یکشنبه ۳۱ تیر ۱۴۰۳ - ۰۳:۰۲

یکشنبه ۳۱ تیر ۱۴۰۳ - ۰۳:۰۲

کاش میشد
کاش میشد چهره ها رنگ پریشانی نداشت، برق تیز خنجر و کینه نداشت. مثل دریا بود شفاف و زلال، مثل ابریشم نرم لطیف
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد
نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور
ایجاد، تقویت و توسعه و حفظ نهادهای مدنی و تشکل‌های صنفی و سیاسی باید در کانون برنامه های افراد، شخصیت ها و احزاب و سازمان ها قرار داشته باشد، چه...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴
بر اساس بیانیۀ دادگاه بین‌المللی دادگستری، سیاست‌های شهرک‌سازی و بهره‌برداری اسرائیل از منابع طبیعی در سرزمین‌های فلسطینی نقض قوانین بین‌المللی است. دادگاه، گسترش قوانین اسرائیل به کرانۀ باختری و بیت‌المقدس...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: محسن نجات حسینی
نویسنده: محسن نجات حسینی
سیاست‌گریزی زنان یا سیاستِ گریزِ دولت از زنان
قوانین نابرابر، عدم حمایت‌های لازم و محیط‌های مردسالارانه، زنان را از مشارکت فعال در سیاست بازمی‌دارد. حضور کم‌رنگ زنان در سیاست به معنای نبود صدای نیمی از جمعیت در تصمیم‌گیری‌های...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: زری
نویسنده: زری
نگاره‌ها
نسل‌ها می‌آیند ومی‌روند؛ گاه مبارزه می‌کنند برای زندگی. گروهی کوچ می‌کنند با دل در گرو خاک آبا و اجدادی ... و شاید اندکی تاریخ و سرنوشت بسازند. حاکمان هم گاه...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: پهلوان
نویسنده: پهلوان
ترس یا هوشیاری؟
انگیزۀ شرکت در مرحلۀ دوم انتخابات دفع شرِ یک جریان به غایت ارتجاعی و خطرناک بود که مثل سرطان در جامعه ریشه دوانده است .ترس از جریان جلیلی و میرباقری...
۲۹ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: جابر حسينى
نویسنده: جابر حسينى
نقش تاریخی هنر و هنرمندان در روند تکامل اجتماعی
تاریخ مبارزات مردمان در گوشه گوشه جهان همواره تجلی‌گاه نقش هنرمندان در روندهای تاربخی و گذرگاه‌های مهم آن بوده است. در مقاطعی از تاربخ سیر تحولات را با تغییرات شگرف...
۲۸ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کامران
نویسنده: کامران

نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور

ایجاد، تقویت و توسعه و حفظ نهادهای مدنی و تشکل‌های صنفی و سیاسی باید در کانون برنامه های افراد، شخصیت ها و احزاب و سازمان ها قرار داشته باشد، چه این نهادها و تشکل‌ها، عامل اصلی و تعيين کننده در تحولات کشور برغم همه موانعی هستندکه بر سر راه توسعه و تکامل جامعه قرار داده می شود.

دور اول انتخابات ریاست جمهوری در ۸ تیر ماه ۱۴۰۳ برگزار شد، که بیش از ۶۰ درصد مردم در آن شرکت نکردند. این جمعیت که اکثریت واجدین شرایط شرکت در دور اول انتخابات را شامل می‌شود، آشکارا خواهان عبور از نظام جمهوری اسلامی یا به دنبال تغییرات و یا اصلاحات اساسی در ساختار آن هستند. آنان به عملکرد جمهوری اسلامی بویژه از سال ۱۳۹۶ تا کنون به شدت اعتراض دارند. به سیاست سرکوب مردم و بگیر و ببند و زندانی کردن و اعدام ها معترض اند. به فشار های اقتصادی، گرانی، تورم و بیکاری اعتراض دارند. به رفتار خشن و سرکوب گرانه گشت های پنهان و آشکار مدافع حجاب زنان معترض اند. به نظارت استصوابی و ممانعت از نامزدی همگان در انتخابات ها اعتراض دارند، به فساد گسترده در میان نهادها و مدیران تراز اول حکومتی و ناکارآمدی آنان معترض اند. به خصوصی سازی و بخشیدن ثروت های ملی به نزدیکان و مؤسسات وابسته‌ به خود اعتراض دارند. به نهادها و مؤسسات اقتصادی و مالی زیر نظر رهبری که حساب کشی نمی شوند، معترض اند. به ناتوانی حکومت در اعمال مدیریت بهینه بر محیط زیست کشور انتقاد دارند. به مناسبات و ارتباط با جهان خارج اعم از کشور های پیرامونی تا دورترین کشورها در این کره خاکی منتقد اند.

