دوشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۷

دوشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۷

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم...
نتانیاهو کاخ سفید را نادیده می‌گیرد، زیرا انجام این کار هیچ هزینه‌ای ندارد. در سال ۱۹۸۲ رونالد ریگان، مناخیم بگین، نخست‌وزیر اسرائیل را پس و کشتار فسطینیان در پی تهاجم...
۱ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
غم دیگر
شنیدستم غمم را میخوری، این هم غم دیگر، دلت بر ماتمم می‌سوزد، این هم ماتم دیگر
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
پایان تلخ یک ریاست جمهوری
بایدن می‌داند که باید برود، اما این بدان معنا نیست که از این موضوع خوشحال است. ننسی پلوسی کسی بود که با هوش و ذکاوت سیاسی به رئیس‌جمهور گفت که...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
کاش میشد
کاش میشد چهره ها رنگ پریشانی نداشت، برق تیز خنجر و کینه نداشت. مثل دریا بود شفاف و زلال، مثل ابریشم نرم لطیف
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد
نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور
ایجاد، تقویت و توسعه و حفظ نهادهای مدنی و تشکل‌های صنفی و سیاسی باید در کانون برنامه های افراد، شخصیت ها و احزاب و سازمان ها قرار داشته باشد، چه...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴
بر اساس بیانیۀ دادگاه بین‌المللی دادگستری، سیاست‌های شهرک‌سازی و بهره‌برداری اسرائیل از منابع طبیعی در سرزمین‌های فلسطینی نقض قوانین بین‌المللی است. دادگاه، گسترش قوانین اسرائیل به کرانۀ باختری و بیت‌المقدس...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: محسن نجات حسینی
نویسنده: محسن نجات حسینی
سیاست‌گریزی زنان یا سیاستِ گریزِ دولت از زنان
قوانین نابرابر، عدم حمایت‌های لازم و محیط‌های مردسالارانه، زنان را از مشارکت فعال در سیاست بازمی‌دارد. حضور کم‌رنگ زنان در سیاست به معنای نبود صدای نیمی از جمعیت در تصمیم‌گیری‌های...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: زری
نویسنده: زری

هنگامی که سرمایه داری با شکست سیاست مواجه می شود

بحران آب و هوا و آتش سوزی جنگل ها همیشه در یونان وجود داشته است. اما آنچه که امروز ما شاهد آن هستیم, آتش سوزی هایی است که با چنین ابعاد فاجعه باری در حال گسترش هستند که بدون شک، به سیاست ریاضت اقتصادی اتحادیه اروپا نیز مربوط می شوند. جایی که سرمایه داری با شکست سیاست مواجه شده است.

بحران آب و هوا و آتش سوزی های یونان 

مناطق روستایی یونان شاهد دو حرکت فلج کننده جمعیتی بودند: ابتدا مهاجرت روستاییان در داخل، در شهر های جانبی مناطق جنگلی، سپس حمله یا بازگشت عجیب آن ها به حومه مناطقی که از آن جا کوچ کرده بودند. این دو موج مهاجرت، در ارتباط مستقیم با بحران آب و هوا و بحران آتش سوزی های جنگلی قرار دارند، که می توانست قابل کنترل باشد، به فاجعه ای هولناک در تابستان امسال تبدیل کرده است. پس از امواج گرمای طولانی بی سابقه، آتش سوزی جنگل ها در ماه های تابستان، تاکنون بیش از ۱۰۰هزار هکتار از جنگل های قدیمی کاج را نابود کرده است. همچنین، بخشهای وسیعی از منطقه آتیکا و قسمتهایی از منطقه باستانی المپیا و جنگلهای بزرگ در شمال جزیره اویا، به کلی سوخته و ویران شده اند. در آن جا جمعیت روستایی خانه های خود را از دست داده اند، و هیچ  چشم اندازی برای آینده، برای معیشت و کار برای آن ها دیده نمی شود.

برای درک علت این امر، باید به تاریخ توسعه شهری و روستایی در یونان نگاه کرد. جنگ و فقر باعث خروج گسترده روستاییان در اواخر دهه ۱۹۴۰ شد. روستاییانی که به کشورهایی مانند آلمان، کانادا یا استرالیا مهاجرت نکرده بودند، به آتن، به پایتخت کشور هجوم آوردند. همراه با عدم برنامه ریزی شهری، این موج مهاجرت به سرعت منطقه وسیعی از شهر آتن را به یک جنگل بتنی تبدیل کرد. در دهه های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰، همان افراد رویای بازگشت به روستا، خانه ای تابستانی در سایه چند درخت کاج، در نزدیکی آتن و تا حد امکان نزدیک به دریا را داشتند. در اواسط دهه ۱۹۹۰، حومه های طبقه متوسط به این خانه های خرده بورژوایی ساده اضافه شدند که در دهه ۱۹۸۰ در سراسر آتیکا پراکنده بودند. کم کم عمارت ها و مراکز خرید مناطق جنگلی حاشیه آتن را فتح کردند. سرعت وقوع این امر نشان دهنده رشد اقتصادی ناشی از پول قرض گرفته شده از بانک های اتحادیه اروپا یا صندوق های ساختاری اتحادیه اروپا است.

