دوشنبه ۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۴

دوشنبه ۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۴

فریاد بازنشستگان کرمانشاه در «یکشنبهٔ اعتراض»
هر هفته در روز های یکشنبه بازنشستگان ایران به شکل سراسری در مناطق مختلف کشور دست به اعتراض میزنند. در اینجا ویدیو کوتاهی از تجمع اعتراضی بازنشستگان کرمانشاه را همراه...
۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: نرگس
نویسنده: نرگس
بررسی سخنان نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردم درباره زنان
... در مناظره سوم حدود صد بار از کلمات «زنان و زن» استفاده شد... طوفان اظهارنظرها درباره حجاب به روز بعد مناظره سوم هم رسید؛ تا جایی که دیروز عبدالله...
۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: الناز محمدی
نویسنده: الناز محمدی
آن‌چه در هفته ۲۶ خرداد تا ۱ تیر ماه گدشت
انتخابات نفر دوم حکومت اسلامی در ايران جامعه ايرانی را دو پاره کرده است. دو پاره زين رو که بر اساس نظرسنجی‌ها، تا به امروز؛ نزديک به 52 درسد از...
۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: بیژن رحمانیان
نویسنده: بیژن رحمانیان
با چه امیدهائی مشارکت می‌کنم
هرگز از یاد نبریم که ما فعالان سیاسی و مدنیِ دگر اندیش، غیر مذهبی، دموکرات و عدالت خواه ایران، علیرغم همه اختلاف نظرها، درآمیخته ترین و پر پیوند ترین نیروها...
۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: فرخ نگهدار
نویسنده: فرخ نگهدار
تحریم انتخابات فرمایشی رژیم جواب داده؛ برای تحریمهای گسترده‌تر فعالانه تلاش کنیم
ما ضمن تحریم فعالانه انتخابات هشتم تیر 1403 ریاست جمهوری اسلامی، نیروهای ترقیخواه و عدالت‌طلب و مدافعین آزادی و برابری را برای تحریمهای گسترده‌تر فرا می‌خوانیم و بر این باوریم...
۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: جمعی از هواداران سازمان فداییان خلق ایران - اکثریت (داخل کشور)
نویسنده: جمعی از هواداران سازمان فداییان خلق ایران - اکثریت (داخل کشور)
کودکان کار و کودکان خیابان در ایران
کودکان کار در ایران علاوه بر زباله‌گردی و دست فروشی از جمله در کارگاه‌های مستقل زیرزمینی چرم و تهیه کیف‌ و کفش و ریسندگی مشغول به کار هستند، کودکانی که...
۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: بهرام رحمانی
نویسنده: بهرام رحمانی
۲ تیر زادروز صمد بهرنگی
«از دانشسرا که درآمدم و به روستا رفتم یکباره دریافتم که تمام تعلیمات مربیان دانشسرا کشک بوده است و همه‌اش را به باد فراموشی سپردم و فهمیدم که باید خودم...
۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کانال صنفی معلمان ایران
نویسنده: کانال صنفی معلمان ایران

آن‌چه در هفته‌ی ۲۱ تا ۲۸ خرداد گذشت

صاحبان نام‌های بیرون‌آمده از دودکش شورای نگهبان هر کدام بیانیه‌ای خواندند و از چنین می‌کنیم و چنان، گفتند. و از اصلاح امور و پیشرفت. تو گویی تا به‌امروز جن‌ها بر ایران حاکم بوده‌اند. و از برابری زن و مرد هم گفتند. و هیچ یک اما از شورای نگهبان در همين ادعای برابری زن و مرد، نپرسید، چرا برای خالی نبودن عریضه هم که شده، نام زنی را بیرون نداده است!

