چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۸

چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۸

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!
سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!
یادمان باشد که هرچه جامعه ضعیف‌تر شود، از فرصت‌ها و شانس‌هایی که در مسیر بهبود، تغییروتحول  پیش خواهد آمد، کمتر می‌توانیم استفاده کنیم و شانس‌های آینده ایران را از دست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کیوان صمیمی
نویسنده: کیوان صمیمی
انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!
نیروی تجدد و دموکراسی یک قرن است که ایران مال همه‌ی ایرانیان است شعار اوست. اکنون نیروهای وسیعی از جنبش اسلامی نیز به همین نگاه پیوسته اند. در پهنه‌ی سیاست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: امیر ممبینی
نویسنده: امیر ممبینی
جزئیات کشته شدن راضيهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!
سوم تیر ماه جاری رسانه‌ها نوشتند که دختری جوان به نام «راضیهٔ رحمانی» اهل روستای گویژه در شهرستان نورآباد استان لرستان با شلیک یکی از مأموران نیروی انتظامی جان باخت....
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!
نهضت آزادی ایران در ادامه راهبردی که در مرحله اول در پیش گرفت، اتحاد ملت و تجمیع همه معترضان در مرحله دوم انتخابات را برای مقابله با مخالفان آزادی و...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: نهضت آزادی ایران
نویسنده: نهضت آزادی ایران
انتخابات مهندسی شده، راه يا بی‌راهه؟
    خانم وسمقی در ارتباط با انتخابات ریاست حمهوری در ایران تحلیلی داشته است. خانم وسمقی، زین میان؛ بر این باور است که اصلاح‌طلبان، اگر گمان می‌کنند که حکومت...
۱۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: صدیقه وسمقی
نویسنده: صدیقه وسمقی
جرون
جرون، ای سیلی خورده ی زمان، ای معامله های پشت پرده ی آن زمان، ای تاریخ دیروز و امروز من، از رنگ و شرنگ، تا کیسه های زر ...
۱۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد

مثلث امریکا، عربستان و اسرائیل علیه جمهوری اسلامی و خطر رویاروئی نظامی

با صف آرائی مثلث امريکا، عربستان و اسرائيل عليه جمهوری اسلامی، چالش حاد بين واشنگتن و تهران در هفته های گذشته و تهديدهای دو طرفه، فضای متشنج و نگران آوری به وجود آورده است. در امريکا کابينه جنگی سرکار است که جمهوری اسلامی را برهم زننده امنيت منطقه خاورميانه و بزرگترين حامی تروريسم می‌داند. در چنين شرايطی ما در چشم انداز نزديک با چه سناريوهائی در رابطه با مناسبات دولت ترامپ و جمهوری اسلامی روبرو ایم؟

دونالد ترامپ را تحلیل گران و نخبگان سیاسی جدی نمی گرفتند و او را شوخی انتخاباتی تلقی می کردند. اما او به عنوان رئیس جمهور امریکا انتخاب شد. پیش از انتخاب ترامپ این نظر وجود داشت که شعارها و برنامه های او مغلوب ساختار سیاسی واشنگتن خواهد شد. اما در همین چند هفته مشخص شد که این نظر با واقعیت هم خوانی نداشت. ترامپ بلافاصله بعد از آغاز به کار  با امضاء چند فرمان، شعارها و برنامه های خود را به اجراء گذاشت و فضای بلبشو و پرالتهابی را به وجود آورد.

دونالد ترامپ پدیده جدید در صحنه سیاسی امریکا است، تصمیم ها، رفتارها و انتخاب های او شباهتی به  روسای جمهوری قبلی ندارد. فرمان های او مبنی بر ساخت دیوار در مرز امریکا و مکزیک، صدور مجوز شکنجه و منع موقت ورود شهروندان ٧ کشور به امریکا توفان به پا کرده و موجب اعتراض سران بسیاری از کشورها، دبیر کل سازمان ملل متحدو سازمان های حقوق بشر شده و مردم معترص به فرمان های ترامپ را در تعدادی از شهرهای امریکا و برخی کشورها به خیابان ها کشانده است.

جمهوری اسلامی نیز در این چند هفته پر التهاب از تیررس دولت ترامپ در امان نمانده است. مسئله رهبران برخی کشورها این است که چگونه از دوره توفانی ترامپ با حداقل هزینه عبور کند. اما علی خامنه ای و فرماندهان سپاه بی توجه به این دوره توفانی با آزمایش موشک بالستیک به ترامپ و کابینه جنگی اش بهانه دادند که به جمهوری اسلامی اخطار دهند، به تحریم های همه جانبه تهدید کنند و ۱۳ فرد و ۱۲ شرکت و مؤسسه که با برنامه موشکی ایران در ارتباط هستند، مورد تحریم قرار دهند. دولت ترامپ در حال بررسی برخی پیشنهادها برای افزودن سپاه پاسداران به فهرست سازمان‌های تروریستی است. قرار گرفتن سپاه در لیست سازمان های تروریستی پیآمدهای سنگینی خواهد داشت. موضع گیری ها و اقدامات دولت ترامپ نشان می دهد که ما وارد دوران چالش سنگین بین واشنگتن و تهران شده ایم. در این دوره و در این چالش سنگین، پای دو کشور دیگر هم در میان است. عربستان سعودی و اسرائیل. 

