پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۴

پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۴

در دور دوم انتخابات، با رای " نه" به جلیلی شرکت می‌کنیم!
اگر در دور اول "نه" به شرکت در انتخابات، شاکله نظام ونظارت استصوابی را هدف قرار داد و در همه ارکان نظام و در دل و جان مردم تاثیر خود...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده:  گروه خرداد هوادار سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) - داخل کشور
نویسنده:  گروه خرداد هوادار سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) - داخل کشور
حزب دمکراتیک مردم ایران: نه به جلیلی!
در دور دوم انتخابات، دو نامزدی که در برابر هم قرار می‌گیرند، هر چند در وفاداری به نظام جمهوری اسلامی و ولی فقیه مشترک‌اند، اما به لحاظ اهداف، گرایشات، تعلق...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: حزب دمکراتیک مردم ایران
نویسنده: حزب دمکراتیک مردم ایران
چرا به پزشکیان رأی می دهم!
در ارتباط با چرایی عدم استقبال توده‌ها در مشارکت انتخاباتی دلایل متعددی را می‌توان شمرد ولی بدون شک تمامیت‌طلبی، اقتدارگرایی و قشریت دخیل در هستۀ مرکزی قدرت سیاسی نقش مهمی...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: محمود کرد
نویسنده: محمود کرد
باز هم انتخابات، باز هم دفاع از منافع ملی، هم استراتژی هم تاکتیک!
عدم شرکت در این دوره می‌تواند تاکید مجددی باشد بر یک اقدام ثابت شده. اما اگر بپذیریم که چینش و مهندسی این‌چنینی انتخابات با همهٔ اهدافی که به دنبال داشته...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سهراب ایران
نویسنده: سهراب ایران
ترک تحریم می‌کنم، خطر جلیلی جدّی است!
تا نظام جمهوری اسلامی پابرجا است وضع را نمی‌شود از این بهتر کرد اما می‌شود بسا بدتر کرد. براندازی نه فعلا ممکن است نه فعلا مطلوب. آیا انتخاب میان بد...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: ياسر ميردامادی
نویسنده: ياسر ميردامادی
اصلاح‌طلب اصول‌گرا، ادامه داره ماجرا
هستهٔ سخت قدرت، بر اساس منافع خود و بر پایهٔ یک خطای محاسباتی رضایت داده است که انتخابات را حداقل نیمه‌رقابتی کند. جامعه زخم‌های عمیقی از سیاست‌های حاکمیت بر روح...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سياوش - ايران
نویسنده: سياوش - ايران
دلایل فراخوان «ث ژ ت» برای دادن رأی به برنامه «جبههٔ نوین مردمی»
«ث ژ ت» هرگز خود را در پناهگاه مخفی نکرده است و همواره حتی به قیمت تحمل ضربات شدید مواضع شجاعانه‌ای که لازم بوده را اتخاذ کرده است؛ به عنوان...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: برگردان ف. دوردانی
نویسنده: برگردان ف. دوردانی

زمزمه افزایش قیمت ۹ حامل انرژی در فاز دوم

در صورت تصويب نهايي اين سناريو در دولت و مجلس، قيمت نفت كوره از ليتري ۲۰۰ تومان در فاز اول هدفمندي يارانه‌ها به ليتري ۱۳۸۰ تومان و قيمت نفت سفيد از ليتري ۱۰۰ تومان در فاز اول هدفمندي به ۲۰۰۰ تومان در فاز دوم افزايش خواهد يافت. بر اساس اين گزارش، قيمت سي ان جي در فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها هر مترمكعب ۱۵۰۰ تومان، قيمت گاز مايع ليتري ۷۱۵ تومان و قيمت گاز طبيعي نيز هر مترمكعب ۷۴۶ تومان پيشنهاد شد كه البته هنوز در دولت نهايي نشده و در صورت تصويب نهايي در دولت بايد در مجلس نيز تصويب شود

پس از آن‌که بااجرای فاز اول هدفمندی یارانه‌ها شاهد افزایش قیمت حامل‌های سوخت و همچنین آب و برق بودیم اجرای فاز دوم نیز موج دیگری از افزایش قیمت را در بر خواهد داشت در این بین و با توجه به شرایط اقتصادی کشور اجرای فاز دوم توسط مجلس متوقف شد تا در زمان مناسبی نسبت به اجرای آن اقدام شود. اما آنچه مسلم است با اجرای فاز دوم باز هم افزایش قیمت در کشور را شاهد خواهیم بود. بر اساس جزئیات یکی از سناریوی‌های اصلی قیمت ۹ حامل انرژی در فاز دوم هدفمندی که در دولت مطرح است ولی هنوز نهایی نشده، قیمت بنزین ۲۲۰۰، گازوئیل ۱۹۲۰، گاز طبیعی ۷۴۶ و برق ۲۵۸ تومان می‌شود.

