شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ - ۰۱:۵۵

شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ - ۰۱:۵۵

واقعا برای اکثریت مردم ایران چه فرقی دارد که جلیلی و یا پزشکیان رئیس جمهوری اسلامی ایران شود؟
از آن‌جا که در ایران هیچ گونه نظارت بی‌طرفی بر شمارش آرا وجود ندارد، حکومت هر رقمی را که دلش می‌خواهد اعلام می‌کند. در هر صورت، حتی اگر آمار حکومت...
۱۵ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: بهرام رحمانی
نویسنده: بهرام رحمانی
وقتی از همبستگی حرف می‌زنیم از چه سخن می‌گوییم؟
بر خلاف اصولی مثل عدالت و آزادی، همبستگی تا قبل از میانه‌ی قرن نوزدهم، یعنی کمی پیش از آنکه به شعار جنبش کارگری تبدیل شود، مفهوم سیاسیِ پرطرفداری نبود ...
۱۵ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: لیا هانت-هندریکس و آسترا تیلور. برگردان: عرفان ثابتی
نویسنده: لیا هانت-هندریکس و آسترا تیلور. برگردان: عرفان ثابتی
تکثرگرایی و کثرت گرایی مردم ایران قبل و بعد از انقلاب (قسمت سوم)
دختران، زنان و پسران و مردان با نه به حجاب اجباری و پذیرش حجاب اختیاری نشان دادند که از این به بعد این ما هستیم که ذهنی، روحی، عقلی و...
۱۵ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: اکبر دهقانی ناژوانی
نویسنده: اکبر دهقانی ناژوانی
سخنی با تحریمی‌ها و گپی با چپ ضدامپریالیست مدافع جلیلی!
با گروه اول خوشبختانه، متأسفانه؟ بیش از سی سال است درددل و پرسش بی‌پاسخ داشته‌ام. آنچنان که هر چه بنویسم تکراری است ولی حکم مشهوری در باب ممنوعیت تکرار در...
۱۵ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: ملیحه محمدی
نویسنده: ملیحه محمدی
ریاست‌جمهوری در غیاب جمهور مردم؟
در این‌گونه موارد دوگانۀ کاذبی درست می‌شود به نام اصلاح تدریجی یا براندازی و انقلاب! اما به گمانم میان مسجد و میخانه راهی است و آن تحمیل حق حاکمیت ملی...
۱۵ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: حسن یوسفی اشکوری
نویسنده: حسن یوسفی اشکوری
بر تحریم در دور دوم اصرار دارم اما …
من در مرحله دوم این نمایش انتخاباتی نیز بر تحریم اصرار می‌ورزم. اما آن گروه از مردم را که به مسعود پزشکیان رأی دادند، درک می‌کنم و اکثریت قریب به...
۱۵ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: ابوالفضل قدیانی
نویسنده: ابوالفضل قدیانی
چرا جریان افراط‌گرا و جبهۀ پایداری می‌کوشند قوۀ مجریه را تسخیر کنند؟
تسلط بر دولت یک امر حیاتی برای جبهۀ پایداری در انتخاب رهبر آینده است. جبهۀ پایداری می‌کوشد با تسخیر دولت، تسلط خود را بر تمام ادارات و نهادهای دولتی اعمال...
۱۵ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: هواداری از ایران
نویسنده: هواداری از ایران

پروانه ها علیه دیکتاتورى!

در کمتر از دو هفته بعد از این تغییرات، باز هم گزارشات جدید مأموران امنیتی حاکی از «فعالیت فتنه انگیز» خواهران بود. مینروا خار اصلی پای دیکتاتور شد. رئیس پر قدرت موفق نشد او را مجاب کند و یا بترساند. به همین دلیل تصمیم گرفت مینروا و خواهرانش، پاتریا مرسدس و ماریا ترزا راسربه نیست کند.

در ١٢اکتبر ١٩۴٩، یک «نیکوکار وطن پرست » به مناسبت سالگرد حملهُ اروپا به قارهُ امریکا، مراسم جشن و موسیقى و رقص در یکى از مزارع خویش  بر پا کرد. دعوتنامه توسط شخص فرماندار به خانواده داده شد.این دعوت براى این خانواده بورژوا چندان مسرت بخش نبود، زیرا در دعوتنامه به صراحت قید شده بود  که «مینروا» باید حضور داشته باشد.

