یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۸

یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۸

کوتاه‌سخنی با هم‌میهنان و آقای دکتر مسعود پزشکیان
هم‌میهنان عزیز، شما به دنبال تغییر و تحولات اساسی در شرایط اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در کشورید و در عین حال از مدنی‌ترین و مسالمت‌آمیزترین شیوه برای به انجام رساندن...
۱۷ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: پروین همتی، سخن‌گوی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده: پروین همتی، سخن‌گوی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
یر اساس پيش‌بينی‌ها، حزب کارگر با اختلاف قابل توجهی در انتخابات بریتانیا پیروز شد
همان طورکه انتظار می رفت, که کیر استارمر رهبر حزب کارگر انگلستان بعد از ظهر امروز جمعه ۵ ژوئن , پس از استعفای سوناک نخست وزیر سابق, مورد استقبال چارلز...
۱۶ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: ترجمه - رضا کاویانی
نویسنده: ترجمه - رضا کاویانی
مسعود پزشکیان " اصلاح طلب" در انتخابات ریاست جمهوری ایران پیروز شد.
شورای نگهبان، یک نهاد قدرتمند تحت کنترل و وابسته به رهبر جمهوری اسلامی، همیشه نامزدها را از نظر مناسب بودن ایدئولوژیک بررسی می کند. بسیاری از ایرانیان پس از تلاش...
۱۶ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: ترجمه - رضا کاویانی
نویسنده: ترجمه - رضا کاویانی
کمیته ملی کنفدرال اتحادیه ث-ژ-ت: برای پیشرفت اجتماعی و زیست محیطی با شکست دادن راست افراطی
راست افراطی برای جمهوری ما، برای دموکراسی ما و برای کارگران زن و مرد زهر مهلکی است. سندیکای ث-ژ-ت هیچگاه راست افراطی را با هیچ یک از ديگر نیروهای سیاسی...
۱۶ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: برگردان ف. دوردانی
نویسنده: برگردان ف. دوردانی
واقعا برای اکثریت مردم ایران چه فرقی دارد که جلیلی و یا پزشکیان رئیس جمهوری اسلامی ایران شود؟
از آن‌جا که در ایران هیچ گونه نظارت بی‌طرفی بر شمارش آرا وجود ندارد، حکومت هر رقمی را که دلش می‌خواهد اعلام می‌کند. در هر صورت، حتی اگر آمار حکومت...
۱۵ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: بهرام رحمانی
نویسنده: بهرام رحمانی
وقتی از همبستگی حرف می‌زنیم از چه سخن می‌گوییم؟
بر خلاف اصولی مثل عدالت و آزادی، همبستگی تا قبل از میانه‌ی قرن نوزدهم، یعنی کمی پیش از آنکه به شعار جنبش کارگری تبدیل شود، مفهوم سیاسیِ پرطرفداری نبود ...
۱۵ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: لیا هانت-هندریکس و آسترا تیلور. برگردان: عرفان ثابتی
نویسنده: لیا هانت-هندریکس و آسترا تیلور. برگردان: عرفان ثابتی
تکثرگرایی و کثرت گرایی مردم ایران قبل و بعد از انقلاب (قسمت سوم)
دختران، زنان و پسران و مردان با نه به حجاب اجباری و پذیرش حجاب اختیاری نشان دادند که از این به بعد این ما هستیم که ذهنی، روحی، عقلی و...
۱۵ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: اکبر دهقانی ناژوانی
نویسنده: اکبر دهقانی ناژوانی

کانادا قتل عام ۶۷ را به عنوان “جنایت علیه بشریت”به رسمیت شناخت

اتاوا- امروز پارلمان کانادا ، لایحه ی کشتار زندانیان سیاسی ایران در تابستان 1367 را مورد بررسی قرار داد و شجاعانه و به اتفاق آرا، تحت قانون بین الملل، آن را به عنوان جنایتی علیه بشریت به رسمیت شناخت. به این ترتیب، در بیست و پنجمین سالگرد کشتار زندانیان سیاسی ایران، کانادا اولین کشور در جهان است که جنایتی را که طی آن نزدیک به 5000 زندانی سیاسی کشته شدند را، جنایت علیه بشریت قلمداد می کند.

