دوشنبه ۸ بهمن ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۷

دوشنبه ۸ بهمن ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۷

غزه ویران شد، اما حماس دست نخورده مانده است
پس از آغاز آتش‌ بس، مشخص شد که حماس همچنان نوارغزه را در کنترل خود دارد: نیروهای امنیتی و مقامات را کنترل می‌کند و از نظر مردم منفور نشده و...
۸ بهمن, ۱۴۰۳
نویسنده: سوزان امان، نیکولای آنتونیادیس و تئور شرودر- برگردان رضا کاویانی
نویسنده: سوزان امان، نیکولای آنتونیادیس و تئور شرودر- برگردان رضا کاویانی
کریستین ماریا هایده امان پور: خبرنگاری توانا، شجاع و متعهد به حقیقت
وجه تمایز کریستین امان پور  نسبت به برخی از همکاران خبرنگار خود، تیزبینی و نگرشی مستقل و منصفانه، و انسانی به مسائل و مشکلات دنیا است
۸ بهمن, ۱۴۰۳
نویسنده: گروه کار زنان سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده: گروه کار زنان سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
خطر اعدام قریب الوقوع بهروز احسانی‌اسلاملو و مهدی حسنی درپی انتقال به مکانی نامعلوم
صبح امروز دو زندانی سیاسی و از بازداشت شدگان اعتراضات ۱۴۰۱ به‌نام‌های بهروز احسانی‌اسلاملو و مهدی حسنی از زندان اوین جهت اجرای حکم به مکانی نامعلوم منتقل شدند. گفته شده...
۷ بهمن, ۱۴۰۳
نویسنده: سازمان حقوق بشر ایران
نویسنده: سازمان حقوق بشر ایران
تکانه های انتخاب ترامپ در منطقه و جهان
آخرین انتخابات در آمریکا به انتخاب مجدد ترامپ منجر شد و هم زمان با پیروزی قاطع جمهوری خواهان در انتخابات مجلس نمایندگان وسنا، کنترل این دو نهاد بسیار مهم هم...
۷ بهمن, ۱۴۰۳
نویسنده: م. نوید
نویسنده: م. نوید
ترامپ و مذاکرات فوری با جمهوری اسلامی: نوآوری‌های استراتژیک در دوران دیجیتال و چالش‌های جدید خاورمیانه
در حالی که ترامپ در دور دوم ریاست‌جمهوری خود در مواجهه با چالش‌های جدید جهانی قرار دارد، بر اساس تحولات استراتژیک جدید، شرایط منطقه‌ای خاورمیانه نیز وارد فاز تازه‌ای شده...
۷ بهمن, ۱۴۰۳
نویسنده: حمید آصفی
نویسنده: حمید آصفی
بیانیه اعتراضی ۲۳۰ نفر از فعالان فرهنگی و اجتماعی و سیاسی در مخالفت با مجازات اعدام
موج اعدام در ایران چنان است که تقریباً همه روزه نامی در صف است تا جانی به‌تلخی ستانده شود. هر روز دل‌هایی آشفته از این فاجعه می‌لرزند و خانواده‌هایی در...
۷ بهمن, ۱۴۰۳
نویسنده: ۲۳۰ نفر از فعالان فرهنگی, اجتماعی و سیاسی
نویسنده: ۲۳۰ نفر از فعالان فرهنگی, اجتماعی و سیاسی
نگاه
در یک عروسی او را دیدم. با جوان های دیگر فرق می کرد، گوشه ای ساکت ایستاده بود و داشت به ارکستر نگاه می کرد. پیراهن قشنگی پوشیده بود، یادم...
۶ بهمن, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد

گئورگ لوکاچ و دمکراسی سوسیالیستی شورایی

لوکاچ در مقابل ارتجاع جهانی و فاشیسم، خواهان اتحاد نیروهای سوسیالیستی، بورژوا دمکراتیک، مارکسیست، و لیبرال بود. آثار لوکاچ تا سال 1956 به بهانه رویزیونیسم و نئومارکسیسم اروپایی در کشورهای بلوک شرق سابق ممنوع بودند ولی از سال 1960 دوباره آزاد شدند.

