سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۲:۱۱

سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۲:۱۱

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم...
نتانیاهو کاخ سفید را نادیده می‌گیرد، زیرا انجام این کار هیچ هزینه‌ای ندارد. در سال ۱۹۸۲ رونالد ریگان، مناخیم بگین، نخست‌وزیر اسرائیل را پس و کشتار فسطینیان در پی تهاجم...
۱ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
غم دیگر
شنیدستم غمم را میخوری، این هم غم دیگر، دلت بر ماتمم می‌سوزد، این هم ماتم دیگر
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
پایان تلخ یک ریاست جمهوری
بایدن می‌داند که باید برود، اما این بدان معنا نیست که از این موضوع خوشحال است. ننسی پلوسی کسی بود که با هوش و ذکاوت سیاسی به رئیس‌جمهور گفت که...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
کاش میشد
کاش میشد چهره ها رنگ پریشانی نداشت، برق تیز خنجر و کینه نداشت. مثل دریا بود شفاف و زلال، مثل ابریشم نرم لطیف
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد
نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور
ایجاد، تقویت و توسعه و حفظ نهادهای مدنی و تشکل‌های صنفی و سیاسی باید در کانون برنامه های افراد، شخصیت ها و احزاب و سازمان ها قرار داشته باشد، چه...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴
بر اساس بیانیۀ دادگاه بین‌المللی دادگستری، سیاست‌های شهرک‌سازی و بهره‌برداری اسرائیل از منابع طبیعی در سرزمین‌های فلسطینی نقض قوانین بین‌المللی است. دادگاه، گسترش قوانین اسرائیل به کرانۀ باختری و بیت‌المقدس...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: محسن نجات حسینی
نویسنده: محسن نجات حسینی
سیاست‌گریزی زنان یا سیاستِ گریزِ دولت از زنان
قوانین نابرابر، عدم حمایت‌های لازم و محیط‌های مردسالارانه، زنان را از مشارکت فعال در سیاست بازمی‌دارد. حضور کم‌رنگ زنان در سیاست به معنای نبود صدای نیمی از جمعیت در تصمیم‌گیری‌های...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: زری
نویسنده: زری

یک سندیکا و این همە قیّم!

قیِّمان سندیکای شرکت واحد با جنجالهائی کە بە راە انداختند و افشاگریهائی کە کردند، ضایعاتی را کە نباید بوجود می آمد بە وجود آوردەاند. خوب است کە آنها اینک کمی بە عواقب رفتار خود بیاندیشند و بە این برخورد ها خاتمە دهند و بجای اشاعە تفرقە و پراکندگی غیرقابل توجیهی کە در میان احزاب چپ وجود دارد، بە میان کارگران رفته و خود از آنها رموز همبستگی، اتحاد و تحمل یکدیگر را بیاموزند.

انتشار تازەترین اعلامیە هیئت مدیرە سندیکای کارگران شرکت اتوبوسرانی تهران و حومە راجع بە تصمیم هیئت مدیرە برای تغییررئیس هیئت مدیرە سندیکا وارسال خبر برکناری آقای اسانلو از ریاست هیئت مدیرە بە فدراسیون جهانی کارگران حمل ونقل و تعداد دیگری ازاتحادیە های کارگری، مرتبط با سندیکا ی شرکت واحد، تا کنون با موجی ازمخالفتها وموافقتهای گروهها وتعدادی از احزاب کارگری وافراد مرتبط با آنها دردوهفتە گذشتە مواجە شد.

 این احزاب و افراد مرتبط با آنها، طی واکنشهائی کە در این ارتباط نسبت بە تصمیمات هیئت مدیرە سندیکا بروز دادند، طلبکارانە برخلاف عرف، بە خود اجازە دادند کە بە اشکال مختلف  و قیم مابانە، اعلامیە هیئت مدیرە قانونی سندیکا وتصمیمات آنرا ازمواضع مخالف و موافق، و بعضا نیز ظاهرا بیطرفانە مورد سوال قراردهند وبە این بهانە، حرفهایی را کە هیچکدامشان نە بە سود ا‌هداف خود آ نها ست و نە بە سود سندیکا ست، بزنند؛ و در واقع نادانستە و ناخواستە، خوراک تبلیغاتی برای حکومت ومخالفان سندیکا تهیە، و سند ومدرک در اختیار ماموران امنیتی برای سرکوب بیشتر فعالیت های کارگری قرار دهند.

