شنبه ۸ دی ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۶

شنبه ۸ دی ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۶

آریایی بودن: افسانه یا واقعیت؟
مفهوم نژاد آریایی و ادعای برتری نژادی، هیچ‌گونه مبنای علمی ندارد. مطالعات ژنتیکی نشان داده‌اند که همه انسان‌ها از یک نیای مشترک برخوردارند و تفاوت‌های ژنتیکی میان گروه‌های انسانی بسیار...
۷ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: بهروز ورزنده
نویسنده: بهروز ورزنده
سند سیاسی مصوّب کنگرهٔ بیستم سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) یک سازمان باورمند به سوسیالیسم دموکراتیک است که برای گذار از جمهوری اسلامی به جمهوری مبتنی بر دموکراسی، جدایی دین از حکومت، عدالت اجتماعی و...
۷ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: کنگرهٔ بیستم سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده: کنگرهٔ بیستم سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
پایان کنگرۀ بیستم سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
کنگرهٔ بیستم سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) روز چهارشنبه، ۲۸ آذر ۱۴۰۳ (۱۸ دسامبر ۲۰۲۴ میلادی) به پایان رسید. مشارکت وسیع و تأثیرگذار اعضای سازمان در روند کنگرهٔ بیستم سازمان،...
۷ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: هیئت رئیسهٔ کنگرهٔ بیستم سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده: هیئت رئیسهٔ کنگرهٔ بیستم سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
مسئولیت سلبریتی‌ها در فضای مجازی!
در قرن حاضر، رسانه‌ها بخش عمده‌ای از مدیریت افکار عمومی را عهده‌دار هستند و قدرت و توانمندی آن را با هر عامل و ابزار محرک دیگری نمی‌توان مقایسه کرد اما...
۷ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: حسین مهراندیش
نویسنده: حسین مهراندیش
اعلامیه حزب دموکراتیک مردم ایران درباره "قانون" حجاب و عفاف!
ما ضمن استقبال از خودداری رئیس جمهور از امضای قانون ضدِ مردمی "حجاب و عفاف"، مخالفت خود را با هر قانونی برای تحمیل حجاب اجباری به زنان ایران و تبدیل...
۷ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: حزب دمکراتیک مردم ایران
نویسنده: حزب دمکراتیک مردم ایران
خطر سرمایه‌داری غربگرا در ایران: از خیانت نخبگان تا تشدید بحران معیشتی و نارضایتی اجتماعی...
در شرایطی که ایران به‌شدت زیر فشارهای خارجی، به‌ویژه از جانب آمریکا و اروپا، قرار گرفته است، و از سوی دیگر با پیامدهای سقوط متحدان منطقه‌ای همچون بشار اسد و...
۷ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: سایت ۱۰ مهر
نویسنده: سایت ۱۰ مهر
فلسفه کانت؛ تئوری انقلاب فرانسه شد...
سوسیالیست ها فلسفه کانت را ایده آلیستی، ذهنی،و آگنوستیکی-لاادری می نامند. کانت مدعی بود که مقوله های زمان و مکان، اشکال واقعیت عینی نیستند بلکه نظر و بینش فردی و...
۷ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: آرام بختیاری
نویسنده: آرام بختیاری

کارل مای، نویسنده جوانان پیش از جنگ

رمانهای کارل مای غیر از ساختار عالی دارای هیجانات بیرونی نیز هستند گرچه افراد از نظر خصوصی به صفات سیاه و سفید یا خوب و بد تقسیم می شوند. آرنو شمیت مدعی است که غالب رمانهای او مبلغ یک ارزش مذهبی استعاره ای اند. هنر عظیم کارل مای در آنجاست که گرچه او آن زمان به خارج سفر نکرده بود ولی در داستانهایش بصورت خالق العاده ای به شرح و توصیف طبیعت و جامعه و مردم کشورهای خارجی می پردازد