مثل اینکه ما به دنبال مشکل بوده ایم. آتش، متحد طبیعی جنگل های کاج مدیترانه ای است، به پاکسازی کف جنگل از شاخه ها و برگ ها و تنه پوسیده درختان قدیمی کمک می کند تا درختان جوان بتوانند رشد کنند. در گذشته، ساکنان روستایی هر روز چوب و هیزم را از جنگل می آوردند و در بهار آتش های تاکتیکی را شروع می کردند. به این ترتیب آنها از آتش سوزی چشمگیر جنگل ها جلوگیری می کردند. متأسفانه، شرایط نه تنها روستاییان را مجبور به ترک جنگل ها کرد: هنگامی که آنها و فرزندانشان سرانجام به عنوان شهرنشین منزوی بازگشتند تا خانه های تابستانی خود را در جنگل های رویش شده و یا بازسازی شده بسازند، آنها فاقد دانش و شیوه های سنتی جنگل نشینی بودند و از ساز و کار حفاظت از جنگل بی بهره بودند.

آینه سرمایه داری بیمار

شکاف اقتصادی معروف شمال و جنوب اروپا ،همتای خود را در جنگل های یونان هم نشان می دهد. در کشورهایی مانند سوئد یا آلمان،از جنگلها به شدت برای اهداف تجاری استفاده می شد. این به معنای انحطاط جنگل های باستانی بود که جایگزین مزارع بایر، زمین های زراعی یا مراتع شده بود، اما حداقل این زمین ها، به اندازه یونان به حال خود رها نشده بودند. به نوعی وضعیت غم انگیز مناطق روستایی یونان، شهرنشینی سریع و بی نظم و وضعیت ضعیف و فاسد ما، نشان دهنده سرمایه داری بیمار در کشور است.

دولتهای یونان از عدم پایداری مدل کاربری زمین ما آگاه بوده اند، از زمان آتش سوزی جنگلها در دهه ۱۹۷۰، دولتها می دانستند: ما به طور جمعی حقوق طبیعت را نقض کرده بودیم و اکنون طبیعت، ما را به خود واگذاشته است. اما آنها متقاعد شده بودند که اگر آنها جرأت کنند از رای دهندگان بخواهند از رویای داشتن کلبه در جنگل و حومه نشینی جنگلها دست بکشند، شانس آنها برای انتخاب مجدد از بین می رود. بنابراین، دولتها راه آسان را انتخاب کردند: آنها بادهای گرم، آتش سوزان صحرایی، و حتی یک مرد ترک را به عنوان مقصرین اصلی معرفی کردند. 

حتی وقتی دولت ها سعی کردند شیوه های خود را مدرن کنند، فقط اوضاع را بدتر کردند. در جریان حرفه ای شدن عملیات اطفاء حریق، واحد اطفاء حریق (بوش- بوته ها و درختچه ها) منحل و در آتش نشانی ادغام شد. اما این صرفه جویی بهایی داشت، یعنی پایان پاکسازی وسیع جنگل، که آتش نشانی هر زمستان و بهار انجام می داد، به دنبال غریزه طبیعی بوروکراسی شهری برای ترجیح دادن راه حل های پیشرفته و نگاه نکردن به شیوه های سنتی، نیروهای آتش نشانی ادغام شده عملاً از جنگل خارج شدند. در عوض، همه نیروی خود را در حین مبارزه با آتش سوزی جنگل ها از هوا متمرکز کردند، با هواپیماهایی که در اکثر موارد به دلیل شرایط بد پرواز نمی توان از آنها استفاده کرد. 

هزاران آتش نشان از کار اخراج شده اند

سپس در آغاز سال ۲۰۱۰ ورشکستگی اعلام نشده دولت یونان رخ داد. بلافاصله پس از آن، ده ها مقام اتحادیه اروپا و صندوق بین المللی پول، برای اجرای سخت ترین سیاست ریاضت اقتصادی در جهان وارد آتن شدند. همه خانوارها به طور بی رحمانهای آسیب دیدند. از جمله خانه هایی که برای حفاظت از شهروندان و طبیعت استفاده می شد. هزاران پزشک، پرستار و البته آتش نشانان بیکار شدند. در سال ۲۰۱۱ بودجه کل آتش نشانی ۲۰ درصد کاهش یافت.

