سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۲۰

سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۲۰

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم...
نتانیاهو کاخ سفید را نادیده می‌گیرد، زیرا انجام این کار هیچ هزینه‌ای ندارد. در سال ۱۹۸۲ رونالد ریگان، مناخیم بگین، نخست‌وزیر اسرائیل را پس و کشتار فسطینیان در پی تهاجم...
۱ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
غم دیگر
شنیدستم غمم را میخوری، این هم غم دیگر، دلت بر ماتمم می‌سوزد، این هم ماتم دیگر
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
پایان تلخ یک ریاست جمهوری
بایدن می‌داند که باید برود، اما این بدان معنا نیست که از این موضوع خوشحال است. ننسی پلوسی کسی بود که با هوش و ذکاوت سیاسی به رئیس‌جمهور گفت که...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
کاش میشد
کاش میشد چهره ها رنگ پریشانی نداشت، برق تیز خنجر و کینه نداشت. مثل دریا بود شفاف و زلال، مثل ابریشم نرم لطیف
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد
نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور
ایجاد، تقویت و توسعه و حفظ نهادهای مدنی و تشکل‌های صنفی و سیاسی باید در کانون برنامه های افراد، شخصیت ها و احزاب و سازمان ها قرار داشته باشد، چه...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴
بر اساس بیانیۀ دادگاه بین‌المللی دادگستری، سیاست‌های شهرک‌سازی و بهره‌برداری اسرائیل از منابع طبیعی در سرزمین‌های فلسطینی نقض قوانین بین‌المللی است. دادگاه، گسترش قوانین اسرائیل به کرانۀ باختری و بیت‌المقدس...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: محسن نجات حسینی
نویسنده: محسن نجات حسینی
سیاست‌گریزی زنان یا سیاستِ گریزِ دولت از زنان
قوانین نابرابر، عدم حمایت‌های لازم و محیط‌های مردسالارانه، زنان را از مشارکت فعال در سیاست بازمی‌دارد. حضور کم‌رنگ زنان در سیاست به معنای نبود صدای نیمی از جمعیت در تصمیم‌گیری‌های...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: زری
نویسنده: زری

چه باید کرد

بنابراین، مناسب ترین ، سازماندهی یی میباشد که جمع را جمع و فرد را جمع ببیند، یعنی تجربه یی که اتحاد شوروی موسس آن بوده است و امروز چین ادامه دهنده آن میباشد- تبعا با متناسب سازیهای تجربه ویژه خود ایران. مسایل ایران و مشابه، از جمله خود چین، روسیه و کلا سراسر جهان، دیگر با ساختاری که پارلمانتاریسم نامیده شده است، نه قابل درک و نه سازماندهی میباشند.

گفتگوی آلیس و گربه

آلیس: از کدام راه باید بروم؟

گربه: این بستگی دارد به اینکه کجا میخواهی بروی.

آلیس: نمیدانم که کجا میخواهم بروم.

گربه: بنابراین، هیچ فرقی نمیکند که از کدام راه بروی.

 

بشر تا شکلگیری ثروت انتزاعی در پول و نامیدن ان با عنوان سرمایه، ونه دیگر ثروت (زراندوزی)، و بمرور تبدیل عناصر و باصطلاح دارایی ها (ثروت یا زر) به مقیاس پولی (غیر منقولها به منقول- یکجا نشین به هرجا نشین) – در عکس جهت اسکان بشریت از کوچ نشینی به یکجا نشینی، و بالاخره، کشف عظیم قانون ارزش- کار، درک اش از فرد تنها (بقول مارکس رابینسون کروزه یی) همزمان هم درک این فرد بوده است و هم درک جمع افراد. تمام سرگذشت فکری و عملی انسان، ادیان، فلسفه ها، و نظامهای باصطلاح جمعی (که بخطا اجتماعی نامیده میشوند)، همگی خصوصیت بنیادیشان فرد برابر جمع و جمع برابر با فرد بوده است. نویسنده یی آمریکایی میگوید که وقتی ما از لغات با مضمون انفرادی صحبت میکنیم، منظورمان فرد است، و وقتی هم که از لغات با مضمون جمعی صحبت میکنیم، باز هم منظورمان فرد است. در فیلم دیکتاتور بزرگ چارلی، هیتلر با توپی که نقشه کره زمین روی آن ترسیم شده است بازی میکند. در حقیقت، مضمون اینستکه فرد او و جمعیت جهان تفاوتی با هم ندارند، داشتن یکی برابر با داشتن همگی است.