لوکاچ؛ فیلسوف مجار، مورخ و تئوریسین ادبیات

جرج لوکاچ (۱۹۷۱-۱۸۸۵ میلادی)، فیلسوف مارکسیست، مورخ و نظریه پرداز ادبی، سیاستمدار فرهنگی، نخستین روشنفکری بود که تئوری مارکسیستی را بشکل سیستماتیک وارد نقد و شناخت ادبیات رئالیستی و اجتماعی نمود. او روی تاریخ اندیشه و فرهنگ قرن ۲۰ میلادی و روی ادبیات، تئوری هنر، فلسفه، علوم اجتماعی، نظریه فاشیسم، و شناخت ایدئولوژی ها، تاثیر بزرگی از خود بجا گذاشت. نقش او بعنوان نظریه پرداز رشته های هنر، ادبیات، و فلسفه در قرن گذشته بسیار مهم است. وی در کتاب “راه من بسوی مارکس” در سن ۵۰ سالگی نوشت، رابطه با مارکس، وضعیت و موضع هر روشنفکری را در رابطه با خود و با جهان و با جامعه نشان میدهد. آثار لوکاچ اغلب پیرامون تحولات خاص مارکسیسم بود. او میگفت سوسیالیسم تنها آینده بشر است که فقط در کنار جنبش جهانی کمونیسم عملی است. وی تا آخر عمر به این باور پایدار ماند. از نظر او رهایی زحمتکشان بدون انحلال و نابودی جامعه طبقاتی غیرممکن است.
لوکاچ در مقابل ارتجاع جهانی و فاشیسم، خواهان اتحاد نیروهای سوسیالیستی، بورژوا دمکراتیک، مارکسیست، و لیبرال بود. وی گرچه همچون مارکس، انگلس، بلوخ، کورش، و گرامشی، از نظر خانوادگی ریشه بورژوایی داشت ولی به جنبش زحمتکشان پیوست. تنها ضعف او این بود که علاقه و شناختی به علوم طبیعی در تحلیل هایش نداشت.

لوکاچ سالها در دانشگاه استاد رشته های زیبا شناسی و فلسفه فرهنگ بود و چندین کتاب در باره ادبیات رئالیستی کلاسیک قرون ۱۹ و ۲۰ میلادی اروپا نوشت. لوکاچ پیش از مارکس با متفکران بورژوایی مانند کانت، زیمل، هگل، فیشته، ماکس وبر، و بلوخ آشنا بود. او بعد از انتشار کتاب “تئوری رمان” در سال ۱۹۰۸ به مطالعه آثار مارکس پرداخت و او را متفکر بزرگ دیالکتیک نامید. وی در آغاز زیرتاثیر مکتب نوکانتیسم، فلسفه زندگی، و جامعه شناسی زمان خود بود. جامعه شناسی ادبی لوکاچ در آغاز زیر تاثیر فلسفه پول زیمل، و کتاب پروتستانتیسم ماکس وبر بود(؟)

لوکاچ با کتاب ” تاکتیک و اخلاق” در سال ۱۹۱۹ از تفکر لیبرال بورژوایی به مارکسیسم نزدیک شد مطالعه اخلاق کانت و فیشته به مبارزات کارگری لوکاچ کمک نمود. صداقت روشنفکری و پایداری و سازش ناپذیری در راه مبارزات زحمتکشان لوکاچ را در جمهوری شورایی مجارستان تبدیل به رهبری لایق نمود. او مدعی بود که آگاهی طبقاتی مجموعه آگاهی روانی کارگران منفرد نیست بلکه آگاهی طبقاتی صحیح موقعی است که شامل تمام افراد جامعه شود. حزب مارکسیستی وجدان طبقه کارگر است. او میگفت ادبیات کلاسیک بورژوایی مانند آثار گوته، بالزاک، لسینگ، استاندال، توماس مان، تولستوی، و گوگول، تضادهای زمان خود را نشان میدهند. وی از این طریق به مفهوم رئالیسم ادبی رسید.

