شنبه ۸ دی ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۷

شنبه ۸ دی ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۷

قاتل و مقتولِ مقصر قتل خود!
...اگر کشته شدن باعث تقویت می‌شود، چرا برای قوی‌تر شدن نباید خودمان را به کشتن بدهیم؟ چرا برای تقویت ارتش‌مان، آن را به ارتش یک کشور دیگر تبدیل نکنیم تا...
۸ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: ا. م. شیری
نویسنده: ا. م. شیری
نه به اعدام، نه به پایانی بی‌صدا و بی‌بازگشت!
همه ما که در بیرون این دیوارها زندگی می‌کنیم برای متوقف کردن این چرخه خشونت و نابرابری مسئولیت داریم و باید علیه آن اعتراض کنیم. سنگسار، اعدام یا هر مجازات...
۸ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: گروه کار زنان سازمان فداییان خلق ایران( اکثریت)
نویسنده: گروه کار زنان سازمان فداییان خلق ایران( اکثریت)
روایت ترانه علیدوستی، از بازداشت تا ممنوعیت از پرواز!
پدیده ممنوعیت از پرواز در غرب موردی آشناست و عمدتا بعد از عملیات القاعده در سال ۲۰۰۱ به سپهر عمومی راه یافت. بویژه در ایالات متحده لیست هایی بوجود آمد...
۸ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: سردبير ماه
نویسنده: سردبير ماه
آریایی بودن: افسانه یا واقعیت؟
مفهوم نژاد آریایی و ادعای برتری نژادی، هیچ‌گونه مبنای علمی ندارد. مطالعات ژنتیکی نشان داده‌اند که همه انسان‌ها از یک نیای مشترک برخوردارند و تفاوت‌های ژنتیکی میان گروه‌های انسانی بسیار...
۷ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: بهروز ورزنده
نویسنده: بهروز ورزنده
سند سیاسی مصوّب کنگرهٔ بیستم سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) یک سازمان باورمند به سوسیالیسم دموکراتیک است که برای گذار از جمهوری اسلامی به جمهوری مبتنی بر دموکراسی، جدایی دین از حکومت، عدالت اجتماعی و...
۷ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: کنگرهٔ بیستم سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده: کنگرهٔ بیستم سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
پایان کنگرۀ بیستم سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
کنگرهٔ بیستم سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) روز چهارشنبه، ۲۸ آذر ۱۴۰۳ (۱۸ دسامبر ۲۰۲۴ میلادی) به پایان رسید. مشارکت وسیع و تأثیرگذار اعضای سازمان در روند کنگرهٔ بیستم سازمان،...
۷ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: هیئت رئیسهٔ کنگرهٔ بیستم سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده: هیئت رئیسهٔ کنگرهٔ بیستم سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
مسئولیت سلبریتی‌ها در فضای مجازی!
در قرن حاضر، رسانه‌ها بخش عمده‌ای از مدیریت افکار عمومی را عهده‌دار هستند و قدرت و توانمندی آن را با هر عامل و ابزار محرک دیگری نمی‌توان مقایسه کرد اما...
۷ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: حسین مهراندیش
نویسنده: حسین مهراندیش

پوپولیسم فاشیسم نیست

پوپولیسم یک اصطلاح و یک جایِ "خالی" و نامفهومی است و خالی بودن آن دقیقا قدرتش است! برای اینکه محلی است "برهوت"، تراوا و قابل نفوذ برایِ هر استراتژی، هر تقلّا و گفتمان. قدرتی که با امکان سازگاری با احتیاجاتِ لحظه ای مردمِ عامی نفوذش را بالا می برد.

پوپولیسم پدیده ای است بسیار پیچیده، لذا مبارزه با آن بسیار مشکل است و احتیاج به حوصله، تواضع و پرهیز از غرور را می طلبد. داشتن رمز سخنوری و اعصابی قوی از جانمایه های این مبارزه است.

