سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۳

سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۳

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم...
نتانیاهو کاخ سفید را نادیده می‌گیرد، زیرا انجام این کار هیچ هزینه‌ای ندارد. در سال ۱۹۸۲ رونالد ریگان، مناخیم بگین، نخست‌وزیر اسرائیل را پس و کشتار فسطینیان در پی تهاجم...
۱ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
غم دیگر
شنیدستم غمم را میخوری، این هم غم دیگر، دلت بر ماتمم می‌سوزد، این هم ماتم دیگر
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
پایان تلخ یک ریاست جمهوری
بایدن می‌داند که باید برود، اما این بدان معنا نیست که از این موضوع خوشحال است. ننسی پلوسی کسی بود که با هوش و ذکاوت سیاسی به رئیس‌جمهور گفت که...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
کاش میشد
کاش میشد چهره ها رنگ پریشانی نداشت، برق تیز خنجر و کینه نداشت. مثل دریا بود شفاف و زلال، مثل ابریشم نرم لطیف
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد
نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور
ایجاد، تقویت و توسعه و حفظ نهادهای مدنی و تشکل‌های صنفی و سیاسی باید در کانون برنامه های افراد، شخصیت ها و احزاب و سازمان ها قرار داشته باشد، چه...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴
بر اساس بیانیۀ دادگاه بین‌المللی دادگستری، سیاست‌های شهرک‌سازی و بهره‌برداری اسرائیل از منابع طبیعی در سرزمین‌های فلسطینی نقض قوانین بین‌المللی است. دادگاه، گسترش قوانین اسرائیل به کرانۀ باختری و بیت‌المقدس...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: محسن نجات حسینی
نویسنده: محسن نجات حسینی
سیاست‌گریزی زنان یا سیاستِ گریزِ دولت از زنان
قوانین نابرابر، عدم حمایت‌های لازم و محیط‌های مردسالارانه، زنان را از مشارکت فعال در سیاست بازمی‌دارد. حضور کم‌رنگ زنان در سیاست به معنای نبود صدای نیمی از جمعیت در تصمیم‌گیری‌های...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: زری
نویسنده: زری

نفرت از روسیه دوباره در آلمان خودنمایی می کند

جنگ روسیه و اوکراین، نارضایتی های طولانی مدتی را در جامعه آلمان از خود بر جا خواهد گذاشت که یادآور کلیشه های دوران کنراد آدناور است: "روسی" بار دیگر دشمن است.*۱ ما باید از ساختن تصویری همیشگی از دشمنی به نام روسیه اجتناب کنیم، زیرا جنگ اوکراین نباید ادامه پیدا کند. و از آنجا که ما فقط می توانیم با چالش های اقلیمی و بحران آب و هوا در یک مشارکت سطح بالا با روسیه مشارکت داشته باشیم, باید به روح توصیه های اگون باهر، تاسی کنیم: این به معنای جستجوی توازن منافع است، که شامل به رسمیت شناختن نیازهای امنیتی اوکراینی ها و روس ها می شود.

 

آشنایانی از سرویس مدرسه ای در برلین در روزهای اول جنگ اوکراین گفتند که برای مدت طولانی با درگیری های جدی بین کودکان اوکراینی و روسی روبرو بوده اند. فکر می کردم قابل درک است، اما نفسم را بند آورد: اینکه نه تنها از هنرمندان و دانشمندان ساکن آلمان خواسته می شود که اعتراف کنند، بلکه از کودکان روسی زبان نیز خواسته می شود، اگرچه معلمان موظف هستند کاملاً بی طرف باشند. در این میان، دو حمله آتش‌سوزی علیه مدرسه بین‌المللی لومونوسوف در برلین رخ داده است که کودکانی از ۲۰ کشور در آن شرکت می‌کنند. بی توجهی اینچنینی و عدم بازدارندگی این وقایع را می توان به عنوان پیامد لفاظی های جنگی در رسانه ها تفسیر نمود.

اما اگر پیوتر چایکوفسکی از برنامه های کنسرت و لئو تولستوی از کانون خواندن حذف شود، فراتر از آن است. سپس, ناگهان نفرت دردناک و کشنده ای نسبت به  روسیه در جامعه به وجود می آید که از جنگ جهانی دوم و دوران کنراد آدناور به ارث رسیده است، که در سایه گناه تاریخی آلمان پنهان نخواهد ماند. کاترین لانگه، وزیر SPD در اروپا در براندنبورگ، اعلام کرد که بعد از این از مقامات روسی دیگر برای دفن بقایای اجساد سربازان شوروی که هنوز در این ایالت یافت می شوند و در گورستان نظامی در لبوس – که قبلاً دفن شده اند، دعوت نمی شوند. آن ها یا نمی دانند “در کرملین چه می گذرد، یا دروغ می گویند و ما را فریب می دهند, این اتلاف وقت خواهد بود”

