یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۳

یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۳

در این خیابان چشم‌هایت را ببند!

ميتوانم سکوت کنم و ننويسم و يا مثل تو زمان عبور از اين خيابان چشم‌هايم را هم بگذارم و نبينم. تصور تو اين است که با نديدن و نشنيدن در امانى و اين گند به خانه تو ره نميابد. نگاه کن کجا زندگى ميکنى! اعتياد تا در خانه‌ات آمده است. در کشورى که ٢٠ ميليون نفر به نوعى با اعتياد درگيرند، خودت را کجا پنهان خواهى کرد؟ درست شنيدى و بزرگ‌نمايى در کار نيست. ٢٠ ميليون شهروند اين کشور يا خود معتادند و يا عضوى از خانواده‌اش معتاد است

ننویس! چرا میخواهى از درد بنویسى و قلمت را به گریه بیاندازى! بس کن نگو! ننویس! فکر میکنى مردم بیکارند، به این حرف‌هاى چندش‌آور و آمارهاى وحشتناک توجه کنند. حرف‌هاى چندش‌آور بس است. به من چه که او دارد مثل کرم به خودش میپیچد و زرداب بالا میاورد. میخواست این زهرمار را نکشد، کراک مصرف نکند.بس کن! مگر به اندازه کافى گرفتارى نداریم که باید درد او را هم بشنویم؟ وقتى از این خیابان لعنتى رد میشوم، چشم‌هایم را میبندم تا نبینم، نشنوم. اینجا بوى مرگ و مردار گرفته است. بوى لجن و ادرار میدهد.
– میتوانم سکوت کنم و ننویسم و یا مثل تو زمان عبور از این خیابان چشم‌هایم را هم بگذارم و نبینم. تصور تو این است که با ندیدن و نشنیدن در امانى و این گند به خانه تو ره نمیابد. نگاه کن کجا زندگى میکنى! اعتیاد تا در خانه‌ات آمده است. در کشورى که ٢٠ میلیون نفر به نوعى با اعتیاد درگیرند، خودت را کجا پنهان خواهى کرد؟ درست شنیدى و بزرگ‌نمایى در کار نیست. ٢٠ میلیون شهروند این کشور یا خود معتادند و یا عضوى از خانواده‌اش معتاد است. نگاه کن در همسایگى تو مادر و فرزندان در کنار هم نشسته‌اند و مواد مصرف میکنند. سپاه عظیم زنده‌هاى مرده، سپاه عظیم معتادین با گام‌هاى سنگین میآیند و نزدیک و نزدیکتر میشوند. کجا رخ خواهى پوشاند زمانى که فرزندت تو را به آمار ٢٠ میلیونى افزون گرداند.

– هر کس باید کلاه خویش از باد در امان دارد. فرزند من به این سپاه نخواهد پیوست. از اینها گذشته چه از دست من برمیآید؟ درد اعتیاد را من و تو به جان این جامعه نیاندختیم. ما در جنگلى زندگى میکنیم که هر کس باید به فکر خودش و خانواده‌اش باشد. بس است این همه مردم مردم کردن. در وقت بدبختى کسى از این مردم به دادت نخواهد رسید. تو تنها هستى، من تنها هستم. هر کسى کار خودش بار خودش آتش به انبان خودش!
– چه دنیاى کوچک و دردآورى براى خودت ساخته‌اى و از ترس به مرگ پناه برده‌اى. در همین سرزمین که جنگلش میدانى، هستند کسانى که در انتظار روز موعود نیستند تا آستین همت بالا زنند. مریم اشراقى دانشجوى رشته عکاسى ٢٣ ساله در سفرش به ایران اینها را میبیند و سوژه نمایشگاه عکسش در لندن میکند ولى تو به بوى این گنداب چنان خو کرده‌اى که آزارت نمیدهد. پس این سازمان‌هاى غیر دولتى که از مردم همین دیارند، چگونه است که فاجعه را میبینند؟ چگونه است بى‌آنکه به انتظار معجزه بنشینند، گام در ره نهاده اند؟ NGO هایى که در این زمینه فعالیت میکنند همچون نورهاى امید در دل تاریکى و گل‌هایى که در کویر میرویند جان‌سخت و امیدانگیزند. درد را باید فریاد زد، باید اطلاع‌رسانى کرد و راه مبارزه با آن را آموزش داد. نمیتوان با این اندیشه کنار آمد که چون وضعیت مناسب نیست، پس کارى نمیتوان کرد. براى بیان دردها نمى‌بایست به انتظار آزادى و حکومت دموکراتیک ماند. این توجیه بى‌عملى است.