جامعه شناسی تاریخی اشاره میکند که،روشنفکران غرب از پایان قرن ۱۹ میلادی دچار بحران آگاهی شده بودند چون نظام ارزشی و قوانین اجتماعی لرزان شده، مارکسیسم و جنبش کارگری روشنفکران لیبرال را به جدل میکشاند و برای گروهی، تهدید و برای گروه دیگری، امید و تشویق بود. جنگ جهانی اول این قطبی بودن امپریالیسم و نظام سرمایه داری و جامعه طبقاتی را بیشتر نشان میداد. لوکاچ میگفت هنر نه از طریق مواضع سیاسی بلکه از طریق ساختار رئالیستی خود تعریف میشود. برشت و خانم آنا زگر، نویسندگان سوسیالیستی، به نقد این نظر او پرداختند چون آن شامل نویسندگانی مثلا مانند: کلایست از مکتب رمانتیسم، و کافکا از مکتب اکسپرسیونیسم نمیشد. نظریه های لوکاچ پیرامون ادبیات در زمان فاشیسم در جنگ جهانی دوم به روشنفکران نشان داد که از چه مواضعی باید وارد نبرد شوند. شکست پرولتاریای آلمان در مقابل نازیسم در سال ۱۹۳۵ موجب روی کارآمدن فاشیسم در اروپا شد.

لوکاچ از طرف دیگر با انتقاد از خود و بعضی از تئوری هایش در سال ۱۹۳۳ موجب سوء استفاده دگماتیسم استالینیستی شد. او چندین بار به انتقاد از خود و اشتباهاتش پرداخت گرچه خلاف مارکس و انگلس شاهد روابط سوسیالیسم با جامعه بورژوایی بود. غالب فیلسوفانی را که لوکاچ جانبدار و جاده صاف کن فکری فاشیسم معرفی کرده بود بعد از پایان جنگ جهانی دوم در نیمه دوم قرن ۲۰ دوباره مورد توجه و استفاده امپریالیسم و کاپیتالیسم قرار گرفتند. از طرف دیگر آثار لوکاچ تا سال ۱۹۵۶ به بهانه رویزیونیسم و نئومارکسیسم اروپایی در کشورهای بلوک شرق سابق ممنوع بودند ولی از سال ۱۹۶۰ تا زمان مرگ لوکاچ دوباره آزاد شدند. لوکاچ و آثارش همیشه در اروپای غربی مورد توجه و احترام محافل روشنفکر بودند. لوکاچ با تمام فرار و فرودهای عملی و نظری و سیاسی و فلسفی اش مدعی بود که خواهان یک دمکراسی سوسیالیستی مدل شورایی است. دو موضوع مهم مورد تحقیقات وی در زمینه: علت و تاریخ فاشیسم و استالینیسم بود. او در پایان عمر در سال ۱۹۶۸ یکبار دیگر جویای دلایل استالینیسم و راه حل دمکراتیک برای آن شد.

لوکاچ میگفت با آشنایی با مارکسیسم، هومانیسم بورژوایی و طبقاتی دوران نوجوانی اش را کنار گذاشت و ضرورت انقلاب سوسیالیستی را هدف خود قرار داد. بعد از جنگ جهانی اول جنبش کارگری برای روشنفکران بورژوا و لیبرال مانند بلوخ، کورش، کولونیس، برشت، و آنا زگر، امید بخش بود. مخالفت برشت با لوکاچ بدلیل نقد ادبیات آوانگارد و اکسپریمنت توسط لوکاچ بود. لوکاچ به تحلیل موضوع استتیک در آثار مارکس، انگلس، لنین، و موضوع فاشیسم در آثار نیچه، روزنبرگ، و در باره ادبیات کلاسیک اجتماعی آلمان در آثار گوته و هلدرلین پرداخت. ضمن مطالعه آثار مارکس برای وی این سئوال پیش آمد که چرا هنوز هنر یونان باستان لذت آور و معیارهایش مورد قبول محافل غربی است؟ لوکاچ ده سال پایان عمر خود را با موضوع “هستی شناسی وجود اجتماعی” مشغول نمود. او در این اثر خوشبینی و امید خود در فلسفه تاریخ را بتدریج از دست داد و دیگر طبقه و مبارزه طبقاتی را موتور و عامل تحول و پیشرفت نمی دانست. وی پیش از مرگ تصمیم داشت کتابی” پیرامون موضوع اخلاق” بنویسد.

