شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۵

شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۵

گزارش سالانه وضعیت دانشجویان در ایرانبه مناسبت سالگرد ۱۸ تیر از تیر ۱۳۸۷ تا خرداد۱۳۸۸

گزارش پيش رو منعکس کننده تصويری کلی از وضعيت دانشجويان در ايران است که بر اساس اخبار منتشر شده در مطبوعات رسمی در ايران تهيه گرديده است

"فعالین ایرانی دفاع از حقوق بشر در اروپا و امریکای شمالی"

نهادهای مدافع حقوق بشر !

ایرانیان مدافع حقوق بشر !

گزارش پیش رو منعکس کننده تصویری کلی از وضعیت دانشجویان در ایران است که بر اساس اخبار منتشر شده در مطبوعات رسمی در ایران تهیه گردیده است. از آنجائیکه سانسور خبری حاکم بر مطبوعات و عدم آزادی عمل مدافعان حقوق بشر در ایران از مشخصات حاکم بر جامعه ایران است، این گزارش نمی تواند در برگیرنده تمامی موارد نقض حقوق شهروندی دانشجویان باشد.آمار زیر بخوبی نشان می دهد که همچنان حقوق اولیه و انسانی دانشجویان در ایران بگونه ای گسترده، مستمر و برنامه ریزی شده نقض می گردد.

خلاصه ۳۹۵ خبر این گزارش بدین شرح است:

– بازجوئی توسط نهادهای امنیتی ۱۹مورد

– بازداشت ۱۸۰ مورد

– احضار به دادگاه هاو یا نهادهای امنیتی۵۸ مورد

– محاکمات انجام شده توسط دادگاه های ۵۰ مورد

– احکام صادر شده توسط دادگاه های ۵۸ مورد

– احضار به کمیته های انضباطی دانشگاه ها ۳۵۲ مورد

– احکام صادر شده توسط کمیته های انضباطی دانشگاه ها ۱۸۳ مورد

– اخراج از دانشگاه ۳۱ مورد

– تعلیق از تحصیل (یک ترم) ۴۳ مورد

– تعلیق از تحصیل (دو ترم) ۴۴ مورد

– جلوگیری از ورود به دانشگاه ۵۱ مورد

– تذکر کتبی ۶۳ مورد

– آزادی با صدور قرار وثیقه ۶۸ مورد

– نشریات دانشجوئی توقیف شده ۶۰ مورد

– سایت های دانشجویی مسدود شده ۱ مورد

– جلوگیری از برگزاری مراسم توسط دانشجویان ۲۱ مورد

– اعتصاب غذایی دانشجویان زندانی شده ۴ مورد

– ضرب و شتم دانشجویان توسط نیروهای امنیتی ۷ مورد

– انحلال نهادهای دانشجویی ۱۰ مورد

– حمله به تجمعات دانشجویی ۲ مورد

– تهدید و ارعاب دانشجویان توسط نهادهای امنیتی ۶ مورد

– خودکشی دانشجویان بر اثر فشارهای امنیتی ۱۳ مورد

– قتل دانشجویان در جریان تظاهراتها بعداز انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری ۱۱ مورد

– بازداشت دانشجویان در جریان تظاهراتها بعداز انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری ۶۲۶ مورد

– دانشجویان مفقود شده در جریان تظاهراتها بعداز انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری ۴ مورد

بنابر این گزارش نهادهای که در سرکوب دانشجویان نقش مستقیم داشته اند عبارتند از:

* نیرهای انتظامی

* وزارت اطلاعات و امنیت کشور

* دادگاه های عمومی و انقلاب

* حراست دانشگاه ها

* کمیته های انضباطی دانشگاه ها

* هیئت نظارت برنشریات دانشجویی

* هیئت نظارت بر تشکل های دانشجوئی

* هیئت نظارت بر دانشگاه ها

* بسیج دانشجویی

نهادهای که بر اساس شکایت آنان دانشجویان مورد محاکمه، بازداشت، اخراج از دانشگاه و … قرار گرفته اند به شرح زیر هستند:

* ریاست دانشگاه ها

* معاونت دانشجویی دانشگاه ها

* بسیج دانشجویی

* امامان جمعه

* شورای نگهبان

* وزارت اطلاعات و امنیت کشور

* سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی

* سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

* جامعه اسلامی دانشگاه

* نمایندگان ولی فقیه در دانشگاه ها

بر مبنای این گزارش نهادهائی که در درون دانشگاه ها اقدام به سرکوب دانشجویان کرده اند عبارتند از:

– کمیته های انضباطی

– هیئت نظارت بر نشریات دانشجویی

– هیئت نظارت بر تشکل های دانشجویی

– هیئت نطارت بر دانشگاه

– حراست دانشگاه

– بسیج دانشجویی

– ریاست دانشگاه

– معاونت دانشجویی دانشگاه

– نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه ها

– جامعه اسلامی دانشگاه

و نهادهائی که در بیرون از دانشگاه ها اقدام به سرکوب کرده اند به شرح زیر می باشند:

– نیروهای انتظامی

– وزارت اطلاعات و امنیت کشور

– دادگاه های عمومی و انقلاب

– شورای نگهبان انقلاب اسلامی

– امامان جمعه

– سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

– صدا و سیمای جمهوری اسلامی

– وزارت کشور

مشروح گزارش

اخبار مربوط به اعتراضات مردمی پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری

کشتار مردم توسط نیروهای امنیتی

۱ ـ دفتر تحکیم وحدت با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: بر اثر حمله نیروهای امنیتی لباس شخصی به کوی دانشگاه تهران پنج نفر از دانشجویان بنامهای مبینا احترامی، فاطمه براتی، کسری شرفی، کامبیز شعاعی و محسن ایمانی کشته شدند. پیکرهای این دانشجویان بدون اطلاع خانواده ها به صورت مخفیانه دفن شده است. همچنین بر اثر حمله مامورین امنیتی لباس شخصی به دانشجویان دانشگاه شیراز ۲ دانشجو کشته شدند. انصار حزب الله و مامورین امنیتی لباس شخصی به دانشجویان دانشگاه رازی کرمانشاه، علامه طباطبایی، صنعتی بابل و شاهرود حمله کرده اند. دهها نفر بسیار زخمی شده و ۳۰۰ نفر دانشجو در نقاط مختلف بازداشت شده اند. (امیرکبیر ۲۶/۳/۸۸)

۲ ـ پیکر مصطفی غنیان دانشجوی مهندسی روز پنج شنبه تحت تدابیر شدید امنیتی در حرم اما رضا به خاک سپرده شد. این دانشجوی ترم آخر بعد ازشنیدن صدای گلوله در حوالی میدان آزادی به بالای پشت بام محل سکونت خود رفته بود که با تیراندازی نیروهای بسیج کشته شد. (فعالان حقوق بشر در ایران ۲۹/۳/۸۸)

۳ ـ پیکر ناصر امیر نژاد دانشجوی دکتری هوا فضا که در کوی دانشگاه تهران توسط نیروهای امنیتی کشته شده بود، در یکی از روستاهای یاسوج به خاک سپرده شد. (ادوارنیوز ۲۹/۳/۸۸)

۴ ـ ندا آقا سلطان دانشجو ۲۷ ساله روز شنبه ۳۰ خرداد بر اثر تیراندازی نیروهای امنیتی در خیابان امیر آباد تهران کشته شد و عصر یکشنبه در بهشت زهرا دفن گردید. (بی بی سی۱/۴/۸۸)

حمله نیروهای امنیتی به دانشگاه ها

۱ ـ گارد ویژه ضد شورش و انصار حزب الله با پرتاب گاز اشک آور و با استفاده از اسلحه وینچستر یک نوع اسلحه شکاری که ساچمه پرت می کند به دانشجویان دانشگاههای تهران و اصفهان حمله کردند، دانشجویان را مورد ضرب وشتم قرار داده و تعدادی را بازداشت نمودند. تعداد زیادی از دانشجویان زخمی شدند. یکشنبه شب گزارش شد که در بسیاری از محلات تهران بسیاری از مردم با رفتن روی بام ها شعار مرگ بر دیکتاتور سر داده اند. (بی بی سی ۲۵/۳/۸۸)

۲ ـ پروفسور ایزدی و پروفسور مجذوبی از اساتید دانشگاه بوعلی سینای همدان و سیاوش حاتم، حجت بختیاری، مهدی مسافر، پوریا شریفیان، رضا جعفریان، مصطفی مهدی زاده، و امین نظری از دانشجویان این دانشگاه توسط مامورین امنیتی مورد ضرب و شتم قرار گرفته و بازداشت شدند. (امیرکبیر ۲۶/۳/۸۸)

۳ ـ بیش از ۱۵۰ دانشجوی متحصن دانشگاه مازندران توسط نیروهای امنیتی با ضرب و شتم بازداشت شدند. نیروهای بسیج و مامورین امنیتی لباس شخصی مسلح به باتوم، قمه و چوب دستی به تناوب به دانشگاه حمله می کردند. (امیرکبیر ۲۶/۳/۸۸)

۴ ـ براثر حمله نیروهای یگان ویژه و مامورین امنیتی لباس شخصی به کوی دانشگاه تهران ایمان نمازی دانشجوی رشته عمران دانشگاه تهران کشته شد. عده ای از دانشجویان مضروب، دستگیر و یا مفقود شده اند. آخرین وضعیت دانشجویان کوی به شرح زیر است. دانشجویان مفقود شده ۴ نفر، دانشجویان مضروب شده ۵ نفر، دانشجویانی که در بازداشت بسر می برند ۳۹ نفر، دانشجویانی که از زندان آزاد شدند ۲۱ نفر.

(کمیته گزارشگران حقوق بشر ۲۷/۳/۸۸)

۵ ـ مامورین امنیتی لباس شخصی، بسیج و یگان ویژه به دانشجویان دانشگاه مازندران حمله کردند، در این هجوم حدود صد نفر از دانشجویان بازداشت دهها مورد ضرب و شتم قرار گرفته و زخمی شدند.علیرضا کیانی، میلاد حسینی کشتان، علی نظری، سیاوش صفوی، اشکان ذهابیان، علی دیناری، رحمان یعقوبی، مازیار یزدانی، علی عباسی و شوانه قادری از جمله دانشجویانی هستند که هنوز در بازداشت بسر می برند. رئیس دانشگاه تعداد ۴۰ نفر از دانشجویان را ممنوع الورود اعلام کرده است. (بامداد خبر ۲۹/۳/۸۸)

دستگیری دانشجویان

۱ ـ شیوا نظرآهاری وبلاگ نویس، عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر و دانشجوی ستاره دار محروم از تحصیل در محل کار خود توسط نیروهای اطلاعاتی بازداشت شد. (کمیته گزارشگران حقوق بشر ۲۴/۳/۸۸)

۲ ـ نیروهای نظامی و امنیتی به تجمع مردم در زاهدان حمله کرده و دهها نفر را بازداشت کردند، از جمله شهریار حسین بر عضو هئیت رئیسه ستاد دانشجویی مهدی کروبی در استان سیستان و بلوچستان و عضو دفتر تحکیم وحدت، احمد ریگی از دانشجویان بلوچ و سعید ارباب زهی بازداشت شدند. تجمع مردم در اعتراض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران می باشد. (فعالان حقوق بشر در ایران ۲۵/۳/۸۸)

۳ ـ لیلا اسفاری و علیرضا بابالو دانشجویان دانشگاه زنجان توسط مامورین امنیتی بازداشت شدند. (فعالان حقوق بشر در ایران ۲۵/۳/۸۸)

۴ ـ سید محمد باقر اسکویی رئیس ستاد دانشجویی مهدی کروبی توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت شد. (امیرکبیر ۲۵/۳/۸۸)

۵ ـ ناصح فریدی دبیر سابق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت معلم تهران، از اعضای ستاد شهروند آزاد و ستاد دانشجویی مهدی کروبی و عضو شورای مرکزی کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی در حال ثبت نقض گسترده حقوق بشر در تجمعات اعتراضی میدان ونک توسط مامورین امنیتی بازداشت شد. (کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی ۲۵/۳/۸۸)

۶ ـ سیامند غیاثی و محمد جعفری از فعالین دانشجویی دانشگاه رازی کرمانشاه و از اعضای ستاد تبلیغاتی مهدی کروبی به همراه ۴ دانشجوی دیگر توسط مامورین امنیتی بازداشت شدند. (امیرکبیر ۲۷/۳/۸۸)

۷ ـ پیام حیدر قزوینی، نسیم ریاحی، مجتبی رحیمی و عطا رشیدی از اعضای تشکل اسلامی دانشجویان اصلاح طلب دانشگاه بین المللی خمینی قزوین توسط مامورین امنیتی لباس شخصی بازداشت شدند. (امیرکبیر ۲۷/۳/۸۸)

۸ ـ محمدرضا جلائی پور سخنگوی پویش حمایت از خاتمی و موسوی (موج سوم) توسط نیروهای امنیتی در فرودگاه بین المللی تهران بازداشت شد و پاسپورتش توقیف گردید. وی دانشجوی دانشگاه اکسفورد در انگلستان می باشد. (موج سوم ۲۷/۳/۸۸)

۹ ـ موسی ساکت دبیر سازمان دانش آموختگان ایران اسلامی در استان آذربایجان شرقی و دبیر ستاد شهروند آزاد و امیر مردانی دانشجوی برق دانشگاه تبریز و دبیر ستاد دانشجویی مهدی کروبی در تبریز توسط مامورین امنیتی بازداشت شدند. (اخبار روز ۲۷/۳/۸۸)

۱۰ ـ بهرام بهرامیان دانشجوی دانشگاه صنعتی اصفهان توسط مامورین اداره اطلاعات بازداشت شد. (یاری نیوز ۲۷/۳/۸۸)

۱۱ ـ پیمان عارف دانشجوی محروم از تحصیل سه ستاره دانشگاه تهران و از فعالان کمیته دانشجویی جبهه ملی ایران، که در حال گذراندن خدمت سربازی است توسط دادستان نظامی بازداشت شد. (ادوارنیوز ۲۸/۳/۸۸)

۱۲ ـ علیرضا خوشبخت و زهرا توحیدی دانشجویان ستاره دار و از فعالین ستاد ۸۸ حامیان میرحسین موسوی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. (امیرکبیر ۲۹/۳/۸۸)

اخبار مربوط به خودکشی دانشجویان

۱ ـ یک دختر دانشجو در دانشگاه سیستان و بلوچستان و دختر دانشجوی دیگری در دانشگاه آزاد لاهیجان خودکشی کردند. از آغاز سال ۸۷ تاکنون ۸ دانشجو خودکشی کرده اند. در ۲۸ فروردین یک دانشجوی دکترای شیمی معدنی در دانشگاه بهشتی با خوردن سیانور خودکشی کرد. در اردیبهشت ماه یک دانشجوی دختر در رشته پزشکی، دو روز بعد از آنکه بخاطر بد حجابی در اصفهان بازداشت شده بود، دست به خودکشی زد. یک دختر ۲۱ ساله اهل کرج در حمام خوابگاه دانشگاه دامغان خود را حلق آویز کرد. یک دانشجوی دختر دانشگاه ملایر با خوردن قرص خودکشی کرد. (دویچه وله ۳/۴/۸۷)

۲ ـ سالار بهروزیان دانشجوی سال سوم رشته علوم سیاسی دانشگاه شیراز به علت فشارهای دکتر فرهاد قاسمی رئیس بخش علوم سیاسی، با اسلحه خودکشی کرد. دانشجویان دانشگاه شیراز می گویند: نهادهای امنیتی با ایجاد فشار بر خانواده این دانشجو سعی نموده اند مرگ وی را بصورت یک سانحه نشان دهند. (امیرکبیر ۲۰/۴/۸۷)

۳ ـ یک دانشجوی اهل کنگاور کرمانشاه، با ریختن یک شیشه الکل صنعتی خود را در مقابل کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران به آتش کشید، وی به بیمارستان منتقل گردید. (تابناک ۴/۱۲/۸۷)

۴ ـ نبی پیر محمدی دانشجوی ۲۲ ساله مقطع کارشناسی رشته مردم شناسی دانشگاه تهران که در بهمن ماه خود را از طبقه چهارم کتابخانه کوی دانشگاه تهران به پایین پرت کرده بود، در بیمارستان شریعتی تهران در گذشت. این دانشجو در حالی دست به خودکشی زده بود که قرار بود فردای آن روز در کمیته انضباطی بازجویی شود. (امیرکبیر ۱۵/۳/۸۸)

فیلترینگ سایتها و توقیف نشریات دانشجویی

۱ ـ نشریه دانشجوئی “سایان” به حکم کمیته ناظر بر نشریات دانشجوئی دانشگاه پیام نور اردبیل توقیف شد. (ساوالان سی ۱۹/۴/۸۷)

۲ ـ نشریه دانشجوئی ستارخان که در مورد مسائل و مشکلات آذربایجان و بصورت ماهنامه در دانشگاه تبریز منتشر میشد، توقیف شد. به گفته یکی از دانشجویان دانشگاه تبریز فشار نسبت به این نشریه دانشجوئی از زمان انتشار اولین شماره آن، وجود داشته است. بطوریکه نشریه پس از شماره دوم خود در آبان ۸۴ با سنگ اندازیهای مسئولین، به مدت ۶ ماه منع انتشار شد و پس از انتشار شماره سوم آن با شکایتهای رسمی حراست دانشگاه، جامعه اسلامی دانشجویان و اطلاعات سپاه پاسداران آذربایجان شرقی مواجه و در تابستان ۸۵ مدیر مسئول آن جهت دفاع از اتهامات به کمیته ناظر نشریات دانشگاه تبریز احضار شدند. ولی با وجود تبرئه و رفع اتهام همچنان از نشر مجدد آن ممانعت می گردد. وی افزود: اخیرا با پیگیری دانشجویان تبریز و مدیر مسئول آن، شماره چهارم این نشریه به همراه ویژه نامه ای در مورد اعتراضات دانشجویان در آذربایجان در خرداد ۸۷ منتشر شده بود که همان ویژه نامه بهانه ای برای توقیف آن شد. (امیرکبیر ۱/۵/۸۷)

۳ ـ مدیر مسئول نشریه “نوای نو” (ارگان خبری انجمن اسلامی دانشجویان سهند) به حکم کمیته انضباطی این دانشگاه به ۶ ماه محرومیت محکوم شد. (امیرکبیر ۲/۵/۸۷)

۴ ـ نشریه دانشجویی “بانو” پس از انتشار ۲ شماره به اتهام طرح مطالب موجب تضاد میان زن و مرد از طریق دفاع غیر شرعی از حقوق آنان در کمیته ناظر بر نشریات دانشجویان دانشگاه شیراز برای مدت ۳ ماه توقیف گردید. (امیر کبیر ۲/۷/۸۷)

۵ ـ نشریه دانشجویی « کیملیک» پس از انتشار ۱۰ شماره بدستور هیئت نظارت بر نشریات دانشجویی دانشگاه زنجان توقیف گردید. (سلام دمکرات ۲۹/۷/۸۷)

۶ ـ نشریه دانشجوئی “یولداش” به مدیر مسئولی مرتضی مرادی پس از انتشار ۵ شماره بدستور هیئت نظارت بر نشریات دانشجوئی زنجان توقیف گردید. (ساوالان سسی ۳/۸/۸۷)

۷ ـ در اولین جلسه شورای نظارت بر نشریات دانشجوئی دانشگاه سیستان و بلوچستان تعداد ۱۶ نشریه دانشجوئی اعم از سیاسی و علمی لغو امتیاز شدند. (امروز ۱۴/۸/۸۷)

۸ ـ نشریه دانشجویی “گام نو” نشریه دانشجویی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه اراک به مدیر مسئولی “حمید مشایخی” به حکم کمیته نظارت بر نشریات دانشجویی توقیف و انتشار آن تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام گردید. (امیر کبیر ۳/۹/۸۷)

۹ ـ نشریه دانشجوئی « اتوپیا » بدستور مدیر کل فرهنگی دانشگاه امیرکبیر به اتهام توهین به شخص رئیس جمهور توقیف و جمع آوری شد. از این نشریه تاکنون ۴ شماره منتشر شده بود. (امیرکبیر ۱۸/۹/۸۷)

۱۰ ـ امتیاز نشریه دانشجویی “بولود” که به زبانهای ترکی و فارسی منتشر می شد، بدستور شورای فرهنگی دانشگاه آزاد مهاباد لغو گردید. حجت الاسلام مهدی زارعی رئیس دفتر فرهنگ اسلامی از پذیرش مدیر مسئول جدید معرفی شده امتناع ورزیده و پذیرش وی را مشروط به پر کردن فرمهای اداره اطلاعات توسط هیات تحریریه نشریه کرده بود. طی ماههای گذشته نشریات دانشجویی فرهنگی آذربایجانی نسیم، اولوس، آراز، اوزلوک، اویانیش، ستارخان، کیملیک، یولداش، یاغیش، آیدین، گله جک، قیچاق، گونش، یارپاق، تلنگر، چنلی بئل، یاشیل یول، آنایورد، سحر و آچیق سوز همگی توقیف شده اند. (آمیر کبیر ۲۴/۹/۸۷)

۱۱ ـ نشریه دانشجویی “طاق بستان” به مدیر مسئولی اشکان مسیبیان به حکم علی بید مشکی رئیس کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی دانشگاه رازی کرمانشاه توقیف شد. (امیر کبیر ۱۳/۱۰/۸۷)

۱۲ ـ نشریه دانشجویی ترکی ـ فارسی “خلج” پس از انتشار دو شماره به اتهام قومیت گرایی و پان ترکیسم به حکم کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی دانشگاه یزد توقیف گردید. (امیر کبیر۲۱/۱۰/۸۷)

۱۳ ـ نشریه دانشجویی “نگاه نو” به اتهام توهین به مقدسات به حکم کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی برای مدت ۶ ماه توقیف گردید. (امیر کبیر ۲۹/۱۰/۸۷)

۱۴ ـ امتیاز نشریات دانشجوئی “پیک آزادی”، “ایران آرمانی”، “توتم”، “راه سوم”، “رهپویه”، “نسیم شمال”، “طلایه” و “ایده نو” به صاحب امتیازی انجمن های اسلامی دانشجویان دانشکده های پرستاری، پزشکی، پیراپزشکی، دندان پزشکی، داروسازی، مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی و بهداشت و تغذیه دانشگاه شیراز بدستور محمد هادی ایمانیه لغو گردید. (امیرکبیر ۳/۱۱/۸۷)

۱۵ ـ هفته نامه دانشجویی “پویش” به مدیر مسئولی حمید صحرائی به اتهام تشویش اذهان عمومی و توهین به مدیران دانشگاه بدستور دکتر خلج مدیر فرهنگی دانشگاه برای مدت ۳ ماه توقیف گردید. (امیر کبیر ۲۴/۱۱/۸۷)

۱۶ ـ نشریه دانشجویی ترکی ـ فارسی “یاغیش” به مدیر مسئولی امیر قهرمانی پیش از انتشار اولین شماره، بدستور شورای فرهنگی دانشگاه آزاد ارومیه توقیف گردید. (ساوالان سسی ۱۲/۱۲/۸۷)

۱۷ ـ امتیاز نشریه دانشجویی “کاکتوس” به مدیر مسئولی آرمان میرزایی بدستور هئیت نظارت بر نشریات دانشجویی دانشگاه رازی کرمانشاه لغو گردید. (امیرکبیر ۱۵/۱۲/۸۷)

۱۸ ـ نشریه دانشجوئی “هفت نون” به اتهام توهین به مقدسات بدستور هیئت نظارت بر نشریات دانشجوئی دانشگاه صنعتی اصفهان توقیف شد. (امیرکبیر ۲۷/۲/۸۸)

۱۹ ـ نشریات دانشجوئی “روزنه” و “گچ پژ” پس از انتشار ۲ شماره بدستور معاونت فرهنگی و به حکم کمیته ناظر بر نشریات دانشجوئی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای مدت یکسال توقیف شدند. (امیرکبیر ۲۷/۲/۸۸)

۲۰ ـ سایت خبری دانشگاه امیر کبیر برای هشتمین بار فیلتر شد. (امیرکبیر ۲/۳/۸۸)

جلوگیری از اجرای مراسم

۱ ـ مجوز فعالیت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت معلم به حکم حجت الاسلام مباشری، نماینده نهاد رهبری در هیئت نظارت بر دانشگاه لغو گردید. (ایسنا ۱۰/۶/۸۷)

۲ ـ مراسم شب شعر کردی در دانشگاه کردستان به دستور مسئولان حراست دانشگاه لغو گردید. این مراسم در حالی لغو شد که شعرا و مدعوین برای شرکت در آن جلو درب دانشگاه در انتظار ایستاده بودند.