۲۱ – ۲۸ خرداد

بی‌شک برای ایران و ایرانیان این روزها جایگاه ویژه‌ای دارند در زندگی‌شان. نفر دوم حکومت در ایران در پی سرنگونی بالگردش کشته شد و حکومت در پی یافتن جایگزین است.
گرچه قوانین ناظر روند چنین جایگزینی را پیش‌بینی کرده است و حکومت هم همان کرده است اما، ریزبینان که هیچ، هر آن‌که اندک پی گرفته است رویداد را، به سردرگمی حکومت، که از ویژگی‌های این حکومت است؛ پی می‌برد. بیرونیان دایره‌ی تنگ حکومت، نبود سازمان‌ها و حزب‌های مستقل سیاسی را از دلایل این سردرگمی حکومت می‌دانند.
یکی می‌گفت از دایره نباید گفت. دایره چنان تنگ شده است که از گلوله باید گفت.
باری؛ دستگاه قدرتمند شورای نگهبان پس از چند روز خلوت‌نشینی، دودکش خلوتگاه بگشود و شش نفر را دارای صلاحیت برای نشستن بر صندلی نفردومی حکومت اعلام کرد. و سد البت، هیچ زنی این صلاحیت را نیافت در نزد شورای نگهبان رهبری!
و باز خب، نام نفر دومی پیشین، که آن‌گاه به توهم رسیده بود و نشسته در صندلی نفردومی را، واقعن نفر دوم می‌پنداشت، خاکستر شد و از دودکش بیرون نیامد. از دیگران بگذرم. نه! نمی‌توان به سادگی از همه‌ی نام‌ها گذشت. که، یکی از جوخه مرگ می‌آید، یکی رئیس دولت در سایه‌ی رئیس پیشین بود و یکی هم به‌ادعای خود متخصص لوله‌کشی است. و، نام ششمی هم آن میان بود.
از همان آغاز آشکارشدن نام‌ها، پاره‌ای گفتند که پنج علیه یک است. پاره‌ بزرگتری ادامه نمایش مسخره حکومت خواندند و پاره‌ای، بیانگر همان سردرگمی حکومت دانستند چیدمان نام‌ها را. و محسن رضایی که هر از چند چیزی می‌گوید، با گفتن، “نامزدها در رقابت‌های انتخاباتی همگی سابقه حضور در جبهه را دارند”، ریاست خود به‌رخ کشاند. که رضایی زمانی فرمانده این‌ها بود. و، پزشکیان، همین که برای پاره‌ای یک علیه پنج شد، مقبول بسیاری از ایران‌نشینان، از خاتمی تا ظریف؛ افتاد. خاتمی خود را متعهد به حمایت از نامزدهای جبهه اصلاحات می‌داند و پزشکیان نامزد جبهه اصلاحات منظور آقای خاتمی است. و بیشتر چهره‌های پیشین و رانده‌شده‌ی حکومتی در کنار پزشکیان به‌صف ایستادند، عکس یادگاری گرفتند و به ان پنج تن دیگر گفتند که نپندارند پزشکیان تنهاست. باری، پزشکیان با اقبال بخش بزرگی از اپوزیسیون داخلی رو‌به‌رو شد.
نه این که با پزشکیان مخالفتی نشده باشد. نه. بخشی از مخالفان، به‌ویژه بیرون‌نشین ایرانیان؛ به مخالفت با او کمر بستند و افشاگر کارها و حرف‌های نادرست پزشکیان شدند. البت از شاه‌خواهان سخن نیست. این‌ها با همه‌چیز و همه‌کس مخالف هستند جز با خودشان. سخن از آسیب‌دیگان حکومت اسلامی‌ست. آن‌چه که آسیب‌دیگان حکومت اسلامی، اگر نتوان گفت چه درسد بالایی از مردم ایران از وجود حکومت اسلامی آسیب دیده‌اند، به واژه بیشتر مردم ایران بسنده می‌توان کرد؛ در افشاگری، علیه پزشکیان به مثابه‌ یکی از ماندگان در دایره‌ی تنگ، همان گلوله؛ حکومت اسلامی، گفته و نوشته‌اند، فهمیدنی‌ست. پاره‌ای از کارنامه‌ی پزشکیان قابلیت دفاع ندارد.
صاحبان نام‌های بیرون‌آمده از دودکش شورای نگهبان هر کدام بیانیه‌ای خواندند و از چنین می‌کنیم و چنان، گفتند. و از اصلاح امور و پیشرفت و مبارزه با کژی‌ها و کاستی‌ها. تو گویی تا به‌امروز جن‌ها بر ایران حاکم بوده‌اند. و از برابری زن و مرد هم گفتند. و هیچ یک اما از شورای نگهبان در همین ادعای برابری زن و مرد، نپرسید، چرا برای خالی نبودن عریضه هم که شده، نام زنی را بیرون نداده است!
باری؛ در لابه‌لای بیانیه‌ی پزشکیان اما نکته‌های تازه‌ای به‌چشم می‌آید. از تبعیض مثبت برای ساکنان مناطق محروم آمده است و از دلایل این محرومیت، سیطره ساختار نامعقول و غیرقاعده‌مند و بودجه‌ریزی‌های غلط و تجویز نسخه‌ها و راهبردهای مقطعی و شعاری را دانسته است. از موسیقی سخن آمده است. از تاریخ ادب فارسی. از کولبران.
گفته شده است که نفر دوم حکومت صاحب تنها بیست در سد قدرت در حکومت اسلامی در ایران است. مجلسی هست و دستگاه دادگستری و نظامیان و مدحان و رهبر.                 این که نام آقای پزشکیان به‌عنوان نفر دوم حکومت از صندوق‌های رای بیرون آید و حکومت هم به آرای مردم تن دهد، یک داستان است و این که چه میزان از ان بیست در سد را بتواند داشته باشد، داستانی دیگر. راحت نخواهد بود کارکردن در حکومتی که نفر نخست آن هر آن‌گاه که سخن از برحق بودن می‌راند، با انگشت به‌خود اشاره دارد. سخن از قدرت و قدرتمندی حکومت اسلامی در جهان که می‌راند، بر سینه خود می‌کوبد. کوه در پیش دارد آن‌که بخواهد نه نفر دوم و تدارکات‌چی بل رئیس جمهور باشد. سخت خواهد بود کار ” رئیس جمهور” در کشوری که مداحان و سپاهیان‌اش سیاست می‌رانند و اقتصاد، و شایستگان‌اش به حاشیه رانده شده‌اند. ناممکن نباشد شاید اما. مدعی‌ست پزشکیان.