اتاوا- امروز پارلمان کانادا ، لایحه ی کشتار زندانیان سیاسی ایران در تابستان ۱۳۶۷ را مورد بررسی قرار داد و شجاعانه و به اتفاق آرا، تحت قانون بین الملل، آن را به عنوان جنایتی علیه بشریت به رسمیت شناخت. به این ترتیب، در بیست و پنجمین سالگرد کشتار زندانیان سیاسی ایران، کانادا اولین کشور در جهان است که جنایتی را که طی آن نزدیک به ۵۰۰۰ زندانی سیاسی کشته شدند را، جنایت علیه بشریت قلمداد می کند.

لایحه ی یادشده توسط آقای پاول دوئر، منتقد امور خارجه ی حزب دمکرات نو کانادا (ان- دی – پی ) در پارلمان کانادا

عرضه شد و مورد پشتیبانی همه ی احزاب پارلمانی قرار گرفت. گذشته از جنایت علیه بشریت قلمداد کردن کشتار زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷، لایحه ی مذکور با نام گذاری روز اول ماه سپتامبر به عنوان روز همبستگی با زندانیان سیاسی در ایران مبارزات جاری برای تأمین حقوق بشر در کشور را برجسته کرد.

در کانادا کمپین “قتل عام ۸۸ ” که در برگیرنده ی ایرانی- کانادائی های دانشگاهی، حقوقدان، روزنامه نگار، فعالین کارگری و حقوق بشر می باشد برای برگزاری بیست و پنجمین سالگرد کشتار زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷ تلاش می کند.

کاوه ی شهروز حقوقدان و سخنگوی کمپین ” قتل عام ۸۸ ” گفت : من از طرف کمپین ” قتل عام ۸۸ ” و هزاران خانواده ی داغداری که عزیزانشان را در کشتار تابستان ۱۳۶۷ از دست داده اند، از اعضای پارلمان کانادا به خاطر قدم بزرگ و تاریخی ای که امروز برداشتند تشکر می کنم. “آنها که در کشتار تابستان ۱۳۶۷ دست داشتند امروز همچنان در قدرتند . اما امروز پارلمان کانادا برای جوابگویی و حکم کردن قانون ایستاد.”

در کنفرانس مطبوعاتی ای که پیش از تصویب لایحه برگزارشد، آقای پاول دوئر (نماینده ی پارلمان از حوزه ی اوتاوا سنتر حزب دمکرات نو کانادا) تآکید کرد که این لایحه مهم پشتیبانی هر سه حزب ان دی پی، لیبرال و محافظه کار را دارد. و آقای ایروین کوتلر (نماینده ی پارلمان کانادا از حوزه ی ماونت رویال حزب لیبرال کانادا) اضافه کرد: ضمن ابراز همدردی با خانواده قربانیان بر قبول این لایحه تأکید کرد. و آقای جیمز بزان ( نماینده ی پارلمان از حوزه ی سلکریک- انتر لیک – حزب محافطه کار کانادا) کوشش کنشگران حقوق بشر حقوق بشر که جنایات سران جمهوری اسلامی را مستند می کنند، مورد توجه قرار داد.

برای بسیاری از ایرانی- کانادائی ها، قتل عام تابستان ۱۳۶۷، که طی آن نزدیک به ۵۰۰۰ زندانی سیاسی در کمتر از دو ماه کشته شدند، جنبه ی شخصی و سیاسی دارد.

