سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۹

سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۹

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم...
نتانیاهو کاخ سفید را نادیده می‌گیرد، زیرا انجام این کار هیچ هزینه‌ای ندارد. در سال ۱۹۸۲ رونالد ریگان، مناخیم بگین، نخست‌وزیر اسرائیل را پس و کشتار فسطینیان در پی تهاجم...
۱ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
غم دیگر
شنیدستم غمم را میخوری، این هم غم دیگر، دلت بر ماتمم می‌سوزد، این هم ماتم دیگر
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
پایان تلخ یک ریاست جمهوری
بایدن می‌داند که باید برود، اما این بدان معنا نیست که از این موضوع خوشحال است. ننسی پلوسی کسی بود که با هوش و ذکاوت سیاسی به رئیس‌جمهور گفت که...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
کاش میشد
کاش میشد چهره ها رنگ پریشانی نداشت، برق تیز خنجر و کینه نداشت. مثل دریا بود شفاف و زلال، مثل ابریشم نرم لطیف
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد
نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور
ایجاد، تقویت و توسعه و حفظ نهادهای مدنی و تشکل‌های صنفی و سیاسی باید در کانون برنامه های افراد، شخصیت ها و احزاب و سازمان ها قرار داشته باشد، چه...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴
بر اساس بیانیۀ دادگاه بین‌المللی دادگستری، سیاست‌های شهرک‌سازی و بهره‌برداری اسرائیل از منابع طبیعی در سرزمین‌های فلسطینی نقض قوانین بین‌المللی است. دادگاه، گسترش قوانین اسرائیل به کرانۀ باختری و بیت‌المقدس...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: محسن نجات حسینی
نویسنده: محسن نجات حسینی
سیاست‌گریزی زنان یا سیاستِ گریزِ دولت از زنان
قوانین نابرابر، عدم حمایت‌های لازم و محیط‌های مردسالارانه، زنان را از مشارکت فعال در سیاست بازمی‌دارد. حضور کم‌رنگ زنان در سیاست به معنای نبود صدای نیمی از جمعیت در تصمیم‌گیری‌های...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: زری
نویسنده: زری

فقر و یا بی پناهی

ریشه "فقر" در مجموع احتیاج به توضیح ندارد، اما ریشه "بی پناهی" – که در اینجا مورد اصلی گفتگوست- جایی دیگر است. امروزه از واژه های مختلف برای نشاندادن آنها استفاده می شود. بهرحال در جوامع ماقبل صنعتی- سرمایه داری، دسته های "بی پناهی" از به حاشیه رانده شدگان و یا واماندگان از تعلق به روندهای بزرگ اعتقادات و عقاید – بقول امروز "اقلیت"- تشکیل شده بودند.

استثمار برخوردی فردی

پیشرفت برخوردی جمعی و آینده ساز

 

از دوران کودکی تا به امروز، در خیابانهای شهر و یا مکانهای دیگری، شاهد گروهی از اهالی بوده ایم که بطرق مختلف به آنچه “تکدی” یا عامیانه تر ” گدایی” می نامیم مشغول بوده و هستند.

 تمام این افراد را مستقل از مکان و زمان و بروز بیرونی میتوان به دو دسته تقسیم کرد. اگر بخاطر داشته باشیم، بخشی بزرگ تکیه را بر “ترحم” عابرین و “بخشش” آنها میگذاشتند و برای این منظور هم از بروزهای مختلفی – حقیقی یا نمایشی- استفاده میکردند. برای چنین انتظاری باید وضعیت خود را “ترحم پذیر” و یا “تحریک پذیر”  براساس معیار و عادتهای فرهنگی و رفتاری مخاطبین تنظیم میکردند، “ترحم” به جنبه عاطفی تکیه داشت و “بخشش” به جنبه غیرت و شخصیت افراد. بهرحال مخاطبین “ترحم” عموما گروههای مذهبی و شبه مذهبی را شامل میشدند، و مخاطبین “بخشش” عموما به گروههایی غیر از اینها عطف بودند. “ترحم برانگیزی” میتوانست یک اشگال حقیقی یا نمایشی و یا اغراقی مرکب از هردو اینها باشد.

