سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۵۹

سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۵۹

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم...
نتانیاهو کاخ سفید را نادیده می‌گیرد، زیرا انجام این کار هیچ هزینه‌ای ندارد. در سال ۱۹۸۲ رونالد ریگان، مناخیم بگین، نخست‌وزیر اسرائیل را پس و کشتار فسطینیان در پی تهاجم...
۱ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
غم دیگر
شنیدستم غمم را میخوری، این هم غم دیگر، دلت بر ماتمم می‌سوزد، این هم ماتم دیگر
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
پایان تلخ یک ریاست جمهوری
بایدن می‌داند که باید برود، اما این بدان معنا نیست که از این موضوع خوشحال است. ننسی پلوسی کسی بود که با هوش و ذکاوت سیاسی به رئیس‌جمهور گفت که...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
کاش میشد
کاش میشد چهره ها رنگ پریشانی نداشت، برق تیز خنجر و کینه نداشت. مثل دریا بود شفاف و زلال، مثل ابریشم نرم لطیف
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد
نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور
ایجاد، تقویت و توسعه و حفظ نهادهای مدنی و تشکل‌های صنفی و سیاسی باید در کانون برنامه های افراد، شخصیت ها و احزاب و سازمان ها قرار داشته باشد، چه...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴
بر اساس بیانیۀ دادگاه بین‌المللی دادگستری، سیاست‌های شهرک‌سازی و بهره‌برداری اسرائیل از منابع طبیعی در سرزمین‌های فلسطینی نقض قوانین بین‌المللی است. دادگاه، گسترش قوانین اسرائیل به کرانۀ باختری و بیت‌المقدس...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: محسن نجات حسینی
نویسنده: محسن نجات حسینی
سیاست‌گریزی زنان یا سیاستِ گریزِ دولت از زنان
قوانین نابرابر، عدم حمایت‌های لازم و محیط‌های مردسالارانه، زنان را از مشارکت فعال در سیاست بازمی‌دارد. حضور کم‌رنگ زنان در سیاست به معنای نبود صدای نیمی از جمعیت در تصمیم‌گیری‌های...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: زری
نویسنده: زری

گذر و نظری بر رویدادهای داخلی از ۳۰ شهریور تا ٨ مهر

در هفته ای که گذشت اخبار رسانه ها ی داخل و خارج ایران حکایت از آن داشت که تیم ظریف در مذاکرات هسته ای با دستانی خالی به کشور بازگشت، روحانی به مانند دیگر مسوولان جمهوری اسلامی ایران ، چشم در چشم مردم ایران و دیگر کشورها اعلام کرد که :" در ایران روزنامه نگار زندانی نداریم".

خبر های رسیده ازداخل کشور حکایت آن دارد که سرکوب نهاد های مدنی و دگر اندیشان در ابعاد وسیع تری همچنان ادامه دارد و فساد تا مغز استخوان رژیم ریشه دواندە است. در ادامه نگاهی کوتاه به بخشی از مهمترین اخبار هفته گذشته خواهیم داشت که به شرح زیر تقدیم شما می شود:

تداوم بحران، تشدید سرکوب، مقاومت جانانە

در هفته ای که گذشت اخبار رسانه ها ی داخل و خارج ایران حکایت از آن داشت که تیم ظریف در مذاکرات هسته ای با دستانی خالی به کشور بازگشت، روحانی به مانند دیگر مسوولان جمهوری اسلامی ایران ، چشم در چشم مردم ایران و دیگر کشورها اعلام کرد که :” در ایران روزنامه نگار زندانی نداریم”.

