سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۰

سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۰

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم...
نتانیاهو کاخ سفید را نادیده می‌گیرد، زیرا انجام این کار هیچ هزینه‌ای ندارد. در سال ۱۹۸۲ رونالد ریگان، مناخیم بگین، نخست‌وزیر اسرائیل را پس و کشتار فسطینیان در پی تهاجم...
۱ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
غم دیگر
شنیدستم غمم را میخوری، این هم غم دیگر، دلت بر ماتمم می‌سوزد، این هم ماتم دیگر
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
پایان تلخ یک ریاست جمهوری
بایدن می‌داند که باید برود، اما این بدان معنا نیست که از این موضوع خوشحال است. ننسی پلوسی کسی بود که با هوش و ذکاوت سیاسی به رئیس‌جمهور گفت که...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
کاش میشد
کاش میشد چهره ها رنگ پریشانی نداشت، برق تیز خنجر و کینه نداشت. مثل دریا بود شفاف و زلال، مثل ابریشم نرم لطیف
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد
نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور
ایجاد، تقویت و توسعه و حفظ نهادهای مدنی و تشکل‌های صنفی و سیاسی باید در کانون برنامه های افراد، شخصیت ها و احزاب و سازمان ها قرار داشته باشد، چه...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴
بر اساس بیانیۀ دادگاه بین‌المللی دادگستری، سیاست‌های شهرک‌سازی و بهره‌برداری اسرائیل از منابع طبیعی در سرزمین‌های فلسطینی نقض قوانین بین‌المللی است. دادگاه، گسترش قوانین اسرائیل به کرانۀ باختری و بیت‌المقدس...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: محسن نجات حسینی
نویسنده: محسن نجات حسینی
سیاست‌گریزی زنان یا سیاستِ گریزِ دولت از زنان
قوانین نابرابر، عدم حمایت‌های لازم و محیط‌های مردسالارانه، زنان را از مشارکت فعال در سیاست بازمی‌دارد. حضور کم‌رنگ زنان در سیاست به معنای نبود صدای نیمی از جمعیت در تصمیم‌گیری‌های...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: زری
نویسنده: زری

مروری کوتاه بر وضعیت دراویش گنابادی در ایران

طی سالیان گذشته حکومت ایران بر خلاف تعهدات بین المللی خود در زمینه احترام به میثاق حقوق مدنی و سیاسی و موازین حقوق بشر، از جمله حق آزادی مذهب که شامل آزادی ابراز مذهب یا معتقدات خود در عبادات و اجرای آداب و اعمال و تعلیمات مذهبی می باشد، نه تنها حق برگزاری مناسک و مراسم مذهبی برای دراویش گنابادی را زیر پا گذاشته است بلکه به برخورد قضایی و امنیتی با آنان پرداخته است.

 

در روزهای اخیر اخبار اعتصابغذای خشک دو تن از دراویش گنابادی، کسری نوری وصالح مرادی، و وخامت وضع جسمی آنان منتشر شده است.

متولیان جمهوری اسلامی تنهاروایتی از اسلام را تبلیغ می نمایند که توسط فقهایمورد تأیید حکومت عرضه می شود و با تمام روایتهایغیررسمی و دیگرباشانه از ادیان و مذاهب دیگر سرناسازگاری دارند و پیشرفت مذاهب دیگر را مغایراهداف خود می بینند. آنها پیروان سایر ادیان وفرقه های مذهبی واسلامی،به خصوص تفکراتی که مدافع جدایی دین از دولت اندرا دشمنانی می پندارند که مدام در کار کاستن ازمیزان اعتبار و نفوذ مبانی فکری ومذهبی جمهوریاسلامی در بین اقشار دیندار جامعه اند.

در طول چند دهه گذشته فهرستبرخوردهای امنیتی، ‌قضایی حکومت ایران برای تضییعحقوق، آزار و اذیت،‌ و جلوگیری از فعالیت پیروانسایر ادیان و فرقه های مذهبی بسیار طولانی بوده وگستره اش از پیروان ادیانمسیحیتویهودیتوبهاییتتااهلسنتو دراویش و اهل حق و گروه های مذهبیوعرفانی جدیدتری مانند جمعیت آل یاسین، عرفانکیهانی (حلقه)، پیروان‌ میرزایی و ده ها گروه مذهبیکوچک دیگر را در بر گرفته است.

