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

طرح نور، سرکوب شدید زنان خواهان پوشش اختیاری

عمر آشور: چگونه حملات ایران به اسرائیل چشم انداز مناقشه خاورمیانه را بازتعریف کرد!

دیوید هرست: نحوه حمله ایران ضعف اسرائیل را آشکار کرد!

یادمان ۴٩مین سالگرد جانباختگان تپه‌های اوین به‌دست دژخیمان سلطنت پهلوی

نظام مالی جهانی و بازارهای مالی و پولی و ابزار آن

اینترسپت: گزارش نظامی درگیری ایران-اسراییل!