شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۹

شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۹

دعوت همگانی برای مشارکت در فرایند تدوین اصول و محورهای حداقلی برای حکومت!

از یاران سازمان، از صاحب‌نظران، از کلیۀ احزاب و سازمان‌ها و کنش‌گران سیاسی مردمی دعوت می‌کنیم با شرکت در این روند ما را یاری کنند سندی سودمند برای ارتقای کشور به وضعیتی درخور ایران تدوین کنیم. روند کار دربرگیرندۀ برنامه‌های مجازی از طریق کلاب‌هاوس، بحث‌های نوشتاری از طریق نشریۀ کار و از طریق رایانامه و دیگر سامانه‌های مجازی خواهد بود و اطلاعات کامل در بارۀ آن‌ها به‌زودی به آگاهی عموم خواهد رسید.

دعوت همگانی برای

مشارکت در فرایند تدوین اصول و محورهای حداقلی برای حکومت

روزبه‌روز بخش‌های بیشتری از مردم، زیر فشار بحران‌های گوناگون از یک‌سو و از دیگرسو ناباوری به اینکه حکومت خواست و توان بهبود اوضاع را داشته باشد، به‌سوی خواستاران تغییر حکومت و تغییر شیوۀ حکومت سوق می‌یابند. اگر تا چندی پیش صحبت از گسترش نارضایتی در بین توده‌های مردم بود، امروز صحبت از گسترش خواست تغییر است. در گسترش و عمق‌یابی این روند جنبش زن، زندگی، آزادی از طریق تقویت خودباوری بخش‌های زیادی از مردم نقش بسیار مهمی ایفا کرد. باور به توان خود برای ایستادن در برابر حکومت و استبداد، برای فراتر رفتن از خط قرمزها، برای مورد خطاب قرار دادن حکومت و طرح قاطعانۀ خواست‌های خود! امروزه با جرات می‌توان گفت خواست تغییر در جامعه و در بین لایه‌ها و اقشار گوناگون مردم موج می‌زند. خواست تغییر نه برای فردا که برای همین امروز. با جرات می‌توان گفت «ایران و ایرانیان نیازمند و مهیای تحولی بنیادین‌اند» [۱]. با جرات می‌توان گفت «در این مرحله و موقعیت، جامعه آبستن تولد و تحولی تازه است» [۲].

در چنین روندی بود که ۲۰ تشکل صنفی و مدنی دست به برآمد مشترک سیاسی زده منشور مطالبات حداقلی تشکل های مستقل صنفی و مدنی ایران را منتشر کردند و نوشتند «ما تشکل‌ها و نهادهای صنفی و مدنی امضا کننده این منشور با تمرکز بر اتحاد و به‌هم‌پیوستگی جنبش‌های اجتماعی و مطالباتی؛ و تمرکز بر مبارزه برای پایان دادن به وضعیت ضدانسانی و ویرانگر موجود؛ تحقق خواست‌های حداقلی زیر را به مثابه اولین فرامین و نتیجۀ اعتراضات بنیادین مردم ایران، یگانه راه پی‌افکنی ساختمان جامعه‌ای نوین و مدرن و انسانی در کشور می‌دانیم و از همه انسان‌های شریف که دل درگرو آزادی و برابری و رهائی دارند می‌خواهیم از کارخانه تا دانشگاه و مدارس و محلات تا صحنه جهانی پرچم این مطالبات حداقلی را بر بلندای قله رفیع آزادیخواهی بر افراشته دارند». یاری خواستن این نهادها پاسخ مثبت بسیاری گرفت و منشور با استقبال و پشتیبانی گستردۀ سازمان‌ها و کنش‌گران سیاسی روبه‌رو شد. این منشور و چندین منشور و بیانیۀ دیگری که در این زمینه انتشار یافتند، به ارائۀ راه‌حل‌هایی پرداختند برای گذر از وضعیت ناگوار جامعه، به ترسیم زاویه‌های تحولی پرداختند که جامعه آبستن آن است.

