چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۹

چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۹

استعارۀ مرغ و پاهایش
نقطه مشترک حکومت‌های غیردمکراتیک، دیکتاتوری و یا تمامیت‌خواه با جریان‌های برانداز، سرنگونی‌طلب و یا انقلابی در این است که برای هر دوی آنها "مرغ یک پا دارد"! برای اصلاح‌طلبان مذهبی...
۲۷ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سعید مقیسەای
نویسنده: سعید مقیسەای
در نقد دیدگاه آقای بهزاد کریمی در مقاله‌ای تحت عنوان بلوع سیاسی جامعه و انتظار از اپوزیسیون دموکراتیک
سرخوردگی از اپوزیسیون، به‌ویژه؛ خارج کشور و سرکوب شدید و شکستن مقاومت مردم و تحمیل اختناق برجامعه که امید به بروز هر جنبش اعتراضی را به یاس تبدیل کرده است،...
۲۷ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کامران
نویسنده: کامران
محکومیت حکم اعدام شریفه محمدی از سوی سه سندیکای کارگری ایتالیا
از دولت ایتالیا درخواست می‌نماییم، از مسیرهای ارتباطات دیپلماتیک خود برای درخواست لغو فوری و بدون قید و شرط حکم اعدام شریفه محمدی و آزادی بی‌قید و شرط کلیۀ معترضین...
۲۷ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سه سندیکای کارگری ایتالیا
نویسنده: سه سندیکای کارگری ایتالیا
پرده‌ی آخر نمایش انتخاباتی نظام، بلوغ سیاسی جامعه و انتظار از اپوزیسیون دمکراتیک
جامعه‌ی معاصر ایرانی‌ به وقت خود بهره‌گیری از «فرصت‌»های درون نظام را آزموده و نتیجه‌ی آزمون خود را که مبین سترونی آن بود، ثبت حافظه‌‌اش کرده است. ارزش روی‌کرد جامعه...
۲۶ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: بهزاد کریمی
نویسنده: بهزاد کریمی
مرگ در «منطقۀ امن»
اسکات اندرسون، معاون هماهنگ کننده «اونراوا»( آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک) گفت در بیمارستان «ناصر» شاهد «بعضی از وحشتناک‌ترین صحنه هایی بودم که در ۹...
۲۵ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: برگردان: پروین همتی
نویسنده: برگردان: پروین همتی
به یاد سیمین بهبهانی، شاعری مبارز و مدافع حقوق زنان!
سیمین بهبهانی، با زبانی صریح و بی‌پرده، از دردها و رنج‌های زنان جامعه‌اش سخن می‌گفت و همواره می‌کوشید که ادبیات و هنرش را برای آشکار کردن دردها ی جامعه و...
۲۵ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: گروه کار زنان سازمان فداییان خلق ایران ( اکثریت)
نویسنده: گروه کار زنان سازمان فداییان خلق ایران ( اکثریت)
خسرو خوبان!
گفت: یک روز با دخترم رفتیم کهریزک. قرار شد اونجا ازم نگهداری کنن، همۀ کارهارو انجام شد از دخترم ضمانت ۵۰ملیونی خواستند، پرسیدم این برای چیه؟ گفتند برای زمانی که...
۲۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: بهرام شوقی
نویسنده: بهرام شوقی

در ایران تحمیل یک قوم علیه قوم دیگر واقعیت تاریخی ندارد!

در برگردان واژه اتنیک به زبان فارسی، دچار مشکل نارسایی در تبیین واقعیت ایران هستیم! من تنوع ملیتها در کادر یک ملت را منطبق ترین تصویر از قالی ایران می شناسم. به همین دلیل بکار گیری ملیت های ایرانی در ایران را نزدیکترین بیان به واقعیت می فهمم

مسئلە ملی ـ قومی در ایران همچنان یکی از بحثهای مهم روز است. تردیدی نیست کە جنبش دمکراتیک مردم ایران بدون حل این معضل نخواهد توانست بە سر منزل مقصود برسد. یکی از جنبەهای این موضوع، «ترمینولوژی سیاسی» در عرصه مسئله ملی – قومی است. در این رابطه پرسش و پاسخی  با عدەای از  صاحب‌نظران ترتیب دادە ایم کە در اینجا متن گفتگو با بهزاد کریمی  را ملاحظە می کنید.

شورای سردبیران کار آنلاین

—————————

ـ شما از چە ترمهای سیاسی در رابطە با مسئلە ملی ـ قومی در ایران استفادە می کنید؟

ابتکارتان را قدر می دارم و اما در پاسخگویی به سئوالات شما فقط بر همین پرسش اول می ایستم. زیرا قبلاً به تفصیل پیرامون همه این دست ازسئوالات مطالبی نوشته‌ام که قابل دسترس‌اند. جستجوی اینترنتی به راحتی می تواند علاقمندان به موضوع را در سمت خواندن و قضاوت آنها قرار دهد.