(کانون دانشجویان مدافع حقوق بشر در کردستان ۱۱/۹/۸۷)

۳ ـ هیئت نظارت دانشگاه سهند تبریز با سخنرانی احمد زیدآبادی، عباس عبدی، مصطفی تاج زاده عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، علیرضا علوی تبار و حمیدرضا جلایی پور عضو جبهه مشارکت ایران به مناسبت روز دانشجو مخالفت کرد. (امیرکبیر ۱۳/۹/۸۷)

۴ ـ هیئت نظارت بر دانشگاه علوم پزشکی زنجان با سخنرانی بهاره هدایت و عباس حکیم زاده از اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت به مناسبت روز دانشجو مخالفت کرد. (امیرکبیر ۱۳/۹/۸۷)

۵ ـ هیئت نظارت بر تشکلهای دانشجوئی دانشگاه بیرجند با سخنرانی حسین مرعشی عضو حزب کارگزاران سازندگی به مناسبت روز دانشجو مخالفت کرد. رئیس دانشگاه اعلام کرد: حضور یک چهره منتقد دولت در شرایط کنونی به مصلحت نیست. (امیرکبیر ۱۴/۹/۸۷)

۶ ـ بدستور استانداری فارس و فرمانداری شیراز سخنرانی دکتر حبیب اله پیمان دبیرکل جنبش مسلمانان مبارز، بهاره هدایت مسئول روابط عمومی دفتر تحکیم وحدت و عباس حکیم زاده دبیر سیاسی دفتر تحکیم وحدت پیرامون روز دانشجو و جنبش دانشجوئی لغو گردید. (امیرکبیر ۱۵/۹/۸۷)

۷ ـ هیئت نظارت بر تشکلهای دانشجوئی دانشگاه ایلام با سخنرانی دکتر فاطمه صادقی و برگزاری تریبون آزاد به مناسبت روز دانشجو مخالفت کرد. (امیرکبیر ۱۵/۹/۸۷)

۸ ـ سخنرانی دکتر سهراب رزاقی در دانشگاه خلیج فارس بوشهر به مناسبت روز دانشجو بدستور مقامات دانشگاه لغو شد. (امیرکبیر ۱۶/۹/۸۷)

۹ ـ سخنرانی دکتر علیرضا رجائی عضو شورای فعالان ملی ـ مذهبی در دانشگاه صنعتی اصفهان به مناسبت روز دانشجو بدستور وزارت علوم لغو گردید. (امیرکبیر ۱۶/۹/۸۷)

۱۰ ـ بدستور مسئولین دانشگاه پیام نور سنندج مراسم تربیون آزاد دانشجویی به مناسبت روز دانشجو لغو گردید. (کانون دانشجویان مدافع حقوق بشر کردستان ۱۷/۹/۸۷)

۱۱ ـ سخنرانی علی محمد اسلامپور سردبیر هفته نامه “نوای وقت” چاپ کرمانشاه در مراسم روز دانشجو در دانشگاه آزاد کردستان به دستور مقامات دانشگاه لغو گردید. (موکریان نیوز ۱۸/۹/۸۷)

۱۲ ـ سخنرانی دکتر هرمیداس باوند سخنگوی جبهه ملی ایران و مهرداد رحیمی دبیر سابق کانون دانشجویان مسلمان به مناسبت روز دانشجو در دانشکده حقوق دانشگاه آزاد تهران مرکز به دستور مقامات امنیتی لغو گردید. (آزادنا ۲۳/۹/۸۷)

۱۳ ـ هیئت نظارت بر تشکلهای دانشجوئی دانشگاه رامین اهواز با سخنرانی هاشم آقاجری عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، بابک احمدی و ولی اله شجاع پوریان به مناسبت روز دانشجو و دکتر فاطمه صادقی به مناسبت روز جهانی نفی خشونت علیه زنان مخالفت کرد. (امیرکبیر ۲۵/۹/۸۷)

۱۴ ـ سخنرانی دکتر احمد زیدآبادی دبیر کل سازمان دانش آموختگان ایران در دانشگاه کرج به مناسبت روز دانشجو با عنوان “دانشگاه آخرین سنگر آزادی” به دستور مقامات امنیتی لغو گردید. (ادوارنیوز ۲۷/۹/۸۷)

۱۵ ـ مسئولان دانشگاه گرگان از سخنرانی مهدی کروبی دبیر کل حزب اعتماد ملی و نامزد دوره دهم انتخابات ریاست جمهوری در این دانشگاه جلو گیری بعمل آوردند. (اعتمادملی ۱۲/۱۲/۸۷)

۱۶ ـ مدیریت دانشگاه بوعلی سینا در همدان با حضور مهدی کروبی دبیر حزب اعتماد ملی و داوطلب دوره دهم ریاست جمهوری در این دانشگاه مخالفت کرد. (ایلنا ۱۳/۱۲/۸۷)

۱۷ ـ سعیده (کیانا) عبداللهی دانشجوی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان در خوابگاه حضرت زینب دچار حمله قلبی شده و با توجه به اینکه آمبولانس خوابگاه در محل حضور نداشت، درگذشت. مسئولان خوابگاه به دانشجویان اجازه نمی دهند با اورژانس تماس بگیرند و می گویند “اینجا تصمیم گیری با ما است” اورژانس دیر به محل می رسد و سعیده عبداللهی در میانه ی راه جان می سپارد. حراست دانشگاه با برگزاری مراسم ترحیم در نمازخانه دانشگاه مخالفت می کند. (فعالان حقوق بشر در ایران ۱۳/۱۲/۸۷)

۱۸ ـ سخنرانی مهدی کروبی دبیرکل حزب اعتماد ملی و نامزد انتخابات ریاست جمهوری در دانشکده خبر بدستور آشوری معاونت دانشجوئی دانشکده لغو گردید. (تریبون ۵/۲/۸۸)

۱۹ ـ سخنرانی مصطفی تاج زاده عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی در دانشگاههای علوم پزشکی و علم صنعت بدستور حسن آصفری فرماندار اراک لغو گردید. (نوروز ۳۰/۲/۸۸)

۲۰ ـ سخنرانی رحمت الله بیگدلی عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در دانشگاه سبزوار بدستور هیات نظارت بر تشکل های دانشجویی لغو گردید. (سحام نیوز ۵/۳/۸۸)

۲۱ ـ سخنرانی ایمان صدیقی دبیر سیاسی سابق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه بابل و مهدی کروبی در دانشگاه بابل به دستور مسئولین دانشگاه لغو شد. (امیرکبیر ۹/۳/۸۸)

۲۲ ـ هئیت نظارت دانشگاه بیرجند با سخنرانی های عبدالله رمضان زاده، آذر منصوری، رحمت الله بیگدلی، رضا نوروز زاده، سعید فکوری و فرشاد دولتی پور از اعضای ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی و مهدی کروبی مخالفت کردند. (امیرکبیر ۱۰/۳/۸۸)

انحلال نهادهای دانشجویی

۱ ـ مجوز انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز و علوم پزشکی توسط هئیت نظارت بر تشکل های این دانشگاه لغو شد. هئیت نظارت پیش از این اجازه نداده بود انتخابات شورای مرکزی این تشکل برگزار شود. در نهایت دفتر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز و علوم پزشکی نیز به دستور رئیس دانشگاه تبریز پلمپ شد. (دسترنج ۱۸/۵/۸۷)

۲ ـ به حکم هیئت نظارت بر دانشگاه سهند تبریز، فعالیتهای انجمن اسلامی دانشجویان این دانشگاه به مدت ۱۲ ماه تعلیق گردید. (امیرکبیر ۲۲/۷/۸۷)

۳ ـ محمد حسینی قائم مقام وزیر علوم گفت: در نامه هیات های مرکزی نظارت بر تشکلهای اسلامی دانشگاهیان وزارتین علوم و بهداشت، دفتر تحکیم وحدت طیف علامه غیر قانونی اعلام شده است. (ایسنا۸/۱۱/۸۷)

۴ ـ دفتر انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه نوشیروانی بدستور مسئولان دانشگاه پلمپ شد. (امیرکبیر ۱۷/۱۱/۸۷)

۵ ـ به حکم مهرنوش معتمدی آذر از اعضای ائتلاف رایحه خوش خدمت و دبیر هیات نظارت دانشگاه صنعتی خواجه نصیر، انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر غیرقانونی اعلام شد و دفتر این انجمن پلمپ گردید. (امیرکبیر ۲۱/۱۱/۸۷)

۶ ـ بدنبال سخنرانی استاد محمد مجتهد شبستری، دفتر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه اصفهان با اعتراض بسیج دانشجویی بدستور مسئولان دانشگاه پلمپ شد. (بامداد خبر ۶/۱۲/۸۷)

۷ ـ رضوانی معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: طیف علامه دفتر تحکیم وحدت به اتهام غیرقانونی بودن اجازه فعالیت ندارند. (برنا ۱۵/۱۲/۸۷)

۸ ـ انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان به دلیل برگزاری سخنرانی استاد محمد مجتهد شبستری به ۹ ماه تعلیق و به دلیل عدم اعلام برائت از همکاری با طیف علامه دفتر تحکیم وحدت، بدستور هیات نظارت بر تشکل های دانشجوئی دانشگاه اصفهان منحل اعلام گردید. (یاری نیوز ۲۴/۱۲/۸۷)

۹ ـ دفتر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی بابل بدلیل عدم اعلام برائت از همکاری با طیف علامه دفتر تحکیم وحدت، بدستور هیات نظارت بر تشکل های دانشجوئی دانشگاه بابل برای سومین بار پلمپ گردید. (امیر کبیر ۲۸/۱۲/۸۷)

۱۰ ـ بدستور هئیت نظارت بر تشکل های اسلامی دانشگاه شهرکرد فعالیت های انجمن اسلامی دانشجویان این دانشگاه برای مدت نامعلومی تعلیق گردید. (امیرکبیر ۱۹/۱/۸۸)

۱۱ ـ دفتر انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به دستور مسئولان دانشگاه پلمپ گردید. (فعالان حقوق بشر در ایران ۲۱/۳/۸۸)

احضار به کمیته های انضباطی

۱ ـ بیش از ۳۲ دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز از طرف حراست این دانشگاه تهدید شده اند که به خاطر کراوات زدن در جشن فارغ التحصیلی به کمیته انضباطی احضار خواهند شد و از فارغ التحصیلی آنها ممانعت به عمل خواهد آمد. (امیرکبیر ۱۲/۵/۸۷)

۲ ـ مهران عباس زاده دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت معلم اعلام کرد: بیش از ۴۰ نفر از دانشجویان به علت شرکت در تحصن ۴۰۰۰ نفری دانشجویان جهت محاکمه به کمیته انضباطی احضار شده اند. (امیرکبیر ۱/۶/۸۷)

۳ ـ نشریه دانشجوئی “راه سوم” پس از انتشار یک شماره به علت درج اخبار مربوط به دانشگاه زنجان و نشریه دانشجوئی “بانو” پس از انتشار دو شماره بدلیل چاپ عکس بدون روسری از سوسن تسلیمی، جهت بازجوئی به کمیته ناظر بر نشریات دانشجوئی دانشگاه علوم پزشکی شیراز احضار شدند. (خبرنامه شیراز ۱۳/۶/۸۷)

۴ ـ احسان مازندرانی دانشجوی دانشکده خبر دانشگاه جامع به کمیته انضباطی احضار شد. (ادوارنیوز ۲۷/۶/۸۷)

۵ ـ طیبه جهانگیرفام مسئول کمیته زنان و حقوق بشر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز و یاسر رحمانی مسئول کمیته سیاسی انجمن جهت بازجوئی به کمیته انضباطی احضار شدند. (اعتماد ۲۸/۶/۸۷)

۶ ـ نوید غفاری، امین درستی و اکبر حسن پور از فعالین سیاسی، دانشجوئی دانشگاه شیراز جهت بازجوئی به کمیته انضباطی احضار شدند. (امیرکبیر ۱۵/۷/۸۷)

۷ ـ مجتبی رزمی عضو سابق شورای انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده فنی، نعیم احمدی دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده علوم طبیعی، آیدین تیموری مدیر مسئول نشریه دانشجوئی “تلنگر” و وحید دهقان دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه تبریز، جهت بازجوئی به کمیته انضباطی احضار شدند. جرم این دانشجویان اعتراض به بازداشت فعالین دانشجوئی می باشد. (امیرکبیر ۲۲/۷/۸۷)

۸ ـ سحر یزدانی پور از فعالین دانشجویی دانشگاه شیراز و مدیر مسئول نشریه دانشجوئی توقیف شده “قاصدک” با ۳۰ مورد شکایت به اتهام مراوده با همسر خود در کمیته انضباطی مورد بازجوئی قرار گرفت. نامبرده بدلیل شرکت در تحصن های آذر ماه ۸۶ دانشگاه شیراز در کمیته انضباطی به دو ترم محرومیت از تحصیل بصورت تعلیقی محکوم شده بود. (ادوارنیوز ۲/۸/۸۷)

۹ ـ بدنبال برگزاری مراسم روز دانشجو در دانشگاه بوعلی سینای همدان، ۱۵ نفر از اعضای انجمن اسلامی دانشجویان بدستور حراست به کمیته انضباطی احضار شدند. (خبرنامه بوعلی سینا ۱۹/۹/۸۷)

۱۰ ـ شانزده دانشجوی دانشگاه شیراز بنامهای حمدالله نامجو، سعید خلعتبری، آرش روستایی، هادی الم لی، کاظم رضایی، جلیل رضایی، احمد کهنسال، سعید خسرو آبادی، لقمان قدیری، آرمین برازش، مجتبی شیخیان، عنایت تقوی، آلما رنجبر، افشین هوشنگ و عبدالله داوودیان پس از برگزاری روز دانشجو جهت بازجویی به کمیته انضباطی احضار شدند. (امیرکبیر ۲۷/۹/۸۷)

۱۱ ـ ۱۹ نفر از دانشجویان دانشگاه شیراز جهت بازجویی به کمیته انضباطی احضار شدند. اسامی تعدادی از دانشجویان احضار شده به این شرح است: نسیم دالوند، ندا اسکندری، فاطمه آقایی، محدثه محوی شیرازی، دلیر بار خدا، روح الله قاسمی، اسماعیل جلیل وند، یونس میر حسینی، امین درستی، احسان هاشمی، محسن زرین کمر، اسماعیل معدنچی، کامران محمدی، همت جهانشاهی و محمد امین کریمی. لازم به یادآوری است که هفته گذشته نیز ۱۶ دانشجو جهت بازجویی به کمیته انضباطی احضار شدند. اتهام تمامی این ۳۵ دانشجو شرکت در تجمعات ۱۶ آذر ماه در دانشگاه شیراز عنوان شده است. (امیرکبیر ۱/۱۰/۸۷)

۱۲ ـ شهناز میرحیدری، مهشید پور میرزایی و المیرا چتریان دانشجویان دانشگاه آزاد شهرری به اتهام عدم رعایت شئون دانشجویی جهت بازجویی به کمیته انضباطی احضار شدند. (فعالان حقوق بشر در ایران ۹/۱۰/۸۷)

۱۳ ـ امین نظری عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت و عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا همدان به کمیته انضباطی احضار شد. دکتر زلفی گل رئیس دانشگاه، امین نظری را به علت خبری کردن استفاده از گاز اشک آور در دانشگاه تهدید به اخراج از دانشگاه کرده است. (امیرکبیر ۹/۱۰/۸۷)

۱۴ ـ سیاوش حاتم دبیر انجمن اسلامی دانشجویان، محمد صیادی دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان، پوریا شریفیان، علی رضایی از اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا همدان و فرشاد دوستی پور فعال دانشجویی جهت بازجویی به کمیته انضباطی احضار شدند. (بوعلی سینا ۹/۱۰/۸۷)

۱۵ ـ علی تقی پور، معین اسلامی جم، محسن برزگر و حمید جهان تیغ دانشجویان دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل به اتهام برگزاری مراسم روز دانشجو و نقد دولت جهت بازجویی به کمیته انضباطی احضار شدند. (امیرکبیر ۱۴/۱۰/۸۷)

۱۶ ـ سعید فیض الله زاده، صادق شجاعی و مهدیه گلرو از فعالان دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی در کمیته انضباطی محاکمه شدند. این دانشجویان پس از ۱۸ ماه ممنوع الورودی به دانشگاه مجدد به کمیته انضباطی احضار شده بودند. (بامداد خبر ۲۶/۱۰/۸۷)

۱۷ ـ سیزده نفر از دانشجویان دانشگاه مازندان به اتهام برگزاری مراسم روز دانشجو و تجمع دوم دی ماه جهت بازجویی به کمیته انضباطی احضار شدند. رضا عرب دبیر تشکیلات انجمن اسلامی دانشجویان، علیرضا کیانی دبیر سیاسی انجمن، میلاد حسینی کشتان، سیاوش صفوی، آرنوش ازرحیمی، علی اصغر آینه وند، مهدی داودیان و علی نظری اعضای شورای مرکزی انجمن از جمله دانشجویان احضار شده به کمیته انضباطی هستند. تجمع دوم دی ماه در اعتراض به سوء مدیریت معاونت دانشجویی دانشگاه و مرگ دو دانشجوی دختر این دانشگاه در خوابگاه این دانشگاه بوده است. (ادوار نیوز ۲۸/۱۰/۸۷)

۱۸ ـ هشت دانشجوی دانشگاه سیستان و بلوچستان به جرم شرکت در تحصن صنفی، جهت بازجوئی به کمیته انضباطی احضار شدند. (ادوارنیوز ۱/۱۱/۸۷)

۱۹ ـ محمد صادق چناری از فعالان دانشجوئی دانشکده خبر به کمیته انضباطی احضار شد. (امیر کبیر ۳/۱۱/۸۷)

۲۰ ـ ایرج حکیم زاده و علی اصغر یاغی تبار دانشجویان دانشگاه مازندران به کمیته انضباطی احضار شدند. پیش از این ۱۳ دانشجوی دیگر این دانشگاه به اتهام برگزاری تجمع ۱۷ آذر و ۲ دی به کمیته انضباطی احضار شده بودند. (امیرکبیر ۶/۱۱/۸۷)

۲۱ ـ حمید رضا صحرایی مدیر مسئول هفته نامه دانشجویی “پویش” به اتهام شرکت در تجمع جلوی درب ریاست و هم چنین نوشتن در نشریات دانشجویی جهت بازجویی به کمیته انضباطی دانشگاه علم و صنعت احضار شد. (امیرکبیر ۶/۱۱/۸۷)

۲۲ ـ بیست نفر از دانشجویان دانشکده هنر دانشگاه تربیت معلم سبزوار جهت بازجویی به کمیته انضباطی احضار شدند. (امیرکبیر ۷/۱۱/۸۷)

۲۳ ـ محمد علمی، ایمان صدیقی، سیاوش سلیمی نژاد، علی کیایی و نیما نحوی دانشجویان دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل به کمیته انضباطی احضار شدند. (امیر کبیر ۷/۱۱/۸۷)

۲۴ ـ پانزده تن از دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر به علت شرکت در مراسم روز دانشجو با شکایت مسئولین دانشگاه تهران به کمیته انضباطی احضار شدند. (امیرکبیر ۲۷/۱۱/۸۷)

۲۵ ـ فرحناز تاجه میری، سیامن غیاثی، اشکان مسیبیان و محمد محمدی دانشجویان دانشگاه رازی کرمانشاه به کمیته انضباطی دانشگاه احضار شدند. (امیرکبیر ۶/۱۲/۸۷)

۲۶ ـ سمانه فضلعلی دانشجوی دانشکده علوم دانشگاه رازی کرمانشاه به کمیته انضباطی احضار شد.

(امیر کبیر ۱۹/۱۲/۸۷)

۲۷ ـ بیش از ۶۰ دانشجوی دانشگاه بهشتی به اتهام بد حجابی، عدم رعایت حریم روابط با نامحرم و پوشیدن چکمه به کمیته انضباطی دانشگاه احضار شدند.اکثریت دانشجویان احضار شده دختر هستند.

(جمهوریت ۲۵/۱۲/۸۷)

۲۸ ـ به علت اعتراض دانشجویان دانشگاه امیرکبیر به دفن بقایای کشته های جنگ ایران و عراق، ۵۰ نفر از دانشجویان به کمیته انضباطی احضار شدند. احکام صادره به این شرح است: ۱۵ ترم محرومیت از تحصیل با احتساب در سنوات، ۱۰ توبیخ کتبی با درج در پرونده و ۱۰ حکم احضار والدین به حراست دانشگاه. عده کثیری از دانشجویان همچنان ممنوع الورود به دانشگاه می باشند. (امیرکبیر ۲۷/۱۲/۸۷)

۲۹ ـ فاطمه حیدری، مهران عباس زاده، امین شجاع، محمد قدس، حمزه جوانمرد و تکتم نقدی از اعضای انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت معلم تهران به اتهام نشر اکاذیب، تشویش اذهان عمومی، اخلال در نظم دانشگاه، توهین به مسئولین و توهین به بینانگذاران بسیج به کمیته انضباطی احضار شدند. (امیرکبیر ۱۸/۱/۸۸)

۳۰ ـ صدرا بلوکی دانشجوی دانشگاه تربیت معلم تهران جهت بازجویی به کمیته انضباطی احضار شد. (امیرکبیر ۲۷/۱/۸۸)

۳۱ ـ پیام حیدرقزوینی دبیر تشکل اسلامی اصلاح طلب دانشگاه بین المللی خمینی قزوین و فرهاد کیاشمشکی دبیر واحد سیاسی این تشکل به اتهام توهین به رئیس حراست در جریان مراسم سخنرانی مهدی کروبی و بکار نبردن اسم خدا در سایت خبری این تشکل، جهت بازجوئی به کمیته انضباطی دانشگاه احضار شدند. (امیرکبیر ۲/۲/۸۸)

۳۲ ـ میلاد حسینی کشتان دبیر فرهنگی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه مازندران به دلیل شکایت حراست به کمیته انضباطی احضار شد (جمهوریت ۱۸/۲/۸۸)

۳۳ ـ مهران عباس زاده دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت معلم و امین شجاع عضو شورای مرکزی این انجمن برای سومین بار در سه ماه گذشته به کمیته انضباطی احضار شدند. تاکنون در رابطه با دستگیری شبنم مددزاده دانشجوی این دانشگاه طی ۸۵ روز گذشته ۶ نفر از اعضای انجمن اسلامی به کمیته انضباطی احضار شده اند. (امیرکبیر ۲۴/۲/۸۸)

۳۴ ـ پس از برگزاری تجمع تریبون آزاد دانشجوئی “برای آزادی” در طی یک هفته اخیر بیش از ۱۰ دانشجوی دانشگاه امیرکبیر به کمیته انضباطی احضار شده اند. همچنین تعداد دیگری از دانشجویان به حراست دانشگاه احضار و توسط نیروهای امنیتی مورد بازجوئی قرار گرفته اند. (امیرکبیر ۲۷/۲/۸۸)

۳۵ ـ بهروز احمد فر دانشجوی رشته جامعه شناسی دانشگاه تهران و از اعضای ستاد دانشجویی مهدی کروبی به کمیته انضباطی دانشگاه احضار شد. (تربیون ۱۳/۳/۸۸)

احکام صادر شده توسط کمیته های انضباطی

۱ ـ متین مشکین دانشجوی مقطع دکترای برق و نایب دبیر اسبق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیر کبیر در آستانه دفاع از پایان نامه دکترای خویش به حکم علیرضا رهائی رئیس انتصابی، از دانشگاه اخراج شد. (امیر کبیر ۴/۴/۸۷)

۲ ـ مرتضی اشرفی مدیر مسئول نشریه دانشجوئی “رها” وابسته به انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان به حکم کمیته انضباطی به ۲ ترم محرومیت از تحصیل محکوم شد. (امیر کبیر ۷/۴/۸۷)

۳ ـ ۳۷ دانشجوی دانشگاه تبریز به علت شرکت در تحصن ۶ تیر در کمیته انضباطی به محرومیت از تسهیلات رفاهی، خوابگاه، توبیخ کتبی با درج در پرونده محکوم شدند. یکی از دانشجویان بنام نادر مهدقره باغ دانشجوی مهندسی برق به یک ترم محرومیت از تحصیل محکوم شد. (امیرکبیر ۲۳/۴/۸۷)

۴ ـ الهه رادمهر دانشجوی شهرسازی دانشگاه ارومیه به علت پیگیری وضعیت برادرش سجاد رادمهر، دانشجوی زندانی، ۲ بار به کمیته انضباطی احضار و از سوی مسئولین دانشگاه مورد تهدید قرار گرفت. (امیرکبیر ۱/۵/۸۷)

۵ ـ صاحب امتیاز، مدیر مسئول و سردبیر نشریه دانشجوئی “نوبهار” چاپ دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد، بدون هیچگونه بررسی در کمیته نظارت بر نشریات و یا حتی کمیته انضباطی تنها با دستور شفاهی مصطفی بهمنیار رئیس این دانشگاه برای مدتی نا مشخص از تحصیل محروم شدند. (کمیته گزارشگران حقوق بشر ۷/۵/۸۷)

۶ ـ سیروان فرخزادی عضو انجمن اسلامی دانشگاه تربیت معلم کرج، امین آریا، محمد شریفی، فاروق معروفی، امیر سالاری، عباس رشیدی، مصلح فتاح پور، خانم صداقتی دانشجویان دانشگاه تربیت معلم کرج به علت حضور در تجمع اعتراضی در خرداد ۸۷ این دانشگاه به حکم کمیته انضباطی به دو ترم تعلیق از تحصیل محکوم شدند. لازم به یاد آوریست که در طی تعطیلات تابستانی بیش از ۴۰ تن از دانشجویان دانشگاه تربیت معلم کرج به کمیته انضباطی احضار شده اند. (دسترنج ۱۸/۵/۸۷)