شورای مرکزی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) از این روند و مجموعۀ این کنش‌ها نتیجه گرفت ارائۀ سندی حاوی اصول و محورهای حداقلی برای حکومتی مسئول برای گذر از این شرایط ناگوار و ارتقای کشور به وضعیتی شایستۀ ملت ایران، نیاز مبرم این دوره از کنش‌گری سیاسی کشور است. از سوی دیگر شورای مرکزی با پای‌بندی به چارچوب سیاست‌گذاری مصوب کنگرۀ نوزدهم مبنی بر «آمادگی برای گفت‌وگوی علنی با همۀٔ نیروهای سیاسی ایران و استقبال از آن»، با توجه به‌روی‌کرد همیشگی سازمان در اهمیت قائل شدن به نگاه و نظر جامعه و صاحب‌نظران و با پشت‌گرمی به امکانات مجازی که این امر را ممکن کرده، تصمیم گرفت چنین سندی را حتی‌الامکان با بهره‌گیری از نگاه و نظر نیروهای سیاسی مردمی و صاحب‌نظران و در چارچوب بحثی عمومی و علنی فراهم آورد. شورای مرکزی بر پایۀ این دو انگاره، گروهی را تشکیل و به آن وظیفه داد با دعوت از تشکیلات و یاران سازمان، هم‌چنین با دعوت از کلیۀ نیروهای سیاسی مردمی و صاحب‌نظران، بحثی عمومی و علنی را در راستای استخراج اصول و محورهای حداقلی برای حکومت، سازمان‌دهی کند. این گروه موظف است برپایۀ دستاوردهای بحث‌ها و با تکیه بر برنامۀ مصوب سازمان در کنگرۀ سیزدهم و سند چارچوب سیاست‌گذاری سازمان مصوب کنگرۀ نوزدهم، تدوین سندی را سازمان‌دهی و به شورای مرکزی ارائه کند. ما امیدواریم هرچه زودتر زمینه‌های لازم برای گام نهادن در راه بندهای دیگر چارچوب سیاست‌گذاری مصوب کنگرۀ نوزدهم در زمینۀ مناسبات با نیروهای سیاسی یعنی «همکاری، نزدیکی، هم‌گرایی، ائتلاف و اتحاد با احزاب، سازمان‌ها و نیروهای چپ و عدالت‌خواه»، هم‌چنین «همکاری، اتحاد عمل و ائتلاف با نیروهای “ملی”، “ملی- مذهبی” و جمهوری‌خواهان باورمند به دموکراسی، در راستای منافع مردم و میهن (منافع ملی) و مردم‌سالاری در ایران» فراهم آید و بتوانیم گروه مشترکی تشکیل دهیم برای تدوین و ارائۀ سندی در این زمینه که نظر طیف گسترده‌ای از نیروهای سیاسی را نمایندگی کند.

بر پایۀ آنچه که گفته شد، از اعضای تشکیلات، از یاران سازمان، از صاحب‌نظران، از کلیۀ احزاب و سازمان‌ها و کنش‌گران سیاسی مردمی دعوت می‌کنیم با شرکت در این روند ما را یاری کنند سندی سودمند برای ارتقای کشور به وضعیتی درخور ایران تدوین کنیم. روند کار دربرگیرندۀ برنامه‌های مجازی از طریق کلاب‌هاوس، بحث‌های نوشتاری از طریق نشریۀ کار و از طریق رایانامه و دیگر سامانه‌های مجازی خواهد بود و اطلاعات کامل در بارۀ آن‌ها به‌زودی به آگاهی عموم خواهد رسید.

 

۲ دی ١۴٠۲ (۲۳ دسامبر ۲۰۲۳ میلادی)

گروه سازمان‌دهی تدوین اصول و محورهای حداقلی برای حکومت

برگزیدۀ شورای مرکزی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)

—————————

 پانویس‌ها

[۱]  ایران و ایرانیان نیازمند و مهیای تحولی بنیادین‌اند

[۲]  ارزیابی ۴۲۰ فعّال سیاسی،‌ مدنی و فرهنگی از تحوّلات سال گذشته‌ی ایران

 

تاریخ انتشار : ۴ دی, ۱۴۰۲ ۱:۴۰ ق٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

5 Comments

  1. واژه ی من در آوردی “فرایند” معادل پروسه نیست. معادل دقیق پروسه ی فرانسوی روند است؛ روندِ زیبا، دقیق و بجا که قبل از انقلاب از سوی اندیشمندی گمنام ساخته شده. فرایند را اخیرن ایجاد کردند که ربطی به پروسه = رَوَند، ندارد.
    در سال های اخیر فراوان واژه ی غلط، بیجا یا نامناسب ایجاد کردند، زیرا مانند یک وزارتخانه «ردیف بودجه» دارند، یعنی برای درست کردن واژه پول می گیرند. خود ایرانیان داخل کشور پیوسته اعتراض می کنند و می گویند: «از بیش از ۵۰۰۰۰ هزار واژه ی ایجاد شده حتی ۵۰ تا جا نیفتاده.