آ) از نظر ارزشی، من همچنان بر اصل “حق تعیین سرنوشت” هستم البته با توجه به سیر تاریخی بار محتوایی آن. در این باره به تفصیل سخن گفته‎‌ام و اینجا فقط یادآور می شوم که دو برخورد با آن را نمی پذیرم. یکی نفی اصل “حق تعیین سرنوشت” و متعلق و منحصر به لنینیسم دانستن آن و اکنون نیز منسوخ شمردن همین پرنسیپ! متاسفم این را بگویم اما ناچارم از تکرار اینکه یک چنین نفی هایی فاقد پشتوانه حداقل استدلال‌های نظری هستند. بیشتر یک نوع واکنش نفی گرایانه ناشی از شکست “سوسیالیسم عملاً موجود” است! آن دیگری اما، نوع نگاه متصلب به این اصل است و انطباق مکانیکی آن بر تفسیر “همه شمول” حق جدایی در همه جا! یعنی دگماتیسم بی ربط به واقعیت‌ها و دستکم واقعیت ایران ما. حق تعیین سرنوشت فقط پرنسیپ است و نه گزینه مستقیم برنامه‌ای. حق هر مردمی را باید برای هر نوع از انتخاب آن به رسمیت شناخت، اما پیشنهاد نوع زیست متنوع ها با هم  در هر کشور را می باید امر برنامه‌ای دانست که برخاسته و استنتاجی است از برخورد مشخص با اقتضای مشخص مبتنی بر دمکراسی و عدالت.

ب) تا آنجا که به ایران برمی گردد، من نه ترم “کثیر الملله” را بازتاب همه واقعیت ایران می دانم و نه که مطلقاً پذیرنده یک ملت بودن کلاسیک آنم. ایران از نوع موزائیسم کلاسیک روسیه تزاری و امپراتوری عثمانی نبوده و نیست. اما تنوعات قومی در آن تاریخاً به هویت یابی ملی فرا روئیده و مطالبه قومی را به مطالبه ملی فرارویانده است. بنا به شواهد عینی مکفی، این واقعیت را نمی توان انکار کرد. بقای وحدت ایران از پذیرش تنوع ملی در آن می گذرد و ایران با ساماندهی حقوقی و حقیقی از نوع فدرال است که وحدت تاریخی خود را در سطح دمکراتیزاسیون باز می یابد. ایران یک قالی رنگارنگ است اما نه در فهم مشاع بودن آن بل در شراکتی دمکراتیک.

پ) در برگردان واژه اتنیک به زبان فارسی، دچار مشکل نارسایی در تبیین واقعیت ایران هستیم! من تنوع ملیت‌ها در کادر یک ملت را منطبق ترین تصویر از قالی ایران می شناسم. به همین دلیل بکار گیری ملیت های ایرانی در ایران را نزدیکترین بیان به واقعیت می فهمم. ناسیونالیسم افراطی منطقه‌ای این را فروکاهی مقام خود می فهمد و ناسیونالیسم مسلط گذشته از غربال پهلوی و جمهوری اسلامی، آن را نقیض گویی لغوی معرفی می کند! من گرچه حدی از تناقض معنایی در واژه ملیت درون یک ملت را می پذیرم، اما تا چیزی جایگزین آن نیابم که بتواند رافع چنین تناقضی باشد همین ترم ملیت را هزاران بار بر اصطلاحات مد نظر دو سوی چالش ناسیونالیستی موجود در ایران ترجیح می دهم! زیرا پشت هر کدام آنها نه تنها برنامه که تاریخ معین و معنی دار  نشسته است و به ویژه در این دومی مسلط!

ت) بر همین سیاق نیز من مقوله “ستم ملی” در ایران را منطبق با واقعیت تاریخی آن نمی دانم. در ایران تحمیل یک قوم علیه قوم دیگر واقعیت تاریخی ندارد. آنچه واقعی است اعمال حاکمیت ایدئولوژیک به نفع یک زبان از سوی دولت مرکزی بوده و هست که اگرچه موجب میدان دادن به زبان واحده رسمی و نفی زبان های دیگر شده و می شود و لذا در ادامه خود منطقاً موجب تحقیر و سرکوب مردمانی از همین سرزمین با فرهنگ و زبان خاص خود توسط مدافعان ایدئولوژی زبانی – فرهنگی حاکم، اما هرگز هم به پدیده‌هایی چون “ولیکا روس” و “تورکجیلیق” عثمانی نمی رسد. من بیش از سه دهه است که بر این باور پای می فشارم که ایران ما، قدیم است و دولت – ملت آن اما در معنای علمی این مقوله، جدید! دولت – ملت در ایران کج و ناقص طی شده و وظیفه نیروی دمکرات و مدرن تصحیح این کژی‌هاست و رفع نواقص آن. تبعیض ملی در ایران، بیشتر با وضعیت ما انطباق دارد تا توصیف آن با ترم ستم ملی.