دراین میان در چند سالاخیر فشارهای امنیتی و قضایی وارده بر دروایشگنابادی افزایش یافته و تضییع حقوق آنها شدت گرفتهاست. دراویش گنابادی جمعیتی چند میلیونی از دراویششیعه را در سراسر ایران شامل می‌شوند که سبکدینداری صوفیانه متفاوتی با تشیع فقاهتی رهبرانجمهوری اسلامی دارند و خود را جمعیتی خواهان صلحو برادری و البته غیرسیاسی می‌دانند. اعتقاداتدراویش گنابادی، گستردگی پیروانشان در سراسرکشور و پیروی آنها از نظرات قطب دراویش و رهبرمعنویشان، دکتر نورعلی تابنده، از سوی جمهوریاسلامی تهدیدی امنیتی به حساب می آید. سابقه سیاسیو اجرایی دکتر تابنده در اوایل انقلاب۱و اعتبار و محبوبیت ویژه ای که در میان پیروانش ودر جامعه دراویش دارد، بر نگرانی مقامات امنیتیافزوده است.

طی سالیان گذشته حکومت ایران برخلاف تعهدات بین المللی خود در زمینه احترام بهمیثاق حقوق مدنی و سیاسی و موازین حقوق بشر، ازجمله حق آزادی مذهب که شامل آزادی ابراز مذهب یامعتقدات خود در عبادات و اجرای آداب و اعمال وتعلیمات مذهبی می باشد۲، نه تنها حقبرگزاری مناسک و مراسم مذهبی برای دراویش گنابادیرا زیر پا گذاشته است بلکه به برخورد قضایی وامنیتی با آنان پرداخته است:

١ از سال ۸۴ تا کنون نیروهایحکومتی در چندین شهر از جمله قم (بهمن ۸۴‌بروجرد (آبان ۸۶) و اصفهان (بهمن ۸۷) حسینیه‌هایدروایش گنابادی را تخریب کرده‌اند. در برخی ازشهرها مانند قم و کوار این اقدام پس از محاصره چندروزه حسینیه‌ها و با بکاربردن خشونت زیاد و همراهبا ضرب و شتم و دستگیری‌های گسترده اتفاق افتادهاست. بعنوان نمونه و به نقل از منابع دراویش تنهادر شهر قم در جریان تخریب حسینیه ۴۰۰ درویش زخمی و۲۰۰۰تن بازداشت شدند (تعداد بازداشتیها آنقدرزیاد بود که حتی استاندار قم این تعداد را ۱۰۰۰ تناعلام کرده بود). در آخرین مورد از این اقدامات درشهریور ۱۳۹۰ و پس از زمینه‌سازی و صدوراطلاعیه‌های تهدیدآمیز، از سوی طلبه‌هایی که گفتهمی‌شد مورد حمایت حکومت بوده‌اند، عده‌ای ازنیروهای لباس شخصی مغازه تعدادی از دراویش را درشهر کوار از توابع استان فارس تخریب کردند که منجربه درگیری و بازداشت ده‌ها تن از دراویش از سویمأموران امنیتی و انتظامی شد. گزارش منابع خبریدراویش از زخمی شدن تعدادی زیاد و کشته شدن یکی ازدراویش بنام وحید بنایی حکایت داشت.

٢تخریب اماکن مذهبی تنها حربهفشار به دراویش گنابادی نیست. در طول چند سال اخیرصدها تن از شهروندان به دلیل این گرایش مذهبی درشهرهای مختلف تحت بازداشت و محاکمه قرار گرفته‌اندو به زندان و شلاق محکوم شده‌اند. بعنوان نمونه در۱۴اردیبهشت ۱۳۹۱ تعداد ۱۸۹ تن از دراویش دردادگاهی در بروجرد به اتهام اخلال در نظم عمومیمحاکمه شدند. همچنین ده‌ها تن از پیروان آنان ازدانشگاه‌ها و ادارات اخراج شده و یا پروندهوکالت‌شان باطل شده است.

۳– –حتی وکلای دراویش نیز ازاین سرکوب در امان نبوده‌اند. در شهریور ۱۳۹۰وکلای مدافع برخی از دراویش بازداشت شده و تاکنونبدون طی مراحل قانونی در زندان اوین می‌باشند. هماکنون ۴ تن از آنان به اسامی مصطفی دانشجو، فرشیدیداللهی، امیر اسلامی و امید بهروزی از تاریخ ۲۶دی ماه ۱۳۹۱ در سلول انفرادی بسر می‌برند. دلیلفرستادن وکلای زندانی به سلول انفرادی اعتراض آنانبه روند غیر قانونی دادرسی، از جمله عدم دسترسی بهوکیل، ‌ضرب وشتم متهمین، و انقضای حداقل حبس مقرردر قانون توسط قاضی صلواتی قاضی شعبه ۱۵ دادگاهانقلاب تهران بوده است. همچنین سه تن از مدیرانوبسایت اینترنتی دراویش نیز به همراه وکلا بهانفرادی بند ۲۰۹ منتقل شده اند.

