سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۳:۰۰

سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۳:۰۰

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم...
نتانیاهو کاخ سفید را نادیده می‌گیرد، زیرا انجام این کار هیچ هزینه‌ای ندارد. در سال ۱۹۸۲ رونالد ریگان، مناخیم بگین، نخست‌وزیر اسرائیل را پس و کشتار فسطینیان در پی تهاجم...
۱ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
غم دیگر
شنیدستم غمم را میخوری، این هم غم دیگر، دلت بر ماتمم می‌سوزد، این هم ماتم دیگر
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
پایان تلخ یک ریاست جمهوری
بایدن می‌داند که باید برود، اما این بدان معنا نیست که از این موضوع خوشحال است. ننسی پلوسی کسی بود که با هوش و ذکاوت سیاسی به رئیس‌جمهور گفت که...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
کاش میشد
کاش میشد چهره ها رنگ پریشانی نداشت، برق تیز خنجر و کینه نداشت. مثل دریا بود شفاف و زلال، مثل ابریشم نرم لطیف
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد
نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور
ایجاد، تقویت و توسعه و حفظ نهادهای مدنی و تشکل‌های صنفی و سیاسی باید در کانون برنامه های افراد، شخصیت ها و احزاب و سازمان ها قرار داشته باشد، چه...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴
بر اساس بیانیۀ دادگاه بین‌المللی دادگستری، سیاست‌های شهرک‌سازی و بهره‌برداری اسرائیل از منابع طبیعی در سرزمین‌های فلسطینی نقض قوانین بین‌المللی است. دادگاه، گسترش قوانین اسرائیل به کرانۀ باختری و بیت‌المقدس...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: محسن نجات حسینی
نویسنده: محسن نجات حسینی
سیاست‌گریزی زنان یا سیاستِ گریزِ دولت از زنان
قوانین نابرابر، عدم حمایت‌های لازم و محیط‌های مردسالارانه، زنان را از مشارکت فعال در سیاست بازمی‌دارد. حضور کم‌رنگ زنان در سیاست به معنای نبود صدای نیمی از جمعیت در تصمیم‌گیری‌های...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: زری
نویسنده: زری

موج بیکاری کارگران

عدم پرداخت یارانه شیر به کارخانهداران موجب ایجاد مشکلات فراوان برای دامداران شده است و بسیاری از کارخانههای فرآوری شیر در استان قم در شرف تعطیلی قرار گرفتهاند

گزارش از الهام رحیمی

“زمانی که میبینم دامها از گرسنگی سر خود را به دیوار میکوبند، گریهام میگیرد و شاید هیچکس این حس را درک نکند ولی من آنها را میفهمم”. این شاید درد دل امروز بسیاری از دامداران قمی باشد چرا که پشت پرده بدقولیها چیزی جز عدم توان پرداخت پول شیر به دامداران توسط کارخانههای فرآوری شیر، مشکلات مالی و تعدیل نیرو کارخانههای شیر، نبود نقدینگی و ناتوانی دامداران در خرید علوفه مورد نیاز دامها، روانه کردن دام به سوی کشتارگاه و… نیست.

وعده و وعیدهای مکرر و بدقولی مسئولان در تحقق آنها در خصوص پرداخت بدهی یارانه شیر به کارخانهداران موجب شده است تا بسیاری از کارخانههای فرآوری شیر در استان قم در شرف تعطیلی قرار گیرند.

بدهی یارانه شیر و عدم اجرایی شدن بستههای حمایتی دولت از چرخه تولید بعد از حذف یارانهها این روزها بسیاری از دامداران و کارخانه داران فرآوری شیر در کل کشور را با مشکلات عدیدهای رو به رو کرده است که دامداران و کارخانه داران استان قم نیز از این موضوع مستثنی نیستند.

در این رابطه تا کنون پیگیریهای بسیاری از سوی مسئولان استان و نمایندگان مردم قم در مجلس شورای اسلامی صورت گرفته است.

 

تأخیر ۱۱ ماهه پرداخت یارانه شیر – دامداران اولین متضرران

رئیس هیأت مدیره دامداری های مجتمع لبن استان قم در این خصوص بیان داشت: زیرپایه کار کارخانههای مواد لبنی، شیر خام است و تولید کننده این شیر دامدار.

غلام اسماعیل بیک با بیان اینکه تا کنون به طور میانگین ۶ ماه از سال ٨۹ و ۵ ماه از آغاز سال جدید و در مجموع نزدیک به ۱۱ ماه است که پول یارانه شیر به حساب کارخانهداران واریز نشده است، تصریح کرد: متاسفانه با ندادن این پول از طرف دولت، اولین فشار به دامداران وارد میشود چرا که پول آنها پیش کارخانه داران مانده است.