سرلشکر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می‌گوید: “اگر نرخ رشد جمعیت تصاعدی نشود جامعه پیر می‌شود، جامعه پیر محکوم به فناست. یک جامعه پیر جامعه‌ای افسرده است. غم‌زده و کم‌تحرک و آسیب‌پذیر و شکست‌پذیر است. مگر می‌شود با جامعه پیر در مقابل این دنیای قدرتمند ایستاد؟”.
سرتیپ محمدرضا نقدی، معاون هماهنگ کننده سپاه پاسداران هم گفته است “۲۰ درسد زوج‌های کشور نابارور هستند که دلیل اصلی آن بالا رفتن سن ازدواج است. با پیر شدن و کاهش جمعیت، یکی از مولفه‌های قدرت را از دست خواهیم داد”. با این دو چه خواهد کرد “رئیس جمهور” پس از این؟
مردم اما راه خود می‌یابند. به‌پای صندوق رای خواهند رفت و یا در خانه خواهند ماند. خود می‌یابند. می‌شود روشنفکر بود و از همان آغاز این انتخابات را نمایش دانست و می‌توان روشنفکر و هم سیاست‌ورز بود و به سبک، سنگین نشست. می‌توان هم، تنها به سیاست‌ورزی روی آورد و به امیدی، در این انتخابات شرکت کرد. از حکومتیان نمی‌گویم این‌جا.

