پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۳

پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۳

گزارش برگزاری کنگره هجدهم سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)

هجدهمین کنگره سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) به علت شيوع ويروس کرونا و محدوديت های ناشی از آن، به صورت مجازی در چند نوبت برگزار گرديد.  کنگره روز شنبه۲۲ شهریور ۱۳۹۹( ۱۲ سپتامبر ۲۰۲۰ ) از ساعت ۱۴ با شرکت اکثریت اعضای سازمان آغاز شد و با برگزاری نه جلسه روز یکشنبه ۴ آبان ۱۳۹۹(۲۵ اکتبر ۲۰۲۰) پايان يافت.

هجدهمین کنگره سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) به علت شیوع ویروس کرونا و محدودیت های ناشی از آن، به صورت مجازی در چند نوبت برگزار گردید.  کنگره روز شنبه۲۲ شهریور ۱۳۹۹( ۱۲ سپتامبر ۲۰۲۰ ) از ساعت ۱۴ با شرکت اکثریت اعضای سازمان آغاز شد و با برگزاری نه جلسه روز یکشنبه ۴  آبان ۱۳۹۹(۲۵ اکتبر ۲۰۲۰) پایان یافت. در آغاز کار کنگره، گروه فنی تدارک کنگره در مورد کارکرد و نحوه استفاده از علائم به شرکت کنندگان توضیح داد. سپس هیئت رئیسه سنی مرکب از رفقا حسن زهتاب، داوود نوائیان، رضا جوشنی و فرخ نگهدار اغاز کنگره را اعلام کردند. هیات رئیسه سنی بعد از اعلام و گزارش مسئول گروه کار سازماندهی مبنی بر حضور اکثریت اعضای سازمان در کنگره، رسیمت کنگره را اعلام کرد. 

فشرده سخنان افتتاحیۀ هیئت رئیسه سنی کنگره:
رفقای عزیز با سلام های صمیمانه، ما کار خود را در موقعیت هیئت رئیسه سنی کنگره هجدهم سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت) آغاز می کنیم.
در بادی امر درود می‌فرستیم به همه جان های شیفته خفته در خاوران های کشورمان،
درود می فرستیم به مادران خاوران در جای جای میهن،
درود می فرستیم و قدر می داریم همه جان باختگان راه آزادی و عدالت را در درازای تاریخ معاصر میهن،
درود می فرستیم و ارج می گذاریم مبارزه خستگی ناپذیر کارگران و زحمتکشان میهن را در تک تک واحدهای تولیدی و اشتغال کشور که از حقوق خود دفاع می کنند،
درود می فرستیم به زنان میهن که چهل و چند سال آزگار در دوره استیلای استبداد دینی برای استیفای حقوق خود از پای ننشستند.

پس  از آن هیئت رئیسه سنی  وارد دستور برای انتخاب هیئت رئیسه کنگره گردید. ابتدا از شرکت کنندگان کنگره خواست تا داوطلبی خود را برای حضور در هیئت رئیسه دائمی کنگره اعلام کنند. سپس بنا به پیشنهاد اعضای کنگره مبنی بر ترکیبی بودن لیست، لیست برای هیئت رئیسه دائمی تهیه و به رای کنگره گذاشته شد.

لیست ارائه شده مرکب از رفقا: پروین همتی، توران همتی، مریم پورتنگستانی، محمدصادق علی اصغری، وهاب انصاری و مجید عبدالرحیم پور رای اعتماد کنگره را به دست آورد. 

جلسه با هدایت هیئت رئیسه دائمی کنگره در ساعت ۱۵ با خوش آمدگویی مجدد به شرکت کنندگان و اعلام یک دقیقه سکوت به یاد نوید افکاری و جان باختگان راه آزادی و اعضای سازمان که در فاصله دو کنگره از میان ما رفته اند، ادامه یافت. 

دستور کار کنگره 
ابتدا کنگره دستور کار پیشنهادی شورای مرکزی را بررسی و تصویب کرد. با توجه به مجازی بودن کنگره، قرار شد هیئت رئیسه زمان بندی پیشبرد موضوعات در دستور کنگره را بعدا اعلام کند. 

