چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۶

چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۶

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!
سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!
یادمان باشد که هرچه جامعه ضعیف‌تر شود، از فرصت‌ها و شانس‌هایی که در مسیر بهبود، تغییروتحول  پیش خواهد آمد، کمتر می‌توانیم استفاده کنیم و شانس‌های آینده ایران را از دست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کیوان صمیمی
نویسنده: کیوان صمیمی
انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!
نیروی تجدد و دموکراسی یک قرن است که ایران مال همه‌ی ایرانیان است شعار اوست. اکنون نیروهای وسیعی از جنبش اسلامی نیز به همین نگاه پیوسته اند. در پهنه‌ی سیاست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: امیر ممبینی
نویسنده: امیر ممبینی
جزئیات کشته شدن راضيهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!
سوم تیر ماه جاری رسانه‌ها نوشتند که دختری جوان به نام «راضیهٔ رحمانی» اهل روستای گویژه در شهرستان نورآباد استان لرستان با شلیک یکی از مأموران نیروی انتظامی جان باخت....
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!
نهضت آزادی ایران در ادامه راهبردی که در مرحله اول در پیش گرفت، اتحاد ملت و تجمیع همه معترضان در مرحله دوم انتخابات را برای مقابله با مخالفان آزادی و...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: نهضت آزادی ایران
نویسنده: نهضت آزادی ایران
انتخابات مهندسی شده، راه يا بی‌راهه؟
    خانم وسمقی در ارتباط با انتخابات ریاست حمهوری در ایران تحلیلی داشته است. خانم وسمقی، زین میان؛ بر این باور است که اصلاح‌طلبان، اگر گمان می‌کنند که حکومت...
۱۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: صدیقه وسمقی
نویسنده: صدیقه وسمقی
جرون
جرون، ای سیلی خورده ی زمان، ای معامله های پشت پرده ی آن زمان، ای تاریخ دیروز و امروز من، از رنگ و شرنگ، تا کیسه های زر ...
۱۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد

نگاهی کوتاه و گذرا به تاریخچۀ هشت مارس، روز جهانی زن

«هر آن کس که کمی از تاریخ می‌داند،این را هم می‌داند که دگرگونی‌های بزرگ اجتماعی بدون آنزیم زنانه غیرممکن است. پیشرفت اجتماعی دقیقاً با جایگاه اجتماعی...

«هر آن کس که کمی از تاریخ می‌داند،این را هم می‌داند که دگرگونی‌های بزرگ اجتماعی بدون آنزیم زنانه غیرممکن است. پیشرفت اجتماعی دقیقاً با جایگاه اجتماعی جنس زیبا، قابل سنجش و اندازه‌گیری است». از نامه کارل مارکس به لودویگ کوگلمن(۱۲دسامبر ۱۸۶۸).

در سال ۱۹۰۸میلادی، پانزده هزار کارگر زن درنیویورک برای اعتراض به سختی کار و دستمزد پایین، دست به اعتصاب زدند. در آن زمان حزب سوسیالیست آمریکا از خواسته‌های زنان کارگر حمایت کرده و در سال ۱۹۰۹ زمینه را برای تعیین «روز ملی زن» آماده نمود. پیرو این اتفاقات، در اروپا، کلارا زتکین کمونیست آلمانی در سال ۱۹۱۰ در نشست بین‌الملی سوسیالیست‌ها در دانمارک، تعیین روز جهانی زن را مطرح کرد.

در نوزدهم مارس ۱۹۱۱ خیابان‌های آلمان، اتریش، دانمارک و سوئیس، با مارش زنان به لرزه درآمدند؛ و نخستین روز جهانی زن، با شرکت یک میلیون نفر که خواستار حقوق کار برابر برای زنان و مردان، و داشتن حق رأی زنان بودند، رقم زده شد. در آن روز پلیس به تظاهرکنندگان حمله برده و تعدادی نیز دستگیر شدند.

ناگفته نماند که حتی در کشورهای اروپایی هنوز هم  همهٔ زنان و مردان، برای کار یکسان از دستمزد برابر، برخوردار نمی باشند، برای مثال تنها مدت ۵۲سال است که زنان سوئیس از حق رای برخوردار هستند.