۱۲ ژوئن روز جهانی مبارزه با کار کودک بود. کار کودکان یکی از بیماری‌های اجتماعی، به‌ویژه در کشورهای فقیر؛ است. البت نه این‌که در کشورهای صنعتی و پیشرفته از کودکان به مثابه نیروی کار سود برده نشود. در ایالات متحده امریکا نزدیک ۵۰۰۰۰۰ هزار کودک در بخش کشاورزی به‌کار کشانده می‌شوند. در چین، سخن از کار ۷ در سد کودکان ده تا پانزده ساله است. یک برآورد از ۱۶۰ میلیون کودکان کار می‌گوید. در ایران، چون همه‌ی جهان؛ آمار درستی از کودکان کار در دست نیست. مجلس اسلامی از میلیون‌ها می‌گوید و سازمان بهزیستی از ۱۲۰ هزار کودک کار. و مسئول کارگروه کودکان کار و خیابان شورای اجتماعی وزارت کشور ایران می‌گوید: “با توجه به آمارهای اعلامی توسط یونیسف در باب تعداد کودکان کار در دنیا و با توجه به مشاهدات میدانی و برخی آمارهای اعلام شده و با توجه به فرهنگ بالای مردم کشورمان نسبت به رعایت کرامت و حقوق کودک می‌توان مدعی بود که وضعیت کشور ما در این مساله وضعیت مطلوبی است”. به این‌جا سر بکشید بی‌زحمت.

تعداد آوارگان در سراسر جهان در فاصله سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ افزایش یافته و به بالاترین حد تاریخی رسیده است. بر اساس “گزارش روندهای جهانی” از آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد، حدود ۱۲۰ میلیون نفر در سراسر جهان تا ماه مه ۲۰۲۴ متاثر از پدیده آوارگی هستند.

اکراین حدود ۵۰ میلیارد دلار آمریکا (حدود ۴۷ میلیارد یورو) اعتبار دریافت می‌کند. این تصمیم روز پنجشنبه در اجلاس G-7 گرفته شد. پولی که اکراین می تواند برای سلاح و همچنین برای بازسازی استفاده کند. وام به اوکراین از درآمدهای بهره از دارایی‌های منجمد روسیه تضمین خواهد شد. کشورهای اتحادیه اروپا پیشتر تصمیم گرفته بودند که مستقیماً برای تأمین مالی کمک های نظامی به اوکراین وام دهند.
به گفته دولت آمریکا، از زمان حمله روسیه به اوکراین، حدود ۲۸۰ میلیارد دلار (حدود ۲۶۰ میلیارد یورو) از وجوه بانک مرکزی روسیه در کشورهای غربی مسدود شده است. موسسه مالی Euroclear مستقر در بروکسل اخیراً اعلام کرد که در سال ۲۰۲۳ حدود ۴.۴ میلیارد یورو، سود پول‌های مسدود شده روسیه بوده است.

در آفریقای جنوبی برخلاف ایران می‌توان با همه‌ی نیروهای برگزیده مردم دولت ساخت. کنگره ملی آفریقا (ANC) پس از از دست دادن اکثریت مطلق خود در انتخابات پارلمانی در پایان ماه مه، با چندین حزب برای تشکیل ائتلاف دولتی به توافق رسید.

سازمان ملل ارتش اسرائیل را در فهرست نیروهایی قرار داد که حقوق کودکان را نقض می‌کنند.
و دولتیان اسرائیلی بی‌درنگ برای سازمان ملل خط و نشان کشیدند. گیلاد اردان نماینده اسرائیل در سازمان ملل این تصمیم سازمان ملل را “شرم‌آور” خواند و اسرال کاتز، وزیر خارجه اسرائیل، هم گفت که این امر “عواقبی برای روابط اسرائیل با سازمان ملل خواهد داشت”.

صولت مرتضوی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفته است: “با همکاری قوه قضائیه ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از اموال صندوق‌های بازنشستگی که به تصرف اشخاص حقوقی و حقیقی درآمده بود برگردانده شد و تعداد قابل توجهی از املاک با احکام قضایی بازگردانده شد”. این آقا اما نگفت که این اشخاص حقوقی وحقیقی که و از کجا آمده بودند.

تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد, ۱۴۰۳ ۲:۱۱ ق٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

آزادی حمید نوری لکهٔ ننگی بر دامن مدعیان دروغین دفاع از حقوق بشر است!