در عین حال پوپولیسم، چه در حکومت ایران و چه در بخش بزرگی از اپوزیسیون آن، نیروئی است که در حالِ حاضر دست بالا را دارد، و به صراحت می توان اقرار کرد که حتی نیروهای دمکرات نیز از این عارضه مبری نبوده و رنج می برند، و تا کنون نیز برخورد ویژه و سازمان یافته ای از طرف نیروهای ذی صلاح برای مقابله با آن صورت نگرفته است، اما این را نیز  نباید از نظر دور داشت که صاحب نظرانی هوشیار و پیگیر بخصوص در سازمان فدائیان  اکثریت، شرح بسیط این پدیده را غالبا تحتِ اصطلاحِ اقتدارگرائی-انحصارطلبی، بُناپارتیسم و یا عوامگرائی، نقد کرده اند (اما بصورت کُلی و کلان)، ولی در نهایت اغلبِ این فعالین غالبا مورد تهاجم و فهاشیِ عوامگرایان داخلی و خارجی قرار گرفته اند.

لذا هدف من از نوشتن این تحشیه قبل از اینکه ادعای چاره سازی داشته باشد، مایل است ندائی باشد برای حساس کردن نیروی جمعی در جهت مبارزه با آن و گامی در کاهش اثرات تخریبی این بینشِ مضر در اذهان و افکارِ عوام باشد، چون که دقیقا طعمه اصلیش همان عوام است.

بنابراین پوپولیسم خطری است که نباید آن را دست کم گرفت، چون سیاستِ عوام فریبی آنها با تطبیقِ نیازها و آرزوهای عملی نشده مردم با ظاهری آراسته آغاز می شود و به دامی گسترده تبدیل می گردد که در آن قربانیان موظف می شوند، تامین پشتیبانی، اخذ رای، حضورِ در صحنه و نهایتا رضایت آنها را ارضاء کنند.

این سیاست یک راه و روش عادی ندارد، بلکه مسلسل وار و متداوم پیش برده می شود.

اگر در قدرت باشند بدام افتادگان، قربانیانِ در دستِ حکومتیان هستند ولی اگر در اپوزیسیون باشند سعی می کنند این عوام را برای خودشان به غنیمت ببرند.

پوپولیسم یک اصطلاح و یک جایِ “خالی” و نامفهومی است و خالی بودن آن دقیقا قدرتش است! برای اینکه محلی است “برهوت”، تراوا و قابل نفوذ برایِ هر استراتژی، هر تقلّا و گفتمان. قدرتی که با امکان سازگاری با احتیاجاتِ لحظه ای مردمِ عامی نفوذش را بالا می برد.

عوام فریبی و یا “بناپارتیسم” پیروزیِ آن چیزهائی است که بطور اتفاقی بوقوع می پیوندند، زیرا اپورتونیسم و فرصت طلبی رادیکالِ خود را که با احتیاجاتِ لحظه ای که “خلق خود” می داند گره می زند و عطش خود را سیراب می کند. دو روئی قدرت مطلق اوست و ستایش از اینکه قادر است (خلق را) وسیله هنر صحبت و سخنرانی خود قربانی کند، حقیقتی است واضح، چونکه رهبران آنها قادرند قدرت نفوذ را بدونِ یک رسم و روش اخلاقی صحیح، با چندین خواستِ قابلِ لمسِ عمومی مردم بهم بدوزند؛ کاری را که احزابِ سنتی سعی می کنند آن را انجام بدهند ولی بدون موفقیت، برای اینکه مرزِ هویتی دارند (هر چند هم که بخواهند از این مرز گهگاهی گذر کنند!).

این خصوصیات می توانند برایِ فهمِ پوپولیسم چه در زمانی که بصورت جنبشی-اعتراضی هستند و چه در زمانی که به قدرت رسیده باشند در نظر گرفته شوند (پدیده ای که در کشورهای پیشرفته نیز صادق است)۰

در عین حال عوامگرائی در قدرت دارای ریسک و خطری است برای موجودیت خود، بطوریکه می تواند به یک “کاست” جدید تبدیل شود، و همین خصیصه باعث می شود که که آنها با احتیاط و هوشیاری مداوم و مزمن بخواهند خود را از این معضل “کاست” مبری نگاه دارند و نشان بدهند که همیشه با مردم و مثل مردم هستند، لذا آنها یک وضعیت انتخاباتی جنجالی-تشنجی مداوم و همیشگی را به جامعه تحمیل می کنند.