 و اما یک گروه دیگری داشتیم که بازهم از نظر عرف اجتماعی، “تکدی گر” محسوب میشدند ولی علل و عناوین متفاوتی، و حتا بروز های بیرونی مختلفی را داشتند. مثلا گروه “دراویش”، و یا “بی پناهان”، که به جوانب دیگری از مختصات مخاطبین عطف میکردند و حتا به انتخاب این موقعیت را برگزیده بودند. این دسته از ریشه دور سرگذشت بشر میآیند و اساسا در تجزیه و ترکیبها و شکل گیریهای مذاهب و ادیان بزرگ یا پیش درآمدهای اعتراضی اعتقادات و عقاید مستقر میآمدند. ویژگی اساسی اینها، بطریقی فقر ناشی از قناعت، و یا نوعی تبلیغ و اشاعه “بی اعتباری دنیا” بود و نه احتیاج واقعی به کمکهای مخاطبین. دسته نخست را میتوانیم “فقر” و دسته دوم را “بی پناهی” بنامیم.

 ریشه “فقر” در مجموع احتیاج به توضیح ندارد، اما ریشه “بی پناهی” – که در اینجا مورد اصلی گفتگوست- جایی دیگر است. امروزه از واژه های مختلف برای نشاندادن آنها استفاده میشود. بهرحال در جوامع ماقبل صنعتی- سرمایه داری، دسته های “بی پناهی” از به حاشیه رانده شدگان و یا  واماندگان از تعلق به روندهای بزرگ اعتقادات و عقاید –بقول امروز “اقلیت”- تشکیل شده بودند. در یهودیت، مسیحیت، و بالاخره در اسلام، “بی پناهی” های بسیار شکل گرفته اند. هرچه اینها فراگیر تر جمعیتی، جغرافیایی، و یا اعتقادی بودند، بهمان نسبت نیز “بی پناهان” بیشتری در آنها شکل گرفته است. اینها اغلب از تامین احتیاجاتشان برخودار بوده اند.

دهقانان آزاد و چه وابسته بزمین و بهمین ترتیب بردگان نیز از تامین احتیاجاتشان برخوردار بودند زیرا در میان مدت و بخصوص دراز مدت، چنین گروههایی – به اختیار و یا به زور- نمیتوانستند وجود داشته باشند. باصطلاح کولی ها نیز در همین وضعیت بودند.

 اما دسته دیگری از “بی پناهان” ریشه در باصطلاح “جنبش حصارکشی” مقدمات وموجبات شکل گیری جامعه صنعتی و همراه جدایی ناپذیر نخستین اش، سرمایه داری در انگلیس برای نخستین بار، دارد. و اینها اصولا از دل تحول اشکال مالکیت ماقبل صنعت- سرمایه داری- زمین، آب، انسان، طبیعت- به مالکیت سرمایه داری، یعنی “ارزش”، که به شکل پول بروز پیدا کرده است، بیرون آمده اند. و تمام اشکال شرایط وجودی افراد و جامعه بمرور به این نوع مالکیت مبدل میگردد و عملا از دسترس مستقیم همگان خارج میگردد. چیزی که “جنبش حصارکشی” نامیده شده است عطف به این واقعه تاریخی است که مالکیت از نظر شکلی وبروز بیرونی نیز به انحصار کامل درآمد. مثلا اگر فردی گوسفندی، مرغی و یا گاوی داشت، کماکان میتوانستند از هرزمینی و چراگاهی استفاده کنند چون اینها “باز بودند” و نه تحت حصار و قفل و کلیدی حقیقی، مجازی، حقوقی، دولتی و انتظامی، بطریقی با مقاومت و زور بودند.

 زمین از دهقان جدا شد، برده از زمین و برده دار جداشد، و دقیق تر بگوییم، وجود از شرایط تحقق وجود جدا شد. وجود “آزاد” شد، و “شرایط تحقق وجود” شدیدا به انحصار درآمد. مثلا در باصطلاح اصلاحات ارضی در ایران، زمین به دهقان داده شد اما شرایط کشت و کار به انحصار در آمد. از اینجاست که برای نخستین بار پدیده یی فراگیر تا همگانی بنام “بی پناهی” شکل گرفت. این روند به نام های “سلب مالکیت” و یا “پرولتاریزاسیون” نیز نمامیده شده است.

