سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۵۶

سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۵۶

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم...
نتانیاهو کاخ سفید را نادیده می‌گیرد، زیرا انجام این کار هیچ هزینه‌ای ندارد. در سال ۱۹۸۲ رونالد ریگان، مناخیم بگین، نخست‌وزیر اسرائیل را پس و کشتار فسطینیان در پی تهاجم...
۱ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
غم دیگر
شنیدستم غمم را میخوری، این هم غم دیگر، دلت بر ماتمم می‌سوزد، این هم ماتم دیگر
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
پایان تلخ یک ریاست جمهوری
بایدن می‌داند که باید برود، اما این بدان معنا نیست که از این موضوع خوشحال است. ننسی پلوسی کسی بود که با هوش و ذکاوت سیاسی به رئیس‌جمهور گفت که...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
کاش میشد
کاش میشد چهره ها رنگ پریشانی نداشت، برق تیز خنجر و کینه نداشت. مثل دریا بود شفاف و زلال، مثل ابریشم نرم لطیف
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد
نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور
ایجاد، تقویت و توسعه و حفظ نهادهای مدنی و تشکل‌های صنفی و سیاسی باید در کانون برنامه های افراد، شخصیت ها و احزاب و سازمان ها قرار داشته باشد، چه...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴
بر اساس بیانیۀ دادگاه بین‌المللی دادگستری، سیاست‌های شهرک‌سازی و بهره‌برداری اسرائیل از منابع طبیعی در سرزمین‌های فلسطینی نقض قوانین بین‌المللی است. دادگاه، گسترش قوانین اسرائیل به کرانۀ باختری و بیت‌المقدس...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: محسن نجات حسینی
نویسنده: محسن نجات حسینی
سیاست‌گریزی زنان یا سیاستِ گریزِ دولت از زنان
قوانین نابرابر، عدم حمایت‌های لازم و محیط‌های مردسالارانه، زنان را از مشارکت فعال در سیاست بازمی‌دارد. حضور کم‌رنگ زنان در سیاست به معنای نبود صدای نیمی از جمعیت در تصمیم‌گیری‌های...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: زری
نویسنده: زری

آزادی ، آزادی دیگری، آزادی برای دیگری*

آیا بعداز این فاجعه و بادرس گیری از این فاجعه ملی و فجایح دیگر وبرای جلوگیری از تکرار آنها ، حاضریم آزادی را وحقوق بشر را به سیاست و شعار همگانی و ملی بدل کنیم تا سنگری شکست ناپذیر دربرابر استبداد سیاسی حاکم بسازیم ؟ آیا وجدانمان از این بابت راحت هست؟

خانمها و آقایان ، هم میهنان و دوستان ارجمند !

با سلام برشما دغداران فاجعه ملی ،

اجازه می خواهم این درد بزرگ ، این خسارت ملی را به مردم ایران ، به خانواده ها ، بستگان و یاران به خون خفتگان و به شما عزیزان تسلیت بگویم.

دوستان ! تا کنون سخنرانی ها و مقالات متعددی درباره این فاجعه ایراد و نوشته شده است . اما بنظر میرسد عمق و ابعاد فاجعه آنقدر ژرف و بزرگ است که بازهم باید نوشته و گفته شود.

فاجعه ای به این شکل ، روش و مضمون در تاریخ کشور ما بی سابقه بود. جنایات وفجایع درکشور ما بسیار بود اما این فاجعه و جنایت غیر متعارف بود .

سخنان سیاسی اندر باره این فاجعه بسیار گفته شده ، من درادامه آنها از زوایای دیگری به فاجعه ملی نگاه می کنم. البته بسار فشره در محدوده زمان و حوصله جمع حاضر .

