چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۵

چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۵

دلایل فراخوان «ث ژ ت» برای دادن رأی به برنامه «جبههٔ نوین مردمی»
«ث ژ ت» هرکز خود را در پناهگاه مخفی نکرده است و همواره حتی به قیمت تحمل ضربات شدید مواضع شجاعانه‌ای که لازم بوده را اتخاذ کرده است؛ به عنوان...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: برگردان ف. دوردانی
نویسنده: برگردان ف. دوردانی
بر خلاف مرحله‌ی اول، در مرحله‌ی دوم انتخابات ریاست جمهوری شرکت می‌کنم و به آقای پزشکیان رأی می‌دهم!
برای رهایی ایران از اقتدارگرایی و تمامیت‌خواهی، با رنج و اندوه خون ریخته‌شدهٔ جوانان در این چند دهه در جان، بر خلاف دور اول، در دور دوم انتخابات شرکت می‌کنم...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: زهره تنکابنی
نویسنده: زهره تنکابنی
جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!
سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!
یادمان باشد که هرچه جامعه ضعیف‌تر شود، از فرصت‌ها و شانس‌هایی که در مسیر بهبود، تغییروتحول  پیش خواهد آمد، کمتر می‌توانیم استفاده کنیم و شانس‌های آینده ایران را از دست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کیوان صمیمی
نویسنده: کیوان صمیمی
انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!
نیروی تجدد و دموکراسی یک قرن است که ایران مال همه‌ی ایرانیان است شعار اوست. اکنون نیروهای وسیعی از جنبش اسلامی نیز به همین نگاه پیوسته اند. در پهنه‌ی سیاست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: امیر ممبینی
نویسنده: امیر ممبینی
جزئیات کشته شدن راضيهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!
سوم تیر ماه جاری رسانه‌ها نوشتند که دختری جوان به نام «راضیهٔ رحمانی» اهل روستای گویژه در شهرستان نورآباد استان لرستان با شلیک یکی از مأموران نیروی انتظامی جان باخت....
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!
نهضت آزادی ایران در ادامه راهبردی که در مرحله اول در پیش گرفت، اتحاد ملت و تجمیع همه معترضان در مرحله دوم انتخابات را برای مقابله با مخالفان آزادی و...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: نهضت آزادی ایران
نویسنده: نهضت آزادی ایران

پدر و دختر

صدای دهل از دور خوش است، از نزدیک گوش را آزار می دە. تو انگار یادت رفته پدر، من در قامت این درختان پشت پنجره و باغچه خانه خودم را بیاد می آرم کە پا بە پاشون بزرگ شدم. بە اون درخت نارنج و اون نخل بە نارنجا و خارک های خوشمزە شان نگاە کن، من با اینا بزرگ شدم، ازخارکا شون خوردم، ازشون بالا رفتم، یک قسمتی از اینها درتنمە، آن ...

 

حرفش مثل خنجر بود.هنوز تو دلم نشسته!

هیچ انتظارنداشتم .سگ مصب یادش رفته آن روز که برای چند شندرغاز به زمین وزمان فحش می داد ولابه والتماس می کرد . کی بود دستتو گرفت؟ بی چشم ورو. حالابرای صدتومان، برای من والا بە لا می کنی!

خوبی ومحبت به چنین آدما، خیانت به خود ماست .

باز هم این دل لامصب، مگر حالیشه بازهم رحیم و باز هم عقل ومنطق حکم می کنه ومیگه تو مثل اون نباش .

به عابری که از کنارش رد میشه تنه زد، عابر فحشی نثارش کرد ولی بە روی خودش نیاورد وبه راهش ادامه داد.

بدبختی پشت بدبختی، اون از زن و زندگی و بیکاری، و حال بگذریم ازاین دولت که سایه اش از سر ما کم نشە!همش بفکر بساز وبفروش هستند ودارند مملکت آباد می کنند. آدم نمیدونە این مصیبت بزرگوبە کی بگە آخە؟

 

با شنیدن اسمش، سرشو بلند کرد، امراله بود. سلامی کرد، ودوتائی به راه خود ادامه دادند.

