سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۱:۰۵

سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۱:۰۵

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم...
نتانیاهو کاخ سفید را نادیده می‌گیرد، زیرا انجام این کار هیچ هزینه‌ای ندارد. در سال ۱۹۸۲ رونالد ریگان، مناخیم بگین، نخست‌وزیر اسرائیل را پس و کشتار فسطینیان در پی تهاجم...
۱ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
غم دیگر
شنیدستم غمم را میخوری، این هم غم دیگر، دلت بر ماتمم می‌سوزد، این هم ماتم دیگر
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
پایان تلخ یک ریاست جمهوری
بایدن می‌داند که باید برود، اما این بدان معنا نیست که از این موضوع خوشحال است. ننسی پلوسی کسی بود که با هوش و ذکاوت سیاسی به رئیس‌جمهور گفت که...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
کاش میشد
کاش میشد چهره ها رنگ پریشانی نداشت، برق تیز خنجر و کینه نداشت. مثل دریا بود شفاف و زلال، مثل ابریشم نرم لطیف
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد
نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور
ایجاد، تقویت و توسعه و حفظ نهادهای مدنی و تشکل‌های صنفی و سیاسی باید در کانون برنامه های افراد، شخصیت ها و احزاب و سازمان ها قرار داشته باشد، چه...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴
بر اساس بیانیۀ دادگاه بین‌المللی دادگستری، سیاست‌های شهرک‌سازی و بهره‌برداری اسرائیل از منابع طبیعی در سرزمین‌های فلسطینی نقض قوانین بین‌المللی است. دادگاه، گسترش قوانین اسرائیل به کرانۀ باختری و بیت‌المقدس...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: محسن نجات حسینی
نویسنده: محسن نجات حسینی
سیاست‌گریزی زنان یا سیاستِ گریزِ دولت از زنان
قوانین نابرابر، عدم حمایت‌های لازم و محیط‌های مردسالارانه، زنان را از مشارکت فعال در سیاست بازمی‌دارد. حضور کم‌رنگ زنان در سیاست به معنای نبود صدای نیمی از جمعیت در تصمیم‌گیری‌های...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: زری
نویسنده: زری

وعدە‌ی ایجاد اشتغال هم پوچ از کار درآمد!

پنهان نیست کە خصوصی‌سازی واحدهای تولیدی از ارکان سیاست اقتصادی دولت روحانی و کل حکومت است، کە مانند گذشتە در شرایطی پیش بردە می‌شود کە فضای امنیتی موجود اصولاً امکان هیچ‌گونە اعتراض و نظارت غیردولتی بر این کار را نمی‌دهد

بر اساس گزارش‌های منتشر شدە، در ٣٠ شهریور، ظاهراً بە دلیل رکود و تعطیلی کارخانە‌ی صنایع فلزی، ٢٠٠ کارگر شاغل در این کارخانە از کار اخراج شدەاند. بنا بە گزارش دیگری کە در اول مهرماە در خبرگزاری «ایلنا» انتشار یافتە، ١٠۶ کارگر کارخانە‌ی «آبگینە» نیز از کار اخراج شدەاند. افزون بر این‌ها، تجمع‌های اعتراضی متعددی کە به خاطر تعویق طولانی در پرداخت دستمزد‌ها همە روزە شاهد آن‌ها هستیم، بخشاً بی‌ارتباط با رکود واحدهای تولیدی نیست و کار چنان بالا گرفتە است کە عدم پرداخت بە موقع و منظم دستمزد در برخی از بخش‌های مرتبط با صنعت نفت نیز شیوع یافتە و سبب‌ساز تجمع اعتراضی کارگران‌ این بخش در هفتە‌ی گذشتە شد. نکتە‌ی قابل‌تأمل در ارتباط با واحدهای بحران‌زدە، آن است کە اکثرشان قبلاً تحت پوشش بخش عمومی یا بە اصطلاح رایج دولتی بودەاند، کە بەطی سال‌های گذشتە بە بخش بە اصطلاح خصوصی واگذار شدەاند، اما با این همە، وضعیت‌شان بعد از خصوصی‌سازی بد‌تر شدە است.

