پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۰

پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۰

در دور دوم انتخابات، با رای " نه" به جلیلی شرکت می‌کنیم!
اگر در دور اول "نه" به شرکت در انتخابات، شاکله نظام ونظارت استصوابی را هدف قرار داد و در همه ارکان نظام و در دل و جان مردم تاثیر خود...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده:  گروه خرداد هوادار سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) - داخل کشور
نویسنده:  گروه خرداد هوادار سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) - داخل کشور
حزب دمکراتیک مردم ایران: نه به جلیلی!
در دور دوم انتخابات، دو نامزدی که در برابر هم قرار می‌گیرند، هر چند در وفاداری به نظام جمهوری اسلامی و ولی فقیه مشترک‌اند، اما به لحاظ اهداف، گرایشات، تعلق...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: حزب دمکراتیک مردم ایران
نویسنده: حزب دمکراتیک مردم ایران
چرا به پزشکیان رأی می دهم!
در ارتباط با چرایی عدم استقبال توده‌ها در مشارکت انتخاباتی دلایل متعددی را می‌توان شمرد ولی بدون شک تمامیت‌طلبی، اقتدارگرایی و قشریت دخیل در هستۀ مرکزی قدرت سیاسی نقش مهمی...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: محمود کرد
نویسنده: محمود کرد
باز هم انتخابات، باز هم دفاع از منافع ملی، هم استراتژی هم تاکتیک!
عدم شرکت در این دوره می‌تواند تاکید مجددی باشد بر یک اقدام ثابت شده. اما اگر بپذیریم که چینش و مهندسی این‌چنینی انتخابات با همهٔ اهدافی که به دنبال داشته...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سهراب ایران
نویسنده: سهراب ایران
ترک تحریم می‌کنم، خطر جلیلی جدّی است!
تا نظام جمهوری اسلامی پابرجا است وضع را نمی‌شود از این بهتر کرد اما می‌شود بسا بدتر کرد. براندازی نه فعلا ممکن است نه فعلا مطلوب. آیا انتخاب میان بد...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: ياسر ميردامادی
نویسنده: ياسر ميردامادی
اصلاح‌طلب اصول‌گرا، ادامه داره ماجرا
هستهٔ سخت قدرت، بر اساس منافع خود و بر پایهٔ یک خطای محاسباتی رضایت داده است که انتخابات را حداقل نیمه‌رقابتی کند. جامعه زخم‌های عمیقی از سیاست‌های حاکمیت بر روح...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سياوش - ايران
نویسنده: سياوش - ايران
دلایل فراخوان «ث ژ ت» برای دادن رأی به برنامه «جبههٔ نوین مردمی»
«ث ژ ت» هرگز خود را در پناهگاه مخفی نکرده است و همواره حتی به قیمت تحمل ضربات شدید مواضع شجاعانه‌ای که لازم بوده را اتخاذ کرده است؛ به عنوان...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: برگردان ف. دوردانی
نویسنده: برگردان ف. دوردانی

فلسفه لیبرال هم قربانى داد!

كليساى كاتوليك كه آن‌زمان به تعقيب ايده‌هاى جديد ميپرداخت، موجب فرار برونو از ايتاليا، بعد از پايان تحصيل رشته الاهيات شد... فلسفه او بيشتر ادبى است تا رياضى. حقيقت فلسفه او نه بر اساس يك معمارى سيستماتيك فلسفى بلكه حاوى خصوصيات هنرى مانند، موسيقى، تصوير و شعر است