  این آقای مارکس، در روند نقد اجتماعات ماقبل صنعت و سرمایه داری- که در شکل بروزی اروپای غربی “فئودالیسم” نامیده شده است- ظاهرا با  الهام از ریکاردو- متوجه این قضیه میشود (قانون ارزش- کار). و “سرمایه” بنیادا میبایست به این جنبه میپرداخت، اما در جمع ایشان نه در شیوه یا روش بررسی، و نه در این زمینه به تعاریفی مشخص دست نیافت- ظاهرا عمر کوتاه و غلبه ضروریات “تغییر” بر “تفسیر” موجب شدند (البته پدر فلسفی او هگل نیز جدا کردن روش اش از موضوع اش را ظاهرا خود حل نکرده است). از سوی دیگر، فرد دیگری به این هسته دست یافته بود و در حوزه “تفسیر” برای “تغییر”، پیآمدهای آن را در “بالاترین مرحله”  نشان داده است (ضرورت تفکیک لنین نظریه پرداز از لنین رهبر سیاسی، و بطور کلی نظریه پردازی از استنتاجات سیاسی و سیاستی از نظریه های پایه). هنوز مارکس و لنین و تجربیات اتحاد شوروی و انقلاب اکتبر زیر دست و پای این نکته به اینطرف و آنطرف پرتاب میشوند (از انگلس تا گرامشی، و بسیاری نویسندگان مشهور امروزایرانی و جهانی که اساسا میتوان “چپ فقر- پایه” نامید  که موضوع مرکزی شان “ترحم و بخشش” است، در مقابل بی همتایی مارکس و لنین که میتوان “چپ بی پناهی- پایه” نامید که موضوع مرکزی شان جدایی و سلب وجود از شرایط تحقق وجود میباشد، چیزی که در حوزه برخورد فردی – لیبرال، بخطا استثمار نامیده شده است- “شانه راست” مانیفست).

 اما این تفاوت “فقر” با “بی پناهی” که اولی همسن بشر است و توضیحات خاص و پاسخهای خاص خود را یافته است – در همین ایران خودمان صندوقهای صدقه کنار خیابانها- ولی دومی موضوع مناقشه ایست که حتا طرفداران آن اشخاص و وقایع را نیز رودروی همدیگر قرار داده است. از آن جمله، جنبشی که به سوسیال دموکراسی نخستین شناخته شده بود و بسیاری از تجزیه و ترکیب ها و انشعابات نیز نهایتا بر سر این درگیری بین “فقر” و “بی پناهی” شکل گرفته اند. بزبان دنیای دوران “انسان- طبیعت”، “فقر” یک مشگل است، اما از پس از رنسانس، و در عصر صنعت و پیشرفت (حتا در همین خود سرمایه داری موجود)، اولا “فقر” یک “مسئله” است، همانطور که “زنان” هم یک مسئله است، و نه دیگر مشگل یعنی “نمیدانیم و نمیتوانیم” و بهمین ترتیب نیز، “بی پناهی” که خود در دوران ما- عصر “بالاترین مرحله”- به مسئله همگانی تبدیل شده است، و اجبارا راه حل خود را نیز دارد و مستقر خواهد کرد. “بی پناهی” یعنی تمام شرایط بقاء و تداوم وجود فرد و گروههای اجتماعی، و کلا خود جامعه از این وجود ها منتزع شده اند، و حال نوبت سازماندهی جامعه براساس اداره همگانی این شرایط میباشد. به حاصل این برگرداندن شرایط تحقق وجود به خود وجود، “عدالت اجتماعی”، “سوسیالیسم” و “کمونیسم” نیز گفته میشود. اینجاست که “نوع علمی از غیر علمی” از یکدیگر تفکیک یافته و بشر از طریق روندی مختار از طبیعت، به خود و تامین اش میپردازد- شاید اینرا روندی “بازمالکیتی” و نه “ضد سلب مالکیت” بخوانیم و بدانیم صحیح تر باشد، زیرا اساسا از مسیر سلب مالکیت، یعنی جدایی شرایط تحقق وجود از خود وجود میگذرد.