خدا بد نده این روزا خیلی گرفته ای؟

بد نبنی ، این روزا حال خوشی ندارم، همش بدبیاری، هرچه بدبختی تو این عالمە، سر من ی علف آدمە، انگار دارم تقاص خوبی هامو پس میدهم . خدا هم انگاری زورش فعلأ به آدمای بیچاره مثل من می رسه، آن هایی را کە پول پارو و پشتە می کنن و اسمشان را هم گذاشتەاند، حاجی و چە و چە انگار بی خیال شدە.

چند لحظه پیش نزد ،حاج صفر بودم،  ازش تقاضایی داشتم وخواستم که محبتی درحق من بکند.

می گه ، اگر دخترتو برام عقد کنی! می دم وگر نه ندارم! مرتیکه خجالت نمی کشه، کثافت بی همه چیزومی بینی، چی را میخواد با چی عوض کنە؟

 شرف وآبرو بخورد توسرش ،حیا هم ندارە، هیچ کس هم توی این عالم خاکی نیست که به اینجور موجودات بگه بالای چشمشون ابروە! خدایی هم که همه ازش دم می زنند  مپل اینکە زورش بە آنها نمی رسە و فقط میتونە بە ما بیچارە ها گیر بدە. اونا را ول کردە که مال مردم بخورن و هروز کە می رود پرواتر و بی حیا تر می شن.

-امراله گفت تا بوده، همین بوده . ازقدیم گفتەاند هرکه بامش بیش برفش بیشتر، خدا هم بە اندازە با مشون هوای شان را دارە دیگە. خدا بە من و تو آس و پاس کە همەاش روز تا شب ازش تقاضا داریم چکار دارە آخە پدر بی آمرز.

به محل کار امراله رسیدند، امراله خدا حافظی کردو رفت.

باچه روئی برم خونە ؟ جواب سارا را چی بدم، چی بهش بگم، بگم بجای دانشگاه وتحصیل، خواستگار برایت پیدا شده!

این فکرداشت ذله اش می کرد، دیگه داشت زیربار این فکر خورد میشد. انگار سخت ترین لحظه های زندگیش بود. هیچ روزنه ی امیدی نمی دید. زد زیر گریە، ماندە بود کە دیگە بە کی رو بندازە کە خار و حضیضس نکند. با خودش گفت هیچی دیگه باقی نمانده، نه اعتمادی ونه مروتی . همە انگاری قرص ندارم خوردە بودند.

با صدای در، سارا از جاجهید وباشوقی مملو ازآرزوامید در را باز کرد. گردن خمیده پدر، در پشت در چون آب سردی برشعلە شوقش ریخت و دخترک را یک بار دیگراز رویای شیرین دیگری بە عالم واقعی زندگی خانوادە شان پرتاب کرد. هم چیز دست گیرش شد. فهمید کە یکی دیگر از آرزوهایش را باید کنار بگذارد. از پدر دیگر توضیحی نخواست.

در عوض سعی کرد پدر را دلداری بدهد. من تورا احساس می کنم وخوب می شناسمت پدر، جای نگرانی نیست، بازهم یک ترم صبر می کنم . توی این مدت کاری دست و پا می کنم و…

پدر حرفی برای گفتن نداشت. شرمنده دخترش بود و توان نگاه کردن دخترش را نداشت .در ذهنش غوغای بر پا بود، آرزوی مرگ می کرد، هیچ وقت خودش رو این طور حقیر ودرمانده نیافتە بود. دختر بیشتر از پدر غمگین بود، نه برای دانشگاه، برای پدرش،  اورا خوب می شناخت، می دانست در درونش چە می گذرد.

 

یادش آمد، وقتی بە پریسا قول داده بود کادوئی برایش بخرە، همە پول کلکش چند تا ده تومنی بیشتر نبود ونمی دانست که بقیه پولی را کە برای خرید کادو کم داشت چە جوری جور کنە.