خبر های رسیده ازداخل کشور حکایت آن دارد که سرکوب نهاد های مدنی و دگر اندیشان در ابعاد وسیع تری همچنان ادامه دارد و فساد تا مغز استخوان رژیم ریشه دواندە است. در ادامه نگاهی کوتاه به بخشی از مهمترین اخبار هفته گذشته خواهیم داشت که به شرح زیر تقدیم شما می شود:

تشدید اعمال خشونت علیە دگراندیشان

دیر زمانی است که در جمهوری اسلامی ایران دیگر کلمه معاند تنها به گروهای سیاسی مخالف رژیم نسبت داده نمی شود، بلکه تفکر تک بعدی در پرتو گرو های چپاول گر مافیایی چنان در حکومت ریشه داده است که نه تنها فعالان سیاسی یا مدنی ، دراویش ، بهاییان ، اقلیت های ملی و ….همه در برابر قوانین خود ساخته حاکمیت ولایت فقیه  در ج.ا.ا با یک تیغ سرکوب می شوند. برای نمونه چهارشنبه دوم مهر (۲۴ سپتامبر) محسن امیراصلانی زنجانی به اتهام “فساد فی الارض، بدعت در اصول و فروع دین اسلام و تفسیر جدید از قرآن”در زندان رجایی شهر کرج اعدام شد.

محسن امیراصلانی، متولد ۱۳۵۶، ساکن تهران و متاهل به جرم جلساتی که در زمینه تفسیر قرآن و «روان درمانی» برگزار می کرده است و روایتی متفاوت از قرآن و حکایات آن ارائه می داد «توهین به یونس» از جمله اتهامات او بوده است.

خبرگزاری ایرنا نیزاز برگزاری دادگاه تجدید نظر هشت دختر و پسر فعال در فیس بوک در دادگاه انقلاب تهران خبر داده است.

بنابراین گزارش، دادگاه به پرونده این عده که به اتهام های اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، فعالیت تبلیغی علیه نظام و توهین به مقدسات، سران قوا و اشخاص به حبس های طولانی محکوم شده اند، رسیدگی کرد. از این هشت تن، فقط یک تن به قید وثیقه آزاد است.

در خبری دیگر فرمانده سپاه استان فارس گفت : ۱۱ تن که “سرپل‌های انتشار مطالب توهین‌آمیز” علیه خمینی بوده‌اند، دستگیر شده‌اند.

بعد از این خبر عضو کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه اعلام کرد که این نهاد، فیلترینگ نرم‌افزار پیام‌رسان”واتس‌اپ” را تصویب کرده است.
غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، معاون اول قوه‌ی قضائیه چنان از تاثیر تکنولوژی رسانه ها نگران است که با دخالت مستقیم در امور اجرایی دولت، در نامه‌ی خود به محمود واعظی، وزیر ارتباطات کشور آورده است:” اگردولت تا حداکثر یک ماه این نرم‌افزارها را فیلتر نکند، قوه‌ی قضائیه خود “اقدام مقتضی” را به عمل خواهد آورد.”

محسنی اژه‌ای ابراز تاسف کرده بود که با این‌که قوه‌ی قضائیه پیش از این به دولت مهلتی سه‌ماهه برای “پالایش اینترنت” داد، دولت هیچ اقدام لازمی انجام نداده است.

مقاومت و اعتصاب در زندان ها

«مصطفی دانشجو» وکیل زندانی دراویش گنابادی دراثرضعف شدید به علت اعتصاب غذا در زندان ، برای دقایقی از هوش رفت.
وب‌سایت مجذوبان نور اعلام کرد:”.
وی که با کمک هم‌بندی‌های خود پس ازچند دقیقه به هوش آمد، علی رغم اصرار‌های آن‌ها از اعزام به بهداری خودداری کرد.
باوجود گذشت ۲۴ روز از اعتصاب غذا ی این درویش زندانی وهم‌چنین سابقه بیماری آسم شدید و آریتیمی قلبی، هم‌بندی‌های وی درتماس با خانواده‌ی این زندانی به شدت از وضعیت وی ابراز نگرانی کردند..