هفت سال پس از پیشنهاد کلارا زتکین، در سال ۱۹۱۷، زنان روسیه در  زمان جنگ برای «نان و صلح» دست به اعتصاب زدند و پس از برکناری  تزار، دولت موقت با حق رای زنان موافقت نموده، و تاریخ شروع اعتصاب «نان و صلح»، یعنی هشتم مارس، «روز زن» نامیده شد.

پس از مبارزات پی در پیِ زنان در دنیا، بالاخره در سال ۱۹۷۵  توسط سازمان ملل متحد، هشتم مارس «روز جهانی زن» اعلام گردید.

در این روز مردان  خواهان رفع تبعیضِ ایتالیایی به زنان گل میموزا هدیه می دهند، مردان خواهان برابری جنسیتی در کشورهای استقلال یافتهٔ شوروی سابق و بلوک شرق، دسته گل لاله به زنان تقدیم می‌کنند.برخی مردان آلمانی با اهدای گل میخک قرمز که نشانهٔ برابری حقوق انسان‌ها و البته در ارتباط با سوسیالیسم است، روز زن را پاس می دارند. هم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌چنین گل ابریشم، یکی دیگر از ‌نمادهای این روز به شمار می آید.

از سال ۱۹۹۶ روز جهانی زن با تمرکز بر روی شعارهای خاصی برگزار می شود و هر ساله یکی از موضوعات مربوط به زنان با برجستگی بیشتری طرح می‌شود.

شعار روز جهانی زن در سال ۲۰۲۴  «سرمایه‌گذاری روی زنان، سرعت‌بخشی به پیشرفت» (Invest in women: Accelerate progress)  اعلام شده است.

پوستر هشت مارس در سال۱۹۱۴ در آلمان، با شعار «حق رأی برای زنان»

پوستر هشت مارس درسال۱۹۱۴ در آلمان، با شعار «حق رأی برای زنان»

طی این سال‌ها جنبش‌های زنان در زمینه‌های مختلف از رشد بی‌سابقه ای برخوردار بوده است. از جمله  فعالیت‌های زنان دنیا, «metoo»  است، که آزار و اذیت‌های جنسی را افشا و محکوم، و زنان قربانی خشونت را برای شکستن سکوت تشویق و حمایت می‌کند.

روز جهانی زن در ایران اما حکایتی دیگر  دارد. در سوم اسفند ماه سال۱۳۰۳ شمسی، (۱۹۲۴ میلادی) جمعیت چپ‌گرای«پیک سعادت نسوان»، متشکل از روشنک نوعدوست، جمیله صدیقی، سکینه شبرنگ و اورانوس پاریاب برای بزرگداشت هشتم مارس گرد هم آمدند.  برخی از آنان پس از این مراسم دستگیر و زندانی شدند. در سال ۱۳۰۵ «جمعیت بیداری نسوان» که یکی از سازمان‌های علنی حزب کمونیست ایران بود، تشکیل شد، و در سال ۱۳۱۰ به علت غیر قانونی شدن حزب کمونیست ایران، این جمعیت نیز منحل گردید.

از آن زمان تا کنون حدود صد سال می گذرد و ما هنوز اندر خم یک کوچه مانده‌ایم، و تا به امروز، نه تنها روز جهانی زن در ایران توسط حکومت‌ها به رسمیت شناخته نشده است، بلکه  فعالان حقوق زنان که برای گرفتن حقوق خود بر اساس معیارهای جهانی مبارزه می‌کنند، مورد تعقیب قرار می‌گیرند و دستگیر و زندانی می شوند.

از جمله اعتراضات و فعالیت‌های برجسته و مهم زنان ایران، راه‌اندازی یک پویش مستقل اجتماعی، در شهریور ماه ۱۳۸۵ تحت عنوان  «کمپین یک میلیون امضاء»،  توسط شماری از فعالان حقوق زنان با هدف پشتیبانی از رفع تبعیض جنسیتی علیه زنان بود، که نباید به دست فراموشی سپرده شود.

پس از مبارزات خستگی‌ناپذیر و پایدار چندین نسل از زنان ایرانی، در سال ۱۴۰۲ در جنبش «زن، زندگی، آزادی» مردان و به ویژه مردان جوان جامعۀ ایران فعالانه  پا در میدان مبارزه برای رفع تبعیض جنسیتی نهادند.  همراهی و کنش فعال مردان در مبارزه برای حقوق زنان،  به این جنبش چهره‌ای تازه و آشتی‌ناپذیر،  انسان‌گرایانه و آزادی‌خواهانه بخشیده است.

