دوشنبه ۶ اسفند ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۹

دوشنبه ۶ اسفند ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۹

مثل یک باد
مثل یک باد وزان شد بر من، همچون رنگین کمان، پس از باران ...
۶ اسفند, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد
تایید حکم مصادره اموال مرضیه محبی، وکیل دادگستری، توسط دادگاه تجدیدنظر تهران
استناد این دادگاه به «قاعده استیمان» در حالی است که نه تنها اساسا این قاعده فقهی ناظر به وضعیت این وکیل دادگستری نیست، بلکه سلب حقوق شهروندی حتی در قالب...
۶ اسفند, ۱۴۰۳
نویسنده: دادبان
نویسنده: دادبان
ولودیمیر ایشچنکو: بار جنگ در اوکراین بر دوش فقرا است!
بسیج جمعیت روستایی و کارگران فقیرتر به خدمت نظامی آسان‌تر است، زیرا پنهان‌شدن آنها دشوارتر و بیشتر در دسترس مقامات هستند. آنها حتی فرصت های کمتری برای اجتناب از استخدام...
۶ اسفند, ۱۴۰۳
نویسنده: جرکو باکوتین
نویسنده: جرکو باکوتین
سلطنت‌طلبان در گذر تاریخ "تاریخ در حال نگارش است؛ امروز و همین حالا!"
تاریخی که با خون دل نوشتیم، اکنون در معرض تهدید جدی قرار دارد. آیا باز هم شاهد تکرار فجایع گذشته خواهیم بود؟ یا اینکه این بار، با آگاهی و مسئولیت‌پذیری...
۶ اسفند, ۱۴۰۳
نویسنده: بهروز ورزنده
نویسنده: بهروز ورزنده
فرخنده باد روز زبان مادری؛ روز زبان‌های مردم ایران!
به‌جاست بر این نکته انگشت تاکید بگذاریم که علی‌العموم هیچ زبانی در تضاد و تعارض با زبان عمومی و رسمی یا همان زبان میانجی و مشترک ِ زبان‌های گوناگون در...
۶ اسفند, ۱۴۰۳
نویسنده: کانون نویسندگان ایران
نویسنده: کانون نویسندگان ایران
زمستان
بیدارم مکن, با قلبِ سردم, در کنار ستاره ها, خاموش بخواب می روم, ستاره سرخی از میان کهکشانها, خطی بر آسمان انداخت, پایان زمستان نزدیک است,
۵ اسفند, ۱۴۰۳
نویسنده: رحمان-ا
نویسنده: رحمان-ا
روایتگری بس است ، باید راهی جست
فرض کنیم تمامی مطالب مطرح‌شده در نوشته‌ی آقای بهزاد کریمی با عنوان «در مونیخ چه گذشت»، که در سایت به پیش متعلق به حزب چپ ایران منتشر شده، با تمام...
۵ اسفند, ۱۴۰۳
نویسنده: کامران
نویسنده: کامران

هرمان هسه،- در ادبیات هومانیستی و سکولار جهان

کتاب "ادیسه هومر" حاکی از شهامت و تجربه قهرمان داستان است. قهرمان داستان از حضور فرهنگ بورژوایی صنعتی و ضعف های شبه رمانتیک خودش رنج می برد. انسان و گرگ سنبل دو جهان انسانی و حیوانی هستند. گرچه نویسنده به بیماری و بحران در جامعه اشاره می کند ولی در پایان نجات و سلامتی بر مرگ و سقوط پیروز میشوند. هرمان هسه می گفت داستان این رمان اغلب مورد سوء تفاهم منتقدین یا خوانندگان قرار گرفته است.

 

هرمان هسه (۱۹۶۲-۱۸۷۷ م)، شاعر، نویسنده، داستانسرا، و مقاله نویس آلمانی، برنده جایزه نوبل سال ۱۹۴۶، نماینده هومانیسم بورژوایی متاخر در ادبیات آلمانی، غالب سالهای عمر خود را در ۳ کشور سوئیس، هند و ایتالیا گذراند. او یکی از پیشگامان و کلاسیک های جنبش جوانان هیپی، بدلیل اصول هومانیستی، طرح مسائل روز، بشاشیت اندیشه، و نثر زیبا و استتیک، در غرب بود. موضوع آثارش ترکیبی از نقد و فرهنگ صنعنی بورژوایی غرب، خودشناسی، و عرفان شرقی هندی بودیستی بود. وی در قرن ۲۰ از جمله نویسندگان آلمانی زبان بود که بیشترین تعداد خوانندگان را داشت و آثارش بالاترین رقم ترجمه در کل زبانهای زنده فرهنگی جهان را از آن خود ساخت.