دستور کار پیشنهادی شورای مرکزی 
۱. رسیدگی به قرارهای پیشنهادی در مورد چگونگی فعالیت سازمان 
۲. بررسی عملکرد شورای مرکزی 
۳. بررسی قرارهای پیشنهادی دیگر
۴. انتخاب ارگان های مرکزی 

گزارش کمیسیون تدارک مضمونی منتخب شورای مرکزی  
مسئول هماهنگی «کمیسیون تدارک مضمومی» منتخب شورای مرکزی گزارش کار کمیسیون و قرارهای دریافتی را به کنگره ارائه داد و اعضای کمیسیون در تکمیل گزارش صحبت کردند. 

انتخاب کمیسیون تدارک مضمونی کنگره 
تعیین تعداد اعضای کمیسیون مضمونی و چگونگی انتخاب اعضای آن توسط کنگره در دستور بحث قرار گرفت.کمیسیون ۷ نفره تدارک مضمونی با اکثریت آرای کنگره انتخاب شد. 

رسیدگی به قرارهای پیشنهادی در مورد چگونگی فعالیت سازمان  
کمیسیون منتخب کنگره بعداز تشکیل جلسات و رسیدگی به قرارهای متعدد کوشید از تعداد قرارها بکاهد.  روی دو قرار ارائه شده از سوی کمیسیون تدارک مضمونی بحث های مفصلی صورت گرفت و قرارها به رای کنگره گذاشته شد. 
قرار ۴ نفره (بهروز خلیق، بهروز فدائی، حجت نارنجی و علی پورنقوی) ۵۵ درصد و قرار شش نفره (احمد فرهادی، مناف عماری، طهماسب وزیری، دنا بابا احمدی، فرید غازی و محمود کرد) ۴۳ در صد آرا را اخذ کردند.   هیج یک از دو قرار حد نصاب لازم آرا برای تصویب را کسب نکرد.

کمیسیون تدارک مضمونی با توجه به روند پیشرفته، کار خود را روی پیشنهاد “فعالیت های سازمان تا کنگره ۱۹” متمرکز کرد و آن را بر پایه قرارها تهیه و در اختیار کنگره قرار داد. کنگره در روز آخر، پیشنهاد  ارائه شده از جانب کمیسیون را به رای گذاشت. “فعالیتهای سازمان تا کنگره ۱۹” با ۹۳ درصد آرای رای دهندگان به تصویب رسید.

فعالیتهای سازمان تا کنگره ۱۹ 
شورای مرکزی منتخب کنگره ۱۸ فعالیت های زیر را تا کنگره ۱۹ پیش خواهد برد: 
۱. انتخاب شورای سردبیری نشریۀ کار و هدایت آن با برداشتن محدودیت های مربوطۀ کنگره ۱۶.
۲. برگزاری جلسات هر دو ماه یک‌بار و جلسات فوق العاده با شرکت اعضای سازمان برای بحث پیرامون مسائل سیاسی و انتشار گزارش مباحث آن با امضاء نشست در نشریۀ کار.
۳. پیشبرد بحث و گفتگو حول روند پیشرفته در رابطه با بنیانگذاری حزب چپ ایران (فدائیان خلق). به حزب پیشنهاد داده می شود که در سازماندهی و پیشبرد این بحث و گفتگوها مشارکت داشته باشد.  
۴. پیشبرد بحث و گفتگو حول موضوع کنش‌گری سیاسی سازمان.
۵. سازماندهی کارهای پژوهشی، نظری و برنامه ای چپ در حوزه های مختلف اجتماعی حول نشریهٔ کار.
۶. بزرگ داشت مناسبت ها و برگزاری مراسم مربوط به جنبش فدائیان خلق.
۷. سازمان‌دهی اقدامات ضرور برای بررسی و تدوین تاریخ سازمان و جنبش  فداییان خلق.

بررسی عملکردشورای مرکزی 
گزارش کتبی عملکرد شورای مرکزی در اختیار اعضای سازمان قرار گرفته بود. در جلسه گزارش شفاهی هم داده شد. تعدادی از اعضای کنگره در مورد عملکرد شورای مرکزی در فاصله بین دو کنگره صحبت کردند.

رسیدگی به قرارهای دیگر 
۱. قرار «سهمیه ۳۰ درصدی زنان برای تمامی ارگانهای مرکزی»  
قرار با رای کنگره در دستور کار قرار گرفت و بعداز صحبتهای موافق و مخالف، رای گیری انجام گرفت. آرای موافق به حد نصاب نرسید و قرار تصویب نگردید.    