در دور اول انتخابات حدود ۴۰درصد واجدین شرایط شرکت در انتخابات رأی دادند، که از آن میان آرای نامزد اصلاح طلبان، حدود ۱۷ در صد بوده است. اغلب قریب به اتفاق این رای دهندگان نیز خواهان انجام اصلاحات عمیق و تغییرات اساسی در نظام جمهوری اسلامی اند، که با احتساب آرای باطله و ۶۰ درصد آرای تحریم کنندگان، نسبت منتقدان و مخالفان نظام به حدود ۸۰ درصد واجدین شرایط شرکت در انتخابات می‌رسد، که نظام جمهوری اسلامی نمی تواند نسبت به این تعداد آرای منتقدان و مخالفان بی اعتنا باشد. در دور دوم انتخابات، نسبت ۴۰درصد شرکت کنندگان دور اول به ۴۹/۸ درصد افزایش پیدا کرد. افزایش ۱۰ درصد ی شرکت کنندگان در دور دوم انتخابات، بخاطر حضور بخشی از تحریم کنندگان دور اول بود، تا مانع از پیروزی جلیلی و بدتر شدن شرایط داخلی و خارجی کشور شوند. گر چه پزشکیان نمی تواند تمام و کمال آنچه را که در تبلیغات انتخاباتی متعهد شده، یا گردن گرفته محقق کند، اما با جلیلی در زمینه هایی نگاه متفاوت دارد بعلاوه رویکردش در عرصه‌هایی با نظرات شاکله نظام زاویه دارد که به احتمال می‌تواند بستری مناسب برای حضور تاثیر گذار مردم در صورت پیروزی وی در آن عرصه ها شود. لذا مخالفان و منتقدان نظام عزم جدی خود را برای تغییر اساسی در سیاست های داخلی و خارجی کشور که متضمن منافع و حقوق مردم است، هم در تحریم دور اول و هم با شرکت و عدم شرکت در دور دوم انتخابات آشکارا نشان دادند. به نظر نمی‌رسد که مخالفان شرکت در دور اول و بیشتر شرکت کنندگان دور دوم انتخابات که به آقای پزشکیان رأی دادند به وعده ها و نظرات وی در مناظره های انتخاباتی چندان دل بسته باشند، چه موانع زیادی بر سر راه عملیاتی کردن برنامه ها و نظراتی است، که وی در مناظره ها اعلام و ابراز  می‌کرد. با این حال نیروهای مدافع آزادی، دموکراسی و عدالت اقتصادی و اجتماعی مطابق منطق سیاسی از برنامه ها و اقدامات رئیس جمهور منتخب که عزم جدی در اجرای مواردی از آن را دارد ، که متضمن منافع و حقوق شهروندی است، حمایت خواهند کرد. حمایت مؤثر از اقدامات مثبت آقای پزشکیان، مستلزم‌ اتحاد و همراهی افراد،  شخصیت ها، نهاد های مدنی، احزاب و سازمان‌های سیاسی و اقشار و طبقات مردم به عنوان نیروی اصلی پیش‌برنده آن اقدامات است.

