پنجشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۶:۰۶

پنجشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۶:۰۶

چرایی پروژه‌ی میرباقری‌هراسی!
ای کاش رسالت پروژه‌ی میرباقری‌هراسی، مقدمه‌ی ضدحمله به آن بود. اما نیست و عملاً ترمزی‌ست در برابر پیشرفت و دعوت به آهسته بیا و آهسته برو که گربه شاخت نزند.
۴ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: بهزاد کریمی
نویسنده: بهزاد کریمی
نامه‌ای به اپوزیسیون، جهت یادآوری وظایف فراموش شده!
کاش می‌شد دوباره مثل آن روزها به یاد مردم بیفتیم و به آن‌ها سر بزنیم و مثل آن روزها صمیمانه پای درد دلشان بنشینیم و ببینیم که چه دل خونی...
۴ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: زری
نویسنده: زری
مشخصات حکومت- قانون
اگر قوانین را تنها وسیله‌ای برای برقراری نظم در جامعه فرض کنیم،حاكمیت قانون به مفهوم برقراری نظم و انضباط اجتماعی خواهد. در این روی‌کرد قانون تنظیم‌کنندۀ روابط حاکمیت و شهروندان...
۳ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: مناف عماری
نویسنده: مناف عماری
تایتانیک
چیستی و سرشت فلسفی قصه‌ی تایتانیک امری فراتر از عاشقانه‌های آن است. جوهره‌ی فلسفی فیلم‌نامه، داستانِ شکستِ پنداره‌ی لگام زدن بر انگاره‌های فردی‌ست ...
۳ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: پهلوان
نویسنده: پهلوان
آقای رئیس جمهور اندکی آرام، به کجا چنین شتابان
آقای رئیس جمهور به رای ۲۷ در صدی‌تان غره نشوید. مردم در این ۴ دهه آموخته‌اند که نباید به وعده‌های حکمرانان اعتماد کرد. همان ۲۷ درصد رای‌دهنده، دیده‌بان حرف و...
۲ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: زهره تنکابنی
نویسنده: زهره تنکابنی
در گرامی‌داشت احمد شاملو
بیست و چهار سال از خاموشی شاعر بزرگ آزادی و انسان، احمد شاملو، می‌گذرد اما جان خروشان او در تار و پود شعرهای پُرشور و امیدآفرین و اندیشه‌ی ارجمند و...
۲ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: کانون نویسندگان ایران
نویسنده: کانون نویسندگان ایران
آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم...
نتانیاهو کاخ سفید را نادیده می‌گیرد، زیرا انجام این کار هیچ هزینه‌ای ندارد. در سال ۱۹۸۲ رونالد ریگان، مناخیم بگین، نخست‌وزیر اسرائیل را پس و کشتار فسطینیان در پی تهاجم...
۱ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری

۲۲ بهمن، تاریخی تلخ وشیرین

موفقیت ایت الله خمینی در ایجاد یک حکومت مذهبی در قرن بیستم از شگفتی های دوران معاصر می باشد و جالب تر اینکه حکومت اتوکراسی وی تاکنون پا برجا است. حکومت ایت الله خمینی علی رغم بحران های ساختاری از یک سو و ناهماگون بودن روبنای سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و از سوی دیگر همچنان به تولید باورهای فقاهتی خود ادامه می دهد.

انقلاب ۲۲ بهمن تحول اجتماعی بزرگی را در جامعه ایران رقم زد و توانست قشری را به حکومت برساند که در معادلات سیاسی، اقتصادی واجتماعی فاقد نقشی بود که در بافت یک جامعه سکولار برای او در نظر گرفته شده بود. اما به رغم ساختار سکولار جامعه که از دوره رضا شاه شکل گرفته بود، قشر روحانیت توانست بر بستر نارضایتی های جامعه از سنن و نقش دیرینه خود در لایه های زیرین جامعه با قدمتی چهار صد ساله سود برده و مسیر مطالبات اجتماعی جامعه را به سمت اهداف سیاسی و ایدئولوژیکی خود سوق دهد و در نهایت اهرم قدرت سیاسی را در اختیار خود بگیرد.