در بهار ۲۰۱۵، یک افسر ارشد آتش نشانی به من گفت که حداقل ۵ هزار آتش نشان دیگر برای اطمینان از ایمنی اولیه در تابستان آینده مورد نیاز است. من به عنوان وزیر دارایی وقت یونان، برنامه هایی را برای انتقال پول از بخش های دیگر بودجه برای بازگرداندن تعداد قابل کنترل آتش نشانان و پزشکان (در مجموع ۲۰۰۰ نفر) تهیه کردم. هنگامی که تروئیکا *۲- متوجه شد،بلافاصله مرا به اتهام “عقب نشینی” محکوم کرد و به وضوح هشدار داد که اگر اصرار کنم مذاکرات در گروه یورو به پایان می رسد: به طور خلاصه، اعلام بسته شدن بانک های یونانی.

تنها چیزی که از آن زمان به بعد تغییر کرده است افزایش مداوم دما به دلیل تشدید بحران آب و هوا است. طوفان آتش این تابستان کاملاً قابل پیش بینی بود. و همچنین ناتوانی ایالت ما در برخورد موثر با آن. حال سؤال وحشتناک این است که بعد از آن چه می شود؟ شبح تهدید جدیدی،بر فراز جنگل های یونان در سراسر این کشور در پرواز است، دولت پوپولیستی جناح راست کنونی می خواهد جنگلکاری را به پیمانکاران فرعی خصوصی چند ملیتی واگذار کند. در جستجوی یک تجارت سریع، آنها درختان با رشد سریع و اصلاح شده ژنتیکی را می خواهند جایگزین درختان بومی منطقه مدیترانه کنند. گیاهانی که به زیست جانوران بومی و چشم اندازهای سنتی ما آسیب می رسانند. برخلاف پیامدهای وحشتناک ورشکستگی ملی برای مردم ما، امیدواریم بتوانیم در آینده این روند را برعکس کنیم. باید تاکید نمایم که این حمله ای که به جان جنگل های بومی ما شکل گرفته،دیگر قابل برگشت و باز سازی  نخواهند بود.

*- یانیس واروفاکیس” Yanis Varoufakis ” وزیر دارایی سابق یونان

 (جنبش دموکراسی در اروپا- DiEM25)  یک جنبش چپ پان اروپایی است که در ۹ فوریه ۲۰۱۶ توسط وزیر دارایی سابق یونان یانیس واروفاکیس در برلین ارائه شد. او کتاب پارادوکس یورو را منتشر کرد: چگونه یک سیاست پولی دیگر می تواند اروپا را به هم باز گرداند.

*۱- تروئیکای اروپایی (متشکل از بانک مرکزی اروپا، کمیسیون اروپایی و صندوق بین المللی پول)

دو شنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۰- ۶ سپتامبر ۲۰۲۱

 

تاریخ انتشار : ۱۵ شهریور, ۱۴۰۰ ۱۱:۳۲ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

مروری بر آن‌چه تا بیست و سوم تیرماه گذشت

نفس چاق نکرده بود آقای پزشکیان که در دفتر شرکت هواپیمایی توسط نیروهای انتظامی بسته شد. گویا عدم رعایت حجاب کارکنان زن این دفتر دلیل این کنش نیروهای انتظامی بود. مساله مهمی نبود! آقای وزیر کشور دولت گفت. فردا باز خواهد شد دفتر.

مطالعه »
یادداشت

حکم اعدام فعال کارگری، شریفه محمدی نمادی است از سرکوب جنبش صنفی نیرو های کار ایران!

میزان توانایی کارگران برای برگزاری اقدامات مشترک، از جمله اعتصابات و عدم شرکت در امر تولید، مرتبط است با میزان دسترسی آنها به تشکل های صنفی مستقل و امکان ایجاد تشکل های جدید در مراکز کار. ولی در جمهوری اسلامی نه تنها حقوق پایه ای کارگران برای سازمان دهی و داشتن تشکل های مستقل رعایت نمیشود، بلکه فعالان کارگری، از جمله شریفه محمدی، مرتبا سرکوب و محکوم به حبس های طولانی مدت، ضربات شلاق و حتی اعدام میشوند.

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
مطالب ویژه
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم…

غم دیگر

پایان تلخ یک ریاست جمهوری

کاش میشد

نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور

بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