هرمان هسه از موضع ایده آلیسم فردگرایانه، ولی با سبک رئالیستی-روانشناسانه، تهدید انسان در فرهنگ بورژوایی غربی را توسط یک جامعه غیرهومان نشان داد. آثارش نیاز انسان به یک پناهگاه فکری واقعی عملی را نشان میدهند، گرچه این پناهگاه هم قادر به ارضاء و عملی نمودن نوستالژی های انسانی نیستند. هسه خواهان شورش و اعتراض علیه زندگی ماشینی و سودجویی های تجارتی در نظام سرمایه داری است. او به تبلیغ یک اتوپی غیرسیاسی می پردازد، جامعه ای که اسیر فرهنگ مادی و فردگرایی نباشد. وی از طریق نقد فرهنگ حاکم زمان خود خواهان بازگشت به اصول نخستین طبیعت و زندگی است و با کمک آثار عرفان هندی به مخالفت با فرهنگ و زندگی بورژوایی امریکایی می پردازد. دست آوردهای انقلاب صنعتی به نظر او موجب استثمار طبیعت شده. در این گونه نقد او به نظرات فیلسوف مکتب فرانکفورت، هربرت مارکوزه می گردد. آثار هرمان هسه اغلب اتوبیوگرافیک هستند، از جمله طرح مشکلات روحی روانی از طریق روان پژوهی، عرفان شرقی هندی بودیستی، درون گرایی، مخالفت با دیکتاتوری، و دفاع از آزادی های فردی. از طریق روان پژوهی او از سبک نویسندگی امپرسیونیستی فاصله گرفت و به تصورات اسطوره ای و نمادهای آرکائیک میدان داد. هرمان هسه در جوانی با سبک رئالیستی به موضوعات منطقه ای محل زندگی اش در جنوب آلمان میپرداخت. او از طریق شور اعتراض های فکری ثمربخش، مخالف نرم های اجتماعی مزاحم بود. وی در نامه ای به” رمان رونالد “تاکید میکند که  آثارش، مخصوصا رمان هندی سیدارتا، اعتراف به عشق هستند.

سبک و هنر روایتی هرمان هسه زیر تاثیر سبک گوته و کلر بود. ریشه اشعار او در سنت کلاسیک و رمانتیک ادبیات آلمانی با زبانی عالی و استادانه هستند. اشعار متاخر وی نشان از مسئولیت و تعهد اجتماعی و دفاع از مقوله صلح هستند. او شاهد هر دو جنگ جهانی در اروپا بود گرچه خودش در آنها شرکت ننمود.

پدر هرمان هسه یک میسیونر و مبلغ مسیحی در هند بود. هسه در کودکی به مدرسه مذهبی پیتیسم مسیحی رفته بود. پدر بزرگ وی از کشاورزان جنوب آلمان بود. هسه سرخورده از جهان عظیم مدرن، سالها به کنج عزلت و به زندگی ساده و عرفان شرقی و شبه بودیستی پناه برد. او در سال ۱۹۱۴ بدلیل اعتراض به شروع جنگ جهانی اول و انتقاد از جنگ امپریالیستی، به کشور سوئیس پناه برد و شهروند آن کشور گردید. در نامه ای به “رمان رونالد ” فرانسوی،اعتراف میکند که بجای شرکت در ۲ جنگ جهانی، به سوئیس رفت تا تبلیغ صلح کند. شغل هرمان هسه پیش از موفقیت در نویسندگی، کتابداری، کتابفروشی، ساعت سازی، و عتیقه فروشی بود. در باره هرمان هسه اشاره شده که او بعد از پایان جنگ جهانی دوم و شکست فاشیسم آلمان، خلاف آلکساندر دوبلین، به کشور خود  یعنی آلمان غربی باز نگشت، ولی چندین نویسنده سوسیالیست و یهودی تبار مانند – ر.بشر، برتولد برشت، آنا زگر، آرتولد سوایگ، ویلی بردل، فریدریچ ولف، به آلمان شرقی سوسیالیستی برای بازسازی برگشتند و مورد حمایت دولت جدید قرار گرفتند.

مهمترین آثار هرمان هسه عبارتند از- گرگ صحرا، سیدارتا، بازی مهره شیشه ای، دمیان، خودشیفته و دهن طلایی، زیر چرخ، کنولپ، پیتر کامنسیند، گرترود خانم، روسهالده، آخرین تابستان، کنیگور، داستانهای کوتاه، و مجموعه مقالات و نقد های ادبی،    