 

در حالی فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها در دولت در حال بررسی نهایی است و قیمت جدید حامل‌های انرژی نیز در حالی نهایی شدن است، خبرگزاری تسنیم به جزئیات اطلاعات قیمت ۹ حامل انرژی در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها که به عنوان یکی از سناریو‌های اصلی در حال بررسی است، دست یافت که در صورت تصویب نهایی در دولت، باید در مجلس شورای اسلامی نیز تصویب شود. بر اساس این سناریوی پیشنهادی که هنوز نهایی نشده است، قیمت بنزین از ۴۰۰ تومان فعلی به ۲۲۰۰ تا ۲۳۰۰ تومان افزایش می‌یابد و قیمت گازوئیل که در فاز اول هدفمندی یارانه‌ها ۱۵۰ (نیمه یارانه ای) و ۳۵۰ (آزاد) بوده است، در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها ۱۹۲۰ تومان پیشنهاد شده است.

 

در صورت تصویب نهایی این سناریو در دولت و مجلس، قیمت نفت کوره از لیتری ۲۰۰ تومان در فاز اول هدفمندی یارانه‌ها به لیتری ۱۳۸۰ تومان و قیمت نفت سفید از لیتری ۱۰۰ تومان در فاز اول هدفمندی به ۲۰۰۰ تومان در فاز دوم افزایش خواهد یافت. بر اساس این گزارش، قیمت سی ان جی در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها هر مترمکعب ۱۵۰۰ تومان، قیمت گاز مایع لیتری ۷۱۵ تومان و قیمت گاز طبیعی نیز هر مترمکعب ۷۴۶ تومان پیشنهاد شد که البته هنوز در دولت نهایی نشده و در صورت تصویب نهایی در دولت باید در مجلس نیز تصویب شود.

 

قیمت سی ان جی، گاز مایع خانگی، گاز مایع خودرو و گاز طبیعی در فاز اول هدفمندی یارانه‌ها به ترتیب ۳۰۰، ۱۰۰، ۳۰۰ و ۷۰ تومان بوده است. در این سناریوی پیشنهادی قیمت برق از ۴۵ تومان در فاز اول به ۲۵۸ تومان در هر کیلووات ساعت در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها پیشنهاد شده و قیمت آب نیز از مترمکعبی ۲۸۳ تومان در فاز اول به ۷۵۰ تومان در فاز دوم افزایش خواهد یافت. در این سناریوی پیشنهادی در دولت، نرخ تورم حاصل از این افزایش قیمت‌ها در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها حداکثر ۲۶ درصد برآورد شده است.

 

افزایش مرحله‌ای

عطا الله حکیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در این خصوص به «ملت ما» می‌گوید: احتمال این‌که قیمت‌ها به این سطح برسد وجود ندارد چرا که با توجه به رایزنی‌های مجلس و دولت مقرر شده تا آزاد‌سازی قیمت‌ها به صورت مرحله‌ای و پله‌ای انجام شود بنابر این احتمال افزایش یک باره قیمت‌ها ناشی از هدفمندی در حال حاضر وجود ندارد. این نماینده مجلس در ادامه خاطرنشان می‌کند: حتی با افزایش قیمت‌ها به صورت پله‌ای و مرحله باز هم قیمت‌ها به سطحی که عنوان شده نمی‌رسد و پایین‌تر از آن خواهد بود.

 

یارانه‌ها فاز می‌دهد؟

مروری بر آنچه طی روز‌های گذشته درباره اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها مطرح شده است.  «توقف فاز دوم هدفمندی». رئیس مجلس شورای اسلامی در حالی مهر تایید بر توقف فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها زد که کم‌تر از دو ماه پس از این اظهارنظر خبر آمد جلسات فاز دوم هدفمندی در دولت آغاز شده است.

 

بر این اساس وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به پرسشی درباره اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرد: «مجددا جلسات ستاد هدفمندی یارانه‌ها به ریاست رئیس‌جمهور آغاز شده و از همه دستگاه‌ها از جمله وزارت صنعت خواسته شده تا ارزیابی خود را از اجرای مرحله اول اعلام کنند، ضمن این‌که بسته‌های حمایتی مرحله دوم به گونه‌ای خواهد بود که موجب رونق بیش‌تر اقتصاد شود.» درست در همین روز احمدعلی مقیمی نماینده بهشهر در نطق میان دستور خود به صراحت اعلام کرد: «فاز دوم قانون هدفمندی، بی‌سر و صدا در حال اجرا است». این عضو کمیسیون عمران مجلس درباره تصمیم دولت برای اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها، گفت:

 

«نمایندگان به تصور خود جلوی اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها را گرفته‌اند، غافل از این‌که قانون فوق در حال اجرا است و دولت رسما ارز مبادله ای را ۲۴۵۰ تومان تصویب می‌کند و بدون هیچ محاسبه‌ای قیمت کالاها دو برابر می‌گردد.» گمانه‌زنی‌های متفاوتی درباره اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها مطرح شد تا این‌که خبری در رابطه با حضور رئیس‌جمهوری در مجلس شورای اسلامی منتشر شد.