۷ ـ فرشید آذرنیوش دانشجوی رشته فقه و حقوق اسلامی دانشگاه بین المللی خمینی قزوین، بصورت غیابی در کمیته انضباطی دانشگاه به یک ترم تعلیق از تحصیل، بدون احتساب سنوات محکوم شد. (امیرکبیر ۲۲/۶/۸۷)

۸ ـ علی داوودی دانشجوی حسابداری دانشگاه اصفهان و از دانشجویان آزادی خواه و برابری طلب به همراه مازیار معصومی دیگر دانشجوی دانشگاه اصفهان، از سوی کمیته انضباطی به دو ترم تعلیق از تحصیل با احتساب سنوات محکوم شدند. (کمیته گزارشگران حقوق بشر ۳۰/۶/۸۷)

۹ ـ زینب کوشکی، محمد کریمی و محمد نوروزی دانشجویان دانشگاه لرستان از سوی کمیته انضباطی این دانشگاه به علت حضور در تجمع اعتراضی اردیبهشت ماه ۸۷ که بدنبال مرگ یک دختر دانشجو در خوابگاه دخترانه فاطمیه صورت گرفت، بترتیب به دو ترم و یک ترم محرومیت از تحصیل و استفاده از امکانات رفاهی دانشگاه محکوم شدند. (امیرکبیر ۳۱/۶/۸۷)

۱۰ ـ سورنا هاشمی، بهرام واحدی و علیرضا فیروزی از اعضای انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه زنجان به علت شرکت در تحصن دانشجویی خرداد ماه دانشگاه زنجان، از انتخاب واحد و ادامه تحصیل محروم شدند. مسئولین دانشگاه از هر گونه پاسخگویی در این رابطه خودداری می کنند. (کمیته گزارشگران حقوق بشر ۳/۷/۸۷)

۱۱ ـ امیر حسین فتوحی دانشجوی دانشگاه پزشکی هرمزگان بدلیل شرکت در تحصن ۹ خرداد سال جاری و مصاحبه با تلویزیون صدای امریکا، در کمیته انضباطی بصورت غیابی به ۲ ترم تعلیق از تحصیل محکوم شد. (کمیته گزارشگران حقوق بشر ۷/۷/۸۷)

۱۲ ـ کورش جنتی دانشجوی رشته ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبایی از تحصیل در این دانشگاه محروم شد. وی پیش از این در دو حکم جداگانه به ۳ ترم محرومیت از تحصیل محکوم شده بود. مجید دری و علیرضا موسوی دو دانشجوی دیگر دانشگاه ادبیات در کمیته انضباطی به مدت دو سال ونیم از تحصیل محروم شدند. گفتنی است در طول ۳ سال ریاست حجت الاسلام شریعتی در دانشگاه علامه بیش از ۷۰ ترم حکم محرومیت از تحصیل برای دانشجویان منتقد این دانشگاه صادر شده است. (امیرکبیر ۱۱/۷/۸۷)

۱۳ ـ هشت دانشجوی دانشگاه اصفهان در کمیته انضباطی محکوم شدند. احکام صادره و رای نهائی کمیته انضباطی به شرح ذیل اعلام گردید: ارسلان صادقی مدیر مسئول نشریه دانشجوئی “اشتراک” یک ترم محرومیت از تحصیل. نرگس شریفی مدیر مسئول نشریه دانشجوئی “دریچه” توبیخ کتبی به همراه درج در پرونده. زویا شکوهی مدیرمسئول نشریه دانشجوئی “طلوعی دیگر” توبیخ کتبی به همراه درج در پرونده. حسین سرشومی مدیر مسئول نشریه دانشجوئی “امید فردا” توبیخ کتبی به همراه درج در پرونده.آرش انواری توبیخ کتبی همراه با درج در پرونده. مژده سمائی از دانشجویان “آزادیخواه و برابری طلب” یک ترم محرومیت از تحصیل و ممنوع الورود شدن به خوابگاه و دانشگاه. علیرضا داوودی از دانشجویان “آزادیخواه و برابری طلب” دو ترم محرومیت از تحصیل و ممنوع الورود شدن به خوابگاه و دانشگاه. مازیار معصومی از دانشجویان “آزادیخواه و برابری طلب” دو ترم محرومیت از تحصیل و ممنوع الورود شدن به خوابگاه و دانشگاه. (فعالان حقوق بشر در ایران ۲۱/۷/۸۷)

۱۴ ـ امین ریاحی، مهدی خسروی و حمید رضا خانی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد در کمیته انضباطی دانشگاه به ترتیب به یک ترم تعلیق از تحصیل، محرومیت دایم از خوابگاه و مرخصی اجباری محکوم شدند. این سه دانشجو در ۹ شهریور از محل سکونت خود واقع در بجنورد، شیروان و کرج توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند. (امیر کبیر ۲۶/۷/۸۷)

۱۵ ـ افشین اکبریان مدیر مسئول نشریه دانشجویی “هیس” و از اعضای هئیت موسس کانون طنز به همراه ۳ دانشجوی دیگر دانشگاه یزد به علت گزارش های میبدی رئیس دانشگاه یزد، به اتهام نداشتن صلاحیت با رای ستاد رد گزینش سازمان سنجش از تحصیل در دانشگاه یزد محروم شدند.این دانشجویان از فعالین نشریات دانشجویی و تشکل های سیاسی هستند. نشریات “کتیبه”، “فاصله” و نشریه طنز “هیس” توسط این دانشجویان چاپ می شد. (امیرکبیر ۲۶/۷/۸۷)

۱۶ ـ ناهید افراسیابی، حمدالله نامجو، سحر یزدانی و اسماعیل جلیلوند مدیران مسئول نشریات دانشجویی “رهگذر”، “متن”، “قاصدک” و “عصیان” در کمیته انضباطی دانشگاه شیراز از تحصیل محروم شدند. ناهید افراسیابی و حمدالله نامجو هر کدام به دو ترم محرومیت از تحصیل محکوم شدند که یک ترم آن اجرایی و ترم دیگر آن معلق است. سحر یزدانی و اسماعیل جلیلوند هر کدام به دو ترم محرومیت از تحصیل محکوم شدند، که به صورت معلق می باشد. ۵۰ نفر از دانشجویان دختر پس از اعتراضات دانشجویان به حضور علی لاریجانی رئیس مجلس در این دانشگاه، به اتهام بدحجابی در کمیته انضباطی مورد بازجویی قرار گرفتند. همچنین ۳ دانشجوی دختر به بهانه بدحجابی از دانشگاه اخراج شده اند. (امیرکبیر ۵/۸/۸۷)

۱۷ ـ میلاد اسدی، مهدی عباس زاده، بهنام صفری، علی پرویز و عباس صمدبابائی دانشجویان دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی به علت در دست داشتن پلاکاردهائی در اعتراض به سخنرانی رحیم پورازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، توسط کمیته انضباطی به ۸ ترم محرومیت از تحصیل محکوم شدند. سه دانشجوی اول هر کدام به دو ترم و نفرات چهارم و پنجم هرکدام به یک ترم محرومیت از تحصیل بدون احتساب سنوات محکوم گردیدند. (ادوارنیوز ۱۸/۸/۸۷)

۱۸ ـ رضا نگهداری دانشجوی حقوق دانشگاه تهران با حکم جدید کمیته انضباطی به دو ترم محرومیت از تحصیل با احتساب سنوات و محرومیت از کلیه امکانات رفاهی و خوابگاهی محکوم شد. همچنین نامبرده به پرداخت خسارت وارده به دانشگاه تهران در تجمعات بهمن ماه گذشته کوی دانشگاه نیز محکوم شده است. مجموع سنوات محرومیت وی به ۳ ترم رسیده است. (امیرکبیر ۱۱/۹/۸۷)

۱۹ ـ کاظم رضایی، سعید خلعتبری، عبدالجلیل رضایی، عنایت تقوی و دو تن دیگر از دانشجویان دانشگاه شیراز به اتهام توهین به شعائر اسلامی یا ملی و ارتکاب اعمال بر ضد نظام جمهوری اسلامی در کمیته انضباطی هر کدام به دو ترم محرومیت از تحصیل با احتساب سنوات و ارجاع پرونده کمیته انضباطی مرکزی در وزارت علوم محکوم شدند. همچنین آرش روستایی، هادی الم لی و حمدالله نامجو به اتهام ایجاد بلوا و آشوب در محیط دانشگاه، توهین به شعائر اسلامی یا ملی و ارتکاب اعمالی بر ضد نظام در کمیته انضباطی دانشگاه شیراز هر کدام به یک ترم محرومیت از تحصیل با احتساب سنوات و ارجاع پرونده به کمیته انضباطی مرکزی محکوم شدند. این دانشجویان به علت شرکت در مراسم روز دانشجو با شکایت دانشجویان بسیجی محکوم شده اند. (امیر کبیر ۱۰/۱۰/۸۷)

۲۰ ـ محسن زرین کمر، اکبر حسن پور، لقمان قدیری، افشین هوشنگ و آلما رنجبر دانشجویان دانشگاه شیراز به اتهام توهین به شعائر اسلامی یا ملی و ارتکاب اعمالی بر ضد نظام جمهوری اسلامی در کمیته انضباطی هر کدام به دو ترم ممنوعیت از تحصیل با احتساب سنوات و ارجاع پرونده به کمیته انضباطی مرکزی محکوم شدند. امین کریمی و آرمین برازش هر کدام به یک ترم ممنوعیت از تحصیل و امین درستی به توبیخ کتبی با درج در پرونده محکوم شدند. جرم محسن زرین کمر انتقاد از مسئولین نظام از جمله در سخنرانی علی لاریجانی در دانشگاه شیراز می باشد. (امیرکبیر ۱۲/۱۰/۸۷)

۲۱ ـ طیبه جهانگیرفام، سعادت دلفانی، نادر دیناری، مجتبی وکیلی و محسن فخری از اعضای انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شیراز بدستور محمد هادی ایمانیه رئیس دانشگاه برای مدت یک ماه به تمامی فضای دانشگاه از جمله خوابگاه ممنوع الورود شدند. همچنین یاسر رحمانی به مدت ۲ ماه ممنوع الورود گردید. (امیرکبیر ۲۳/۱۰/۸۷)

۲۲ ـ امین نظری و سیاوش حاتم دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا همدان به جرم برگزاری مراسم روز دانشجو در کمیته انضباطی به یک ترم تعلیق از تحصیل با احتساب در سنوات محکوم شدند. (بوعلی سینا ۱/۱۱/۸۷)

۲۳ ـ عزت الله تربتی دبیر سیاسی و حبیب فرخزادی نایب دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دمکراسی خواه دانشگاه تهران به جرم شرکت در مراسم اعتراضی روز دانشجو در کمیته انضباطی به دو ترم محرومیت از تحصیل با احتساب در سنوات و عدم اجازه ورود به دانشگاه در طول دوران محرومیت محکوم شدند. (امیرکبیر ۳/۱۱/۸۷)

۲۴ ـ بهرام واحدی و سورنا هاشمی از دانشجویان دانشگاه زنجان که به اتهام افشای رسوایی اخلاقی معاونت دانشجویی دانشگاه در خرداد ماه بازداشت شده بودند به همراه علیرضا فیروزی بدستور نهادهای امنیتی از تحصیل محروم شدند. (روز آنلاین ۵/۱۱/۸۷)

۲۵ ـ محسن بزرگر، احمد محمد نیا و حسام باقری دانشجویان دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل به اتهام ایجاد آشوب و اغتشاش ممنوع الورود به دانشگاه شدند. (امیر کبیر ۷/۱۱/۸۷)

۲۶ ـ علی باقری دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان، کامران جلیل عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان، ابراهیم اسکافی مدیر مسئول نشریه دانشجوئی “پنجره”، علی نمازی مدیر مسئول نشریه “شورا”، شهریار حسین بر مدیر مسئول نشریه دانشجوئی “سیاه و سپید”، علی صالحی، صابر رستاد و میلاد همتی پور بدستور مسئولان دانشگاه ممنوع الورود شدند. (اخبار روز ۱۱/۱۱/۸۷)

۲۷ ـ نورالله ایدی عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه ایلام به اتهام تحریک دانشجویان و اخلال در برنامه های دانشگاه از سوی شورای انضباطی تجدید نظر به یک ترم محرومیت از تحصیل محکوم شد. (امیرکبیر ۱۳/۱۱/۸۷)

۲۸ ـ احسان مازندرانی فعال دانشجوئی دانشکده خبر در کمیته انضباطی به یک ترم محرومیت از تحصیل با احتساب سنوات محکوم شد. (امیرکبیر ۱۶/۱۱/۸۷)

۲۹ ـ چهار دانشجوی دانشگاه سیستان و بلوچستان، جهت بازجوئی به کمیته انضباطی دانشگاه احضار شدند. قبلا ۱۱ دانشجو در کمیته انضباطی محاکمه شده بودند که ۸ نفر از آنها ممنوع الورود به دانشگاه شده بودند. (امیرکبیر ۲۷/۱۱/۸۷)

۳۰ ـ سجاد حسینی فخر مدیر مسئول نشریه دانشجوئی “خانه متروک” به اتهام اعتراض به عملکرد ریاست دانشگاه، در کمیته انضباطی دانشگاه علم و صنعت به یک ترم محرومیت از تحصیل به صورت معلق، توبیخ کتبی و درج در پرونده محکوم شد. (امیرکبیر ۲۸/۱۱/۸۷)

۳۱ ـ یازده نفر از دانشجویان دانشگاه صنعتی بابل به علت برگزاری مراسم روز دانشجو در کمیته انضباطی این دانشگاه محکوم شدند. احکام صادره دانشجویان به این شرح می باشد: علی تقی پور به یک ترم محرومیت از تحصیل با احتساب سنوات، حمیدرضا جهان تیغ و محسن برزگر هرکدام به یک ترم محرومیت از تحصیل بدون احتساب سنوات، معین اسلامی جم، علی کیایی، احمد محمد نیا، سیاوش سلیمی نژاد، ایمان صدیقی، نیما نحوی، محمد علمی و حسام الدین باقری به توبیخ با درج در پرونده محکوم شدند. (امیرکبیر ۲/۱۲/۸۷)

۳۲ ـ یازده دانشجوی دانشگاه شیراز به اتهام شرکت در تجمع روزهای ۱۵، ۱۶ و ۲۰ دی ماه در این دانشگاه در کمیته انضباطی محکوم شدند. احکام صادره به این شرح می باشد: امین درستی به ۲ ترم محرومیت از تحصیل، راضیه جعفری، شکوه وصیلی، زهرا فتاحی زاده، اسماعیل جلیلوند، یونس میرحسینی، عبدالله داودیان، امین کریمی، علی شیدایی، اسماعیل معدنچی و سعید خسرو آبادی هر کدام به یک ترم محرومیت از تحصیل محکوم شدند. پرونده اسماعیل جلیلوند به کمیته انضباطی مرکزی ارجاع داده شده است. همچنین پرونده ۵ دانشجو به اسامی کاظم رضایی، حمدالله نامجو، جلیل رضایی، هادی الم الی و نوید غفاری به علت شرکت در تربیون آزاد ۱۸ آذر به کمیته انضباطی مرکزی ارجاع شده است. احکام صادره برای کاظم رضایی و آرش روستایی به منزله حکم اخراج از دانشگاه می باشد. کاظم رضایی که برای شرکت در جلسه سخنرانی احسان شریعتی به کتابخانه خوارزمی دانشگاه شیراز رفته بود توسط حراست مورد ضرب و شتم قرار گرفته و بدستور دادسرای ناحیه ۲ شیراز به اتهام اخلال در نظم دانشگاه بازداشت گردید. (امیرکبیر ۵/۱۲/۸۷)

۳۳ ـ سعادت دلفانی، سید محسن فخری و دیندار دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز در کمیته انضباطی هر کدام به دو ترم محرومیت قطعی از تحصیل، طیبه جهانگیرفام و مجتبی وکیلی هر کدام به یک ترم محرومیت قطعی از تحصیل و یک ترم محرومیت معلق محکوم شدند. همچنین طی این حکم دانشجویان از خوابگاه محروم شده اند. (وبلاگ آزادی و برابری ۱۲/۱۲/۸۷)

۳۴ ـ سه دانشجوی دختر دانشگاه سیستان و بلوچستان در کمیته انضباطی به توبیخ کتبی و درج در پرونده و حذف یک نیم سال تحصیلی بدون احتساب سنوات که به صورت تعلیقی اجرا خواهد شد، محکوم شدند. (ادوار نیوز ۱۲/۱۲/۸۷)

۳۵ ـ جمال رحمانی دانشجوی رشته مهندسی صنایع دانشگاه آزاد دهاقان اصفهان به اتهام عضویت در سازمان های حقوق بشری، شرکت در تجمعات غیرقانونی دانشجویی و جمع آوری امضاء برای آزادی فرزاد کمانگر از زندان، از دانشگاه اخراج شد. (فعالان حقوق بشر در ایران ۱۳/۱۲/۸۷)

۳۶ ـ هشت دانشجوی دانشگاه سیستان و بلوچستان که به علت شرکت در تحصن دانشجویی آبان ماه ۸۷ از سوی کمیته انضباطی دانشگاه محکوم شده بودند، احکام قطعی خود را دریافت کردند.پنج تن از این دانشجویان تعهد داده اند در آینده فقط درس بخوانند و فعالیتی صنفی یا سیاسی نداشته باشند، می توانند به تحصیل خود ادامه بدهند. سه تن از دانشجویان بنامهای علی باقری دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده ادبیات، دو ترم محرومیت از تحصیل و تبعید به دانشگاهی دیگر، کامران جلیل عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده ادبیات به دو ترم محرومیت از تحصیل و امین صالحی عضو انجمن اسلامی دانشکده مهندسی به یک ترم محرومیت از تحصیل با احتساب سنوات و یک ترم هم به صورت تعلیق محکوم شدند. این ۸ دانشجو دست اندرکاران نشریه های دانشجویی “کاغذ اخبار”، “پنجره”، “شورا”، “سیاه وسفید” بودند. علی باقری که برای جمع آوری وسایل خود به خوابگاه دانشگاه مراجعه کرده بود توسط حراست مورد ضرب و شتم قرار گرفت و به علت شدت جراحات وارده در بیمارستان بستری گردید. (امیرکبیر۱۸ و ۱۹/۱۲/۸۷)

۳۷ ـ تعدادی از فعالان صنفی دانشگاه بهشتی تهران به علت شرکت در اعتصاب غذا در کمیته انضباطی دانشگاه محکوم شدند. اسامی دانشجویان و مدت محکومیت شان به این شرح است: کتایون رحیمی به اتهام اغتشاش و اخلال در نظم دانشگاه، عدم رعایت حجاب و اعتقاد به بهائیت اخراج از دانشگاه، نیلوفر صادقی و بهمن هیوه چی به اتهام اخلال در نظم دانشگاه و تحریک دانشجویان به اغتشاش ۱ ترم تعلیق با احتساب سنوات، غلامرضا مدنیان وکیل پایه یک دادگستری و دانشجوی دکترای حقوق به اتهام ارتباط با گروههای سیاسی ممنوع الورود به دانشگاه و ارسال پرونده به کمیته انضباطی مرکزی، زهرا کریمی راد، آیلر توسلی، ناهید مبینی، شهرزاد محمدیان، صابر بذرافشان، امیررضا محمدی و احسان ملک حسینی به دلیل حضور فعال در اعتصاب غذا تذکر کتبی با ذکر در پرونده و محروم از خدمات رفاهی. بیش از ۲۰ دانشجو هم تذکر شفاهی و اخطار کتبی دریافت نمودند. (امیرکبیر ۲۶/۱۲/۸۷)

۳۸ ـ به علت اعتراض دانشجویان دانشگاه امیرکبیر به دفن بقایای کشته های جنگ ایران و عراق، ۵۰ نفر از دانشجویان به کمیته انضباطی احضار شدند. احکام صادره به این شرح است: ۱۵ ترم محرومیت از تحصیل با احتساب در سنوات، ۱۰ توبیخ کتبی با درج در پرونده و ۱۰ حکم احضار والدین به حراست دانشگاه. عده کثیری از دانشجویان همچنان ممنوع الورود به دانشگاه می باشند. (امیرکبیر ۲۷/۱۲/۸۷)

۳۹ ـ ایمان صدیقی دبیر سیاسی سابق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی بابل و حسام باقری عضو کنونی شورای مرکزی انجمن مذکور به اتهام اخلال در نظم و برنامه های دانشگاه در کمیته انضباطی هر کدام به یک ترم تعلیق از تحصیل با احتساب در سنوات محکوم شدند. همچنین حمید رضا جهان تیغ و علی کیایی دو دانشجوی دیگر این دانشگاه به اتهام اخلال در نظم و برنامه های دانشگاه در کمیته انضباطی به توبیخ کتبی و درج در پرونده و ممنوعیت استفاده از امکانات رفاهی نظیر خوابگاه محروم شدند. این دانشجویان به همراه تعدادی دیگر با همین اتهام ۳ هفته پیش در کمیته انضباطی محکوم شده بوند. (امیرکبیر۲۸/۱۲/۸۷)

۴۰ ـ آرش کوهی دبیر سابق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد به جرم انتقاد از حراست دانشگاه در کمیته انضباطی تجدید نظر به توبیخ کتبی و درج در پرونده محکوم شد. (امیرکبیر ۱۸/۱/۸۸)

۱۹ ـ محمد کاظمی و نیما فرازمند دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان در کمیته انضباطی به یک ترم تعلیق از تحصیل محکوم شدند. همچنین یک دانشجوی دیگر بنام حمیدرضا پورسلیمی به اخطار کتبی و درج در پرونده محکوم شد. (اعتماد ۳۱/۱/۸۸)

۴۱ ـ هدایت غزالی دانشجوی رشته روان شناسی در مقطع کارشناسی دانشگاه علامه و صباح نصیری دانشجوی رشته علوم سیاسی در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه تهران از ادامه تحصیل محروم شدند. این دو دانشجو در تیر ماه ۸۶ به اتهام تبلیغ علیه نظام و شرکت در تجمع غیر قانونی روز جهانی زبان مادری، هر یک به ۱۸ ماه حبس تعزیری محکوم شده بودند، پس از طی کردن دوران محکومیت خود در دی ماه سال ۸۷ از زندان آزاد شدند. (سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان ۲۱/۲/۸۸)

۴۲ ـ مامورین انتظامات و حراست دانشگاه امیرکبیر از ورود ۳۵ دانشجوی این دانشگاه به کلاسهای درس جلوگیری بعمل آوردند و اعلام کردند، دانشجویان ممنوع الورود شده اند. دانشجویان دانشگاه امیرکبیر با برگزاری تربیون آزاد دانشجویی “برای آزادی” نسبت به بازداشت دانشجویان و ممنوع الورود شدن آنها اعتراض کردند. (امیرکبیر ۲۲/۲/۸۸)

۴۳ ـ هفت نفر از دانشجویان شرکت کننده در تجمع اعتراضی دانشکده پزشکی دانشگاه زنجان در کمیته انضباطی به تذکر شفاهی، یک نفر توبیخ کتبی، یک نفر ۶ ماه تعلیق معلق و یک نفر ۶ ماه تعلیق محکوم شدند. جرم این ده دانشجو اعتراض به تبعید دبیر انجمن اسلامی دانشجویان این دانشگاه می باشد.

