پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ - ۰۱:۵۸

پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ - ۰۱:۵۸

ترک تحریم می‌کنم، خطر جلیلی جدّی است!
تا نظام جمهوری اسلامی پابرجا است وضع را نمی‌شود از این بهتر کرد اما می‌شود بسا بدتر کرد. براندازی نه فعلا ممکن است نه فعلا مطلوب. آیا انتخاب میان بد...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: ياسر ميردامادی
نویسنده: ياسر ميردامادی
اصلاح‌طلب اصول‌گرا، ادامه داره ماجرا
هستهٔ سخت قدرت، بر اساس منافع خود و بر پایهٔ یک خطای محاسباتی رضایت داده است که انتخابات را حداقل نیمه‌رقابتی کند. جامعه زخم‌های عمیقی از سیاست‌های حاکمیت بر روح...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سياوش - ايران
نویسنده: سياوش - ايران
دلایل فراخوان «ث ژ ت» برای دادن رأی به برنامه «جبههٔ نوین مردمی»
«ث ژ ت» هرگز خود را در پناهگاه مخفی نکرده است و همواره حتی به قیمت تحمل ضربات شدید مواضع شجاعانه‌ای که لازم بوده را اتخاذ کرده است؛ به عنوان...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: برگردان ف. دوردانی
نویسنده: برگردان ف. دوردانی
بر خلاف مرحله‌ی اول، در مرحله‌ی دوم انتخابات ریاست جمهوری شرکت می‌کنم و به آقای پزشکیان رأی می‌دهم!
برای رهایی ایران از اقتدارگرایی و تمامیت‌خواهی، با رنج و اندوه خون ریخته‌شدهٔ جوانان در این چند دهه در جان، بر خلاف دور اول، در دور دوم انتخابات شرکت می‌کنم...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: زهره تنکابنی
نویسنده: زهره تنکابنی
جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!
سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!
یادمان باشد که هرچه جامعه ضعیف‌تر شود، از فرصت‌ها و شانس‌هایی که در مسیر بهبود، تغییروتحول  پیش خواهد آمد، کمتر می‌توانیم استفاده کنیم و شانس‌های آینده ایران را از دست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کیوان صمیمی
نویسنده: کیوان صمیمی
انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!
نیروی تجدد و دموکراسی یک قرن است که ایران مال همه‌ی ایرانیان است شعار اوست. اکنون نیروهای وسیعی از جنبش اسلامی نیز به همین نگاه پیوسته اند. در پهنه‌ی سیاست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: امیر ممبینی
نویسنده: امیر ممبینی

ختنه زنان، فقر فرهنگی یا عدم آگاهی؟

برای مقابله، شاید ممنوعیت های قانونی بتواند درصد کمی از این موضوع را کاهش دهد اما هرگز نمی تواند آن را ریشه کن و از بین ببرد. تا زمانی که باور درست بودن این موضوع وجود دارد تلاش برای انقراض، شاید بی فایده باشد. در ایران سقط جنین غیرقانونی است اما تعداد مراکز سقط جنین غیرقانونی از تعداد بیمارستان های کشور هم بیشتر است. امید که تلاش ها برای افزایش آگاهی باشد نه صرفاَ ممنوعیت و اجبار.

هنوز ختنه زنان در بسیاری از جوامع صورت می گیرد. این جوامع با این که در قرن حاضر و در عصر تکنولوژی به سر می برند اما همچنان در دام تعصب و سنت اکتسابی شان گرفتارند و دیری است که از طراوت و نعمت باران آگاهی محروم مانده اند. موضوع ختنه زنان را اولین بار به صورت مفصل در کتاب «گل صحرا» به قلم دختر جوان و زیبای آفریقایی خواندم که از تجربه قربانی شدنش به دست این فرهنگ وحشیانه گفته بود. تصاویر تکان دهنده ی انواع ختنه و فکر درباره ظلم بزرگی که روا می شود تا آنجا که حتا برای لذت جنسی و اندام جنسی ات هم تصمیم بگیرند، مدت ها آزارم می داد. البته برخی گفتند «از آفریقایی ها این کارها بعید نیست چون هستند قبایلی که از روی جهل، آدم خواری هم می کنند»، یا گفتند «خانواده در آنجا معنایی ندارد و زنان و مردان مانند حیوانات جفت گیری می کنند و اساساَ زن و شوهر برایشان تعریف نشده و فرزندان، پدران مشترک دارند»!!! اما با خودم گفتم هرچند این توجیه خوبی برای این موضوع نیست با این حال، عدم آگاهی و عقب ماندگی و البته مهم تر از همه فقر، تأثیرات گسترده ای می تواند بگذارد. یادم می آید در مدرسه همیشه خانم معلم موضوع تکراری و البته کسل کننده “علم بهتر است یا ثروت؟ “را برای امتحان پایان ترم به عنوان یکی از موضوعات انتخابی قرار می داد، و همه بچه ها می دانستند که باید بگویند علم، اما کسی نبود به خانم معلم بگوید که اگر پولی نباشد علمی هم کسب نمی شود. البته بعدها در دانشگاه که اقتصاد خواندم فرق بین پول و ثروت را دریافتم. چندی پیش اتفاقی با خانمی هم صحبت شدیم که در زمینه ختنه زنان در ایران تحقیق و پژوهش انجام داده است و کتابی که حاصل زحمت و تلاش فراوان ایشان است در حال حاضر در ایران چاپ می شود («تیغ و سنت»/ رایحه مظفریان / انتشارات تخت جمشید/ شیراز)، از مناطقی صحبت شد که در حال حاضر، در ایران انواع ختنه ها صورت می گیرد، باورش خیلی سخت بود که در قرن ۲۱ در کشوری مانند ایران که ادعای فرهنگ ۲۵۰۰ ساله دارد و می خواهد قطب علمی خاورمیانه شود و این همه فیلسوف و منجم و چه و چه داشته و دارد، هنوز به اسم سنت و دین و آداب و رسوم، و به اصطلاح برای طهارت و پاکی، اندام جنسی زنان را در مناطق مذکور زخم می کنند، بخیه می زنند و می دوزند!!! 