کارل فریدریش مای (۱۹۱۲ – ۱۸۴۲) پرخواننده ترین نویسنده جوانان در آلمان تا سال ۱۹۴۵، خالق رمانهای ماجراجویانه سفرنامه ای هیجان انگیز است. در آثار او غیر از تمایلات صلحجویانه و ضد امپریالیستی، علایق هومانیستی و گاه هم انسان ستیزانه نیز مشاهده می شوند. او گرچه شغل معلمی آموخته بود ولی حدود ۸ سال از عمر خود را بجرم دزدی و جعل اسناد و حیله و فریب در زندانهای دولت پرویس در آلمان گذراند. وی از خانواده ای فقیر و پربچه برخاسته بود و چند نسل از اجداش کارگر رشته ریسندگی و بافندگی بودند.

یکی از انتقادهای وارد بر او این است که در زمان استعمار غرب در خاورمیانه و آمریکای شمالی، او برتری پیشرفت صنعتی و فرهنگ مسیحی را بر فرهنگهای کشورهای جهان سوم آنزمان توجیه می کند. امروزه او را یکی از موفق ترین داستانسرایان آلمانی بشمار می آورند. او امروزه خوانندگان بیشماری مخصوصا میان جوانان دارد.

کارل مای در یک کتابخانه دولتی در محل کارش با رمانهای سرگرم کننده قرن ۱۸ و قرن ۱۹ آشنا شد و بعدها این آثار را “ثروت زندگی” نامید، چون برای او جهان رمان، واقعیت شده بود. وی بعدها در مصاحبه ای گفته بود: “بر اثر مطالعه زیاد رمان در نوجوانی، جهان برای من رمان و رمان برای من جهان شده بودند”.

منقدین ادبی مراحل نویسندگی کارل مای را به ۴ مرحله تقسیم می کنند. یکم ، داستانها و نوولهای آغازین؛ دوم، رمان های جنجال برانگیز؛ سوم، داستانها و سفرنامه های جوانان؛ چهارم، آثار سمبلیک و استعاره ای پایانی. او آثار پایانی خود را اتوبیوگرافیک و ادامه مرحله استعاره ای ادبیات سفرنامه ای و ماجراجویانه خود می دانست.

در نقطه عطف عبور از قرن ۱۹ به قرن بیست و بعد از شهرت عظیم ادبی کارل مای، بعضی از رسانه های غرض ورز کوشیدند تا زندگی خصوصی نویسنده را زیر ذره بین ببرند و ادعا کنند که او مادرزاد و از نظر ژنتیک آدمی است خلافکار و مجرم، چون در آثارش نیز به لاف زنی و اغراق می پردازد و جهانی رمانتیک و غیرواقعی در باره کشورهای خارجی به خورد جوانان می دهد.

قهرمانان غالب آثار کارل مای دارای صفاتی مانند غرور و جرئت و فداکاری و صداقت و وفا هستند و در لحظه مرگ به مسیحیت روی می آورند. در رمانهای پیرامون سرخ پوستان آمریکا نیز آنان در یک زندگی مسالمت آمیز و دوستی با مهاجران سفید پوست زندگی می کنند و اغلب بین شان روابط عمیق رفاقت و همبستگی و کمک متقابل وجود دارد. در آثار او طبیعت کشورهای خاورمیانه و امریکا بصورتی زیبا و رمانتیک توصیف می شود.

کارل مای در جواب منقدین اش گفته بود: “موضوع من مشکل بشریت در فرد است. انسان یک درام است و نه یک فرد مجزا. در سرزمین انسانهای نجیب و باشرف، انسان در صلح ابدی خواهد زیست و مکتب درد و رنج پایان خواهد یافت.” امروزه داستانهای مسافرتی کارل مای به کشورهای خاور میانه را موفق ترین آثار سرگرم کننده ادبیات آلمانی بشمار می آورند. در مرکز غالب داستانهایش انسانهای اخلاقی و بدون عیب قرار دارند. او خالق داستانهای سرگرم کننده، هیجان انگیز و جنجالی برای جوانان و نوجوانان است.