این وکیل دادگستری به همراه ۸ تن دیگراز دراویش گنابادی دراعتراض به نگاه امنیتی حاکم به دراویش گنابادی و نقض حقوق گسترده آن‌ها دست به اعتصاب غذا زده است…
همچنین خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران خبراز تفهیم اتهام کاوه دارالشفا داد، وی ازفعالان دارای تفکر چپ درایران است که پس از اعتراض خانواده‌های زندانیان سیاسی به حوادث ۲۸ فروردین ماه در بند ۳۵۰ زندان اوین معروف به «پنج شنبه سیاه» و ضرب و شتم زندانیان مدتی در بازداشت بسر برده بود.

اتهامات  منتسب به وی عبارتند از : ترویج عقاید کمونیستی، اخلال در نظم عمومی و نگهداری مشروبات الکلی.
لازم به ذکر است برادر این فعال سیاسی، یاشار دارالشفا نیز قریب به دو سال است که محکومیت پنج ساله‌اش را در بند ۳۵۰ زندا اوین سپری می‌کند.

تعدادی از فعالان مدنی نیز در اعتراض به بازداشت های اخیر در مقابل زندان اوین تجمع کردند..خبر دیگر این که،.

در این میان محمد نوریزاد نیز حضور داشت و شرکت کنندگان خواهان آزادی آرش صادقی، گلرخ ایرایی، آتنا فرقدانی و امید علی‌شناس شدند..

از زندان رجایی شهر نیز خبر می رسد که وضعیت جسمی دو زندانی سیاسی به نام های میثاق یزدان‌نژاد و علی سلان‌پور در زندان رجایی شهر کرج نگران کننده است.

شعبه ۱ دادگاه انقلاب مهاباد نیز، سامان نسیم ، زندانی سیاسی کرد را که در تاریخ ۲۴ تیر ماه ۱۳۹۰ در سن ۱۷ سالگی بازداشت شده است ، به اتهام ارتباط با یکی از احزاب کردی به اعدام محکوم کرده است.

دراویش گنابادی؛

با شیوه ای نو مبارزه می کنند

مدتی است که دراویش گنابادی همراه با فراخوان کمپین کوچ به زندان اوین، شیوه ای نو را در مبارزه مدنی آغاز کردند.

درهفته گذشته بیش از دو هزار درویش گنابادی قصد داشتند روز شنبه، ۲۹ شهریور، برای پیگیری وضعیت ۹ درویش زندانی که در اعتصاب غذا به سر می‌برند، در مقابل دادستانی تهران تجمع کنند، اما نیروهای امنیتی با استقرار تجهیزات ضدشورش و ضرب و شتم آنان در خیابان‌های منتهی به دادستانی تهران تعدادی را بازداشت کردند و مانع از برگذاری آرام این تجمع شدند.

وب ‌سایت خبری دراویش‌های گنابادی ایران، همچنین ضمن انتشار اسامی ۴۵۰ تن از دستگیرشدگان در تجمع روز شنبه اعلام کرد بازداشت شدگان به کلانتری‌های تهران و کرج منتقل شده‌اند.

با وجود سرکوب دراویش “روز یکشنبه تجمع ادامه یافت تا این که نمایندگان دراویش توانستند با نماینده وزیر دادگستری ملاقات کنند.

طبق این گزارش نماینده وزارت دادگستری از تجمع کنندگان خواسته است برای طرح درخواست های آنان با رئیس قوه قضائیه و رئیس مجلس یک هفته به وزارت دادگستری فرصت داده شود..

 

انکار وجود روزنامە نگاران زندانی توسط روحانی

 

حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، روز جمعه چهارم مهرماه گفته است که فکر نمی کند که افراد به خاطر فعالیت های روزنامه نگاری در ایران بازداشت شده باشند..

حسن روحانی که با کریستین امانپور، خبرنگار شبکه تلویزیونی «سی ان ان»

صحبت می کرد،

در پاسخ به پرسشی در خصوص بازداشت روزنامه نگاران در ایران گفته است: «البته فکر نمی کنم فردی به خاطر روزنامه نگاری، یا به خاطر فعالیت رسانه ای دستگیر شده باشد.