در اعتراض به فشار های وارده بروکلای زندانی دو تن از دراویش زندانی در زندانشیراز به اسامی، صالح الدین مرادی و کسری نوری،ازتاریخ بیست و هفت دیماه سال گذشته دست به اعتصابغذا زده اند. از ابتدای سال جاری این دو زندانیاعتصاب غذای خشک کرده اند. امروز هشتاد و هفت روزاز اعتصاب غذای تر و بیست و سه روز از اعتصاب غذایخشک آنها می گذرد و شرایط سلامتی شان به مرزخطرناکی رسیده است بطوریکه از هفته گذشته مأمورانزندان با توسل به زور و بر خلاف میل زندانیانچندین بار آنها را برای سرم درمانی به بهداریزندان منتقل کرده اند.  بنیادعبدالرحمن برومنداز کوشندگان حقوق بشر ونهاد های بین المللی می خواهد که تا دیر نشده ازتوان خود برای جلوگیری از فاجعه انسانی دیگری درزندان های جمهوری اسلامی استفاده کرده و مصرانه ازحکومت ایران بخواهند که نسبت به رعایت حقوق اوّلیهزندانیان و حفظ جان آنها متعهد بوده و به اقداماتغیر قانونی خود در زمینه دراویش زندانی و وکلایمدافع آنان در انفرادی پایان دهند.

 

 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱ دکتر نورعلی تابنده قطبسلسلهدراویش نعمت‌الهی سلطانعلیشاهی گنابادی است. وی از سال ۱۳۷۱ و پس از مرگ
(صفحه وجود ندارد)”>محبوبعلیشاه
قطب پیشین این سلسله با وصیت او برایجانشینی انتخاب شد. او دارای مدرک دکتری حقوق ازدانشگاه پاریس، وکیل بسیاری از روحانیان ودانشگاهیان در پیش از انقلاب و مولف و مترجم آثارمتعددی به زبان فارسی و فرانسوی بوده است. وی پس ازانقلاب اسلامی مدتی معاون
ارشاد اسلامی”>وزارتفرهنگ و ارشاد اسلامی
، مدیر
حج و زیارت”>سازمانحج و زیارت
و معاون
دادگستری”>وزارتدادگستری
بود. نور علی تابنده پیش و پس ازانقلاب ۵۷ ایران بارها بازداشت و تبعید شده است. ویدر انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ از مهدی کروبیاعلام حمایت کرده بود.

۲ ماده ۱۸ میثاق بین المللی حقوق مدنیو سیاسی:۱ –هر کس حق آزادی فکر، وجدان و مذهب دارد. این حق شامل آزادی داشتن یا قبول یک مذهب یا معتقداتبه انتخاب خود، همچنین آزادی ابراز مذهب یا معتقداتخود، خواه بطور فردی یا جمعی، خواه به طورعلنی یا درخفا در عبادات و اجرای آداب و اعمال و تعلیمات مذهبیمی باشد. ۲ –هیچکس نباید مورد اکراهی واقع شود که بهآزادی او در داشتن یا قبول یک مذهب یا معتقدات بهانتخاب خودش لطمه وارد آورد. ۳- آزادی ابراز مذهب یامعتقدات را نمی توان تابع محدودیت هایی نمود مگرآنچه منحصرا بموجب قانون پیش بینی شده و برای حمایتاز امنیت، نظم، سلامت یا اخلاق عمومی یا حقوق وآزادیهای اساسی دیگران ضرورت داشته باشد. ۴- دولتهایطرف این میثاق متعهد می شوند که آزادی والدین و برحسب مورد سرپرستان قانونی کودکان را در تأمین آموزشمذهبی و اخلاقی کودکان مطابق معتقدات خودشان محترمبشمارند.

تاریخ انتشار : ۲۴ فروردین, ۱۳۹۲ ۹:۴۲ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

مروری بر آن‌چه تا بیست و سوم تیرماه گذشت

نفس چاق نکرده بود آقای پزشکیان که در دفتر شرکت هواپیمایی توسط نیروهای انتظامی بسته شد. گویا عدم رعایت حجاب کارکنان زن این دفتر دلیل این کنش نیروهای انتظامی بود. مساله مهمی نبود! آقای وزیر کشور دولت گفت. فردا باز خواهد شد دفتر.

مطالعه »
یادداشت

حکم اعدام فعال کارگری، شریفه محمدی نمادی است از سرکوب جنبش صنفی نیرو های کار ایران!

میزان توانایی کارگران برای برگزاری اقدامات مشترک، از جمله اعتصابات و عدم شرکت در امر تولید، مرتبط است با میزان دسترسی آنها به تشکل های صنفی مستقل و امکان ایجاد تشکل های جدید در مراکز کار. ولی در جمهوری اسلامی نه تنها حقوق پایه ای کارگران برای سازمان دهی و داشتن تشکل های مستقل رعایت نمیشود، بلکه فعالان کارگری، از جمله شریفه محمدی، مرتبا سرکوب و محکوم به حبس های طولانی مدت، ضربات شلاق و حتی اعدام میشوند.

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
مطالب ویژه
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم…

غم دیگر

پایان تلخ یک ریاست جمهوری

کاش میشد

نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور

بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