(امیرکبیر ۲۹/۲/۸۸)

محرومیت از تحصیل

۱ ـ ابراهیم رشیدی شاعر و نویسنده آذربایجانی، مدیر مسئول اسبق نشریه دانشجوئی “الدوز”، سردبیر نشریه “بولوت” و عضو هیئت مدیره تحریریه نشریات “باخیش” و “اویانیش” به اتهام عدم صلاحیت عمومی و بدستور سازمان سنجش از تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد محروم شد. نامبرده در حال سپری کردن ۵ ماه محکومیت خود در زندان ارومیه می باشد. (امیرکبیر ۹/۶/۸۷)

۲ ـ پویان محمودیان، علی صابری و ناصر پویافر بدلیل فعالیتهای دانشجوئی از ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد محروم شدند. پویان محمودیان دانشجوی دانشگاه امیرکبیر قبلا بمدت ۷۴ روز در بازداشت بوده و سپس با قرار وثیقه ۸۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد. نامبرده در آزمون کارشناسی ارشد سال ۸۷ شرکت کرده و با وجود اخذ کارنامه و موفقیت در کسب رتبه ممتاز ۶ از ادامه تحصیل محروم شده است. (امیرکبیر ۱۶/۶/۸۷)

۳ ـ حمید ضیائی دبیر سابق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه ایلام به اتهام نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی با شکایت مدعی العموم در دادگاه انقلاب ایلام به پرداخت ۵۰۰۰۰ تومان جریمه نقدی محکوم شد. (امیرکبیر ۱۸/۶/۸۷)

۴ ـ پیمان عارف دانشجوی رتبه برتر کنکور کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه تهران، به اتهام ارتباط گسترده سیاسی و فعالیت در جبهه ملی ایران بار دیگر از تحصیل محروم شد. او ۳ سال پیش در آستانه دفاع از پایان نامه کارشناسی ارشد خود و فارغ التحصیلی، به حکم وزارت اطلاعات از سوی هیئت مرکزی گزینش استاد و دانشجو از تحصیل محروم شد. وی امسال در دانشگاه بهشتی بصورت مشروط و سپردن تعهد برای عدم فعالیت سیاسی، پذیرفته شد بود، اما ۳ روز مانده به آغاز سال تحصیلی بدستور وزارت اطلاعات ثبت نام وی منتفی شد. (کمیته گزارشگران حقوق بشر ۴/۷/۸۷)

۵ ـ سیامک کریمی دانشجوی رشته حقوق دانشگاه بوعلی سینا همدان که در سال ۸۵ علی رغم کسب رتبه های ۱۷ و ۶۶ بدلیل تعلق ۳ ستاره به وی اجازه تحصیل در دانشگاه را نیافت. در کنکور کارشناسی ارشد سال جاری در دانشگاههای دولتی و آزاد شرکت کرده و قبول شده بود ولی به دستور وزارت اطلاعات دانشگاه های آزاد و دولتی از پذیرش وی و سایر دانشجویان ستاره دار سال ۸۵ خود داری می کنند. نوربخش رئیس گزینش سازمان سنجش به نامبرده گفته: تا وقتی مشکل آزمون سال ۸۵ این دانشجو حل نشود، مابقی آزمون های دولتی نیز همان سرنوشت را خواهند داشت. (ادوارنیوز ۲۲/۷/۸۷)

۶ ـ شیوا نظرآهاری فارغ التحصیل رشته عمران دانشگاه آزاد- واحد تهران جنوب، فعال حقوق بشر با مراجعه به سازمان سنجش، مطلع شد که نامش بدستور وزارت اطلاعات در لیست دانشجویان ممنوع التحصیل قرار گرفته و لذا امکان ثبت نام برای کارشناسی ارشد را ندارد. (کمیته گزارشگران حقوق بشر ۲۳/۷/۸۷)

۷ ـ علی تقی پور و عمید مشرف زاده دانشجویان دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل بدستور گزینش سازمان سنجش از ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد محروم شدند. (امیر کبیر ۲۷/۷/۸۷)

۸ ـ محمد صالح ایومن دانشجوی علوم سیاسی دانشگاه تهران به اتهام شرکت در تجمع روز دانشجو، اقدام علیه امنیت کشور از طریق فعالیت تبلیغاتی علیه نظام، اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور و ارتباط با احزاب کردستانی در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ۴ سال زندان محکوم شد. نامبرده بصورت غیرعلنی و بدون حضور هیئت منصفه در دادگاه محاکمه شده است. حکم اخراج قطعی وی از دانشگاه نیز صادر شده است. این دانشجوی دانشگاه تهران در ۱۸ آذر ۸۶، روز دانشجو، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از ۹۲ روز با قرار وثیقه ۸۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شده بود. (امیرکبیر ۹/۸/۸۷)

۹ ـ پیمان عارف از اولین دانشجویان سیاسی اخراج شده در دولت نهم، که ۲ ماه پیش توسط کمیسیون گزینش استاد و دانشجو به ۲ شرط سپردن تعهد کتبی مبنی بر اجتناب از فعالیت سیاسی در دانشگاه و مهمان شدن در دانشگاه های خارج از استان تهران، اجازه بازگشت به تحصیل و دفاع از پایان نامه خود در دوره کارشناس ارشد علوم سیاسی را یافته بود، بار دیگر بدستور مدیر کل اداره اطلاعات تبریز از تحصیل محروم شد. (کمیته گزارشگران حقوق بشر ۱۳/۱۲/۸۷)

۱۰ ـ دیوان عدالت اداری و کمیسیون اصل نود مجلس اعتراض قادر کیانی فعال آذربایجانی و دانشجوی ستاره دار شده دانشگاه تهران در کنکور سال ۸۷ از تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد محروم شده بود را رد نمود. قادر کیانی از رتبه های تک رقمی کنکور در رشته روابط بین الملل می باشد که در جریان اعلام نتایج کنکور کارشناسی ارشد، سازمان سنجش از صدور کارنامه اولیه برای وی امتناع نمود. (امیرکبیر ۱۶/۱۲/۸۷)

۱۱ ـ زهره اسدپور دانشجوی دانشگاه گیلان، سیامک کریمی دانشجوی دانشگاه بوعلی سینا همدان و دانشگاه آزاد، امیر سلیمی دانشجوی رشته ریاضی محض دانشگاه تهران، رضا محسنی دانشجوی رشته فیزیک دانشگاه اصفهان و هادی حاج امینی دانشجوی دانشگاه سنندج بدستور سازمان سنجش از ادامه تحصیل محروم شدند. بر اساس پیگیری های شورای دفاع از حق تحصیل تعداد ۴۰ دانشجو در آزمون اخیر دانشگاه آزاد موفق به دریافت کارنامه نشده اند. (کمیته گزارشگران حقوق بشر ۲۹/۱۰/۸۷)

دانشجویان: بازداشت شده

۱ ـ جمال الدین رحمانی و راشد عبدالهی دانشجویان کرد دانشگاه آزاد شهرضا در اصفهان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. (موکریان نیوز ۲/۴/۸۷)

۲ ـ دختر دانشجوئی که در دانشگاه زنجان توسط دکتر حسین مددی رئیس هیئت نظارت دانشگاه و معاون دانشجوئی دانشگاه در معرض تعرض بود، طبق اطلاعیه دادسرای زنجان بازداشت شده و در زندان به داشتن رابطه نامشروع متهم شده است. شیرین عبادی وکیل دادگستری اعلام کرد: این دختر دانشجو اگر رابطه نا مشروعی داشت که عده ای را خبر نمی کرد که بیایند فیلمبرداری کنند و مدرک جرم علیه خودش فراهم کند. بنابراین تا به اینجا مسلما مرتکب هیچگونه تخلفی نشده. بنابراین من دستگیری این دختر را بدلیل داشتن رابطه نا مشروع، بر خلاف مقررات قانون آئین دادرسی می دانم. من نمی دانم چه چیزی باعث شده که در پرونده ای به این حساسی بخواهند شاکی را دستگیر کنند. (رادیو زمانه ۵/۴/۸۷)

۳ ـ توحید دولت شناس، فرزاد حسن زاده و محمد زراعتی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد با ضرب و شتم توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.) دسترنج ۹/۴/۸۷ (

۴ ـ مهدی خدائی فعال دانشجوئی دانشگاه آزاد و دبیر اسبق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد شهر ری توسط نیروهای امنیتی بازداشت گردید. مامورین امنیتی منزل پدری وی را مورد تفتیش قرار داده و کامپیوتر و وسائل شخصی وی را با خود بردند. مهدی خدائی سال گذشته بدلیل فعالیتهای دانشجوئی به حکم کمیته انضباطی به یک ترم تعلیق از تحصیل محکوم شده بود. (ادواردنیوز ۱۵/۴/۸۷)

۵ ـ محمد میزبان دانشجوی دانشگاه آزاد مشهد و عضو کمیته دانشجوئی پیگیری بازداشت های خودسرانه به همراه سجاد رجبی دانشجوی دانشگاه مشهد توسط ماموران امنیتی بازداشت شدند. (خبرنامه شیراز ۱۵/۴/۸۷)

۶ ـ سلمان سیما دانشجوی دانشگاه آزاد واحد تهران و مدیر مسئول نشریه دانشجوئی “سخن تازه” توسط مامورین امنیتی بازداشت شد. مامورین امنیتی ضمن تفتیش منزل پدری این دانشجو، کامپیوتر و وسائل شخصی نامبرده را ضبط کردند. سلمان سیما به علت فعالیت دانشجوئی در سال ۸۵ به حکم کمیته انضباطی به دو ترم تعلیق از تحصیل محکوم شده بود. (ادواردنیوز ۱۶/۴/۸۷)

۷ ـ مجید اسدی دانشجوی دانشکده اقتصاد علامه طباطبائی توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت شد. (امیرکبیر ۱۶/۴/۸۷)

۸ ـ علی قلی زاده عضو انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شاهرود توسط نیروهای امنیتی در مشهد بازداشت شد. نیروهای امنیتی به منزل پدر و مادر وی مراجعه کرده و ضمن تفتیش منزل برخی از وسائل شخصی این دانشجو را با خود بردند. نامبرده پیش از این به علت فعالیتهای دانشجوئی به دو ترم محرومیت از تحصیل محکوم شده بود. علی قلی زاده عضو کمیته دانشجوئی پیگیری بازداشتهای خودسرانه در مشهد است. (امیرکبیر ۱۸/۴/۸۷)

۹ ـ علی صابری عضو انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر، رضا عرب دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه مازندران، مهدی قدسی و اشکان آرشیان از اعضای انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه فردوسی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. همگی این دانشجویان عضو کمیته دانشجوئی پیگیری بازداشتهای خودسرانه در مشهد می باشند. (امیرکبیر ۱۸/۴/۸۷)

۱۰ ـ محمد احسانی دبیر سابق انجمن اسلامی دانشگاه سیستان و بلوچستان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. (ادوار نیوز ۱۹/۴/۸۷)

۱۱ ـ امیر سرابی دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه دامغان، مجتبی عماد پور عضو انجمن مذکور و امیرعلی مختاری بیات در مشهد توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. (امیرکبیر ۱۹/۴/۸۷)

۱۲ ـ بهاره هدایت عضو شورای مرکزی و دبیر کمیسیون زنان و محمد هاشمی عضو شورای مرکزی و دبیر تشکیلات دفتر تحکیم وحدت ساعت ۷ صبح توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. به حکم بازجو متین راسخ رئیس شعبه یکم بازپرسی دادگاه انقلاب منزل پدری این دو فعال دانشجوئی به مدت ۳ ساعت مورد تفتیش قرار گرفت و وسائل شخصی آنان ضبط گردید. (امیرکبیر ۲۳/۴/۸۷)

۱۳ ـ سجاد رادمهر دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک، آیدین خواجه ای و فراز ذهتاب دانشجویان رشته حقوق دانشگاه تبریز توسط ماموران امنیتی بازداشت شدند. منزل پدری هر ۳ دانشجو توسط مامورین امنیتی مورد تفتیش قرار گرفت. (وبلاگ حق ۲۸/۴/۸۷)

۱۴ ـ پیام شکیبا، آرش رایجی و حسن جنیدی از فعالان دانشجویی دانشگاه زنجان به اتهام سازماندهی اعتراضات دانشجویان، به رسوایی اخلاقی معاون دانشجویی این دانشگاه از سه هفته پیش در بازداشت نیروهای امنیتی بسر می برند. فعالین دانشجوی دانشگاه زنجان در بی خبری مطلق از این ۳ نفر بسر می برند. خانواده های دانشجویان تهدید شده اند که به هیچ عنوان در خصوص وضعیت آنها اطلاع رسانی نکنند.

(امیر کبیر ۲۹/۴/۸۷)

۱۵ ـ ودود اسدی دبیر سابق انجمن اسلامی دانشگاه آزاد اردبیل، عصر روز گذشته در منزل خود در شهر رشت توسط ماموران امنیتی بازداشت شد. نامبرده در حال حاضر دانشجوی زمین شناسی دانشگاه آزاد رشت می باشد. وی قبلا نیز به دلیل شرکت در تظاهرات تبریز، متعاقب سلسله اعتراضات مردم آذربایجان در خرداد ماه ۸۵، بازداشت شده بود. (امیرکبیر ۲/۵/۸۷)

۱۶ ـ پیمان غلامی به اتهام اقدام علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام، تشویش اذهان عمومی، نشر اکاذیب، اقدام به سیاسی کردن فضای دانشگاه وگسترش نگره ضد دینی و علی عبداله زاده به اتهام اقدام علیه امنیت ملی، توهین به نظام، اقدام علیه نظام، گسترش نگره ضد نظام از دانشجویان دانشگاه صنعتی سهند تبریز توسط مامورین امنیتی بازداشت شدند. نامبردگان جزو دانشجویانی بودند که در پی تعرض یکی از مسئولین حراست دانشگاه سهند تبریز به یکی از دختران دانشجو، دست به اعتراضات گسترده ای همراه با اعتصاب غذا در اردیبهشت ماه زدند. در پی آن اعتراضات، مسئولین دانشگاه سهند ضمن پذیرش خواسته های دانشجویان، قول پیگیری حادثه و برخورد با فرد متخلف را دادند. با این وجود مسئولین دانشگاه از هفته گذشته فشار و برخورد با فعالین دانشجویی دانشگاه سهند تبریز را آغاز کرده اند. (امیرکبیر ۳/۵/۸۷)

۱۷ ـ محمد مهدی حبیبی از فعالان دانشجوئی دانشکده مهاجر اصفهان توسط مامورین امنیتی در منزل مسکونی خود در شهر اصفهان بازداشت و به محل نامعلومی منتقل گردید. علیرغم پیگیری خانواده حبیبی تا کنون ستاد خبری وزارت اطلاعات، اطلاعات ناجا و دادگاه انقلاب اصفهان نسبت به موضوع ذکر شده و سرنوشت آقای حبیبی اظهار بی اطلاعی نموده اند. (فعالان حقوق بشر در ایران ۱۵/۵/۸۷)

۱۸ ـ بهرام واحدی دبیر انجمن اسلامی دانشگاه زنجان، در شهر تبریز در منزل مسکونی پدرش توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زنجان منتقل شده است. پس از فاش شدن تلاش دکتر حسین مددی معاون دانشجویی دانشگاه زنجان برای تعرض به یک دانشجوی دختر، دانشجویان این دانشگاه طی چندین روز تحصن و اعتصاب به فساد اخلاقی معاون مربوطه اعتراض کرده و خواستار برخورد با وی شدند. با پذیرش فساد معاون مربوطه توسط ریاست دانشگاه و پذیرش خواسته های دانشجویان مبنی بر برکناری و برخورد با وی و در نهایت با وساطت نماینده زنجان بین دانشجویان و مسئولین توافق شد که به کلیه خواسته های دانشجویان متحصن رسیدگی شود. همچنین در پایان این تحصن مسئولین کتبا متعهد شده بودند، که با هیچ یک از دانشجویان هیچ گونه برخوردی انجام نشود. اما اکنون و در فصل تابستان که زمان تعطیلی دانشگاه ها می باشد نیروهای امنیتی از این فرصت استفاده کرده و فشار مضاعفی را بر فعالین دانشجویی وارد می کنند. (امیرکبیر ۱۸/۵/۸۷)

۱۹ـ سورنا هاشمی عضو انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه زنجان به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و تشویش اذهان عمومی با شکایت مدعی العموم و دکتر حسین مددی رئیس کمیته انضباطی و معاون دانشجویی دانشگاه زنجان بازداشت شد. در پرونده رسوایی اخلاقی معاون دانشجویی دانشگاه زنجان جای شاکی و متهم عوض شده است. (ادوارنیوز ۲۲/۵/۸۷)

۲۰ ـ امیر مردانی دانشجوی ترم آخر مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز توسط ماموران امنیتی بازداشت گردید و منزل پدری وی مورد بازرسی قرار گرفت. (امیرکبیر ۲۴/۵/۸۷)

۲۱ ـ مهدی شیخ احمدی ۲۶ ساله دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد رشته کامپیوتر دانشگاه تبریز توسط ماموران امنیتی بازداشت شد و منزل وی مورد بازرسی قرار گرفت. کتابها، کامپیوتر و لوازم شخصی وی ضبط گردید. (فعالان حقوق بشر درایران ۲۴/۵/۸۷)

۲۲ ـ منصور امینیان و مقصود عهدی از اعضای انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز و از فعالین آذربایجانی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. (وبلاگ حق ۳۰/۵/۸۷)

۲۳ ـ پلیس امنیت ۷ دانشجوی پسر و ۵ دانشجوی دختر را به اتهام اجتماع غیر قانونی در پارک لاله تهران بازداشت کردند. اسامی ۵ نفر از بازداشت شدگان عبارتند از: بیتا صمیعی زاد، الهام احسنی، نیما نحوی، حامد محمدی و نادر احسنی. تعدادی از بازداشت شدگان با قید ضمانت آزاد شده اند.

(فعالین حقوق بشر و دمکراسی ۲/۶/۸۷)

۲۴ ـ فاروق معروفی و مصلح فتاح پور دانشجویان دانشگاه تربیت معلم پس از احضار به دادگاه انقلاب کرج بازداشت شدند. (ایلنا ۳/۶/۸۷)

۲۵ ـ رضا نگهداری دانشجوی دانشگاه تهران پس از ۷۲ ساعت بازداشت و بازجوئی از زندان نیروهای امنیتی در شهرستان ملایر آزاد شد. وی به اتهام شرکت در تجمعات کوی دانشگاه تهران به ۲ ترم محرومیت از تحصیل محکوم شده است. (امیرکبیر ۷/۶/۸۷)

۲۶ ـ انور ساعد موچشی دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق بین اللمل دانشگاه بهشتی تهران خبرنگار هفته نامه های آسو و کرفتو، عضو کانون نویسندگان کرد و عضو کمیته دفاع از حقوق بشر استان کردستان به همراه یعقوب ساعد موچشی فعال حقوق بشر توسط نیروهای امنیتی در سنندج بازداشت شدند. (روژ هلات ۷/۶/۸۷)

۲۷ ـ مجید ماکوئی دانشجوی دانشگاه مالک اشتر اصفهان و از فعالین آذربایجانی، توسط نیروهای امنیتی در شهرستان خوی بازداشت گردید. (کمیته گزارشگران حقوق بشر ۱۱/۶/۸۷)

۲۸ ـ مهدی خسروی، امین ریاحی و حمیدرضا امیر خانی از فعالین دانشجوئی دانشگاه فردوسی مشهد که قبلاٌ در کمیته انضباطی هرکدام به یک ترم تعلیق از تحصیل محکوم شده بودند، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. جرم این دانشجویان چاپ نشریه ای انتقادی بنام “محاوره” می باشد. (امیرکبیر ۱۳/۶/۸۷)

۲۹ ـ محمد صیادی عضو شورای عمومی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه بوعلی سینای همدان و سردبیر نشریه دانشجوئی “روزها” توسط ماموران امنیتی بازداشت شد. نامبرده قبلا ۴ بار در کمیته انضباطی دانشگاه به علت فعالیتهای دانشجوئی مورد بازجوئی قرار گرفته بود. (کمیته گزارشگران حقوق بشر ۲۳/۶/۸۷)

۳۰ ـ امین شجاع دانشجوی دانشگاه تربیت معلم که به حکم دادگاه انقلاب کرج بازداشت شده بود، پس از ۴ روز با قرار کفالت از زندان آزاد شد. (امیرکبیر ۲۴/۶/۸۷)

۳۱ ـ محمد شریفی، سیوان فرخزادی و امین آریا دانشجویان دانشگاه تربیت معلم تهران که بدستور دادگاه انقلاب کرج توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند، با قرار کفالت از زندان آزاد شدند. (امیرکبیر ۳۰/۶/۸۷)

۳۲ ـ سهراب سگوند دانشجوی رشته باستان شناسی دانشگاه دزفول و وبلاگ نویس، توسط ماموران اداره اطلاعات شهرستان شوش بازداشت شد. (فعالان حقوق بشر در ایران ۲۹/۶/۸۷)

۳۳ ـ هستی خضروی عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر و عضو کمیسیون زنان دفتر تحکیم وحدت بدستور دادگاه انقلاب بازداشت و به زندان اوین منتقل گردید. (ادوارنیوز ۳۱/۶/۸۷)

۳۴ ـ تعدادی از دانشجویان محروم از تحصیل که برای دیدار نمایندگان مجلس و انتقال اعتراضات خود به آنها در برابر ساختمان مجلس شورای اسلامی در میدان بهارستان تجمع کرده بودند، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. اسامی ۱۴ نفر از دانشجویان بازداشت شده به شرح ذیل است: مهدیه گلرو، زهرا توحیدی، صادق شجاعی، ضیاء نبوی، علی تقی پور، مرتضی حسین زاده، یادگار صالحی، اصغر قنبری، علی خوشبخت، مازیار معصومی، علیرضا داودی، سعید فیض الله زاده، مهدی عربشاهی و ناصر پویافر. این دانشجویان پس از انتقال به کلانتری واقع در خیابان کارگر جنوبی آزاد شدند. (ادوار نیوز ۱۴/۷/۸۷)

۳۵ ـ احسان نجفی نسب دانشجوی ترم آخر رشته الکترونیک دانشگاه تبریز، عضو شورای مرکزی انجمن ادبی سهند و از فعالین آذربایجانی توسط مامورین امنیتی بازداشت گردید. از سوی قاضی هاشم زاده، بازپرس پرونده دانشجویان بازداشتی تبریز، حکم ۲ ماه بازداشت موقت برای وی صادر گردید. (ساوالان سسی ۱۷/۷/۸۷)

۳۶ ـ صمد ملاقلی ۲۳ ساله دانشجوی رشته کامپیوتر دانشگاه آزاد شبستر و از فعالان آذربایجانی توسط مامورین امنیتی بازداشت شد. نیروهای امنیتی ضمن تفتیش خانه، کامپیوتر، کتابها و دیگر اشیای شخصی وی را نیز با خود بردند. نامبرده در تاریخ ۱۵/۲/۸۷ چند روزی بازداشت و سپس با قرار وثیقه آزاد شده بود.

(ساوالان سسی ۱۷/۷/۸۷)

۳۷ ـ محسن محمدی دانشجوی رشته ارتباطات دانشگاه آزاد میبد یزد توسط مامورین اداره اطلاعات اصفهان بازداشت شد. پدر نامبرده به دادگاه انقلاب اصفهان احضار گردید. (امیرکبیر ۱۹/۷/۸۷)

۳۸ ـ جواد علیزاده دانشجوی اخراجی مقطع کارشناسی ارشد رشته حقوق بشر دانشگاه علامه طباطبائی و از اعضای فعالان حقوق بشر در ایران، بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. نامبرده در ۱۸ آذر ۸۷ برای مدت ۲ ماه بازداشت و سپس با قرار وثیقه ۸۰ میلیونی از زندان آزاد شده بود. (فعالان حقوق بشر در ایران ۲۳/۷/۸۷)

۳۹ ـ مهران عباس زاده دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت معلم و عضو شورای عمومی دفتر تحکیم وحدت که در تاریخ ۹ آبان توسط نیروهای وزرات اطلاعات بازداشت شده بود پس از یک هفته از زندان آزاد شد. (امیرکبیر ۱۶/۸/۸۷)

۴۰ ـ وریا مروتی ۲۵ ساله دانشجوی دانشگاه پیام نور بیجار و عضو انجمن “ژیانه وه” توسط مامورین امنیتی در سنندج مورد ضرب و شتم قرار گرفت و بازداشت شد. (روز ۲۱/۸/۸۷)

۴۱ ـ هاشم برزگر ۲۷ ساله دانشجوی حقوق دانشگاه پیام نور تهران و از فعالان آذربایجانی، روز یکشنبه ۱۹/۸/۸۷ توسط ماموران وزارت اطلاعات در کرج بازداشت گردید. (ساوالان سسی ۲۲/۸/۸۷)

۴۲ ـ رحمان رحیم پور فعال صنفی دانشگاه ارومیه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. در روز ۱۴ آبان دانشجویان دانشگاه ارومیه در اعتراض به تقلب در نتیجه آرا انتخابات شورای صنفی دانشجویی تحصن نمودند، بدنبال آن از روز ۱۸ آبان رحمان رحیم پور ناپدید گردید. (امیرکبیر ۲۴/۸/۸۷)

۴۳ ـ فیروز یوسفی دانشجوی مترجم زبان انگلیسی دانشگاه پیام نور تهران و از فعالین سیاسی آذربایجان به حکم قاضی متین راسخ بازپرس شعبه یک امنیت دادگاه انقلاب تهران توسط مامورین وزارت اطلاعات کرج بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل گردید. (کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی ۲۷/۸/۸۷)

۴۴ ـ مهدیه گلرو، صادق شجاعی، سعید فیض الله زاده و مجید دری دانشجویان محروم از تحصیل دانشگاه علامه، که جهت اعتراض به محرومیت از تحصیل در مقابل دانشکده ادبیات این دانشگاه تحصن نموده بودند، بدستور سجادی رئیس کل حراست توسط انتظامات به فرماندهی دهقان مورد ضرب و شتم قرار گرفته و از دانشگاه اخراج شدند. چهار دانشجوی متحصن دهها متر توسط نیروی انتظامات بر روی زمین کشیده شدند. نامبردگان به علت تداوم تحصن برای بازگشت به دانشگاه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

(ادوار نیوز ۴/۹/۸۷)

۴۵ ـ عابد توانچه بدلیل شروع فعالیت سیاسی بدستور اولیائی، دادستان انقلاب اراک توسط مامورین امنیتی بازداشت شد. نامبرده مدتی پیش از زندان آزاد شده بود. (وبلاگ آزادی برای برابری ۱۸/۹/۸۷)

۴۶ ـ عنایت تقوی، دانشجوی دانشگاه شیراز به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و توهین به مسئولان نظام توسط اداره اطلاعات شیراز بازداشت شد. (امیرکبیر ۲۱/۱۰/۸۷)

۴۷ ـ حمدالله نامجو و خانم آلما رنجبر دانشجویان دانشگاه شیراز به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و توهین به مسئولان نظام توسط اداره اطلاعات شیراز بازداشت شدند. (امیر کبیر ۲۶/۱۰/۸۷)

