چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۷

چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۷

دلایل فراخوان «ث ژ ت» برای دادن رأی به برنامه «جبههٔ نوین مردمی»
«ث ژ ت» هرکز خود را در پناهگاه مخفی نکرده است و همواره حتی به قیمت تحمل ضربات شدید مواضع شجاعانه‌ای که لازم بوده را اتخاذ کرده است؛ به عنوان...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: برگردان ف. دوردانی
نویسنده: برگردان ف. دوردانی
بر خلاف مرحله‌ی اول، در مرحله‌ی دوم انتخابات ریاست جمهوری شرکت می‌کنم و به آقای پزشکیان رأی می‌دهم!
برای رهایی ایران از اقتدارگرایی و تمامیت‌خواهی، با رنج و اندوه خون ریخته‌شدهٔ جوانان در این چند دهه در جان، بر خلاف دور اول، در دور دوم انتخابات شرکت می‌کنم...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: زهره تنکابنی
نویسنده: زهره تنکابنی
جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!
سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!
یادمان باشد که هرچه جامعه ضعیف‌تر شود، از فرصت‌ها و شانس‌هایی که در مسیر بهبود، تغییروتحول  پیش خواهد آمد، کمتر می‌توانیم استفاده کنیم و شانس‌های آینده ایران را از دست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کیوان صمیمی
نویسنده: کیوان صمیمی
انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!
نیروی تجدد و دموکراسی یک قرن است که ایران مال همه‌ی ایرانیان است شعار اوست. اکنون نیروهای وسیعی از جنبش اسلامی نیز به همین نگاه پیوسته اند. در پهنه‌ی سیاست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: امیر ممبینی
نویسنده: امیر ممبینی
جزئیات کشته شدن راضيهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!
سوم تیر ماه جاری رسانه‌ها نوشتند که دختری جوان به نام «راضیهٔ رحمانی» اهل روستای گویژه در شهرستان نورآباد استان لرستان با شلیک یکی از مأموران نیروی انتظامی جان باخت....
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!
نهضت آزادی ایران در ادامه راهبردی که در مرحله اول در پیش گرفت، اتحاد ملت و تجمیع همه معترضان در مرحله دوم انتخابات را برای مقابله با مخالفان آزادی و...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: نهضت آزادی ایران
نویسنده: نهضت آزادی ایران

رضا شهابی و دیگر فعالان سندیکایی زندانی باید آزاد شوند

برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر، که برنامه مشترک «فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر» و «سازمان جهانی مبارزه با شکنجه» است، اطلاعات تازه ای دریافت کرده و از شما درخواست می کند فورا در باره مساله زیر در ایران اقدام کنید.

برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر، که برنامه مشترک «فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر» (FIDH) و «سازمان جهانی مبارزه با شکنجه» (OMCT) است، اطلاعات تازه ای دریافت کرده و از شما درخواست می کند فورا در باره مساله زیر در ایران اقدام کنید.

 

اطلاعات تازه

برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر از طریق «جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران» (LDDHI) از تأیید حکم محکومیت آقای رضا شهابی، صندوقدار و عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه،  مطلع شده است.

بنا به گزارش در روز ۱۳ تیر ۱۳۹۱ ، وکیل مدافع آقای رضا شهابی اطلاع یافت که حکم دادگاه بدوی شامل بر شش سال زندان، پنج سال محرومیت از فعالیتهای سندیکایی و ۷۰ میلیون ریال جریمه نقدی تنها یک ماه  پس از ارائه لایحه اعتراضی وکیل مدافع به حکم بدوی در دادگاه تجدید نظر تأیید شده است. آقای شهابی در حال حاضر در بند ۳۵۰ زندان اوین در بازداشت به سر میبرد.

علاوهبراین، در روز ۲۵ خرداد ۱۳۹۱، تعداد زیادی از ماموران مسلح  امنیتی به نشست  ششمین مجمع عمومی کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکلهای کارگری[۱] حمله کردند و پس از تیراندازی و ارعاب همسایگان بیش از ۶۰ نفر از شرکتکنندگان در جلسه از جمله تعداد زیادی از اعضای کمیته هماهنگی و نیز فعالان سندیکایی دیگر را دستگیر کردند.

