شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۳:۰۱

شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۳:۰۱

جستاری از شرایط کنونی ایران زیر نام: "گوی" و "میدان"
پیشرفت علم و تکنولوژی و نوآوری‌های این عرصه و گسترش و همه‌گیری فضای مجازی، امکان بی‌بدیلی را برای نور انداختن بر تاریکخانه اشباح و برملا کردن دروغ و نیرنگ‌های پشت...
۵ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: بردیا سیاوش
نویسنده: بردیا سیاوش
اختلافات درون‌ حکومت و موضع و اهداف رهبری در انتخابات
ریسکی که حکومت انجام داد و فکر می‌کرد که با اتخاذ این روش می‌تواند هم‌ مشارکت را بالا ببرد و هم یک جناح اصول‌گرای میانه را بار دیگر بر راس...
۵ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: کامران
نویسنده: کامران
چرایی پروژه‌ی میرباقری‌هراسی!
ای کاش رسالت پروژه‌ی میرباقری‌هراسی، مقدمه‌ی ضدحمله به آن بود. اما نیست و عملاً ترمزی‌ست در برابر پیشرفت و دعوت به آهسته بیا و آهسته برو که گربه شاخت نزند.
۴ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: بهزاد کریمی
نویسنده: بهزاد کریمی
نامه‌ای به اپوزیسیون، جهت یادآوری وظایف فراموش شده!
کاش می‌شد دوباره مثل آن روزها به یاد مردم بیفتیم و به آن‌ها سر بزنیم و مثل آن روزها صمیمانه پای درد دلشان بنشینیم و ببینیم که چه دل خونی...
۴ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: زری
نویسنده: زری
مشخصات حکومت- قانون
اگر قوانین را تنها وسیله‌ای برای برقراری نظم در جامعه فرض کنیم،حاكمیت قانون به مفهوم برقراری نظم و انضباط اجتماعی خواهد. در این روی‌کرد قانون تنظیم‌کنندۀ روابط حاکمیت و شهروندان...
۳ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: مناف عماری
نویسنده: مناف عماری
تایتانیک
چیستی و سرشت فلسفی قصه‌ی تایتانیک امری فراتر از عاشقانه‌های آن است. جوهره‌ی فلسفی فیلم‌نامه، داستانِ شکستِ پنداره‌ی لگام زدن بر انگاره‌های فردی‌ست ...
۳ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: پهلوان
نویسنده: پهلوان
آقای رئیس جمهور اندکی آرام، به کجا چنین شتابان
آقای رئیس جمهور به رای ۲۷ در صدی‌تان غره نشوید. مردم در این ۴ دهه آموخته‌اند که نباید به وعده‌های حکمرانان اعتماد کرد. همان ۲۷ درصد رای‌دهنده، دیده‌بان حرف و...
۲ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: زهره تنکابنی
نویسنده: زهره تنکابنی

آمریکا هوش مصنوعی را برای مقاصد نظامی توسعه می‌دهد

پیشرفت اصلی در هوش مصنوعی جامع یا حتی «ابر هوش» ممکن است در استفاده از نرم افزار مژینیوس بر اساس رویکرد به اصطلاح چند عاملی باشد و همانط که نوشتیم در پروژه‌های پنتاگون «EMBERS» و مینروا استفاده شود. هدف هر دوی این پروژه‌ها برانگیختن اعتراضات اجتماعی در کشورهای هدف است و آن‌ها عبارتند از توسعۀ برنامۀ نظامی ساختار بوم انسانی که در آن انسان‌شناسان ...

تحریک اعتراضات اجتماعی یکی از اهداف در کشورهای هدف است

در آمریکا، نسخه‌های جدید هوش مصنوعی مانند قارچ پس از باران در حال ظهور هستند. به این ترتیب شرکت آمریکایی «VERSES Research Lab» اخیرا مدل هوش مصنوعی خود را با ارائه نسخۀ آزمایشی دامنۀ هوش مصنوعی به نام ژینیوس (نابغه) به نمایش گذاشته است.

اگرچه این شرکت در ۶۰ شهر در سراسر جهان دفتر دارد، اما بنیانگذار و مدیر عامل آن گابریل رنه شهروند آمریکا است و در لس آنجلس زندگی می‌کند.