مینروا سومین دختر از چهار  دختر خانواده ُ میرابل است.زیبا ، با هوش، خندان، و مجرد است و ٢٣ سال سن دارد. «لئو نیداس تروخیلو» دیکتاتور جمهورى دومینیکن، دو ماه پیش از این مینروا را در یک مهمانى دیده بود. بنابر این خانواده اش مى بایستى دعوت را بپذیرد. زیرا در صورت امتناع از  پذیرش ، پیامدهاى  ناخوشایندى برایشان پیش مى آمد.

«رئیس» تروخیلو در سال ١٩٣٠ با چراغ سبز واشنگتن ، قدرت را دست گرفت. فنون نظامى و سیاسى را در سایهُ «تفنگداران دریایى» آمریکایى در هنگام حمله به جمهورى دومینیکن آموخت. عدم پرداخت بدهى این جمهورى به ایالات متحدهُ آمریکا، بهانه اى براى حمله به این کشور در سال ١٩١۶ شد و تفنگداران دریایى  تا سال ١٩٢۴ در این کشور  ماندند.

بعد از کودتا، نام پایتخت این کشور «سن دومینگ» به «شهرستان تروخیلو» و استان «سن کریستوبال» به «استان تروخیلو» تغییر داده شد. دیکتاتور دستور داد تا در مراسم مذهبى در کلیسا ها اعلام شود که «خدا در آسمان ،تروخیلو روى زمین ». در ازاى چنین تهور وجسارتى هدایاى زمینى زیادى به دیکتاتور رسید. در ١۵ ژوئن ١٩۵۴، پاپ «پور ١٢» نشان «صلیب بزرگ پور ٩»را به سینه تروخیلو نصب کرد.

هیچکس در مورد سرکوب و اختناق و دیکتاتورى در کشور به او حرفى نمى زد. بدتر از این، هیچکس هم به قتل عام ٣٠٠٠٠ نفر از کارگران کشاورز مهاجر هائیتى در مزارع نیشکر، به دستور تروخیلو، در اکتبر ١٩٣٧ اعتراض نکرد.

روزهاى قبل از جشن، اعضاء خانواده «میرابل» در فضایى پر تنش به سر مى بودند. به این دلیل که در محافل خصوصى، آنها مخالف دیکتاتورى بودند و «مینروا» از همه رادیکال تر بود. بعلاوی پدر و مادرش با رفتن او به دانشگاه مخالف بودند، از این ترس داشتند که مبادا در محافل عمومى عقاید خود را بیان کند. زیرا او پیش از این هم دستگیر شده بود. بعلاوه دوست بسیار نزدیک مینروا، مسئول حزب کمونیست بود. این مسئول حزب فردى بود شناخته شده و تبعیدى.

خانم میرابل مایل به شرکت در جشن نبود. بنابر این بقیه اعضاء خانواده؛ پدر، «انریکه»، مینروا و خواهرش یعنى “پاتریا مرسدس ” و «بلژیکا آدلا» معروف به «دِدِ» و همچنین شوهران خواهرنش، به جشن رفتند.

مینروا چندین بار دعوت تروخیلو  به رقص را پذیرفت. وقتى موزیک قطع مى شد، همه در وسط سالن منتظر مى ماندند و صحبت مى کردند، تا اینکه ناگهان سکوتی مرگبار سالن را فرا گرفت. مینروا در وسط سالن تروخیلو را تنها گذاشت و در حالى که خشم خود را نشان مى داد، او را ترک کرد و رفت نشست.

علت عصبانیت مینروا در جوابى بود که “رئیس” به او داده بود. درخواست مینروا از او این بود که :«این جوان را راحت بگذارید، او خیلى باهوش و لایق است»، منظور دوست کمونیست بود. جواب رئیس خوشایند نبود. خانواده از این واقعه وحشت زده شد و خطاى بزرگى که مرتکب شدند این بود که بدون خداحافظى مراسم را ترک کردند.