۴۸ ـ رحیم محمدی و محمد صادقی با ضرب و شتم توسط نیروهای امنیتی در شهرستان روانسر از توابع کرمانشاه بازداشت شدند. (کانون دانشجویان مدافع حقوق بشر کردستان ۷/۱۱/۸۷)

۴۹ ـ امیر مصباح قاضی دانشجوی دانشگاه آزاد مهاباد که در زمینه اشاعه فرهنگ و ادبیات کردی فعال بود، ۳۶ روز پیش توسط نیروهای امنیتی در مهاباد بازداشت و به دادگاه اطلاعات ارومیه منتقل گردید. (کانون دانشجویان مدافع حقوق بشر کردستان ۷/۱۱/۸۷)

۵۰ ـ محمد پورعبداله از دانشجویان چپ گرای دانشگاه تهران و علیرضا داودی از دانشجویان چپ گرای دانشگاه اصفهان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. منزل نامبردگان مورد تفتیش قرار گرفت وسائل شخصی و دست نوشته های این دو دانشجو را نیروهای امنیتی با خود بردند. (بامداد خبر ۲۴/۱۱/۸۷)

۵۱ ـ هادی جعفری دانشجوی دانشکده خبر که در اعتراض به مشکلات صنفی و آموزشی، در مقابل این دانشکده تحصن کرده بود، به درخواست مسئولان دانشگاه توسط مامورین کلانتری ۱۰۴ عباس آباد بازداشت و مورد بازجویی قرار گرفت. (امروز ۲۵/۱۱/۸۷)

۵۲ ـ یونس میر حسینی دانشجوی دانشگاه شیراز در تاریخ ۱۸ بهمن توسط نیروهای امنیتی مورد ضرب و شتم قرار گرفته و بازداشت شد. وی برای اعتراض در زندان دست به اعتصاب غذای خشک زده است. او سال گذشته در مراسم روز دانشجو بازداشت و در دادگاه به ۳ سال حبس تعلیقی محکوم شده بود. (امیرکبیر ۲۹/۱۱/۸۷)

۵۳ ـ کاوه رضایی فعال دانشجویی، از فعالین حقوق بشری و عضو کمپین یک میلیون امضاء ۶ روز پیش توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت و به زندان همدان منتقل شده است، قاضی پرونده برای آزادی او قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی طلب کرده است. (آزادنا ۲/۱۲/۸۷)

۵۴ ـ شبنم مددزاده دانشجوی سال سوم کامپیوتر دانشگاه تربیت معلم کرج، دبیر سیاسی انجمن اسلامی این دانشگاه و عضو هئیت رئیسه شورای تهران دفتر تحکیم وحدت توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل گردید. (کمیسیون زنان دفتر تحکیم وحدت ۳/۱۲/۸۷)

۵۵ ـ به علت اعتراض دانشجویان دانشگاه امیرکبیر به دفن بقایای کشته های جنگ ایران و عراق در این دانشگاه، نیروهای امنیتی، انصار حزب الله و نیروی انتظامی با چاقو، پنجه بوکس، باتوم، اسپری فلفل، مشت و لگد دانشجویان معترض را مورد ضرب و شتم قرار داده، بیش از ۷۰ نفر از دانشجویان را بازداشت و به کلانتری ۱۰۷ در میدان فلسطین منتقل کردند. تعدادی از مجرومین به بیمارستان منتقل گردیدند.اسامی تعدادی از دانشجویان بازداشتی عبارتند از: روشنک فانی، جعفر اعتقادی پور، امیر پاشا مظفری، سعید برزگر، رضا بلباسی، علیرضا تقدسی، سجاد خادم، محمد خطایی، انوشیروان زاهدی، رسول سرمدی، کبیر فاضلی، ابراهیم قربانپور، پاشا کوهساری، نوید گرگین، حمید میر حسینی، محمد نصیری، مهدی یعقوبی و امید لشگری. (امیرکبیر ۵ الی ۷ /۱۲/۸۷)

۵۶ ـ عباس حکیم زاده عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت و عضو سابق انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر، نریمان مصطفوی عضو انجمن اسلامی دانشجویان و عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر، احمد قصابان و مهدی مشایخی از اعضای انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. (ادوارنیوز ۶/۱۲/۸۷)

۵۷ ـ محمد صادقی اصل فعال مدنی و دانشجوی تاسیسات دانشگاه علمی کاربردی اردبیل توسط نیروهای امنیتی بازداشت گردید. ماموران اداره اطلاعات اردبیل در روز ۱۷ بهمن دو برادر دیگر نامبرده را بنامهای رامین و ابراهیم صادقی اصل بازداشت کرده بودند. برادران صادقی از حق داشتن وکیل و ملاقات با خانواده محرومند. (ساوالان سسی ۸/۱۲/۸۷)

۵۸ ـ ارسلان صادقی و حسین سرشومی از دانشجویان “آزادیخواه و برابری طلب” بدستور یوسفی معاون دادستان اصفهان بازداشت و به زندان مرکزی اصفهان منتقل شدند. نامبردگان قبلا به ترتیب ۱۸ روز و ۱۲ روز توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند. (وبلاگ آزادی و برابری ۱۰/۱۲/۸۷)

۵۹ ـ ساناز الهیاری، نسیم روشنایی، مریم شیخ و امیر حسین محمدی فر از دانشجویان “آزادیخواه و برابری طلب” توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. (کمیته گزارشگران حقوق بشر ۱۱/۱۲/۸۷)

۶۰ ـ یاسر ترکمن عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیر کبیر توسط ماموران امنیتی لباس شخصی با ضرب و شتم شدید بازداشت شد. یاسر ترکمن در نشست کمیته پیگیری بازداشت های خودسرانه از حقوق انسانی دانشجویان زندانی دفاع کرده بود. لازم به یادآوری است که ۱۲ دانشجوی زندانی در بند ۲۰۹ زندان اوین تحت شکنجه های شدید برای گرفتن اعتراف قرار دارند. (امیرکبیر ۲۰/۱۲/۸۷)

۶۱ ـ علی باقری و کامران جلیل دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان توسط مامورین اداره اطلاعات زاهدان بازداشت و مورد بازجویی قرار گرفتند. (امیرکبیر ۲۳/۱۲/۸۷)

۶۲ ـ بازداشت شدگان لحظه سال تحویل در برابر زندان اوین تهران به یکی از مقر های پلیس امنیت تهران منتقل شدند. اسامی ۱۰ نفر از بازداشت شدگان بدین شرح است: بهاره هدایت، مهدی عرب شاهی، میلاد اسدی، فرید هاشمی و امین نظری اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت، سعید فیض الله زاده، دانشجوی محروم از تحصیل دانشگاه علامه طباطبایی، خانم بهبهانی مادر نریمان مصطفوی دانشجوی بازداشتی، اردشیر رضوان از بستگان نریمان مصطفوی، جلال اسدی و خانم اسدی پدر و مادر میلاد اسدی. (ادوارنیوز ۱/۱/۸۸)

۶۳ ـ علیرضا فیروزی عضو انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه زنجان و دفتر تحکیم وحدت پس از احضار به دادگستری زنجان بازداشت شد. این دانشجوی محروم از تحصیل دانشگاه زنجان، در پی تجاوز دکتر حسین مددی رئیس هیات نظارت دانشگاه زنجان به دختری دانشجو، به همراه دیگر دانشجویان تحصن کرده بود، که پس از مراجعه به دادگستری مورد بازجوئی قرار گرفته و بدستور دادستانی بازداشت شد. دادستانی برای آزادی این فعال دانشجوئی قرار وثیقه ۵۰ میلیون تومانی صادر کرده است. (امیرکبیر ۱۸/۱/۸۸)

۶۴ ـ مسعود دهقان عضو انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر توسط ماموران امنیتی بازداشت شد. منزل نامبرده مورد بازرسی قرار گرفت. ماموران امنیتی بسیاری از وسائل شخصی وی را نیز ضبط کردند. این دانشجو در حالی بازداشت شد که پس ازگذشت هفته ها از وضعیت ۹ دانشجوی بازداشت شده این دانشگاه هیچ اطلاعی در دست نیست. (امیرکبیر ۱/۲/۸۸)

۶۵ ـ مسعود لقمان دانشجوی کارشناسی ارشد رشته ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی، روزنامه نگار آزاد و سردبیر وبسایت روزنامک، با ضرب و شتم توسط نیروهای امنیتی بازداشت گردید. (امیرکبیر ۱۲/۲/۸۸)

۶۶ ـ علیرضا فیروزی دانشجوی دانشگاه زنجان و از همکاران مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران توسط نیروهای امنیتی در پارک لاله تهران بازداشت و به زندان اوین منتقل گردید. نامبرده از متهمان پرونده دانشگاه زنجان است که دو هفته پیش با قرار وثیقه ۵۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شده بود. (فعالان حقوق بشر در ایران ۱۴/۲/۸۸)

۶۷ ــ علی کلایی فعال دانشجویی و عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر توسط پلیس امنیت در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل گردید. نامبرده در رابطه با پرونده مربوط به بازداشت آذر ۸۶ به دادگاه احضار شده بود. وی در آذر ۸۶ به مدت ۵۰روز در بند ۲۰۹ زندانی بود. (کمیته گزارشگران حقوق بشر ۲۰/۲/۸۸)

۶۸ ـ حمید ملک زاده دانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه تهران و مدیر مسئول نشریه دانشجویی توقیف شده “توقیف شد” که در روز جهانی کارگر در پارک لاله توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده تاکنون اطلاعاتی از وضعیت نامبرده در دست نیست. (کمیته گزارشگران حقوق بشر ۲۶/۲/۸۸)

۶۹ ـ مجتبی خداکرمی دانشجوی دانشگاه آزاد تهران مرکز، از اعضای ستاد دانشجویی مهدی کروبی توسط ماموران امنیتی لباس شخصی بازداشت شد. (تربیون ۱۳/۳/۸۸)

۷۰ ـ افشاری معاون دانشجویی ستاد انتخاباتی مهدی کروبی در قم توسط نیروهای انتظامی در ملاءعام مورد ضرب وشتم قرار گرفت و بازداشت شد. (تربیون ۱۵/۳/۸۸)

دانشجویان: بازجویی ها

۱ ـ رضا جعفریان عضو انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا و فعال حقوق بشر در ستاد خبری اطلاعات استان همدان مورد بازجوئی قرار گرفت. (خبر نامه بوعلی سینا ۳/۴/۸۷)

۲ ـ مهدی خسروی از فعالین سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد به بهانه مطالب منتشر نموده در شماره دوم نشریه دانشجوئی “محاوره” به اتهام زیر سؤال بردن اساس نظام و توهین به نظام با شکایت اداره اطلاعات سپاه پاسداران استان خراسان رضوی در شعبه ۳۲ دادگاه انقلاب مورد بازجوئی قرار گرفت. (امیرکبیر ۹/۴/۸۷)

۳ ـ اشکان قیسوندی، از اعضای سابق انجمن اسلامی دانشگاه زنجان، و مسعود حبیبی، عضو انجمن دموکراسی خواه دانشگاه تهران، در شعبه یکم بازپرسی دادگاه انقلاب مورد بازجوئی قرار گرفتند. اشکان قیسوندی و مسعود حبیبی در ۱۸ تیرماه سال گذشته و در پی حمله به دفتر سازمان ادوار تحکیم بازداشت شدند. مسعود حبیبی پس از مراجعه به بازپرسی دفاع آخر اخذ شد. به وکیل این فعال دانشجویی اجازه حضور در جلسه داده نشد. قیسوندی که جهت مطلع کردن دادگاه از تغییر آدرس محل سکونت خود به دادگاه انقلاب مراجعه کرده بود، بدون آمادگی قبلی و بلافاصله پس از حضور در دادگاه در شعبه فوق الذکر از وی دفاع آخر اخذ شد. پرونده این دو فعال دانشجویی، پس از اخذ دفاع آخر، جهت صدور کیفرخواست و تشکیل دادگاه به نماینده دادستان ارجاع خواهد شد. (امیرکبیر ۵/۵/۸۷)

۴ ـ علی نیکونسبتی مسئول روابط عمومی دفتر تحکیم وحدت به اتهام اقدام عیله امنیت ملی و اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در تجمع ۱۸ تیر ۸۶ در شعبه اول بازپرسی معاونت امنیت دادگاه انقلاب تهران مورد بازجوئی قرار گرفت. (امیرکبیر ۲۰/۵/۸۷)

۵ ـ خانمها صادقی، رهپرور و فیض و آقای سجاد، دانشجویان دانشگاه لرستان به علت حضور در تجمع اعتراضی اردیبهشت ۸۷ در کمیته انضباطی دانشگاه مورد بازجویی قرار گرفتند. (امیرکبیر ۳۱/۶/۸۷)

۶ ـ میلاد اسدی عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت و دانشجوی دانشگاه خواجه نصیر، مهدی عباس زاده دبیر انجمن اسلامی دانشجویان این دانشگاه به همراه ۳ دانشجوی دیگر به علت انتقاد از سخنرانی حسن رحیم پورازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در کمیته انضباطی مورد بازجوئی قرار گرفتند.

(ادوارنیوز ۱۱/۸/۸۷)

۷ ـ علی اصغر سپهری مدیر مسئول نشریه دانشجوئی “ایران نو” و عضو سابق شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر به اتهام نشر اکاذیب و توهین به سپاه با شکایت ستاد مشترک سپاه پاسداران در شعبه ۲ دادسرای کارکنان دولت مورد بازجوئی قرار گرفت. (امیرکبیر ۱۲/۸/۸۷)

۸ ـ سه نفر از فعالین دانشجویی دانشگاه تهران توسط نیروهای حراست دستگیر و به مامورین امنیتی در بیرون دانشگاه تحویل داده شدند. دانشجویان پس از چند ساعت بازجویی آزاد شدند. (امیرکبیر ۱۷/۹/۸۷)

۹ ـ محبوبه خادمی دانشجوی دانشگاه شیراز به اتهام اقدام علیه امنیت کشور و توهین به مسئولین نظام در اداره اطلاعات شیراز مورد بازجویی قرار گرفت. (امیرکبیر ۱۷/۱۰/۸۷)

بازرسی منازل

۱ ـ خانواده دانشجویان دانشگاه تهران که منازل آنها شب قبل از تجمع دفتر تحکیم وحدت به مناسبت روز دانشجو از سوی مامورین امنیتی مورد تفتیش قرار گرفته بود به کمیته پیگیری وزارت اطلاعات احضار شدند. (امیر کبیر ۸/۱۰/۸۷)

احضار به دادگاه ها و نهاد های امنیتی

۱ ـ هنگامه فتاحی, مریم ایثاری، یاشار دارالشفا، پیام حیدر قزوینی و یک دانشجوی دیگر از اعضای “تشکل اصلاح طلب” دانشگاه بین المللی خمینی قزوین جهت بازجوئی به دادگاه انقلاب احضار شدند. (امیر کبیر ۱/۴/۸۷)

۲ ـ سه نفر از دانشجویان دانشکده خبر دانشگاه جامعه جهت بازجوئی به اداره حراست احضار شدند. (امیر کبیر ۱/۴/۸۷)

۳ ـ شش نفر از دانشجویان دانشگاه نوشیروانی بابل به اتهام اخلال در نظم عمومی و شرکت در تجمعات دانشجوئی جهت محاکمه به دادگاه بابل احضار شدند. (امیرکبیر ۱۳/۴/۸۷)

۴ ـ انوشه آزاد بر دانشجوی دانشگاه تهران، نسیم سلطان بیگی دانشجوی دانشگاه علامه طباطبائی، بیژن صباغ دانشجوی دانشکده فنی دانشگاه بابل محمد پورعبدالله دانشجوی دانشکده فنی دانشگاه تهران از دانشجویان طیف چپ که در ۱۳ آذر سال گذشته بازداشت شده بودند، به اتهام تشکیل گروه مارکسیستی و برگزاری مراسم روز دانشجو با موضوع مخالفت با جنگ، جهت محاکمه به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران احضار شدند. (ادوارد نیوز ۱۶/۴/۸۷)

۵ ـ مرتضی خدمتلو دانشجوی رشته هنر جهت محاکمه به شعبه ۱۵ امنیت دادگاه انقلاب تهران احضار شد. نامبرده سال گذشته در ۲۴ دی توسط نیروی امنیتی بازداشت شده و سپس با قرار وثیقه از زندان آزاد شده بود. (وبلاگ آزادی و برابری ۱۹/۴/۸۷)

۶ ـ محمد مهدی حبیبی از فعالان دانشجوئی دانشکده مهاجر اصفهان جهت بازجوئی به اداره اطلاعات اصفهان احضار شد. (فعالان حقوق بشر در ایران ۱۹/۴/۸۷)

۷ ـ مسعود حبیبی دانشجوی دانشکده فنی دانشگاه تهران، عضو انجمن دمکراسی خواه و عضو کمیسیون زنان دفتر تحکیم وحدت جهت بازجوئی به شعبه یک بازپرسی دادگاه انقلاب تهران احضار شد. (امیرکبیر ۲۵/۴/۸۷)

۸ ـ رئیس دفتر شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب با منزل خانواده علی عزیزی، عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت تماس گرفته و گفته است: اگر علی عزیزی با پای خودش نیاید حکم جلب او را صادر می کنیم. (امیرکبیر ۲۴/۴/۸۷)

۹ ـ نیروهای امنیتی برای بازداشت اشکان قیسوندی عضو اسبق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه زنجان به منزل وی رفته بودند، ولی موفق به بازداشت وی نشدند. نامبرده سال گذشته در ۱۸ تیر برای مدتی بازداشت گردید. (امیرکبیر ۲۵/۴/۸۷)

۱۰ ـ اشکان مدنی عضو شورای عمومی دفتر تحکیم وحدت و دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی شاهرود به دادسرای عمومی و انقلاب این شهرستان احضار شد. (امیر کبیر ۱۴/۵/۸۷)

۱۱ ـ محمد مهدی احمدی دبیر سابق شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاههای شیراز و علوم پزشکی جهت محاکمه به دادگاه انقلاب احضار شد. (امیر کبیر ۲۴/۵/۸۷)

۱۲ ـ علیرضا فیروزی عضو انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه زنجان به اتهام شرکت در تحصن اعتراضی خرداد ماه جهت بازداشت به دادسرای زنجان احضار شد. منزل پدری وی مورد بازرسی قرار گرفت. (امیرکبیر ۳۱/۵/۸۷)

۱۳ ـ مسعود خیراتی، مهدی امیریان و نادر دیناری از مسئولین انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاههای شیراز و علوم پزشکی جهت بازجویی به دادگاه انقلاب احضار شدند. (امیرکبیر ۳۱/۵/۸۷)

۱۴ ـ ضیاءالدین نبوی از دانشجویان دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل به اتهام اخلال در نظم دانشگاه به دادگاه احضار شد. وی هفتمین دانشجوی این دانشگاه است که به دادگاه احضار می شود.نامبرده در اردیبهشت ماه از سوی کمیته انضباطی به تعلیق از تحصیل محکوم شده بود. (امیرکبیر ۲۰/۵/۸۷)

۱۵ ـ علی کانتوری از فعالان دانشجوئی چپ جهت محاکمه به شعبه ۲ دادگاه انقلاب احضار شد. نامبرده در آذر ماه بازداشت و پس از ۳ ماه از زندان اوین آزاد شد. (کمیته گزارشگران حقوق بشر ۱/۶/۸۷)

۱۶ ـ شبنم مددزاده، فیروزه صداقتی، رقیه سعیدی، امین شجاع، امین آریا، عباس رشیدی، امیر سالاری، محمد شریفی و سیروان فرخزادی دانشجویان دانشگاه تربیت معلم با شکایت رئیس دانشگاه جهت محاکمه به دادگاه انقلاب کرج احضار شدند. (امیرکبیر ۳/۶/۸۷)

۱۷ ـ مرتضی اصلاحچی دانشجوی دانشگاه علامه طباطبائی جهت محاکمه به دادگاه انقلاب احضار شد. نامبرده سال گذشته در ۱۸ تیر و در آذر ماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود. (ادوارنیوز ۴/۶/۸۷)

۱۸ ـ مهران عباس زاده دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت معلم جهت بازجوئی به دادگاه انقلاب کرج احضار شد. (امیرکبیر ۲۴/۶/۸۷)

۱۹ ـ اشکان مدنی دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی شاهرود جهت بازجوئی به اداره اطلاعات شاهرود احضار شد. نامبرده یکماه پیش به دادسرای انقلاب شاهرود احضار شده بود. (امیرکبیر ۲۵/۶/۸۷)

۲۰ ـ مجتبی بیات عضو سابق شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت جهت بازجوئی به شعبه اول بازپرسی دادسرای امنیت، دادگاه انقلاب تهران احضار شد. (ایلنا ۲۷/۶/۸۷)

۲۱ ـ مهدی خدایی دبیر اسبق انجمن اسلامی دانشجویان داشگاه آزاد – واحد شهرری و از اعضای مجموعه فعالان حقوق بشر به همراه سلمان سیما دانشجوی دانشگاه آزاد- واحد کرج و مدیر مسئول نشریه دانشجویی توقیف شده “سلام” به اتهام اقدام علیه امنیت کشور از طریق تبانی و اخلال در نظم جهت محاکمه به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران احضار شد. این دانشجویان در تیرماه سال جاری توسط نیروهای امنیتی حدود یکماه بازداشت شده بودند. (فعالان حقوق بشر در ایران ۱۳/۸/۸۷)

۲۲ ـ عسگر اکبرزاده دانشجوی دانشگاه پیام نور اردبیل و مدیر مسئول نشریه دانشجویی توقیف شده “سایان” جهت محاکمه به شعبه ۱۲ دادگاه انقلاب اردبیل احضار شد. نامبرده در خرداد ماه سال جاری بازداشت گردید و پس از تحمل یک ماه زندان با قرار وثیقه ۳۰میلیون تومانی از زندان آزاد شد. (فعالان حقوق بشر در ایران ۱۵/۸/۸۷)

۲۳ ـ سجاد رادمهر، منصور امینیان، فراز ذهتاب، آیدین خواجه ای، مقصود عهدی، امیر مردانی، احسان نجفی نسب از دانشجویان دانشگاه تبریز و مجید ماکوئی دانشجوی دانشگاه مالک اشتر اصفهان جهت محاکمه به دادگاه انقلاب تبریز احضار شدند. این دانشجویان در تیر ماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از ۳ ماه با قرار وثیقه از زندان آزاد شدند. (امیرکبیر ۱۸/۸/۸۷)

۲۴ ـ مهدیه گلرو عضو انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی و دانشجوی محروم از تحصیل به دادگاه انقلاب احضار شد. (ادوارنیوز ۲۶/۸/۸۷)

۲۵ ـ احسان مازندرانی دانشجوی دانشکده خبر و جواد حیدریان دانشجوی سابق این دانشکده، با شکایت رئیس دانشکده خبر جهت بازجوئی به شعبه ششم دادسرای کارکنان دولت احضار شدند. (امیرکبیر ۱۹/۸/۸۷)

۲۶ ـ سهراب کریمی دانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه تهران به اتهام تبلیغ علیه نظام، اقدام علیه امنیت ملی و ارتباط با احزاب مخالف نظام جهت محاکمه به دادگاه انقلاب تهران احضار شد. نامبرده سال گذشته در مراسم روز دانشجو بازداشت شد و پس از ۷۵ روز زندان با قرار وثیقه ۱۵۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد. (سازمان دفاع ار حقوق بشر کردستان ۲/۱۰/۸۷)

۲۷ ـ خانواده دانشجویان دانشگاه تهران که منازل آنها شب قبل از تجمع دفتر تحکیم وحدت به مناسبت روز دانشجو از سوی مامورین امنیتی مورد تفتیش قرار گرفته بود به کمیته پیگیری وزارت اطلاعات احضار شدند. (امیر کبیر ۸/۱۰/۸۷)

۲۸ ـ نسیم سلطان بیگی دانشجوی رشته ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی و از دانشجویان “آزادیخواه و برابری طلب” به اتهام اقدام علیه امنیت ملی جهت محاکمه به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران احضار شد.

