جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۸

جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۸

در بولیوی, اقدام به کودتا شکست خورد
سربازان سر تا پا مسلح به کاخ دولتی در لاپاز یورش بردند,  اما پس از چند ساعت همه چیز دوباره آرام  شد و اوضاع به حالت عادی برگشت, اما با...
۸ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: برگردان از رضا کاويانی
نویسنده: برگردان از رضا کاويانی
رمز ماندگاری جنبش فدايیان خلق ایران
این متن در باره آنچه است که بر سازمانمان از سالهای ۱۳۵۳ تا آغاز انقلاب گذشت. این صحبت ها با تمرکز به مسائل میدانی در باره تیم ها، حمله هايی...
۸ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: طهماسب وزیری
نویسنده: طهماسب وزیری
پذیرش و احترام به دو رویکرد متفاوت شرط حفظ اتحاد مردم و تقویت جنبش اعتراضی
امروز مردم خواهان تغییر در نظام حاکم به دو دسته تقسیم شده اند که هر یک از راهی خواست تغییر خود را نشان می دهند. بیشینه کسانی که در انتخابات...
۸ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: حزب دمکراتیک مردم ایران
نویسنده: حزب دمکراتیک مردم ایران
بازتولید مقاومت با «نه» به صندوق آرای دیکتاتورساخته
بازتولید مقاومت‌ مردمی نیاز جدی اکنون جامعه ایران است ... بازتولید مقاومت در برابر جمهوری اسلامی بار دیگر «نه» بزرگ را از مردم ایران طلب می‌کند و این «نه» تنها با سیاست تحریم انتخابات...
۸ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: راهکار سوسیالیستی
نویسنده: راهکار سوسیالیستی
چرا باید به پزشکیان رأی داد حتا اگر از عهده برنیاید؛ حتا اگر پیروز نشود!
با تحریمیان اما هیچ حرف تازه ای نیست. آنها هم خوب می دانند که تغییرات مثبت را در جوامع جماعت کثیر مردم منسجم و آگاه به اهداف معین رقم می...
۸ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: ملیحه محمدی
نویسنده: ملیحه محمدی
درباره انتخابات ریاست جمهوری!
جامعه ایران مشکلات بسیار بسیار زیادی، با درهم پیچیدگی فوق العاده دارد؛ مهم ترین و عاجل ترین آن مسأله اقتصادی است که سفره اکثریت مردم را، که زحمتکشان و محرومان و...
۸ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه اعتمادزاده
نویسنده: کاوه اعتمادزاده
به‌پای دارنده آتش ها
تاریخ پیدایش سازمان فدایی به عنوان یک جنبش جوان که در سال‌های پایانی دهه ۴۰ شکل گرفت، معلول یک سلسله حوادث و جریانات تاریخی داخلی و شرایط معین خارجی بود،...
۷ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: مرضيه شفيع (شمسی)
نویسنده: مرضيه شفيع (شمسی)

آن‌چه در هفته ۱۳ – ۲۰ خرداد گذشت

در ایران شعله تنوری به‌نام انتخابات روشن شده است. در یک چشم به‌هم زدن هشتاد نفر خود را نامزد جایگاه نفر دوم حکومت کردند. زان میان آقای احمدی‌نژاد و تنی چند از دستیارانش. و، هشت ماه است که اسرائیل به کشتار فلسطینیان می‌تازد. اسرائیل نتانیاهو در اين هشت ماه با فلسطينيان و غزه آن کرده است که روزی، ۷۹ سال پیشتر؛ امريکا با هیروشیما و ناکازاکی کرد.

هفته ۱۳ – ۲۰ خرداد
هشت ماه است که اسرائیل به کشتار فلسطینیان می‌تازد. و بخشی از دولت‌های جهان به‌تماشا ایستاده‌اند. اسرائیل نتانیاهو در این هشت ماه با فلسطینیان و غزه آن کرده است که روزی، ۷۹ سال پیشتر؛ امریکا با هیروشیما و ناکازاکی کرد.