سازماندهندگان مجمع عمومی در نامهای به تاریخ ۱۵ اسفند ۱۳۹۰ از وزارت کار و امور اجتماعی محلی برای برگزاری مجمع عمومی درخواست  کرده بودند، اما وزارت کار این درخواست را در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۹۰ رد کرده بود. بنابراین آنها چارهای جز برگزاری مجمع عمومی در خانهای خصوصی نداشتند. بسیاری از بازداشتشدگان در همان روز یا روزهای بعد با وثیقه آزاد شدند.

دو نفر از بازداشتشدگان، آقای جلیل محمدی و آقای علیرضا عسگری،  تا این تاریخ هنوز در زندان رجایی شهر کرج در بازداشت بهسرمیبرند.

به علاوه، آقای پدرام نصراللهی، یکی دیگر از اعضای کمیته هماهنگی، در تاریخ ۱۱ تیر ۱۳۹۱ به خاطر فعالیتهای سندیکایی خود در دادگاه انقلاب اسلامی سنندج مورد محاکمه قرار گرفت. آقای نصراللهی در تاریخ ۱۸ اسفند ۱۳۹۰ بازداشت و در تاریخ ۵ اردیبهشت ۱۳۹۱ با وثیقه آزاد شده بود. بنابه گزارشها ، دلیل محاکمه او عضویت در کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکلهای کارگری و فعالیتهای سندیکایی او بوده است. او در پی دستگیری در تیرماه ۱۳۸۷، سه ماه و ۱۵ روز در بازداشت به سر برده و نیز در مرداد ماه ۱۳۸۹ به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» و «تبلیغ علیه نظام» به چهار ماه زندان محکوم شده بود.

 

اطلاعات پیشینه ای

وکیل مدافع آقای رضا شهابی، در تاریخ ۲۶ فروردین ۱۳۹۱ اطلاع یافت که قاضی ابوالقاسم صلواتی رییس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی در مرحله بدوی موکل او را به شش سال زندان محکوم کرده است. آقای شهابی به اتهام «تبلیغ علیه نظام» (یک سال زندان) و «تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی» (پنج سال زندان) محکوم شد. او همچنین به ۵ سال محرومیت از فعالیت های سندیکایی و پرداخت جریمه نقدی به مبلغ ۷۰ میلیون ریال محکوم شد. علاوهبر این، باوجود این که وضعیت جسمانی آقای شهابی در زندان رو به وخامت رفته است، مسئولان زندان او را از خدمات درمانی مناسب محروم کردهاند.

گذشته از این، چندین فعال سندیکایی به خاطر فعالیتهای اتحادیهای خود در حال حاضر در بازداشت هستند یا محکومیت زندان خود را میگذرانند، از جمله آقایان علی نجاتی، شاهرخ زمانی، محمد جراحی، بهنام  ابراهیم زاده، رسول بداغی،  محمد حسینی، مهدی فراحی شاندیز و علی اخوان. بسیاری از فعالان سندیکایی دیگر نیز پس از گذراندن دوره های بازداشت با وثیقه آزاد هستند و در انتظار محاکمه به سر میبرند.

 

اقدامهای مورد درخواست

لطفا به دولتمردان ایران نامه بنویسید و از آنها بخواهید:

۱ ـ فوری و بدون قید و شرط بازداشتشدگان را آزاد کنند، زیرا بازداشت آنها تنها به قصد تنبیه فعالیت های حقوق بشری ایشان است.

۲ – تحت هر شرایطی، سلامت روحی و جسمانی مدافعان حقوق بشر نامبرده در بالا و نیز تمام مدافعان حقوق بشر و خانواده هایشان را در ایران تضمین کنند؛

۳ ـ  به هر گونه آزار و اذیت ـ از جمله در سطح قضایی ـ علیه مدافعان حقوق بشر نامبرده در بالا و نیز تمام مدافعان حقوق بشر در ایران پایان دهند؛

۴ ـ در هر شرایطی اعلامیه سازمان ملل در باره مدافعان حقوق بشر را، که در تاریخ ۱۸ آذر ۱۳۷۷ (۹ دسامبر ۱۹۹۸) در مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شده، رعایت کنند، به ویژه:

  • ماده ۱ آن که می گوید: «همه افراد حق دارند به صورت فردی یا گروهی در سطوح ملی و بین المللی برای  حمایت از حقوق بشر و آزادی های اساسی و تحقق این حقوق و آزادی ها فعالیت کنند،» 
  • ماده ۵ (ب) که می گوید: «همه افراد حق دارند برای  حمایت از حقوق بشر و آزادی های اساسی و تحقق این حقوق و آزادی ها به صورت فردی یا گروهی در سطوح ملی و بین المللی (…) برای تشکیل سازمان های غیردولتی، انجمن ها یا گروه ها، عضویت یا شرکت در آنها اقدام کنند،»
  • ماده ۲ـ۱۲ که می گوید: «دولت باید کلیه تدبیرهای لازم را به کار گیرد تا حمایت مراجع ذیصلاح از همه افراد به صورت فردی و گروهی در برابر خشونت، تهدید، اقدامات تلافی جویانه، تبعیض منفی عملی و یا قانونی، فشار یا هرگونه اقدام خودسرانه دیگر در پی استفاده مشروع و قانونی این افراد از حقوق مذکور در اعلامیه حاضر، تضمین گردد.»

