چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۶

چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۶

رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!
یادمان باشد که هرچه جامعه ضعیف‌تر شود، از فرصت‌ها و شانس‌هایی که در مسیر بهبود، تغییروتحول  پیش خواهد آمد، کمتر می‌توانیم استفاده کنیم و شانس‌های آینده ایران را از دست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کیوان صمیمی
نویسنده: کیوان صمیمی
انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!
نیروی تجدد و دموکراسی یک قرن است که ایران مال همه‌ی ایرانیان است شعار اوست. اکنون نیروهای وسیعی از جنبش اسلامی نیز به همین نگاه پیوسته اند. در پهنه‌ی سیاست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: امیر ممبینی
نویسنده: امیر ممبینی
جزئیات کشته شدن راضيهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!
سوم تیر ماه جاری رسانه‌ها نوشتند که دختری جوان به نام «راضیهٔ رحمانی» اهل روستای گویژه در شهرستان نورآباد استان لرستان با شلیک یکی از مأموران نیروی انتظامی جان باخت....
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!
نهضت آزادی ایران در ادامه راهبردی که در مرحله اول در پیش گرفت، اتحاد ملت و تجمیع همه معترضان در مرحله دوم انتخابات را برای مقابله با مخالفان آزادی و...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: نهضت آزادی ایران
نویسنده: نهضت آزادی ایران
انتخابات مهندسی شده، راه يا بی‌راهه؟
    خانم وسمقی در ارتباط با انتخابات ریاست حمهوری در ایران تحلیلی داشته است. خانم وسمقی، زین میان؛ بر این باور است که اصلاح‌طلبان، اگر گمان می‌کنند که حکومت...
۱۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: صدیقه وسمقی
نویسنده: صدیقه وسمقی
جرون
جرون، ای سیلی خورده ی زمان، ای معامله های پشت پرده ی آن زمان، ای تاریخ دیروز و امروز من، از رنگ و شرنگ، تا کیسه های زر ...
۱۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد
تحلیل مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری ایران...
در این مقاله، میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال‌های 1400 و 1403 را مقایسه کرده و همچنین به تحلیل اختلاف بین نتایج نظرسنجی‌ها و نتایج واقعی انتخابات...
۱۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: م. آذری
نویسنده: م. آذری

دفتر تحکیم وحدت: انتخابات مخدوش است!

دفتر تحکيم وحدت در بيانيه هاي متعدد خود پيش از انتخابات، نسبت به صيانت از آراي ريخته شده و ريخته نشده به صندوق هاي راي هشدار داده و بيان کرده بود بدون حضور نهادهاي ناظر مستقل داخلي و بين المللي، فرصت دست اندازي به آراي ملت، براي اقتدار گرايان فراهم مي شود و نتايج انتخابات مخدوش خواهد بود