پس از خواندن آن کتاب متوجه شدم که جایی که من زندگی می کنم نیز قربانی داده است. قربانی هایی که هیچگاه از این ظلم سخنی نگفته اند، و زیر حجاب حیا این موضوع را از همگان پنهان نگه داشته اند. فهمیدم در جایی که زندگی می کنم (یعنی هرمزگان) کمتر زن مسنی را می شود پیدا کرد که ختنه نشده باشد. زن کولی را پیدا کردم، پرسیدم چرا ختنه برای دختران؟ خندید گفت این مسئله همیشه بوده و باید باشد. برخی در محکوم کردن این موضوع، یقه دین را می گیرند و فلان حدیث را گواه می دانند، و برخی سنت را، و برخی دیگر، ظلم مردان نسبت به زنان را دلیل این کار فرض می کنند و… 

اما چه می شود که در جامعه ی من این سنت هنوز رواج دارد؟ چه شده که در شهرهای بزرگ کشور آماری ازین جنایت وجود ندارد؟ چرا فقط زنان کشورهای آفریقایی و عربی و ایران و چند کشور دیگر قربانی می دهند؟ پاسخ ساده است با اندکی فکر می توان جواب را پیدا کرد: عدم آگاهی…

جالب است بدانید که این آگاهی در جوامع متفاوت به طرق مختلف از بین رفته است، در کشورهای فقیر و کشورهایی که تعصب و تعهد کمتری نسبت به دین دارند بیشتر خرافات این عمل غیرانسانی را توجیه و راهی برای کنترل و البته نابودی میل و لذت جنسی زنان می شود. برخی افراد در جوامع دینی مانند کشور ما و البته عربستان، با تکیه بر احادیث و روایات و البته با توجیهات دینی (مطرح سازی بحث های طهارت و نجاست و قداست و…) برای کارشان دلیل تراشی می کنند. خیلی تأسف بار است که این موضوع در بین کشورهای اسلامی پُررنگتر است. اما پرسشی که این آقایان باید پاسخ دهند این است که مگر اسلام و پیام آورش، زنان را از زنده به گور شدن نجات نداد؟ پس چگونه امر به جنایت علیه زنان می دهد؟

یکی از پژوهشگران این حوزه، تلاش برای نابودی این سنت غلط را پیشگیری از جوانه زدن و رشد دوباره این کار در بین جوامع سنتی و مذهبی می دانست. به نظر من در عصر کنونی که تحت تأثیر تحولات عظیم تکنولوژی، جوامع رو به توسعه از باورهای خرافی و سنت های قرون وسطایی روز به روز فاصله می گیرند و عقلگرایان نسبت به وحی گرایان جمعیت بیشتری از دنیا را تشکیل می دهند بازگشت به این سنت جاهلیت خیلی دور از انتظار است. اما سوال اینجاست چرا با توجه به وضعیت کنونی جوامع و افزایش آگاهی که در عصر حاضر بوجود آمده است باز هم شاهد پافشاری خیلی ها برای پایبندی به آداب و رسوم کهنه هستیم؟ برای پیشگیری و مقابله با این موضوع بهتر است زمینه های آگاهی بخشی در جوامع بررسی شود. برای مثال در قبایل آفریقایی با حکم کشیش یا شیخ و روحانی نمی توان مردم را از این کار بازداشت چرا که تأثیرپذیری مردم از این قشر به نسبت جامعه مذهبی کشور عربستان و ایران خیلی کمتر است. یک «هنجار» برای تبدیل شدن به «ناهنجار» نیاز به همکاری افرادی دارد که مردم آنها را قبول دارند و رأی و نظرشان را به صلاح خود و جامعه شان می دانند.