 

در حالی حسن روحانی در خصوص بازداشت روزنامه نگاران در ایران اظهار نظر کرده است که نهادهای بین المللی چون «گزارشگران بدون مرز» می گویند، شمار زیادی از فعالان رسانه ای در ایران در بازداشت به سر می برند. .
طبق اعلام این سازمان، هم‌اکنون ۵۸ روزنامه‌نگار و شهروند وب‌نگار در زندان‌های ایران به‌سرمی‌برند که ۲۵ تن از آنان در فاصله یک سال گذشته بازداشت و زندانی شده‌اند..

از دیگر سو، به گزارش ایسنا، جلسه رسیدگی به پرونده‌های روزنامه‌ها‌ی شرق، خورشید و متن در شعبه‌ ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی مدیر خراسانی و با حضور اعضای هیات منصفه مطبوعات برگزار شد..

پرونده‌ مدیرمسئول روزنامه‌ شرق با شکایت مدعی‌العموم و به اتهامات نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی و اضرار به غیر تشکیل شده بود که بر اساس نظر هیات منصفه مطبوعات مدیرمسئول این روزنامه با اکثریت آرا مجرم شناخته شد..

 

فساد تا مغز استخوان رژیم ریشه دواندە است

با روی کار آمدن جمهوری اسلا می در ایران، رفته رفته نوکیسگان بعد از انقلاب قد برافراشتند و بعد از سه دهه از عمر ج.ا.ا نوکیسگان دیروز به مافیای امروز تبدیل شدند.

در پس جا به جایی جناح های سیاسی  در قدرت ، باند های وابسته به حاکمیت در مجموعه ی کناری دولت ها قرار می گیرند تا در فضایی امن به غارت پول نفت و سرمایه های ملی ایران در قالب خصوصی سازی و دیگر سیاست ها نئولیبرالیستی اقدام کنند، بعد از روی کار آمدن دولت احمدی تژاد نوبت به سرمایه داران نظامی رسید تا بار دیگر با تکیه بر ماشین سرکوب رژیم با اختلاس های نوجومی و میدان دادن به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان شاخص اصلی چپاول نظامیان، سهم غارت خود را از گلوی ده ها میلیون ایرانی به قیمت فقر ، آوارگی ، بی کاری ، تورم وفلاکت هر چه بیشترپدیدار کنند.

قدرت حاکمیت مافیایی آنقدر زیاد است که دولت حتی توان مقابله قانونی با آن ها را ندارد. اکبر ترکان دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد می‌گوید: این قرارگاه خاتم‌الانبیا (یکی از شرکت‌های زیر مجموعه سپاه پاسداران )”زورش زیاد است” و دولت حریف پیمان‌ شکنی‌های آن در اجرای پروژه‌ها نمی‌شود.

مشاور ارشد رئیس جمهور می‌گوید قرارگاه خاتم برای یک پروژه ۱۵۰ میلیارد تومان وبار دیگر ۳۰ میلیارد تومان سهم دولت از سرمایه‌گذاری را گرفت و خرج کرد و حالا که باید پول فاینانس را بیاورد می‌گوید نمی‌توانم.

. این پروژه یک طرح ۸۶۰ میلیون یورویی برای توسعه بندر کاوه در جزیره قشم، احداث پل خلیج‌فارس، ساخت راه‌آهن و بزرگ‌راه اتصالی بندرعباس به این جزیره است..

اکبر ترکان روز یک‌شنبه، ۳۰ شهریور به خبرگزاری ایلنا گفت، در جریان برگزاری مناقصه این پروژه قرارگاه وابسته به سپاه با ادعای جذب فاینانس خارجی برای این طرح موفق شد رقیبانی را که توانایی این کار را نداشتند حذف کند..
به گفته‌ی ترکان قیمت امروز این پروژه معادل ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است و قرارگاه خاتم تا کنون تنها ۵ درصد از کل سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده را هزینه کرده است.