  2. س - م گفت:

    ضمن تهنیَّت برای فراخوان؛ لازم است چند نکته را متذکِّر شوم:
    ۱- فراخوان جهت تهیه-ی یک سند برنامه-ای برای سازمان است یا یک جبهه-ی وسیع همکاری؟
    ۲- در هیچ کجای فراخوان ذکر نگردیده؛ آنها که به فراخوان لبیک می گویند و ایده-ای دارند، میبایست ایده-ی خود را به کدام آدرس ارسال دارند.
    ۳- گروه تنظیم کننده-ی این فراخوان مبنای کار خود را برنامه-ی مصوَّبِ کنگره-ی سیزدهم و در راستای مصوَّباتِ کنگره-ی نوزدهم قرار داده است و اشاره-ی مفصَّلی نیز به منشور بیست جریان صنفی نموده، و بالاخره انتظار دارند؛ از دل این فراخوان یک سند برنامه-ای برای مرحله-ی گذار از جمهوری اسلامی بیرون بیاید که با خواست جنبشِ “زن زندگی آزادی” نیز هم-خوانی داشته باشد. اگر بخواهیم مجموع اینها را در یک دیگ بریزیم چیزی خواهد شد در حد “هیچ”، چرا که این اِلمانها باهم ناهم-خوان هستند!
    دوستان؛ سازمان فدائیان پیش از هر برنامه-ای (چه سازمانی و چه جبهه-ای) ابتدا میبایست برای خود روشن سازد: کجا ایستاده است؟ آیا همچنان از سکوی سوسیالیسم!؟ می خواهد به جنبشهای اجتماعی ایران بنگرد؟ آیا همانگونه که از شعار نوشته شده در زیر نشریه-ی کار برمی آید؛ خواستِ “دمکراسی” را امری در ادامه-ی حضور و استقرار سوسیالیسم؟! ارزیابی می کند؟ و بالاخره اینکه سازمان فدائیان؛ خود را چگونه تعریف می کند؟ و خود را سازمانِ سیاسی؛ کدام بخش از طبقاتِ اجتماعی ایران میداند؟
    دوستان؛ ایده-ی “فراخوان عام” یک ایده-ی بسیار مثبت و کارساز در شرایط کنونی می تواند باشد، لیک بدون پاسخگوئی به حداقل سوآلهای فوق؛ نمی توان سندی تنظیم نمود.
    با آرزوی موفقیَّت برای شما
    و تبریک پیشاپیش سال ٢٠٢۴
    س – م

  3. باقر گفت:

    نوعی مشارکت در فرایند:آیا آموزه های میز گرد https://www.akhbar-rooz.com/228098/1402/10/04/ می تواند در «دعوت همگانی برای مشارکت در فرایند تدوین اصول و محورهای حداقلی برای حکومت!سازمان فدائیان اکثریت»به کار گرفته شود. چه گونه وگر نه چرا قابل استفاده نیست.

  4. فیض گفت:

    « مشارکت در فرایند تدوین اصول و محورهای حداقلی برای حکومت»
    لطفاً یکی ابتدا این تیتر را برای من معنی کند تا بعد بررسیم به بقیه-ی چیزها. ضمناً زحمت بکشید توضیح دهید:
    – قرار است همه-گان در تدوین چارچوب و اصول “برای دوران گذر از جمهوری اسلامی” یا “برای بعد از جمهوری اسلامی” مشارکت کنند؟
    – آیا شما از همه-گان می خواهید بدون داشتن حقِّ رأی، “خیرخواهانه” در تدوین چارچوب و اصول یک “همکاری جمعی” مشارکت کنند؟
    – آیا منظورتان از “فرایند تدوین” همان “تدوین” است؟ آیا هیچ فکرکرده اید: دیگران چرا باید مشتاق چنین مشارکتی باشند؟
    – منظورتان از “برای حکومت” چیست؟ برای سرنگونی حکومت؟، برای تقویت حکومت؟، برای اصلاح حکومت؟، برای گذار از حکومت؟
    دوستان؛ استنباط من از این فراخوان اینستکه: رفقای فدائی دلشان می خواهد “کاری” بکنند. اما نمی دانند “چه کار” می توانند بکنند. لذا از “همه-گان” خواسته-اند تا بیایند کمک کنند، و به آنها بگویند؛ چه کنند و چگونه!
    سال نو مبارک – فیض