انتخابات ریاست جمهوری نهم همانگونه که انتظار می رفت با تحرک و تلاش گسترده حاکمیت و بسیج تمامی امکانات و بمباران تبلیغاتی برای تبلور مشروعیت نظام با اعلام غیر واقعی نتایج به ایستگاه نهایی خود رسید.
دفتر تحکیم وحدت در راستای رسالت روشنگرانه و مسوولانه خود و اتخاذ نقش وجدان و داور اجتماعی درانتخابات، لازم می داند نکات زیر را به اطلاع مردم شریف و بزرگوار ایران برساند:
۱- سیاست اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان دانشگاههای سراسر کشور(دفتر تحکیم وحدت) همانند گذشته عدم مشارکت در انتخابات و افشاگری وهشدار پیرامون کاندیدای نظامی- امنیتی، اقتدارگرایان و نماینده بخش صلب و انتصابی هرم اصلی قدرت است. رویکرد مجموعه تحکیم اعتقاد بر اصلاح ناپذیری ساختار قدرت از طریق تصاحب بخشی هایی از آن است و تغییر در چارچوب مصادیق را تاثیر معناداری در سرنوشت کشور نمی داند. هسته اصلی قدرت در ساختار حاکمیت، خارج از منصب ریاست جمهوری قرار دارد و در تحلیل آخر دولت پنهان سرنوشت امور را رقم خواهد زد. 
ویژگی متمایز این انتخابات، تلاش دولت پنهان برای ادغام در دولت آشکار و قبضه تمامی ارکان حاکمیت و مناصب ساختار قدرت می باشد. شرکت در انتخابات غیر موثر، غیر آزاد و ناسالم رونق بخشی سناریوی از پیش تعیین شده هرم ساختار قدرت در نمایش مشروعیت بخشی و القای توهم مقبولیت مردمی قانون اساسی و حاکمیت می باشد.
۲- دروغپردازی و عوامفریبی از ویژگی های بارز این دوره انتخابات بود و در این میان محمود احمدی نژاد گوی سبقت را از دیگران ربود. کسی که قامت کوتاهش مجموعه شهرداری تهران را زمینگیر کرده است و با عملکرد ناصوابش مدیریت شهرداری تهران را عرصه جولان ناشایستگان عاری از مهارت و تخصص کرده است، امروز مدعی پیشرفت و ساخت کشور می شود؟!! کسی که علم حمایت رسمی و علنی از غوغاسازی گروههای فشار و محافل خرد سوز و علم ستیز را در دانشگاه بلند کرده است و مورد حمایت جریانات افراطی امنیتی می باشد، امروز از آبادانی ایران سخن می گوید!! کسی که وامدار مستقیم جریان سرمایه داری سنتی بازار و روابط سوداگرانه اقتصاد رانتی است از حقوق محرومین و مستضعفین دم می زند!! کسی که نگاهی رابین هودی به عدالت و اقتصاد دارد، عرصه اقتصاد جهانی را همانند محله ای می داند که با سرکوب اغنیا، مستضعفان را می توان از فقر در آورد !! و مهتر آنکه احمدی نژاد بیشترین عوامفریبی را در شهرداری انجام داده است و به جای آنکه نقش موثری در کم کردن ترافیک و آلودگی و رفع مشکلات شهری داشته باشد، با حضور در جمع تعدادی از مردم جنوب شهر و نمایش آن در صدا وسیما و روزنامه خود به دنبال آن است تا وجهه ای مردمی برای خود دست وپا کند. غافل از آنکه با چند ساعت دیدار مردمی و آن هم با ۵-۴ نفر، نمی توان مشکلات جمعیت ۱۵ میلیونی تهران را حل کرد.
بی تردید احمدی نژاد هیچ تناسبی برای نمایندگی اراده جمهور مردم شریف ایران ندارد و در اصل انتخاب محفل امنیتی نظامی ساختار قدرت برای منصب ریاست جمهوری است. او راهیافته به دومین مرحله انتخابات از طریق حذف ناعادلانه رقیبش حجت الاسلام کروبی و با دست اندازی در آرای مردم و استفاده از رانت و سوبسید حاکمیت است.
۳- سوارشدن بر ترس مردم ما را به دموکراسی هدایت نمی کند. اشتباه اصلاح طلبان در دور اول ایجاد جو ترس از اقتدارگرایان برای کشاندن مردم به پای صندوق رای بود. این در حالی است آرایی که از روی ترس و پوپولیستی به صندوق ها ریخته شد، به شدت بی شکل و توده وار بود که نفع اصلاح طلبان را در پی نداشت. باید بدانیم اگر بنا بر ترساندن مردم باشد آن گروهی بیشتر سود می برد که امکانات بیشتری برای استفاده از آن را دارد وحتی به ابزاری چون بمب گذاری و در پی داشتن تلفات جانی متوسل می شود.
بگذارید لااقل شجاعت مدنی مردم باقی بماند و همه چیز به انتخابات گره نخورد و مردم را پیشاپیش مرعوب و مستاصل در برابر اقتدار گرایان نکنیم. باید بدانیم تا زمانی که اراده مقاومت در نیروهای سیاسی- اجتماعی و فعالان جامعه مدنی جاری باشد، محمود احمدی نژاد و هر فرد دیگر مورد نظر بخش های افراطی محافظه کاران نخواهد توانست سدی در برابر آزادیخواهی، دموکراسی خواهی و پیشرفت ملت باشد. اشاعه و ترویج جو رعب و هراس علاوه بر آنکه تناسبی با دموکراسی ندارد، جز به بزرگنمایی فعال مایشاء بودن اقتدارگرایان حاصلی ندارد. همسنگران احمدی نژاد در بخش های اصلی قوه قضاییه و نیروهی نظامی و انتظامی حضور دارند و تنها در صورت به هم خوردن موازنه قوا بین جامعه مدنی و قدرت، هر بار که اراده کنند به اعمال سرکوبگرایانه خود خواهند پرداخت و همانگونه که در دولت خاتمی تجربه شد، صرف حضور رییس جمهوری ناهمسو با محافظه کاران مانع تعرض بخش های انتصابی به حقوق ملت نخواهد شد.