پدر توحال وهوای خودش بود. تقا ضای حاجی خیلی خشمگینش کردە بود، همش داشت فکر میکرد و نقشە می کشید کە این ولدزنا را چطوری تنبیە کنە. سر به نیستش کنم! ها سربە نیسش می کنم! بعد یادش آمد کە اگر سربە نیستش کند، بعدش سارا کە تنها میماند. اورا چه کار کنە، توی این دنیای شلوغ وبازار مکاره، آیا درست است که اورا تنها بگذارد؟آینده اوچه خواهد شد؟ با خودش گفت، اول باید فکر وذکری برای سارا کنم بعد حساب این معلون وبی …را برسم. جرقه ای در ذهنش زدە شد، ،بفرستمش خارج پیش خواهرم. بهترین راه حل برای مشکل سارا،همین است. با این فکر، نور امیدی در دلش دمید، کمی ا ز اندوهش کاسته شد وبه گونه ای خودرا تسلی داد که با اینکار کمی از شرمندگی سارا هم بیرون می آیم .کمرخمیده اش را راست کرد، دستی به موهایش کشید، واز فلاکس چای کناردستش، چای خوشرنگ وگرمی در فنجان ریخت وبدون قند، با دو فورت آنرا تا ته سرکشید.

سارا که زیر چشمی  هوای پدر را داشت ،با عکس العملی که از او دید تعجب کرد، حدس زد  پدر احتمالأراه حلی برای دانشگاه او پیدا کرده،

به پدر نزدیک شد وبا دست هایش موهای او را نوازش کرد وسر برشانه هایش نهاد، احساس پدرانه در وجودمرد شعله کشید . سارا پدر راخیلی دوست داشت، اوتنها پدرش نبود، برایش نقش مادر و دوست را هم داشت.

پدر دستهای سارا را نوازش داد وسر اورا بوسید . نگاه هر دو در هم آمیخت وقطره اشک های پدر، گونه های سارارا خیس کرد.

 پدر و دختر کە از آغوش هم رها شدند، پدربار دیگر بە خود آمد و گفت، همیشە روزگار در روی یک پاشنە نمی چرخد.

انسان…، سارا سرپا گوش شد ،وازاین جمله که پدرش با این حرارت  ادا کرد آماده شنیدن پیشنهاد پدرشد .

پدر با همان حرارت قبلی گفت، سارا اگر موافق باشی تورا بفرستم خارج، فکر همه چیزارا هم کرده ام، فقط جواب تو اصل است.

برای هزینه اش هم خونە مان رامی فروشم!آفتاب عمر من هم داره لب بوم می رسه، این آفتاب زندگی تواست که تازه طلوع کرده، اینجوری آینده ای که در انتظارش هستی از آن توخواهد شد، سرت همیشه بالا خواهد بود. خونه راهم اگر امروز نفروشیم، فردا بایدش فروخت! پس چە بهتر که امروز آنرا بفروشیم تا گره از کارهر دومان باز خواهدشد .

سارا که باشنیدن این موضوع که پدر می خواهد خانه رابفروشد واورا به خارج بفرستد، انگار پتکی بسرش زده باشند، چهرەاش در هم ریخت ویک حالت عصبی بهش دست داد.

 سارا فروختن خانە را درحکم خودکشی پدر وبی سامان شدن او می دانست .گرچه او به آرزویش می رسید ومی توانست درخارج از امکانات خوبی استفاده کند .تنها چیزی که برای پدرش واو مانده بود همین سر پناه بود که زیرسقفش نفس می کشیدن وحالا پدر می خواست آنرا بە خاطر دختر بفروشد، سارا فکر کرد این بی انصافی محض است، نە، او نمی خواست تن بە این کار بدهد.

پدر تو می فهمی چه می گوئی؟.این خانه تاریخ وشجره ما  را با خود دارد. اگر فکر می کنی که خوشبختی من در گرو بدبختی وازدست دادن تمام هستی ماست، من عطای این خوشبختی را به لقایشمی بخشم. نه بە خارج خواهم رفت ونه دانشگاه. من درکنار تو درزیر سقف این چهاردیواری خوشبخت ترم تا آونور آب وآن زرق وبرق هائی که چشم وگوش دنیا را کور و کر کرده است. گرچه واقیعتی است ! اماهرواقیعیت حقیقت محض نیست. همین دل نگرانی و همین قد خمیده ات، بالین گرمی است برای من بی پناه.

