سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۵:۲۶

سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۵:۲۶

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم...
نتانیاهو کاخ سفید را نادیده می‌گیرد، زیرا انجام این کار هیچ هزینه‌ای ندارد. در سال ۱۹۸۲ رونالد ریگان، مناخیم بگین، نخست‌وزیر اسرائیل را پس و کشتار فسطینیان در پی تهاجم...
۱ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
غم دیگر
شنیدستم غمم را میخوری، این هم غم دیگر، دلت بر ماتمم می‌سوزد، این هم ماتم دیگر
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
پایان تلخ یک ریاست جمهوری
بایدن می‌داند که باید برود، اما این بدان معنا نیست که از این موضوع خوشحال است. ننسی پلوسی کسی بود که با هوش و ذکاوت سیاسی به رئیس‌جمهور گفت که...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
کاش میشد
کاش میشد چهره ها رنگ پریشانی نداشت، برق تیز خنجر و کینه نداشت. مثل دریا بود شفاف و زلال، مثل ابریشم نرم لطیف
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد
نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور
ایجاد، تقویت و توسعه و حفظ نهادهای مدنی و تشکل‌های صنفی و سیاسی باید در کانون برنامه های افراد، شخصیت ها و احزاب و سازمان ها قرار داشته باشد، چه...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴
بر اساس بیانیۀ دادگاه بین‌المللی دادگستری، سیاست‌های شهرک‌سازی و بهره‌برداری اسرائیل از منابع طبیعی در سرزمین‌های فلسطینی نقض قوانین بین‌المللی است. دادگاه، گسترش قوانین اسرائیل به کرانۀ باختری و بیت‌المقدس...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: محسن نجات حسینی
نویسنده: محسن نجات حسینی
سیاست‌گریزی زنان یا سیاستِ گریزِ دولت از زنان
قوانین نابرابر، عدم حمایت‌های لازم و محیط‌های مردسالارانه، زنان را از مشارکت فعال در سیاست بازمی‌دارد. حضور کم‌رنگ زنان در سیاست به معنای نبود صدای نیمی از جمعیت در تصمیم‌گیری‌های...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: زری
نویسنده: زری

هلنیسم قدرت سیاسی در ایران

انسانها ناچارند کە سرانجام وجود خود را بنوعی در سیستم سیاسی متحقق سازند. و این درست همان پاشنە آشیل امپراطوریها و هر قدرت سیاسی ست کە بە این امر توجە نمی کند.

در تاریخ باستان می خوانیم کە بعد از آنکە پادشاهان مقدونیە نیرو گرفتند، و توانستند یونان باستان را بە زیر سیطرە خود درآورند (کە در ادامە این روند قدرت و امپراطوری رم باستان شکل گرفت)، سیستم از پولیس (دولت ـ شهر) های یونان باستان بە واحدهای بسیار بزرگتر یعنی امپراطوری تغییر شکل داد. پیامد این تغییر از جملە در این بود کە احساس تعلق شهروند یا فرد در سیستم دولت ـ شهرها کە واقعا وجود داشت و فرد طی آن احساس می کرد کە در روندهای سیاسی حضور و تاثیر مشخص دارد (کە البتە این مختص شهروندان آزاد بود و زنان و بردگان را در بر نمی گرفت)، بە احساس عدم تعلق بە روندهای سیاسی در امپراطوری ها تغییر شکل داد. در امپراطوریها، دیگر بعلت اینکە تصامیم در نقاط دور از دسترس مردم و فرد گرفتە می شد (مثلا در رم) و مردم خود را تنها ملزم بە اجرا و تبعیت از آنها می یافتند، احساس خودبیگانگی از روندهای سیاسی شکل گرفت. در واقع قدرت بە هالەای جادوئی تبدیل شد کە تنها از مابهتران را بە آن دسترسی بود و بس. قدرت اتمسفری بود کە همگان آن را احساس می کردند، اما از لمس آن ناتوان.

اما این تنها روند و یا پدیدە پیش آمدە نبود. در غیاب احساس تعلق سیاسی، می بایست جایگزینی یافت می شد، کە این جایگزین نیز همانا فردیت و پناە بردن بە اندیشەهای فلسفی و یا مذهبی ای بود برای ایجاد احساس تعلق در یک جهان و سیستم وسیعتر دیگر، البتە از طریق احتراز از آن! این دوران کە از آن بعنوان هلنیسم نام بردە می شود، خود را از دوران دولت ـ شهرهای یونان باستان متمایز می کند.

بدین موضوع اشارە شد تا از این طریق بتوان بحث را بر روی یک مقولە مهم باز کرد، کە آن نیز همانا برجستە تر شدن شکل ویژەای از فردیت و یا احساس تعلق مذهبی و فلسفی است در غیاب یک تعلق مشخص سیاسی. تعلق سیاسی کە خود مقولە مهمی است در متحقق کردن وجود و هستی بشر در جریان زندگی اجتماعی خود.