سایت کلمه نیز اطلاع داده است::” اطلاعات تکان دهنده ای که در گزارش یک خبرگزاری رسمی منتشر شده، از نقش برخی اعضای قرارگاه خاتم الانبیاء و بازنشستگان سپاه در کلاهبرداری تحت عنوان فروش نفت خبر می دهد. بر اساس این گزارش، این افراد از مدارک جعلی و قلابی استفاده می کنند و بدون اینکه نفتی فروخته باشند بابت فروش آن حق دلالی می گیرند؛ و بدتر از همه آنکه شرکت نفت هم در جریان کارهای ایشان هست و مقابله نمی کند!

همچنین این شخص عنوان کرده که طبق پیگیری‌ها ۲۶۰ شرکت در ایران ادعای فروش نفت ایران را دارند اما هیچ کدام نفتی نداشته و ارتباطی نیز با شرکت ملی نفت نداشته‌اند که از جمله آن‌ها مپنا و خاتم الانبیاء است.

اما گویا ماجرا تنها به خاتم الانبیا و مپنا ختم نمی‌شود زیرا طبق گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۹۱ که بهمن‌ ماه ۱۳۹۲ منتشر شد اعلام شد که شرکت ملی نفت ایران در تاریخ ۴ آبان۱۳۹۱ یک میلیون و ۶۳۹ هزار و ۳۴۲بشکه نفت خام به ارزش ۱۸۵ میلیون و ۲۴۰ هزار و ۴۲ دلار و به سررسید ۳آذر۱۳۹۱ با تضمین فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران به یکی از شرکت‌های وابسته به نیروی انتظامی تحویل داد و شرکت مزبور علی‌رغم فروش نفت خام مذکور و دریافت بهای آن، از پرداخت بدهی خود به شرکت ملی نفت ایران خودداری کرده است.

مطابق برخی گزارش‌ها در دوران محمود احمدی‌نژاد طی ۴ سال بیش از ۱۵۰۰ مورد از مهم‌ترین و بزرگترین پروژه‌های عمرانی کشور در حوزه آب، گاز، نفت، راه سازی و تاسیسات شهری به قرارگاه خاتم واگذار شد.

از سویی دیگر امیرعباس سلطانی، عضو کمیته پیگیری پرونده «بابک زنجانی» می گوید: زنجانی ۱۳ هزار میلیارد تومان بالا کشیده ، حالا شما حساب کنید سودش در این اوضاع چقدر است و چقدر به کشور و مردم ضربه خورده است ، در همین رابطه سه یا چهار وزیر و مسئول دولت احمدی نژاد از جمله وزیر دارایی، رئیس بانک مرکزی و وزیر نفت در این مسئله نقش داشته اند که باید پاسخگو شوند.

در خبری دیگر:به گزارش خبرگزاری ایرنا، غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، روز سه شنبه اول مهر با بیان اینکه سازمان اوقاف و امور خیریه یک زمین‌خوار بزرگ است افزود: «زمین‌خواری‌های بزرگ در کشور ما توسط سازمان‌ها و نهاد‌ها صورت می‌گیرد… که در راس آن‌ها سازمان اوقاف و امور خیریه است.».

محمد علی پورمختار، رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، نیز ۱۳ شهریور گفته بود که سازمان اوقاف و امور خیریه برخی از زمین‌های منابع طبیعی را “اجاره داده و مجوز ساخت و ساز صادر کرده است”.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به بررسی التهابات بازار ارز در سال ۹۰ در جلسه غیر علنی گفت: ۱۱ میلیارد دلار ارز کشور توسط دلالان و با پشتیبانی برخی مدیران بانک مرکزی به صورت غیر رسمی در بازارها به فروش رفته است.