هنگام نمایش زنده، ربات‌های مجازی کارلیتو، قابلیت‌های ژینیوس را به نمایش گذاشتند.

گابریل رنه استدلال می‌کند که ربات‌ها برای درک اشیاء مختلف، تعیین مکان آن‌ها و انجام کارهای پیچیده مانند بازیابی موارد درخواستی در زمان واقعی، به آموزش قبلی نیاز نداشتند.

نیویورک تایمز در ۱۹ دسامبر، نامۀ سرگشادۀ گابریل رنه به هیئت مدیرۀ «Open AI» مشهور به ایجاد خط چت بات‌های GPT را منتشر کرد.

رنه خاطرنشان کرد که «Open AI» سوگند خورده است که «اگر یک پروژۀ مبتنی بر ارزش و ایمنی، پیش از ما به ایجاد هوش جامع مصنوعی نزدیک شود، ما متعهد هستیم که رقابت با آن را متوقف کرده و به همان پروژه کمک کنیم».

رنه اظهار داشت: «ما معتقدیم که “VERSES” سزاوار کمک شماست. ما به سهم خود، کمک‌مان را ارائه می‌دهیم تا اطمینان حاصل شود که هوش مصنوعی جامع و اطلاعات فوق‌العاده، به یک شیوۀ ایمن و مفید برای تمام بشریت توسعه‌ می‌یابند و استفاده می‌شوند».

هوش مصنوعی جامع به هوش مصنوعی اطلاق می‌شود که قادر به انجام هر کاری به خوبی یک انسان باشد. و ابر هوش یک هوش مصنوعی فرضی است که از ذهن انسان پیشی می‌گیرد.

در حال حاضر دسترسی به نسخۀ دموژینیوس متوقف شده و ما نمی‌توانیم توانایی‌های هوش مصنوعی را از سوی شرکت «VERSES» ارزیابی کنیم. اما، کاملاً می‌توان فهمید که این دامنه بر اساس چه اصولی کار می‌کند.

در بیانیه‌های مطبوعاتی «VERSES» گفته می‌شود که دامنۀ ژینیوس از نرم‌افزار کاملاً متفاوت نسبت به ربات‌های چت مایکروسافت (GPT-4) و گوگل (Bard) استفاده می‌کند. پایه و اساس ژینیوس را تحقیقات کارل فریستون، محقق ارشد «VERSES»، پروفسور عصب‌شناس بریتانیایی در دانشگاه لندن تشکیل می‌دهد.

کارل فریستون پر استنادترین دانشمند عصر ماست. شاخص او دو برابر بیشتر از انیشتین است.

او ۵۹ سال سن دارد، هر شب و آخر هفته کار می‌کند و از آغاز هزاره تاکنون بیش از ۱۰۰۰ مقاله علمی منتشر کرده است. او در سال ۲۰۱۷، تحریر ۸۵ مقاله را رهبری و یا در تألیف آن‌ها شرکت کرده است که تقریباً هر چهار روز یک مقاله منتشر می‌شد.

مجلۀ «Wired» می‌نویسد: مقاله‌ای که در سال ۲۰۱۸ در «Nature» منتشر شد، پدیدۀ دانشمندان «بیش از حد پرکار» را تحلیل کرد و نویسندگان آن‌ها را در ردیف دانشمندانی تعریف کرد  که بیش از ۷۲ مقاله در سال تألیف می‌کنند.

عجیب است که کارل فریستون از سال ۲۰۱۰ تا کنون پانصد مقالۀ علمی تألیف کرده است، اما تنها در ۷۰ مورد از آن‌ها از او به عنوان رهبر گروهی از دانشمندان نام برده می‌شود. فریستون به تنهایی هیچ مقالۀ علمی تألیف نکرده است.

رسانه‌های غربی کتاب او تحت عنوان «استنتاج فعال، اصول انرژی آزاد در ذهن، مغز و رفتار» را که با همکاری دو دانشمند دیگر تألیف کرده و اصول اساسی زیربنای هوش مصنوعی ژینیوس را تشریح نموده، تبلیغ می‌کنند.

در کتاب او دو اصل مورد بررسی قرار گرفته است: اصل استنتاج-استنباط فعال و اصل انرژی آزاد.