دراعلامیەها، مقالات و مصاحبە های منتشر شدە توسط این دستە از احزب کە گویی وارد یک مسابقە رقابتی پرهیجان شدەا ند و موضع گیری برایشان از نان شب هم واجبتر شدە است، انبوهی ازاطلاعات در بارە سندیکا، مناسبا ت، اعضا واختلافات درونی سندیکا منتشر شد کە قبل از این، دسترسی بە آنها مستلزم صرف وقت و هزینە بسیار برای ماموران امنیتی دشمنان سندیکا بود. در این موضعگیریها، عدەای برخی رهبران سندیکا را به داشتن رابطە با احزاب، عدە دیگری با نهادهای امپریالیستی، و عدە دیگری بە طرفداری ازهمسویی با جریانات طرفدار دخالت خارجی، گرفتن کمک مالی خارجی و… متهم کردند. برخی نیزسعی کردن در عالم خیال، اعضای هیئت مدیرە را بە جناح های، چپ ، راست و سازشکارانقلابی، تقسیم کنند. همە این برخوردهای غیرمسئولانە و مخرب در حالی صورت گرفتند، وگزک بە دست حکومت برای تشدید فشار برفعالین زند انی کارگردادند کە، ماموان امنیتی طی تمام سالهای گذشتە کوشش کردە بودند تا با نسبت دادن اتهاماتی مشابە بە فعالین کارگری، محاکمە و مجازات آنها را توجیە کنند و به کمک این بهانە های واهی وبی اساس، افکارعمومی را نسبت بە فعالیتهای سندیکایی منحرف نمایند.

متاسفانە تعدادی ازسازمانهای چپ، اززمانی کە شرایط جامعە برای احیا سندیکاهای کارگری آمادە شد وهیئت های مؤسس سندیکایی شروع بە فعالیت برای تشکیل مجدد سندیکاهای کارگری کردند، برخلاف تمایل فزایندە فعالین سندیکایی برای پرهیز از تفرقە، بە بهانە های مختلف در رسانە هایشان شروع بە خط کشی های کاذب میان فعالین کارگری وتقسیم آنها بە چپ و راست  و انقلابی ورفرمیست کرده و کوشش نمودند تا از همان آغاز میان رهبران سندیکایی جدایی بیندازند. بعضا نیز درست در شرایطی کە تلاشها برای سازمانیابی سندیکایی کارگران روز بە روز فزونی می یافت وهیئت های مؤسس یکی پس از دیگری تشکیل و شروع بە فعالیت می کردند، ازموضع بە “چپ گرایانە” بە مبارزە با گرایش سندیکایی پرداختند وتبلیغات علیە سندیکا ها را آغاز کردند. این نوع برخوردها پس ازتشکیل سندیکاهای شرکت واحد ونیشکرهفت تپە، همچنان ادامە یافتند وهرکد ام از این احزاب، سندیکا ها را نە آنطور کە باید باشند، بلکە آنگونە کە خود دوست داشتند، می خواستند. اما رهبران سندیکاها خوشبختانە راهی را کە باید می رفتند، رفتند ونهایت کوششان را معطوف بە حفظ همبستگی میان اعضا و حراست از استقلال سندیکا نمودند، و از این طریق توانستند اعتماد کارگرن نسبت بە سندیکا را جلب و ایدە سندیکا خواهی را درسطح وسیعی بە میان کارگران ببرند و برای آن ظرفیت بالقوەایجاد نمایند.

 بدون شک چنانچە هر یک یا چند نفر ازرهبران سندیکایی دنبالە رو احزاب مختلف می شدند، آنوقت بعید بود کە اساسا سندیکای هایی مانند شرکت واحد ، نیشکرهفت تپە، خباز و… شکل بگیرند و بتوانند  بە رغم فشارهای زیاد تا کنون بە عنوان تشکلهای قوی و مؤثر، پا بر جا مانده، بە اتحادیە های جهانی بپویندند و نامشان در جهان چنین پرآوازە گردد، وازحمایت وسیع جهانی برخوردار شوند و اینهمە امید در دوران یاس در میان کارگران بوجود بیاورند. از این پس نیز چنانچە استقلال سندیکا ها از احزاب حفظ نشود سازماندهی سندیکاهای کارگری  نیرومند و حفظ یک پارچگی آنها نا ممکن خواهد شد. برخورد های دخالت گرانە اخیر پارەای از احزاب و افراد چپ با تصمیمات هیئت مدیرە سندیکای شرکت واحد نشان می دهد کە هنوز تعدادی از احزاب نمی خواهند استقلال سندیکا ها رابپذیرند وسعی نکنند با دخالتهایشان درامورآ نها در میانشان تفرقە و تشتت ایجاد کنند و آنها را تضعیف کنند.  