به‌راستی هم مسئلۀ زنان، فقط مسئله‌ای زنانه نیست، بلکه مشکلی است، اجتماعی که مردان و زنان باید در کنار یکدیگر ، در جهت اعتلای جامعهٔ خویش بکوشند. برای رسیدن به جامعه‌ و دنیایی بهتر و رهایی زنان، می بایستی مردان و زنان همگام شده و آموزش ببینند. باشد که رفتار اجتماعی در جامعهٔ مردسالار ایران تغییر یابد، و زنان و مردان دوشادوش یکدیگر برای رسیدن به جامعه‌ای برابر و آزاد مبارزه و تلاش کنند.

ما زنان گروه کار سازمان فدائیان خلق (اکثریت ) از خواسته‌های به حق زنان کشورمان حمایت می‌کنیم، به این امید که روزی در ایران نیز «هشتم مارس»، «روز جهانی زن»، به رسمیت شناخته شود، و زنان ما نیز به خواسته‌های اجتماعی٬  سیاسی و اقتصادی خود برسند.

گروه کار زنان سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)

منابع:

۱- http://aidabook.de/en/node/1470

۲- https://www.s-rahkar.org/2021/03/06/4545/

۳- https://fa.m.wikipedia.org/wiki/ 

۴- https://www.un.org/en/observances/womens-day

۵-%D8%B1%D9%88%D8%B2_%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86%DB%8C_%D8%B2%D9%86%D8%A7%D9%86#:~:text=%D8%AF%D8%B1%20%DB%B1%DB%B9%DB%B1%DB%B4%20%D8%B1%D9%88%D8%B2%20%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86%DB%8C%20%D8%B2%D9%86%D8%A7%D9%86,%D8%AF%D8%B1%20%DB%B8%20%D9%85%D8%A7%D8%B1%D8%B3%20%D8%A8%D8%B1%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1%20%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%B4%D9%88%D8%AF.

۶- https://www.tudehpartyiran.org/2023/05/18/%D9%85%D8%B3%D8%A6%D9%84%DB%80-%D8%B2%D9%86%D8%A7%D9%86%D8%8C-%D9%85%D8%B3%D8%A6%D9%84%DB%80-%D9%85%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D9%86%DB%8C%D8%B2-%D8%A7%D8%B3%D8%AA

تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند, ۱۴۰۲ ۸:۴۴ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

1 Comment

  1. جمیله پلوشه گفت:

    با درود ها به شما رفقا و زنان ومردان مبارز واگاه!

    منهم با این واقعیت نهایت با ارزش که ازادی و حقوق برابر زنان، تنها موضوع زنان بلکه همه جامعه و در راس ان مردان اگاه مبارزه است، همنوا هستم و جنبش زن، زندگی و ازادی و سایر جنبشهای موفق اجتماعی صحت انرا اثبات نموده است.
    هشتم مارچ به مثابه روز رزم و پیکار و هم روز همبستگی جهانی زنان به مردان و زنان ازادی خواه ایران و افغانستان یادهانی میکند که برای لحظه ای ارزش همبستگی انقلابی نیروها را در سراسر جهان و منطقه خودمان فراموش نکنیم
    پیروز باد هشتم مارچ

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

هفته‌ای که گذشت، دوم تا هشتم تیرماه

رهبر حکومت تاب نیاورد گاه که کارگزاران خود را نامرغوب دید. خود بر صحنه آمد و خواستار مشارکت حداکثری شد و فتوا داد که نباید با کسانی که “ذره‌ای با انقلاب و امام و نظام اسلامی زاویه دارند” همکاری کرد. به‌زبان دیگر نباید به کسانی که ممکن است نفر دوم حکومت شوند و در سر خیال همکاری با ناانقلابین دارند، رای داد. اشاره‌ای سرراست به آن تنها نامزدی که از تعامل با جهان می‌گوید.

مطالعه »
یادداشت
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!

انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!

جزئیات کشته شدن راضیهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!

بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!

انتخابات مهندسی شده، راه یا بی‌راهه؟