 بین شرق و غرب تفاوت هایی وجود دارد. وقتی صحبت نفرت از روس ها می شود، به تدریج به دوران تسلط  شوروی که از تجربیات مردم آلمان شرقی است, بر می گردیم. این تسلط, فقط واقعاً توسط یک اقلیت پذیرفته شد. اما همه متوجه شدند که سربازانی که تحت یک رژیم سختگیرانه بین ۳۵۰ هزار  تا ۵۰۰ هزار نفر, استقرار دائمی یافته بودند، رفتار منظمی داشتند. داوطلبانه یا ناخواسته، فرد با فرهنگ روسیه در تماس است که در درازمدت تصویر دشمن را در معرض دید قرار می دهد. آموخته شد که “روس” کاملاً بدون تمدن نیست. او در ادبیات و فیلم حتی توانست مشکلات عمومی انسان را به شکلی متحرک به تصویر بکشد. و با وجود سانسور، مخالفان مدام بیرون می آمدند. مردمان آلمان شرقی یاد گرفتند که با “روس ها” کنار بیایند. لازم نبود آن ها را دوست داشته باشند، اما می توانستند به آن ها گوش کنند و متوجه شوند که آن ها  نیز از آسیب های روحی, رنج می برند.

روسیه, مترادف با ولادیمیر پوتین نیست  

آنهایی که توسط متفقین غربی از فاشیسم رهایی یافتند، به سرعت اعلام انزجار کردند و با معجزه اقتصادی مواجه شدند که «روس‌ها» از برادران و خواهران خود در شرق دریغ کردند، دلیل زیادی برای زیر سؤال بردن تصویر سنتی دشمن ن نداشتند. در نسخه به روز شده آن، تنها تفاوت این است که اوکراینی ها در آن زمان درگیر بودند. حالا می گویند قرن هاست که به اروپای غربی وصل شده اند، اما روس ها نه. رسانه های غربی, کل فدراسیون روسیه را با ولادیمیر پوتین همسان سازی کرده و او را دیوانه توصیف می کنند. و این سوال را مطرح می کنند که آیا نیازهای امنیتی روس ها باید به اندازه نیازهای اوکراینی ها جدی گرفته شود.؟

در عین حال، از تداوم تاریخی صحبت می‌شود که از تزار نیکلای دوم آغاز می گردد، پوتین مستبد نیز به عنوان جانشین لنین و استالین دیده می شود که فقط می دانیم که آنها می خواستند کل اروپا را تحت سلطه خود درآورند. بار تاریخی بدهی ما جایی در این تاریخ ندارد. و ناتو برای نسل جوان به عنوان یک “ببر کاغذی” ظاهر می شود، که حتی لازم نیست از سربازی اجباری بترسند. این همان چیزی است که مائو تسه تونگ زمانی آن را بمب اتمی نامید تا اتحاد جماهیر شوروی را به رویارویی بیشتر با غرب ترغیب کند. اکنون ولودیمیر زلنسکی ادعا می کند که ما نباید از موشک های هسته ای پوتین بترسیم.

نفرت از روسیه حتی منجر به سلاخی مقدس ترین گاو در جهان آزاد یعنی مصونیت مالکیت خصوصی می شود. در موارد دیگر، به سختی هیچ تحقیقی در مورد اینکه آیا از طریق قانونی به دست آمده است وجود ندارد. اما اکنون سلب مالکیت بی معنی نیست: اگر به الیگارش های روسی ضربه وارد آید, می توان امتیاز گرفت. روسیه به درستی متهم به محدود کردن نفوذ رسانه های مستقل و خارجی است. با این حال، با تعطیل کردن روسیه امروز، ما نیز همین کار را انجام می دهیم. هرگز به ذهن رسانه های داخلی نمی رسد که علاوه بر آندری ملنیک، سفیر اوکراین، از سرگئی نچایف فرستاده روسیه نیز بخواهند که صحبتی داشته باشند. این واقعیت که اسپوتنیک روسیه اکنون در جمهوری فدرال آلمان ممنوع شده است، مانند مرحله پایانی GDR، تنها به عنوان یک شوخی بد توسط افراد مسن شناخته می شود.*۳

در آلمان، رسانه ها سیاست را پیش می برند

 نمی توان منکر استقلال رسانه های آلمانی شد, آنها به دستور “از بالا” کار نمی کنند، بلکه طبق وجدان خودشان، حتی اگر بیشتر متعلق به شرکت های جهانی مانند Springer یا Bertelsmann باشند. رسانه های عمومی در کنار آنها شنا می کنند. صدراعظم آلمان اولاف شولز به عنوان بزدلی سیاسی تعبیر می شود. وزیر امور خارجه آنالنا بربوک (سبزها) از رسانه ها الهام می گیرد. در آلمان، این سیاست نیست که رسانه ها را هدایت می کند. بلکه برعکس, این رسانه ها هستند که سیاست را هدایت می کنند.

البته پایان تسلط اتحاد شوروی در سال ۱۹۹۴ به سادگی پذیرفته شد. با این وجود، امیدهایی که در مدل غربی اقتصاد، دموکراسی و آزادی وجود داشت، کمتر از انتظارات بود.حال اگر جنگ ناگوار اوکراین به جنگ بین روسیه و ناتو تبدیل شود، به همه امید ها خط بطلان خواهد خورد و شاید حتی واقعا مجبور شدیم برای آزادی خود, از سرما یخ بزنیم یا در روغن و آرد صرفه جویی نماییم.