 انقلاب آمریکا، “شانه راست” مانیفست را به تحقق رساند، و انقلاب اکتبربه  تحقق “شانه چپ” مانیفست پرداخته است. تجربیات عظیم چین و دوران مائو، تجربیات مینیاتوری در آسیا، و در اروپا و آمریکا، اساسا روی شانه “فقر” شکل گرفته اند و تحولات را تا شانه “بی پناهی” و حل آن رساندند، و تجربیات بی همتای اتحاد شوروی، با خواستگاه حل مسئله “بی پناهی” شروع شده اند، و بزرگترین تحول دوران ماست. انقلاب آمریکا دیوارساروجی ماقبل صنعت و سرمایه داری را شکافت و بالاخره فرو انداخت (شکست انگلیس و ممکن کردن انقلاب فرانسه)، و انقلاب اکتبر دیوار بتونی ماقبل سوسیالیسم را شکافت و امروز شاهد فروریختن آن هستیم. و ایندو امروز در چین در مسابقه هستند و جهان را به سوی انفجارتناقضات و تضادها و دیدن و یافتن پاسخ ها میکشند و میبرند. بهمین دلیل چین از یکسو بروز اوج سرمایه داریست و صنعت، و از سوی دیگر دروازه یی گشوده بسوی آینده- “شانه راست” و “شانه چپ” مانیفست در درگیریی فراگیر و همگانی که عملا جهانی- تاریخی شده است.

 و اما ایران ما، مضمونا ایران نیز در چنین درگیریی دچار امده است، و تردید ها و دودلی ها از یکسو، و یقین ها و سرسختی ها از سوی دیگر روزگار و کشمکش هایش را رقم میزنند. اینگونه تحولات در سرگذشت بشر حداقل به سادگی اتفاق نیافتاده اند، اما شاید بحران همگانی جهانی، امکان جنگهای بزرگ برای پیشگیری این تحولات را تا همین چند سال پیش و بدهکاری جنگ به صلح برای باز پس گرفتن گذشته، آورده باشد-  و امروز بهرحال باید عوض شد و عوض کرد، و یا عوض کرد و عوض شد- فراستی که آمریکا و بسیاری باید به آن برسند؛  پایان عصر تفسیرو درگیری عصر تغییر که روزگار ماست. ایران در گره گاهی عظیم و هولناک و امید بخش و آینده ساز به “دام” افتاده است – هم میشود رفت و ساخت، و هم ماند و باخت. ایران چکار خواهد کرد.

تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن, ۱۳۹۱ ۹:۵۸ ق٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

مروری بر آن‌چه تا بیست و سوم تیرماه گذشت

نفس چاق نکرده بود آقای پزشکیان که در دفتر شرکت هواپیمایی توسط نیروهای انتظامی بسته شد. گویا عدم رعایت حجاب کارکنان زن این دفتر دلیل این کنش نیروهای انتظامی بود. مساله مهمی نبود! آقای وزیر کشور دولت گفت. فردا باز خواهد شد دفتر.

مطالعه »
یادداشت

حکم اعدام فعال کارگری، شریفه محمدی نمادی است از سرکوب جنبش صنفی نیرو های کار ایران!

میزان توانایی کارگران برای برگزاری اقدامات مشترک، از جمله اعتصابات و عدم شرکت در امر تولید، مرتبط است با میزان دسترسی آنها به تشکل های صنفی مستقل و امکان ایجاد تشکل های جدید در مراکز کار. ولی در جمهوری اسلامی نه تنها حقوق پایه ای کارگران برای سازمان دهی و داشتن تشکل های مستقل رعایت نمیشود، بلکه فعالان کارگری، از جمله شریفه محمدی، مرتبا سرکوب و محکوم به حبس های طولانی مدت، ضربات شلاق و حتی اعدام میشوند.

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
مطالب ویژه
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم…

غم دیگر

پایان تلخ یک ریاست جمهوری

کاش میشد

نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور

بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