شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۷

شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۷

مشابهت‌هاو تفاوت‌های حزب الله و شاه الله

این سوالی است که مدتی است اذهان عمومی را به خود مشغول داشته است. آیا واقعا اشتراک و شباهتی بین این دو جریان قابل مشاهده است؟ آیا ادعای این یکی در مورد مثلا دفاع از مستضعفین و اقشار محروم جامعه و آن دیگری در دفاع از آزادی و دموکراسی، واقعیت دارد؟ آیا نقاط مشترکی مابین این دو قابل مشاهده است؟ تفاوت‌های آنها کدامند؟

این سوالی است که مدتی است اذهان عمومی را به خود مشغول داشته است. آیا واقعا اشتراک و شباهتی بین این دو جریان قابل مشاهده است؟

آیا ادعای این یکی در مورد مثلا دفاع از مستضعفین و اقشار محروم جامعه و آن دیگری در دفاع از آزادی و دموکراسی، واقعیت دارد؟ آیا نقاط مشترکی مابین این دو قابل مشاهده است؟ تفاوت‌های آنها کدامند؟ 

در ابتدا نقاط مشترک:

۱ – محق دانستن خود و داشتن اعتقادات متعصبانه و پرستش‌‌‌گونه برای بت‌ها و معبودشان

۲ – نداشتن تاّمل و تفاهم برای نظریات و استدلال‌های دیگران در یک مباحثه و مبادله فکری    

۳ – عدم  تحمل دیگری و نفی هر آن چه با اعتقادات آنها سازگاری ندارد

۴ – به هم بافتن دروغ‌های بی حساب و کتاب علیه هر آن کس که با اعتقادات متعصبانه آنها همخوانی ندارد

۵ – عدم رواداری و بی‌احترامی به عقاید و نظریات دیگران و بد دهنی و توهین نسبت به مخالفین سیاسی خود

۶ – سعی در تخریب دیگران با استفاده از هر وسیله مجاز و غیرمجاز همچون غیبت، تهمت و تهدید 

۷ – استفاده از شعارهای رکیک جنسیتی و چاله‌میدانی و ضد زن

۸ – نفی و قائل نشدن حق حیات برای سایر گروه‌ها و جریانات غیرخودی با استفاده از حذف، تخریب، تهمت، افترا و   حتی فحاشی

۹ -کوشش در بر‌هم‌زدن تجمعات و تظاهرات از طریق شلوغ کاری، جوسازی‌ و داد و فریاد

۱۰- رعایت نکردن و انکار قواعد و قرارهای توافقی در موارد همکاری‌‌های مشترک

۱۱ – سعی در تحمیل و القای شعارها و نشان‌های خاص خود به افراد و تظاهرکنندگان

۱۲- استفاده از شعارهای تهاجمی و خشونت‌‌های فیزیکی علیه دیگران

۱۳ – استفاده از شعارهای مرگ بر این و مرگ بر آن درباره مخالفین خود

۱۴ – قائل بودن به پرستش و پیروی از یک رهبر خاص و یا جریان مشخص و خواهان سپرده شدن رهبری و هدایت خود و جامعه به آن رهبر معبود

۱۵ – داشتن توهمات آزمندانه و عجولانه برای رسیدن به قدرت

۱۶ – داشتن تصورات ابتدائی و تخیلی درباره چگونگی حفظ یا براندازی رژیم

۱۷ – تلاش برای قبضه کردن جنبش ‌ها و مبارزات مردم و کوشش در وانمود کردن خود بعنوان رهبر آنها 

۱۸- دارای منش و فرهنگ مستبدانه، غیردموکراتیک، انحصارطلب، تمامیت‌خواه و افراطی

۱۹ – دارای پایه‌های اجتماعی و سیاسی راست و محافظه‌کار 

۲۰ – از نظر شخصیتی افرادی کم‌ظرفیت، احساسی و غیرمنطقی

۲۱ – نداشتن شخصیت‌هائی والا و صاحب‌نظر از نظر تئوریک و سیاسی در بین خود و در سطح رهبری جماعتشان

۲۲ – تمایل و گرایش برای چاکرمنشی، تاکید و بزرگ‌نمائی آمران و رهبران خود

۲۳ – لشگر پیاده بودن برای کسانی که بدنبال ثروت و یا طالب قدرت هستند

۲۴ – آتش به اختیارانی که برای پیش برد اعتقادات دین‌خویانه و یا شاه‌پرستانه خود حاضر به هر عملکرد خلاف و غیراخلاقی هستند و حاضرند حتی از جان خود مایه بگذارند

۲۵ – ….   

