سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۲:۱۳

سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۲:۱۳

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم...
نتانیاهو کاخ سفید را نادیده می‌گیرد، زیرا انجام این کار هیچ هزینه‌ای ندارد. در سال ۱۹۸۲ رونالد ریگان، مناخیم بگین، نخست‌وزیر اسرائیل را پس و کشتار فسطینیان در پی تهاجم...
۱ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
غم دیگر
شنیدستم غمم را میخوری، این هم غم دیگر، دلت بر ماتمم می‌سوزد، این هم ماتم دیگر
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
پایان تلخ یک ریاست جمهوری
بایدن می‌داند که باید برود، اما این بدان معنا نیست که از این موضوع خوشحال است. ننسی پلوسی کسی بود که با هوش و ذکاوت سیاسی به رئیس‌جمهور گفت که...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
کاش میشد
کاش میشد چهره ها رنگ پریشانی نداشت، برق تیز خنجر و کینه نداشت. مثل دریا بود شفاف و زلال، مثل ابریشم نرم لطیف
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد
نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور
ایجاد، تقویت و توسعه و حفظ نهادهای مدنی و تشکل‌های صنفی و سیاسی باید در کانون برنامه های افراد، شخصیت ها و احزاب و سازمان ها قرار داشته باشد، چه...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴
بر اساس بیانیۀ دادگاه بین‌المللی دادگستری، سیاست‌های شهرک‌سازی و بهره‌برداری اسرائیل از منابع طبیعی در سرزمین‌های فلسطینی نقض قوانین بین‌المللی است. دادگاه، گسترش قوانین اسرائیل به کرانۀ باختری و بیت‌المقدس...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: محسن نجات حسینی
نویسنده: محسن نجات حسینی
سیاست‌گریزی زنان یا سیاستِ گریزِ دولت از زنان
قوانین نابرابر، عدم حمایت‌های لازم و محیط‌های مردسالارانه، زنان را از مشارکت فعال در سیاست بازمی‌دارد. حضور کم‌رنگ زنان در سیاست به معنای نبود صدای نیمی از جمعیت در تصمیم‌گیری‌های...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: زری
نویسنده: زری

دومین گرامی داشت روز آزادی بیان

بایستی تقدیر و تشکر ویژه ای از هزاران زن و مرد این مرز و بوم که در اعتراض به فجایعی که در چند ماه گذشته روی داده است به اعتراض برخواسته اند و با وجود تمامی تهدیدها، بازداشتها و داغ و درفشها هنوز از پای ننشسته اند، بنماییم

باز هم می گوئیم اگر هزاران بار به بندمان کشند و به تیغمان کشند…

به نام آزادی، به نام بیان آزادنه عقیده و تفکر، به یاد تمام کسانی که بر سر عقیده پایمردی کردند و تیغ کینه را به جان خریدند…

آه اگر آزادی سرودی می خواند

کوچک

کوچکتر حتی از گلوگاه یک پرنده

امسال ۱۸ آبان، که مصادف با صدور حکم ننگین اعدام برای دکتر هاشم آقاجری است و نام روز آزادی بیان بر آن نهاده شده است، در حالی فرا می رسد که دیگر صحبت از اعدام یک فرد و اعتراض به آن نیست بلکه این بار ملتی در اعتراض به فجایعی که در چند ماه گذشته روی داده است به اعتراض برخواسته است و با تمام کشتارها، تهدیدها و در بند کشیدنها هنوز از پای ننشسته است. امسال در حالی به روز آزادی بیان می رسیم که دیگر تقدیر از یک نفر یا یک گروه و جمعیت به واسطه تلاش در راه آزادی بیان منعکس کننده تمام واقعیت نیست.

به راستی در حالی که حداقل چهار هزار نفر به خاطر اعتراض به نتایج انتخابات به زندان می افتند چه کسی می تواند سمبل تلاش در راه آزادی باشد؟ با این وجود به رسم سال گذشته و پس از بررسیهای فراوان و واکاوی حوادث یک سال گذشته، دفتر تحکیم وحدت اعلام می دارد که نظر به حوادث و وقایع یک سال گذشته به خصوص حوادث پس از انتخابات و تلاشهای فراگیر گروه های مختلف در راه نهادینه سازی آزادی بیان به رسم احترام به تلاشهای مردان و زنان این مرز و بوم به یادی از کنشگران و تلاشگران راه آزادی در بخش های مختلف اکتفا می نماییم:

ضمن تقدیر از اساتیدی که در طول یک سال گذشته به حمایت از آزادی بیان پرداخته اند، بر خود لازم می دانیم از تلاشها و زحمات ده ها نفر از اساتید محترمی که به واسطه تلاشهای آزادیخواهانه خود پس از انتخابات بازداشت شدند تشکر کنیم. در این میان از دکتر محسن میردامادی، عبدالله رمضان زاده و داوود سلیمانی، اساتید محترم دانشگاه تهران، که همچنان در زندان به سر می برند یاد می کنیم.

در بخش نویسندگان و هنرمندان ضمن تقدیر از کلیه نویسندگان و هنرمندانی که در راه آزادی بیان و بسط فرهنگ و هنر منتقدانه تلاش می نمایند، وظیفه خود می دانیم از تلاشها و زحمات تمام هنرمندان و نویسندگانی که در ماه های اخیر به رغم هجمه های ناجوانمردانه حاضر به سکوت در برابر فجایع اخیر نشدند، به ویژه استاد شجریان، سرکار خانم معتمد آریا و آقای جعفر پناهی تشکر نماییم.