  5. باقر گفت:

    به نظر میرسد سازمان ابتدا قرار اشت«سندی را حتی‌الامکان با بهره‌گیری از نگاه و نظر نیروهای سیاسی مردمی و صاحب‌نظران و در چارچوب بحثی عمومی و علنی فراهم آورد.». گروهی تشکیل میدهد که «این گروه موظف است برپایۀ دستاوردهای بحث‌ها و با تکیه بر برنامۀ مصوب سازمان در کنگرۀ سیزدهم و سند چارچوب سیاست‌گذاری سازمان مصوب کنگرۀ نوزدهم، تدوین سندی را سازمان‌دهی و به شورای مرکزی ارائه کند.» پس از تصویبشورای مرکزی، سازمان نیز چون دیگر ان دارای سندی خواهد بود که تدوین موفقیت آمیز اصول و محورهای حداقلی برای حکومت با دعوت همگانی را امکان پذیر می کند. امید واریم

سخن روز

حملۀ تروریستی در مسکو را محکوم می‌کنیم!

روشن است که چنین حمله‌ای نیاز به تیمی حرفه‌ای و سازماندهی و تدارکی نسبتاً طولانی و گسترده دارد. در عین حال، زود است که بتوان تحلیل جامع و روشنی از ابعاد پشت پردۀ این جنایت و اهداف سازمان‌دهندگان آن ارائه داد. هدف از این یادداشت کوتاه نیز  در وهلۀ نخست مکثی است بر قربانیان این حمله و حملاتی از این دست. قربانیانی که تنها سهم‌شان از سازمان‌دهی و تدارک چنین جنایاتی و علل پشت پردۀ آن، هزینه‌ای است که با جان و سلامتی‌شان می‌پردازند.

مطالعه »
یادداشت
تظاهرات آتش بس در آمریکا

شعبده بازی بایدن بر روی جنگ غزه

ممکن است به اشتباه کسی را با تیر زد یا جایی را تصادفی بمباران کرد ولی امکان ندارد که دو میلیون نفر را تصادفی با قحطی و گرسنگی بکشید.
قحطی در غزه قریب الوقوع است و پیامدهای آنی و بلندمدت سلامتی نسلی را به همراه خواهد داشت.

مطالعه »
آخرین مطالب

سزای سکوت امروز ما، حکم فردای تک‌ تک ماست…

پیام آمران و حاکمان حکم توماج دقیق به ما رسیده! زنهار که سزای سکوت امروز ما، حکم فردای تک‌ تک ماست که هر صدایی را خفه خواهند کرد. غافل از آنکه پایان این تباهی مطلقه با قدرت بی انتهای مقاومت مردم در همین خیابان‌های اشغال‌شده‌ خواهد بود.

دعوت همگانی برای مشارکت در نشست دوم فرایند تدوین اصول و محورهای حداقلی برای حکومت

دعوت همگانی برای مشارکت در نشست دوم فرایند تدوین اصول و محورهای حداقلی برای حکومت در سامانه زوم – نوع حکومت، حاکمیت قانون، قوانین، جدایی دین از حکومت

اسراییلی‌ها با دیدن ویدویی از گروگان‌ها خشمگینانه به خیابان ریختند

هزاران نفر از مردم اسرائیل در همراهی با خانواده‌های گروگان‌ها از دولت می‌خواهند تا برای آزادی گروگان‌هایی که در نوار غزه نگهداری می‌شوند، معامله دیگری با حماس انجام دهد.
بستگان ربوده‌شدگان دولت را متهم می‌کنند که مانع معامله گروگان‌گیری شده است.