لوکاچ، فیلسوف و نظریه پرداز ادبی اهل مجارستان از طریق کتاب “تاریخ و آگاهی طبقاتی” مهمترین تئوریسین ادبیات سوسیالیستی و رئالیستی شد. از جمله دیگر آثار او: جامعه شناسی ادبیات، پژوهشی در باره ادبیات، گوته و زمانش، و منحصربفرد بودن زیبایی، هستند. او کوشید زیر تاثیر مارکسیسم شرایط اجتماعی هنر و ادبیات را توضیح دهد. وی تحت اثرات عواقب جنگ جهانی اول وارد حزب کمونیست کشورش شد و تا آخر عمر به آن وفادار ماند. گرچه سیاست رسمی احزاب کمونیست آنزمان را دنبال نمی نمود.

کتاب “تخریب عقل” لوکاچ در سال ۱۹۵۴ آنالیز فاشیسم است. او در آنجا به بررسی مقدمات و تاریخ فاشیسم در اروپا میپردازد. کتاب “دیالکتیک و اخلاق” وی در جستجوی واسطه ای میان اصول اخلاقی و ضرورت عمل سیاسی بود. لوکاچ مدعی بود که بعضی از کتابهای داستایوسکی و فلوبرت خواننده را بیاد اصطلاح” خروج از گناهکاری کامل” فیشته می اندازند. او مقالاتی نیز در باره آثار بالزاک، نوالیس، هافمن، و کیرکگارد،نوشت. لوکاچ در ادبیات شوروی سابق به نویسندگانی مانند شولوخف، فدیوف، و ماکارنکو پرداخت. موضوعاتی مانند رئالیسم روسی در ادبیات کلاسیک جهان، رئالیسم ادبیات آلمانی در قرن ۱۹، بالزاک و رئالیسم فرانسوی، نیز مورد نقد و تجسس او قرار گرفتند.

لوکاچ مدعی بود که فیلسوفان و اندیشمندانی مانند شوپنهاور، نیچه، گهلن، کارل شمیت، هایدگر، اشپنگلر، و روزنبرگ، موجب تخریب عقل و خرد ورزی، رشد فاشیسم، ضعیف شدن ارزشهای عصر روشنگری، و ابتذال هومانیسم شدند. در فلسفه بورژوایی و در علوم انسانی اواخر قرن ۱۹ بدلیل تضادهای طبقاتی و منافع امپریالیستی، مقدمات رشد فاشیسم بوجود آمد. لوکاچ بدلیل مبارزات ضد فاشیستی و انتقادهای ضد استالینیستی سالها در تبعید زیست و حتی یکبار غیابن به مرگ محکوم گردید. در اروپای غربی آثار لوکاچ را نگاهی تاریخی و جامعه شناسانه به ادبیات رئالیستی، و در اروپای شرقی آثار او را راهنمای ادبیات اجتماعی انتقادی سیاسی میدانستند. لوکاچ از سال ۱۹۳۰ میلادی سعی نمود با نظریه های ادبی فلسفی اش سیاست هنری ادبی احزاب کمونیست جهان سوسیالیستی آنزمان را تعیین کند و خواهان معیارهای رئالیسم سوسیالیستی و نقد دکادنس و ابتذال ادبیات بورژوایی بود.

 

منابع:
— das buch der 1000 bücher,jürgen hotz, s. 711-713
— lexikar der weltliteratur, diether krywalski, s. 371
–philosophen lexikon, erhard lange,583-587
–meyers universal lexikon,band 3, s.28

تاریخ انتشار : ۱۱ آبان, ۱۴۰۳ ۴:۲۲ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

در بزرگ‌داشت تحمیل آتش‌بس به اسراییل!

این آتش بس دست‌آوردی بزرگ برای مردم ستم‌دیدهٔ فلسطین و نتیجهٔ استقامت و مبارزات آنان، فشار نیروهای آزادی‌خواه و صلح‌دوست جهان و نیز نیروهای مترقّی و صلح‌دوست اسراییل است. تضمین پای‌بندی دولت اسراییل به قرارداد آتش‌بس موقّت نیاز به نظارت جهانی دارد. از یک سوی اسراییل می‌تواند از ساعات باقی‌مانده تا آغاز آتش‌بس برای ادامهٔ نسل‌کشی سوءاستفاده کند و از سوی دیگر پس از دست‌یابی به تبادل گروگان‌های اسراییلی، کشتار وحشیانهٔ خود را از سر بگیرد.