چنانکە هم روندها و هم فاکتها نشان می دهند در زندگی تحت حاکمیت جمهوری اسلامی احساس تعلق سیاسی مردم بە سیستم و نوع تصامیم کلان سیاسی تا حدود بسیار زیادی غایب است. بە جز در مقاطع انتخاباتها کە در آن تا حدودی امکان مشارکت و تاثیرگذاریهای تودە در روندهای سیاسی فراهم می آیند، اما در زندگی عادی و روزمرە این امکان مشارکت وجود ندارد و بشدت از آنان سلب شدە است. تمرکز قدرت در مرکز و اتخاذ تصامیم کلان در همە حوزەها در آنجا و عدم مشارکت دادن مردم در این تصامیم، شکل سیستم سیاسی در ایران را درە واقع بە امپراطوری دوران رم و هلنیسم تبدیل کردە است. و طبیعی است کە در این مشابهت تاریخی بنوعی شاهد سربرآوردن مفاهیم فردیت (نە در معنای اندیویدوالیستی و مدرن آن)، تشدید گرایش مذهبی و بنوعی فلسفی بە جای احساس تعلق سیاسی باشیم. کە این درست از نیاز انسان بە نوعی احساس تعلق آن هم بە شکل معنوی (و نە در فرم سیاسی و مشخص) در فضای عمومی برمی گردد. این تصویر حتی با مذهبی بودن قدرت امپراطوری در ایران، پیچیدەتر هم می شود.

در اینجا می توان خصیصەهائی چند را کە ویژە چنین جامعەای ست، برشمرد:

ـ احساس مذهبی در امپراطوری ای کە خود مذهبی ست هم ایجادگر فرصت است و هم تهدید برای حاکمیت. فرصت است زیرا کە مردم جایگزین را یافتەاند و و دیگر میلی آنچنانی بە مشارکت در روندهای سیاسی نشان نمی دهند، و تهدید است زیرا کە راە را برای تفاسیر دیگر (تفاسیر مخالف تفسیر دولتی از مذهب) باز می کند،

ـ شیوع فلسفەهائی کە با برجستە کردن احساس معنویت و تعلق بە مفاهیم غیر سیاسی، جایگزین احساس تعلق سیاسی می شوند و بنابراین فرد را در زندگی روزمرە بنوعی راضی نگە می دارند،

ـ چنین فردی اگرچە از درون معارض است، اما این اعتراض با اعتقاد بە عمل سیاسی فاصلە معینی پیدا می کند.

 

در دوران هلنیسم، رواقیون نمونە بارز چنین نگرش فلسفی بودند. آنان با گفتن اینکە خوشبختی نتیجە سلامتی روحی ست و سلامتی روحی هم زمانی بدست می آید کە بشر از رنج و لذت و غرایز و همدری فارغ باشد، عملا خواست امپراطوریها را در دورکردن مردم از تصامیم سیاسی، شرعیت فکری و فلسفی بخشیدند و نوعی آرامش و انزوا را تبلیغ کردند.

اما در زندگی واقعی هیچگاە این آرامش یافت نشد، زیرا کە امپراطوریها مرتب درگیر جنگ و لشکرکشی بودند و قلمروشان مرتب در معرض درگیریها و خطرات. و بنابراین علیرغم آرامش درونی فرد، طوفانها همیشە از بیرون فرا می رسیدند (یا از طریق لشکرکشیهای دشمن و یا حضور لشکر امپراطور).

بازگشت بە خود و ایجاد یک نوع قدرت و امپراطوری در خود و در حوضە شخص، در واقع جواب فرد بود بە غیاب قدرت سیاسی ای کە فرد آن را نمی دید، اما در زیر سیطرە آن زندگی می کرد و حضور اکسیری آن را احساس می کرد. و این بازگشت بە خود، در واقع بمنزلە ایجاد سرزمینهای کوچکی بود در پهنای سرزمین وسیع امپراطوری برای احساس خود و متحقق کردن خود گم شدە.

اما هیچگاە چنین اندیشەهائی نتوانستند برای همیشە جایگزین از خود بیگانگی انسان با سیستم سیاسی شوند. انسانها ناچارند کە سرانجام وجود خود را بنوعی در سیستم سیاسی متحقق سازند. و این درست همان پاشنە آشیل امپراطوریها و هر قدرت سیاسی ست کە بە این امر توجە نمی کند.

تاریخ انتشار : ۲ اسفند, ۱۳۹۴ ۹:۳۷ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

مروری بر آن‌چه تا بیست و سوم تیرماه گذشت

نفس چاق نکرده بود آقای پزشکیان که در دفتر شرکت هواپیمایی توسط نیروهای انتظامی بسته شد. گویا عدم رعایت حجاب کارکنان زن این دفتر دلیل این کنش نیروهای انتظامی بود. مساله مهمی نبود! آقای وزیر کشور دولت گفت. فردا باز خواهد شد دفتر.

مطالعه »
یادداشت

حکم اعدام فعال کارگری، شریفه محمدی نمادی است از سرکوب جنبش صنفی نیرو های کار ایران!

میزان توانایی کارگران برای برگزاری اقدامات مشترک، از جمله اعتصابات و عدم شرکت در امر تولید، مرتبط است با میزان دسترسی آنها به تشکل های صنفی مستقل و امکان ایجاد تشکل های جدید در مراکز کار. ولی در جمهوری اسلامی نه تنها حقوق پایه ای کارگران برای سازمان دهی و داشتن تشکل های مستقل رعایت نمیشود، بلکه فعالان کارگری، از جمله شریفه محمدی، مرتبا سرکوب و محکوم به حبس های طولانی مدت، ضربات شلاق و حتی اعدام میشوند.

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
مطالب ویژه
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم…

غم دیگر

پایان تلخ یک ریاست جمهوری

کاش میشد

نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور

بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