امریکا زیر فشار افکار عمومی جهان اندک با نتانیاهو سر ناسازگاری نشان داد. آقای بایدن طرح صلحی را میان اسرائیل و حماس در دستور کار نهاده است. و خب، آقای نتانیاهو چندان روی خوش نشان نداده است. مصر و قطر می‌کوشند طرف فلسطینی، حماس؛ را به‌قبول پیشنهاد آقای بایدن وادارند. هفده کشور، زین میان برزیل و اسپانیا؛ از پیشنهاد آقای بایدن پشتیبانی کرده‌اند. حکومت اسلامی در ایران روی خوشی به این پیشنهاد نشان نداده است. آقای خامنه‌ای در مراسم پانزده خرداد، بار دیگر حمله حماس به اسرائیل را سرآغاز دوران تغییر و زوال قدرت امریکا دانست.
از جنگ گفتم. از جنگ روسیه و اوکراین هم بگویم که هم‌چنان جان می‌گیرد و ویران می‌کند.
و آقای زلنسکی، به‌پاس مقابله با روسیه؛ به مراسم «دی دی» فراخوانده می‌شود و از روسیه، به مثابه وارث قانونی شوروی در معادلات جهانی؛ در این مراسم خبری نبود. بایدن در این مراسم فاش ساخت که دوران جنگ غرب است با … از لب‌های آقای بایدن می‌شد خواند جنگ با کی.
زمانی، ناتو چنین می‌پنداشت که در صورت حمله روسیه به کشورهای عضو ناتو، نیروهای آمریکایی برای دفاع از کشورهای اروپایی عضو ناتو، از راه هلند وارد اروپا خواهند شد. اما بر اساس بازنگری تازه‌ی ناتو، ناتو به دنبال مسیرهای جایگزین است. ناتو می‌گوید بنادر شمال اروپا در برابر حملات هوایی روسیه آسیب‌پذیر ارزیابی می‌شوند و ناتو بایددر پی یافتن راه‌های دیگر باشد.

در ایران شعله تنوری به‌نام انتخابات روشن شده است.
پس از کشته‌شدن آقای رئیسی در پی سرنگونی بالگرد حامل او، حکومت اسلامی در ایران در پی گزینش نفر دوم است. این عنوان نفر دوم را اپوزیسیون حکومت اسلامی ساخت و به‌خورد حکومت داد و حکومت اندک اندک پذیرفت که واژگان رئیس جمهور در حکومت اسلامی چندان مسمایی ندارند، به واژگان نفر دوم تن داد. باری؛ در یک چشم به‌هم زدن هشتاد نفر خود را نامزد جایگاه نفر دوم حکومت کردند. زان میان آقای احمدی‌نژاد و تنی چند از دستیارانش. و فریاد همه‌ی آن‌ها که می‌اندیشند درآمد. یکی گفت، از همین رقم هشتاد، بی‌برنامگی حکومت آشکار می‌شود و به‌ویژه آن‌گاه که از شکم هیات وزیران دولت آقای رئیسی پنج نامزد بیرون آمده‌اند. و، همین هیات وزیران دولت سیزدهم که پنج‌تایشان برای نفر دوم شدن نام نوشته‌اند، برای پشتیبانی از یکی از این نام‌نوشته‌ها اقدام به جمع‌آوری استشهاد محلی کرد.
البت، تا به نمایش انتخابات مانده است. در برابر این هشتاد نفر یک مانع بلند، گرچه قوز کرده، گذاشته شده و همه‌ی این هشتاد نفر پریدن از روی این مانع را نتوانند.
در ارتباط با این انتخابات آقای خاتمی در بیانیه‌ای بر سر دوراهی ایستادن خود را اعلام کرد. بر سر دوراهی ایستاده بود آقای خاتمی که ۱۵۱ تن، زان میان آقای ظریف وزیر امور خارجه پیشین حکومت اسلامی؛ برای «راهگشایی» بیانیه‌ای بیرون دادند. این‌که کدامین نام‌نوشته توانایی پریدن از روی مانع شورای نگهبان را خواهد داشت و این که مردم ایران اساسن این انتخابات را جدی خواهند گرفت و پای صندوق‌های رای خواهند رفت و یا نه، کس نداند.

سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) در ارتباط با انتخابات در ایران بیانیه‌ای داده است. این بیانه را این‌جا بخوانید.

انگلیس، فرانسه و آلمان در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل از موارد نقض توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ توسط ایران نوشته‌اند. این کشورها می‌گویند که این گام آن‌ها با هدف فشار آوردن بر جمهوری اسلامی برای حل و فصل موضوع هسته‌ای از طریق کانال‌های دیپلماتیک و اجتناب از اعمال مجدد تحریم‌های سازمان ملل انجام شده است. و البت، سال‌ها پیشتر رئیس جمهور امریکا، ترامپ؛ امضای امریکا در پایین این توافق را پس گرفته، توافق را بی‌ارزش دانست.
خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه ۱۷ خرداد در گزارشی در این ارتباط نوشت، نامه انگلیس، فرانسه و آلمان تهدیدی برای “بازگرداندن سریع” تحریم‌های سازمان ملل نیست، اما نامه یادآوری می‌کند که اعتبار قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل ۲۶ مهر ۱۴۰۴ به‌پایان می‌رسد. قطعنامه ۲۲۳۱ زمینه‌ساز فعال کردن مکانیسم ماشه و اعمال مجدد تحریم‌ها است.

حسین شنبه‌زاده، ویراستار، مترجم و فعال شبکه‌های اجتماعی؛ روز سه‌شنبه، ۱۵ خرداد؛ پس از آنکه زیر یکی از پست‌های حساب علی خامنه‌ای، رهبر حکومت اسلامی در شبکه اجتماعی “ایکس” یک نقطه (.) گذاشته بود، در شهر اردبیل بازداشت شد. این نقطه با استقبال گسترده از سوی کاربران رو‌به‌رو و بسیار بیشتر از خود پست “لایک” شده بود.
جلال افاقی، دادستان مرکز استان اردبیل روز جمعه به خبرگزاری میزان گفت که اتهام آقای شنبه‌زاده “هتاکی‌های متعدد، اهانت به مقدسات و در موردی دیگر جاسوسی برای افسران رده بالای موساد” است. او افزود، آقای شنبه‌زاده “از طریق شبکه‌های اجتماعی” با موساد در ارتباط بوده و قصد داشته از مسیر ارومیه از کشور خارج شود.

به گزارش خبرآنلاین، جریان خودکشی در بین اعضای جامعه پزشکی، این روزها بیشتر به یک اپیدمی شبیه است و متأسفانه دست‌کم به فاصله هر چند ماه، خبر تلخ خودکشی یکی از اعضای کادر درمان را می‌شنویم. پدیده «خودکشی پزشکان» از حدود پنج سال پیش با عناوین مختلفی همچون «فوت ناگهانی» فلان پزشک جریان پیدا کرد و در سال ۱۳۹۸ پررنگ‌تر شد. از آن تاریخ تا به امروز، جامعه پزشکی دو موج مختلف خودکشی را پشت‌سر گذاشت که موج دوم آن در سه سالِ گذشته اتفاق افتاد و طی آن ۱۳ رزیدنت خودکشی کردند. این تجربه دردناک، دی ماه سال ۱۴۰۲ نیز با خودکشی سه رزیدنت دیگر در طول یک هفته تکرار شد. متأسفانه در آغاز سال جاری نیز زنجیره خودکشی کادر درمان، با مرگ پزشک جوانی به نام پرستو بخشی، متخصص قلب و عروق در بیمارستان دلفان از سر گرفته شد. یک ماه بعد از این اتفاق، جامعه پزشکی با دو خودکشی دیگر نیز مواجه شد؛ که اولی درگذشت.
ساعات کاری طاقت‌فرسا، شرایط اجتماعی نامطلوب، حجم بالای کار، مسئولیت‌های فراوان، عدم دریافت حقوق مناسب و نداشتن امنیت شغلی مجموعه عواملی است که انگیزه اعضای کادر درمان را برای ادامه فعالیت می‌گیرد. پزشکان خود رهایی از این شرایط را مهاجرت دیده‌اند. طبق آمار مصوب رصدخانه مهاجرت، ۷۴ درصد از پزشکان و پرستاران تا تابستان ۱۴۰۱ تمایل به مهاجرت از کشور داشتند. و ۴ هزار پزشک طی سال گذشته از ایران مهاجرت کردند. در آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت آمده است که ۸ هزار پزشک جراح ایرانی در امریکا کار می‌کنند.