۵ ـ به طور کلی، در هر شرایطی تضمین کنند که حقوق بشر و آزادی های اساسی مطابق با عهدنامه های بین المللی حقوق بشر و موازین بین المللی که ایران نیز متعاهد آنهاست رعایت خواهند شد.

 

نامه ها را به مقامات زیر ارسال کنید

  • رهبر جمهوری اسلامی، آیت الله سیدعلی خامنه ای:                                 info_leader@leader.ir
  • ریاست جمهوری، آقای محمود احمدی نژاد:                                   فکس: ۵۸۸۰ ۶۴۹ ۲۱ ۰۰۹۸

dr-ahmadinejad@president.ir

  • ریاست قوه قضاییه، آیت الله صادق لاریجانی: info@bia-judiciary.ir  & info@dadgostary-tehran.ir؛  فکس: ۶۵۶۷ ۳۳۱۱ ۲۱ ۹۸+/۶۶۷۱ ۸۷۹ ۲۱ ۹۸+
  • وزیر امور خارجه، آقای علی اکبر صالحی:           فکس: ۶۶۷۴۳۱۴۹-۲۱-۹۸+          matbuat@mfa.gov
  • دبیر ستاد حقوق بشر، آقای محمد جواد لاریجانی، info@humanrights-iran.ir
  • سفیر محمدرضا سجادی، نمایندگی دائمی جمهوری اسلامی ایران در ژنو، سوئیس

Permanent Mission of the Islamic Republic of Iran,  Chemin du Petit-Saconnex 28, 1209 Geneva, Switzerland, Fax: +41 22 7330203 Email: mission.iran@ties.itu.int

  • سفارت ایران در بروکسل، بلژیک

Embassy of Iran in Brussels, 15 a avenue Franklin Roosevelt, 1050 Bruxelles, Belgium,

Fax: + 32 2 762 39 15.

iran-embassy@yahoo.comEmail:

لطفا به نمایندگان دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در کشورخودتان نیز نامه بنویسید.

**********

برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر:

Email: Appeals@fidh-omct.org

ترجمه و پخش: جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران (عضو فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر)

Email: lddhi@fidh.net



[۱] کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکلهای کارگری در آستانه روز ۱۱ اردیبهشت (  اول ماه مه  ) 1384 به وسیله هیئت مؤسسان و با گردآوری امضا از ۶۰۰۰ کارگر، برای کمک به تشکیل اتحادیههای مستقل کارگری تشکیل شد. کمیته هماهنگی در سال ۱۳۸۸ براساس رای پنجمین مجمع عمومی خود از وزارت کار و امور اجتماعی درخواست ثبت کرد، اما دولتمردان هنوز  به این درخواست پاسخ ندادهاند.

تاریخ انتشار : ۱۶ تیر, ۱۳۹۱ ۱۱:۵۰ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

هفته‌ای که گذشت، دوم تا هشتم تیرماه

رهبر حکومت تاب نیاورد گاه که کارگزاران خود را نامرغوب دید. خود بر صحنه آمد و خواستار مشارکت حداکثری شد و فتوا داد که نباید با کسانی که “ذره‌ای با انقلاب و امام و نظام اسلامی زاویه دارند” همکاری کرد. به‌زبان دیگر نباید به کسانی که ممکن است نفر دوم حکومت شوند و در سر خیال همکاری با ناانقلابین دارند، رای داد. اشاره‌ای سرراست به آن تنها نامزدی که از تعامل با جهان می‌گوید.

مطالعه »
یادداشت
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

دلایل فراخوان «ث ژ ت» برای دادن رأی به برنامه «جبههٔ نوین مردمی»

بر خلاف مرحله‌ی اول، در مرحله‌ی دوم انتخابات ریاست جمهوری شرکت می‌کنم و به آقای پزشکیان رأی می‌دهم!

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!

انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!

جزئیات کشته شدن راضیهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!