یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۹

یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۹

یر اساس پيش‌بينی‌ها، حزب کارگر با اختلاف قابل توجهی در انتخابات بریتانیا پیروز شد
همان طورکه انتظار می رفت, که کیر استارمر رهبر حزب کارگر انگلستان بعد از ظهر امروز جمعه ۵ ژوئن , پس از استعفای سوناک نخست وزیر سابق, مورد استقبال چارلز...
۱۶ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: ترجمه - رضا کاویانی
نویسنده: ترجمه - رضا کاویانی
مسعود پزشکیان " اصلاح طلب" در انتخابات ریاست جمهوری ایران پیروز شد.
شورای نگهبان، یک نهاد قدرتمند تحت کنترل و وابسته به رهبر جمهوری اسلامی، همیشه نامزدها را از نظر مناسب بودن ایدئولوژیک بررسی می کند. بسیاری از ایرانیان پس از تلاش...
۱۶ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: ترجمه - رضا کاویانی
نویسنده: ترجمه - رضا کاویانی
کمیته ملی کنفدرال اتحادیه ث-ژ-ت: برای پیشرفت اجتماعی و زیست محیطی با شکست دادن راست افراطی
راست افراطی برای جمهوری ما، برای دموکراسی ما و برای کارگران زن و مرد زهر مهلکی است. سندیکای ث-ژ-ت هیچگاه راست افراطی را با هیچ یک از ديگر نیروهای سیاسی...
۱۶ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: برگردان ف. دوردانی
نویسنده: برگردان ف. دوردانی
واقعا برای اکثریت مردم ایران چه فرقی دارد که جلیلی و یا پزشکیان رئیس جمهوری اسلامی ایران شود؟
از آن‌جا که در ایران هیچ گونه نظارت بی‌طرفی بر شمارش آرا وجود ندارد، حکومت هر رقمی را که دلش می‌خواهد اعلام می‌کند. در هر صورت، حتی اگر آمار حکومت...
۱۵ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: بهرام رحمانی
نویسنده: بهرام رحمانی
وقتی از همبستگی حرف می‌زنیم از چه سخن می‌گوییم؟
بر خلاف اصولی مثل عدالت و آزادی، همبستگی تا قبل از میانه‌ی قرن نوزدهم، یعنی کمی پیش از آنکه به شعار جنبش کارگری تبدیل شود، مفهوم سیاسیِ پرطرفداری نبود ...
۱۵ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: لیا هانت-هندریکس و آسترا تیلور. برگردان: عرفان ثابتی
نویسنده: لیا هانت-هندریکس و آسترا تیلور. برگردان: عرفان ثابتی
تکثرگرایی و کثرت گرایی مردم ایران قبل و بعد از انقلاب (قسمت سوم)
دختران، زنان و پسران و مردان با نه به حجاب اجباری و پذیرش حجاب اختیاری نشان دادند که از این به بعد این ما هستیم که ذهنی، روحی، عقلی و...
۱۵ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: اکبر دهقانی ناژوانی
نویسنده: اکبر دهقانی ناژوانی
سخنی با تحریمی‌ها و گپی با چپ ضدامپریالیست مدافع جلیلی!
با گروه اول خوشبختانه، متأسفانه؟ بیش از سی سال است درددل و پرسش بی‌پاسخ داشته‌ام. آنچنان که هر چه بنویسم تکراری است ولی حکم مشهوری در باب ممنوعیت تکرار در...
۱۵ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: ملیحه محمدی
نویسنده: ملیحه محمدی

ماکیاولی و اخلاق سیاسی بورژوازی

ماکیاولی یکی از مهمترین نمایندگان فلسفه سیاست در عصر جدید و از پایه گذاران علوم اجتماعی و انسانی و سیاسی است. دوره رنسانس یعنی نوزایی فرهنگ کهن دوره باستان یونان و روم. به این دلیل او مخالف آموزشهای قرون وسطایی و مسیحی بود. در قرون وسطا هدف تاریخ و عمل انسان، نجات بشر در دولت الهی آن-دنیایی است.