 

کارگران کارخانههای شیر چندین ماه حقوق دریافت نکردهاند

وی یادآور شد: در گذشته بین ۲۰ روز تا حداکثر یک ماه بعد از تاریخ فروش شیر از سوی دامداران به کارخانه داران پول آنها پرداخت میشد اما این روزها وضع به شکل دیگری است.

اسماعیل بیک با اشاره به این که اغلب کارگران کارخانههای شیر چندینماه است که حقوق دریافت نکردهاند، گفت: کارگر را میشود قانع کرد اما دامداران به هیچ وجه قانع نمیشوند چرا که دامهای آنان برای اینکه شیر تولید کنند احتیاج به غذا دارند.

وی در این خصوص ادامه داد: مسئولان دامدار نیستند ولی من افتخار میکنم که دامدار هستم و من زمانی که میبینم دامها از گرسنگی سر خود را به دیوار میکوبند، گریهام میگیرد و شاید هیچکس این حس را درک نکند.

 

سه کارخانه فرآوری شیر در قم در شرف تعطیلی

رئیس هیأت مدیره دامداریهای مجتمع لبن استان قم با بیان اینکه هم اکنون بسیاری از کارخانههای شیر استان با کمترین ظرفیت خود کار میکنند، اظهار داشت: بسیاری دیگر نیز به دلیل عدم پرداخت به موقع معوقات دولت توان مالی ندارند و در شرف تعطیلی هستند و تا جایی که بنده اطلاع دارم سه کارخانه در استان در حال تعطیلی است.

 

ورشکستگی ٣۰ تا ٣۵ درصد دامداران در شهرک لبن قم

در این رابطه معاون مدیر عامل شرکت تعاونی لبن نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به مشکلات دامداران پیرو عدم پرداخت معوقات یارانه شیر به کارخانه داران فرآوری شیر گفت: در حال حاضر دامداران روزی خور شدهاند و اگر پول نباشد دچار مشکل میشوند و از اول امسال نیز تنها در شهرک لبن استان ٣۰ تا ٣۵ درصد دامداران ورشکست شدهاند.

حسین امدادی با بیان اینکه در کل استان نیز ۴۰ تا ۵۰ درصد دامداریها دچار ورشکستی شدهاند، تصریح کرد: بسیاری از دامداران به بانکها بدهکار هستند و مجبور شدهاند تا سرمایه خود که همان دامهایشان است را به زیر و یا نصف قیمت به کشتارگاهها بفرستند.

 

دامداران برخی دامها را قربانی تأمین غذای دامهای دیگر میکنند

وی با اشاره به این که دامداریها ورشکست شدهاند و یا دامهای آنان به ۵۰ درصد تقلیل یافته است، یادآور شد: دامداران برای تأمین غذای تعدادی از دامهای خود مجبور به قربانی و کشتار برخی دیگر از دامهای واحد خود میشوند تا پول حاصل از آن را به کنسانتره برای دامهای دیگر تبدیل کنند و این باعث شده تا تعداد دامهای مولد شیر در استان تا حد زیادی کاهش پیدا کند و تولید شیر به مقدار زیادی کم شود.

 

کارگران زیادی بیکار شدند

معاون مدیر عامل شرکت تعاونی لبن قم با بیان اینکه اگر دامدار نتواند دوام بیاورد، کارخانه فرآوری شیری هم وجود ندارد، افزود: هم اکنون بسیاری از کارخانه داران نیروهای خود را تعدیل کردهاند و این باعث بیکاری بسیاری از کارگران این کارخانهها شده و اگر این معوقات تا چند روز آینده واریز نشود چندین کارخانه در استان تعطیل خواهند شد.

در روزهای اخیر نیز در اعتراض به بدقولیها در پرداخت بدهی یارانه شیر چندین تجمع از سوی نمایندگان اتحادیه و کارخانههای فرآوری شیر کشور در مقابل وزارت بازرگانی صورت گرفته که تا کنون نتوانسته کمکی به تحقق خواسته آنان کند.

 

پیگیری مسئولان استان و نمایندگان قم در مجلس

در ادامه رئیس هیئت مدیره دامداریهای مجتمع لبن قم با اشاره پیگیریهای صورت گرفته در این خصوص گفت: تا کنون کارهای زیادی در این رابطه صورت گرفته است و نامههایی نیز به دفتر رئیس مجلس شورای اسلامی دکتر لاریجانی در قم و تهران، همچنین نمایندگان مردم قم در مجلس شورای اسلامی ارسال شده است و آنان نیز پیگیر این موضوع هستند.