به این لیست می‌توان بسیاری موارد دیگر را نیز افزود و تکمیل کرد، ولی فعلا همین چند نمونه می‌تواند برای شناخت این دو جماعت کافی باشد. آنچه که بیش از همه در مورد این دو جریان قابل مشاهده است، این که عناصر و کسان هر دویِ آنها افراد احساسی، غیرمنطقی و ساده‌ای هستند که فاقد توانائی شخصی برای تشخیص و تحلیل مسائل می‌باشند و حتما لازم دارند که فرد یا جریانی بالادست و صاحب نفوذ، که همان معبود مورد پرستش آنها می‌باشد، سکان رهبری و هدایت آنها را بعهده گیرد و مسیر زندگی شخصی و سیاسی آنها را تعیین نماید. از این رو  آمادگی بالائی برای تحت تاثیر تبلیغات و مغزشوئی قرارگرفتن دارند و به راحتی می‌توانند مورد سوء‌استفاده و بهره برداری جریانات و قدرت‌های ذینفع و صاحب نفوذ قرار گیرند.

علاوه بر تشابهات و ماهیت‌های مشترک ذکر شده بین این دو جماعت، تفاوت‌های چندی نیز مابین آنها موجود است که فقط منحصر  و مختص به خود آنها است، همچون گرایشات ناسیونالیستی و راسیستی و یا اعتقادات راستِ آریانژادی در میان شاه‌الله، از طرفی، و اعتقادات افراطیِ مذهبی و تلاش برای حفظ رژیم موجود در بین حزب‌الله، از طرف دیگر، که پرداختن به هریک از آنها نوشته تفصیلی دیگری را می‌طلبد. 

برپایه نمونه‌های مشترک بالا می‌توان به سوال اصلی این نوشته در مورد تشابه و تقارن عناصر آشوبگر حزب اللهی و شاه اللهی در بسیاری موارد، پاسخ مثبت داد.

در دوره قبل از انقلاب اسلامی به دلیل مبارزات ضد رژیمی با اهداف مبتنی بر دفاع از حقوقِ  اقشار  ضعیف و محروم جامعه و شعارهای آزادی‌خواهانه و ضد خفقان در مخالفت با دیکتاتوری حاکم، اکثریت شرکت کنندگان در جنبش نیروهائی انقلابی، آزادی‌خواه و ملی‌گرا بودند. طبعا حاکم بودن این جو در جامعه تاثیرات خود را بر نیروهای واپسگرا و متعصبِ قشری مذهبی نیز می‌گذاشت و باعث می‌شد که آنها در آشکارا ساختن ماهیت اوباشگرانه خود کمی محتاط باشند. افسار گسیختگی  و جنایت پیشگی آنها عمدتا در بعد از انقلاب و رسیدن به قدرت بود که تبلور بیشتری یافت. 

ولی این وندالیست‌های شاه اللهی از همین الآن و قبل از رسیدن به جاه و مقام و قدرت و ثروت، ماهیت واقعی خود را به نمایش گذاشته‌اند و نشان می‌دهند که چیزی از آن حزب اللهی ناهنجار کم ندارند. زیرا و با توجه به اینکه امروز هم چون آن زمان جو مبارزاتی بالائی حاکم است، اصرار اینها در استفاده از این شیوه‌های تخریبی گویای ناهنجاری بیشتری است.