شاهکار هرمان هسه رمان “بازی مهره شیشه ای” است. رمانی فرهنگی فلسفی اتوپیستی، نقد زمان و فرهنگ بین ۲ جنگ جهانی در اروپا. دارای تاثیراتی برای آموزش و رفاه انسانها. موضوع آن مبارزه با بخش فرهنگی مطبوعات بورژوایی زمان اش است. ساختار رمان مخالف سبک نویسندگی مورد علاقه فاشیسم  در آلمان بود. در این رمان هرمان هسه به انتقاد از قدرت طلبی ماکیاولیستی، سودجویی کاپیتالیستی، نابودی ارزشهای هومانیستی و جعل ارزشهای والای فرهنگی می پردازد. دفاع از قانون، و نیاز به حقیقت، به عقل گرایی غلبه بر هرج و مرج طلبی، مبارزه با ترور و جنگ، احترام به ارزشهای انسانی، جایگزینی زیبایی و استتیک بجای از خودبیگانگی کار و تولید کاپیتالیستی، و ساختن پناهگاهی برای روان و اندیشه انسان آواره و بی خانمان، از جمله موضوعات این رمان جهانشمول هستند. هسه مدعی است که تمام موضوعات پیشین آثار او در این رمان دوباره با کیفیتی عالی تر مطرح شده اند.  این کتاب ترکیبی است از رمان آموزشی فرهنگی و عرفان هندی بودیستی در ساختاری اتوپیستی. رمانی در انتقاد از فرهمگ رو به زوال آلمان و اشاعه فرهنگ کاپیتالیستی امریکا. این رمان بین سالهای ۱۹۴۳-۱۹۳۰ نوشته شد. او ظهور فاشیسم آلمان را در سال ۱۹۳۲ پیش بینی کرده بود. این رمان آخرین اثر نثری نویسنده، یک اتوپی پیچیده هنرمندانه و نقطه اوج خلاقیت هسه است. دلیل اعطای جایزه نوبل به این رمان ،قدردانی از ایده آلهای هومانیستی و سبک عالی نویسندگی وی بود. در این رمان نویسنده به تبلیغ یک جمهوری اتوپیستی عالمان و روشنفکران می پردازد که پاسخی است به فاشیسم و توحش جهانی. عنوان رمان امروزه  نوعی شفافیت و تکامل در اندیشه را تداعی میکند.

هرمان هسه سفر خود به هند را در رمان “سیدارتا”، بعد از رمان” بیوگرافی بودای جوان” در سال ۱۹۲۲ منتشر نمود. این رمان داستان پسر یک برهمن هندی است که بعد از شناخت عرفانی به آرامش و وحدت روانی درونی میرسد. هنری میلر نویسنده امریکایی این رمان را ساده عمیق و کوتاه معرفی نمود. این رمان جدلی است با فلسفه و دین برهمنی هند که اتوبیوگرافیک نیز است. نحقیر این جهان و رد آموزشهای جزمی، غلبه  بر فردگرایی و منیت از جمله دیگر موضوعات مطرح در رمان هستند. این رمان پرخواننده ترین اثر قرن ۲۰

۲۰ بیش از ۱۰ میلیون بار بفروش رسید و در دهه ۱۹۶۰ کتای مرامی طرفداران فرهنگ شرقی میان نسل جوان اروپا و امریکا بود.

رمان “گرگ صحرا” منتشرشده در سال ۱۹۲۷ اشاره به دوگانگی میان جهان شورشی درون و جهان بورژوایی بیرون می نماید. داستان بیوگرافی یک روشنفکر و منتقد فرهنگ زمانش است که دچار دوگانگی و تزلزل شده است. توماس مان در باره این رمان گفته بود همچون کتاب “ادیسه هومر” حاکی از شهامت و تجربه قهرمان داستان است. قهرمان داستان از حضور فرهنگ بورژوایی صنعتی و ضعف های شبه رمانتیک خودش رنج می برد. انسان و گرگ سنبل دو جهان انسانی و حیوانی هستند. گرچه نویسنده به بیماری و بحران در جامعه اشاره می کند ولی در پایان نجات و سلامتی بر مرگ و سقوط پیروز میشوند. هرمان هسه می گفت داستان این رمان اغلب مورد سوء تفاهم منتقدین یا خوانندگان قرار گرفته است.

در رمان “زیر چرخ” نویسنده به دوران سخت و ناگوار کودکی خود می پردازد. در رمان “پیتر کامیسید” هسه به زندگی یک آدم آواره و بی هانمان میپردازد. هسه در ۲ رمان “گرترود خانم” و ” روسهالده” به زندگی زناشویی یک هنرمند میپردازد. قهرمان داستان میان وظایف زناشویی و عرفان فرار از جهان و گوشه عزلت سرگردان است. هسه بدون نسبی کردن نقد و قضاوت به بحران فکری در زندگی هنرمندان می پردازد. رمان “دمیان” تاریخ جوانی و رشد فردگرایی یک جوان است. هسه در این کتاب به مشکلات روحی روانی خود میپردازد. داستانها و روایت های نخستین هرمان هسه در کتاب “کنولپ” گردآوری شده اند. در رمان “خودشیفته و دهن طلایی” به جهان قرون وسطا و تناقض الهام هنری با عقیده و فروتنی عرفانی اشاره می شود. داستان ۲ دوست در سدههای میانه است که رابطه میان روان و معنی گرایی را منعکس می کنند. رمان “آخرین تابستان کینگور” هرمان هسه، به سبک امپرسیونیستی نوشته شده.