(فعالین حقوق بشر و دمکراسی ۲۵/۱۱/۸۷)

۲۹ ـ سهراب کریمی فعال دانشجویی و عضو سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان به شعبه سوم دادگاه انفلاب تهران احضار شد. نامبرده در ۱۶ آذر سال ۸۶ در جریان سخنرانی در دانشگاه تهران بازداشت شد و مدت ۷۶ روز را در سلول انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین بسر برد، با قرار وثیقه ۱۵۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد. (سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان ۲۹/۱۱/۸۷)

۳۰ ـ بابک زمانیان عضو انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر و سهیلا ناحی مدیر مسئول نشریه دانشجویی “شوکران” به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات احضار شدند. (امیرکبیر ۱/۱۲/۸۷)

۳۱ ـ مقداد اسلامخواه دانشجوی دانشگاه امام حسین و دبیر انجمن جمهوری خواهان این دانشگاه به اتهام اقدام علیه امنیت ملی در شعبه ۲۳ دادگاه انقلاب به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شد. نامبرده سال گذشته به حکم دادستانی توسط مامورین امنیتی قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران بازداشت و به بند ۳۲۵ زندان اوین منتقل گردید و مدت ۳۱ روز در سلول انفرادی بسر برد. همچنین وی در کمیته انضباطی به دو ترم محرومیت از تحصیل محکوم شده بود. (امیرکبیر ۵/۱۲/۸۷)

۳۲ ـ نادر احسنی فارغ اتحصیل رشته مهندسی منابع طبیعی دانشگاه مازندران و از بازداشت شدگان ۱۶ آذر سال ۸۶ جهت محاکمه به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران احضار شد. نامبرده در روز دانشجو بازداشت و پس از ۶۸ روز با قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی از بند ۲۰۹ زندان اوین آزاد شد. (فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران ۷/۲/۸۸)

۳۳ ـ بهاره هدایت و فرید هاشمی از اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت، جهت بازجوئی به شعبه ۲ امنیت دادگاه انقلاب تهران احضار شدند. (امیرکبیر ۲۲/۲/۸۸)

۳۴ ـ مهدیه گلرو دانشجوی محروم از تحصیل دانشگاه علامه طباطبایی تهران به معاونت امنیت دادگاه انقلاب احضار شد. (کمیته گزارشگران حقوق بشر ۱۲/۳/۸۸)

محاکمه: دانشجویان

۱ ـ به دنبال انتشار مصاحبه علی خضریان با خبرگزاری فارس در طی کنفرانس خبری چهار تشکل دانشجوئی با تیتر “دانشگاه آزاد با پوشش بیش از ۵۰ درصد دانشجویان به هیچ مرجعی پاسخگو نیست.” طی شکایتی که از سوی دانشگاه آزاد علیه وی به دادگاه تسلیم شد. وی در شعبه ۱۰۸۳ دادگاه عمومی تهران به ریاست قاضی حسین حسینیان به اتهام نشر اکاذیب محاکمه شد. (ایلنا ۱۹/۵/۸۷)

۲ ـ انوشه آزادبر دانشجوی سابق دانشگاه تهران در دادگاه محاکمه شد. نامبرده ضمن رد تمامی اتهامات موجود، گفته های خود را در جریان بازجوئی، بدلیل فشارهای شدید روحی روانی در زمان بازداشت دانست. وی از جمله دانشجویان چپ بود که در ۱۱ آذر ۸۶ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و در بند ۲۰۹ زندان اوین نگهداری می شد. (کمیته گزارشگران حقوق بشر ۲۶/۶/۸۷)

۳ ـ بیش از ۳۰ دانشجوی دختر دانشگاه یزد به علت شرکت در تحصن دانشجویی در کمیته انضباطی محاکمه شدند. تاکنون حکم تعدادی از این دانشجویان که منع موقت از تحصیل به مدت نیمسال هست بطور موقت صادر شده است. (ادوار نیوز ۲۴/۷/۸۷)

۴ ـ مرتضی اصلاحچی دبیر سابق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی محاکمه شد. (کمیته گزارشگران حقوق بشر ۳/۷/۸۷)

۵ ـ هود یازرلو دانشجوی دانشگاه معصومیه قم به اتهام تردد به مقر سازمان مجاهدین خلق در کشور عراق و فعالیت تبلیغی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی محاکمه شد. وی در ۴ خرداد سال جاری توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل گردید. (فعالان حقوق بشر در ایران ۱۶/۸/۸۷)

۶ ـ محمد حسین جنیدی، آرش رایجی و پیام شکیبا از فعالین دانشجوئی چپ دانشگاه زنجان به اتهام اقدام علیه امنیت ملی در دادگاه انقلاب زنجان محاکمه شدند. (فعالان حقوق بشر در ایران ۶/۹/۸۷)

۷ ـ جواد علیزاده دانشجوی اخراجی مقطع کارشناسی ارشد رشته حقوق بشر دانشگاه علامه و عضو “مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران” به دلیل سخنرانی در ۱۸ آذر ماه سال گذشته به مناسبت روز دانشجو در شعبه ۱۳ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی سادات محاکمه شد. نامبرده به مدت ۱۰ روز در بند ۲۰۹ زندان اوین تحت بازجویی قرار داشت و سپس روز گذشته به اندرزگاه ۷ زندان اوین منتقل گردید. (فعالان حقوق بشر در ایران ۲۰/۹/۸۷)

۸ ـ مهدی خدایی دبیر سابق انجمن اسلامی دانشگاه آزاد شهرری و مسئول کمیته دانشجویی مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سلمان سیما مدیر مسئول نشریه دانشجویی توقیف شده “سخن تازه” در دانشگاه آزاد تهران جنوب و مجید اسدی دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی به اتهام اقدام علیه امنیت ملی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی محاکمه شدند. (فعالان حقوق بشر در ایران ۱/۱۱/۸۷)

۹ ـ معصومه منصوری دانشجوی دانشگاه امیرکبیر به اتهام محاربه با نظام و تبلیغ علیه نظام در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی محاکمه شد. پدر نامبرده آقای محمد علی منصوری بدلیل شرکت در مراسم نوزدهمین سالگرد قتل عام زندانیان سیاسی سال ۶۷ توسط مامورین امنیتی بازداشت شده بود. خانم منصوری بدلیل مراجعه مکرر به دادگاه انقلاب برای آگاهی یافتن از وضعیت پدرش، بدستور قاضی راسخ رئیس شعبه یک دادگاه انقلاب بازداشت و به مدت ۳ هفته در بند ۲۰۹ زندان اوین تحت شکنجه های جسمی و روحی قرار گرفت. (فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران ۲۱/۱۱/۸۷)

۱۰ ـ سهراب کریمی فعال دانشجویی به اتهام ارتباط با احزاب و گروههای کرد و اقدام علیه نظام در شعبه ۳۰ امنیت دادگاه انقلاب تهران محاکمه شد. نامبرده سال گذشته در مراسم روز دانشجو بازداشت و پس از سپری کردن ۷۶ روز در سلول انفرادی وزارت اطلاعات در تهران با قرار وثیقه ۱۵۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد. (سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان ۶/۱۲/۸۷)

۱۱ ـ علیرضا فیروزی، سورنا هاشمی، بهرام واحدی، پیام شکیبا، آرش رایجی و حسن جنیدی دانشجویان دانشگاه زنجان به اتهام تحریک به تجمع غیر قانونی، تشویش اذهان عمومی به قصد بر هم زدن امنیت کشور، ارتباط با رسانه های معاند نظام و ارتباط با گروهک های معاند نظام در شعبه دوم دادگاه انقلاب زنجان به ریاست قاضی علی معصوم خانی محاکمه شدند. (ایسنا ۱۹/۱/۸۸)

۱۲ ـ علی نیکونسبتی مسئول سابق روابط عمومی دفتر تحکیم وحدت در شعبه ۱۰۳۸ دادگاه عمومی تهران با شکایت وزارت علوم محاکمه شد. نامبرده بعلت مصاحبه با خبرگزاری ایلنا در اعتراض به ستاره دار شدن دانشجویان، تعرض مامور حراست دانشگاه کرمانشاه به یک دختر دانشجو و سایتهای سرکوبگرانه وزارت علوم مورد محاکمه قرار گرفت. (امیرکبیر ۲۲/۲/۸۸)

احکام صادر شده توسط دادگاه ها

۱ ـ مهدی محمودی دبیر اسبق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان و سید باقر سجادی عضو اسبق شورای عمومی انجمن اسلامی این دانشگاه به علت انتقاد از دولت با شکایت مدعی العموم در شعبه ۱۰۵ دادگاه جزائی زاهدان هر کدام به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شدند. (ادوار نیوز ۴/۴/۸۷)

۲ ـ عارف اولوفی ۲۶ ساله، دانشجوی معماری دانشگاه دولتی نخجوان، به اتهام اقدام علیه امنیت ملی در دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان غربی به ۴ ماه حبس تعزیری محکوم شد. نامبرده جهت گذراندن دوران محکومیت دستگیر و به زندان ارومیه منتقل شد. (ساوالان سی ۱۱/۴/۸۷)

۳ ـ در پی تایید حکم ۸ ماه حبس عابد توانچه، از فعالین دانشجویی برابری طلب، وی روز گذشته روانه زندان اراک شد. اتهام وی اقدام عنیه امنیت ملی عنوان شد ه است. (امیرکبیر ۳/۵/۸۷)

۴ ـ امیررضا اردلان دانشجوی کرد دانشگاه آزاد اصفهان واحد شهرضا، به اتهام تبلیغ و فعالیت علیه نظام در دادگاه انقلاب شهرضا به یک سال زندان محکوم گردید. نامبرده حدود یک ماه پیش توسط نیروهای امنیتی در اصفهان، بازداشت و روانه زندان شده بود. (موکریان ۸/۵/۸۷)

۵ ـ علی عزیزی، عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت، به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام به حکم شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه به سه سال زندان محکوم شد. وی در تاریخ ۱۳ آبان سال گذشته در پی برگزاری تجمعی اعتراض آمیز در دانشگاه تهران در اعتراض به حضور محمود احمدی نژاد و برگزاری چندین تجمع در دانشگاه های امیرکبیر، علامه و…در اعتراض به حکم صادره برای سه دانشجوی در بند پلی تکنیک بازداشت و روانه بند ۲۰۹ زندان اوین شد ومدت دو ماه در این بند بازداشت بود. دادگاه این عضو انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر خرداد ماه امسال برگزار شد. که اجازه دفاع کافی را به عزیزی و وکلای مدافعش نداده بود. قاضی همچنین پیش از تشکیل دادگاه مجرم بودن این فعال دانشجویی را به وکلای وی اعلام کرده بود. (امیرکبیر ۱۳/۵/۸۷)

۶ ـ علی شاکری دانشجوی رشته علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور سنندج و عضو انجمن فرهنگی لیلاخ شهرستان دهگلان به اتهام اقدام علیه امنیت ملی در شعبه ۴ دادگاه تجدید نظر سنندج به ۳۰ ماه حبس تعزیری محکوم شد. (فعالان حقوق بشر در ایران ۲۷/۵/۸۷)

۷ ـ صباح نصری دانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه تهران و هدایت غزالی دانشجوی روانشناسی دانشگاه علامه طباطبائی به اتهام فعالیت علیه نظام و شرکت در تجمع غیر قانونی در شعبه ۱۳ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی سادات، هر کدام به ۲ سال حبس تعزیری محکوم شدند. این دو دانشجو از ۱۳ ماه پیش در زندان بسر می بردند. (اعتماد ۴/۶/۸۷)

۸ ـ خضر رسول مروت دانشجوی رشته ادبیات دانشگاه ارومیه که در تاریخ ۲۴ مرداد بر اثر تیراندازی سپاه پاسداران مجروح و بازداشت شده بود، در دادگاه انقلاب مهاباد به ۳ سال حبس تعزیری محکوم گردید. (فعالان حقوق بشر در ایران ۲۴/۶/۸۷)

۹ ـ رحیم حسینی فعال دانشجوئی و مدیر مسئول نشریه دانشجوئی توقیف شده “بیان آزاد” که با شکایت میبدی رئیس دانشگاه یزد در دادگاه به پرداخت جریمه نقدی محکوم شده بود، وقتی برای دیدار دوستان خود وارد دانشگاه یزد شد، با ممانعت نیروهای حراست دانشگاه مواجه شد. نیروهای حراست با الفاظ رکیک و تهدیدآمیز وی را مجبور به ترک دانشگاه کردند. (امیرکبیر ۴/۷/۸۷)

۱۰ ـ یونس میر حسینی دانشجوی حقوق دانشگاه شیراز به اتهام عضویت در گروههای مخالف نظام و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی در دادگاه انقلاب شیراز و با تائید شعبه ۱۵ دادگاه تجدید نظر استان فارس به ۳۶ ماه حبس تعلیقی به مدت ۴ سال محکوم گردید. (ایران امروز ۱۲/۷/۸۷)

۱۱ ـ یاسر بهادری دانشجوی عمران دانشگاه ایلام به اتهام اخلال در نظم دانشگاه و بهم زدن کلاس درس، در شعبه اول دادگاه تجدید نظر ایلام به ۴ ماه حبس تعزیری محکوم شد. (امیرکبیر ۱۹/۷/۸۷)

۱۲ ـ آرمان صداقتی عضو سابق شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر و مدیر مسئول نشریه دانشجوئی “جرس” در شعبه ۲۱ دادگاه انقلاب به ۲ سال حبس تعلیقی محکوم شد. نامبرده پیش از این در کمیته انضباطی به ۳ ترم تعلیق از تحصیل محکوم شده بود. (امیرکبیر ۲۲/۷/۸۷)

۱۳ ـ حسین رحمانی دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد کرج که در تاریخ ۲۳ خرداد سال جاری توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود، به اتهام اقدام علیه امنیت ملی در دادگاه انقلاب اسلامی سنندج به ۶ سال حبس تعزیری محکوم گردید. (فعالان حقوق بشر در ایران ۲۴/۷/۸۷)

۱۴ ـ صباح نصری دانشجوی دانشگاه تهران و هدایت غزالی دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی در دادگاه تجدید نظر استان تهران هر یک به ۱۸ ماه حبس تعزیری محکوم شدند. این دو دانشجوی کرد از ۱۵ پیش در زندان بسر می برند. (وبلاگ زندان و مبارزه ۱/۸/۸۷)

۱۵ ـ ستار پرویزی دانشجوی دانشکده فنی کرمانشاه به اتهام عضویت در احزاب کرد و محاربه، در دادگاه تجدید نظر استان کرمانشاه به ۱۶ سال حبس تعزیری توام با تبعید به زندان کرمان و خبات یوسفی دانشجوی رشته برق دانشگاه کرمانشاه به اتهام ذکر شده، در دادگاه تجدید نظر استان کرمانشاه به ۱۳ سال حبس تعزیری توام با تبعید به زندان رشت محکوم شدند. (فعالان حقوق بشر در ایران ۳/۸/۸۷)

۱۶ ـ جمال رحمانی دانشجوی صنایع و راشد عبداللهی دانشجوی علوم سیاسی دانشگاه اصفهان به اتهام ارتباط با احزاب کردی در شعبه دوم دادگاه انقلاب سنندج به ریاست قاضی طیاری محکوم به زندان و تبعید شدند. جمال رحمانی به ۶ سال حبس تعزیری توام با تبعید به زندان ایذه و راشد عبداللهی به ۳ سال حبس تعزیری توام با تبعید به زندان مسجد سلیمان محکوم شدند. این دانشجویان در ۲۳ خرداد توسط نیروهای امنیتی در اصفهان بازداشت و سپس به اداره اطلاعات سنندج منتقل شدند. (فعالان حقوق بشر در ایران ۱/۸/۸۷)

۱۷ ـ امیررضا اردلان دانشجوی ترم ۶ رشته روابط بین الملل دانشگاه آزاد شهرضا به اتهام فعالیت تبلیغاتی علیه نظام در دادگاه تجدیدنظر استان اصفهان به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شد. نامبرده در ۲۶ خرداد سال جاری توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. (فعالان حقوق بشر در ایران ۶/۸/۸۷)

۱۸ ـ امیر امیرقلی دانشجوی دانشگاه آزاد قزوین در شعبه ۳۱ دادگاه انقلاب به ۶ ماه حبس محکوم شد. نامبرده در شهریور ماه سال جاری مقابل گورستان خاوران محل دفن زندانیان سیاسی اعدام شده در تابستان ۱۳۶۷ بازداشت شده بود و پس از ۱۲ روز با قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی از زندان آزاد گردید. (سلام دمکرات ۱۴/۸/۸۷)

۱۹ ـ بهرام شجاعی دانشجوی دانشگاه آزاد – واحد تهران جنوب در دادگاه به ۶ ماه زندان محکوم شد، این حکم به مدت یکسال به حالت تعلیق در آمد. نامبرده سال گذشته بدستور دادسرای انقلاب تهران برای مدتی بازداشت گردید. (سلام دمکرات ۱۴/۸/۸۷)

۲۰ ـ یاسر گلی دانشجوی سنندجی به اتهام هواداری از یک حزب کردی اپوزیسیون به عنوان محارب در شعبه دوم دادگاه انقلاب سنندج به ریاست قاضی طیاری به ۱۵ سال حبس تعزیری همراه با تبعید به زندان بافت در استان کرمان محکوم شد. این دانشجو از مهر ماه سال گذشته در بازداشتگاه اداره اطلاعات و زندان مرکزی سنندج بسر می برد. (سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان ۱۶/۸/۸۷)

۲۱ ـ صفر علی خوئینی مدیر مسئول اسبق نشریه دانشجویی “شهریار” دانشگاه آزاد زنجان و از فعالین آذربایجانی در شعبه اول دادگاه انقلاب زنجان به ریاست قاضی معصوم خانی به ۶ ماه حبس تعلیقی محکوم شد. این حکم به مدت ۲ سال به حالت تعلیق خواهد بود. (کمیته گزارشگران حقوق بشر ۳/۹/۸۷)

۲۲ ـ عسگر اکبرزاده از فعالین دانشجویی دانشگاه پیام نور اردبیل به اتهام تشکیل گروه معاند نظام در شعبه یک دادگاه اردبیل به ریاست قاضی حسن زاده به تحمل ۵ سال حبس تعزیری در زندان زاهدان محکوم شد. نامبرده در یک دادگاه غیرعلنی و بدون حضور وکیل مدافع محاکمه گردید. وی در ۲۰ خرداد ۸۷ توسط نیروهای اداره اطلاعات اردبیل بازداشت و مورد شکنجه قرار گرفته است. (امیر کبیر ۲۳/۹/۸۷)

۲۳ ـ محمد هاشمی عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت به علت شرکت در تحصن اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم در ۱۸ تیر ۸۶ به اتهام اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت کشور در دادگاه به ۲ سال حبس که به مدت ۳ سال به حالت تعلیق درآمده محکوم شد. (ادوار نیوز ۲۳/۹/۸۷)

۲۴ ـ عسگر اکبرزاده مدیر مسئول نشریه دانشجویی توقیف شده « سایان» و از فعالین آذربایجانی به اتهام تبلیغ به نفع گروههای معاند نظام و تشویش اذهان عمومی در شعبه ۱۰۵ دادگاه جزایی اردبیل به ریاست قاضی حسینیان به ۶ ماه حبس تعلیقی به مدت دو سال محکوم شد. (ساوالان سسی ۳۰/۹/۸۷)

۲۵ ـ سالار عراقی، حجت عراقی، علی اکبر عبداللهی دانشجویان دانشگاه ارومیه، سلمان عراقی دانشجوی دانشگاه پیام نور خوی، و پیام علم قلیلو دانشجوی دانشگاه آزاد قزوین از فعالان دانشجویی آذربایجانی به اتهام تبلیغ علیه نظام در شعبه یک دادگاه انقلاب اسلامی خوی به ریاست قاضی نوروزی هر کدام به یکسال حبس تعلیقی به مدت دوسال محکوم شدند. (ساوالان سسی ۳/۱۰/۸۷)

۲۶ ـ علی نیکو نسبتی عضو شورای مشورتی دفتر تحکیم وحدت به اتهام اخلال در نظم عمومی در شعبه ۲۱ دادگاه تجدید نظر استان تهران به ۴ ماه حبس و ۱۰ ضربه شلاق محکوم شد. این حکم به جزای نقدی تبدیل گردید. علی نیکو نسبتی، علی عزیزی، آرمان صداقتی، پدرام رفعتی و چند تن دیگر از شورای عمومی دفتر تحکیم وحدت به علت سئوال از احمدی نژاد بدستور وزارت اطلاعات بازداشت و برای آنها پرونده سازی شده و به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و اخلال در نظم عمومی محاکمه می شوند. (امیرکبیر ۸/۱۰/۸۷)

۲۷ ـ محمد صیادی دبیر سابق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا همدان به اتهام فعالیت تبلیغی بر علیه جمهوری اسلامی، توهین به خمینی، ایجاد و اداره تشکل غیر قانونی در دادگاه به ۶ سال و ۶ ماه حبس قطعی و پرداخت ۲۵۰ هزارتومان جریمه نقدی محکوم شد. (بوعلی سینا ۳۰/۱۰/۸۷)

۲۸ ـ جمال انصاری رئیس دادگستری استان زنجان گفت: دکتر حسین مددی رئیس هیات نظارت دانشگاه زنجان و معاون دانشجویی این دانشگاه که در خرداد ماه سال جاری در حال تعرض به یکی از دانشجویان دختر توسط سایر دانشجویان دستگیر شده بود، در دادگاه تجدید نظر به ۳۰ ضربه شلاق تعزیری و ۳۰ ضربه تعلیقی و دختر دانشجو هم به ۳۰ ضربه شلاق تعزیری محکوم شدند. (ایلنا ۱۹/۱۱/۸۷)

۲۹ ـ سجاد رادمهر، فراز زهتاب، آیدین خواجه ای، امید مردانی و احسان نجفی نسب دانشجویان دانشگاه تبریز، داریوش حاتمی و منصور امینیان فارغ التحصیلان این دانشگاه به اتهام تبلیغ علیه نظام و اقدام جهت براندازی از طریق راه اندازی کروهگ در شعبه ۴ دادگاه انقلاب تبریز به ریاست قاضی حملبر به یکسال حبس تعزیری و ۲ سال حبس تعلیقی محکوم شدند. این دانشجویان در تابستان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند و پس از تحمل مدتها سلول انفرادی با قرار وثیقه های سنگین از زندان آزاد شدند. (بامداد خبر ۸/۱۱/۸۷)

۳۰ ـ جمال رحمانی دانشجوی دانشگاه اصفهان به اتهام ارتباط با احزاب کردی در دادگاه تجدید نظر استان کردستان به تحمل ۳ سال حبس تعلیقی و ۸ ماه حبس تعزیری محکوم شد. نامبرده از ۲۳ خرداد سال جاری در زندان سنندج بسر می برد. (فعالان حقوق بشر در ایران ۱۹/۱۱/۸۷)

۳۱ ـ یاسر گلی دانشجوی رشته عمران دانشگاه آزاد سنندج که از ۱۷ مهرماه ۱۳۸۶ در بازداشت بسر می برد، به اتهام ارتباط با احزاب اپوزیسیون فعال در کردستان در دادگاه تجدید نظر استان کردستان به ۱۵ سال زندان توام با تبعید به زندان بافت کرمان محکوم شد. (کانون دانشجویان مدافع حقوق بشر کردستان ۱/۱۲/۸۷)

۳۲ ـ مقداد اسلامخواه دانشجوی دانشگاه امام حسین و دبیر انجمن جمهوری خواهان این دانشگاه به اتهام اقدام علیه امنیت ملی در شعبه ۲۳ دادگاه انقلاب به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شد. نامبرده سال گذشته به حکم دادستانی توسط مامورین امنیتی قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران بازداشت و به بند ۳۲۵ زندان اوین منتقل گردید و مدت ۳۱ روز در سلول انفرادی بسر برد. همچنین وی در کمیته انضباطی به دو ترم محرومیت از تحصیل محکوم شده بود. (امیرکبیر ۵/۱۲/۸۷)

۳۳ ـ هشت دانشجوی دانشگاه امیرکبیر به اسامی لیدا محمودی، احمدقصابان، سجاد ویس مرادی، علی اصغر سپهری، یوسف رشیدی، یاسر ترکمن، کورش محمود کلایه و آورین طه یی به دستور نیروهای امنیتی و مدیریت دانشگاه ممنوع الورود شدند. (امیرکبیر ۵/۱۲/۸۷)

۳۴ ـ امیر مصباح قاضی، دانشجوی ترم آخر کارشناسی ارشد ادبیات در دانشگاه آزاد مهاباد به اتهام همکاری با یکی از احزاب مخالف نظام در شعبه اول دادگاه انقلاب مهاباد به ۲ سال حبس محکوم شد. نامبرده حدود ۲ ماه پیش توسط نیروههای امنیتی بازداشت و به زندان مهاباد منتقل شد. (موکریان نیوز ۲۵/۱۲/۸۷)

۳۵ ـ محمد صیادی دبیر سابق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه بوعلی همدان در دادگاه تجدید نظر استان همدان به ۲ سال حبس تعزیری محکوم شد. (آزادنا ۲۱/۲/۸۸)

۳۶ ـ سهراب کریمی دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد جنوب تهران در شعبه ۳۰ دادگاه انقلاب تهران به پرداخت دو میلیون و یک صد هزار تومان جزای نقدی بدل از ۲ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد.نامبرده از دانشجویانی است که در ۱۶ آذر ۸۶ در دانشگاه تهران توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل گردید و پس از تحمل ۷۶ روز حبس در سلول انفرادی با قرار وثیقه از زندان آزاد شد. (امیر کبیر ۳۰/۲/۸۸)

۳۷ ـ رحمان رحیم پور دانشجوی دانشگاه ارومیه اهل سقز به اتهام تبلیغ علیه نظام و همکاری با اپوزیسیون کرد در شعبه اول دادگاه انقلاب ارومیه به ۳ سال زندان محکوم شد. (فعالان حقوق بشر در ایران ۱۹/۳/۸۸)

دانشجویان صدور قرار وثیقه

۱ ـ عسگر اکبرزاده و حسین حسینی از فعالین دانشجویی آذربایجانی که در تاریخ ۲۰ خرداد و اول تیر توسط مامورین اداره اطلاعات در اردبیل بازداشت شده بودند، به ترتیب با قرار وثیقه ۳۰ و ۱۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شدند. (امیرکبیر ۲۰/۴/۸۷)

۲ ـ اداره اطلاعات مشهد برای آزادی فرزاد حسن زاده دانشجوی رشته آمار دانشگاه فردوسی که از چند روز پیش در بازداشت بسر می برد، وثیقه ای معادل ۵۰۰ میلیون تومان تعیین کرده است. (گویا ۱۸/۴/۸۷)

۳ ـ توحید دولت شناس، امیر سرابی، مهدی قدسی و امیرعلی مختاری بیات از دانشجویان بازداشتی در مشهد با قرار وثیقه از زندان آزاد شدند. (ادوارد نیوز ۲۰/۴/۸۷)

۴ ـ محمد احسانی، سجاد رجبی و محمد میزبان از فعالان دانشجویی که در مشهد بازداشت شده بودند، با قرار وثیقه از زندان آزاد شدند. (امیر کبیر ۲۹/۴/۸۷)

۵ ـ علی صابری دبیر سابق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیر کبیر و رضا عرب دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه مازندران که در تاریخ ۱۷ تیر در مشهد بازداشت شده بودند، با قرار وثیقه از زندان آزاد شدند. آنها از اعضای کمیته دانشجوئی پیگیری بازداشتهای خودسرانه در مشهد هستند. (ادوارنیوز ۳۰/۴/۸۷)

۶ ـ علی قلی زاده دبیر سابق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شاهرود، پس از ۱۵ روز بازداشت با وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی آزاد شد. همچنین برای محمد زراعتی و فرزاد حسن زاده دانشجویان فعال طیف چپ مشهد قرار وثیقه ۳۰۰ میلیونی صادر شده است. علی صابری عضو انجمن اسلامی دانشگاه امیر کبیر و رضا عرب دبیر انجمن اسلامی دانشگاه مازندران با وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی آزاد شدند. (امیرکبیر ۱/۵/۸۷)

۷ ـ اشکان آرشیان دانشجوی بازداشت شده در مشهد با تودیع قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.

