چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۴

چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۴

بر خلاف مرحله‌ی اول، در مرحله‌ی دوم انتخابات ریاست جمهوری شرکت می‌کنم و به آقای پزشکیان رأی می‌دهم!
برای رهایی ایران از اقتدارگرایی و تمامیت‌خواهی، با رنج و اندوه خون ریخته‌شدهٔ جوانان در این چند دهه در جان، بر خلاف دور اول، در دور دوم انتخابات شرکت می‌کنم...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: زهره تنکابنی
نویسنده: زهره تنکابنی
جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!
سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!
یادمان باشد که هرچه جامعه ضعیف‌تر شود، از فرصت‌ها و شانس‌هایی که در مسیر بهبود، تغییروتحول  پیش خواهد آمد، کمتر می‌توانیم استفاده کنیم و شانس‌های آینده ایران را از دست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کیوان صمیمی
نویسنده: کیوان صمیمی
انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!
نیروی تجدد و دموکراسی یک قرن است که ایران مال همه‌ی ایرانیان است شعار اوست. اکنون نیروهای وسیعی از جنبش اسلامی نیز به همین نگاه پیوسته اند. در پهنه‌ی سیاست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: امیر ممبینی
نویسنده: امیر ممبینی
جزئیات کشته شدن راضيهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!
سوم تیر ماه جاری رسانه‌ها نوشتند که دختری جوان به نام «راضیهٔ رحمانی» اهل روستای گویژه در شهرستان نورآباد استان لرستان با شلیک یکی از مأموران نیروی انتظامی جان باخت....
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!
نهضت آزادی ایران در ادامه راهبردی که در مرحله اول در پیش گرفت، اتحاد ملت و تجمیع همه معترضان در مرحله دوم انتخابات را برای مقابله با مخالفان آزادی و...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: نهضت آزادی ایران
نویسنده: نهضت آزادی ایران
انتخابات مهندسی شده، راه يا بی‌راهه؟
    خانم وسمقی در ارتباط با انتخابات ریاست حمهوری در ایران تحلیلی داشته است. خانم وسمقی، زین میان؛ بر این باور است که اصلاح‌طلبان، اگر گمان می‌کنند که حکومت...
۱۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: صدیقه وسمقی
نویسنده: صدیقه وسمقی

مکثی بر نامه کروبی به موسوی اردبیلی

آنانی که جنایت ۱۳۶۷ را همچنان سربه مهر و غیرقابل گفتگو می خواهند و می دارند، در این حکم کروبی که "موضوع اعدامها در سال ۶۷ نامشخص و مبهم است" پتانسیلی "تهدیدآمیز" را تشخیص داده اند. این پتانسیل اولاً می تواند خواهان "بررسی قضایا و مشخص کردن چرائی آن"، به معنای حقوقی و سیاسی، گردد و ثانیاً دریچه ای را برای نقدپذیر کردن عملکرد خمینی در ابعاد جامعه گیر بگشاید.

نامۀ سرگشادۀ چندی پیش کروبی به موسوی اردبیلی در بارۀ “تبدیل قوۀ قضائیه به ابزار حاکمیت و نهادهای نظامی و امنیتی” و خاصه آن بخش ار نامه که به کشتار جمعی زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷ (یا فاجعۀ ملی) و نقش خمینی در آن اشاره دارد، چندان که می تواند رقم زنندۀ لحظه ای با اهمیت در بررسی آن جنایت و رویکرد واقعبینانۀ جامعۀ ما نسبت به عملکرد خمینی باشد، هنوز مورد توجه جامعۀ سیاسی ایران قرار نگرفته است.