دقیقتر بگوییم، اینکه تا مراحلی که در فوق اشاره شد، جمعی نبود که جمع را در فرد بعنوان جمع منعکس کند- بهمین دلیل، جمع برابر با یک بعلاوه کثرت عددی آن بود. این چیزیست که مضمون آنچه در فارسی فردگرایی نامیده شده است میباشد. حتا در سیستمهای بزرگی مشابه هگل، و ادیان بزرگ نیز، مفهوم خدا فردیست، کثرت پذیر نیست از یکسو، و حاصل جمع هم نیست، تنها یگانه یکتاست از سوی دیگر، هرچند در ادیان بزرگ یکتا خدایی، مقدمات ادراک جمعی جمع، پایه گذاشته شده اند. یعنی خدا دیگر متعلق به این ده و آن ده، این شهر و آن شهر، امروز و فردا نیست، خدای واحد در وحدت خود، جمع را منعکس میکند، در جمعیت آن و نه در فردیت آن.

کم و بیش از نظر تسلسل زمانی، مراتب فوق که اشاره شد، با آمدن اسلام و گسترش تجارت (رابطه پولی) در یک واحد سیاسی فراگیر و بی سابقه، گرچه  موخر میباشند، اما از نظر تسلسل منطقی، کم و بیش هم عصر هستند، بمعنی سرگذشت (قصه، تیل، استوری) بشر و نقد آن بعنوان تاریخ (هیستوری، فلسفه، بالاخره در ادبیات، رمان)، از قرن هفتم تا پایان قرون میانه، و بالاخره مقدمات رنسانس، و شروع باصطلاح عصر جدید (منظور آنچه که مدرنیسم و مدرنیته گفته شده است نیست)، یعنی شروع و گسترش عصر صنعت.

این نکته را در مقدمه هگل به “علم منطق”اش میتوان بطور بارز دید. او با تمام عظمت فکری اش، در یک لحظه زمانی که که به ناپدید شدن متافیزیک و شکلگیری علوم جدید اشاره میکند، دو روند که ویژگی بنیادی هم زمانه او بوده اند و هم تمام عصر در حال تولد در سرگذشت و سرنوشت بشر، را نمی بیند. یکی اجتماعی شدن کلیه امور بشر، و دیگری، روند دموکراتیزه شدن آن- در حقیقت، این نادیده گرفته شدن ناشی از همان بحث فوق راجع به فرد منفرد و جمع منفرد، میباشد.  بیجا نیست شاید اگر گفته شود که “سرو ته کردنی” که مارکس اشاره میکند، در این هسته خفته باشد. یعنی جمع را از دید جمع دیدن و نه از دید فرد دیدن- دو واقعیت و کیفیت بکلی متفاوت.

از نظر سازماندهی سیاسی “جامعه”، این دو ادراک به چهار مفر ختم شده اند. انچه به نام پارلمانتاریسم میشناسیم، آنچه به نام فاشیسم میشناسیم، آنچه بنام شورایی میشناسیم (که از نظر وقوع سرگذشتی بشر، ظاهرا مارکس آنرا در کمون پاریس دید، در اتحاد شوروی به تحقق – وهم توقف- رسید)، و بالاخره آنچه که با نام تجربه جمهوری خلق چین میشناسیم.

دوتای نخست، بر درک انفرادی از فرد و هم جمع قرار داشته اند، دو تای بعدی بر درک جمعی از فرد و جمع قرار داشته اند که به همان نام شورایی شناخته هستند. نکته قابل توجه اینستکه، جامعه صنعتی در این مرحله رشد و پختگی سرگذشتی اش، که اساسا بر دوتای نخست متکی بوده است، به پایان خودش رسیده است، یعنی این “جامعه” عمیقا اجتماعی شده را دیگر نمیتوان با دید فردی فرد و فردی جمع دید و امور و احتیاجات اش را سازمان داد.