۴- دفتر تحکیم وحدت در بیانیه های متعدد خود پیش از انتخابات، نسبت به صیانت از آرای ریخته شده و ریخته نشده به صندوق های رای هشدار داده و بیان کرده بود بدون حضور نهادهای ناظر مستقل داخلی و بین المللی، فرصت دست اندازی به آرای ملت، برای اقتدار گرایان فراهم می شود و نتایج انتخابات مخدوش خواهد بود. مواردی از ادله ناسالم و مخدوش بودن انتخابات، به شرح زیر است:
الف- اکنون که نتایج انتخابات اعلام شده است، مشخص شد که نگرانی های دفتر تحکیم وحدت بی دلیل نیست. فرایند برگزاری انتخابات و نتایج حاصل از آن نشان داد که حاکمیت حتی حاضر نیست آرای آقای کروبی را بپذیرد و از دست اندازی به آرای مردم و کروبی حیا کند. به طوری که بسیج و سپاه با سازماندهی گسترده در سراسر کشور، جایگاه رای کروبی را با کاندیدای خود(احمدی نژاد) تغییر دادند.
از طرفی تناقضات آمار شورای نگهبان و وزارت کشور آنچنان آشکار و غیر قابل باور است که الهام سخنگوی شورای نگهبان در توجیه علت آن، جلو بودن شورای نگهبان در شمارش آرا را عنوان کرده و از یاد برده است که مسوول شمارش آرا، وزارت کشور است و شورای نگهبان فقط نقش ناظر را بر عهده دارد.
ب- ماهها قبل از انتخابات وزارت کشور و سازمان ثبت و احوال کشور میزان واجدین شرایط رای دهنده را ۵/۴۸ میلیون نفر اعلام کرده بود اما ۲ روز مانده به انتخابات بدون هیچ توضیحی در مورد اعلام قبلی، واجدین شرایط رای دهنده ۵/۴۶ میلیون اعلام شد. این در حالی است که بررسی های کارشناسی و علمی واجدین شرایط حق رای را بیش از ۵۰ میلیون نفر می داند. بنابراین با کم کردن میلیونی از تعداد واجدین شرایط شرکت در انتخابات، می خواهند مشارکت حداکثری دروغین را به نمایش بگذارند تا از این طریق بر مشروعیت مورد چالششان بیافزایند.
ج ـ اعلام آرای سفید و باطله در دفعات مختلف تفاوت های فاحشی داشت. پس از آنکه ۲۰ میلیون رای اعلام شده بود، آرای سفید و باطله ۳/۳ در صد اعلام شد و جالب آنکه با اعلام ۲۲ میلیون رای، هیچ رای باطله و سفید منظور نشده بود و با شمارش ۲۴ میلیون رای، آرای سفید وباطله ۶/۱۵ درصد(۳ میلیون و ۷۴۰ هزار رای سفید و باطله) اعلام شد. و در پایان انتخابات پس از اعلام ۲۷ میلیون رای، این رقم به ۱ میلیون رای سفید تقلیل یافت!!
وزارت کشور با این شرایط نشان داد که قدرت و اراده صیانت از آرای ریخته شده و ریخته نشده به صندوق را ندارد و دولت خاتمی پس از برگزاری انتخابات فرمایشی مجلس هفتم، در آخرین اقدام خود، لکه ننگ دیگری بر کارنامه خود افزود و بار دیگر نشان داد که توان دفاع از بدیهی ترین حقوق ملت که از قضا جزو وظایف قانونی اش است، را ندارد و اراده ای برای ایستادگی در برابر اقتدارگرایان را از خود بروز نداده است.
۵- حجت الاسلام کروبی که باهدف اصلاح از طریق مصالحه، مدارا، شیخوخیت و گفتگو با ارکان حاکمیت وارد انتخابات شد، به جایی رسیده است که زبان شکوه اش گشوده شد و نسبت به دخالت گسترده سپاه و بسیج و فرزند رهبری در روند انتخابات اعتراض کرد. جای تعجب بود، کروبی که از ابتدای شمارش آرا، حائز اکثریت آرا بود در پایان نفر سوم انتخابات اعلام شد و از گردونه رقابت باز مانده شد. آقای کروبی پرده از واقعیات تلخی برداشت که سالهاست جامعه ایران از آن رنج می برد و آن دولت پنهان و دخالت غیر مستقیم نهادهای انتصابی در ارکان انتخابی حاکمیت است.
نامه کروبی به رهبری و افشای باندهای پنهان نظامی و بسجی که نتیجه انتخابات را تغییر دادند، باعث فشار بر کروبی شده و گروههای فشار تعرض و دست اندازی به منزل وی داشته اند و تدارک گسترده ای برای حصر وی همانند آیت الله منتظری دیده اند. دفتر تحکیم وحدت ضمن اعلام حمایت کامل خود از حقوق شهروندی حجت الاسلام کروبی، هشدار میدهد نسبت به تداوم تعرض و ایجاد فشار بر وی و تضییع حقوق ملت و ایشان در انتخابات سکوت نخواهد کرد. 