مطابق اخباری کە در پارەای از رسانە‌های مجاز کشور همە روزە منتشر می‌شوند، بحران در واحد‌های تولیدی، با شتاب در حال رشد است و روزی نیست کە خبر و گزارشی از توقف و یا کاهش تولید در یک یا چند واحد تولیدی و اخراج کارگران‌شان منتشر نشود. این در حالی است کە شمار واقعی واحدهای از تولید باز ماندە کە اخبارشان بە هر دلیلی منتشر نمی‌شود، بیش از آن‌هایی است کە خبرشان منتشر می‌شود. دلیل رسانەای شدن خبر تعدادی از واحد‌ها نیز، اعتراضات و تجمعاتی است کە توسط کارگران این واحد‌ها شکل می‌گیرند.

نکتە‌ی قابل‌تأمل در این ارتباط آن است کە دامنە‌ی بحران بە واحدهای تولیدی کلان و واحدهایی کە هرکدام‌شان در رشتەای از تولید روزگاری سرآمد و مایە‌ی مباهات بودند و تشکیل و ادامە‌ی حیات دە‌ها واحد تولیدی خرد و کلان کە بخشی یا تمامی نیاز کالایی کشور را تولید می‌کنند، وابستە بە وجود آن‌هاست رسیدە. به‌عنوان نمونە در این میان از واحد‌هایی، مانند لولە سازی، فولاد زاگرس، ماشین‌سازی اراک، ماشین‌سازی تبریز، سیمان درود، تعداد زیادی از واحدهای نساجی و… نام برد کە همگی گرفتار رکود و بعضاً نیز به‌کلی فلج و تعطیل شدەاند.

همە‌ی این‌ها جزو واحدهای تولیدی پایەای هستند کە با صرف سرمایە‌های کلان از درآمد ملی تأسیس شدە و به‌تدریج پیشرفت دادە شدە‌اند و تا قبل از آن‌کە به خاطر فساد، سوء‌مدیریت، واردات بی‌حساب و واگذاری‌شان بە بە‌اصطلاح بخش خصوصی مبتلا بە رکود و بحران گردند، علاوە بر تولید بخش بزرگی از کالاهای موردنیاز جامعە، منشاء ایجاد دە‌ها هزار شغل بوده و در عین حال سوددە نیز بودەاند. با وجود نقش اساسی این واحد‌ها در تولید ملی و سطح بالای اشتغال‌زایی‌شان، دولتی، کە با وعدە‌ی حمایت از تولید و ایجاد اشتغال روی کارآمدە و این دو موضوع ظاهراً برایش در اولویت قرار داشتە و دارد، بە جای آن کە تدبیری در این زمینە نشان دهد و اقدام‌های عاجلی را برای جلوگیری از این تعطیلی و حفظ اشتغال به عمل آورد، بیشتر نقش ناظر نظارەگر را ایفا می‌کند.

در این کە در دولت گذشتە مدیران دولتی واحدهای بزرگ اقتصادی، عامداً سعی می‌کردند با برنامە‌ریزی و زدوبند با نهاد‌ها و اشخاص حقیقی وابستە بە رژیم، بە بهانە‌ی سوددە نبودن واحدهای تحت پوشش بخش عمومی، ، زمینە‌ی بالا کشیدن مفت و مجانی این واحد‌ها را زیر عنوان خصوصی‌سازی مهیا کنند، دیگر جای تردید وجود ندارد. کارخانە‌ی صنایع فلزی کە خبر اخراج ٢٠٠ تن از کارگرانش توسط سایت «اتحاد» در اول مهر منتشر شد و بنا بە گزارش سایت «کلمە» «در شهریورماه سال ۹۲ و به دنبال اعتراضات گسترده‌ی کارگران، به شرکت تجاری «الماس مبین» (متعلق به مجموعه شرکت‌های تعاونی سپاه پاسداران) واگذار شد، یک نمونە از این نوع واگذاری‌هاست کە فقط متصدیان این معاملە از کم و کیف واگذاریش خبر دارند. سرنوشت سایر واحدهای واگذار شدە و کارگران‌شان، اگر بد‌تر از کارخانە‌ی صنایع فلزی نباشد، بهتر نیست. اما بە رغم همە‌ی این‌ها دولت روحانی نیز بە تبعیت از دولت‌های پیشین سیاست خصوصی‌سازی را دنبال می‌کند و توجهی جدی‌ بە سرنوشت بد شرکت‌های واگذار شدە و کارگران‌شان ندارد.