این نخستین بار نیست که مدعیان دروغین دفاع از حقوق بشر، با پشت کردن به تمام موازین ادعایی خود دست به اقداماتی این چنینی می‌زنند. این اقدام دولت سوئد ارزش اقدام تاریخی دستگاه قضاییهٔ سوئد را کاهش نمی‌دهد. محاکمه حمید نوری و محکومیت قطعی او نقش استقلال قوه قضائیه مستقل و کارآمد را به نمایش گذاشت و ثابت نمود که قوۀ قضاییه به عنوان شاخک حسی جامعه برای استقرار حاکمیت قانون، آلت دست دولت‌ها نخواهد شد. اسناد مکتوب این محاکمه، محکومیت حمید نوری و رد استیناف او از سوی دستگاه قضایی سوئد، سند ننگی است تاریخی بر پیشانی جمهوری اسلامی به‌مثابه آمر آن جنایات.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

آن‌چه در هفته ۲۶ خرداد تا ۱ تیر ماه گدشت

انتخابات نفر دوم حکومت اسلامی در ایران جامعه ایرانی را دو پاره کرده است. دو پاره زین رو که بر اساس نظرسنجی‌ها، تا به امروز؛ نزدیک به ۵۲ درسد از ایرانیان درون کشور گفته‌اند که به پای صندوق‌های رای خواهند رفت.

مطالعه »
یادداشت
بیانیه ها

آزادی حمید نوری لکهٔ ننگی بر دامن مدعیان دروغین دفاع از حقوق بشر است!

این نخستین بار نیست که مدعیان دروغین دفاع از حقوق بشر، با پشت کردن به تمام موازین ادعایی خود دست به اقداماتی این چنینی می‌زنند. این اقدام دولت سوئد ارزش اقدام تاریخی دستگاه قضاییهٔ سوئد را کاهش نمی‌دهد. محاکمه حمید نوری و محکومیت قطعی او نقش استقلال قوه قضائیه مستقل و کارآمد را به نمایش گذاشت و ثابت نمود که قوۀ قضاییه به عنوان شاخک حسی جامعه برای استقرار حاکمیت قانون، آلت دست دولت‌ها نخواهد شد. اسناد مکتوب این محاکمه، محکومیت حمید نوری و رد استیناف او از سوی دستگاه قضایی سوئد، سند ننگی است تاریخی بر پیشانی جمهوری اسلامی به‌مثابه آمر آن جنایات.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

آزادی حمید نوری لکهٔ ننگی بر دامن مدعیان دروغین دفاع از حقوق بشر است!

این نخستین بار نیست که مدعیان دروغین دفاع از حقوق بشر، با پشت کردن به تمام موازین ادعایی خود دست به اقداماتی این چنینی می‌زنند. این اقدام دولت سوئد ارزش اقدام تاریخی دستگاه قضاییهٔ سوئد را کاهش نمی‌دهد. محاکمه حمید نوری و محکومیت قطعی او نقش استقلال قوه قضائیه مستقل و کارآمد را به نمایش گذاشت و ثابت نمود که قوۀ قضاییه به عنوان شاخک حسی جامعه برای استقرار حاکمیت قانون، آلت دست دولت‌ها نخواهد شد. اسناد مکتوب این محاکمه، محکومیت حمید نوری و رد استیناف او از سوی دستگاه قضایی سوئد، سند ننگی است تاریخی بر پیشانی جمهوری اسلامی به‌مثابه آمر آن جنایات.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

فریاد بازنشستگان کرمانشاه در «یکشنبهٔ اعتراض»

بررسی سخنان نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردم درباره زنان

آن‌چه در هفته ۲۶ خرداد تا ۱ تیر ماه گدشت

با چه امیدهائی مشارکت می‌کنم

تحریم انتخابات فرمایشی رژیم جواب داده؛ برای تحریمهای گسترده‌تر فعالانه تلاش کنیم

کودکان کار و کودکان خیابان در ایران