دیکتاتور خیلى عصبانى شد، چرا که تا آن وقت کسى به خواستهایش جواب رد نداده بود. روز بعد یک سناتور از “میرابل”ها خواست تا با ارسال تلگراف عذر خواهى کنند و در این عذر خواهى علت ترک مراسم را «دلایل سلامت» مطرح کنند. اما بمحض رفتن تلگراف، پدر خانواده دستگیر و به پایتخت فرستاده شد. چند ساعت بعد، نوبت مینروا و مادرش شد و آنها تحت بازداشت خانگى در یک هتل قرار گرفتند. چندین ان از دوستان دختر مینروا، در رابطه با مسائل سیاسى او بازداشت شدند و مورد بازجویى قرار گرفتند.بازداشتها بیش از چند روز طول نکشید، اما از همان زمان خانواده تحت نظارت مامورین قرار گرفت.

تروخیلو، تأکید کرد که خودش باید در جریان فعالیتها روزانهٔ مینروا باشد. در سال ۱۹۵۱، آنها دوباره دستگیر شدند. این بار دورهٔ حبس سه هفته طول کشید. در این دورهٔ بازداشت، به دنبال شکنجه و آزار، پدر از نظر روحیه و سلامت چنان شکسته شد که در سال ۱۹۵۳ فوت کرد.

مینروا ۲۶ ساله بود که وارد دانشکدهٔ حقوق شد. برام این که تمام تلاش خود را بکار می برد که اندیشه و عقایدش را بیان نکند، اما باز هم بنا به «دستور مافوق»، مدیریت دانشگاه تمام تلاش خود را بکار برد تا مانع موفقیت او در تحصیلات شود. با اینهمه مینروا در سال ۱۹۵۷ با درجهٔ ممتاز از دانشگاه فارغ التحصیل شد.

با این حال مأموران او را راحت نگذاشتند. بنابر دستور صریح تروخیلو که خود را «استاد اول» می نامید، از دادن مجوز شغلی به مینروا خودداری شد.

مینروا هنوز دانشجو بود که در سال ۱۹۵۵ با «اورٍلیو تاوارس» معروف به «مانولو» ازدواج کرد.

آنها نه تنها در دانشکده همدرس بودند، بلکه از نظر گزینه های سیاسی هم نزدیک و هم عقیده بودند. زندگی اجتماعی آنها در مخالفت با دیکتاتوری خلاصه شده بود.

در تاریخ اول ژانویه ۱۹۵۹، انقلابیون کوبا به رهبری فیدل کاسترو قدرت را به دست گرفتند. این رویداد بلافاصله و بطور رادیکال شرایط سیاسی قارهٔ امریکای لاتین را دگرگون کرد. در جمهوری دومینیکن، این رویداد مثل زلزله بود.

در ۶ژانویه ، مینروا با دو خواهر خود و شوهرانشان یک جلسهٔ مخفیانه سازمان دادند. اما «بلژیکی»یا (دِدِ) و شوهرش با اینکه همیشه حامیشان بودند، در این مورد موضعگیری نکردند. مینروا و دیگران در این جلسه، وضعیت سیاسی منطقه و چشم انداز وضعیت داخلی کشور را تجزیه و تحلیل کردند. مینروا، پس از شنیدن تجزیه و تحلیلهای مختلف، پیشنهاد ایجاد یک جنبش سراسری علیه دیکتاتوری را مطرح کرد. همه موافقت کردند. همچنین تصمیم گرفتند با مراجعه به انقلابیون کوبا، حمایت آنها را جلب کنند. از این تاریخ این سه خواهر با نام «لاس ماریپوساس»[پروانه ها] شناخته شدند.

این جمع در حال سازمان دادن جنبش بود، در ۱۴ ژوئن یک گروه مسلح از کوبا وارد جمهوری دومینیکن شد، گروهی شامل چند تن از اهالی دومینیکن، کوبایی و دیگر ملیتها. اما سرویسهای اطلاعاتی ایالات متحده در جریان برنامهٔ آنها بودند و به نیروهای نظامی دیکتاتور حاکم توصیهٔ سرکوب دادند.

گرچه پروژه گروه با شکست مواجه شد، اما بر وجدان و شعور جوانان دومینیکن تأثیر گذاشت. با توجه به اینکه مخالفت با دیکتاتوری، ابعاد ملی بخود می گرفت، مینروا اعلام کرد که باید هر چه سریعتر به آن سختگیری سیاسی داد. با این چشم انداز، در ۱۰ ژانویه ۱۹۶۰ در خانهٔ یکی از خواهران، جلسه ای با حضور مطمئن ترین افراد برگزار شد. در فردای این روز «جنبش ۱۴ژوئن» به پاس قهرمانانی که در مأموریت ۱۴ژوئن جان خود را از دست داده بودند، موجودیت یافت.