بارها از خود پرسیده ام که چگونه یک انسان ، یک رهبر ، یک رئیس حکومت می تواند در خفا و پنهانی و دزدانه ، فرمان کشتار چندین هزار انسان دیگر و شهروندان کشور خودرا صادر کند و درخفا و پنهانی به اجرا بگذارد و اجراشود ؟

چرا تصمیم گیرندگان و مجریان اصلی چنین جنایت هولناکی همچنان برمسند قدرت باقی هستنند و برمردم ومملکت فرمان می رانند ؟

بارها سوال کرده ام آیا این همه بی رحمی، شقاوت ، خشونت و ترسوئی ، بخشی از انسانیت انسان است ؟ اگر نیست ریشه و سرچشمه در کجا دارد و از کجا بر می خیزد ؟

پرسیده ام این همه بی رحمی ، شقاوت ، پلشتی، زشتی و خشونت چرا باید در جامعه ما آزاد باشد ؟ برای کنترل و تضعیف ورفع و دفع این پلشتی ها ، زشتی ها و خشونتها چه باید کرد ؟

۲ – برای چه در کشور ما یک فرد، یک رهبر و یک رئیس نظام، در درون یک نظام سیاسی آنقدر آزاد است ، آنقدر آزادی دارد که می تواند در یک لحظه فرمان قتل هزاران انسان و شهروندان کشور را صادر کند و به اجرا بگذارد و دردرون نظام آب از آب تکان نخورد ؟ البته منتظری اعتراض کرد و مقام ومنصبش را گرفتند .

این حق و این همه آزادی راچرا باید به یک نفر داد که او بتواند هرچه خواست با ملت و شهروندان تحت حکومت خود بکند ؟

۳- اگر این کار به لحاظ دینی ، مذهبی ، اخلاقی وسیاسی حقانیت داشت و به مصلحت جامعه بود و درست بود چرا ۱۹ سال پس از این فاجعه ملی ، هنوز هم سخن گفتن در باره این کشتار و این شناعت ، این زشتی ، این پلیدی و این دزدی و ترسوئی توسط جمهوری اسلامی قدغن است ؟

۴- اگر این فاجعه کالبد شکافی نشود و اگر عاملین آن تحت پیگرد قانون وقانونی قرار نگیرد راه برای تکرار آن باز می ماند.

افراد و سازمانهائی نظیر خاتمی و معین و بهزاد نبوی و کروبی و جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و حزب اعتماد ملی که خود را اصلاح طلب و مدافع توسعه سیاسی و جامعه مدنی می دانستند و می دانند ، اگر مخالف آن کشتار و فاجعه ملی بودند و اگر مخالف آن هستند و اگر مخالف کشتار هائی نظیر آن هستند واگر می خواهند چنین فجایعی تکرار نشود چرا در یک اقدام مشترک و علنی خواهان برسی و محکومیت آن فرمان و آن قتلها و آن جنایت بزرگ نیستند ؟

می گویم شما آقایان اصلاح طلبی که می خواهید برای انتخابات آتی ائتلاف بزرگ تشکیل دهید اگر خواهان تکرار آن در اشکال دیگری نیستید چرا با مردم سخن نمی گوئید ؟

مصلحت ملی و عمومی جامعه این است که آن فاجعه و عاملین اصلی آن بطور آشکار به مردم معرفی شوند و تحت تعقیب قانونی قرار گیرد . مصحلت شما چیست ؟

۵- من وقتیکه به فاجعه ملی فکر می کنم از خود سوال می کنم اگر فکر و فرهنگ و شعار آزادی و حقوق بشر به وسعت جامعه بمیان شهروندان کشورما رفته بود و بر ذهن و جان ایرانیان راه پیدا کرده وبردلشان نشسته بود و اگر آزادی و حقوق بشر ، در میان روشنفکران و نیروهای سیاسی و سازمانها و احزاب چپ وراست و میانه به یک سیاست و شعار همگانی وملی و فرا سازمانی و فرا حزبی و فرا جبهه ای و فرا طبقاتی تبدیل شده بود و به وسعت ایران میان شهروندان راه یافته بود و بخش عظیمی از شهروندان را حول خود هماهنگ کرده بود ، آیا این فاجعه می توانست اتفاق بیفتد ؟

آیا آزادیخواهان کشور ما اعم از روشنفکر و نیروها و احزاب و سازمانهای سیاسی ، قبل از فاجعه ملی ، آزادی را و حقوق بشر را به سیاست و شعار ملی و همگانی تبدیل کرده بودیم ؟

آیا بعداز این فاجعه و بادرس گیری از این فاجعه ملی و فجایح دیگر وبرای جلوگیری از تکرار آنها ، حاضریم آزادی را وحقوق بشر را به سیاست و شعار همگانی و ملی بدل کنیم تا سنگری شکست ناپذیر دربرابر استبداد سیاسی حاکم بسازیم ؟ آیا وجدانمان از این بابت راحت هست ؟