۲. دو قرار پیرامون زمان برگزاری کنگره آتی سازمان 
قرار اول: کنگره آتی حداکثر تا یک سال آینده برگزار شود. این قرار رای کافی نیآورد.   
قرار دوم: کنگره آتی حداکثر تا ۹ ماه آینده، با موضوع چگونگی پی‌گیری کنشگری سیاسی همراه با پروسه وحدت سازمان با حزب چپ ایران (فدائیان خلق) برگزار شود. این قرار هم رای کافی نیآورد. 

۳. دو قرار در مورد بازبینی اساسنامه و آئین‌نامه برگزاری کنگره سازمان
رسیدگی به این دو قرار با رای تمایل کنگره به شورای مرکزی منتخب واگذار شد.

انتخاب شورای مرکزی 
کنگره تعداد اعضای شورای مرکزی را تعیین می کند. پیشنهادهای مختلفی در باره تعداد اعضای شورای مرکزی از طرف اعضای کنگره مطرح شد. پیشنهاد تعداد ۹ نفر رای کنگره را اخذ کرد و از میان داوطلبین ۹ رفیق به عضویت شورای مرکزی سازمان انتخاب شدند. 

انتخاب هیئت نظارت مالی سازمان
سه عضو کنگره به عضویت کمیسیون نظارت مالی سازمان انتخاب شدند.

انتخاب نهاد رسیدگی به شکایات و داوری (رشد)  
پنج عضو کنگره به عضویت نهاد رسیدگی به شکایات و داوری (رشد) انتخاب شدند. 

پایان کنگره ۱۸ سازمان 
کنگره ۱۸ سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت) به همۀ دستور کار خود رسیدگی کرد و روز یکشنبه ۴ آبان ۱۳۹۹ (۲۵ اکتبر ۲۰۲۰) به پایان رسید.

هیئت رئیسه کنگره ۱۸
۲۶ ابان ۱۳۹۹  ( ۱۶ نوامبر ۲۰۲۰)

تاریخ انتشار : ۲۶ آبان, ۱۳۹۹ ۰:۵۲ ق٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

سخن روز

حملۀ تروریستی در مسکو را محکوم می‌کنیم!

روشن است که چنین حمله‌ای نیاز به تیمی حرفه‌ای و سازماندهی و تدارکی نسبتاً طولانی و گسترده دارد. در عین حال، زود است که بتوان تحلیل جامع و روشنی از ابعاد پشت پردۀ این جنایت و اهداف سازمان‌دهندگان آن ارائه داد. هدف از این یادداشت کوتاه نیز  در وهلۀ نخست مکثی است بر قربانیان این حمله و حملاتی از این دست. قربانیانی که تنها سهم‌شان از سازمان‌دهی و تدارک چنین جنایاتی و علل پشت پردۀ آن، هزینه‌ای است که با جان و سلامتی‌شان می‌پردازند.

مطالعه »
یادداشت
تظاهرات آتش بس در آمریکا

شعبده بازی بایدن بر روی جنگ غزه

ممکن است به اشتباه کسی را با تیر زد یا جایی را تصادفی بمباران کرد ولی امکان ندارد که دو میلیون نفر را تصادفی با قحطی و گرسنگی بکشید.
قحطی در غزه قریب الوقوع است و پیامدهای آنی و بلندمدت سلامتی نسلی را به همراه خواهد داشت.

مطالعه »
آخرین مطالب

دیوید هرست: نحوه حمله ایران ضعف اسرائیل را آشکار کرد!

پس از چنین حمله‌ای، تصاویر بصری بد به نظر می‌رسند: اسرائیل به دیگران برای دفاع از خود نیاز دارد و در انتخاب نحوه عکس العمل نیز آزاد نیست. این حمله اگر صورت گیرد باعث می‌شود که حامی اسراییل، ایالات متحده، گزینه‌های سیاسی دیگری را انتخاب کند.

یادمان ۴٩مین سالگرد جانباختگان تپه‌های اوین به‌دست دژخیمان سلطنت پهلوی

یادمان ۴٩مین سالگرد جانباختگان تپه‌های اوین به‌دست دژخیمان سلطنت پهلوی –
جمعه، ٣١ فروردین ١۴٠٣ (١٩ آپریل ٢٠٢۴ میلادی)،
ساعت: ٢١:٣٠ به‌وقت ایران (٢٠ به‌وقت اروپای مرکزی)

نظام مالی جهانی و بازارهای مالی و پولی و ابزار آن

درک و دریافت و آموزش اقتصاد سرمایه داریِ جهان امروز׳ بدون شناخت لایه های پنهان یا کمتر شناخته شده نظام مالی و تجارت جهانی و گردانندگان و سوداگران آن و آشنایی با سویه ها و دگرگونی های شتابنده و یا گام به گام آن شدنی نیست و نیازمند واکاوی سنجشگرانه است׳ که در این بخش کوشش می شود تنها به گونه ای فشرده به آنها اشاره شود.