بغض گلوی پدر را می فشرد، این احساس و سخاوت و بزرگی دخترش او را تحت تاثیر قرار می داد ولی فکر می کرد واقعیت زندگی قوی تر از آن است کە احساس آدمی می گوید. برای همین روی حرفش ایستادە بود و می خواست خانە را بفروشد و با پول آن دخترش را خوشبخت کند!

.

  •  سارا با اینکە استدلال پدر را نادرست نمی دانست ولی رغبتی بە آن نشان نمیداد. من کار خواهم کرد، حالا دکتر یا مهندس نشدم، می تونم توی این شرکت ویاآن شرکت منشی گری کنم خارج هم مشکلات خودش را دارد.پدر جان.

    صدای دهل از دور خوش است، از نزدیک گوش را آزار می دە. تو انگار یادت رفته پدر، من در قامت این درختان پشت پنجره و باغچه خانه خودم را بیاد می آرم کە پا بە پاشون بزرگ شدم. بە اون درخت نارنج و اون نخل بە نارنجا و خارک های خوشمزە شان نگاە کن، من با اینا بزرگ شدم، ازخارکا شون خوردم، ازشون بالا رفتم، یک قسمتی از اینها  درتنمە، آن کرت سبزی را ببین چگونە میتونم دیگە نبینمش ازش سبزی تازە برات نچینم، پدر جان این خانە و همە چیزاش همە برام پر خاطرە است.

    پدر باسرحرف های دختر را تائید کرد ولی از راە دیگری وارد شد، شاید سارا را راضی کند. همە این ها کە گفتی درستند دخترم، ولی زندگی پیچیده تر از این حرف هاست. انسان هاکە نمیتوانند یک بار برای همیشە با خاطرات و گذشتشان زندگی کنند، خاطرە ها   بخشی از وجود ما هستند، در وجود ما می مانند، ولی زندگی و طبیعت قانون خودشان را دارند، انسان را اسیر و گرفتار خودشون می کنند. هرچیز زمان خود را دارد، انسانها فقط با گذشته زندگی نمی کنند، گذشته باید چراغی باشد برای آینده، آینده را نباید فدای گذشته کرد، این جا برای نفس کشدن جائی نیست ، امنیت نیست، اینجا ما ها زندگی نمی کنیم، همش دوندگی است برای چندرغازی که شکم مان را سیر کنیم.

    نه عزیزم، بهتراست تا مشکلی برایت پیش نیامده، از این جابری. ببین اینجا چە خبرە، حاجی … دیوس نمی دونی کە از من ترا می خواست. اینجا پرە از این گرگا.

  • می گفت اگر سارا را بە من بدی هم هزینە دانشگاشو میدم، هم خانە براش جور می کنم، وقتی کە درسش را تمام کرد مدیریت یکی از شرکت هام را بش چراغی که به خانه  رواست به مسجد حرام است. چرا غریبە ها سارا را ببرند و یک غرییەای پول های من را بجای تو وسارا بخورد. ببین دخترم ،مامحتاج چه آدم های شده ایم، ان وقت تواز باغچه ونخل حرف می زنی. دل و دماغی برای دیدن نخل و باغچە نماندە. توخیلی پاک ومعصومی، اینجا دیگر برای آدم های پاک نامن شدە. آنهائی که مثل تو فکر می کنندباید بروند وگرنه همه شان را یک جورایی از بین میبرند. .این ها غیر از خوشی و منافع خود شان چشم دیدن سعادت دیگری را ندارند، همە چیز را برای خودشان یا در خدمت خودشان می خواهند. سارا میان حرف پدر دوید و گفت، نە پدر تو اشتباە می کنی، این راهش نیستتت کە همە از دست مشکلات فرار کنیم. اگر ما هایی کە جوانیم برویم شما ها هم کە آنقدر نا امید شدەاید کە کاری نمیخواهید بکنید، پس چە کسی می خواهد جلوی این آدم ها وایسە ؟ پدر جان آنها همین رامی خواند دیگە، میخان که میدون و برای ترکتازی شان خالی کنند، اگر قرارباشد که هرکس گلیم خودش را ازآب بیرون بکشە پس تکلیف آنهایی کە نمیتونند چی میشە؟ پدر حرفهای دخترشو می فهمید وبه او حق می داد .اوخودش سیلی خورده همین زالوها بود.