وی ادامه داد: در شرایطی که کشور با تحریم‌های سختی روبرو بود، باید منابع ارزی ما حفظ می‌شد اما با سوء مدیریت منابع ارزی به هدر رفت. براساس گزارش‌ها ۳۷ درصد از این ارز فقط به یک دلال داده شده است.
 

مذاکرات هسته‌ای بدون پیشرفت پایان یافت

هفتمین دور مذاکرات هسته‌ای ایران که از ۱۰ روز پیش در نیویورک آغاز شده بود جمعه شب به وقت نیویورک (۶ صبح به وقت تهران) در حالی که اختلافات دو طرف هنوز به قوت خود باقی است پایان یافت..

بر اساس اطلاع خبرنگار ایسنا، هنوز زمان مذاکرات بعدی مشخص نشده است…

در همین چارچوب پس از مذاکرات سه جانبه یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود در جمع خبرنگاران با بیان این که دیدارهای سه جانبه به طور فشرده انجام شد، اعلام کرد اختلافات جدی داریم. همه باید تصمیم دشوار بگیرند..

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از دیپلمات‌ها می‌گوید آمریکا ممکن است برای گشایش مذاکرات هسته‌ای بپذیرد که ایران پس از توافق هسته‌ای نیمی از سانتریفوژهای غنی‌سازی اورانیوم خود را نگه دارد..

به گزارش آسوشیتدپرس مطابق این پیشنهاد آمریکا، که پیشتر خواهان کاهش سانتریفوژهای ایران به ۱۵۰۰ تعداد بود، می‌پذیرد که ایران ۴۵۰۰ سانتریفوژ خود از میان ۹۴۰۰ سانتریفوژی را که دارد، حفظ کند.

 

دو ملی پوش ایرانی پناهنده شدند

دو تن از اعضای تیم ملی نجات غریق و غواصی پس از مسابقه‌های جهانی به ایران بازنگشتند. 
 
بهروز اسفندیاری در گفت‌وگو با ایسنا، با تایید این خبر اظهار کرد: پس از آنکه تیم ملی نجات غریق و غواصی ایران با ۱۲ نفر عازم کشور فرانسه شد در هنگام برگشت دو تن از اعضای تیم به ایران بازنگشتند اما ما هنوز منتظر بازگشت این دو ملی‌پوش هستیم..

تاریخ انتشار : ۸ مهر, ۱۳۹۳ ۰:۲۳ ق٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

مروری بر آن‌چه تا بیست و سوم تیرماه گذشت

نفس چاق نکرده بود آقای پزشکیان که در دفتر شرکت هواپیمایی توسط نیروهای انتظامی بسته شد. گویا عدم رعایت حجاب کارکنان زن این دفتر دلیل این کنش نیروهای انتظامی بود. مساله مهمی نبود! آقای وزیر کشور دولت گفت. فردا باز خواهد شد دفتر.

مطالعه »
یادداشت

حکم اعدام فعال کارگری، شریفه محمدی نمادی است از سرکوب جنبش صنفی نیرو های کار ایران!

میزان توانایی کارگران برای برگزاری اقدامات مشترک، از جمله اعتصابات و عدم شرکت در امر تولید، مرتبط است با میزان دسترسی آنها به تشکل های صنفی مستقل و امکان ایجاد تشکل های جدید در مراکز کار. ولی در جمهوری اسلامی نه تنها حقوق پایه ای کارگران برای سازمان دهی و داشتن تشکل های مستقل رعایت نمیشود، بلکه فعالان کارگری، از جمله شریفه محمدی، مرتبا سرکوب و محکوم به حبس های طولانی مدت، ضربات شلاق و حتی اعدام میشوند.

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
مطالب ویژه
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم…

غم دیگر

پایان تلخ یک ریاست جمهوری

کاش میشد

نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور

بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