 

قول “هدف وسیله را توجیه می کند”، خلاف حرف مبلغان ارتجاع و بورژوازی از ماکیاولی است و نه از مارکس و لنین و کمونیستها. ماکیاولی، تئوریسین دولت، مورخ، فیلسوف سیاسی و نویسنده ایتالیایی، بعد از تحصیل در رشته حقوق در خدمت جمهوری فلورانس ایتالیا مشغول به کار شد.

او طرفدار حکومت مطلقه ولی مخالف دین و بیان کننده منافع آغازین بورژوازی در دوره رنسانس میان قرون ۱۷-۱۴ میلادی است. ماکیاولی می گفت برای رسیدن به هدف، آزادی استفاده از هر وسیله ای وجود دارد. او خود برخاسته از یک خانواده فقیرشده اشرافی بود. بعد از چند سال خدمت به خانواده مدیسی مورد غضب قرار گرفت و ابتدا خلع مقام شد و سپس مدتی به زندان افتاد.

او در آثارش هنر ایده آل سیاستمداری یک امیر و حاکم در جامعه طبقاتی را نشان می دهد. در نظر او تاریخ تکرار دوری حکومت مطلقه امیران و جمهوریخواهان است. از نظر او برای تثبیت دولت، حاکم باید قوی و قاطع و بیرحم باشد و مجاز است از هر وسیله ای استفاده کند و فقط پیروزی او و حاکمیت اش مهم است و اخلاق و دین باید بخاطر صلاحیت دولت از سیاست اطاعت و پیروی کنند.

کمدیهای ادبی او مثلا نمایشنامه ماندراگولا، حماقت و دورویی و دورنگی و فریب و ابتذال اخلاقی و دینی انسان در جامعه طبقاتی را نشان می دهند. نوشته های ماکیاولی بخشی از ادبیات دوره رنسانس اروپا هستند.

او مدتی مشاور و دیپلمات و کارمند کشور خود بود و در سال ۱۵۱۳ از طرف خانواده مدیسی اخراج شد. ماکیاولی در تبعید به خلق آثار ادبی و سیاسی پرداخت و کتاب “امیر و حاکم” را نوشت. او خود را خدمتکار صادق جمهوری فلورانس در ایتالیا می دانست.

ماکیاولی یکی از مهمترین نمایندگان فلسفه سیاست در عصر جدید و از پایه گذاران علوم اجتماعی و انسانی و سیاسی است. دوره رنسانس یعنی نوزایی فرهنگ کهن دوره باستان یونان و روم. به این دلیل او مخالف آموزشهای قرون وسطایی و مسیحی بود. در قرون وسطا هدف تاریخ و عمل انسان، نجات بشر در دولت الهی آن-دنیایی است.

در دوره رنسانس وعده های روز قیامت را اتوپیستی می دانستند و به طرحهای رئالیستی برای بشر اهمیت می دادند. خصوصیت دوران رنسانس این بود که به انسان و نیازهای زمینی اش توجه می شد و نه به دین و خدا و اخلاق و جهنم و بهشت و عالم هپروت.

ماکیاولی در آغاز دوره رنسانس سراغ آموزشهای دوره باستان اروپا رفت. هدف تمام کوششهای نظری و عملی او تشکیل و تثبیت یک دولت قوی در ایالت فلورانس ایتالیا بود. او خلاف آموزشهای مسیحی، پیرامون انسان و جهان و سیاست یک نظر رئالیستی داشت.

ماکیاولی نشان داد که انسان چگونه است و نه چگونه باید باشد. او می گفت که انسان در سیاست، حیله گر و دورنگ و دورو و ترسو و تنفرآمیز و دشمن خو است و کسی که می خواهد سیاسی عمل کند، باید بیرحم و خشن و بدسرشت و حیله گر باشد؛ در سیاست نباید اخلاق نقش مهمی داشته باشد و برای حفظ قدرت باید گاهی بی اخلاقی نمود و دروغ و حیله و تهدید و قتل و جنگ وسایلی مجاز اند برای مبارزات سیاسی.