ما باید از ساختن تصویری همیشگی از دشمنی به نام  روسیه اجتناب کنیم، زیرا جنگ اوکراین نباید ادامه پیدا کند. و از آنجا که ما فقط می توانیم با چالش های اقلیمی و بحران آب و هوا در یک مشارکت سطح بالا با روسیه مشارکت داشته باشیم, باید به روح توصیه های اگون باهر، تاسی کنیم: این به معنای جستجوی توازن منافع است، که شامل به رسمیت شناختن نیازهای امنیتی اوکراینی ها و روس ها می شود.

زیرنویس:

*۱- کنراد آدناور” Konrad Adenauer “, اولین صدر اعظم  جمهوری فدرال آلمان, پس از جنگ دوم جهانی.از ۱۵ سپتامبر ۱۹۴۹ تا ۱۶ اکتبر ۱۹۶۳در جمهوری فدرال آلمان به عنوان دوره آدناور شناخته می شود.

*۲- اگون باهر Egon Karl-Heinz Bahr (زاده ۱۸ مارس ۱۹۲۲ در ترفورت – درگذشته ۱۹ اوت ۲۰۱۵ در برلین) یک سیاستمدار عضو حزب سوسیال دموکرات آلمان”SPD” بود. وی از سال ۱۹۷۲ تا ۱۹۷۴ وزیر فدرال برای وظایف ویژه و از سال ۱۹۷۴ تا ۱۹۷۶ وزیر فدرال همکاری اقتصادی بود. بر اساس اصل راهنمای «تغییر از طریق نزدیک شدن» که او ابداع کرد، او یکی از پیشگامان کلیدی و طراحان اصلی سیاست شرق و آلمان بود که توسط دولت تحت رهبری ویلی برانت از سال ۱۹۶۹ معرفی شد.

*۲- جمهوری دموکراتیک آلمان (GDR) ایالتی بود که از ۷ اکتبر ۱۹۴۹ تا زمانی که اتحاد آلمان در ۳ اکتبر۱۹۹۰ ایجاد شد وجود داشت. جمهوری دموکراتیک آلمان از تقسیم آلمان پس از سال ۱۹۴۵ پدید آمد، پس از آن که حزب اتحاد سوسیالیست آلمان (SED) یک رژیم جدیدی را به تحریک قدرت اتحاد شوروی ایجاد کرد، که تا انقلاب صلح آمیز در پاییز۱۹۸۹ وجود داشت. ایدئولوژی رسمی دولتی مارکسیسم-لنینیسم بود. در تحقیقات تاریخی معاصر، از نظام حکومتی در جمهوری دموکراتیک آلمان گاهی به عنوان سوسیالیست واقعی و گاهی به عنوان کمونیست یاد می شود. صاحبان قدرت جمهوری دموکراتیک آلمان را “دولت سوسیالیستی کارگران و دهقانان” و یک دولت صلح آلمان نامیدند و مدعی شدند که جمهوری دموکراتیک آلمان ریشه های جنگ و فاشیسم را از بین برده است. آنتی فاشیسم به یک دکترین دولتی جمهوری دموکراتیک آلمان تبدیل شد.

نویسنده: زابینه کبیر”Sabine Kebir “

منبع: روزنامه هفتگی”Der Freitag”

پنجشنبه  ۱۸ فروردین ۱۴۰۱-  ۷ آوریل ۲۰۲۲    

 

تاریخ انتشار : ۱۸ فروردین, ۱۴۰۱ ۰:۴۹ ق٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

مروری بر آن‌چه تا بیست و سوم تیرماه گذشت

نفس چاق نکرده بود آقای پزشکیان که در دفتر شرکت هواپیمایی توسط نیروهای انتظامی بسته شد. گویا عدم رعایت حجاب کارکنان زن این دفتر دلیل این کنش نیروهای انتظامی بود. مساله مهمی نبود! آقای وزیر کشور دولت گفت. فردا باز خواهد شد دفتر.

مطالعه »
یادداشت

حکم اعدام فعال کارگری، شریفه محمدی نمادی است از سرکوب جنبش صنفی نیرو های کار ایران!

میزان توانایی کارگران برای برگزاری اقدامات مشترک، از جمله اعتصابات و عدم شرکت در امر تولید، مرتبط است با میزان دسترسی آنها به تشکل های صنفی مستقل و امکان ایجاد تشکل های جدید در مراکز کار. ولی در جمهوری اسلامی نه تنها حقوق پایه ای کارگران برای سازمان دهی و داشتن تشکل های مستقل رعایت نمیشود، بلکه فعالان کارگری، از جمله شریفه محمدی، مرتبا سرکوب و محکوم به حبس های طولانی مدت، ضربات شلاق و حتی اعدام میشوند.

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
مطالب ویژه
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم…

غم دیگر

پایان تلخ یک ریاست جمهوری

کاش میشد

نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور

بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