آقای قاسم رضایی، جانشین فرمانده انتظامی جمهوری اسلامی از استقرار ۷ هزار نیروی پلیس در سواحل شمالی ایران برای “کنترل سواحل و تفرجگاه‌ها و ایجاد نظم” خبر داد.
جانشین فرمانده انتظامی حکومت اسلامی گفت: “مسافران چه زن و چه مرد در سواحل باید به قانون احترام بگذارند و کسی که رعایت هنجارهای قانونی مثل حجاب را رعایت نکند جرم مشهود است و وظیفه نیرو‌های انتظامی این است که این مسئله را مدیریت کند”.

 

تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد, ۱۴۰۳ ۷:۴۳ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

پاینده و پیروز باد مبارزه در راه برگزاری انتخابات آزاد!

ما همواره بر این امر تأکید کرده‌ایم که ساختار و شاکلهٔ نظام جمهوری اسلامی از بدو تأسیس آن به گونه‌ای طراحی شده است که نه شخصیت‌های حقیقی و نه شخصیت‌های حقوقی بدون تصفیه‌ای مبتنی بر امیال نظام جمهوری اسلامی از طریق شورای نگهبان، حق شرکت و مشارکت در انتخابات‌های حکومتی را نداشته باشند. در این ساختار انتخابات نه آزاد و نه عادلانه است.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

آن‌چه در هفته ۲۶ خرداد تا ۱ تیر ماه گدشت

انتخابات نفر دوم حکومت اسلامی در ایران جامعه ایرانی را دو پاره کرده است. دو پاره زین رو که بر اساس نظرسنجی‌ها، تا به امروز؛ نزدیک به ۵۲ درسد از ایرانیان درون کشور گفته‌اند که به پای صندوق‌های رای خواهند رفت.

مطالعه »
یادداشت
بیانیه ها

پاینده و پیروز باد مبارزه در راه برگزاری انتخابات آزاد!

ما همواره بر این امر تأکید کرده‌ایم که ساختار و شاکلهٔ نظام جمهوری اسلامی از بدو تأسیس آن به گونه‌ای طراحی شده است که نه شخصیت‌های حقیقی و نه شخصیت‌های حقوقی بدون تصفیه‌ای مبتنی بر امیال نظام جمهوری اسلامی از طریق شورای نگهبان، حق شرکت و مشارکت در انتخابات‌های حکومتی را نداشته باشند. در این ساختار انتخابات نه آزاد و نه عادلانه است.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

پاینده و پیروز باد مبارزه در راه برگزاری انتخابات آزاد!

ما همواره بر این امر تأکید کرده‌ایم که ساختار و شاکلهٔ نظام جمهوری اسلامی از بدو تأسیس آن به گونه‌ای طراحی شده است که نه شخصیت‌های حقیقی و نه شخصیت‌های حقوقی بدون تصفیه‌ای مبتنی بر امیال نظام جمهوری اسلامی از طریق شورای نگهبان، حق شرکت و مشارکت در انتخابات‌های حکومتی را نداشته باشند. در این ساختار انتخابات نه آزاد و نه عادلانه است.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

در بولیوی, اقدام به کودتا شکست خورد

رمز ماندگاری جنبش فداییان خلق ایران

پذیرش و احترام به دو رویکرد متفاوت شرط حفظ اتحاد مردم و تقویت جنبش اعتراضی

بازتولید مقاومت با «نه» به صندوق آرای دیکتاتورساخته

چرا باید به پزشکیان رأی داد حتا اگر از عهده برنیاید؛ حتا اگر پیروز نشود!

درباره انتخابات ریاست جمهوری!