چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۳

چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۳

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!
سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!
یادمان باشد که هرچه جامعه ضعیف‌تر شود، از فرصت‌ها و شانس‌هایی که در مسیر بهبود، تغییروتحول  پیش خواهد آمد، کمتر می‌توانیم استفاده کنیم و شانس‌های آینده ایران را از دست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کیوان صمیمی
نویسنده: کیوان صمیمی
انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!
نیروی تجدد و دموکراسی یک قرن است که ایران مال همه‌ی ایرانیان است شعار اوست. اکنون نیروهای وسیعی از جنبش اسلامی نیز به همین نگاه پیوسته اند. در پهنه‌ی سیاست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: امیر ممبینی
نویسنده: امیر ممبینی
جزئیات کشته شدن راضيهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!
سوم تیر ماه جاری رسانه‌ها نوشتند که دختری جوان به نام «راضیهٔ رحمانی» اهل روستای گویژه در شهرستان نورآباد استان لرستان با شلیک یکی از مأموران نیروی انتظامی جان باخت....
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!
نهضت آزادی ایران در ادامه راهبردی که در مرحله اول در پیش گرفت، اتحاد ملت و تجمیع همه معترضان در مرحله دوم انتخابات را برای مقابله با مخالفان آزادی و...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: نهضت آزادی ایران
نویسنده: نهضت آزادی ایران
انتخابات مهندسی شده، راه يا بی‌راهه؟
    خانم وسمقی در ارتباط با انتخابات ریاست حمهوری در ایران تحلیلی داشته است. خانم وسمقی، زین میان؛ بر این باور است که اصلاح‌طلبان، اگر گمان می‌کنند که حکومت...
۱۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: صدیقه وسمقی
نویسنده: صدیقه وسمقی
جرون
جرون، ای سیلی خورده ی زمان، ای معامله های پشت پرده ی آن زمان، ای تاریخ دیروز و امروز من، از رنگ و شرنگ، تا کیسه های زر ...
۱۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد

دزموند توتو برنده جایزه نوبل درگذشت

اسقف اعظم دزموند توتو، وجدان بیدارآفریقای جنوبی، در سن ۹۰ سالگی درگذشت. او همراه با نلسون ماندلا برای پایان دادن به آپارتاید مبارزه کرده بود. او در خطاب به رهبران مذهبی جمهوری اسلامی گفته بود: زندانی کردن، شکنجه و جنایت تحت لوای دین را قطع کنید. چنین اعمال و اقداماتی نمی تواند جزء آموزه های دینی باشد.

اسقف اعظم آفریقای جنوبی دزموند توتو در سن ۹۰ سالگی درگذشت. این را رئیس جمهور آفریقای جنوبی “سیریل رامافوزا” اعلام کرد. او “از طرف تمام آفریقای جنوبی غم و اندوه عمیق خود را از مرگ” توتو ابراز می کند. توتو اولین اسقف سیاه پوست انگلیکن ژوهانسبورگ بود و در ۷ سپتامبر ۱۹۸۶ اسقف اعظم کیپ تاون نام گرفت. او همراه با نلسون ماندلا برای پایان دادن به آپارتاید در آفریقای جنوبی مبارزه کرد و پس از زندانی شدن ماندلا در سال ۱۹۶۴ نقش رهبری را در این مبارزه برعهده گرفت. توتو در سال ۱۹۸۴ به خاطر تعهدش در مبارزه علیه آپارتاید و حمایت از حقوق بشر،جایزه صلح نوبل را دریافت کرد.

 

 

از تدریس تا کلیسا

توتو در سال ۱۹۳۱ در Klerksdorp در نزدیکی ژوهانسبورگ متولد شد. ابتدا راه پدر را به صورت حرفه ای دنبال کرد و معلم شد. در سال ۱۹۵۵ با لیا نومالیزو شنگزان ازدواج کرد و دارای چهار فرزند شدند، اما توتو تصمیم گرفت تدریس را کنار بگذارد و الهیات بیاموزد. او در اوایل دهه ۱۹۶۰ به عنوان معاون و سپس کشیش منصوب شد. در سال ۱۹۷۵ توتو اولین سیاهپوست آفریقایی بود که رئیس کلیسای جامع سنت مریم در ژوهانسبورگ شد. حدود ده سال بعد او به عنوان اولین اسقف انگلیکن سیاه پوست شهر و در ۷ سپتامبر ۱۹۸۶، اسقف اعظم کیپ تاون نام گرفت. وی این سمت را تا پاییز ۱۹۹۶ بر عهده داشت.

مبارزه در کنار ماندلا

توتو در اوایل شروع به ابراز انتقاد از وضعیت جمعیت سیاه پوست در کشور کرد، در طول سال ها او به یکی از مصمم ترین و شناخته شده ترین مبارزان علیه رژیم آپارتاید در کنار نلسون ماندلا رئیس جمهور بعدی تبدیل شد. پس از محکومیت ماندلا به حبس ابد و حبس در سال ۱۹۶۴، توتو رهبری مبارزه با آپارتاید را بر عهده گرفت. به همین دلیل او در سال ۱۹۸۴ جایزه صلح نوبل را دریافت کرد.علاوه بر این، توتو جایزه مارتین لوتر کینگ، صلیب لیاقت آلمان (۱۹۹۶) و ده‌ها عنوان دکترای افتخاری را کسب کرد. در سال ۲۰۱۶ کتاب “شادی،شادمانی استوار در دنیای ناپایدار” توتو منتشر شد و مورد استقبال قرار گرفت.