غلام اسماعیل بیک گفت: برای مثال حجت الاسلام آشتیانی چند روز قبل در نطق پیش از دستور خود در مجلس به در شرف تعطیلی قرار گرفتن کارخانههای فرآوری شیر در استان به دلیل عدم پرداخت یارانه شیر اشاره کرد و از مسئولان تقاضای رسیدگی و حل هر چه سریعتر این مشکل را کرد.

وی با بیان اینکه تا کنون در این خصوص با بدقولیهای مکرر مسئولان مواجه شدهاند، اظهار داشت: در این رابطه تا کنون چندین بار در مقابل وزارت بازرگانی تجمع هایی صورت گرفته و پیگیریهای زیادی نیز با مراجعه به دفتر رئیسجمهوری و معاونت نظارت راهبری ریاستجمهوری انجام شده اما نتیجه بخش نبوده است.

 

قولهایی که هرگز عملی نشد

اسماعیل بیک ادامه داد: قولهای زیادی از سوی آقایان عزیزی معاون برنامه ریزی و نظارت راهبری، غضنفری وزیر سابق بازرگانی، احمدی معاون وزیر بازرگانی و … داده شده و هر بار زمانی برای پرداخت معوقات مشخص شده اما تا کنون از پول خبری نبوده است.

وی یادآور شد: در آخرین اظهارنظر و تصمیم گیری وزارت بازرگانی قرار شد تا از روز سهشنبه یکم شهریورماه ۱۴۰ میلیارد تومان طی مدت ۱۰ روز به حساب کارخانههای فرآوری لبنی کل کشور واریز شود اما هنوز پولی به حساب کارخانه داران استان قم واریز نشده است.

معاون مدیر عامل شرکت تعاونی لبن قم نیز در ادامه با اشاره به اینکه کل بدهی معوقات یارانه شیر دولت به کارخانه داران کشور مبلغی در حدود ٣۰۰ میلیارد تومان است، یادآور شد: این معوقات در مورد شرکت رابتا زیر مجموعه شرکت تعاونی مجتمع لبن قم بابت سال ٨۹، ۶۰۰ میلیون تومان و برای سال ۹۰، نیز ۶۰۰ میلیون تومان است و متاسفانه از آغاز سال جاری به هیچ کارخانهای در ایران پول یارانه شیر پرداخت نشده است.

حسین امدادی افزود: پول یارانهها در نیمه اول سال گذشته پرداخت میشد اما در نیمه دوم سال و بعد از اجرای قانون هدفمندی یارانهها دولت در پرداخت مبالغ دچار مشکل شد و این موضوع تا امروز هم ادامه داشته است البته در برج ۱۲ سال گذشته مبلغی پرداخت شد که کفاف معوقات را نداد.

وی ادامه داد: با اینکه پول ما در حساب دولت خوابیده است، در سال گذشته این شرکت ۲۰۰ میلیون تومان به بانک سود پرداخت کرده است، مگر یک شرکت چقدر سود می کند که به این میزان به بانک نیز سود پرداخت کند.

امدادی با بیان اینکه تاکنون ٣ نامه از سوی استاندار قم به دفتر ریاست جمهوری ارسال شده است، یادآور شد: حتی با پیگیری استانداری با هر روشی خواستیم به ازای این معوقات از بانک کشاورزی وام بگیریم وزارت بازرگانی زیر بار ضمانت این طلب نرفت.

بخش : کارگری
تاریخ انتشار : ۲ شهریور, ۱۳۹۰ ۸:۱۲ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

مروری بر آن‌چه تا بیست و سوم تیرماه گذشت

نفس چاق نکرده بود آقای پزشکیان که در دفتر شرکت هواپیمایی توسط نیروهای انتظامی بسته شد. گویا عدم رعایت حجاب کارکنان زن این دفتر دلیل این کنش نیروهای انتظامی بود. مساله مهمی نبود! آقای وزیر کشور دولت گفت. فردا باز خواهد شد دفتر.

مطالعه »
یادداشت

حکم اعدام فعال کارگری، شریفه محمدی نمادی است از سرکوب جنبش صنفی نیرو های کار ایران!

میزان توانایی کارگران برای برگزاری اقدامات مشترک، از جمله اعتصابات و عدم شرکت در امر تولید، مرتبط است با میزان دسترسی آنها به تشکل های صنفی مستقل و امکان ایجاد تشکل های جدید در مراکز کار. ولی در جمهوری اسلامی نه تنها حقوق پایه ای کارگران برای سازمان دهی و داشتن تشکل های مستقل رعایت نمیشود، بلکه فعالان کارگری، از جمله شریفه محمدی، مرتبا سرکوب و محکوم به حبس های طولانی مدت، ضربات شلاق و حتی اعدام میشوند.

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
مطالب ویژه
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم…

غم دیگر

پایان تلخ یک ریاست جمهوری

کاش میشد

نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور

بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