چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۶

چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۶

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!
سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!
یادمان باشد که هرچه جامعه ضعیف‌تر شود، از فرصت‌ها و شانس‌هایی که در مسیر بهبود، تغییروتحول  پیش خواهد آمد، کمتر می‌توانیم استفاده کنیم و شانس‌های آینده ایران را از دست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کیوان صمیمی
نویسنده: کیوان صمیمی
انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!
نیروی تجدد و دموکراسی یک قرن است که ایران مال همه‌ی ایرانیان است شعار اوست. اکنون نیروهای وسیعی از جنبش اسلامی نیز به همین نگاه پیوسته اند. در پهنه‌ی سیاست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: امیر ممبینی
نویسنده: امیر ممبینی
جزئیات کشته شدن راضيهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!
سوم تیر ماه جاری رسانه‌ها نوشتند که دختری جوان به نام «راضیهٔ رحمانی» اهل روستای گویژه در شهرستان نورآباد استان لرستان با شلیک یکی از مأموران نیروی انتظامی جان باخت....
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!
نهضت آزادی ایران در ادامه راهبردی که در مرحله اول در پیش گرفت، اتحاد ملت و تجمیع همه معترضان در مرحله دوم انتخابات را برای مقابله با مخالفان آزادی و...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: نهضت آزادی ایران
نویسنده: نهضت آزادی ایران
انتخابات مهندسی شده، راه يا بی‌راهه؟
    خانم وسمقی در ارتباط با انتخابات ریاست حمهوری در ایران تحلیلی داشته است. خانم وسمقی، زین میان؛ بر این باور است که اصلاح‌طلبان، اگر گمان می‌کنند که حکومت...
۱۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: صدیقه وسمقی
نویسنده: صدیقه وسمقی
جرون
جرون، ای سیلی خورده ی زمان، ای معامله های پشت پرده ی آن زمان، ای تاریخ دیروز و امروز من، از رنگ و شرنگ، تا کیسه های زر ...
۱۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد

شعارهای تند آفت جنبش سبز است

اخيرا بيانيههايي منتشر شده كه در آن خواسته شده كه اين بار دانشجويان در خشونتورزي پيشدستي كنند در حالي كه اين يك برنامه انحرافي و آفتي براي جنبش سبز و جنبش دانشجويي است و حتي ممكن است خود اقتدارگرايان اين پروژه را طراحي كرده باشند كه اگر اينگونه هم نباشد قطعا با اين كار آب به آسياب اقتدارگرايان ريخته ميشود

 

گفت و گوی مهندس محمد توسلی با خبرنگار ایلنا

ایلنا: رئیس دفتر سیاسی نهضت آزادی ایران اظهار داشت: برخی جریانات به فکر مطالبات حداکثری خود و طرح شعارهایی خارج از وسع جنبش سبز هستند که زمینههای آسیبرساندن به جنبش سبز را فراهم میکنند.

محمد توسلی در گفتوگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به پیشینه جنبش سبز گفت: این جنبش ادامه جنبش اصلاحات در سه دهه گذشته است که اهداف آن تحقق مطالبات تاریخی مردم ایران ازانقلاب مشروطه

تا انقلاب اسلامی سال ۵۷ شامل قانونمداری، دموکراسی، آزادی و حقوق بشر است که همه عناصر تشکیلدهنده فضیلت عدالتخواهی را شامل می شود.

وی با بیان اینکه جنبش اصلاحات در سه دهه گذشته به تدریج پیش رفته است، اظهار داشت: در دوم خرداد ۷۶ گام بلندی در این مسیر برداشته شد و این گفتمان همواره در پیگیری اهداف خود با پرهیز از خشونتورزی و بهره گیری از روشهای مسالمتآمیز به جلو رفته است که دستاورد آن توسعه آگاهی مردم و دستیابی به شرایط عینی برای رسیدن به مطالبات مردم با حداقل هزینه بوده است.

توسلی ادامه داد: در انتخابات ریاست جمهوری دهم رخداد جدیدی که اتفاق افتاد حضور همه اقشار جامعه و اکثریت قاطع مردم و گروههای سیاسی، در داخل و خارج کشور، در آن بود و حتی کسانی که تاکنون در انتخابات شرکت نکرده بودند این بار راهبرد جنبش اصلاحات را پذیرفتند و با حضور خود حماسه جدیدی را آفریدند که در واقع به این صورت اعتراض خود به عملکرد دولت نهم را به طور مسالمتآمیز نشان دادند.

رئیس دفتر سیاسی نهضت آزادی ایران با اشاره به شکلگیری جنبش سبز گفت: در این انتخابات موسوی نماد سبز را برای بیان استراتژی اصلاحطلبان معرفی کرد و جنبش سبز پس ازانتخابات نیز در راستای همین نماد شکل گرفت.

توسلی افزود: موسوی پس از انتخابات طی بیانیههای مختلف راهبردهای خود را اعلام کرد و هماهنگ

با خاتمی و کروبی رهبری نمادین جنبش سبز را پی گرفت و با حضور شبکه اجتماعی که در دوران تبلیغات شکل گرفته بود آن را تقویت کرد و به پیگیری اعتراض مردم برای دستیابی به حقوق اساسیشان که همان مطالبات تاریخی است و در اصول قانون اساسی نیز تصریح شده است، پرداخت.

اولین شهردار تهران پس از انقلاب ادامه داد: مردم در تحولات بعد از انتخابات در برابر انحراف از اصول قانون اساسی و آرمانهای انقلاب مقاومت نشان دادند و لذا اجتماعات میلیونی را در خیابانها شکل دادند.