    ولی برای اینکە بە مقصود ش برسد باید سعی میکرد سارا متقاعد کند کە از ایران برود.

     دوبارە رو بە سارا کرد وگفت، عزیزم درکت می کنم، حرفهاتو می فهمم، ما باید سعی کنیم  آنچە می خواهیم باشیم و نە آنچە کە نیستیم باشیم، آدم یک بارە پختە نمی شود، از قدیم گفتەاند، سفر انسان را بالغ و پختە می کند، تو اگر بروی، برات بهترە، پختە می شی.

    سارا ،

    شانس یک بار در هرخانه ای رو می زند، باز هم می گویم، اینجا جای نفس کشیدن نیست !

    سارا بازهم با اعتراض روکرد به پدر وگفت، این همه جوان وپیر دارند اینجا زندگی می کنند ونفس می کشند! آن وقت تو می گوئی اینجا جای نفس کشید ن نیست.

    اگر هر کس به شکلی  میدان را خالی کنە یا اینکه هرکس سرش به تنش می ارزد صحنه را خالی کند پس تکلیف این مملکت چی میشە؟ نه پدر باید ماند. ما ریشه مان در اینجاست، آدم وقتی ریشه نداشته باشد سر خم می کنە!

    آیا ؟

    مگە همە آنهائی که رفته اند سر خم کرده اند؟

  • من کسی را محکوم نمی کنم پدر، هرکس صلاح و مصلحت خودش را می داند وتصمیم می گیرد. بقول شاملو همه ی ما درد مشترکی داریم .باید اندیشه کرد و راه علاجشو پیدا کرد ونه آنرا به حال خود گذاشت وبارسفر بستو رفت.

    .! باید ماند پدر واگر قرار باشد کسی ازاین مملکت برە، آنها هستند نه ما .

    پدر در برابر حرف های سارا تسلیم بود ،وحرفی نداشت.

     

     

    اگرآن شب می ذاشتم، چوب توی اون جاش می کردن حالا فیلش هوای هندوستان نمی کرد. چه پررو و بی حیا،

     تف تو چشمای هیزت. بلائی سرت بیارم ،که همان چشمون هیزت برایت گریه کنند.

    به چرخ تا به چرخیم .

    کاوه   

     

تاریخ انتشار : ۷ تیر, ۱۳۹۳ ۷:۳۴ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

هفته‌ای که گذشت، دوم تا هشتم تیرماه

رهبر حکومت تاب نیاورد گاه که کارگزاران خود را نامرغوب دید. خود بر صحنه آمد و خواستار مشارکت حداکثری شد و فتوا داد که نباید با کسانی که “ذره‌ای با انقلاب و امام و نظام اسلامی زاویه دارند” همکاری کرد. به‌زبان دیگر نباید به کسانی که ممکن است نفر دوم حکومت شوند و در سر خیال همکاری با ناانقلابین دارند، رای داد. اشاره‌ای سرراست به آن تنها نامزدی که از تعامل با جهان می‌گوید.

مطالعه »
یادداشت
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

دلایل فراخوان «ث ژ ت» برای دادن رأی به برنامه «جبههٔ نوین مردمی»

بر خلاف مرحله‌ی اول، در مرحله‌ی دوم انتخابات ریاست جمهوری شرکت می‌کنم و به آقای پزشکیان رأی می‌دهم!

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!

انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!

جزئیات کشته شدن راضیهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!