خانمها و آقایان محترم ! اجازه بدهید سخن کوتاه کنم چراکه ناگفته ها درباره این فاجعه بسیار است . درخاتمه سخن می خواهم بگویم :

شما عزیزان واقف هستید که بخاطر سیاست ها و روش های نابخردانه ، ماجراجویانه و مستبدانه دولت احمدی نژاد درعرصه ملی و بین المللی ، خطرات عظیم اقتصادی و نظامی از داخل و خارج، جامعه و کشور مارا تهدید می کند. دولت احمدی نژاد بشدت تحت فشار از داخل و خارج قرار گرفته و راه فرار ازاین بحران و مخمصه را در محدویت وتهدید و سرکوب هرچه بیشتر نیروهای آزادیخواه و شهروندان کشور یافته است .

بعید نیست برای دفع بحران و فرار ازگرفتاری ها و حفظ موقعیت خود ، به فجایعی نظیر فاجعه ملی دست بزنند. مردم و جامعه و کشور مان در معرض خطرات بزرگ قرار دارند .

خطر جدی است ؛

برای رفع خطر باید تلاش ومبارزه و پیکار را افزون کرد وشدت بخشید . باید سیاستها و شعارهای منطبق با اوضاع اتخاذ کرد.

آزادی ، آزادی دیگری ، آزادی برای دیگری بازهم آزادی، تنها سیاست وشعارملی و همگانی است که می تواند راهگشای مردم ایران در سمت رهائی از سلطه استبدا حاکم و حرکت بسوی حاکمیت و جمهوریت آزاد و دمکراتیک باشد .

حول آزادی دست همدیگر را بگیریم؛

برای رفع خطرات عظیم داخلی و خارجی ، حول سیاست و شعار آزادی ، علیه سلطه استبدا حاکم ، دست همدیگر را بگیریم، همکاری کنیم . آزادی را بمیان شهروندان و میان مردم ببریم و به نیروی مادی بدل کنیم و جنبشی به وسعت و ژرفای ایران بسازیم.

بخودمان باور داشته باشیم ؛

آزادی را با توپ و تانک و بمب کشورهای بیگانه نمی توان بدست آورد.

آزادی ، آزادی دیگری ، آزادی برای دیگری بازهم آزادی هم استراتژی و هم تاکتیک آزادیخوان ایران، از امروز تا برقراری آزادی بوسعت ایران است .

ما ناگزیریم ، ما باید و ما می توانیم حول آزادی علیه استبداد همکاری کنیم .

آزادی دردستان متحد ایرانیان است .

زنده باد مردم ایران- زنده باد آزادی

—————

*متن سحنرانی مجید عبدالرحیم پور در مراسمی که سازمان فدائیان خلق ایران اکثریت ، در برلین در سال ۲۰۰۸ بمناسبت فاجعه ملی ( کشتار ۶۷) برگزارکرده بود.

تاریخ انتشار : ۳ مهر, ۱۳۸۸ ۸:۳۶ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

مروری بر آن‌چه تا بیست و سوم تیرماه گذشت

نفس چاق نکرده بود آقای پزشکیان که در دفتر شرکت هواپیمایی توسط نیروهای انتظامی بسته شد. گویا عدم رعایت حجاب کارکنان زن این دفتر دلیل این کنش نیروهای انتظامی بود. مساله مهمی نبود! آقای وزیر کشور دولت گفت. فردا باز خواهد شد دفتر.

مطالعه »
یادداشت

حکم اعدام فعال کارگری، شریفه محمدی نمادی است از سرکوب جنبش صنفی نیرو های کار ایران!

میزان توانایی کارگران برای برگزاری اقدامات مشترک، از جمله اعتصابات و عدم شرکت در امر تولید، مرتبط است با میزان دسترسی آنها به تشکل های صنفی مستقل و امکان ایجاد تشکل های جدید در مراکز کار. ولی در جمهوری اسلامی نه تنها حقوق پایه ای کارگران برای سازمان دهی و داشتن تشکل های مستقل رعایت نمیشود، بلکه فعالان کارگری، از جمله شریفه محمدی، مرتبا سرکوب و محکوم به حبس های طولانی مدت، ضربات شلاق و حتی اعدام میشوند.

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
مطالب ویژه
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم…

غم دیگر

پایان تلخ یک ریاست جمهوری

کاش میشد

نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور

بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