– مریم اشراقى خوشى زیر دلش زده است. به جاى اینکه در بهار جوانى گردش و تفریح کند، از دردهاى اجتماع عکاسى میکند. این عکس‌ها البته در میان مردم بى‌درد لندن خریدار دارد و اگزوتیک است ولى در این دیار هر روز یکى از اینها زیر دماغت سبز میشود. دیدن این عکس‌ها مرا مکدر میکند و خواب‌هاى پریشان میبینم. چگونه میتوان در حکومتى که بسیارى از مسئولین معتادند، واقعاً و نه در حرف با اعتیاد مبارزه کرد؟ بسیارى از مسئولینى که خود معتادند شاید اشکالى در کسب و کار با مواد مخدر هم نبینند. تو اگر میخواهى سرت را به دیوار بتونى بکوبى، بکوب! چه اصرارى دارى که مرا با خود همراه کنى؟ دنبال کردن این راه هزینه و زندان دارد. در ایران فعالیت اجتماعى نداریم و همه راه‌ها به رم ختم میشود. اینجا نیز آخر همه چیز به سیاست ودر انتها به رهبر ختم میشود. مثل همه حکومتهاى دیکتاتورى. حالا شما خیال دارید با چند NGO این حکومت را به چالش بگیرید، بفرمایید این گوى و این میدان.
– سازمان‌هاى غیر دولتى با دستور به وجود نمیآیند بلکه این نیاز است که آنها را به وجود میآورد. بسیارى از کسانى که خود معتاد بودند و یا بستگان معتاد داشتند، این نهادها را براى مبارزه با اعتیاد ایجاد کردند. بگذار همه راه‌ها به رم و رهبر ختم شود. کسى نیست که از مسئولیت حکومت در عرض این سه دهه بى خبر باشد. مشکلات اجتماعى بزرگى به وسیله آدم‌هاى کوچکى که در قدرت بودند، ایجاد شده است. اما نمیبایست به خاطر حضور آنها دست از همه چیز شست و بى‌تفاوت نظاره‌گر غرق شدن بود. بسیارى اگر این گونه عمل کنند، تغییرات کم‌هزینه یا بى‌هزینه خواهد بود.کار NGO ها سرنگونى حکومت‌ها نیست، پاسخگویى به نیازهاى اجتماعیست! تغییراتى که در بطن جامعه رخ خواهد داد بى‌تردید رو بنا را نیز متغیر خواهد کرد ولى هدف همانا پاسخگویى به یک نیاز است.

– اینها که میگویى شعار است. یک مشت حرف است. مردم براى حرکت به دورنما و امید احتیاج دارند. کو امید؟
– تو به دنبال امید نیستى، تو پیامبر میخواهى و کسى که با یک چو.بدست جادویى، کویر را گلستان کند وکسى که موسى‌وار مریدان را از رودخانه عبور دهد. موسى من و تو هستیم و معجزه‌اى فراتر از جمع توان تک‌تک ما نیست. ما اعجاز خود را نشناخته‌ایم. ما توان خود را نشناخته‌ایم. این جوان را ببین که با چه اراده و امیدى از چنگال اعتیاد رهیده است و اطلاع‌رسانى به جوانان در مورد اعتیاد کارش شده است. موسى من اوست.

– پس چگونه است که هر روز بیشتر و بیشتر میشوند؟ هر روز براى عبور از این خیابان در کنار پیاده‌روها باید مواظب باشى که لگدشان نکنى و رویشان نیافتى. زمستان ده‌ها تن را میکشد ولى باز سال بعد بیشتر و بیشتر میشوند. باورم نمیشود که بتوان به آنها با توان اندک چند داوطلب کمکى کرد.فاجعه بزرگتر از این حرف‌هاست.
– به همین دلیل است که باید کارى کرد. آرى فاجعه بزرگتر از این حرف‌هاست. چاره کار سکوت و ندیدن نیست. چاره کار فریاد و اطلاع‌رسانى است. این صدا تنها نخواهد ماند و صداهاى دیگرى بدان خواهند پیوست. آهسته و پیوسته اگر گام برداریم، در این ره تنها نمى‌مانیم. داریوش اقبالى هنرمندى که ٢٠ سال با اعتیاد زندگى کرد امروز به مبارزه با آن برخاسته است. و ده‌ها نجات یافته دیگر که با تشکیل NGO تلاشى شگرف را آغاز کرده‌اند.

– یعنى این شب را پایانى هست؟ 
– این شب را نیز پایانى هست.

siamakf@gmail.com
http://belgiran.blogfa.com

تاریخ انتشار : ۴ آذر, ۱۳۸۵ ۵:۴۰ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

روز جهانی کارگر بر کارگران، زحمت‌کشان و پیکارگران راه سوسیالیسم خجسته و پیروز!

تدوام و استمرار مبارزۀ شما تکیه‌گاه و نقطه امید نیروهای چپ و عدالت‌خواه و دیگر نیروهای آزادی‌خواه برابری‌طلب ایران و جهان برای ساختن ایران و جهانی بهتر است؛ جهانی که در آن هیچ انسانی اسیر ولع سیری‌ناپذیر سرمایه و شرایط تحمیلی غول‌های بازار سرمایه نباشد، جهانی که  نظام غارتگر اقتصادی و اجتماعی و حاکمان مستبد دیگر قادر نباشند برای کسب سود و قدرت زندگی انسان‌ها را در جنگ و خونریزی بیهوده تباه کنند.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

انتخابات ۸ درصدی!