اما چند روز بعد، سرویس مخوف اطلاعاتی ارتش شروع به دستگیری افراد اصلی گروه کرد.  مینروا، خواهرش ماریا تراز و شوهرش از اولین افرادی بودند که دستگیر شدند. ظرف چند روز، بیش از صد نفر، از جمله شوهر پاتریا مرسدس پشت میله های زندان بودند. فقط تعداد بسیار کمی از آنها بودند که شکنجه و آزار نشدند. مینروا و ماریا تحت شکنجه و حتی مورد تجاوز قرار گرفتند.

پرفشاری بر سرکوب مخالفان، آنقدر «نیکو کار» کور  کرده بود که متوجه نمی شد بسیاری از مخالفانش از طبقه متوسط و بورژوازی هستند. افراد نزدیک به این محافل و حتی دایرهٔ نزدیک به دیکتاتور، سر به آسمان داشتند و فریاد ساماندهی جنبش علیه تروخیلو را می دادند. حتی کلیسای کاتولیک اعتراض کرد! تروخیلو مجبور به آزاد کردن اکثر زندانبان شد. اما همسران خواهران میرابل در زندان نگه داشته شدند.

برغم این ضربهٔ زود هنگام، جنبش ادامه داشت. خواهران برنامهٔ سقوط دیکتاتوری را رها نکردند. به این علت، مینروا و ماریاترزا، در ۱۸ ماه مه دستگیر و به جرم «توطئه علیه امنیت کشور» محاکمه شدند. قاضی آنها را به سی سال زندان محکوم کرد که بعد به پنج سال کاهش یافت.

یک رویداد سیاسی به نفع زندانیان اتفاق افتاد. ماه است ۱۹۶۰ «سازمان کشورهای آمریکا»، دیکتاتور دومینیکن را بجرم توطئه علیه رئیس جمهوری ونزوئلا «رومولو بتانکور»، محکوم کرد و دیکتاتور به نقض حقوق اساسی شهروندانش متهم شد. یک هیئت از جانب این سازمان به جمهوری دومینیکن اعزام شد. خواهران میرابل و دیگر زندانیان فوراًٍ «با تعهد شفاهی» آزاد شدند. تروخیلو می خواست ثابت کند که رژیم تغییر کرده است.

در کمتر  از دو هفته بعد از این تغییرات، باز هم گزارشات جدید مأموران امنیتی حاکی از «فعالیت فتنه انگیز» خواهران بود. مینروا خار اصلی پای دیکتاتور شد. رئیس پر قدرت موفق نشد او را مجاب کند و یا بترساند. به همین دلیل تصمیم گرفت مینروا و خواهرانش، پاتریا مرسدس و ماریا ترزا راسربه نیست کند.

در ماه اکتبر، مانولو و ائاندرو، شوهران مینروا و ماریا ترزا، را به زندان دیگری منتقل کردند. به زنان جوان گفتند که «هر وقت آنها میل داشتند» می توانند به ملاقات شوهرانشان بروند. یک پیشنهاد عجیب و غریب. در همان تاریخ، به مینروا اطلاع داده شد که چیزی در حال آماده شدن علیه آنهاست. او از روی سادگی، فکر می کرد که با توجه به اعمال فشار بین المللی علیه رژیم، دیکتاتور ناشیانه دست به کاری علیه آنان نخواهد زد.

۲۵نوامبر ۱۹۶۰، آنها به همراه خواهرشان پاتریا، از ملاقات با شوهرانشان در زندان «پوئرتا پلاتا» باز می گشتند. اتومبیلشان در نیمهٔ راه متوقف می شود و تمام سرنشینان را پیاده می کنند. در خانه ای نزدیک محل توقف، هر سه خواهر خفه شدند. تشنج‌ها هنوز تمام نشده بود که با ضربه زدن به سر آنها، کار را تمام کردند. سپس اجساد را همراه راننده سوار ماشین کردند و با شبیه سازی وانمود کردند که آنها در تصادف جاده کشته شده اند.