بخش : سياست
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد, ۱۳۸۴ ۲:۴۰ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

به یاد هماره‌سبز رفیق حمید اشرف و یکایک فداییان جان‌باختهٔ خلق!

در روز جان‌باختگان فدایی، یاد تمامی دیگر جان‌باختگان راه آزادی، برابری و عدالت را نیز گرامی می‌داریم و باور داریم که دادخواهان کشتارهای خونین این چهاردهه راهی را که تاکنون با پایداری خستگی‌ناپذیری رفته‌اند، تا روشن شدن همۀ حقایق و محاکمه آمرین و عاملین قتل عزیزان‌شان ادامه خواهند داد.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

هفته‌ای که گذشت، دوم تا هشتم تیرماه

رهبر حکومت تاب نیاورد گاه که کارگزاران خود را نامرغوب دید. خود بر صحنه آمد و خواستار مشارکت حداکثری شد و فتوا داد که نباید با کسانی که “ذره‌ای با انقلاب و امام و نظام اسلامی زاویه دارند” همکاری کرد. به‌زبان دیگر نباید به کسانی که ممکن است نفر دوم حکومت شوند و در سر خیال همکاری با ناانقلابین دارند، رای داد. اشاره‌ای سرراست به آن تنها نامزدی که از تعامل با جهان می‌گوید.

مطالعه »
یادداشت
بیانیه ها

به یاد هماره‌سبز رفیق حمید اشرف و یکایک فداییان جان‌باختهٔ خلق!

در روز جان‌باختگان فدایی، یاد تمامی دیگر جان‌باختگان راه آزادی، برابری و عدالت را نیز گرامی می‌داریم و باور داریم که دادخواهان کشتارهای خونین این چهاردهه راهی را که تاکنون با پایداری خستگی‌ناپذیری رفته‌اند، تا روشن شدن همۀ حقایق و محاکمه آمرین و عاملین قتل عزیزان‌شان ادامه خواهند داد.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

به یاد هماره‌سبز رفیق حمید اشرف و یکایک فداییان جان‌باختهٔ خلق!

در روز جان‌باختگان فدایی، یاد تمامی دیگر جان‌باختگان راه آزادی، برابری و عدالت را نیز گرامی می‌داریم و باور داریم که دادخواهان کشتارهای خونین این چهاردهه راهی را که تاکنون با پایداری خستگی‌ناپذیری رفته‌اند، تا روشن شدن همۀ حقایق و محاکمه آمرین و عاملین قتل عزیزان‌شان ادامه خواهند داد.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!

انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!

جزئیات کشته شدن راضیهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!

بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!

انتخابات مهندسی شده، راه یا بی‌راهه؟