اخباردور دوم انتخابات مجلس: روز جمعه ۲۱ اردیبهشت سال جاری, نتیجه انتخابات دور دوم مجلس در تهران اعلام گردید نماینده اول کلان شهر تهران با کسب ۲۶۹/۴۳  رای از حدود ۸ میلیون نفر واجدین شرایط رای دادن, یعنی با رای فقط ۲ درصد از مردم تهران به مجلس راه یافت. البته با احتساب ۵ درصد آرا باطله, مشارکت مردم تهران کمتر از  ۳ درصد بوده است.

مطالعه »
آخرین مطالب

گرگهایِ وال استریت رژیم…

حالا شما تصور کنید جوان ۳۲ ساله که ۳بار زندان رفته و از همان زندان معامله کوکائین و مواد مخدر در بیرون از زندان را سازماندهی میکند و از همان زندان قمارخانه را اداره میکند با چه کسانی در ارتباط است.!!؟

زخم…

زخمی که بر تن می نشیند/ زخمی که روح را به صُلابه می کشد/ از هر جایِ بدن که خون فوران کند/ زخم است/ زخم یک دست/ زخم یک پا/ زخم نشسته بر قلب کودکی در غزه…

خطر اعدام قریب الوقوع آروین قهرمانی، شهروند یهودی در کرمانشاه!

یک منبع مطلع درخصوص وضعیت این زندانی به سازمان حقوق بشر ایران گفت: آروین قهرمانی دو سال پیش به اتهام قتل امیر شکری در یک دعوای گروهی بازداشت و به قصاص نفس محکوم شد. اکنون تا روز دوشنبه به خانواده وقت داده‌اند و اگر نتوانند رضایت بگیرند، حکم وی اجرا خواهد شد.

بالاخره خسته‌شان خواهیم کرد…

دلفین مینویی افزایش فشار رژیم جمهوری اسلامی برای تحمیل حجاب را گوشزد می‌کند اما در عین حال می‌نویسد که جنبش اعتراضی ایرانیان عمیق و پایدار است. به قول یک دختر نوجوان ایرانی: بالاخره خسته‌شان خواهیم کرد.

یادداشت
تظاهرات آتش بس در آمریکا

شعبده بازی بایدن بر روی جنگ غزه

ممکن است به اشتباه کسی را با تیر زد یا جایی را تصادفی بمباران کرد ولی امکان ندارد که دو میلیون نفر را تصادفی با قحطی و گرسنگی بکشید.
قحطی در غزه قریب الوقوع است و پیامدهای آنی و بلندمدت سلامتی نسلی را به همراه خواهد داشت.

مطالعه »
بیانیه ها

روز جهانی کارگر بر کارگران، زحمت‌کشان و پیکارگران راه سوسیالیسم خجسته و پیروز!

تدوام و استمرار مبارزۀ شما تکیه‌گاه و نقطه امید نیروهای چپ و عدالت‌خواه و دیگر نیروهای آزادی‌خواه برابری‌طلب ایران و جهان برای ساختن ایران و جهانی بهتر است؛ جهانی که در آن هیچ انسانی اسیر ولع سیری‌ناپذیر سرمایه و شرایط تحمیلی غول‌های بازار سرمایه نباشد، جهانی که  نظام غارتگر اقتصادی و اجتماعی و حاکمان مستبد دیگر قادر نباشند برای کسب سود و قدرت زندگی انسان‌ها را در جنگ و خونریزی بیهوده تباه کنند.

مطالعه »
پيام ها

دانشجویان آمریکایی در اعتراض به ادامه نسل کشی فلسطینیان توسط اسرائیل دانشگاه ها را به تصرف خود در آوردند!

سازمان فداییان خلق ایران(اکثریت)-حوزه آمریکا ضمن اعلام حمایت کامل از مبارزه دانشجویان و استادان در تمامی دانشگاه های آمریکایی شرکت کننده در این جنبش، به مقاومت نسل نوین دانشجویی درود میفرستد و برای ایشان در شکستن فضای تاریک تحمیل شده و تا موفقیت نهایی پیروزی آرزو می‌کند.

مطالعه »
بیانیه ها

روز جهانی کارگر بر کارگران، زحمت‌کشان و پیکارگران راه سوسیالیسم خجسته و پیروز!

تدوام و استمرار مبارزۀ شما تکیه‌گاه و نقطه امید نیروهای چپ و عدالت‌خواه و دیگر نیروهای آزادی‌خواه برابری‌طلب ایران و جهان برای ساختن ایران و جهانی بهتر است؛ جهانی که در آن هیچ انسانی اسیر ولع سیری‌ناپذیر سرمایه و شرایط تحمیلی غول‌های بازار سرمایه نباشد، جهانی که  نظام غارتگر اقتصادی و اجتماعی و حاکمان مستبد دیگر قادر نباشند برای کسب سود و قدرت زندگی انسان‌ها را در جنگ و خونریزی بیهوده تباه کنند.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

گرگهایِ وال استریت رژیم…

خطر اعدام قریب الوقوع آروین قهرمانی، شهروند یهودی در کرمانشاه!

آنچه در هفته ۲۲ تا ۲۹ اردیبهشت گذشت…

بالاخره خسته‌شان خواهیم کرد…

فرجام خواهی از حکم اعدام توماج صالحی…