کارل مای در باره کوه و صحرا و کویرهای کشورهای خاورمیانه یک مجموعه اثر ۶ جلدی نوشت. بعضی از رمانهای این گونه مجموعه عنوانهای فارسی و ایرانی دارند. در بعضی دیگر از آثارش او در باره غرب و طبیعت وحشی قاره امریکا در دهه ۱۸۶۰ می نویسد. در رمان چند جلدی سرخپوستی “وینه تو” او دوستی عمیق میان یک سفید پوست مهاجر اروپایی و رئیس یک ایل سرخپوستی در امریکا را توصیف می کند. در دهه ۱۹۶۰ رمانهای رئالیستی سرخپوستان وینه تو بصورت فیلم درآمد. کارل مای خالق داستانهای روستایی نیز است. سالها رمانهایش پرفروش ترین کتابها در تاریخ ادبیات آلمان بودند. غالب رمانهای او نزد جوانان به چاپهای میلیونی رسیدند.

کارل مای سالها از نام مستعار هوهنتال استفاده کرد. او در جوانی معلم و روزنامه نگار بود. وی در کودکی تا سن ۵ سالگی کور و نابینا بود. در جوانی موقع ترک خانه برای والدینش یادداشتی از خود بجا گذاشت که در آن نوشته بود: “این قدر بر اثر کار انگشتان تان را خونین نکنید. من میروم تا کمکی بیاورم”. او بعد از این که در سال ۱۸۷۴ از زندان آزاد شد در سال ۱۸۷۵ شروع بکار نویسندگی برای یک روزنامه ولایتی رو آورد. بعد از مرگ او، بیاد و بنام اش موزه سرخ پوستان را در شرق آلمان در شهر رادبویل افتتاح کردند که مرتب مورد بازدید کودکان و بزرگسالان قرار می گیرد.

از جمله آثار او، “تا عمق اردستان”، “رمان ونی تو”، “اردستان و چینستان”، “از میان کویر”، “گنج در دریاچه نقره”، “در سرزمین گرگهای نقره ای”، “صلح روی کره زمین”، “سفر به شرق”، “مجموعه داستانهای سفرنامه ای”، “شور هند پیر” و “شیطان و ایشاروک” اند. مجموعه آثار ۷۰ جلدی او در سال ۱۹۶۱ منشر شد.

آرنو شمیت آثار نوشته شده او در طول ۶۰ سال را اوج عالی ادبیات آلمانی نامید. قهرمانان آثار او معمولا آدمهای ساده و صادق و عادلی اند که حامی تهیدستان و ناجی بیگناهان اند. محل اتفاق داستان معمولا در کشورهایی مانند ترکیه و ایران و کشورهای عربی یا در غرب قاره امریکا است. مشهورترین قهرمانان آثار او در شرق، “قره بن نامزی” و در غرب “شاترهند مشت زن پیر” نام دارند. قهرمانان آثار او معمولا خصوصیات اسطوره ای- افسانه ای دارند که به آزادی اسیرشدگان می پردازند.

رمانهای کارل مای غیر از ساختار عالی دارای هیجانات بیرونی نیز هستند گرچه افراد از نظر خصوصی به صفات سیاه و سفید یا خوب و بد تقسیم می شوند. آرنو شمیت مدعی است که غالب رمانهای او مبلغ یک ارزش مذهبی استعاره ای اند. هنر عظیم کارل مای در آنجاست که گرچه او آن زمان به خارج سفر نکرده بود ولی در داستانهایش بصورت خالق العاده ای به شرح و توصیف طبیعت و جامعه و مردم کشورهای خارجی می پردازد که خواننده و منتقدین ادبی را شگفت زده نمود. کارل مای در پایان عمر سفری به خاورمیانه و در سال ۱۹۰۸ سفری به امریکا کرد و با سرخپوستان در آنجا تماس برقرار کرد و مورد استقبال آنان قرار گرفت.

