دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۱

دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۱

رابطۀ تنگاتنگ تبعیض جنسیتی با فقر زنان!

به نظر می‌رسد که اولویت حاکمیت به جای معیشت مردم و استفاده از امکانات برای بهتر کردن شرایط اقتصاد کشور "تار موی زنان" است. در حال حاضر گرانی‌ و بالارفتن نرخ کالا‌های اساسی، شرایط اقتصادی را برای مردم و طبقات مختلف دشوار کرده و بنا به گزارشات دولتی و جهانی، کشور گرفتار یک فقرزنانه است. بررسی مجدد و اعمال تغییرات در لایحۀ عفاف و حجاب توسط مجلس(۱۱) موجب بازتولید فقر خواهد شد. در واقع با پول مردم از طریق جرایم نقدی، جیب دولت را پر کرده و کسری بودجه را تامین می‌کنند، که این کار نه قانونی است و نه اخلاقی.

فقر یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی است که جهان با آن روبرو است. با این حال در سال‌های گذشته رشد اقتصادی در بسیاری از کشورها باعث شد تا  آن‌ها بتوانند از چرخۀ فقر خارج شوند. اما این مسئله در مورد ایران صادق نیست. درآمد سرانۀ ایرانیان در یک دهۀ گذشته به دلیل عوامل مختلفی مثل تحریم‌های اقتصادی، تورم مزمن، فساد ساختاری و نا کار آمدی حاکمیت برای فقرزدایی، نه ‌تنها در مسیر رشد قرار نگرفته، بلکه روند معکوسی داشته است. طبق آمارهای دولتی در سال ۱۴۰۲ حدود ۳۰‌ درصد از جمعیت ایران، نزدیک به ۲۶ میلیون نفر زیرخط فقر هستند(۱) . در شرایط فعلی خط فقر برای یک خانوادۀ ۴ نفره از مرز ۲۵ میلیون تومان بیشتر است (۲). علاوه‌ بر افزایش جمعیت فقیر،‌ شکاف و شدت فقر نیز به میزان معنا داری بالا رفته است.  با بالا رفتن شکاف درآمدی و اختلاف طبقاتی و توزیع غیرعادلانۀ منابع، بخش بیشتری از جامعه برای تامین ضروریات زندگی دچار محرومیت و زحمت می‌شوند که نیمی از این جمعیت فقیر زنان هستند.

زنان به طور مداوم کم‌تر از مردان درآمد دارند و این شکاف جنسیتی دستمزد در بیشتر کشورهای دنیا مشهود است و هیچ کشوری در جهان فرصت‌های برابر در نیروی کار را به زنان نمی‌دهد. در سطح جهان، زنان به ازای هر یک دلار پرداختی به مردان تنها ۷۷ سنت درآمد دارند (۳). طبق آمارهای دولتی در سال ۱۹۹۶حدود ۱۴درصد زنان با شغل مشابه دریافتی پایین‌تری از مردان داشتند و این اختلاف در سال ۱۴۰۱ به  ۴۶درصد رسیده که افزایش قابل توجهی است(۴).

درصد بالایی از زنان در اقتصاد غیررسمی حضور دارند و این مختص زنان کشورمان نیست بلکه تمامی زنان ساکن در مناطق در حال توسعه، همین وضعیت را دارند، منتها میزان آسیب‌پذیری زنان در ایران به خاطر قوانین تبعیض‌آمیز، بازار کار جنسیت‌زده و فرهنگ تحمیلی که شرایط تشویق‌کننده برای راندن زنان به فضای خانواده ایجاد می کنند، به مراتب بیش‌تر از سایر کشورها است.