در بخش فعالین عرصه اطلاع رسانی ضمن تشکر از کلیه روزنامه نگاران و وبلاگ نویسانی که برای بسط آزادی بیان و دفاع از حقوق شهروندی تلاش می نمایند و با یادی از ده ها نشریه، هفته نامه و ماهنامه که به دلیل فعالیتهای آزادیخواهانه شان توقیف شده اند وظیفه خود می دانیم یادی کنیم از بیش از ۱۰۰ روزنامه نگاری که در ماه های اخیر دستگیر شده اند و تعداد زیادی از آنها از جمله دکتر احمد زیدآبادی، بهمن احمدی امویی، سعید لیلاز که همچنان پس از چندین ماه در زندان به سر می برند.

با یادی از فعالین نهادهای حقوق بشری بر خود لازم می دانیم از تلاشهای کلیه وکلای مدافع فعالین سیاسی و مدنی آقایان دکتر شریف، دکتر مولایی، دکتر نیکبخت، دکتر پوربابایی و به ویژه آقایان دکتر دادخواه و دکتر سلطانی و همچنین آقای عمادالدین باقی و سایر عزیزانی که به واسطه دفاع از قربانیان نقض حقوق بشر و آزادی بیان متحمل سختیهای بیشماری شده اند، قدردانی نماییم.

در بخش دانشجویی وظیفه خود می دانیم یادی نماییم از تلاشهای هزاران دانشجو که در دانشگاه های مختلف کشور به جرم ابراز عقیده و دفاع از آزادیهای آکادمیک، دموکراسی و حقوق بشر با بازداشت و انواع محرومیتهای تحصیلی و رفاهی رو به رو شده اند و همچنین یادی نماییم از دانشجویان در بند مجید دری، ضیاء نبوی، پیمان عارف و … همچنین بر خود واجب می دانیم یاد شهدای دانشجو که در حوادث پس از انتخابات در کنار دیگر هموطنانمان آزادیخواه مان مظلومانه به تیر کین بدخواهان گرفتار آمدند، گرامی داریم.

در میان فعالین سیاسی و مدنی ضمن تقدیر از کلیه کسانی که در سالهای اخیر با سخنرانیها، مقالات و اعلام مواضع خود حامی آزادی بیان بوده اند، وظیفه خود می دانیم یادی نماییم از اعضای نهضت آزادی، سازمان مجاهدین انقلاب، کارگزاران سازندگی، مجمع روحانیون مبارز و … به ویژه بیش از ۳۰ عضو جبهه مشارکت و ۵ عضو سازمان دانش آموختگان ایران (ادوار دفتر تحکیم وحدت) که تعدادی از آنها، از جمله آقایان احمد زیدآبادی، محسن صفایی فراهانی، مصطفی تاج زاده، عبدالله مومنی و … مدتهاست در زندان به سر می برند.

در میان فعالین جنبشهای مدنی وظیفه خود می دانیم یادی نماییم از فعایتهای خیل کثیری از فعالین جنبش زنان، معلمان (آقای جعفر ابراهیمی)، کارگران و اقوام (آقای سعید متین پور) که در طول یک سال اخیر بسیاری از آنها به زندان افتادند وهمچنان از تلاشهای خود فرو گذار نکرده اند.

در نهایت با عنایت به مواضع روشنگرانه و شجاعانه آیات عظام منتظری، صانعی و بیات و همچنین آقای مهدی کروبی و مهندس میرحسین موسوی که در حوادث پس از انتخابات به حق سکوت ننمودند و همه سختیها را به جان خریدند، بایستی تقدیر و تشکر ویژه ای از هزاران زن و مرد این مرز و بوم که در اعتراض به فجایعی که در چند ماه گذشته روی داده است به اعتراض برخواسته اند و با وجود تمامی تهدیدها، بازداشتها و داغ و درفشها هنوز از پای ننشسته اند، بنماییم: انسانهای بی نام و نشانی که اگر دستگیر، محاکمه و شهید شوند کمتر نامی از آنها به گوش می رسد و آن هنگام که به زندان می افتند خانوادهایشان نگران و بی سرپناه و بدون حامی می مانند. اما با این وجود دلیرانه بارها به میدان آمده اند و در راه بسط آزادی بیان کوشیده اند.

اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان دانشگاه های سراسر کشور (دفتر تحکیم وحدت)

۱۸ آبان ۱۳۸۸

تاریخ انتشار : ۲۰ آبان, ۱۳۸۸ ۸:۴۵ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

مروری بر آن‌چه تا بیست و سوم تیرماه گذشت

نفس چاق نکرده بود آقای پزشکیان که در دفتر شرکت هواپیمایی توسط نیروهای انتظامی بسته شد. گویا عدم رعایت حجاب کارکنان زن این دفتر دلیل این کنش نیروهای انتظامی بود. مساله مهمی نبود! آقای وزیر کشور دولت گفت. فردا باز خواهد شد دفتر.

مطالعه »
یادداشت

حکم اعدام فعال کارگری، شریفه محمدی نمادی است از سرکوب جنبش صنفی نیرو های کار ایران!

میزان توانایی کارگران برای برگزاری اقدامات مشترک، از جمله اعتصابات و عدم شرکت در امر تولید، مرتبط است با میزان دسترسی آنها به تشکل های صنفی مستقل و امکان ایجاد تشکل های جدید در مراکز کار. ولی در جمهوری اسلامی نه تنها حقوق پایه ای کارگران برای سازمان دهی و داشتن تشکل های مستقل رعایت نمیشود، بلکه فعالان کارگری، از جمله شریفه محمدی، مرتبا سرکوب و محکوم به حبس های طولانی مدت، ضربات شلاق و حتی اعدام میشوند.

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
مطالب ویژه
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم…

غم دیگر

پایان تلخ یک ریاست جمهوری

کاش میشد

نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور

بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