سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۴۸

سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۴۸

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم...
نتانیاهو کاخ سفید را نادیده می‌گیرد، زیرا انجام این کار هیچ هزینه‌ای ندارد. در سال ۱۹۸۲ رونالد ریگان، مناخیم بگین، نخست‌وزیر اسرائیل را پس و کشتار فسطینیان در پی تهاجم...
۱ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
غم دیگر
شنیدستم غمم را میخوری، این هم غم دیگر، دلت بر ماتمم می‌سوزد، این هم ماتم دیگر
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
پایان تلخ یک ریاست جمهوری
بایدن می‌داند که باید برود، اما این بدان معنا نیست که از این موضوع خوشحال است. ننسی پلوسی کسی بود که با هوش و ذکاوت سیاسی به رئیس‌جمهور گفت که...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
کاش میشد
کاش میشد چهره ها رنگ پریشانی نداشت، برق تیز خنجر و کینه نداشت. مثل دریا بود شفاف و زلال، مثل ابریشم نرم لطیف
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد
نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور
ایجاد، تقویت و توسعه و حفظ نهادهای مدنی و تشکل‌های صنفی و سیاسی باید در کانون برنامه های افراد، شخصیت ها و احزاب و سازمان ها قرار داشته باشد، چه...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴
بر اساس بیانیۀ دادگاه بین‌المللی دادگستری، سیاست‌های شهرک‌سازی و بهره‌برداری اسرائیل از منابع طبیعی در سرزمین‌های فلسطینی نقض قوانین بین‌المللی است. دادگاه، گسترش قوانین اسرائیل به کرانۀ باختری و بیت‌المقدس...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: محسن نجات حسینی
نویسنده: محسن نجات حسینی
سیاست‌گریزی زنان یا سیاستِ گریزِ دولت از زنان
قوانین نابرابر، عدم حمایت‌های لازم و محیط‌های مردسالارانه، زنان را از مشارکت فعال در سیاست بازمی‌دارد. حضور کم‌رنگ زنان در سیاست به معنای نبود صدای نیمی از جمعیت در تصمیم‌گیری‌های...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: زری
نویسنده: زری

پیوستگی و گسستگی در تحولات اجتماعی و تاریخی

فرد، نسل، و دوران- از زمان افلاکی تا زمان انسانی
نفس بودن بشر است که در حال تحول بنیادی است، نه چاپی دیگر از قرون و اعصار منتفی شده
بحث پنجم

آیا میتوان تحولات جاری جهان و تاریخی را با دستگاههای مفهومی پیشین ادراک کرد

در برنامه ریزی کامپیوتری (بمعنی وسیع، خودکاری کردن فن آوری و هم زندگی)، در ابتدا از حسمندی (خواص) بلاواسطه عناصر طبیعت استفاده شده است. نامگذاری “سیلیکان” نیز از همینجا منشاء گرفته است. در اینجا به تفسیر به این موارد نمیپردازیم، بلکه تنها از بیرون و باعنوان یا نگاه باصطلاح مصرف کننده، از کنار انها خواهیم گذشت.

این مرحله اول، شبیه کاری بود که قرنها بشرکرده بود، که در الفبای “مرس” و چراغ زنی دریایی کشتی ها و مشابه تحول پیدا کرده است. اما نکته جالب، خود زبان است که در مرحله  صرفا صوتی آن، با حیوانات نیز مشترک است، و ما نیز قرنها آنرا فراگرفته و بکار برده ایم.

زبان مفهومی بمعنی کاربرد اندیشه انتزاعی (در فارسی بخطا بمعنی وهم نیز بکار برده شده است- ابسورد)، بر اساس آنچه که تاکنون میدانیم، نه تنها ویژه انسان است، بلکه اصولا خود انسان است، بدون اندیشه انتزاعی، اساسا انسان نه مفهوم و نه وجود دارد.

 پس نخستین برنامه نویسی بشر، مفهوم سازی بوده است که تنها در – بە زبان امروزی برنامه نویسی و کامپیوتر- محیط (انوایرونمنت) خاصی میتواند بوجود آید و اصولا وجود داشته باشد، و بکار برده شود.

این محیط از نظر بروز جسمی، چیزیست که بە آن مغز میگوییم، و از نظر بروز غیر جسمی، چیزیست که عامیانه “ذهن” گفته میشود (معادل “مایند” انگلیسی).

در حقیقت، در زبان کامپیوتری، مغز سخت ابزار است و “ذهن”، نرم ابزار می باشد.

قرنها آنچه باصطلاح بشر مینامیم برای نشان دادن اینکه شیر چیست، باید میرفتند به منطقه شیرها. از اینجا ببعد، دیگر میدانیم شیر چیست. پس مفهوم سازی نیز یک اسلحه و شیوه دفاعی نیز بوده است.