 

پس از قطعی شدن حضور رئیس‌جمهوری در مجلس، غلامرضا مصباحی‌مقدم، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با ابراز خرسندی از حضور رئیس‌جمهور در مجلس برای صحبت با نمایندگان در خصوص بحث اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، گفت که اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و بحث‌های مربوط به افزایش مبلغ یارانه نقدی تبعاتی را به دنبال خواهد داشت که در نتیجه نیازمند واردات کارگر افغانی خواهیم بود.

 

گزارش خبر آنلاین حاکیست رئیس مجلس نیز در جمع نمازگزاران شهرستان آران و بیدگل که در مصلای این شهر برگزار شد مخالفت مجلس با اجرای فاز دوم هدفمندی را‌ مانعی برای دامن زدن به گرانی‌ها عنوان کرد تا نمایان شود فضای مجلس چندان با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها همخوانی ندارد.

 

در همین روز وزیر صنعت، معدن و تجارت بار دیگر در باره زمان اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرد که اجرای مرحله دوم به تصمیم مجلس بر می‌گردد، دولت کار مطالعاتی خود را آغاز کرده، تجزیه و تحلیل‌ها انجام شده و درباره نتایج اجرای مرحله اول هم گزارشات خوبی به دست آمده است.

 

اما موضوع اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها طی هفته گذشته پای فعالان بخش خصوصی را نیز وسط کشید به‌طوری‌که در آخرین جلسه هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در روز یکشنبه هفته‌ای که گذشت بیانیه‌ای با این محتوا صادر شد که تا بررسی فاز نخست هدفمند شدن یارانه‌ها به اتمام نرسیده درباره فاز دوم تصمیم‌گیری نشود. اظهار نظر‌های متفاوتی درباره اجرایی شدن فاز دوم هدفمند شدن یارانه‌ها توسط مسئولان، نمایندگان مجلس و کارشناسان مطرح بود تا این‌که به فاصله یک روز مانده به حضور احمدی‌نژاد در مجلس به‌طور رسمی خبری منتشر شد مبنی بر این‌که محمود احمدی‌نژاد در مجلس از فاز دوم هدفمندی سخن می‌گوید .

 

در نهایت صبح روز چهارشنبه احمدی‌نژاد در جمع نمایندگان مجلس حاضر شد و درباره اجرایی شدن فاز دوم هدفمند شدن یارانه‌ها توضیح داد و از نمایندگان مجلس خواست تا او را در ادامه این مسیر یاری کنند. پس از صحبت‌های احمدی‌نژاد اظهار نظر‌های متفاوتی از سوی برخی نمایندگان مجلس مطرح شد اما آنچه به زعم اکثر کارشناسان اقتصادی مورد تاکید قرار گرفته این است که در حال حاضر نباید فاز دوم هدفمند شدن یارانه‌ها به مرحله اجرا در بیاید. این در حالی است که دولت آمادگی خود را برای اجرایی شدن فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرده است.

 

باید منتظر ماند و دید آیا محمود احمدی‌نژاد بار دیگر اعتماد نمایندگان مجلس برای اجرایی شدن فاز دوم هدفمند شدن یارانه‌ها را جلب خواهد کرد یا خیر.

 

 

تاریخ انتشار : ۱ بهمن, ۱۳۹۱ ۱۱:۲۶ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

هفته‌ای که گذشت، دوم تا هشتم تیرماه

رهبر حکومت تاب نیاورد گاه که کارگزاران خود را نامرغوب دید. خود بر صحنه آمد و خواستار مشارکت حداکثری شد و فتوا داد که نباید با کسانی که “ذره‌ای با انقلاب و امام و نظام اسلامی زاویه دارند” همکاری کرد. به‌زبان دیگر نباید به کسانی که ممکن است نفر دوم حکومت شوند و در سر خیال همکاری با ناانقلابین دارند، رای داد. اشاره‌ای سرراست به آن تنها نامزدی که از تعامل با جهان می‌گوید.

مطالعه »
یادداشت
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

در دور دوم انتخابات، با رای ” نه” به جلیلی شرکت می‌کنیم!

حزب دمکراتیک مردم ایران: نه به جلیلی!

چرا به پزشکیان رأی می دهم!

باز هم انتخابات، باز هم دفاع از منافع ملی، هم استراتژی هم تاکتیک!

ترک تحریم می‌کنم، خطر جلیلی جدّی است!

اصلاح‌طلب اصول‌گرا، ادامه داره ماجرا