زنان با اجرای طرح‌هایی از قبیل، دورکاری، استحدام نیمه‌وقت، بازنشستگی پیش ازموعد، تشویق به باروری بیشتر وتاکید بر نقش‌های سنتی مادری وهمسری، عملا از بازار کار ومشارکت سیاسی کنار گذاشته می‌شوند. از طرف دیگر، انجام دادن نقش‌های چندگانه در خانواده توسط زنان به فقر جنسیتی دامن می‌زند، به عنوان مثال مسئولیت اصلی مراقبت و نگهداری از کودکان و افراد سالمند یا بیمار در خانواده به عهدۀ زنان است، خدماتی که قاعدتا وظیفه سازمان‌های اجتماعی و دولت‌هاست. از این رو بسیاری از زنان ناچارند حین تلاش برای کسب درآمد و پیشرفت شغلی، مسئولیت‌های اصلی کارهای مراقبتی و کار خانگی را نیز به عهده داشته باشند. از آن‌جایی که زنان در حین کار حقوق کمتری دریافت کرده و در زمان  بچه‌داری ، مرخصی می‌گیرند، با مزایای بازنشستگی کمتر و نا امنی مالی بیشتر در سنین پیری مواجه می‌شوند. طبق گزارش بانک جهانی در ۶۲ کشور، زنان زودتر از مردان بازنشسته می‌شوند. به‌علاوه، مزایای بازنشستگی برای زنان، در دوره‌های غیبت از کار برای مراقبت از کودک، در ۸۱ کشور در نظر گرفته ‌نشده و محاسبه نمی‌شود. ایران نیز از این امر مستثنی نیست(۵).

بانک جهانی هر سال در رابطه با زنان، کسب‌کار، قانون و شکاف جنسیتی گزارش می‌دهد. گزارش جهانی شکاف جنسیتی بر اساس بررسی چهار شاخص مشــارکت اقتصادی، آموزش وســواد، بهداشت و توانمندی وحضور زنان در سیاست تدوین می‌شود. گزارش امسال ( ۲۰۲۳) شامل۱۴۶ کشور است(۶). بر اساس این گزارش، در شاخص میزان نابرابری در مشارکت اقتصادی ، ایران با رتبۀ ۱۴۴، یکی از بدترین کشورهای جهان است که زنان‌شان بدترین تبعیض‌های اقتصادی را متحمل می‌شوند و فرصت‌های شغلی محدود و بیشترین فاصله را از برابری جنسیتی دارند.

بر اساس همین گزارش، رتبۀ ایران در شاخص آموزش ۱۱۲، در شاخص بهداشت ۱۱۶ و در شاخص توانمندسازی  سیاسی۱۴۳ است. تاکنون هیچ زنی در دولت‌های ایران بعد از انقلاب عضو کابینه نبوده است. در همین راستا، تعداد دانشجویان زن ۶۱ درصد از کل جمعیت دانشجویی کشور را تشکیل می‌دهند. اما این افزایش در دانشگاه‌ها و پیشرفت‌های چشمگیر آنان با حضور در عرصه‌های دیگر اجتماعی، اقتصادی و سیاستی هم‌خوانی ندارد(۷). نرخ بیکاری زنان دو برابر مردان است(۸). نرخ مشارکت اقتصادی زنان ۱۴.۶ درصد در مقایسه با ۶۸.۶ درصد برای مردان یکی از پایین‌ترین نرخ‌های مشارکت در جهان است(۹). براساس داده‌های مرکز آمار ایران،  نرخ بیکاری جمعیت در حال تحصیل و فارغ‌التحصیل آموزش عالی در بهار سال جاری نرخ ۱۲.۹ درصدی را نشان می‌دهد که مردان ۹ درصد و زنان ۲۱.۹ درصد را به خود اختصاص داده‌اند(۱۰).

تبعیض‌های اقتصادی  و فرصت‌های شغلی، نبود فرصت‌های برابر و امکانات لازم برای رهایی از فقر، زنان را بیشتر از مردان در معرض محرومیت‌ قرار می‌دهد. از طرف دیگر، ثروت و منابع موجود در جامعه همیشه در اختیار مردان بوده و سهم زنان از مالکیت آنها همیشه اندک بوده است. عوامل فرهنگی و قانونی  در کشور بر پایه‌های اقتصادی و تحرک اجتماعی  زنان نیز تأثیر بسزایی دارد که باعث ایجاد فقر و تشدید آن می شود. زنان برای تغییر این موانع محدودیت‌های زیادی بر سر راه‌شان دارد.