پوپولیست ها نمی توانند بصورت ساده و عادی سیاست گذاری بکنند. آنها در وحله اول باید خود را آماده کنند به اینکه چگونه بتوانند از زیر بار مسئولیت کارهائی را که نمی توانند انجام بدهند و یا بد انجام خواهند داد بگریزند.

بدین گونه است که از هر گونه مسئولیت پاسخگوئی و شکست در جامعه شانه خالی کرده و ورشکستگیِ اعمال خود را به “دشمنان” خیالی که خارج از حیطه قدرت آنهاست نسبت می دهند. و اعمال خوب انجام شده مخصوص آنهاست ولی معایب و کارهای اشتباه از آن مخالفین است؛ بطوریکه مخالفین بخاطر تبلیغات گوشخراش پوپولیستها صدایشان ضعیف شده “گناهکار” نیز پدیدار می شوند.

لذا مبارزه و مقاومت کردن در ورایِ جریانهای عوامگرای حکومتی و اپوزیسیونی در ایران یک چالش و کارزار بسیار نا هموار است، زیرا استراتژی تبلیغی عوامگرایان چندان قدرت بهم می زند که مخالفان را “گنگ” می کند، و در مواقعی بدون اینکه آن را سرکوب کند!

برای اینکه استعاره ای و صفتی برای تعریف این پدیده، یعنی جریان فکری پوپولیستها را ارائه دهیم، می توان گفت که آنها با زیاد حرف زدن خود مخالفان را “خفه” می کنند و بدین گونه آنها را “کوچک” و خُرد می کنند. زیرا علاوه بر اینکه مخالفان را زیر تهمت قرار می دهند بلکه “بلند گویشان” را هم از دستانشان می گیرند.

یک خطر اضافی را نیز باید در نظر داشت و آن اینکه پوپولیسم این ریسک را دارد که مخالفینِ خود را به الگو و شیوه رفتاری خود مبتلا سازد و در این صورت قابل درک است که پوپولیست ها بدلیل قوی تر بودن در هنر “داد و بیدا کردن”  و داشتن قدرتِ بیشتر، مخالفین خود را بسوی روش های عملیِ خود خواهند کشاند، و بنوبه خود، آنها را به جنبشی پوپولیستی تبدیل خواهند کرد.

خطر ریسک بزرگ دیگر برای راه گشایان دمکراسی آن است که، پوپولیسم با شیوه خود با نفوذ در افکار عمومی جامعه و حتی در خود اپوزیسیون مترقی همان منطقی را که آنها قادر به انجام آن هستند را به نیروهای مترقی انتقال و القاء کنند. اینجاست که وظیفه و تعهد مبارزاتی در این وضعیت، دو چند برابر می شود و از نظر صرف انرژی مسیر مبارزه دشوار و صعودی خواهد شد. این مبارزه باید نقطه به نقطه و روی هر نقطه در جامعه، در افکار عمومی و در صورت امکان در مجلسین و ارگانهای قدرت در جهت افشای کارکرد های عوامگرایان ادامه داده شود.

این بزرگ در صورتی نتیجه بخش خواهد بود که در دام پوپولیست ها گرفتار نشویم.  بدان معنی که خود به پوپولیست تبدیل نشویم.

 

و در پایان برای اینکه استعارهُ دیگری کرده باشم لازم میدانم گفته شود: ” کسی که عاشق شراب باشد و قادر شود در داخل یک میکده که پُر از شراب های ناب “خُلاری” با کیفیت عالی باشد، یک آدمِ جدّی و با هوش باقی بماند.”

تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن, ۱۴۰۰ ۹:۴۷ ق٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

به پیشواز شب چلّه – پایداری در پیروزی نور و آزادی بر ظلمت و استبداد!

هیئت سیاسی – اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) از این که نخستین پیام خود پس از انتخابش را هم زمان با شب یلدا، پایان جان‌سختی شب و جشن آغاز بازگشت نور بر زندگی و طبیعت راهی خانه‌های هم‌میهنان خود می‌نماید، خرسند است. ما این هم‌زمانی امیدآفرین را ادامهٔ  راهی می‌دانیم که دیری‌‌است در همراهی با مردم سرزمین‌مان در پیکار دیرینه‌شان با شب و ظلمت و در پیوند با آزادی و نور، برگزیده‌ایم.

ادامه »
سرمقاله

عفریت شوم جنگ را متوقف کنیم! دست در دست هم ندای صلح سردهیم!

مردم ایران تنها به دنبال صلح و تعامل و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز با تمام کشورهای جهان‌اند. انتظار مردم ما در وهلۀ اول از جمهوری اسلامی است که پای ایران را به جنگی نابرابر و شوم نکشاند مردم ما و مردم جنگ‌زده و بحران زدۀ منطقه، به ویژه غزه و لبنان، از سازمان ملل متحد نیز انتظار دارند که همۀ توان و امکاناتش را برای متوقف کردن اسراییل در تداوم و تعمق جنگ و در اولین مرحله برقراری فوری آتش‌بس به کار گیرد.

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

دادگاه لاهه حکم بازداشت نتانیاهو، نخست‌وزیر؛ و گالانت وزیردفاع سابق اسرائیل را صادر کرد

دادگاه (لاهه) دلایل کافی برای این باور دارد که نتانیاهو و گالانت «عمداً و آگاهانه مردم غیرنظامی در نوار غزه را از اقلام ضروری برای بقای خود از جمله غذا، آب، دارو و تجهیزات پزشکی و همچنین سوخت و برق محروم کرده‌اند».

مطالعه »
یادداشت

نه به اعدام، نه به پایانی بی‌صدا و بی‌بازگشت!

همه ما که در بیرون این دیوارها زندگی می‌کنیم برای متوقف کردن این چرخه خشونت و نابرابری مسئولیت داریم و باید علیه آن اعتراض کنیم. سنگسار، اعدام یا هر مجازات غیرانسانی دیگر صرف نظر از نوع اتهام یا انگیزه و اعتقاد محکومان، چیزی جز نابودی و ظلم نیست و باید برای همیشه از دستگاه قضایی حذف شود.  نه به اعدام، نباید فقط شعاری باشد، بلکه باید به منشوری تبدیل شود که کرامت انسانی و حقوق برابر را برای همه، فارغ از جنسیت و جایگاه اجتماعی، به رسمیت بشناسد.

مطالعه »
بیانیه ها

به پیشواز شب چلّه – پایداری در پیروزی نور و آزادی بر ظلمت و استبداد!

هیئت سیاسی – اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) از این که نخستین پیام خود پس از انتخابش را هم زمان با شب یلدا، پایان جان‌سختی شب و جشن آغاز بازگشت نور بر زندگی و طبیعت راهی خانه‌های هم‌میهنان خود می‌نماید، خرسند است. ما این هم‌زمانی امیدآفرین را ادامهٔ  راهی می‌دانیم که دیری‌‌است در همراهی با مردم سرزمین‌مان در پیکار دیرینه‌شان با شب و ظلمت و در پیوند با آزادی و نور، برگزیده‌ایم.

مطالعه »
پيام ها
برنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

قاتل و مقتولِ مقصر قتل خود!

نه به اعدام، نه به پایانی بی‌صدا و بی‌بازگشت!

روایت ترانه علیدوستی، از بازداشت تا ممنوعیت از پرواز!

آریایی بودن: افسانه یا واقعیت؟

سند سیاسی مصوّب کنگرهٔ بیستم سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)

پایان کنگرۀ بیستم سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)