و به این ترتیب تمامی آنچه که هردوی آنها در مورد مثلا دفاع از مستضعفین و یا آزادی و دموکراسی مدعی هستند،  جنبه عوامفریبانه دارد. زیرا که عملا شاهدیم که این حزب ‌اللهی‌های فدائی امام نه در خدمت اقشار محروم و نیازمند جامعه بلکه وسیله‌ای در خدمت صاحبان زر و زور هستند. و نیز ادعای طرفداری از آزادی و دموکراسی از طرف شاه‌الله کاملا خلاف واقعیت موجود است. زیرا که درک آنها از آزادی مورد ادعایشان نه آزادی برای کل جامعه و همه مردم بلکه فقط برای خود و اقشار صاحب امتیاز و در قدرت می‌باشد. و نیز منظور آنها از دموکراسی همانی است که آنها از همین امروز با اعمال و رفتارشان به نمایش گذاشته‌اند، و آن سرکوب و خفه کردن هر صدائی است که در مخالفت با آنها است. نمونه‌های آن به فراوانی در بالا ذکر شدند و احتیاج به توضیح بیشتر ندارند. پس می‌توان با قاطعیت گفت که: این است آنچه که یک شاه‍‌اللهی دوآتشه از آزادی و دموکراسی می‌فهمند.

بخش : سياست
تاریخ انتشار : ۲۱ دی, ۱۴۰۲ ۸:۴۹ ق٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

سخن روز

حملۀ تروریستی در مسکو را محکوم می‌کنیم!

روشن است که چنین حمله‌ای نیاز به تیمی حرفه‌ای و سازماندهی و تدارکی نسبتاً طولانی و گسترده دارد. در عین حال، زود است که بتوان تحلیل جامع و روشنی از ابعاد پشت پردۀ این جنایت و اهداف سازمان‌دهندگان آن ارائه داد. هدف از این یادداشت کوتاه نیز  در وهلۀ نخست مکثی است بر قربانیان این حمله و حملاتی از این دست. قربانیانی که تنها سهم‌شان از سازمان‌دهی و تدارک چنین جنایاتی و علل پشت پردۀ آن، هزینه‌ای است که با جان و سلامتی‌شان می‌پردازند.

مطالعه »
یادداشت
تظاهرات آتش بس در آمریکا

شعبده بازی بایدن بر روی جنگ غزه

ممکن است به اشتباه کسی را با تیر زد یا جایی را تصادفی بمباران کرد ولی امکان ندارد که دو میلیون نفر را تصادفی با قحطی و گرسنگی بکشید.
قحطی در غزه قریب الوقوع است و پیامدهای آنی و بلندمدت سلامتی نسلی را به همراه خواهد داشت.

مطالعه »
آخرین مطالب

فراخوان ‏دادخواهی علیه ثابتی و دیگر آمران و عاملان شکنجه و کشتار مردم در نظام سلطنتی

دادخواهی محدوده‌ی زمانی و مکانی ندارد؛ از دورانِ رژیم پیشین آغاز شده و تاکنون نیز ادامه دارد. تفاوتی میان شکنجه‌گران قبلی و کنونی نیست. همه را باید مورد پیگرد قرار داد. این دادخواهی بخشی از مبارزه در راه آزادی و اعمال حق حاکمیت مردم کشور ماست.

بهار غمگین و‌ ستارگان سرخ

در پس سالیان‌ِ دراز و سرد،
در پنهان ترین گوشهٔ دل‌ها هنوز ستاره می درخشد،
هر بهار در چشمهای خسته از انتظار،
یاد نُه ستارهٔ درخشان شعله می کشد،
و درکوچه باغهای غمگین‌ِ بهار،
شمیم خوشِ نامشان در هوا موج می زند!

“آزادی اندیشه … ضرورت است.”

آفرینش و شکوفایی واقعی هنر و ادبیات جز در سایه‌ی آزادی اندیشه ‌و بیان ممکن نیست و دست‌درازی حکومت‌ها بر ذهن‌ و زبان آدمی، وهن آدمی است.

به یاد جان‌باختگان کشتار تپه‌های اوین – جنایات هیچ استبدادی به فراموشی سپرده نمی‌شود!