نینا طوبایی، عضو کمپین “قتل عام ۸۸ ” بیان کرد: ” برادرم سیامک طوبایی در سن ۱۸ سالگی در سال ۱۳۶۷ اعدام شد. دو نفر از دایی هایم پیش از آن در دهه ی ۱۳۸۰ توسط جمهوری اسلامی کشته شدند. مادرم که رنج از دست دادن دو برادر و پسرش را طی این سالها تحمل کرده و نیز بستگانم پس از آن هر گز روی آرامش ندیده اند.

ما احساس می کنیم که به اجرای عدالت نزدیک می شویم؛ ازاین بابت از پیشگامی کانادا در به رسمیت شناختن آن جنایت علیه بشریت تشکر می کنم.”

اطلاعات زمینه

طرح لایحه همزمان شد با کمپین جهانی در بیست و پنجمین سالگرد آن جنایت برای بزرگداشت وبرگزاری یادمان آن انسانهای شریفی که در گورستان دسته جمعی خاوران و یا دیگر گورهای دسته جمعی ایران غنوده اند.

در تابستان ۱۳۶۷ آیت الله خمینی طی فتوایی دستور داد که همه ی زندانیان سیاسی که در موضع مخالفت با جمهوری اسلامی ایران هستند اعدام شوند. نزدیک به ۵۰۰۰ زندانی سیاسی در آن تابستان قتل عام شدند و تا امروز رژیم ایران از پذیرش مسئولیت آن سر باز زده است. این رژیم حتی خانواده های آن زندانیان سیاسی را از برپایی مراسم یادمان و بزرگداشت برای آنها منع کرده است.

متنی که به تصویب پارلمان کانادا رسید

پارلمان کانادا لایحه ی زیر را امروز به اتفاق آرا به تصویب رساند.

“این مجلس کشتار جمعی زندانیان سیاسی ایران در تابستان ۱۳۶۷ را جنایت علیه بشریت قلمداد کرده و آن را محکوم می کند؛ و در بزرگداشت یاد آن هایی که در گورستان دسته جمعی خاوران و دیگر گورهای دسته جمعی ایران به خاک سپرده شده اند، روز اول سپتامبر را روز همبستگی با زندانیان سیاسی ایران اعلام می دارد.”

تاریخچه قتل عام

این تابستان بیست و پنجمین سالگرد بزرگترین شقاوت دولتی در تاریخ معاصر ایران است. در تابستان ۱۳۶۷، به فاصله ی کوتاهی پس از جنگ ایران و عراق، دولت ایران هزاران زندانی سیاسی را به خاطر باورهایشان اعدام کرد.

دستور این قتل عام توسط رهبر مذهبی ایران، آیت الله خمینی صادر شد. هر شاخه ای از دولت وقت ایران در اجرای دستور قتل عام، نقشی بازی کرد. تا امروز هیچ کس برای انجام آن جنایت علیه بشریت، مسئولیتی به عهده نگرفته است و اجساد قربانیان آن جنایت همچنان در گورهای دسته جمعی گوشه و کنار ایران است. (برای اطلاع بیشتر می توانید به وبسایت کمپین ” قتل عام ۸۸ ” مراجعه کنید.)

کمپین ” قتل عام ۸۸ ” براین باور است که شناسایی بین المللی آن کشتار دسته جمعی به عنوان جنایت علیه بشریت، اولین گام برای به دست آوردن عدالت در رابطه با قربانیان کشتار جمعی تابستان ۱۳۶۷ و خانواده هایشان می باشد.

درباره ی کمپین ” قتل عام ۸۸ “

کمپین “قتل عام ۸۸ ” در برگیرنده ی ایرانی- کانادائی های دانشگاهی، حقوقدان، روزنامه نگار، فعالین کارگری و حقوق بشری می باشد . اگر چه بعصی از اعضای کمپین به تشکل های سیاسی تعلق دارند ولی کمپین “قتل عام ۸۸ ” به هیچ تشکل و حزب سیاسی وابستگی ندارد.