جردانو برونو Giordano Bruno ۱۵۴۸- ۱۶۰۰ 

دویست و پنجاه سال بعد از اینکه سازمان تفتیش عقاید کلیساى کاتولیک، جردانو برونو، آزاداندیش ایتالیایى را به‌قتل رساند، لیبرالیسم غرب در قرن ١۹، با تکیه بر شعار: آزادیخواهى و حقیقت‌جویى آن شهید، او را نخستین قربانى جنبش خود نامید. توضیح آنکه در پاره‌اى از دانشنامه‌هاى غرب، جردانو برونو را تحت تاثیر فلسفه ابن رشد و ابن سینا به‌شمارمى‌آورند. در یک روز گرم و آفتابى ماه فوریه سال ١۶٠٠؛ مثل امروز!، درمیدان گلفروشان شهر رم، جردانو برونو را درمیان تپه‌اى از انبوه هیزم‌هاى خشک، بعد از ۷ سال بازداشت و شکنجه، سرانجام به آتش کشیدند. شهامت او درمبارزه علیه کلیساى قرون وسطایى، صد سال بعد باعث توجه خاص روشنفکران به وى گردید. 
مارکسیست‌ها او را واسطه جهان‌بینى مادى با مشخصات پانته‌ایستى می‌دانستند که درمقابل اسکولاستیک فئودالى مقاومت نمود. پانته‌ایست‌هاى فلسفى؛ خالق و طبیعت را یکى میدانستند و این عقیده آن‌زمان به‌شکل: رافضى و منکر خدا تفسیر میشد. جردانو برونو به نقل از مورخین اندیشه، مهمترین فیلسوف دوره رنسانس ایتالیا بود. اشتباه مرگ‌آور برونو در آنجا بود که او بعد از ۶ سال مهاجرت و تبعید در کشورهاى: سویس، آلمان، انگلیس، فرانسه، با یک فریب و توطئه برنامه‌ریزى شده، به ایتالیا بازگشت. او را تشویق به بازگشت به شهر ونیز نمودند تا استاد ریاضى دردانشگاه شود، ولى صاحبخانه اش او را لو داد و شغل استادى را هم‌زمان به گالیله تواب! واگذار کردند. غیر از افکار ماده‌گرایانه، او به طرح دیالکتیک ثمربخشى ازجمله: جهان نامتناهى درمقابل جهان محصور – احدیت درمقابل کثرت – عام درمقابل خاص – و خرد در مقابل کلان، پرداخت. 
گرچه کلیسا قدرت خود را آن‌زمان، در دوره رنسانس به‌تدریج ازدست داده بود، ولى تصویرى ازجهان درسرداشتن؛ بدون آنکه خدا را خالق آن شمردن، نظرى خطرناک ومرگ‌آور بود. با وجود اینکه او خالق سیستم فلسفى نبود، ولى با تکیه برکشفیات انقلابى کپرنیک، اعلان کرد که نه زمین بلکه خورشید مرکز منظومه شمسى درجهان ما است. اهمیت کار برونو در آن جاست که او آثار کوئس، کپرنیک و لوتر را با دقت خاصى مطالعه کرد و کوشید از ترکیب آنها ایده‌اى نو بسازد. بعد از صد سال سکوت درباره وى، سرانجام نظرات برونو از طریق لایبنیتس و اسپینوزا بر فلسفه ایده آلیسم آلمان اثرگذاشت. برونو یک فیلسوف شاعر و خالق اشعار و دیالوگهایى ادبى است. قدرت فلسفه او نه در سیستماتیک بودنش،. بلکه در کشف سرمستانه زیبایى طبیعت است. نظرات او نه تنها روى علوم تجربى و فیزیک جدید، بلکه روى جهان‌بینى متفکرانى مانند: گوته، شیلر و شلینگ، امروزه محسوس میباشند. 
او با دفاع از نظریه کپرنیک، مبلغ نامتناهى بودن جهان شد و به وجود جهان‌هایى گوناگون غیراز کره زمین و ساکنانش تاکید کرد. گوته، وجود چند منظومه شمسى، تنوع جهان‌هاى دیگر و بى‌نهایت بودن دنیا را، بزرگترین کشف بشریت درزمان کپرنیک دانست. 