با این وجود بعضی از مورخان سیر اندیشه در غرب اشاره می کنند که ماکیاولی ضد دین و ضد اخلاق نیست. او می گوید جامعه انسانی به این دو نیاز دارد ولی آنها موضوعاتی شخصی اند و در سیاست باید کنار گذاشته شوند. یعنی او خواهان جدایی اخلاق از سیاست است. در نظر او قوانین اعمال سیاسی نباید روی دین و اخلاق تکیه کنند، چون سیاست یک حوزه مستقل رفتار سیاسی انسان است و در نتیجه بخشی از نظم الهی نیست. نکته تعیین کننده در رفتار سیاسی، هدفمندی استفاده از وسیله و موفقیت ناشی از آن است و چون انسان ذاتاً کینه جو و بدسرشت است، در جهان دروغ و حیله و قتل و غیره حاکم است، و لازم است که یک دولت قوی تثبیت شود تا صلح و ثبات را تضمین کند.

او همچنین اشاره می کند که حاکم و سیاستمدار باید آدمی جذاب و محبوب باشد و برای موفقیت سیاسی، یک حاکم به سه نکته و عنصر نیاز دارد: نیرو، اراده یا تصمیم، و قدرت اجرایی. این سه خصوصیت اند که او را موفق می کنند و به نتایج سیاسی مهم می رسانند. حاکم باید برای پیروزی، وقت و شرایط سیاسی مناسب را تشخیص دهد. او اجازه دارد که بخاطر منافع دولت، غیراخلاقی رفتار کند؛ مانند استفاده از دروغ و حیله و جنگ، حتی اگر خلاف اخلاق خصوصی او باشند. منافع دولت باید بالاتر از علایق شخصی و اخلاقی حاکم عمل کنند.

نظرات ماکیاولی بعدها روی تئوری و فلسفه سیاسی و فلسفه دولت در عصر جدید تأثیر مهمی برجا گذاشتند. از جمله متفکران و سیاستمداران غرب که تحت تأثیر نظرات ماکیاولی قرار گرفتند عبارتند از باکون، هابس، مونتاگنی، روسو، هردر، هگل، فیشته، شلینگ، فریدریک کبیر، ناپلئون، و کلاویتس.

در جوامع غرب از قرن ۱۷ میلادی به بعد ماکیاولیسم یعنی بی اخلاقی و بیرحمی در سیاست، گرچه خود او خود را ضد اخلاق و ضد دین نمی دانست و این دو را در جوامع طبقاتی غرب برای ثبات صلح و تداوم دولت مقتدر، لازم و مهم می دانست.

تاریخ انتشار : ۱۹ تیر, ۱۳۹۳ ۱۰:۲۱ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

هفته‌ای که گذشت، دوم تا هشتم تیرماه

رهبر حکومت تاب نیاورد گاه که کارگزاران خود را نامرغوب دید. خود بر صحنه آمد و خواستار مشارکت حداکثری شد و فتوا داد که نباید با کسانی که “ذره‌ای با انقلاب و امام و نظام اسلامی زاویه دارند” همکاری کرد. به‌زبان دیگر نباید به کسانی که ممکن است نفر دوم حکومت شوند و در سر خیال همکاری با ناانقلابین دارند، رای داد. اشاره‌ای سرراست به آن تنها نامزدی که از تعامل با جهان می‌گوید.

مطالعه »
یادداشت
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

یر اساس پیش‌بینی‌ها، حزب کارگر با اختلاف قابل توجهی در انتخابات بریتانیا پیروز شد

مسعود پزشکیان ” اصلاح طلب” در انتخابات ریاست جمهوری ایران پیروز شد.

کمیته ملی کنفدرال اتحادیه ث-ژ-ت: برای پیشرفت اجتماعی و زیست محیطی با شکست دادن راست افراطی

واقعا برای اکثریت مردم ایران چه فرقی دارد که جلیلی و یا پزشکیان رئیس جمهوری اسلامی ایران شود؟

وقتی از همبستگی حرف می‌زنیم از چه سخن می‌گوییم؟

تکثرگرایی و کثرت گرایی مردم ایران قبل و بعد از انقلاب (قسمت سوم)