از آنجایی که نابرابری‌های جنسیتی رابطۀ تنگاتنگ با فقر زنان و چرخۀ تولید و بازتولید فقر دارند، دست‌یابی به برابری جنسیتی از هر زمان دیگری حیاتی‌تر است. زنان بخش بسیار مهمی از سرمایه‌های امروز کشور هستند و به‌عنوان  یک عامل تغییر در جامعه  در تمامی عرصه‌ها از پتانسیل بالایی برخوردارند. نظام حکمرانی نباید نیمی از ظرفیت‌های انسانی خود را برای دستیابی به رشد اقتصاد کنار بگذارد. تضمین حقوق زنان و دختران در همۀ ابعاد زندگی تنها راه تأمین امنیت اقتصادی و عادلانه و جهانی سالم برای نسل های آینده است.

اما به نظر می‌رسد که اولویت حاکمیت به جای معیشت مردم و استفاده از امکانات برای بهتر کردن شرایط اقتصاد کشور “تار موی زنان” است. در حال حاضر گرانی‌ و بالارفتن نرخ کالا‌های اساسی، شرایط اقتصادی را برای مردم و طبقات مختلف دشوار کرده و بنا به گزارشات دولتی و جهانی، کشور گرفتار یک فقرزنانه است. بررسی مجدد و اعمال تغییرات در لایحۀ عفاف و حجاب توسط مجلس(۱۱) موجب بازتولید فقر خواهد شد. در واقع با پول مردم از طریق جرایم نقدی، جیب دولت را پر کرده و کسری بودجه را تامین می‌کنند، که این کار نه قانونی است و نه اخلاقی.

منابع:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند, ۱۴۰۲ ۳:۴۴ ق٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

سخن روز

حملۀ تروریستی در مسکو را محکوم می‌کنیم!

روشن است که چنین حمله‌ای نیاز به تیمی حرفه‌ای و سازماندهی و تدارکی نسبتاً طولانی و گسترده دارد. در عین حال، زود است که بتوان تحلیل جامع و روشنی از ابعاد پشت پردۀ این جنایت و اهداف سازمان‌دهندگان آن ارائه داد. هدف از این یادداشت کوتاه نیز  در وهلۀ نخست مکثی است بر قربانیان این حمله و حملاتی از این دست. قربانیانی که تنها سهم‌شان از سازمان‌دهی و تدارک چنین جنایاتی و علل پشت پردۀ آن، هزینه‌ای است که با جان و سلامتی‌شان می‌پردازند.

مطالعه »
یادداشت
تظاهرات آتش بس در آمریکا

شعبده بازی بایدن بر روی جنگ غزه

ممکن است به اشتباه کسی را با تیر زد یا جایی را تصادفی بمباران کرد ولی امکان ندارد که دو میلیون نفر را تصادفی با قحطی و گرسنگی بکشید.
قحطی در غزه قریب الوقوع است و پیامدهای آنی و بلندمدت سلامتی نسلی را به همراه خواهد داشت.

مطالعه »
آخرین مطالب

هر پنج ساعت، یک اعدام!

در دو‌هفته اخیر جمهوری اسلامی هرپنج‌ساعت یک نفر را اعدام کرده بدون اینکه برایش هزینه‌ای داشته باشد. کشورهای پای‌بند به حقوق‌بشر که با جمهوری اسلامی روابط دیپلماتیک دارند باید در قبال موج اعدام‌ها در ایران واکنش نشان دهند.

سخنان خرازی مقدمه‌ای برای اعلام رسیدن به سلاح هسته‌ای است…؟

احمد بخشایشی اردستانی: فارغ از تحلیل جناب آقای خرازی، احساس می‌کنم زمانی که ایران مواضع امریکا در عراق را تهدید و با ۱۹ موشک مورد حمله قرار داد و زمانی که ایران ۳۰۰ موشک به سمت اسرائیل روانه کرد، معمولا در فرهنگ سیاسی اینطور برداشت می‌شود که حتما در محاسبات خودش از یک قدرتی برخوردار است. 

سخنان امانوئل ماکرون در میهمانی شام با شی جین پینگ…

مردمی بزرگ، پرشمارترین مردم روی زمین، کشوری بسیار پهناور که از آسیای صغیر تا دروازههای اروپا و ساحل عظیم اقیانوس آرام و از یخهای سیبری تا مناطق گرمسیری هند و تونکین و دولتی (حکومتی) قدیمی تر از تاریخ – ۵۵ سال پیش در این اطاق ژنرال دوگل با این سخنان جمهوری خلق چین را به رسمیت شناخت.