اگر تجربه چین را تداوم تجربه قطع شده اتحاد شوروی بگیریم، در حقیقت فعلا نخستین جایگزین سازماندهی هم سیاسی و هم اجتماعی کشورهای صنعتی، یا بطور کلی تمام جوانب زندگی فردی و اجتماعی، این تجربه میباشد.

در ایران خودمان نیز( و کشورهای مشابه)، ما با یک پیچیدگی روبرو هستیم، که اصولا سطح رشد و پختگی آن، تجربه شناخته شده بنام پارلمانتاریسم را تنها جایگزین میسر میکند، اما از سوی دیگر، سطح رشد و پختگی عصر صنعت و جهتگیریهای آینده، و مسایل درگیر جاری و فعلا ماندگار،  این جانشین را مانعی بنیادی برای سازماندهی جامعه ایران میکند. بنابراین، مناسب ترین ، سازماندهی یی میباشد که جمع را جمع و فرد را جمع ببیند، یعنی تجربه یی که اتحاد شوروی موسس آن بوده است و امروز چین ادامه دهنده آن میباشد- تبعا با متناسب سازیهای تجربه ویژه خود ایران. مسایل ایران و مشابه، از جمله خود چین، روسیه و کلا سراسر جهان، دیگر با ساختاری که پارلمانتاریسم نامیده شده است، نه قابل درک و نه سازماندهی میباشند. و نکته جالب اینستکه، کشورهای صنعتی، و در راس آنها ایالات متحده، هم آماده ترین، و هم ضروری ترین برای این سازماندهی جانشین هستند- سطح سلب مالکیت خصوصی تا مرز دفع مالکیت خصوصی حتا از سوی خود مالکین نیز بحدی بسیار پیشرفته و اجتماعی شده رسیده است. ساده کنیم، “من دیگر نمیتواند نه ادعای ما کند و نه مسایل ما را میتواند بفهمد، و نه به سطح سازماندهی سراسری اجتماعی ارتقاع دهد”.

میگویند جک لندن پیش بینی کرده است که جهان تا یکصد سال بعد از “اکتبر”، سراسر “اکتبری” خواهد شد. بهرحال او تنها یک نویسنده بوده است.

 

سهراب فیض آبادی

‏چهار شنبه‏، ۲۰۱۵‏/۰۴‏/۱۵

تاریخ انتشار : ۲۷ فروردین, ۱۳۹۴ ۸:۴۵ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

مروری بر آن‌چه تا بیست و سوم تیرماه گذشت

نفس چاق نکرده بود آقای پزشکیان که در دفتر شرکت هواپیمایی توسط نیروهای انتظامی بسته شد. گویا عدم رعایت حجاب کارکنان زن این دفتر دلیل این کنش نیروهای انتظامی بود. مساله مهمی نبود! آقای وزیر کشور دولت گفت. فردا باز خواهد شد دفتر.

مطالعه »
یادداشت

حکم اعدام فعال کارگری، شریفه محمدی نمادی است از سرکوب جنبش صنفی نیرو های کار ایران!

میزان توانایی کارگران برای برگزاری اقدامات مشترک، از جمله اعتصابات و عدم شرکت در امر تولید، مرتبط است با میزان دسترسی آنها به تشکل های صنفی مستقل و امکان ایجاد تشکل های جدید در مراکز کار. ولی در جمهوری اسلامی نه تنها حقوق پایه ای کارگران برای سازمان دهی و داشتن تشکل های مستقل رعایت نمیشود، بلکه فعالان کارگری، از جمله شریفه محمدی، مرتبا سرکوب و محکوم به حبس های طولانی مدت، ضربات شلاق و حتی اعدام میشوند.

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
مطالب ویژه
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم…

غم دیگر

پایان تلخ یک ریاست جمهوری

کاش میشد

نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور

بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