سیر رویدادها و مجادلات، از اعدام ۵ زندانی سیاسی تا انتشار نامۀ مذکور، از این قرار بوده است:

-سحرگاه روز یکشنبه ۱۹ اردیبهشت سال جاری، ۵ زندانی سیاسی در زندان اوین اعدام شدند. دادسرای عمومی و انقلاب تهران اتهام این افراد را علی العموم شرکت در عملیات تروریستی اعلام کرد، اما مجموعۀ شواهد موجود از زندگی این افراد، روند پرونده های آنان و اظهارات وکلای پرونده ها، که با اطلاع از جزئیات سخن می گفتند، تردیدی باقی نگذاشت که باز با پرونده سازیهای شناخته شده و باز با توسل به اعدام برای نیل به اهداف سیاسی و مشخصاً هراس افکنی در جامعه برای جلوگیری از تحرکات آن مواجه بوده ایم؛ بگذریم از این نکته که اعدام مطلقاً پاسخی انسانی و مناسب، ولو به اقدامات تروریستی نیست.

-این جنایت اعتراضات وسیعی را در داخل و خارج از کشور موجب شد. میرحسین موسوی نیز از زمره معترضین به این اعدامها بود. او در بیانیه ای این اقدام را با “عدل علوی” ادعائی حاکمیت مقایسه کرد و نوشت که “اعلام اعدام ناگهانی ۵ نفر از شهروندان … شبیه روند ناعادلانه ای است که در طول ماه های اخیر منجر به صدور احکام شگفت آور برای عده زیادی از زنان و مردان خدمتگزار و شهروندان عزیز کشور ما شده است”.

-دادستان تهران، عباس جعفری دولت آبادی، در واکنش به اعتراض موسوی به اعدامها، او را صریحاً به محاکمه تهدید کرد، احکام قطعی محاکم قضائی را “مبری و مصون” دانست و اعتراض و انتقاد به این احکام را قابل پیگیری اعلام کرد. او به این همه ابقا نکرد و برای اتمام حجت با موسوی یادآوری کرد که کشتار هزاران زندانی سیاسی در سال ۱۳۶۷ “طبق احکام حکومتی حضرت امام” صورت گرفته و موسوی در جریان این احکام بوده و اعتراضی هم به آنها نکرده بوده است. جعفری پشت “حکم حکومتی حضرت امام” که ظاهراً غیرقابل اعتراض است سنگر می گیرد تا جنایت اخیر و هر جنایت دیگری را که مبتنی بر “احکام قطعی محاکم قضائی” صورت گرفته و می تواند صورت گیرد، غیرقابل اعتراض اعلام کند.

-سرانجام کروبی، در واکنش یا به بهانۀ این تهدید و میدانداری جعفری، نامه ای به موسوی اردبیلی می نویسد و شکایت قوۀ قضائیه را به نزد او می برد. کروبی در این نامه در بارۀ قوۀ قضائیه می نویسد: “قوۀ قضائیه در حال حاضر به ابزار حاکمیت و نهادهای نظامی و امنیتی تبدیل شده است”. نیز این که “هیچ زمانی به اندازۀ اکنون، نیروهای نظامی و امنیتی در دستگاه قضا حضور نداشته اند…”

اگرچه این که کروبی نامۀ خود را به موسوی اردبیلی می نویسد و نه به خامنه ای، و این که قوۀ قضائیه را “ابزار حاکمیت و نهادهای نظامی و امنیتی” می نامد، اقدامات بی اهمیتی نیستند، اما اینها را نمی توان مهمترین جنبۀ نامۀ او به موسوی اردبیلی دانست. مهمتر از اینها این نکته است که موسوی اردبیلی به عنوان دادستان کل وقت، به هنگام کشتار جمعی زندانیان سیاسی در تابستان سال ۱۳۶۷، مخاطب نامه قرار داده شده تا این مدعا طرح گردد که “موضوع اعدامها در سال ۶۷ نامشخص و مبهم است و هیچ گاه ریز آن قضایا بررسی نشده و چرائی آن مشخص نیست… معلوم نیست که تا چه اندازه امام در این ماجرا دخالت داشته اند”.