(ادوارنیوز ۷/۵/۸۷)

۸ ـ پیمان غلامی و علی عبدالله زاده دانشجویان دانشگاه سهند تبریز، که در تحصن صنفی بهار امسال دانشگاه سهند شرکت داشتند، بعد از دو هفته بازداشت و زندان توسط نیروهای امنیتی با صدور قرار وثیقه از زندان آزاد شدند. (امیرکبیر ۱۵/۵/۸۷)

۹ ـ سلمان سیما دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد، عضو هیئت موسس انجمن اسلامی دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب و مدیر مسئول نشریه “سخن تازه” که در مقابل دانشگاه بازداشت شده و بیش از یک ماه را در بند ۲۰۹ زندان اوین سپری کرد با سپردن قرار وثیقه آزاد شد. مهدی خدائی دانشجوی دانشگاه آزاد واحد شهر ری و دبیر سابق انجمن اسلامی این دانشگاه نیز پس از ۳۸ روز با قرار وثیقه آزاد شد. (امیرکبیر ۱۹/۵/۸۷)

۱۰ ـ ودود اسدی دانشجوی رشته زمین شناسی دانشگاه آزاد رشت و از فعالان آذربایجانی پس از ۳۴ روز بازداشت با قرار وثیقه ۶ میلیون تومانی از زندان لاکان رشت آزاد شد. (ساوالان سسی ۳/۶/۸۷)

۱۱ ـ فرزاد حسن زاده از دانشجویان بازداشتی با قرار وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی از زندان مشهد آزاد شد. وی و توحید دولتشناس از اعضای انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد، در ایام بازداشت، از دانشگاه اخراج شدند. (اعتماد ۴/۶/۸۷)

۱۲ ـ مجید اسدی دانشجوی دانشگاه علامه طباطبائی پس از ۵۰ روز بازداشت با قرار وثیقه از زندان آزاد شد. (ادوارنیوز ۴/۶/۸۷)

۱۳ ـ شقایق طباخ دانشجوی دانشگاه تهران که در پارک لاله تهران بازداشت شده بود، با قرار وثیقه از زندان آزاد شد. (خبرنامه شیراز ۶/۶/۸۷)

۱۴ ـ محمد زراعتی دانشجوی دانشگاه فردوسی مشهد، پس از ۴۵ روز بازداشت با قرار وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد. (امیرکبیر ۷/۶/۸۷)

۱۵ ـ محمد حسن جنیدی از دانشجویان چپ دانشگاه زنجان که به اتهام اقدام علیه امنیت ملی، تشویش اذهان عمومی و تحریک به تجمع غیر قانونی، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود، پس از ۵۷ روز با قرار وثیقه ۱۵۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد. (ادوارنیوز ۱۲/۶/۸۷)

۱۶ ـ فاروق معروفی و مصلح فتاح پور دانشجویان دانشگاه تربیت معلم پس از ۱۰ روز بازداشت با قرار وثیقه از زندان کرج آزاد شدند. (امیرکبیر ۱۲/۶/۸۷)

۱۷ ـ امین ریاحی و مهدی خسروی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد که با شکایت اطلاعات سپاه مشهد و بدستور دادگاه انقلاب بازداشت شده بودند با قرار وثیقه از زندان آزاد شدند. (ادوارنیوز ۱۸/۶/۸۷)

۱۸ ـ سورنا هاشمی دانشجوی دانشگاه زنجان، که در تاریخ ۲۲ مرداد توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود با قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد. (ادوارنیوز ۱۹/۶/۸۷)

۱۹ ـ امیر امیر قلی دانشجوی دانشگاه آزاد قزوین که در برابر گورستان خاوران، محل دفن زندانیان سیاسی اعدام شده در تابستان ۶۷ بازداشت شده بود، پس از ۱۲ روز با قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد. در مراسم سالگرد قتل عام زندانیان سیاسی دستکم ۲۰ تن توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. (ادوارنیوز ۲۰/۶/۸۷)

۲۰ ـ بهرام واحدی دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه زنجان پس از تحمل ۳۶ روز بازداشت با قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد. وی به مدت ۲۱ روز در بازداشتگاه انفرادی اداره اطلاعات زنجان زندانی بود. پیش از وی پیام شکیبا و حسن جنیدی هر کدام با قرار وثیقه ۱۵۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شده بودند. (امیرکبیر ۲۱/۶/۸۷)

۲۱ ـ جواد علیخانی دانشجوی دانشگاه چمران اهواز که از ۲۸ مهر ۸۶ در بازداشت بسر می برد، پس از ۱۱ ماه بلاتکلیفی با قرار وثیقه ۵۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد. نامبرده مدتها در سلول انفرادی بازداشت بود. (امیرکبیر ۲۴/۶/۸۷)

۲۲ ـ هستی خضروی عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی و عضو کمیسیون زنان دفتر تحکیم وحدت پس از ۱۰ روز بازداشت با قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد. (امیرکبیر ۹/۷/۸۷)

۲۳ ـ انور ساعد موچشی ۲۹ ساله دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق بین الملل دانشگاه بهشتی، عضو تحریریه هفته نامه توقیف شده “کرفتو” و عضو انجمن راه سبز و دفاع از محیط زیست سنندج پس از ۳۵ روز بازداشت با قید وثیقه ۳۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد. (وبلاگ زندان و مبارزه ۲۲/۷/۸۷)

۲۴ ـ سجاد رادمهر، آیدین خواجه ای و فراز زهتاب دانشجویان دانشگاه تبریز که در تاریخ ۲۷ تیر توسط ماموران اداره اطلاعات بازداشت شده بودند، هرکدام به قید وثیقه ۵۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شدند. امیر مردانی پس از تحمل ۷۶ روز بازداشت، مجید ماکوئی پس از ۵۷ روز بازداشت و احسان نجفی نسب پس از تحمل ۲۸ روز بازداشت هرکدام به قید وثیقه ۵۰ میلیون تومانی از زندان تبریز آزاد شدند. همچنین مقصود عهدی و منصور امینیان پس از تحمل ۶۸ روز بازداشت هرکدام به قید وثیقه ۲۰ میلیون تومانی از زندان تبریز آزاد شدند. (کمیته گزارشگران حقوق بشر ۷/۸/۸۷)

۲۵ ـ مازیار معصومی و ارسلان صادقی از فعالان دانشجوئی طیف “آزادیخواه و برابری طلب” دانشگاه اصفهان پس از ۱۸ روز بازداشت، هر یک به قید وثیقه ۵۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شدند. (فعالان حقوق بشر در ایران ۱۰/۸/۸۷)

۲۶ ـ سیروس حسین نژاد دانشجوی سال آخر دانشگاه آزاد- واحد تهران شمال و از فعالین جنبش دانشجوئی که در تاریخ ۲۳ آبان بر سر مزار ستار خان بازداشت شده بود، به قید وثیقه از زندان اوین آزاد شد. (گزارشگران حقوق بشر ۳/۹/۸۷)

۲۷ ـ امین معصومی وبلاگ نویس و دانشجوی سال سوم عمران دانشگاه آزاد اراک پس از ۲۴ ساعت بازداشت با قرار وثیقه ۱۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد. (سلام دمکرات ۲۵/۹/۸۷)

۲۸ ـ عبدالجیل رضایی، کاظم رضایی، لقمان قدیری گل تپه و محسن زرین کمر دانشجویان دانشگاه شیراز به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و توهین به مسئولان نظام توسط اداره اطلاعات شهر شیراز بازداشت شده بودند پس از ۱۰ روز با قرار وثیقه از زندان آزاد شدند. سه دانشجوی اول هر کدام با قرار وثیقه ۵۰ میلیون تومانی و نفر آخر با قرار وثیقه ۶۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شدند. (امیرکبیر ۲۳/۱۰/۸۷)

۲۹ ـ مهرداد حسینی از فعالان دانشجویی دانشگاه رازی کرمانشاه پس از ۳ روز بازداشت در شعبه ۳ بازپرسی دادگاه انقلاب کرمانشاه مورد بازجویی قرار گرفت و با قرار وثیقه ۵۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد. (سازمان دفاع ازحقوق بشر کردستان ۲۹/۱۰/۸۷)

۳۰ ـ سعید خلعتبری، آرش روستایی، هادی الم لی و احمد کهنسال دانشجویان دانشگاه شیراز که به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و توهین به مسئولان نظام توسط اداره اطلاعات شیراز بازداشت شده بودند. پس از ۸ روز بازداشت هر کدام با قرار وثیقه ۵۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شدند. (امیر کبیر ۳۰/۱۰/۸۷)

۳۱ ـ سحر یزدانی پور دانشجوی دانشگاه شیراز که به اتهام تبلیغ علیه نظام بازداشت شده بود، پس از ۱۱ روز بازداشت با قرار وثیقه از زندان آزاد شد. (ادوارنیوز ۴/۱۲/۸۷)

۳۲ ـ دادگاه شیراز برای آزادی یونس میرحسینی دانشجوی دانشگاه شیراز از زندان مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان قرار وثیقه صادر کرد. خانواده نامبرده قادر به تامین این وثیقه نیستند و میرحسینی همچنان بدلیل عدم تودیع قرار در حبس است. این دانشجو ماه گذشته توسط مامورین اداره اطلاعات شیراز بازداشت گردید. (ادوارنیوز ۹/۱۲/۸۷)

۳۳ ـ بازداشت شدگان لحظه سال تحویل در برابر زندان اوین با قرار وثیقه از زندان آزاد شدند. به گفته دانشجویان آزاد شده؛ در مدت ۴۸ ساعت بازداشت، فردی بنام سرهنگ حسین قاسلمویی، فرمانده مقر پلیس امنیت با بازداشت شدگان بدرفتاری کرده و ضمن ایراد ضرب و شتم، ممانعت از خوردن آب و غذا، سر پا نگه داشتن در طول شب، افراد بازداشت شده را با دستبند برای چندین ساعت به درخت بسته است. (امیر کبیر ۳/۱۰/۸۷)

۳۴ ـ مهران رستگار دانشجوی دانشگاه مالک اشتر اصفهان و فیروز یوسفی دانشجوی دانشگاه پیام نور تهران و درجه دار نیروی زمینی ارتش و از فعالین آذربایجانی، توسط مامورین اداره اطلاعات شهرستان مراغه بازداشت و پس از بازجویی با قرار وثیقه آزاد شدند. (ساوالان سسی ۳/۱/۸۸)

۳۵ ـ سلمان یزدان پناه دانشجوی ارشد روابط بین الملل دانشگاه تهران به اتهام اخلال در امنیت عمومی و برهم زدن امنیت شهر تهران با شکایت ستاد فرماندهی نیروی انتظامی در شعبه سوم بازپرسی امنیت دادگاه انقلاب مورد بازجویی قرار گرفت و با قرار کفالت آزاد شد. (امیرکبیر ۱۸/۱/۸۸)

۳۶ ـ ارسلان صادقی، حسین سرشومی و بهمن خدادادی از دانشجویان بازداشتی طیف چپ دانشگاه اصفهان با قرار وثیقه های ۵۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شدند. (امیرکبیر ۲۳/۱/۸۸)

۳۷ ـ اسماعیل سلمانپور، نریمان مصطفوی، حسین ترکاشوند، کورش دانشیار و یاسر ترکمن، ۵ دانشجوی دانشگاه امیرکبیر، پس از ماهها بازداشت با قرار وثیقه های ۲۰۰ و ۳۰۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شدند. این دانشجویان پس از تحمل ماهها سلول انفرادی و شکنجه وحشیانه و بدون هیچ گونه ملاقاتی با خانواده و وکلای خود، با وثیقه های سنگین از زندان آزاد شدند. (امیرکبیر ۱۵/۲/۸۸)

۳۸ ـ احمد قصابان دانشجوی دانشگاه امیرکبیر پس از ۸۰ روز بازداشت و تحمل فشارهای شدید نیروهای امنیتی با قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد. (امیرکبیر ۲۱/۲/۸۸)

۳۹ ـ مسعود دهقان دانشجوی دانشگاه امیر کبیر پس از تحمل ۴۳ روز بازداشت در سلول انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین با قرار وثیقه از زندان آزاد شد. (امیر کبیر ۱۲/۳/۸۸)

اخبار آماری مربوط به نقض حقوق دانشجویان

۱ ـ دفتر تحکیم وحدت در اعتراض نسبت به محرومیت فعالین دانشجویی از تحصیل در مقاطع بالاتر اطلاعیه صادره کرد، در قسمتهایی از این اطلاعیه آمده است: در سال ۱۳۸۵ همزمان با ثبت نام پذیرفته شدگان کارشناسی ارشد دانشگاهها حدود ۱۷۰۰ نفر از فعالین دانشجویی پذیرفته شده با درج یک، دو و سه ستاره در کنار اسامیشان مواجه شدند و در نهایت نیز ۱۷ نفر از آنها که سه ستاره داشتند به رغم قبولی نهایی در دانشگاهها نتوانستند ثبت نام نمایند. با توجه به اعتراضات شدیدی که در این زمینه شد در سال ۱۳۸۶ نهادهای امنیتی و وزارت علوم به طراحی روش دیگری پرداختند و از ارائه کارنامه به برخی فعالین دانشجویی خودداری نمودند و در نهایت نیز این دانشجویان هیچگاه نتوانستند کارنامه خود را دریافت نمایند.متاسفانه این اتفاق در سال جاری نیز به وقوع پیوست و نکته تاثر آور اینکه برخی از دانشجویانی که در دوسال گذشته نیز نتوانسته بودند به تحصیل ادامه دهند امسال نیز نتوانسته اند کارنامه خود را دریافت نمایند و به نظر می رسد این دانشجویان به محرومیتی همیشگی دچار شده اند.در ادامه این اطلاعیه آمده است: صدور بیش از ۸۰۰ حکم کمیته انظباطی برای فعالین دانشجویی درکنار بیش از ۴۰۰۰حکم کمیته انضباطی به دلیل نحوه پوشش ومسائل دیگر از نمونه های بارز محرومیت از تحصیل است. محرومیت از تحصیل به دلیل زن بودن! نیز از دیگر اقدامات بدیع وزارت علوم و بهداشت دولت است که در آزمون ورودی دانشگاها برای مقطع لیسانس و رشته های پزشکی شاهد آن هستیم که تحت عنوان طرح سهمیه بندی در دانشگاه ها اجرا می شود. (امیر کبیر ۱۵/۵/۸۷)

۲ ـ علی وقفی عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت اعلام کرد: نزدیک به ۲۰۰ دانشجو به علت انتقاد از دولت طی یکسال گذشته بازداشت شده اند. همچنین اقدامات و اعتراضات دفتر تحکیم وحدت تماما شکل مدنی، آرام مسالمت آمیز دارد و فعالیت هایش همگی علنی و شفاف هستند، هزینه های بسیاری را بخاطر انتقادات و اعتراضاتش که در جهت پیشبرد مردم سالاری و دفاع از حقوق بشر هستند متحمل شده است. تمامی اعضای شورای مرکزی این تشکل طی یکسال اخیر حداقل یک ماه در بازداشت بوده اند و بسیاری از شورای عمومی و فعالین آن هم بازداشت و یا محروم از تحصیل شده اند. (روز ۲۳/۵/۸۷)

۳ ـ کیوان صمیمی رئیس انجمن دفاع از حق تحصیل اعلام کرد: امسال ۱۶ دانشجو از دریافت کارنامه کارشناسی ارشد خود محروم شدند. علی نیکو نسبتی عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت گفت: در سه سال سپری شده از عمر دولت احمدی نژاد، حدود ۴۰۰۰ دانشجو به حکم کمیته های انضباطی ازتحصیل محروم شده اند، که بیش از ۸۰۰ مورد آن به علت فعالیت های منتقدانه بوده است. عبدالفتاح سلطانی سخنگوی انجمن دفاع از حق تحصیل گفت: اخراج دانشجو با هیچ سیستم مدرن حقوقی سنخیت ندارد. ما حق نداریم مقرراتی وضع کنیم که حتی در صورت تخلف، دانشجو را به مدت طولانی از تحصیل محروم نمائیم. وی در پایان ابراز امیدواری کرد که با اطلاع رسانی و فشار افکار عمومی این روند غیر قانونی هرچه زودتر متوقف شود. تعدادی از دانشجویان محروم از تحصیل در جلسه سخنرانی کردند. (امیرکبیر ۲۳/۵/۸۷)

۴ ـ شورای دفاع از حق تحصیل با انتشار گزارشی اعلام کرد: در شهریور ۱۳۸۵ با اجرای طرح گزینش عقیدتی و سیاسی آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه دولتی، تعداد ۱۴۲۱ فعال دانشجوئی با سپردن تعهدات سفت و سخت مبنی بر عدم فعالیت سیاسی، در مقطع کارشناسی ارشد پذیرفته شدند. فارغ از احکام کمیته های انضباطی، محکومیت های سنگین قضائی، بازداشت های متعدد چند ماهه، چند روزه و چند ساعته، همچنین ۵۸ دانشجو در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد از تحصیل در مقطع کارشناس ارشد محروم شده اند. (ادوارنیوز ۱۲/۱۱/۸۷)

۵ ـ در ارتباط با اخبار منتشره در رابطه با دانشجویان در فاصله زمانی ۱۶ آذر ۸۶ تا ۱۶ آذر ۱۳۸۷ دست کم ۵۶۱ دانشجو به کمیته انضباطی و دادگاهها احضارشده و یا تعلیق از تحصیل، محرومیت، اخراج، بازداشت و در نهایت با زندان مواجه شده اند. همچنین بر اساس آمار در این فاصله ۸۲ نفر از دانشجویان زندانی برای آزاد شدن از زندان مبلغ ۸ میلیارد و ۴۴۰ میلیون تومان وثیقه سپرده اند. (جمهوریت ۲۴/۲/۸۸)

تهدید و ارعاب

۱ ـ امیر جمشیدی و سیاوش باوندپور دو تن از فعالان دانشجویی در کرمانشاه بارها از سوی افراد ناشناس که به نظر میرسد از نیروهای وابسته به نهادهای اطلاعاتی باشند از طریق مراجعه به درب منزل و نیز ارسال SMS های تهدیدآمیز از طریق شماره های مشکوک و ناشناس برای آنها مورد تهدید قرار گرفتهاند.

(سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان ۱۲/۵/۸۷)

۲ ـ جمال انصاری رئیس دادگستری استان زنجان اعلام کرد: دختر دانشجوئی که حسین مددی معاون دانشگاه زنجان قصد تعرض به وی را داشته، ۴۲ روز در بازداشت بسر برده است. که به داشتن روابط نامشروع با دکتر مددی متهم می باشد. همچنین در حال حاضر وی و خانواده حاضر به شکایت از دانشجویانی هستند که جریان تعرض دکتر مددی را فیلمبرداری کرده بودند. لازم به یادآوری است که وی در اظهارات قبلی خود اعلام کرده بود که بین دختر دانشجو و دکتر مددی صیغه محرمیت جاری بوده و وی حاضر به شکایت از دانشجویان نیست. (ادوارنیوز ۹/۶/۸۷)

۳ ـ خانواده محمد صیادی، دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا همدان به علت شرکت در بحث آزاد دانشجویی، مورد تهدید تلفنی نهادهای امنیتی قرار گرفت. تماس گیرنده امنیتی، به خانواده نامبرده هشدار داد که ادامه فعالیتهای محمدرضا صیادی منجر به محرومیت اعضای خانواده وی از تحصیل و سایر حقوق اجتماعی می گردد. این دانشجو در شهریور ماه به مدت ۴۸ ساعت توسط نیروهای اداره اطلاعات همدان بازداشت و سپس با وثیقه از زندان آزاد شد. (بوعلی سینا ۱۲/۹/۸۷)

۴ ـ پس از برگزاری موفقیت آمیز تجمع بزرگ دانشجویان در دانشگاه تهران و سایر دانشگا ههای ایران تهدیدات علیه فعالان دانشجویی به ویژه اعضای دفتر تحکیم وحدت و فعالین انجمن های اسلامی دانشگاهها مختلف و سخنرانان افزایش یافته است. شواهدی از برخورد با دانشجویان و پرونده سازی علیه دانشجویان در دست است که مهمترین آن ورود غیرقانونی به منزل فعالان دانشجویی و سرقت اطلاعات شخصی دانشجویان می باشد. منزل بابک زمانیان تحت تفتیش قرار گرفته و مقداری از وسایل از جمله فلش مموری حاوی اطلاعات شخصی وی ناپدید شده و کامپیوتر شخصی موجود در منزل نیز مورد بازبینی قرار گرفته است. منزل مجید توکلی مورد بازرسی قرار گرفته دست نوشته ها و مقالات مربوط به جنبش و فعالیت های دانشجویی دانشگاه امیر کبیر از منزل ایشان به سرقت رفته است. همچنین افراد ناشناس در حال ورود به منزل احسان منصوری بودند، بدلیل حضور به موقع او و برادرش نتوانسته اند به مقصود خود دست یابند. ماموران و کارشناسان وزارت اطلاعات با ورود به منزل تنی چند از فعالان دانشجویی دانشگاه تهران کلیه وسایل موجود در خانه این فعالان دانشجویی و کامپیوتر های موجود را مصادره و به محلی نامعلوم منتقل کرده اند. (امیرکبیر ۲۵/۹/۸۷)

۵ ـ در روز های گذشته فشار به دانشجویان عضو انجمن اسلامی دانشگاه خواجه نصیر و فعالین دانشجویی این دانشگاه افزایش چشمگیری داشته است.این تهدیدها که در خارج از دانشگاه و توسط نیروهای امنیتی ناشناس صورت می گیرد بیشتر متوجه دانشجویان دختر این دانشگاه می باشد. فشار به دختران دانشگاه خواجه نصیر از مهر ماه سال جاری و پس از بازداشت هستی خضروی عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی روند افزایشی به خود گرفته است. نیروهای امنیتی در موارد متعدد با تماس هایی تلفنی و یا ایجاد مزاحمت خیابانی برای فعالین دختر این دانشگاه آنها را تهدید می نمایند که فعالیت های دانشجویی خود را متوقف نمایند. (امیر کبیر ۲۶/۹/۸۷)

۶ ـ دختر دانشجویی که یک سال پیش مورد تعرض معاون حراست دانشگاه کرمانشاه قرار گرفته بود، تحت فشارهای وارده از سوی مسئولین این دانشگاه مجبور به انصراف از تحصیل شد. (امیر کبیر ۸/۱۰/۸۷)

۷ ـ خانواده محسن برزگر دبیر فرهنگی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صعنتی نوشیروانی بابل به اداره اطلاعات بابل احضار و از آنها خواسته اند که جلو جمع آوری امضاء بر علیه قربانی رئیس حراست دانشگاه را بگیرند. بدنبال این حادثه بین نیروهای حراست و ۳۰ نفر از دانشجویان درگیری پیش آمد. (امیر کبیر ۲۵/۱۰/۸۷)

ضرب وشتم

۱ ـ مهران فرجی از فعالان دانشجوئی دانشکده خبر توسط سفیدآبی مسئول دفتر رئیس دانشکده خبر مورد ضرب و شتم و فحاشی قرار گرفت. (امیرکبیر ۲/۷/۸۷)