برونو میگفت که جهان، تصویر یا مخلوق خدا نیست، بلکه طبیعت و خالق یکى هستند. و شناخت طبیعت، موجب شناخت خالق میگردد. یکى از دلایل حکم اعدام او این بود که او خدا را دلیل جهان نمیدانست، بلکه او خالق را در همه‌جا و درون همه اشیاء، حاضر و ناظر میدید. او مینویسد که تنها آرزوى انسان، آنست که با ابدیت و بى‌نهایت، وحدت یابد. او عارفى است که میخواست نظرات کپرنیک را با مسیحیت نوافلاتونى متحد سازد. 
هربار که برونو وارد بحث عرفان میشد، قدرى این دست، آن دست می‌کرد و آسمان-را به ریسمان می‌بافت. او سن خالق را برابر سن جهان نامتناهى میدانست. درفلسفه پانته‌ایستى او، خالق همان طبیعت و جهان نامتناهى است. کثرت و احدیت بسته به نیاز شرایط، به هم تبدیل میگردند. او نظریه اتم دمکریت را قبول داشت، ولى اتم‌هاى او جاندار هستند و هرکدام براى خود خداى صغیرى! است. برونو ازبحث روح و ماده به بحث فرم و محتوا میرود و آنان را یکى میدانست. در دوره‌اى که او مذهبى بود، نوشت که: جسم در روح است، روح در فکر، فکر در خالق، خالق در طبیعت، طبیعت در تحول. و تحول در مرگ، و مرگ در زندگى. او همچنین مخالف نظریه دوجهانى ارسطویى گردید. 
جردانو برونو درسال ١۵۴٨ در نئاپل ایتالیا بدنیا امد و درسال ١۶٠٠ در رم، شعله گردید!. او را نخستین فیلسوف پانته‌ایستى عصر جدید میدانند که طبیعت را خالق مینامید. کلیساى کاتولیک که آن‌زمان به تعقیب ایده‌هاى جدید میپرداخت، موجب فرار برونو از ایتالیا، بعد از پایان تحصیل رشته الاهیات شد. او بعضى از آثارش را در زمان مهاجرت در کشورهاى میزبان به چاپ رساند. برونو خلاف گالیله هیچ ارزشى براى نقش شناخت ریاضیات قایل نبود. فلسفه او بیشتر ادبى است تا ریاضى. حقیقت فلسفه او نه بر اساس یک معمارى سیستماتیک فلسفى بلکه حاوى خصوصیات هنرى مانند، موسیقى، تصویر و شعر است. 
ازجمله آثار او: پیرامون دلایل، اصول و احدیت – دیالوگى پیرامون جهان نامتناهى و دنیاهایش – و اشتیاقهاى قهرمانى – هستند. کتاب “ پیرامون دلایل، اصول و احدیت“، یعنى اثر اصلى او، کتابى است متافیزیکى که به شکل دیالوگ تحریر شده. وکتاب “اشتیاق‌هاى قهرمانى“ او اثرى است نظرى پیرامون مقوله شناخت. 

تاریخ انتشار : ۳۰ اردیبهشت, ۱۳۸۵ ۴:۴۰ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

هفته‌ای که گذشت، دوم تا هشتم تیرماه

رهبر حکومت تاب نیاورد گاه که کارگزاران خود را نامرغوب دید. خود بر صحنه آمد و خواستار مشارکت حداکثری شد و فتوا داد که نباید با کسانی که “ذره‌ای با انقلاب و امام و نظام اسلامی زاویه دارند” همکاری کرد. به‌زبان دیگر نباید به کسانی که ممکن است نفر دوم حکومت شوند و در سر خیال همکاری با ناانقلابین دارند، رای داد. اشاره‌ای سرراست به آن تنها نامزدی که از تعامل با جهان می‌گوید.

مطالعه »
یادداشت
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

در دور دوم انتخابات، با رای ” نه” به جلیلی شرکت می‌کنیم!

حزب دمکراتیک مردم ایران: نه به جلیلی!

چرا به پزشکیان رأی می دهم!

باز هم انتخابات، باز هم دفاع از منافع ملی، هم استراتژی هم تاکتیک!

ترک تحریم می‌کنم، خطر جلیلی جدّی است!

اصلاح‌طلب اصول‌گرا، ادامه داره ماجرا