عربستان سعودی و جمهوری اسلامی درگیر جنگ نیابتی در سوریه و یمن و در چالش سنگین در تعدادی از کشورهای عربی هستند. سران عربستان مخالف جدی سیاست اوباما و برجام بودند. آن ها از پایان دوران اوباما و از روی کار آمدن ترامپ خوشحالند. تلویزیون بی بی سی در روز سوم فوریه مصاحبه ای را با یک مشاور نظامی ارشد سعودی منتشر کرد. در این مصاحبه مشاور نظامی که ظاهرا از پیروزی ترامپ سرمست بود، از همکاری استراتژیک آمریکا و سعودی ها در منطقه علیه ایران سخن گفت و اظهار امیدواری کردکه به کمک آمریکای ترامپ، ایران به درون مرز های خود پس رانده شود. ترامپ هم عربستان را در لیست ٧ کشور قرار نداد، جنگ یمن را با جمهوری اسلامی گره زد و این اطمینان را به دولت عربستان داد که واشنگتن حامی آن در مقابل رژیم ایران است.

مناسبات دولت دست راستی نتانیاهو در دوره اوباما به سردی گرائیده بود. اما با روی کار آمدن ترامپ این مناسبات گرم شده و  نتانیاهو تلفنی با ترامپ صحبت کرده و شکل دادن ائتلاف جهانی علیه جمهوری اسلامی را طرح نموده است. او در دیدار با نخست وزیر انگلستان نیز همین موضوع را پیش کشیده است.

می توان گفت که مثلث خطرناک امریکا، عربستان و اسرائیل در حال شکل گیری علیه جمهوری اسلامی است. با شکل گیری چنین ائتلافی، جمهوری اسلامی تحت فشار سنگینی قرار خواهد گرفت.

با صف آرائی مثلث امریکا، عربستان و اسرائیل علیه جمهوری اسلامی، چالش حاد بین واشنگتن و تهران در هفته های گذشته و تهدیدهای دو طرفه، فضای متشنج و نگران آوری به وجود آورده است. در امریکا کابینه جنگی سرکار است که جمهوری اسلامی را برهم زننده امنیت منطقه خاورمیانه و بزرگترین حامی تروریسم می‌داند. در چنین شرایطی ما در چشم انداز نزدیک با چه سناریوهائی در رابطه با مناسبات دولت ترامپ و جمهوری اسلامی روبرو ایم؟ می توان سه سناریو را متصور شد: سناریو صلح، سناریو جنگ و سناریو “نه جنگ و نه صلح”. در دوره اوباما فرصت طلائی برای پایان دادن به خصومت و برقراری مناسبات عادی بین دو کشور ایران و امریکا فراهم شده بود. اما بلوک قدرت به رهبری علی خامنه ای منافع خود را در خصومت با امریکا دید و آن فرصت طلائی از دست رفت و با روی کار آمدن ترامپ، سناریو صلح منتفی گشت. با توجه به وضعیت آمریکا، ایران و منطقه، به نظر نمیرسد که سناریو جنگ در آینده قابل پیش بینی مطرح باشد. احتمال سناریو “نه جنگ، نه صلح” بیشتر است. با این حساب که فشارها بر جمهوری اسلامی افزایش خواهد یافت، تحریم های فلج کننده اعمال و در مناطق مرزی حرکات ایذائی سازمان داده خواهد شد تا جمهوری اسلامی به زاتو در بیآید. سناریو “نه جنگ و نه صلح” به معنی منتفی شدن رویاروئی نظامی نیست. وضعیت “نه جنگ و نه صلح”، وضعیت شکننده ای است و یک پیش آمد غیرمنتظره و یا اقدامات تحریک آمیز می تواند به رویاروئی نظامی منجر گردد.

برای اینکه کشور ما به گرداب تحریم و جنگ کشیده نشود، باید سیاست های بین المللی، منطقه ای و داخلی جمهوری اسلامی تغییر کند. وقتی سیاست منطقه ای در دست نظامیان قرار گیرد، از درون آن تنش و جنگ زائیده می شود. علی خامنه ای به سپاه اختیار داده است که در منطقه یکه تازی کند. لازم است که  سیاست منطقه ای به دستگاه دیپلماسی کشور سپرده شود، از اقدامات تحریک آمیز خودداری گردد، از درگیری نظامی بین شناورهای نظامی ایرانی و امریکائی در حال حرکت در خلیج فارس احتناب شود، به جای فریاد شعار مرگ بر امریکا و مرگ بر اسرائیل، راه گفتگو و مذاکره را در پیش گرفته شود و تنش زدائی مبنای سیاست منطقه ای قرار گیرد. به یقن می توان گفت که سیاست توسعه طلبی در منطقه و حمایت از گروه های شیعه، تنش آفرین و زمینه ساز جنگ است.

تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن, ۱۳۹۵ ۷:۵۲ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

هفته‌ای که گذشت، دوم تا هشتم تیرماه

رهبر حکومت تاب نیاورد گاه که کارگزاران خود را نامرغوب دید. خود بر صحنه آمد و خواستار مشارکت حداکثری شد و فتوا داد که نباید با کسانی که “ذره‌ای با انقلاب و امام و نظام اسلامی زاویه دارند” همکاری کرد. به‌زبان دیگر نباید به کسانی که ممکن است نفر دوم حکومت شوند و در سر خیال همکاری با ناانقلابین دارند، رای داد. اشاره‌ای سرراست به آن تنها نامزدی که از تعامل با جهان می‌گوید.

مطالعه »
یادداشت
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!

انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!

جزئیات کشته شدن راضیهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!

بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!

انتخابات مهندسی شده، راه یا بی‌راهه؟