 

 

 

 

 

تاریخ انتشار : ۱۹ آذر, ۱۴۰۰ ۹:۱۰ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

انقلاب بهمن؛ آرمان‌های ماندگار و راه‌های ناتمام!

ما بر این باوریم که طیف گستردهٔ نیروهای چپ موجود در میهن ما موظف است با حضور  و تمرکز کنش‌گری خود در این تلاش هم‌گرایانه، در تقویت جایگاه ٔ عدالت‌‌ اجتماعی و حقوق بنیادین بشری در جمهوری آیندۀ ایران کوشا باشد. ما، همراه سایر نیروهای میهن‌دوست و ترقی‌خواه ایران در راه گذار به جمهوری‌ای مبتنی بر صلح، آزادی، دمکراسی برابری، حقوق بشر و عدالت اجتماعی مبارزه می‌کنیم.

ادامه »
سرمقاله

ریاست جمهوری ترامپ یک نتیجهٔ تسلط سرمایه داری دیجیتال

همانگونه که نائومی کلاین در دکترین شُک سالها قبل نوشته بود سیاست ترامپ-ماسک و پیشوای ایشان خاویر مایلی بر شُک درمانی اجتماعی استوار است. این سیاست نیازمند انست که همه چیز بسرعت و در حالیکه هنوز مردم در شُک اولیه دست به‌گریبان‌اند کار را تمام کند. در طی یکسال از حکومت، خاویرمایلی ۲۰٪ از تمام کارمندان دولت را از کار برکنار کرد. بسیاری از ادارات دولتی از جمله آژانس مالیاتی و وزارت دارایی را تعطیل و بسیاری از خدمات دولتی از قبیل برق و آب و تلفن و خدمات شهری را به بخش خصوصی واگذار نمود.

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

اروپا قربانی کیست؟

به‌عنوان یک اروپایی، من فقط می‌توانم از بی‌کفایتی و ساده‌دلی رهبرانمان گله کنم که این اتفاق را ندیدند و با وجود همه فرصت‌ها و انگیزه‌هایی که برای انجام این کار وجود داشت، ابتدا خود را با آن سازگار نکردند. آنها احمقانه ترجیح دادند به نقش خود به عنوان شریک کوچک آمریکا بچسبند، حتی در شرایطی که این مشارکت به طور فزاینده ای علیه منافع آنها بود!

مطالعه »
یادداشت

قتل خالقی؛ بازتابی از فقر، ناامنی و شکاف طبقاتی

کلان شهرهای ایران ده ها سال از شهرهای مشابه مانند سائو پولو امن تر بود اما با فقیر شدن مردم کلان شهرهای ایران هم ناامن شده است. آن هم در شهرهایی که پر از ماموران امنیتی که وظیفه آنها فقط آزار زنان و دختران است.

مطالعه »
بیانیه ها

انقلاب بهمن؛ آرمان‌های ماندگار و راه‌های ناتمام!

ما بر این باوریم که طیف گستردهٔ نیروهای چپ موجود در میهن ما موظف است با حضور  و تمرکز کنش‌گری خود در این تلاش هم‌گرایانه، در تقویت جایگاه ٔ عدالت‌‌ اجتماعی و حقوق بنیادین بشری در جمهوری آیندۀ ایران کوشا باشد. ما، همراه سایر نیروهای میهن‌دوست و ترقی‌خواه ایران در راه گذار به جمهوری‌ای مبتنی بر صلح، آزادی، دمکراسی برابری، حقوق بشر و عدالت اجتماعی مبارزه می‌کنیم.

مطالعه »
پيام ها

مراسم بزرگ‌داشت پنجاه‌وچهارمین سالگرد جنبش فدایی!

روز جمعه ۱۹ بهمن ۱۴۰۳، به مناسبت پنجاه‌وچهارمین سالگرد بنیان‌گذاری جنبش فدایی، در نشستی در سامانۀ کلاب‌هاوس این روز تاریخی و نمادین جنبش فدایی را پاس می‌داریم و روند شکل‌گیری و تکامل این جنبش را به بحث و بررسی می‌نشینیم

مطالعه »
برنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

مثل یک باد

تایید حکم مصادره اموال مرضیه محبی، وکیل دادگستری، توسط دادگاه تجدیدنظر تهران

ولودیمیر ایشچنکو: بار جنگ در اوکراین بر دوش فقرا است!

سلطنت‌طلبان در گذر تاریخ “تاریخ در حال نگارش است؛ امروز و همین حالا!”

فرخنده باد روز زبان مادری؛ روز زبان‌های مردم ایران!