ث) هم از اینرو، ترجیح من بر کاربرد مطالبه برابر حقوقی ملی است تا بکار بردن اصطلاحات “آزادی” و “رهایی” ملی که تداعی کننده وجود نوعی از استعمارند! نقد شعار “ایران برای همه ایرانیان” از زاویه انترناسیونالیستی و در نظر داشت واقعیت وجود افغان‌ها در ایران قابل مکث است، اما طرح آن در رابطه با رفع تبعیضات ملب کاملاً درست و بجاست! مقایسه آن با شعار راسیستی “فرانسه برای فرانسویان” که در واقع همان “فرانسه فقط برای فرانسویان” است دور افتادن از انصاف است! تبعیض از میان برخیزد تا برابر حقوقی برقرار شود. شهروندی برابر حقوق هم از اینجا می گذرد.

ــ آیا این ترمها، ترمهای ابدی هستند یا اینکە می شود طبق شرایط در آنها تغییراتی حاصل شوند؟

خیر، هیچ چیزی ابدی نیست! واژه‌ها و ترم‌های اجتماعی برای بیان چیزهایی هستند که در سیر تاریخی سر بر می آورند. مخلوق فکر آدمیان همروزگار همان واقعیت‌های تاریخی هستند. نتیجه سیر وقایع دینامیک و لذا دارای تعریف معطوف به علت پیدایی و وجودی واقعیت‌ها. تعاریفی که چه بسا برای زمانی درست بوده و کاربرد داشته اند، برای زمانی دیگر اما نه تنها نارسا و منسوخ‌اند که حتی مضر و بازدارنده رشد بهنجار آنها می شوند. هیچ چیز مقدسی وجود ندارد به خصوص آنچه که آفریده خود انسان است! فقط یک چیز ثابت می ماند و آن، خود اصل حرکت است! در اینکه ترم‌های اجتماعی تاثیر پذیر از خود سوبژه هستند جای تردید وجود ندارد. نوع و زاویه نگاه هم اما در پردازش تعاریف و مقولات بگونه جدی نقش آفرین‌اند و به این اعتبار، در حال نوسان بین ایدئولوژی و علم! واقعیت متحول را با ترم های متحول باید تعریف کرد، اما نه که واقعیت را با ترم دلخواسته از نوع قدیم یا جدید باژگونه نمود!   

 

تاریخ انتشار : ۲۹ فروردین, ۱۳۹۷ ۱۱:۴۴ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

مروری بر آن‌چه تا بیست و سوم تیرماه گذشت

نفس چاق نکرده بود آقای پزشکیان که در دفتر شرکت هواپیمایی توسط نیروهای انتظامی بسته شد. گویا عدم رعایت حجاب کارکنان زن این دفتر دلیل این کنش نیروهای انتظامی بود. مساله مهمی نبود! آقای وزیر کشور دولت گفت. فردا باز خواهد شد دفتر.

مطالعه »
یادداشت

حکم اعدام فعال کارگری، شریفه محمدی نمادی است از سرکوب جنبش صنفی نیرو های کار ایران!

میزان توانایی کارگران برای برگزاری اقدامات مشترک، از جمله اعتصابات و عدم شرکت در امر تولید، مرتبط است با میزان دسترسی آنها به تشکل های صنفی مستقل و امکان ایجاد تشکل های جدید در مراکز کار. ولی در جمهوری اسلامی نه تنها حقوق پایه ای کارگران برای سازمان دهی و داشتن تشکل های مستقل رعایت نمیشود، بلکه فعالان کارگری، از جمله شریفه محمدی، مرتبا سرکوب و محکوم به حبس های طولانی مدت، ضربات شلاق و حتی اعدام میشوند.

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
مطالب ویژه
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

استعارۀ مرغ و پاهایش

در نقد دیدگاه آقای بهزاد کریمی در مقاله‌ای تحت عنوان بلوع سیاسی جامعه و انتظار از اپوزیسیون دموکراتیک

محکومیت حکم اعدام شریفه محمدی از سوی سه سندیکای کارگری ایتالیا

پرده‌ی آخر نمایش انتخاباتی نظام، بلوغ سیاسی جامعه و انتظار از اپوزیسیون دمکراتیک

مرگ در «منطقۀ امن»

به یاد سیمین بهبهانی، شاعری مبارز و مدافع حقوق زنان!