در چهل‌ونهمین سالگرد جان‌باختن مبارزان آزادهٔ راه میهن و مردم، به نام همهٔ فداییان خلق، یاد و نام آنان را بزرگ می‌داریم و در برابر عزم تا پای جان آنان در رزمشان در راه آزادی، استقلال و عدالت اجتماعی در میهن عزیزمان سر به تعظیم فرومی‌آوریم.

طرح نور، سرکوب شدید زنان خواهان پوشش اختیاری

اعتراضات علیه حجاب اجباری که بعد از قتل مهسا (ژینا) امینی در بازداشتگاه گشت ارشاد، سراسر ایران را فراگرفت، با وجود سرکوب، به یک معضل برای حکومت تبدیل شده است. گشت ارشاد نمونه کوچکی از جنگ هر روز حاکمیت با زنان بوده و سرکوب هر روزه زنان در خیابان یعنی اعتراف به تداوم جنبش زن زندگی آزادی.

یادداشت
تظاهرات آتش بس در آمریکا

شعبده بازی بایدن بر روی جنگ غزه

ممکن است به اشتباه کسی را با تیر زد یا جایی را تصادفی بمباران کرد ولی امکان ندارد که دو میلیون نفر را تصادفی با قحطی و گرسنگی بکشید.
قحطی در غزه قریب الوقوع است و پیامدهای آنی و بلندمدت سلامتی نسلی را به همراه خواهد داشت.

مطالعه »
بیانیه ها

به یاد جان‌باختگان کشتار تپه‌های اوین – جنایات هیچ استبدادی به فراموشی سپرده نمی‌شود!

در چهل‌ونهمین سالگرد جان‌باختن مبارزان آزادهٔ راه میهن و مردم، به نام همهٔ فداییان خلق، یاد و نام آنان را بزرگ می‌داریم و در برابر عزم تا پای جان آنان در رزمشان در راه آزادی، استقلال و عدالت اجتماعی در میهن عزیزمان سر به تعظیم فرومی‌آوریم.

مطالعه »
پيام ها

از قطعنامۀ شورای امنیت سازمان ملل و برقراری آتش‌بس فوری و پایدار در غزّه حمایت می‌کنیم!

ما فداییان خلق ایران از نخستین روز آغاز جنگ ضمن محکوم کردن و غیرقابل توجیه خواندن عملیات مسلحانه و نظامی علیه مردم بی‌دفاع غیرنظامی، همراه و هم‌صدا با آزادی‌خواهان جهان خواهان آتش‌بس فوری و تأمین حقوق حقّهٔ مردم فلسطین شدیم. با این رویکرد ما مهار مقاومت آمریکا و تصویب قطعنامهٔ شورای امنیت را یک پیروزی بزرگ برای مردم بی‌گناه غزّه و فلسطین و تمامی آزادی‌خواهان جهان می‌دانیم.

مطالعه »
بیانیه ها

به یاد جان‌باختگان کشتار تپه‌های اوین – جنایات هیچ استبدادی به فراموشی سپرده نمی‌شود!

در چهل‌ونهمین سالگرد جان‌باختن مبارزان آزادهٔ راه میهن و مردم، به نام همهٔ فداییان خلق، یاد و نام آنان را بزرگ می‌داریم و در برابر عزم تا پای جان آنان در رزمشان در راه آزادی، استقلال و عدالت اجتماعی در میهن عزیزمان سر به تعظیم فرومی‌آوریم.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

فراخوان ‏دادخواهی علیه ثابتی و دیگر آمران و عاملان شکنجه و کشتار مردم در نظام سلطنتی

بهار غمگین و‌ ستارگان سرخ

“آزادی اندیشه … ضرورت است.”

به یاد جان‌باختگان کشتار تپه‌های اوین – جنایات هیچ استبدادی به فراموشی سپرده نمی‌شود!

طرح نور، سرکوب شدید زنان خواهان پوشش اختیاری

عمر آشور: چگونه حملات ایران به اسرائیل چشم انداز مناقشه خاورمیانه را بازتعریف کرد!