تاریخ انتشار : ۳ آذر, ۱۳۹۳ ۲:۲۵ ق٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

به پیشواز شب چلّه – پایداری در پیروزی نور و آزادی بر ظلمت و استبداد!

هیئت سیاسی – اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) از این که نخستین پیام خود پس از انتخابش را هم زمان با شب یلدا، پایان جان‌سختی شب و جشن آغاز بازگشت نور بر زندگی و طبیعت راهی خانه‌های هم‌میهنان خود می‌نماید، خرسند است. ما این هم‌زمانی امیدآفرین را ادامهٔ  راهی می‌دانیم که دیری‌‌است در همراهی با مردم سرزمین‌مان در پیکار دیرینه‌شان با شب و ظلمت و در پیوند با آزادی و نور، برگزیده‌ایم.

ادامه »
سرمقاله

عفریت شوم جنگ را متوقف کنیم! دست در دست هم ندای صلح سردهیم!

مردم ایران تنها به دنبال صلح و تعامل و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز با تمام کشورهای جهان‌اند. انتظار مردم ما در وهلۀ اول از جمهوری اسلامی است که پای ایران را به جنگی نابرابر و شوم نکشاند مردم ما و مردم جنگ‌زده و بحران زدۀ منطقه، به ویژه غزه و لبنان، از سازمان ملل متحد نیز انتظار دارند که همۀ توان و امکاناتش را برای متوقف کردن اسراییل در تداوم و تعمق جنگ و در اولین مرحله برقراری فوری آتش‌بس به کار گیرد.

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

دادگاه لاهه حکم بازداشت نتانیاهو، نخست‌وزیر؛ و گالانت وزیردفاع سابق اسرائیل را صادر کرد

دادگاه (لاهه) دلایل کافی برای این باور دارد که نتانیاهو و گالانت «عمداً و آگاهانه مردم غیرنظامی در نوار غزه را از اقلام ضروری برای بقای خود از جمله غذا، آب، دارو و تجهیزات پزشکی و همچنین سوخت و برق محروم کرده‌اند».

مطالعه »
یادداشت

رئیس جمهور پزشکیان، وعده‌هایش و انتظارات مردم…

قراین، شواهد و تحولات جاری در کشور حاکی ازآن است که در صورت مخالفت مسئولان نظام و افراطیون با خواست مردم و درک نادرست از تحولات داخلی، منطقه‌ای و جهانی، جامعه درگیر حوادث و اتفاقات بسیار ناگوار خواهد شد. با این چشم‌انداز از تحولات پیش رو ضروری است تا سازمان‌ها، احزاب، نهادهای مدنی و تشکل های صنفی- سیاسی، با ارزیابی از تحولات ناشی ازحوادث و اتفاقات احتمالی، برای ایفای رسالت تاریخی خود همراه و همسو شوند.

مطالعه »
بیانیه ها

به پیشواز شب چلّه – پایداری در پیروزی نور و آزادی بر ظلمت و استبداد!

هیئت سیاسی – اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) از این که نخستین پیام خود پس از انتخابش را هم زمان با شب یلدا، پایان جان‌سختی شب و جشن آغاز بازگشت نور بر زندگی و طبیعت راهی خانه‌های هم‌میهنان خود می‌نماید، خرسند است. ما این هم‌زمانی امیدآفرین را ادامهٔ  راهی می‌دانیم که دیری‌‌است در همراهی با مردم سرزمین‌مان در پیکار دیرینه‌شان با شب و ظلمت و در پیوند با آزادی و نور، برگزیده‌ایم.

مطالعه »
پيام ها
برنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

آریایی بودن: افسانه یا واقعیت؟

سند سیاسی مصوّب کنگرهٔ بیستم سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)

پایان کنگرۀ بیستم سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)

مسئولیت سلبریتی‌ها در فضای مجازی!

اعلامیه حزب دموکراتیک مردم ایران درباره “قانون” حجاب و عفاف!

خطر سرمایه‌داری غربگرا در ایران: از خیانت نخبگان تا تشدید بحران معیشتی و نارضایتی اجتماعی…