ادامه »
سرمقاله

عفریت شوم جنگ را متوقف کنیم! دست در دست هم ندای صلح سردهیم!

مردم ایران تنها به دنبال صلح و تعامل و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز با تمام کشورهای جهان‌اند. انتظار مردم ما در وهلۀ اول از جمهوری اسلامی است که پای ایران را به جنگی نابرابر و شوم نکشاند مردم ما و مردم جنگ‌زده و بحران زدۀ منطقه، به ویژه غزه و لبنان، از سازمان ملل متحد نیز انتظار دارند که همۀ توان و امکاناتش را برای متوقف کردن اسراییل در تداوم و تعمق جنگ و در اولین مرحله برقراری فوری آتش‌بس به کار گیرد.

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

به بهانه قتل علی رازینی و محمد مقیسه (ناصریان)، قضات بیدادگاه های جمهوری اسلامی

جنایت کاران و متجاوزان به حقوق اساسی مردم، فارغ از مقام و درجه‌ای که دارند، باید در دادگاه‌های علنی و با رعایت کامل قوانین و کنوانسیون‌های بین‌المللی و داخلی محاکمه و پاسخگو شوند. از همین منظر، هرگونه ترور و قتل‌های اراده‌گرایانه نیز باید به‌طور قاطع محکوم شود.

مطالعه »
یادداشت

نه به اعدام، نه به پایانی بی‌صدا و بی‌بازگشت!

همه ما که در بیرون این دیوارها زندگی می‌کنیم برای متوقف کردن این چرخه خشونت و نابرابری مسئولیت داریم و باید علیه آن اعتراض کنیم. سنگسار، اعدام یا هر مجازات غیرانسانی دیگر صرف نظر از نوع اتهام یا انگیزه و اعتقاد محکومان، چیزی جز نابودی و ظلم نیست و باید برای همیشه از دستگاه قضایی حذف شود.  نه به اعدام، نباید فقط شعاری باشد، بلکه باید به منشوری تبدیل شود که کرامت انسانی و حقوق برابر را برای همه، فارغ از جنسیت و جایگاه اجتماعی، به رسمیت بشناسد.

مطالعه »
بیانیه ها

در بزرگ‌داشت تحمیل آتش‌بس به اسراییل!

این آتش بس دست‌آوردی بزرگ برای مردم ستم‌دیدهٔ فلسطین و نتیجهٔ استقامت و مبارزات آنان، فشار نیروهای آزادی‌خواه و صلح‌دوست جهان و نیز نیروهای مترقّی و صلح‌دوست اسراییل است. تضمین پای‌بندی دولت اسراییل به قرارداد آتش‌بس موقّت نیاز به نظارت جهانی دارد. از یک سوی اسراییل می‌تواند از ساعات باقی‌مانده تا آغاز آتش‌بس برای ادامهٔ نسل‌کشی سوءاستفاده کند و از سوی دیگر پس از دست‌یابی به تبادل گروگان‌های اسراییلی، کشتار وحشیانهٔ خود را از سر بگیرد.

مطالعه »
پيام ها

پیام گروه کار روابط عمومی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) به مناسبت برگزاری دهمین کنگرهٔ سراسری حزب اتحاد ملت ایران اسلامی!

سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) تلاش‌های مؤثرحزب اتحاد ملت ایران اسلامی در جبههٔ اصلاحات برای ایجاد تغییر در اوضاع اسفناک کشور را ارزشمند می‌داند. حضور پررنگ زنان در شورای مرکزی حزب شما، گامی شایسته در راستای تقویت نقش زنان در عرصهٔ سیاسی کشور است.

مطالعه »
برنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

غزه ویران شد، اما حماس دست نخورده مانده است

کریستین ماریا هایده امان پور: خبرنگاری توانا، شجاع و متعهد به حقیقت

خطر اعدام قریب الوقوع بهروز احسانی‌اسلاملو و مهدی حسنی درپی انتقال به مکانی نامعلوم

تکانه های انتخاب ترامپ در منطقه و جهان

ترامپ و مذاکرات فوری با جمهوری اسلامی: نوآوری‌های استراتژیک در دوران دیجیتال و چالش‌های جدید خاورمیانه

بیانیه اعتراضی ۲۳۰ نفر از فعالان فرهنگی و اجتماعی و سیاسی در مخالفت با مجازات اعدام