با وجود تمام تلاش های صورت گرفته، اطلاع رسانی های صورت گرفته، و البته محرومیت ها و ممنوعیت های قانونی که از طرف سازمان های جهانی برای مرتکبین این عمل غیرانسانی، برقرار شده است اما این کار به صورت غیرقانونی در این جوامع نیز دیده می شود، جلوگیری از ختنه زنان در کشورهای مذکور همان قدر کار سختی است که ما بخواهیم مسلمانان را توجیه کنیم که ختنه مردان هم الزامی برای وجودش نیست!!!

هدف من از نگارش این نوشته بررسی آماری این مسئله نیست چراکه نوشته و پژوهش های زیادی و البته کاملی در این زمینه انجام شده است بلکه خواسته من طرح این سوال برای عزیزان فعال در این زمینه است که آیا دلایلی مانند نقض عضو جنسی، تعرض به حریم خصوصی، مشکلات پزشکی، و سایر دلایل علمی دیگر آیا می تواند راه حلی مناسبی برای توجیه و قانع کردن افراد بیسوادی باشد که صرفاَ به خاطر عرف و «هنجار» دانستن این موضوع برای ادامه دادن این کار پافشاری می کنند؟

همان طور که گفتم دلیل اصلی این کار عدم وجود آگاهی کافی عاملان و قربانیان این موضوع است، آیا اگر دختر آفریقایی نامبرده هرگز از جامعه سنتی خودش خارج نمی شد و در جامعه مدرن اروپایی که در آن برای لذت و البته برای حق انتخاب، ارزش والایی قائل هستند حضور نمی یافت باز هم خودش را قربانی این موضوع می دانست؟ چرا دختران با این که در خاطرشان هست که در این ماجرا متحمل رنج و درد فراوانی شده اند باز هم در مقام مادر، دختران شان را ختنه می کنند؟

مهم نیست انجام این موضوع ریشه در چه مسایل تاریخی یا سنتی دارد مهم این است که چگونه این آگاهی را با توجه به فرهنگ و عرف جوامع مختلف ایجاد کنیم که مادران و البته پدران، این کار را ناشایست بدانند و برای بقایش قربانی ندهند. همه ما می دانیم که سیگار برای بدن مضر است و باعث ایجاد بسیاری از بیماری ها و حتا انواع سرطان ها می شود، اما صرف توصیه های پزشکی، ممنوعیت آن در اماکن عمومی، انحصاری کردنِ حق تولیدش درایران به عنوان مثال، و سایر ممنوعیت ها آیا توانسته است نگرش مردم را نسبت به ضرر آن تغییر اساسی بدهد و راه حل مناسبی برای مقابله باشد؟

برای مقابله، شاید ممنوعیت های قانونی بتواند درصد کمی از این موضوع را کاهش دهد اما هرگز نمی تواند آن را ریشه کن و از بین ببرد. تا زمانی که باور درست بودن این موضوع وجود دارد تلاش برای انقراض، شاید بی فایده باشد. در ایران سقط جنین غیرقانونی است اما تعداد مراکز سقط جنین غیرقانونی از تعداد بیمارستان های کشور هم بیشتر است. امید که تلاش ها برای افزایش آگاهی باشد نه صرفاَ ممنوعیت و اجبار.

لیسا حنایی

بخش : زنان
تاریخ انتشار : ۲ خرداد, ۱۳۹۴ ۳:۲۸ ق٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

هفته‌ای که گذشت، دوم تا هشتم تیرماه

رهبر حکومت تاب نیاورد گاه که کارگزاران خود را نامرغوب دید. خود بر صحنه آمد و خواستار مشارکت حداکثری شد و فتوا داد که نباید با کسانی که “ذره‌ای با انقلاب و امام و نظام اسلامی زاویه دارند” همکاری کرد. به‌زبان دیگر نباید به کسانی که ممکن است نفر دوم حکومت شوند و در سر خیال همکاری با ناانقلابین دارند، رای داد. اشاره‌ای سرراست به آن تنها نامزدی که از تعامل با جهان می‌گوید.

مطالعه »
یادداشت
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

ترک تحریم می‌کنم، خطر جلیلی جدّی است!

اصلاح‌طلب اصول‌گرا، ادامه داره ماجرا

دلایل فراخوان «ث ژ ت» برای دادن رأی به برنامه «جبههٔ نوین مردمی»

بر خلاف مرحله‌ی اول، در مرحله‌ی دوم انتخابات ریاست جمهوری شرکت می‌کنم و به آقای پزشکیان رأی می‌دهم!

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!