پس از مطالعۀ این اثر حجیم، معلوم می‌شود که «استنتاج فعال» فوق‌الذکر، چیزی نیست جز قضیۀ معروف بیز، که به نام توماس بیز، کشیش پروتستان قرن هجدهم نامگذاری شده است. این روش محاسبۀ اعتبار فرضیه‌ها (گزاره‌ها، پیشنهادات) بر اساس شواهد موجود (مشاهدات، داده‌ها، اطلاعات) است. ساده‌ترین نسخه این است: «فرضیۀ اولیه باضافۀ شواهد جدید برابر است با فرضیه جدید و ارتقاء یافته».

از رویکرد بیزی برای جستجوی زیردریایی‌های غرق‌شدۀ «اسکورپیون»، «ترشر» و یافتن بمب افکن بی- ۵۲ حامل یک بمب هیدروژنی که بر فراز اقیانوس اطلس ناپدیده شده، استفاده شد.

محققان هوش مصنوعی، از جمله، توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی در گوگل، از نرم افزار بیزی استفاده می‌کنند. برنامه‌های بیزی «ایمیل‌ها و هرزنامه‌ها را مرتب می‌کنند، خطرات پزشکی و امنیت ملی را ارزیابی نموده و از دی‌ان‌ای رمزگشایی می‌کنند».

نیویورک تایمز در سال ۲۰۱۴ نوشت، که «آمار بیزی در همه چیز، از فیزیک گرفته تا تحقیقات سرطان، بوم‌شناسی تا روانشناسی نفوذ کرده است». جان ماتر، فیزیکدان آمریکایی در سال ۲۰۱۶ ابراز نگرانی از این کرد که «ماشین‌های بیزی می‌توانند آنقدر هوشمند شوند که انسان‌ها را از گردونه خارج کنند».

بنابراین، کارل فریستون به استفاده از «استنتاج فعال»، یعنی رویکرد بیزی، در مدل‌های هوش مصنوعی اولویت قائل نیست.

آنچه به اصل انرژی آزاد (منظور از انرژی آزاد عدم قطعیت است)، مربوط می‌شود، چنین است که این، نام دیگر ضد آنتروپی ذهن انسان است که به دنبال خلاصی از ناشناخته‌های مزاحم از طریق اقدامات فعال است.

شایستگی واقعی توسعه‌دهندگان ژینیوس این است که چت ربات‌های «Carlito» و «Dronito» از داده‌های ثابت مانند جی‌پی‌تی-۳ و حتی از یک اشاره مانند جی‌پی‌تی-۴ استفاده نمی‌کنند، بلکه به طور مداوم در زمان واقعی آموزش می‌بینند.

با این حال، پیشرفت اصلی در هوش مصنوعی جامع یا حتی «ابر هوش» ممکن است در استفاده از نرم افزار مژینیوس بر اساس رویکرد به اصطلاح چند عاملی باشد و همانطور که نوشتیم در پروژه‌های پنتاگون «EMBERS» و مینروا استفاده شود.

هدف هر دوی این پروژه‌ها برانگیختن اعتراضات اجتماعی در کشورهای هدف است و آن‌ها عبارتند از توسعۀ برنامۀ نظامی ساختار بوم انسانی که در آن انسان‌شناسان، جامعه‌شناسان، دانشمندان علوم سیاسی و زبان‌شناسانی که طرح‌هایی را برای مدیریت ذهنیت مردم ایجاد کرده‌اند، شرکت می‌کنند. عراق و افغانستان در جریان تهاجم ارتش آمریکا به آنجا نمونه و ثمرۀ آشکار این پروژه‌ها هستند. 

در این پروژه‌ها، هوش مصنوعی نقش یک ابزار مرتب‌سازی را برای صدها هزار عامل منبع بازی می‌کند؛ مدل‌سازی به اصطلاح چند عاملی روی می‌دهد. اما در نهایت خود انسان تصمیم می‌گیرد. با استفاده از روش تقریب‌های متوالی (تکرار)، اسطورۀ جمعی (افراد و الگوریتم‌ها) به اصطلاح پراسنجه‌های نظم را تعیین می‌کند – تعداد کمی از عوامل بحرانی که اگر «جوش بیاورند»، می‌توانند «زغال‌های نیم‌سوختۀ» اعتراضات را شعله‌ور سازند و به یک «انقلاب رنگی» در یک کشور خاص انگیزه بدهند. این تکنیک بود که زمینه‌ساز راه‌اندازی «بهار عربی» در کشورهای شمال آفریقا و خاورمیانه گردید.