از این رو، ایجاد، تقویت و توسعه و حفظ نهادهای مدنی و تشکل‌های صنفی و سیاسی باید در کانون برنامه های افراد، شخصیت ها و احزاب و سازمان ها قرار داشته باشد، چه این نهادها و تشکل‌ها، عامل اصلی و تعیین کننده در تحولات کشور برغم همه موانعی هستندکه بر سر راه توسعه و تکامل جامعه قرار داده می شود.

رئیس‌جمهور که قرار است مشکلات داخلی و خارجی را حل کند، در صورت پایبندی به وعده های انتخاباتی و اجرا در میدان عمل و پاسخ به مطالبات مردم که عمدتا اقتصادی است و دیگر عرصه ها که در مراتب بعدی قرار می‌گیرند، نه فقط از حمایت رأی دهندگان بخود در دور دوم، بلکه از حمایت درصد بالای تحریمی‌ ها و حتی بخشی از رأی دهندگان به جلیلی هم می تواند برای پیش برد مطالبات مردم برخوردار شود. با این نگاه به‌ آینده، نیروی محرک تحولات کشور، نهاد های مدنی، تشکل‌های صنفی-سیاسی، احزاب، افراد و شخصیت های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و هنری و اقشار و طبقات مردم اند، که نظام جمهوری اسلامی را با مبارزات مسالمت آمیز و نا فرمانی مدنی وادار به پذیرش مطالبات خود می کنند.

در موقعیتی که موازنه قدرت به نفع جنبش دموکراسی خواه و عدالت طلب در حال تغییر است‌، می‌توان امیدوار بود که در ادامه این فرایند شاکله نظام تن به عقب‌ نشینی و مذاکره دهد، چه در غیر اینصورت، چند دهه تجربه حکایت از این دارد، که راس هرم قدرت داوطلبانه یا با در خواست عناصر و یا رکنی از ارکان نظام به خواست و مطالبات مردم رضایت نمی دهد، مگر اینکه در برابر نیروی متشکل نهادهای مدنی، صنفی-سیاسی، احزاب، سازمان ها و شخصیت ها قرار گیرد.

تجربه‌ دور اول و دوم انتخابات ریاست ‌جمهوری حاوی درس های بزرگی برای مردم است، که چنانچه این ظرفیت عظیم مردمی به‌ درستی بکار گرفته شود، دستیابی به اهدافی که مردم با تحمل هزینه های سنگین بیش از چهار دهه به دنبال آنند، دور از، دسترس نخواهد بود.

تاریخ انتشار : ۳۱ تیر, ۱۴۰۳ ۰:۲۳ ق٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

مروری بر آن‌چه تا بیست و سوم تیرماه گذشت

نفس چاق نکرده بود آقای پزشکیان که در دفتر شرکت هواپیمایی توسط نیروهای انتظامی بسته شد. گویا عدم رعایت حجاب کارکنان زن این دفتر دلیل این کنش نیروهای انتظامی بود. مساله مهمی نبود! آقای وزیر کشور دولت گفت. فردا باز خواهد شد دفتر.

مطالعه »
یادداشت

حکم اعدام فعال کارگری، شریفه محمدی نمادی است از سرکوب جنبش صنفی نیرو های کار ایران!

میزان توانایی کارگران برای برگزاری اقدامات مشترک، از جمله اعتصابات و عدم شرکت در امر تولید، مرتبط است با میزان دسترسی آنها به تشکل های صنفی مستقل و امکان ایجاد تشکل های جدید در مراکز کار. ولی در جمهوری اسلامی نه تنها حقوق پایه ای کارگران برای سازمان دهی و داشتن تشکل های مستقل رعایت نمیشود، بلکه فعالان کارگری، از جمله شریفه محمدی، مرتبا سرکوب و محکوم به حبس های طولانی مدت، ضربات شلاق و حتی اعدام میشوند.

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
مطالب ویژه
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

کاش میشد

نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور

بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴

سیاست‌گریزی زنان یا سیاستِ گریزِ دولت از زنان

نگاره‌ها

ترس یا هوشیاری؟