در این باره که آیا کروبی از “ریز قضایای” مربوط به کشتار هزاران زندانی به دستور مستقیم خمینی اطلاع دارد یا خیر، یا در این باره که انگیزۀ او از طرح این مدعا که “معلوم نیست تا چه اندازه امام در این ماجرا دخالت داشته اند” چیست، می توان بگو-مگوی بسیار کرد. این زوایا از نامۀ کروبی مورد توجه مقدم واکنشهائی بوده اند که تاکنون از جانب تعدادی از چهره های اپوزیسیون نسبت به نامۀ مذکور بروز کرده اند: واکنشهائی که عموماً، و البته با زبانی گاه کاملاً متفاوت، کروبی را به این یا آن اقدام بعدی فراخوانده اند.

اما به نظر می رسد این نه هواداران بررسی جنایت ۱۳۶۷، بلکه درست مخالفان سرسخت چنین بررسی ای هستند، که پتانسیل موجود در مدعای کروبی را دریافته و همگی شان با زبان بسیار مشابهی دست به نوشتن علیه او زده اند. عبارت زیر، برگرفته از نوشته امید حسینی در سایت مهجور “آهستان”، و نه مثلاً از سرمقالۀ شریعتمداری در کیهان، از این زاویه نمونه وار است. او می نویسد: “کروبی با نوشتن نامهای به آیت الله موسوی اردبیلی، ثابت کرد که برای انحراف از آرمانهای امام، هیچ حد و مرزی نمیشناسد و برای زنده ماندن خود و جریانش حاضر است حتی به امام خمینی هم اهانت کند.” و ادامه می دهد: ” کروبی برای اولین بار انگشت بر موضوعی گذاشته است که تاکنون هیچ اصلاحطلب و هیچ مدعی خط امامی، به آن اشاره نکرده و یا مایل نیست به آن اشاره کند”.

روشن است که در نامۀ کروبی “اهانتی به امام” نمی شود. حداقل این روشن است که نامۀ کروبی حاوی هیچ حکم اثباتی در مورد خمینی نیست. آنچه هست فقط استفهامی است. اما امید حسینی و کیهان شریعتمداری و دیگرانی که جنایت ۱۳۶۷ را همچنان سربه مهر و غیرقابل گفتگو می خواهند و می دارند، در احکام اثباتی کروبی، دایر بر این که “موضوع اعدامها در سال ۶۷ نامشخص و مبهم است”، “هیچ گاه ریز آن قضایا بررسی نشده” و “چرائی آن مشخص نیست”، پتانسیلی “تهدیدآمیز” را تشخیص داده اند. این پتانسیل اولاً می تواند خواهان “بررسی قضایا و مشخص کردن چرائی آن”، به معنای حقوقی و سیاسی، گردد و ثانیاً دریچه ای را برای نقدپذیر کردن عملکرد خمینی در ابعاد جامعه گیر بگشاید.

این که آیا کروبی نامه اش را با این اهداف تنظیم کرده بوده، سؤالی فرعی است و پاسخ اش به اختیار کروبی؛ اما روشن است که همانا هراس از این پتانسیل مخالفان بررسی جنایت ۶۷ و طرفداران “مصونیت و نقدناپذیری خمینی” را برای خنثی کردن آن به تقلا واداشته است.

بخش : سياست
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد, ۱۳۸۹ ۷:۵۴ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

هفته‌ای که گذشت، دوم تا هشتم تیرماه

رهبر حکومت تاب نیاورد گاه که کارگزاران خود را نامرغوب دید. خود بر صحنه آمد و خواستار مشارکت حداکثری شد و فتوا داد که نباید با کسانی که “ذره‌ای با انقلاب و امام و نظام اسلامی زاویه دارند” همکاری کرد. به‌زبان دیگر نباید به کسانی که ممکن است نفر دوم حکومت شوند و در سر خیال همکاری با ناانقلابین دارند، رای داد. اشاره‌ای سرراست به آن تنها نامزدی که از تعامل با جهان می‌گوید.

مطالعه »
یادداشت
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

بر خلاف مرحله‌ی اول، در مرحله‌ی دوم انتخابات ریاست جمهوری شرکت می‌کنم و به آقای پزشکیان رأی می‌دهم!

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!

انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!

جزئیات کشته شدن راضیهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!

بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!