یکی از هدف های کمپین “قتل عام ۸۸ ” این است که قانونگذاران کانادایی را ترغیب کند که کانادا – خانه ی یکی از بزرگترین جمعیت ایرانیان پراکنده در جهان – اولین کشوری در جهان باشد که به رسمیت بشناسد آنچه را که بسیاری از تشکل های پیشتاز بین المللی در زمینه ی حقوق بشر مانند: دیده بان حقوق بشر و مرکز اسناد حقوق بشر ایران، پیش از این به رسمیت شناخته اند. و آن این که کشتار جمعی زندانیان سیاسی ایران در تابستان ۱۳۶۷ ، تحت قانون مرسوم بین المللی و اساسنامه دادگاه جنایی بین‏المللی رم، جنایت علیه بشریت محسوب می شود.

————

ابراز همدردی وزرای امور خارجه و مهاجرت و چندفرهنگی با خانواده های قربانیان قتل عام ۶۷ در ایران

شهروند ـ جان برد وزیر امور خارجه و جیسون کنی وزیر مهاجرت و چندفرهنگی از سوی دولت کانادا بیانیه زیر را صادر کردند.

بدینوسیله از سوی دولت کانادا همدردی خود را با خانواده های هزاران تن از ایرانیان که در روند این سه دهه از زمان برقراری حکومت جمهوری اسلامی در ایران قربانی این رژیم شده اند، اعلام می دارد. کانادا خود را در رنج آنها که عزیزانشان را از دست داده اند، شریک می داند.

کانادا فراموش نمی کند که وضعیت هراسناک کنونی ریشه در رژیم توخالی ایران دارد. سرکوب دگراندیشان و خاموش کردن سیستماتیک صدای مردمسالاری با دستور بالاترین سطوح رژیم مذهبی ـ نظامی خودسر و به دست عاملان تروریستی آن یعنی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و حزب الله صورت می گیرد.

ما بدینوسیله کوشش های کنشگران حقوق بشر را که پیگیرانه جنایات بیشمار سران جمهوری اسلامی را مستند می کنند، ارج می گذاریم. در سایه ی این اسناد است که جنایات بیشمار و هراسناک این رژیم فراموش نخواهد شد.

ما تابستان ۲۵ سال پیش یعنی تابستان ۶۷ را فراموش نخواهیم کرد که طی آن رژیم هزاران زندانی و مخالف سیاسی خود را نابود کرد. ما زهرا کاظمی را فراموش نخواهیم کرد. او ده سال پیش در چنین روزهایی در زندانی در ایران کشته شد. ما فراموش نخواهیم کرد آن ایرانیان بی گناهی را که با زندان، شکنجه و اعدام مواجهند، زیرا تنها گناهشان به زیر سئوال بردن اعمال وحشیگرانه ی رژیم است.

ـــــــــــ

توجه گسترده رسانه های کانادایی به کمپین قتل عام ۸۸

شهروند ـ به دلیل رویکرد فعالانه کمپین قتل عام ۸۸، رسانه های کانادایی این موضوع را به طور گسترده تحت پوشش قرار دادند. مقاله ی کاوه شهروز در اتاواسیتیزن، مقاله ی دیگری از او مشترک با اروین کاتلر در “گلوب اندمیل”، و مصاحبه ی کوتاه مک لینز با کاوه شهروز و سیماسحر زرهی و همچنین مصاحبه های تلویزیونی سخنگوی کمپین با کانال های کانادایی، افکار عمومی کانادا را با کشتار دهه شصت در ایران آشنا کرده است.

در حالی که منتظر خبری از اتاوا و مجلس فدرال کانادا درخصوص به رسمیت شناختن قتل عام ۶۷ به عنوان “جنایت علیه بشریت” هستیم، مجله ی مک لینز مقاله ای منتشر کرده با عنوان “قتل عام در ایران را به یاد داشته باشیم”.