کانون نویسندگان ایران: لغو بی‌درنگ و بی‌قید و شرط حکم محمد رسول‌اف

کانون نویسندگان ایران حکم صادره برای محمد رسول‌اف را محکوم می‌کند و خواهان لغو فوری و بی‌قیدوشرط آن و همه‌ی احکامی است که برای هنرمندان منتقد و مخالف، شهروندان معترض و کنش‌گران عرصه‌های گوناگون صادر شده است. آزادی اندیشه و بیان بی‌هیچ حصر و استثنا حق همگان است.

یادداشت
تظاهرات آتش بس در آمریکا

شعبده بازی بایدن بر روی جنگ غزه

ممکن است به اشتباه کسی را با تیر زد یا جایی را تصادفی بمباران کرد ولی امکان ندارد که دو میلیون نفر را تصادفی با قحطی و گرسنگی بکشید.
قحطی در غزه قریب الوقوع است و پیامدهای آنی و بلندمدت سلامتی نسلی را به همراه خواهد داشت.

مطالعه »
بیانیه ها

روز جهانی کارگر بر کارگران، زحمت‌کشان و پیکارگران راه سوسیالیسم خجسته و پیروز!

تدوام و استمرار مبارزۀ شما تکیه‌گاه و نقطه امید نیروهای چپ و عدالت‌خواه و دیگر نیروهای آزادی‌خواه برابری‌طلب ایران و جهان برای ساختن ایران و جهانی بهتر است؛ جهانی که در آن هیچ انسانی اسیر ولع سیری‌ناپذیر سرمایه و شرایط تحمیلی غول‌های بازار سرمایه نباشد، جهانی که  نظام غارتگر اقتصادی و اجتماعی و حاکمان مستبد دیگر قادر نباشند برای کسب سود و قدرت زندگی انسان‌ها را در جنگ و خونریزی بیهوده تباه کنند.

مطالعه »
پيام ها

دانشجویان آمریکایی در اعتراض به ادامه نسل کشی فلسطینیان توسط اسرائیل دانشگاه ها را به تصرف خود در آوردند!

سازمان فداییان خلق ایران(اکثریت)-حوزه آمریکا ضمن اعلام حمایت کامل از مبارزه دانشجویان و استادان در تمامی دانشگاه های آمریکایی شرکت کننده در این جنبش، به مقاومت نسل نوین دانشجویی درود میفرستد و برای ایشان در شکستن فضای تاریک تحمیل شده و تا موفقیت نهایی پیروزی آرزو می‌کند.

مطالعه »
بیانیه ها

روز جهانی کارگر بر کارگران، زحمت‌کشان و پیکارگران راه سوسیالیسم خجسته و پیروز!

تدوام و استمرار مبارزۀ شما تکیه‌گاه و نقطه امید نیروهای چپ و عدالت‌خواه و دیگر نیروهای آزادی‌خواه برابری‌طلب ایران و جهان برای ساختن ایران و جهانی بهتر است؛ جهانی که در آن هیچ انسانی اسیر ولع سیری‌ناپذیر سرمایه و شرایط تحمیلی غول‌های بازار سرمایه نباشد، جهانی که  نظام غارتگر اقتصادی و اجتماعی و حاکمان مستبد دیگر قادر نباشند برای کسب سود و قدرت زندگی انسان‌ها را در جنگ و خونریزی بیهوده تباه کنند.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

هر پنج ساعت، یک اعدام!

سخنان خرازی مقدمه‌ای برای اعلام رسیدن به سلاح هسته‌ای است…؟

سخنان امانوئل ماکرون در میهمانی شام با شی جین پینگ…

کانون نویسندگان ایران: لغو بی‌درنگ و بی‌قید و شرط حکم محمد رسول‌اف

ماه مه با عطر بهار میاید…

سیری در شکل‌گیری و پیشرفت فرایند سکولاریزاسیون در ایران  از دوره مشروطیت تا امروز (بخش پایانی)