وی با اشاره به نقاط قوت جنبش سبز گفت: آگاهی و حضور گسترده مردم با نگاههای مختلف در داخل و خارج کشور از جمله این نقاط قوت است و میبینیم که اعتراضات مربوط به یک گروه یا جناح خاص نبود و همه مردم در آن حضور داشتند و لذا تبدیل به یک شبکه اجتماعی با رهبری غیرمتمرکز شد.

توسلی با اشاره به اینکه چنین ساختاری آسیبهایی را در پی داشته است، تصریح کرد: یک آسیب، محدودیتهایی است که رهبری نمادین جنبش یعنی خاتمی موسوی و کروبی با آن مواجه هستند و از جمله آن عدم امکان فعالیت موثر نهادهای مدنی مانند مطبوعات و احزاب است و آسیب دوم مشکل ارتباطی است که آنان با بدنه جامعه میتوانند برقرار کنند، زیرا این ارتباط عملا محدود به مصاحبه ها و بیانیههایی است که خاتمی، موسوی و کروبی صادر میکنند، در صورتی که شبکه اجتماعی خودش بالنده و فعال است و مطالبش را تولید میکند.

رئیس دفتر سیاسی نهضت آزادی با بیان اینکه در شعار هر ایرانی یک ستاد بر مطالبات حداقلی مردم تاکید شده بود اظهار داشت: اگر مطالبات حداکثری باشد وجوه اشتراک میان همه مردم به وجود نمیآید و خود این مساله که مبارزه ضد خشونت است و همه باید در شکلگیری جنبش مشارکت داشته باشند، باعث پدید آمدن آفتی می شود و آن اینکه برخی جریانات به فکر مطالبات حداکثری خود و طرح شعارهایی خارج از وسع جنبش سبز هستند که زمینههای آسیبرساندن به جنبش سبز را فراهم میکنند.

توسلی ادامه داد: در این راستا باید با گفتوگو وتعامل از مطرح شدن شعارهای رادیکال و خارج از گفتمان جنبش سبز خودداری شود تا زمینه رفتارهای خشونتآمیز فراهم نشود، زیرا حتی اگر شعارهای تند در سطح کوچکی هم داده شود در رسانههای رسمی اینگونه مطرح میکنند که اینها شعارهای جنبش سبز هستند در حالی که جنبش هیچ تناسبی با این راهبردها ندارد.

وی ابراز عقیده کرد: اتفاقا اقتدارگرایان معمولا از رادیکال شدن شعارها استقبال میکنند و تجربه مستند ما از شهریور ۱۳۲۰ به بعد هم نشان میدهد همواره اقتدارگرایان برای انحراف جنبشهای مردمی فضا را خود رادیکالیزه میکنند تا سرکوب جنبش آسان توجیه شود.

توسلی با تاکید بر اینکه جنبش سبز و اصلاحات به دنبال تحول تدریجی و درونزا هستند، گفت: این یک آفت است که عدهای به دنبال تسریع در جنبش و دادن شعارهای تند هستند، در حالی که دلیل تدریجی بودن جنبش آگاهی دادن به مردم است و این کار را نمیتوان به طور دفعی انجام داد.

توسلی با اشاره به نقش ایرانیان خارج از کشور در جنبش سبز تصریح کرد: این افراد به دلیل مواجه نبودن با محدودیتهایی که شبکههای اجتماعی داخل کشور دارند در برخی مواقع ممکن است شعارهای انحرافی و یا رادیکال ارایه دهند در حالی که تجربه قبل و بعد از انقلاب نشان میدهد مهمترین نقشی که ایرانیان خارج از کشور میتوانند داشته باشند حمایت از جنبش مردم در داخل و انعکاس آن در خارج از کشور است و اگر فکر کنند میتوانند این جنبش را از خارج مدیریت کنند این یک آفت است.

اولین شهردار تهران پس از انقلاب با اشاره به در پیش بودن ۱۶ آذر و بیان اینکه جوانان و دانشجویان در جنبش سبز جایگاه کلیدی دارند، تصریح کرد: اخیرا بیانیههایی منتشر شده که در آن خواسته شده که این بار دانشجویان در خشونتورزی پیشدستی کنند در حالی که این یک برنامه انحرافی و آفتی برای جنبش سبز و جنبش دانشجویی است و حتی ممکن است خود اقتدارگرایان این پروژه را طراحی کرده باشند که اگر اینگونه هم نباشد قطعا با این کار آب به آسیاب اقتدارگرایان ریخته میشود.

توسلی در پایان با تاکید بر این نکته که خشونت ورزی برای جامعه ما آزادی و دموکراسی ببار نخواهد آورد توصیه کرد: باید از همه مردم دعوت کنیم تا با صبوری زمانبر بودن دستیابی به اهداف جنبش سبز را بپذیرند و مبارزات را به صورت تدریجی، قانونی و مسالمتآمیز به پیش ببرند و از ۱۶ آذر نیز برای پیشبرد جنبش سبز استفاده کنند.

تاریخ انتشار : ۲۶ آبان, ۱۳۸۸ ۹:۴۴ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

هفته‌ای که گذشت، دوم تا هشتم تیرماه

رهبر حکومت تاب نیاورد گاه که کارگزاران خود را نامرغوب دید. خود بر صحنه آمد و خواستار مشارکت حداکثری شد و فتوا داد که نباید با کسانی که “ذره‌ای با انقلاب و امام و نظام اسلامی زاویه دارند” همکاری کرد. به‌زبان دیگر نباید به کسانی که ممکن است نفر دوم حکومت شوند و در سر خیال همکاری با ناانقلابین دارند، رای داد. اشاره‌ای سرراست به آن تنها نامزدی که از تعامل با جهان می‌گوید.

مطالعه »
یادداشت
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!

انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!

جزئیات کشته شدن راضیهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!

بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!

انتخابات مهندسی شده، راه یا بی‌راهه؟