 اما از این کە بگذریم ، واقعیت این است کە واکشهای دخالت گرانە فوق الدکرنسبت بە هیئت مدیرە وامورسندیکا، اعم ازاینکە علیە، لە ویا بی طرفانە با شند تا کنون سبب تضعیف موقعیت سندیکا وفعالیتهای آن، سواستفادە نیروهای امنیتی وتقویت مخالفان سندیکا ها خواهد شد، و پلیس از تمام این اظهارات ضد و نقیض کە بسیاری از آنها نادرست وناروا هستند بە عنوان سند برای پروندە سازی علیە فعالین سندیکایی وانحراف افکار عمومی ازحقیقت بهرە خواهد گرفت.

احزاب سیاسی حق دارند از سندیکاها درمواقع ضرورحمایت کنند، اما آنها حق ندارند درامور داخلی سندیکاها دخالت کنند، هیئت مدیرە یک سندیکا را مورد بازخواست قرار دهند و از آن بخواهند کە در مورد تصمیمات هیئت مدیرە بە هر حزب و شخصی، آنهم در شرایط خفقان حاکم بر کشور وپیگرد شدید فعالیتهای کارگری پاسخ دهد. این حق تنها به اعضای سندیکا تعلق دارد، و حتی هیچ سندیکایی حق دخالت در امور داخلی سندیکای دیگری را ندارد. بهر حال آنچە نباید می شد، شدە است. قیِّمان سندیکای شرکت واحد با جنجالهائی کە بە راە انداختند وافشاگریهائی کە کردند، ضایعاتی را کە نباید بوجود می آمد بە وجود آوردەاند. خوب است کە آنها اینک کمی بە عواقب رفتار خود بیاندیشند وبە این برخورد ها خاتمە دهند و بجای اشاعە تفرقە و پراکندگی غیرقابل توجیهی کە در میان احزاب چپ وجود دارد، بە میان کارگران رفته و خود از آنها رموز همبستگی، اتحاد و تحمل یکدیگر را بیاموزند. سندیکاها قادر هستند امور خودشان را بدون دخالت احزاب بە خوبی ادارە کنند.

 

بخش : کارگری
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن, ۱۳۹۱ ۱۰:۳۵ ق٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

مروری بر آن‌چه تا بیست و سوم تیرماه گذشت

نفس چاق نکرده بود آقای پزشکیان که در دفتر شرکت هواپیمایی توسط نیروهای انتظامی بسته شد. گویا عدم رعایت حجاب کارکنان زن این دفتر دلیل این کنش نیروهای انتظامی بود. مساله مهمی نبود! آقای وزیر کشور دولت گفت. فردا باز خواهد شد دفتر.

مطالعه »
یادداشت

حکم اعدام فعال کارگری، شریفه محمدی نمادی است از سرکوب جنبش صنفی نیرو های کار ایران!

میزان توانایی کارگران برای برگزاری اقدامات مشترک، از جمله اعتصابات و عدم شرکت در امر تولید، مرتبط است با میزان دسترسی آنها به تشکل های صنفی مستقل و امکان ایجاد تشکل های جدید در مراکز کار. ولی در جمهوری اسلامی نه تنها حقوق پایه ای کارگران برای سازمان دهی و داشتن تشکل های مستقل رعایت نمیشود، بلکه فعالان کارگری، از جمله شریفه محمدی، مرتبا سرکوب و محکوم به حبس های طولانی مدت، ضربات شلاق و حتی اعدام میشوند.

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
مطالب ویژه
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم…

غم دیگر

پایان تلخ یک ریاست جمهوری

کاش میشد

نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور

بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