اینترسپت: گزارش نظامی درگیری ایران-اسراییل!

ایالات متحده مدعی است که اکثر هواپیماهای بدون سرنشین و موشک‌های شلیک شده ایران در جریان حمله نیمه شب شنبه را سرنگون کرده است. بیش از نیمی از تسلیحات ایران نیز قبل از رسیدن به خاک اسرائیل توسط هواپیماها و موشک های آمریکا منهدم شدند.

خوشه ها را

خاطره ها، مثل پیچک، در ما می پیچند,
چون شعاعی از گس و عطر,
نرمک نرمک، همچون امید، می گشایند راه،
می نمایند رخ …

یادداشت
تظاهرات آتش بس در آمریکا

شعبده بازی بایدن بر روی جنگ غزه

ممکن است به اشتباه کسی را با تیر زد یا جایی را تصادفی بمباران کرد ولی امکان ندارد که دو میلیون نفر را تصادفی با قحطی و گرسنگی بکشید.
قحطی در غزه قریب الوقوع است و پیامدهای آنی و بلندمدت سلامتی نسلی را به همراه خواهد داشت.

مطالعه »
بیانیه ها

افزایش تشنج در منطقه و ادامۀ ماجراجویی‌های دولت‌های اسرائیل و ایران را محکوم می‌کنیم!

سازمان فداییان خلق ایران(اکثریت) یک‌بار دیگر مخالفت اکید خود را با ماجراجویی‌های خطرناک پیش‌آمده از سوی اسرائیل و واکنش متقابل جمهوری اسلامی ایران و ادامۀ حملات نظامی  چه از سوی جمهوری اسلامی و چه از سوی اسرائیل، اعلام و قاطعانه از تلاش‌های دیپلماتیک برای رفع اختلافات منتج به این حوادث حمایت می‌کند. 

مطالعه »
پيام ها

از قطعنامۀ شورای امنیت سازمان ملل و برقراری آتش‌بس فوری و پایدار در غزّه حمایت می‌کنیم!

ما فداییان خلق ایران از نخستین روز آغاز جنگ ضمن محکوم کردن و غیرقابل توجیه خواندن عملیات مسلحانه و نظامی علیه مردم بی‌دفاع غیرنظامی، همراه و هم‌صدا با آزادی‌خواهان جهان خواهان آتش‌بس فوری و تأمین حقوق حقّهٔ مردم فلسطین شدیم. با این رویکرد ما مهار مقاومت آمریکا و تصویب قطعنامهٔ شورای امنیت را یک پیروزی بزرگ برای مردم بی‌گناه غزّه و فلسطین و تمامی آزادی‌خواهان جهان می‌دانیم.

مطالعه »
بیانیه ها

افزایش تشنج در منطقه و ادامۀ ماجراجویی‌های دولت‌های اسرائیل و ایران را محکوم می‌کنیم!

سازمان فداییان خلق ایران(اکثریت) یک‌بار دیگر مخالفت اکید خود را با ماجراجویی‌های خطرناک پیش‌آمده از سوی اسرائیل و واکنش متقابل جمهوری اسلامی ایران و ادامۀ حملات نظامی  چه از سوی جمهوری اسلامی و چه از سوی اسرائیل، اعلام و قاطعانه از تلاش‌های دیپلماتیک برای رفع اختلافات منتج به این حوادث حمایت می‌کند. 

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

دیوید هرست: نحوه حمله ایران ضعف اسرائیل را آشکار کرد!

یادمان ۴٩مین سالگرد جانباختگان تپه‌های اوین به‌دست دژخیمان سلطنت پهلوی

نظام مالی جهانی و بازارهای مالی و پولی و ابزار آن

اینترسپت: گزارش نظامی درگیری ایران-اسراییل!

خوشه ها را

افزایش تشنج در منطقه و ادامۀ ماجراجویی‌های دولت‌های اسرائیل و ایران را محکوم می‌کنیم!