پس از خبر درگذشت توتو، رئیس جمهور رامافوسا همچنین از “فصل دیگری از ماتم در خروج ملت ما از نسلی برجسته از آفریقای جنوبی، که آفریقای جنوبی آزاد شده را برای ما به جا گذاشتند صحبت کرد. توتو مردی با هوش فوق العاده، یکپارچه و شکست ناپذیر در برابر نیروهای آپارتاید بود و برای ستمدیدگان در سراسر جهان ایستاد و مبارزه کرد”.

آشتی به جای انتقام گیری 

پس از پایان رژیم آپارتاید در سال ۱۹۹۴، توتو پیوسته متعهد به صلح و آشتی در آفریقای جنوبی بود. به درخواست ماندلا، در سال ۱۹۹۶ ریاست کمیسیون حقیقت و آشتی را که به جنایات دوران آپارتاید رسیدگی می کرد، بر عهده گرفت.او شعار” ببخش، اما فراموش نکن” را دنبال کرد. توتو از آفریقای جنوبی، تصویری به عنوان یک “ملت رنگین کمانی” ارائه داد که در آن باید برای  همه مردم از هر رنگ پوست و قومیت، امکان زندگی مسالمت آمیز با هم فراهم شود.

توتو تا سنین بالا برای حقوق بشر و علیه تبعیض مبارزه کرد. در همان زمان، او به صدای منتقدی تبدیل شد که اشتباهات سیاست های کنگره ملی آفریقا و رئیس جمهور سابق، جاکوب زوما را محکوم می کرد. تو تو از سال ۲۰۱۰، به دلیل کهولت، شروع به کناره گیری تدریجی از مجامع عمومی کرد. اخیراً، او پس از واکسینه شدن خود در ماه می سال جاری، واکسن‌های ضد ویروس کرونا را به صورت عمومی تبلیغ کرده بود.

دزموند توتو مبلغ خستگی‌ناپذیر مبارزه خشونت‌پرهیز بود و در سال ۱۹۸۴ جایزه صلح نوبل را دریافت کرد. در نوامبر ۱۹۹۵، نلسون ماندلا، رئیس جمهور وقت آفریقای جنوبی او را به عنوان رئیس “کمیسیون حقیقت و آشتی” منصوب کرد. او این مسئولیت را تا زمان ارائه گزارش نهایی این کمیسیون در اکتبر ۱۹۹۸ بر عهده داشت.

برای آگاهی بیشتر خوانندگان: دزموند توتو و ایران 

دزموند توتو صدایی بلند علیه بی‌عدالتی در جهان، علیه جنگ در عراق و علیه رژیم‌های خودکامه بود. او حامی جنبش‌های دمکراسی‌خواهی و آزادی‌خواهی بود. توتو در سپتامبر ۲۰۱۲ در مقاله‌ای در روزنامه آبزرور خواستار محاکمه جورج بوش، رئیس جمهور سابق آمریکا و تونی بلر، نخست وزیرپیشین بریتانیا در دادگاه کیفری بین‌المللی به دلیل حمله به عراق شد.

او در سومین سالگرد جنبش سبز در ایران پیامی خطاب به ملت ایران و زندانیان سیاسی فرستاد و نوشت:” سه سال پیش جهان شاهد بود که میلیون‌ها تن از شما علیه سرکوب و خفقان به پا خاستید، و مردم سالاری و حقوق بشر را مطالبه کردید. بارقه‌ای که شما در ایران افروختید الهام بخش تغییرات بی‌سابقه‌ای در منطقه شده است”.

او در این پیام به مبارزات مردم آفریقای جنوبی اشاره کرده و خطاب به مردم ایران گفته بود” اگر آفریقای جنوبی توانست تغییر ایجاد کند، پس در هر کجای دیگر هم ایجاد تغییر ممکن است. به راه خود ادامه دهید. به خاطر داشته باشید که تاریک‌ترین ساعات شب ساعاتی پیش از طلوع سپیده دم است.”

تو تو، از مقامات مسئول جمهوری اسلامی از جمله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه وقت را خطاب قرار داده و از آنان خواسته بود تا “فرزندان ایران” را آزاد کنند و در زندان‌های ایران را ببندند، همانطور که زندان “روبن آیلند” در آفریقای جنوبی بسته شد.

اسقف توتو که رهبر مذهبی جنبش ضد آپارتاید آفریقای جنوبی به شمار می‌رفت، رهبران مذهبی ایران را نیز مورد خطاب قرار داده و نوشته بود: ” زندانی کردن، شکنجه و جنایت تحت لوای دین را قطع   کنید. چنین اعمال و اقداماتی نمی تواند جزء آموزه های دینی باشد.

یکشنبه ۵ دی ماه ۱۴۰۰- ۲۶ دسامبر ۲۰۲۱

منبع: کانال یک آلمان” ARD “

 

تاریخ انتشار : ۵ دی, ۱۴۰۰ ۲:۴۷ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

هفته‌ای که گذشت، دوم تا هشتم تیرماه

رهبر حکومت تاب نیاورد گاه که کارگزاران خود را نامرغوب دید. خود بر صحنه آمد و خواستار مشارکت حداکثری شد و فتوا داد که نباید با کسانی که “ذره‌ای با انقلاب و امام و نظام اسلامی زاویه دارند” همکاری کرد. به‌زبان دیگر نباید به کسانی که ممکن است نفر دوم حکومت شوند و در سر خیال همکاری با ناانقلابین دارند، رای داد. اشاره‌ای سرراست به آن تنها نامزدی که از تعامل با جهان می‌گوید.

مطالعه »
یادداشت
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!

انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!

جزئیات کشته شدن راضیهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!

بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!

انتخابات مهندسی شده، راه یا بی‌راهه؟