روحانیت شیعه توانست دوران شکل گیری و بالندگی خود را تا انقراض سلسله صفویان طی کند و بعد از آن در یک دوره هرج و مرج در نبود حکومت مرکزی تا روی کار آمدن قاجار توانست موقعیت و فعالیت های اجتماعی خود را تثبیت و مستقل از دولت به حیات خود ادامه دهد. دوران قاجار را بایستی به دوره شکوفایی روحانیت شیعه متصل کرد اما با روی کار آمدن رضا شاه و رانده شدن روحانیت شیعه از حوزه های حقوقی و سیاسی بسیاری که در اختیار داشتند موجب تضعیف موقعیت و جایگاه آنان گردید. جامعه ایران در دوران رضال شاه و بعد از آن هر چه بیشتر به سمت سکولاریزه شدن پیش می رفت و روحانیت دیگر نقشی در ساختار سیاسی کشور نداشت. موقوفات که در دوران قاجار از منابع اصلی تامین مالی روحانیت بود با روی کار آمدن رضا شاه نیز به تملک دولت درآمد و دست روحانیت را بطور کامل از آن قطع کرد. اما نفوذ روحانیت شیعه در میان لایه های زیرین وبخصوص روستاها و شهرهای کوچک علی رغم سکولاریزه و مدرنیزه شدن جامعه از میان نرفته بود.

اگرچه از حضور و جایگاه روحانیت شیعه در حوزه های حقوقی وسیاسی تا حد بسیار زیادی کاسته شده بود اما با این وجود موقعیت و جایگاه ایدئولوژیکی خود را هیچگاه از دست نداد و توانست نقش ساختاری خود را در ذهن و بطن جامعه حفظ کند و حتی آن را ارتقا بخشد. در این میان روشنفکران تحصیل کرده مسلمان شیعه که با رویکردی سوسیالیستی و پیوند نانوشته آنان با بخشی از روحانیت در سردرگمی نیروی بالنده مذهبی جامعه نقش ایستایی از خود بروز دادند را نباید نادیده گرفت. تغییر در فرهنگ کلامی- سیاسی این قشر و جایگزین کردن واژه های با ریشه مذهبی، ناخواسته و بی انکه اشراف بر آنداشته باشند در تقابل با مدرنیته و سکولاریسم عمل می کرد. تناقض در اندیشه راهبردی قشر روشنفکر مذهبی در گفتمان با مخاطبینشان خود باز عاملی بود برای گسیل داشتن آنان به سمت روحانیت متحجر و قشری حاکم بر انقلاب.

امروز بیش از چهار ده از انقلاب بهمن سال پنجاه و هفت می گذرد. انقلابی که حکومت روحانیت شیعه را به آرزوی خود رساند تا بتواند آنچه را که در سر دارد در جامعه بنا سازد. موفقیت ایت الله خمینی در ایجاد یک حکومت مذهبی در قرن بیستم از شگفتی های دوران معاصر می باشد و جالب تر اینکه حکومت اتوکراسی وی تاکنون پا برجا است. حکومت ایت الله خمینی علی رغم بحران های ساختاری از یک سو و ناهماگون بودن روبنای سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و از سوی دیگر همچنان به تولید باورهای فقاهتی خود ادامه می دهد و نه تنها تغییری در این نوع تفکر حاصل نشده بلکه چهارچوب استحکام تری نیز پیدا کرده است. استحکام نظری حکومت در پناه نیروی نظامی- امنیتی که در اختیار دارد، پاسخی است در ماندگاری آنان.