این خبر کشور را حیرت زده کرد.

هیچکس خبر رسمی را باور نداشت. همهٔ کسانی که پیش از این به دیکتاتور بی تفاوت بودند، این بار با خشم واکنش نشان دادند. این ترور بیرحمانه به بیداری آگاهی ملی کمک کرد. این«پدر وطن جدید» شروع به ایجاد مزاحمت برای دوستان داخلی و بین المللی جمهوری دومینیکن کرد.

بویژه در واشنگتن، رئیس جمهور تازه انتخاب شده، جان اف کندی، با فرستادن یک هیئت، از تروخیلو خواست تا از قدرت کناره گیری کند. ماه آوریل ۱۹۶۱ بود. کندی می ترسید که سرکوب کورکورانه به انقلابی شبیه کوبا منجر شود.

دیکتاتور با تکبر به فرستادهٔ کندی پاسخ داد:

«من …من را فقط می توانندبا برانکارد از اینجا خارج کنند». تروخیلو آخرین شانس خود را از دست داد. سیا هم از ماه ژانویه خود را برای حذف او آماده کرده بود. او در ۳۰ ماه مه در یک حملهٔ غافلگیرانه، توسط سربازان دومینیکن، با هفت گلوله به قتل رسید.

پروانه های میرابل به پرواز خود ادامه دادند. جنبش سیاسی که آنها به ایجادش یاری رسانده بودند، گسترش یافت. ظهور دمکراسی به تعویق افتاد. قیام در سراسر کشور فراگیر شد و نظامیان ترقیخواه به جنبش پیوستند. واشنگتن این قیام را مقدمهٔ انقلاب در کشورهای حوزهٔ کارائیب می دید و برای جلوگیری از آن سریع اقدام کرد. آوریل ۱۹۶۵، بار دیگر نیروهای ایالات متحده، به این کشور حمله کردند و تا سپتامبر ۱۹۶۶ در آنجا مستقر بودند.

چند سال بعد پروانه های میرابل بعنوان بزرگترین قهرمانان مبارزه علیه دیکتاتوری به رسمیت شناخته شدند. در سال ۲۰۰۷، یک ایستگاه مترو در سن دومینگ بنام آنها نامگذاری شد. بانک مرکزی هم بر روی یک اسکناس تصویر آنها را چاپ کرد. استاد محل تولدشان به «هرماناسس میرابل»، خواهران میرابل، تغییر نام داد.

سازمان ملل متحد در دسامبر ۱۹۹۹، به افتخار مینروا و خواهرانش، تاریخ ۲۵ نوامبر را برای روز جهانی محو خشونت علیه زنان انتخاب کرد. گرچه پیش از این همین تصمیم در سال ۱۹۸۱ به مناسبت برگزاری نخستین نشست زنان آمریکای لاتین و کارائیب در بوگوتا، پایتخت کلمبیا گرفته شده بود.

بخش : زنان
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر, ۱۴۰۰ ۶:۳۳ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

هفته‌ای که گذشت، دوم تا هشتم تیرماه

رهبر حکومت تاب نیاورد گاه که کارگزاران خود را نامرغوب دید. خود بر صحنه آمد و خواستار مشارکت حداکثری شد و فتوا داد که نباید با کسانی که “ذره‌ای با انقلاب و امام و نظام اسلامی زاویه دارند” همکاری کرد. به‌زبان دیگر نباید به کسانی که ممکن است نفر دوم حکومت شوند و در سر خیال همکاری با ناانقلابین دارند، رای داد. اشاره‌ای سرراست به آن تنها نامزدی که از تعامل با جهان می‌گوید.

مطالعه »
یادداشت
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

واقعا برای اکثریت مردم ایران چه فرقی دارد که جلیلی و یا پزشکیان رئیس جمهوری اسلامی ایران شود؟

وقتی از همبستگی حرف می‌زنیم از چه سخن می‌گوییم؟

تکثرگرایی و کثرت گرایی مردم ایران قبل و بعد از انقلاب (قسمت سوم)

سخنی با تحریمی‌ها و گپی با چپ ضدامپریالیست مدافع جلیلی!

ریاست‌جمهوری در غیاب جمهور مردم؟

بر تحریم در دور دوم اصرار دارم اما …