نرم افزار پلتفرم ژینیوس بسیار پیشرفته‌تر است و حتی هنگام صحبت با کاربر، قادر به یادگیری است.

با توجه به این واقعیت که فریستون در کل سرگذشت علمی خود حتی هیچ اثری را بدون یک نویسندۀ شریک تألیف نکرده است، می‌توان فرض کرد که او یک سازمانگر با استعداد تحقیقات علمی و با اهداف نظامی است. او خود این واقعیت را کتمان نمی‌کند که تحقیقاتش هدف نظامی دارد.

فریستون (مثل همیشه با نویسندگان مشترک) در مقالۀ منتشره در وب سایت مرکز ملی اطلاعات بیوتکنولوژی، یک مرکز تحقیقات نظامی برجستۀ آمریکا می‌نویسد: «دستاوردهای دهه‌های اخیر – در تقاطع علوم کامپیوتری، نِوروبیولوژی و سایر رشته‌ها – امکان پیاده‌سازی برخی از هوش‌ها (یادگیری، استدلال) را در مصنوعات مهندسی فراهم کرده است. در نتیجه، گسترش سیستم‌های هوشمند، از جمله، سلاح‌های قادر به انجام عملیات مستقل یا همراه با [متصدیان] نظامی، پیشرفت‌ها در حوزۀ هوش ماشینی را که مزیت رقابتی در تجارت و دفاع فراهم می‌کند، ضروری کرده است».

انتشار نامۀ سرگشاده تیم «VERSES» خطاب به هوش مصنوعی مایکروسافت، ممکن است به معنای اتحاد عمل تلاش‌های همۀ شرکت‌های فناوری اطلاعات غربی به منظور رقابت موفق‌‌آمیزتر با توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی چینی باشد.

رابرت اوپنهایمر، فیزیکدان با استعداد، زمانی رهبری گروه بین‌المللی «پروژۀ منهتن» اتمی را بر عهده داشت. به نظر می‌رسد کارل فریستون، عصب‌شناس با استعداد نیز برای به عهده گرفتن ریاست گروه بین‌المللی پروژۀ هوش مصنوعی، که جهت‌گیری نظامی آن هنوز کاملاً پنهان است، آماده می‌شود.

برگرفته از: بنیاد فرهنگ راهبردی
https://eb1384.wordpress.com/2024/01/10/
تاریخ انتشار : ۲۶ دی, ۱۴۰۲ ۳:۳۸ ق٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

آقای رئیس جمهور اندکی آرام، به کجا چنین شتابان

آقای رئیس جمهور به رای ۲۷ در صدی‌تان غره نشوید. مردم در این ۴ دهه آموخته‌اند که نباید به وعده‌های حکمرانان اعتماد کرد. همان ۲۷ درصد رای‌دهنده، دیده‌بان حرف و عمل شما هستند و با دقت و پیگیری، بر مواضع تان نظارت دارند.

مطالعه »
یادداشت

حکم اعدام فعال کارگری، شریفه محمدی نمادی است از سرکوب جنبش صنفی نیرو های کار ایران!

میزان توانایی کارگران برای برگزاری اقدامات مشترک، از جمله اعتصابات و عدم شرکت در امر تولید، مرتبط است با میزان دسترسی آنها به تشکل های صنفی مستقل و امکان ایجاد تشکل های جدید در مراکز کار. ولی در جمهوری اسلامی نه تنها حقوق پایه ای کارگران برای سازمان دهی و داشتن تشکل های مستقل رعایت نمیشود، بلکه فعالان کارگری، از جمله شریفه محمدی، مرتبا سرکوب و محکوم به حبس های طولانی مدت، ضربات شلاق و حتی اعدام میشوند.

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
مطالب ویژه
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

جستاری از شرایط کنونی ایران زیر نام: “گوی” و “میدان”

اختلافات درون‌ حکومت و موضع و اهداف رهبری در انتخابات

چرایی پروژه‌ی میرباقری‌هراسی!

نامه‌ای به اپوزیسیون، جهت یادآوری وظایف فراموش شده!

مشخصات حکومت- قانون

تایتانیک