اینکه انقلاب ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ از نگاه اقشار گوناگون مردم خواستگاه های متفاوتی را انعکاس می بخشید را نمی توان کتمان کرد. اما یک خواست برای همه عمومیت داشت و آن نیز برون رفت از خفقان حاکم بر کشور بود. اما حکومت یک دهه آیت الله خمینی با شفافیت کامل نشان داد که وی هر آنچه را که در ابتدای انقلاب به زبان آورد هیچگاه مد نظرش نبود و خواست مشترک مردم هیچ همخوانی با نوع تفکر وی نداشت. آنچه توده مردم از آن بیخبر بودند، تقیه کردن وی بود که از باب تفکر شیعه گری وی در پشت پا زدن به گفته های قبلیش ریشه می گرفت و در سلک این عالیجنابان ردا پوش امری است پذیرفته شده.

 پیوند آقای خامنه ای جانشین ایت الله خمینی با ارتجاعی ترین و قشری ترین بخش روحانیت شیعه همچون محمد تقی مصباح یزدی که چندی پیش وفات یافت، نمونه نوع تفکر وی به جامعه و ادامه راه آیت الله خمینی در اداره کشور میباشد. بنابراین جایی برای تفکیک در میان این دو رهبر جمهوری اسلامی در میان نیست و وجوه اختلافی را نمی توان دید. آقای خامنه ای به بهترین نحو ازآنچه که خمینی برای او به ارث باقی گذاشت مراقبت و اداره کرده است. آنچه وی از آن تخطی نکرده، پایبندی اش به ایدئولوژی حکومت فقاهتی است. اما با این تفکر چه برسر کشور و مردم آمده است، جایی در قاموس وی ندارد. بیکاری، فقر، تورم، فساد دستگاه های ادرای و نظامی، مدیران نالایق که چهار دهه است در مسند قدرت جای گرفته اند و ساختار فاسد حکومت از یک طرف و سرکوب و اعدام فعالین سیاسی و مدنی از سوی دیگر، عملکرد و سیاست راهبردی این حکومت است.

اما در زیر پوست این جامعه سوخته روشنایی نهفته است که طمع تلخ ۲۲ بهمن را شیرین می کند. آن چیزی نیست جز دوره روشنگری که در میان مردم شعله گرفته است. شعله ای که دریا هم قادر به خاموشی آن نیست. حکومتی که خود ناخواسته آتش به خرمن خود زده است تنها با سر فرود آوردن در مقابل مردم خواهد توانست شعله ای که هر لحظه افزون تر می شود را خاموش سازد.

محمود میرمالک ثانی

دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۹

تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۱:۱۵ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

آقای رئیس جمهور اندکی آرام، به کجا چنین شتابان

آقای رئیس جمهور به رای ۲۷ در صدی‌تان غره نشوید. مردم در این ۴ دهه آموخته‌اند که نباید به وعده‌های حکمرانان اعتماد کرد. همان ۲۷ درصد رای‌دهنده، دیده‌بان حرف و عمل شما هستند و با دقت و پیگیری، بر مواضع تان نظارت دارند.

مطالعه »
یادداشت

حکم اعدام فعال کارگری، شریفه محمدی نمادی است از سرکوب جنبش صنفی نیرو های کار ایران!

میزان توانایی کارگران برای برگزاری اقدامات مشترک، از جمله اعتصابات و عدم شرکت در امر تولید، مرتبط است با میزان دسترسی آنها به تشکل های صنفی مستقل و امکان ایجاد تشکل های جدید در مراکز کار. ولی در جمهوری اسلامی نه تنها حقوق پایه ای کارگران برای سازمان دهی و داشتن تشکل های مستقل رعایت نمیشود، بلکه فعالان کارگری، از جمله شریفه محمدی، مرتبا سرکوب و محکوم به حبس های طولانی مدت، ضربات شلاق و حتی اعدام میشوند.

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
مطالب ویژه
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

چرایی پروژه‌ی میرباقری‌هراسی!

نامه‌ای به اپوزیسیون، جهت یادآوری وظایف فراموش شده!

مشخصات حکومت- قانون

تایتانیک

آقای رئیس جمهور اندکی آرام، به کجا چنین شتابان

در گرامی‌داشت احمد شاملو