پنهان نیست کە خصوصی‌سازی واحدهای تولیدی از ارکان سیاست اقتصادی دولت روحانی و کل حکومت است، کە مانند گذشتە در شرایطی پیش بردە می‌شود کە فضای امنیتی موجود اصولاً امکان هیچ‌گونە اعتراض و نظارت غیردولتی بر این کار را نمی‌دهد و هیچ تضمینی مبنی بر این‌کە، مانند گذشتە با این موضوع برخورد نشود وجود ندارد. نا‌گفتە پیداست کە خصوصی‌سازی فارغ از این کە کسی با آن مخالف و یا موافق باشد، در چنین جو و فضایی نمی‌تواند بە دور از تبانی و زد و بند انجام بگیرد. هم‌چنان کە در گذشتە نیز همین‌طور بود.

گذشتە از عوامل و انگیزە‌هایی کە سبب‌ساز این وضعیت بودە و هستند، سروسامان دادن بە وضعیت تولید و ایجاد اشتغال، در زمرە‌ی وعدەهای انتخاباتی روحانی و فرا‌تر از آن جزو اولویت‌های او بودە و هست. حتی اگر دولت چنین وعدهایی را قبلاً هم ندادە بود، بازهم نمی‌تواند نسبت بە اخراج کارگران و بلاتکلیفی کسانی کە بە هر علت شغل‌شان را از دست دادە و می‌دهند این همە بی‌توجهی نشان دهد. همین مقدار اخباری کە از وضعیت اسف‌بار واحدهای تولیدی و اخراج‌های گروهی کارگران‌شان منتشر می‌شود، در کنار افزایش آمار رسمی بیکاری، نشان می‌دهند کە وضعیت در هر دو زمینە بە قهقرا رفتە و وعدە‌ی ایجاد اشتغال نیز مانند سایر وعدەهای دولت پوچ بودە است.

 

بخش : کارگری
تاریخ انتشار : ۴ مهر, ۱۳۹۴ ۶:۳۳ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

مروری بر آن‌چه تا بیست و سوم تیرماه گذشت

نفس چاق نکرده بود آقای پزشکیان که در دفتر شرکت هواپیمایی توسط نیروهای انتظامی بسته شد. گویا عدم رعایت حجاب کارکنان زن این دفتر دلیل این کنش نیروهای انتظامی بود. مساله مهمی نبود! آقای وزیر کشور دولت گفت. فردا باز خواهد شد دفتر.

مطالعه »
یادداشت

حکم اعدام فعال کارگری، شریفه محمدی نمادی است از سرکوب جنبش صنفی نیرو های کار ایران!

میزان توانایی کارگران برای برگزاری اقدامات مشترک، از جمله اعتصابات و عدم شرکت در امر تولید، مرتبط است با میزان دسترسی آنها به تشکل های صنفی مستقل و امکان ایجاد تشکل های جدید در مراکز کار. ولی در جمهوری اسلامی نه تنها حقوق پایه ای کارگران برای سازمان دهی و داشتن تشکل های مستقل رعایت نمیشود، بلکه فعالان کارگری، از جمله شریفه محمدی، مرتبا سرکوب و محکوم به حبس های طولانی مدت، ضربات شلاق و حتی اعدام میشوند.

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
مطالب ویژه
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم…

غم دیگر

پایان تلخ یک ریاست جمهوری

کاش میشد

نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور

بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