انجمن نویسندگان ایالات متحده، مراسم اهدای جوایز را در اعتراض به کشتار مردم غزه لغو کرد

در اعتراض به موضع انجمن نویسندگان PEN در مورد جنگ اسرائیل و حماس، ۲۸ نویسنده از ۶۱ نویسنده و مترجم آثار خود را از رقابت برای جایزه ادبی PEN آمریکا انصراف دادند. آنها می گویند که این سازمان در حمایت از نویسندگان فلسطینی شکست خورده است.

توماج صالحی به اعدام محکوم شده است

فعالان حقوق بشر چندین دهه است که از استفاده  مجازات اعدام در ایران انتقاد کرده اند. آمار رسمی در مورد اعدام ها وجود ندارد. بر اساس گزارش عفو بین‌الملل، ۸۵۳ نفر در سال گذشته اعدام شدند که بیشترین میزان از سال ۲۰۱۵ تاکنون است. اعدام‌ها در چارچوب اعتراضات گسترده در پاییز۲۰۲۲ اعتراضات بین‌المللی بزرگی را برانگیخت.

یادداشت
تظاهرات آتش بس در آمریکا

شعبده بازی بایدن بر روی جنگ غزه

ممکن است به اشتباه کسی را با تیر زد یا جایی را تصادفی بمباران کرد ولی امکان ندارد که دو میلیون نفر را تصادفی با قحطی و گرسنگی بکشید.
قحطی در غزه قریب الوقوع است و پیامدهای آنی و بلندمدت سلامتی نسلی را به همراه خواهد داشت.

مطالعه »
بیانیه ها

به یاد جان‌باختگان کشتار تپه‌های اوین – جنایات هیچ استبدادی به فراموشی سپرده نمی‌شود!

در چهل‌ونهمین سالگرد جان‌باختن مبارزان آزادهٔ راه میهن و مردم، به نام همهٔ فداییان خلق، یاد و نام آنان را بزرگ می‌داریم و در برابر عزم تا پای جان آنان در رزمشان در راه آزادی، استقلال و عدالت اجتماعی در میهن عزیزمان سر به تعظیم فرومی‌آوریم.

مطالعه »
پيام ها

از قطعنامۀ شورای امنیت سازمان ملل و برقراری آتش‌بس فوری و پایدار در غزّه حمایت می‌کنیم!

ما فداییان خلق ایران از نخستین روز آغاز جنگ ضمن محکوم کردن و غیرقابل توجیه خواندن عملیات مسلحانه و نظامی علیه مردم بی‌دفاع غیرنظامی، همراه و هم‌صدا با آزادی‌خواهان جهان خواهان آتش‌بس فوری و تأمین حقوق حقّهٔ مردم فلسطین شدیم. با این رویکرد ما مهار مقاومت آمریکا و تصویب قطعنامهٔ شورای امنیت را یک پیروزی بزرگ برای مردم بی‌گناه غزّه و فلسطین و تمامی آزادی‌خواهان جهان می‌دانیم.

مطالعه »
بیانیه ها

به یاد جان‌باختگان کشتار تپه‌های اوین – جنایات هیچ استبدادی به فراموشی سپرده نمی‌شود!

در چهل‌ونهمین سالگرد جان‌باختن مبارزان آزادهٔ راه میهن و مردم، به نام همهٔ فداییان خلق، یاد و نام آنان را بزرگ می‌داریم و در برابر عزم تا پای جان آنان در رزمشان در راه آزادی، استقلال و عدالت اجتماعی در میهن عزیزمان سر به تعظیم فرومی‌آوریم.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

سزای سکوت امروز ما، حکم فردای تک‌ تک ماست…

دعوت همگانی برای مشارکت در نشست دوم فرایند تدوین اصول و محورهای حداقلی برای حکومت

اسراییلی‌ها با دیدن ویدویی از گروگان‌ها خشمگینانه به خیابان ریختند

انجمن نویسندگان ایالات متحده، مراسم اهدای جوایز را در اعتراض به کشتار مردم غزه لغو کرد

توماج صالحی به اعدام محکوم شده است

سیری در شکل‌گیری و پیشرفت فرایند سکولاریزاسیون در ایران – از دوران مشروطیت تا امروز