در این مقاله با اشاره به اینکه چهارشنبه روزی ست که پارلمان کانادا تصمیم خود را در این زمینه خواهد گرفت، از کاوه شهروز که دایی خود را در این قتل عام از دست داده، آمده است: در حال حاضر این حرکت سمبلیک است، اما کاملا هم سمبلیک نیست. آنچه که ۲۵ سال پیش اتفاق افتاد، کمک می کند تا آنچه در ایران امروز اتفاق می افتد، بهتر درک کنیم. این همان فرهنگ مصونیت در برابر مجازات است.

سیماسحر زرهی اما امیدوار است که با مسئول دانستن رژیم ایران در قبال قتل عام ۱۹۸۸، کمک شود تا دیالوگ درمورد ایران؛ دیالوگی که اغلب محدود بوده به اینکه ایران تهدیدی برای جهان است، تغییر یابد به دیالوگی که رژیم ایران به نقض حقوق شهروندان خودش ادامه می دهد. سیماسحر زرهی می افزاید، تاکنون [در دیالوگ ها] فقدان تمرکز بر نقض حقوق بشر وجود داشته و اینکه بزرگترین تهدید رژیم برای مردم خودش است.

در ادامه ی این مقاله آمده است: قربانیان این کشتار از تفکرات مختلف بودند، از لیبرال ها تا چپ ها تا مجاهدین خلق ـ که کانادا تا همین اواخر آنها را سازمانی تروریستی می دانست. این کمپین به هیچ گروه و سازمان سیاسی وابستگی ندارد.

 

تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد, ۱۳۹۲ ۹:۲۲ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

هفته‌ای که گذشت، دوم تا هشتم تیرماه

رهبر حکومت تاب نیاورد گاه که کارگزاران خود را نامرغوب دید. خود بر صحنه آمد و خواستار مشارکت حداکثری شد و فتوا داد که نباید با کسانی که “ذره‌ای با انقلاب و امام و نظام اسلامی زاویه دارند” همکاری کرد. به‌زبان دیگر نباید به کسانی که ممکن است نفر دوم حکومت شوند و در سر خیال همکاری با ناانقلابین دارند، رای داد. اشاره‌ای سرراست به آن تنها نامزدی که از تعامل با جهان می‌گوید.

مطالعه »
یادداشت

کوتاه‌سخنی با هم‌میهنان و آقای دکتر مسعود پزشکیان

هم‌میهنان عزیز، شما به دنبال تغییر و تحولات اساسی در شرایط اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در کشورید و در عین حال از مدنی‌ترین و مسالمت‌آمیزترین شیوه برای به انجام رساندن این مهم بهره می‌برید و امکانات هرچند محدودِ آن را به چالش می‌کشید.
آقای پزشکیان، نوشتید می‌خواهید «صدای بی‌صدایان و طردشدگان» باشید، گفتید با مردم شفاف سخن خواهید گفت و پای وعده‌های‌تان و پشت مردم ایستاده‌اید و اگر نتوانستید به آن‌ها عمل کنید، کنار خواهید رفت.

مطالعه »
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

کوتاه‌سخنی با هم‌میهنان و آقای دکتر مسعود پزشکیان

یر اساس پیش‌بینی‌ها، حزب کارگر با اختلاف قابل توجهی در انتخابات بریتانیا پیروز شد

مسعود پزشکیان ” اصلاح طلب” در انتخابات ریاست جمهوری ایران پیروز شد.

کمیته ملی کنفدرال اتحادیه ث-ژ-ت: برای پیشرفت اجتماعی و زیست محیطی با شکست دادن راست افراطی

واقعا برای اکثریت مردم ایران چه فرقی دارد که جلیلی و یا پزشکیان رئیس جمهوری اسلامی ایران شود؟

وقتی از همبستگی حرف می‌زنیم از چه سخن می‌گوییم؟