۲ ـ مهدیه گلرو از دانشجویان محروم از تحصیل اعلام کرد: مامورین نیروی انتظامی با استفاده از گاز اشک آور و گاز فلفل به دانشجویان شرکت کننده در تجمع مقابل مجلس حمله کرده و آنها را مورد ضرب و شتم قرار دادند. (رادیو فردا ۱۴/۷/۸۷)

۳ ـ یک دختر دانشجوی دانشگاه آزاد رودهن توسط یک مامور زن و چند مرد حراست دانشگاه مورد ضرب و شتم قرار گرفت. رئیس دانشگاه و مسئول حراست دانشگاه خود را پاسخگو نمی دانند. (کارگزاران ۲۷/۷/۸۷)

۴ ـ کوروش محمود کلایه، آروین طاهائی و پدرام رفعتی از فعالین انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر بدستور واعظ رئیس حراست دانشگاه، توسط ۳۰ نفر از مامورین انتظامات به فرماندهی اعتماد زاده، مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. بدستور رحیمی مشاور رئیس دانشگاه، این دانشجویان به دانشگاه ممنوع الورود شدند. (امیرکبیر ۱۹/۸/۸۷)

۵ ـ یاسر ترکمن عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیر کبیر توسط ماموران امنیتی لباس شخصی با ضرب و شتم شدید بازداشت شد. یاسر ترکمن در نشست کمیته پیگیری بازداشت های خودسرانه از حقوق انسانی دانشجویان زندانی دفاع کرده بود. لازم به یادآوری است که ۱۲ دانشجوی زندانی در بند ۲۰۹ زندان اوین تحت شکنجه های شدید برای گرفتن اعتراف قرار دارند. (امیرکبیر ۲۰/۱۲/۸۷)

۶ ـ یک دانشجوی دختر دانشگاه آزاد شهر رودهن توسط ماموران نیروی انتظامی از ناحیه بینی بشدت مجروح شده و به بیمارستان منتقل گردیده است. نیروی انتظامی با باتوم و گاز اشک آور برای دستگیری دو نفر از دانشجویان دختر به این دانشگاه حمله کرده بود. افراد نیروی انتظامی با الفاظی رکیک به دانشجویان دختر توهین می کردند. (جمهوریت ۱۱/۲/۸۸)

حمله به تجمع های دانشجویی

۱ ـ سیاوش حاتم دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا همدان گفت: در مراسم روز دانشجو هنگامی که دانشجویان در حال خواندن سرود یار دبستانی بودند، نیروهای امنیتی برای متفرق کردن دانشجویان به سمت آنها گاز اشک آور پرتاب کردند. (رادیو فردا ۱۶/۹/۸۷)

۲ ـ نیروهای امنیتی لباس شخصی و مامورین حراست دانشگاه بابل، دانشجویان متحصن را مورد ضرب و شتم قرار دادند و مامورین حراست به دانشجویان اعلام کردند، طبق دستور رئیس دانشگاه؛ دانشجویانی که اعتصاب غذا کرده اند حق ورود به دانشگاه را ندارند. (امیرکبیر ۲۴/۱/۸۸)

جلوگیری از آزادی

۱ ـ خانم آلما رنجبر و حمدالله نامجو دانشجویان دانشگاه شیراز، علی رغم صدور قرار وثیقه و تامین قرار وثیقه همچنان در بازداشت بسر می برند. اداره اطلاعات شیراز مانع آزادی این دو دانشجو می باشد. (امیرکبیر ۲/۱۱/۸۷)

گواهی علیه شکنجه

۱ ـ یکی از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر که از زندان آزاد شد اعلام کرد: انگشت کورش دانشیار بر اثر شکنجه شکسته شده است. در مدت بازداشت روزی ۲ تا ۴ بار مورد بازجوئی قرار گرفته و تحت شکنجه های جسمی و روحی بوده اند. (روز ۱۶/۲/۸۸)

۲ ـ مهدی مشایخی و عباس حکیم زاده دانشجویان دانشگاه امیرکبیر که از روز ششم اسفند ماه در زندان بسر می برند، برای دومین بار با خانواده خود ملاقات کردند. دانشجویان به خانواده های خود گفته اند: طی هفته های گذشته بازجویی ها و ضرب وشتم ها و آزارهای شدید جسمی و روحی ادامه دارد. آنها برای اعتراف به کارهایی که انجام نداده اند تحت چنین آزارهایی جسمی و روحی و رفتارهای اهانت بار قرار دارند. (امیرکبیر ۶/۳/۸۸)

ممنوع الملاقات

۱ ـ به خانواده ۹ دانشجوی زندانی دانشگاه امیر کبیر اجازه ملاقات ندادند. به این خانواده ها گفته شده بود ساعت ۸ صبح برای ملاقات با فرزندانشان به زندان اوین مراجعه کنند، خانواده ها را از ساعت هشت صبح تا دو و نیم بعد ازظهر در انتظار نگه داشته و سپس اجازه ملاقات ندادند. (امیر کبیر ۲۸/۱۲/۸۷)

۲ ـ حسین ترکاشوند، وحید دانشیار، مجید توکلی و اسماعیل سلمان پور از دانشجویان بازداشت شده در جریان مراسم بزرگداشت مهندس مهدی بازرگان در ۱۷ بهمن و عباس حکیم زاده، مهدی مشایخی، نریمان مصطفوی، احمد قصابان یاسر ترکمن از دانشجویان بازداشت شده پس از اعتراضات دانشجویی نسبت به خاکسپاری بقایای کشته های جنگ ایران و عراق در دانشگاه امیرکبیر و همچنین شبنم مددزاده دانشجوی دانشگاه تربیت معلم و محمدپورعبداله دانشجوی دانشگاه تهران از حق ملاقات با خانواده های خود محروم هستند. (کمیته گزارشگران حقوق بشر ۲۵/۱/۸۸)

انتقال به سلول انفرادی

۱ ـ آیدین خواجه ای، فراز ذهتاب، امیر مردانی، داریوش حاتمی، مقصود احدی و منصور امینیان دانشجویان دانشگاه تبریز به همراه مجید ماکویی دانشجوی دانشگاه مالک اشتر اصفهان پس از ۷۵ روز از بازداشتگاه اداره اطلاعات تبریز به سلولهای انفرادی زندان مرکزی تبریز منتقل شدند. دانشجویان زندانی در ملاقات با خانواده های خود اظهار داشتند که مقامات رسمی آنها را در معرض بازجویی های ۲۴ ساعته، بی خوابی، ضرب و شتم، توهین و تحقیر و شکنجه به منظور اخذ اعترافات اجباری قرار داده اند. (ساوالان سسی ۱۰/۷/۸۷)

اعتصاب غذا در زندان

۱ ـ حسین ترکاشوند، مجید توکلی، اسماعیل سلمانپور و کورش دانشیار از اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر مدت ۲۴ روز است که در اعتصاب غذا بسر می برند. این دانشجویان در تاریخ ۱۸ بهمن در مراسم سالگرد بزرگداشت مهندس بازرگان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. (فعالان حقوق بشر در ایران ۱۵/۱۲/۸۷)

بین المللی

۱ ـ دوازده تن از دانشجویان دانشگاه های ایران در ماه جولای، در مناطق مختلف ایران بازداشت شده و همچنان در حبس مانده اند. آنها در حوالی هشتمین سالگرد اعتراضات دانشجویی ۱۸ تیر ۷۸ که به وسیله نیروهای امنیتی به شدت سرکوب شده بود، دستگیر شده اند. این ۱۲ نفر با اتهاماتی مانند “اقدام علیه امنیت ملی”، “تبلیغ علیه رژیم”، “نشر اکاذیب”، “ترویج رفتارهای غیرمذهبی” و “تشویش اذهان عمومی” مواجه شده اند. آنان زندانیان عقیدتی هستند که به خاطر افکارشان در بازداشت به سر می برند و می بایست فورا و بی قید و شرط آزاد شوند. (سازمان عفو بین الملل ۱۳/۵/۸۷)

۲ ـ سازمان عفو بین الملل با انتشار بیانیه ای نسبت به شکنجه هشت دانشجوی زندانی در تبریز، خواهان آزادی و رعایت حقوق آنان شد. در اطلاعیه عفو بین الملل با اشاره به سوابق دستگیری مقصود احدی، منصور امینیان، داریوش حاتمی، آیدین خواجه ای، امیر مردانی، مجید ماکویی، سجاد رادمهر و فرزاد زهتاب آمده است که هیچ یک از این فعالان دانشجویی که بازداشت آنان در تیرماه صورت گرفته است، دسترسی به وکیل قانونی مورد نظر خود نداشته اند. عفو بین الملل نگران این است که آنان ممکن است صرفا بدلیل ابراز نظرات خود دستگیر شده باشند. همچنین در این اطلاعیه از مقامات ایران در خواست شده از عدم شکنجه یا بدرفتاری با این فعالان اطمینان حاصل شده و دسترسی دستگیر شدگان به خانواده هایشان، وکلای انتخابی و هرنوع مداوای مورد نیاز پزشکی تامین شود. (رادیو فردا ۳/۷/۸۷)

۳ ـ فدارسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه در رابطه با محکومیت یاسر گلی به ۱۵ سال زندان بیانیه ای صادر کردند. در این بیانیه آمده است: یاسر گلی یکی از فعالان حقوق بشر کرد و دبیر کل اتحادیه دانشجویان کرد در دانشگاههای ایران در شعبه دوم دادگاه انقلاب سنندج به ۱۵ سال زندان همراه با تبعید به زندان کرمان محکوم شد. از دولتمردان جمهوری اسلامی درخواست کرده اند. تحت هر شرایطی، سلامت روحی و جسمانی یاسر گلی را تضمین کنند. اطیمنان دهند که یاسر گلی هرچه سریعتر و بدون هیچ گونه قید و شرطی آزاد خواهد شد، زیرا حبس او خودسرانه بوده و کاملا مشخص است که صرفا بدلیل فعالیت های وی در زمینه حقوق بشری صورت گرفته. سریعا به هرگونه اقدام تهدید آمیز و آزار دهنده در قبال یاسر گلی و تمامی مدافعان حقوق بشر در ایران پایان دهند. به مواد اعلامیه مدافعان حقوق بشر، تصویب شده توسط مجمع عمومی سازمان ملل در تاریخ ۹ دسامبر ۱۹۹۸ احترام گذاشته و آن را رعایت کنند. به طور کلی، تحت هر شرایطی اطمینان دهند که مفاد حقوق بشر و آزادیهای اصلی در ایران مطابق با اعلامیه جهانی حقوق بشر و دیگر عهدنامه های بین المللی و منطقه ای که در زمینه حقوق بشر فعالیت می کنند و ایران نیز آنها را به رسمیت می شناسد رعایت خواهند شد. (فدارسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۲/۸/۸۷)

۴ ـ سازمان عفو بین الملل با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: مقصود عهدی، منصور امینیان، آیدین خواجه ای، امیر مردانی، مجید ماکوئی، سجاد رادمهر، فرزاد زهتاب و داریوش حاتمی از فعالان دانشجویی آذربایجانی همگی با قرار وثیقه از زندان آزاد شدند. این دانشجویان به جرم « تشکیل و عضویت در گروه های غیر قانونی برای اخلال در امنیت ملی» و « تبلیغ علیه نظام» متهم شده اند. پلیس امنیتی پس از بازداشت دانشجویان منازل آنها را بازرسی کرده و کامپیوتر سی دی ها، مدارک و کتابهایشان را ضبط کرده است. همه این دانشجویان در مدت بازداشت مرتبا به وسیله مامورین وزارت اطلاعات تحت بازپرسی قرار داشته اند. در طول مدت بازداشت به خانواده آنها اجازه ملاقات داده نشد. به هیچ یک از این فعالان اجازه انتخاب وکیل داده نشد. اعضا خانواده دانشجویان بازداشت شده اظهار کرد اند که دانشجویان در طول بازداشت در اداره اطلاعات تبریز مورد شکنجه قرار گرفته اند و مقامات آنان را در معرض بازپرسی های ۲۴ ساعته، بیخوابی و شکنجه و بدرفتاری قرار داده اند. در این بیانیه عفو بین الملل از مقامات ایران در خواست کرده این ۸ دانشجوی آذربایجانی را یا به یک جرم شناخته شده بین المللی متهم نموده و آنان را در چهارچوب استانداردهای یک محاکمه عادلانه بر اساس قوانین بین المللی محاکمه نمایند و یا اتهامات وارده بر علیه این دانشجویان را لغو نماید. (اخبار روز ۲۷/۹/۸۷)

۵ ـ ماری کریستین لوماردله رئیس دانشگاه سوربن جدید با ارسال نامه ای خطاب به رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی خواستار شد، سعید رضوی فقیه بتواند هرچه سریعتر به نزد خانواده خود بازگردد و تحصیلاتش را ادامه دهد. در این نامه از رئیس قوه قضائیه خواسته تا دلیل دستگیری و بازداشت سعید رضوی فقیه را بصورت عمومی اعلام کنند و به علاوه شرایطی فراهم آوردند تا آقای رضوی فقیه امکان دفاع از خود در چارچوب موازین بین المللی را داشته باشد. رئیس دانشگاه سوربن جدید هم چنین از دولتمردان فرانسوی و اروپایی درخواست کرده تمامی تلاش خود را در ارتباط با سعید رضوی فقیه به کار گیرند، تا وی هر چه سریعتر به نزد خانواده خود باز گردد و تحصیلاتش را ادامه دهد. (روز ۵/۱۲/۸۷)

۶ ـ دیده بان حقوق بشر با انتشار بیانیه ای از مقام های ایرانی خواست هر چه سریعتر ۱۰ دانشجویی را که در فوریه ۲۰۰۹ و در جریان تظاهرات مسالمت آمیز دانشگاه بازداشت و بدون هیچ اتهامی در زندان اوین بسر می برند، آزاد کنند. به این دانشجویان اجازه نداده اند با وکیل و خانواده هایشان تماس بگیرند. نریمان مصطفوی، عباس حکیم زاده، مهدی مشایخی و احمد قصابان دانشجویان دانشگاه امیرکبیر در ساعت ۷ بامداد ۲۴ فوریه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. حسین ترکاشوند، مجید توکلی، کورش دانشیار و اسماعیل سلمانپور در جریان سالگرد مهندس بازرگان در ۵ فوریه بازداشت شدند. دو تن از دانشجویان جزء ۷۰ دانشجویی هستند که در ۲۳ فوریه در جریان تحصن در دانشگاه امیرکبیر بازداشت شدند. نیروهای امنیتی با چاقو، اسپری فلفل، باتوم و لانچیکا (دو تکه چوب که با زنجیری به هم وصل شده اند) به تحصن دانشجویان حمله کرده و حدود ۶۰ دانشجو را زخمی و ۷۰ نفر را بازداشت کردند.مدیر بخش خاورمیانه دیده بان حقوق بشر می گوید: اعتراض صلح آمیز جرم نیست.وی می افزاید: مقامهای ایران این دانشجویان را بدون تاخیر رها کنند. (ایران امروز ۱۰/۱۲/۸۷)

۷ ـ سازمان عفو بین الملل با انتشار بیانیه ای از بازداشت ساناز الهیاری، نسیم روشنایی، مریم شیخ و امیر حسین محمدی فر در روز ۱۱ اسفند خبر داده و نسبت به بدرفتاری و شکنجه آنها در زمان بازداشت ابراز نگرانی کرده است. در ادامه این بیانیه آمده است: از آذر ماه گذشته دستگیری های خودسرانه، ایذاء و اذیت دانشجویان افراد وابسته به اقلیتهای دینی و قومی، فعالان کارگری و فعالان زنان رو به افزایش گذاشته است. این نهاد بین المللی در بیانیه خود به دستگیری بیش از ۷۰ دانشجوی دانشگاه صنعتی امیر کبیر اشاره می کند که در پی تظاهراتی آرام در این دانشگاه بازداشت شدند و با دستگیرشدگان بدرفتاری شد ه است. عفو بین المللی در ادامه خواستار جلوگیری از بدرفتاری و شکنجه بازداشت شدگان شده و از مقامهای مسئول خواسته که امکان تماس فوری آنها با خانواده، وکیل و در صورت نیاز متخصصان پزشکی را فراهم آورند. در پایان بیانیه گفته شده است اگر دانشجویان بازداشتی تنها بدلیل ابراز نظر و استفاده از حق خود در آزادی تجمع دستگیر شده اند، زندانی سیاسی شناخته شده و باید فورا و بدون قید و شرط آزاد شوند. (رادیو فردا ۱۵/۱۲/۸۷)

۸ ـ سازمان عفو بین الملل در رابطه با بازداشتهای فعالین حقوق زنان، فعالین اتحادیه های کارگری، اقلیتهای دینی و مخصوصا دانشجویان بیانیه ای صادر کرد. در این بیانیه با اشاره به اسامی دانشجویان زندانی اسماعیل سلمانپور، مجید توکلی، حسین ترکاشوند، کورش دانشیار، مهدی مشایخی، نریمان مصطفوی، احمد قصابان، عباس حکیم زاده، یاسر ترکمن، علیرضا داودی، خدایاری و سایر دانشجویان نگرانی خود نسبت به دستگیری و اعمال فشار علیه دانشجویان که به دلیل تلاشهای صلح آمیز خود برای بدست آوردن حقوق خود و برای آزادی بیان بازداشت شدند را اعلام کرده و خواستار آزادی این دانشجویان شد. سازمان عفو بین الملل نهادهای حکومتی ایران را نسبت به رعایت حقوق بازداشت شدگان و عدم اعمال فشار و شکنجه فرا می خواند. همچنین این سازمان خواستار دسترسی فوری این دانشجویان به خانواده هایشان، وکیل و مراقبتهای بهداشتی می باشد. (امیرکبیر ۵/۱/۸۸)

۹ ـ اتحادیه دانشجویان اروپایی (European Students Union) با صدور بیانیه ای ضمن حمایت از دانشجویان زندانی در ایران، از مقامات جمهوری اسلامی خواست شرایطی را فراهم کنند تا دانشجویان زندانی دانشگاه امیر کبیر به خانواده، وکیل مدافع و امکانات پزشکی دسترسی داشته باشند. مقر این اتحادیه در بروکسل پایتخت بلژیک قرار دارد، ۴۷ انجمن ملی به نمایندگی از ۳۶ کشور در این تشکل عضو هستند که ۱۰ میلیون دانشجوی عضو را تحت پوشش قرار می دهند. این اطلاعیه به درخواست شبکه « فعالین ایرانی دفاع از حقوق بشر در اروپا و امریکای شمالی» صادر شده است.رادیو امریکا ۳۰/۱/۸۸)

تاریخ انتشار : ۱۸ تیر, ۱۳۸۸ ۱۱:۴۳ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

سخن روز

حملۀ تروریستی در مسکو را محکوم می‌کنیم!

روشن است که چنین حمله‌ای نیاز به تیمی حرفه‌ای و سازماندهی و تدارکی نسبتاً طولانی و گسترده دارد. در عین حال، زود است که بتوان تحلیل جامع و روشنی از ابعاد پشت پردۀ این جنایت و اهداف سازمان‌دهندگان آن ارائه داد. هدف از این یادداشت کوتاه نیز  در وهلۀ نخست مکثی است بر قربانیان این حمله و حملاتی از این دست. قربانیانی که تنها سهم‌شان از سازمان‌دهی و تدارک چنین جنایاتی و علل پشت پردۀ آن، هزینه‌ای است که با جان و سلامتی‌شان می‌پردازند.

مطالعه »
یادداشت
تظاهرات آتش بس در آمریکا

شعبده بازی بایدن بر روی جنگ غزه

ممکن است به اشتباه کسی را با تیر زد یا جایی را تصادفی بمباران کرد ولی امکان ندارد که دو میلیون نفر را تصادفی با قحطی و گرسنگی بکشید.
قحطی در غزه قریب الوقوع است و پیامدهای آنی و بلندمدت سلامتی نسلی را به همراه خواهد داشت.

مطالعه »
آخرین مطالب

فراخوان ‏دادخواهی علیه ثابتی و دیگر آمران و عاملان شکنجه و کشتار مردم در نظام سلطنتی

دادخواهی محدوده‌ی زمانی و مکانی ندارد؛ از دورانِ رژیم پیشین آغاز شده و تاکنون نیز ادامه دارد. تفاوتی میان شکنجه‌گران قبلی و کنونی نیست. همه را باید مورد پیگرد قرار داد. این دادخواهی بخشی از مبارزه در راه آزادی و اعمال حق حاکمیت مردم کشور ماست.

بهار غمگین و‌ ستارگان سرخ

در پس سالیان‌ِ دراز و سرد،
در پنهان ترین گوشهٔ دل‌ها هنوز ستاره می درخشد،
هر بهار در چشمهای خسته از انتظار،
یاد نُه ستارهٔ درخشان شعله می کشد،
و درکوچه باغهای غمگین‌ِ بهار،
شمیم خوشِ نامشان در هوا موج می زند!

“آزادی اندیشه … ضرورت است.”

آفرینش و شکوفایی واقعی هنر و ادبیات جز در سایه‌ی آزادی اندیشه ‌و بیان ممکن نیست و دست‌درازی حکومت‌ها بر ذهن‌ و زبان آدمی، وهن آدمی است.

به یاد جان‌باختگان کشتار تپه‌های اوین – جنایات هیچ استبدادی به فراموشی سپرده نمی‌شود!

در چهل‌ونهمین سالگرد جان‌باختن مبارزان آزادهٔ راه میهن و مردم، به نام همهٔ فداییان خلق، یاد و نام آنان را بزرگ می‌داریم و در برابر عزم تا پای جان آنان در رزمشان در راه آزادی، استقلال و عدالت اجتماعی در میهن عزیزمان سر به تعظیم فرومی‌آوریم.

طرح نور، سرکوب شدید زنان خواهان پوشش اختیاری

اعتراضات علیه حجاب اجباری که بعد از قتل مهسا (ژینا) امینی در بازداشتگاه گشت ارشاد، سراسر ایران را فراگرفت، با وجود سرکوب، به یک معضل برای حکومت تبدیل شده است. گشت ارشاد نمونه کوچکی از جنگ هر روز حاکمیت با زنان بوده و سرکوب هر روزه زنان در خیابان یعنی اعتراف به تداوم جنبش زن زندگی آزادی.

یادداشت
تظاهرات آتش بس در آمریکا

شعبده بازی بایدن بر روی جنگ غزه

ممکن است به اشتباه کسی را با تیر زد یا جایی را تصادفی بمباران کرد ولی امکان ندارد که دو میلیون نفر را تصادفی با قحطی و گرسنگی بکشید.
قحطی در غزه قریب الوقوع است و پیامدهای آنی و بلندمدت سلامتی نسلی را به همراه خواهد داشت.

مطالعه »
بیانیه ها

به یاد جان‌باختگان کشتار تپه‌های اوین – جنایات هیچ استبدادی به فراموشی سپرده نمی‌شود!

در چهل‌ونهمین سالگرد جان‌باختن مبارزان آزادهٔ راه میهن و مردم، به نام همهٔ فداییان خلق، یاد و نام آنان را بزرگ می‌داریم و در برابر عزم تا پای جان آنان در رزمشان در راه آزادی، استقلال و عدالت اجتماعی در میهن عزیزمان سر به تعظیم فرومی‌آوریم.

مطالعه »
پيام ها

از قطعنامۀ شورای امنیت سازمان ملل و برقراری آتش‌بس فوری و پایدار در غزّه حمایت می‌کنیم!

ما فداییان خلق ایران از نخستین روز آغاز جنگ ضمن محکوم کردن و غیرقابل توجیه خواندن عملیات مسلحانه و نظامی علیه مردم بی‌دفاع غیرنظامی، همراه و هم‌صدا با آزادی‌خواهان جهان خواهان آتش‌بس فوری و تأمین حقوق حقّهٔ مردم فلسطین شدیم. با این رویکرد ما مهار مقاومت آمریکا و تصویب قطعنامهٔ شورای امنیت را یک پیروزی بزرگ برای مردم بی‌گناه غزّه و فلسطین و تمامی آزادی‌خواهان جهان می‌دانیم.

مطالعه »
بیانیه ها

به یاد جان‌باختگان کشتار تپه‌های اوین – جنایات هیچ استبدادی به فراموشی سپرده نمی‌شود!

در چهل‌ونهمین سالگرد جان‌باختن مبارزان آزادهٔ راه میهن و مردم، به نام همهٔ فداییان خلق، یاد و نام آنان را بزرگ می‌داریم و در برابر عزم تا پای جان آنان در رزمشان در راه آزادی، استقلال و عدالت اجتماعی در میهن عزیزمان سر به تعظیم فرومی‌آوریم.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

فراخوان ‏دادخواهی علیه ثابتی و دیگر آمران و عاملان شکنجه و کشتار مردم در نظام سلطنتی

بهار غمگین و‌ ستارگان سرخ

“آزادی اندیشه … ضرورت است.”

به یاد جان‌باختگان کشتار تپه‌های اوین – جنایات هیچ استبدادی به فراموشی سپرده نمی‌شود!

طرح نور، سرکوب شدید زنان خواهان پوشش اختیاری

عمر آشور: چگونه حملات ایران به اسرائیل چشم انداز مناقشه خاورمیانه را بازتعریف کرد!