فرهنگها و زبانها، در حقیقت، شکلی از وزارت دفاع امروز بوده اند، یا قلعه فرهنگی که گذار از عقل(ریزن) ” گاو را به شاخش شناختن” تا منطق (لاجیک) “چرخ را دو باره کشف نکردن”، طی کرده است.  یکبار یکنفر میسوزد تا ما مفهوم سوختن را بشناسیم و بسازیم. چنانکه دیده میشود، از موجبات به علل گذار می شود.

از هوشمندی به شعور مندی، کشف روابط علت و معلولی در سرگذشت بشر. بدینترتیب، اندیشه انتزاعی با رابطه علت و معلولی از یک جنس می باشند. همین نکته ظاهرا ناچیز، قرنها و هنوز بشر را در مغزهایش مشغول داشته است.

دین و فلسفه، عقل و دل، ماتریالیسم و ایدئالیسم، و بسیاری از این دو گانگی ها. اما یک نکته فورا باید دیده شود، که ارتباط علت و معلولی اساسا حاصل وجود و کار و سرگذشت بشر است. تا پیش از گذار از هوشمندی به  شعورمندی، رابطه علت و معلولی نه وجود داشته است و نه شناخته شده بوده است، یعنی رابطه علت و معلولی، اساسا، کاربردی میباشد، و مختص انسان. ما بدنیال پاسخگویی به ضروریات بقایی مان، خواصی را از هستی منفک (انتزاع) کرده و در روابطی علت و معلولی، به وسیله رفع احتیاجاتمان تبدبل میکنیم، اگر جواب داد، نتیجتا این روابط تناسب علتی ومعلولی داشته اند، و الا چنین نیست.

این بدینمعنی است که اگر نسازیم نمیفهمیم، و اگر نفهمیم، نمی باشیم. و این عامترین منطق یا رابطه علت و معلولی سرگذشت بشر در جامعه صنعتی است، که به منطق خاص یا ارتباط علت و معلولی تبدیل میشود، و اینچنین، جامعه صنعتی شکل می گیرد. بیان ذهنی این تحولات، منشاء بسیاری کشمکش ها، خشونت ها و جنگها بوده است (طبقات و اقشار اجتماعی، و جایگاه آنها در تحولات اجتماعی و تاریخی). که از نظر تحول تاریخی به صورت چهار بحران بزرگ تحولاتی نمایان شده است که اساسا میتوان بحرانهای وجودی بشر نامیدشان. اینها عبارتند از: – بحران الهیاتی؛ – بحران فلسفی؛ – بحران تاریخی؛ – بحران فراگیر ارتباط این سه حوزه. از قرن هفتم میلادی، ما این بحرانها را در وضعیت فراگیر آنها داشته ایم که هنوز ادامه دارند. که بطور کلی میتوان بحران انتولژیک دانست.

در چنین بحرانی، اصولا، آنچه بشر میدانسته است، از کارآیی ساقط شده است. و بدین ترتیب، تمام دستگاههای مفهومی پیشین، از اعتبار می افتند. اما از سوی دیگر، هستی و از جمله بشر و دستآوردهایش، همگی از اعتبار سنت نیز برخوردار هستند، بمعنی اینکه اگر سابقه نباشد، تدوین آینده نیز از هیج مفهومی برخوردار نیست. من هستم چون دیروز بودم. این بدین معنی است که دستآوردهای بشر و از جمله دانش اش، از اعتبار کاربردی پیشین افتاه اند در حالیکه هنوز اعتبار سنتی دارند. و در اینجاست که ما در پیوستگی و هم گسستگی قرار می گیریم.

بحران نیز بهمین معنی میباشد، یعنی پیوستگی و گسستگی قادر نیستند به “لحظه تضاد آفرینشی” گذار کنند، که نو متولد شود. این وضعیت بدین معنی میباشد که هنوز گذشته حق حیات را از دست نداده است، و یا نقد آن به پختگی ضرور نرسیده باشد. روند نقد کارش اینست که این گسست را اعمال کند در حالیکه پیوستگی را حفظ می کند. مثلا در ایران، حضور اسلام و روحانیت درساختاری بنام جمهوری اسلامی، وظیفه حفظ پیوست را بعهده داشته اند، در حالیکه روند گسست در حال اجرا بوده است. مسئله ساختن و راه به اینده نیز -بعلت جنگ- اساسا صورت دفاعی پیدا می کند. در چین، “سوسیالیسم چینی” این وظیفه را بعهده داشته است که پیوستگی را حفظ کند، و وظیفه ساختن راه و مقصد آینده با وظایف دفاعی، بعهده حزب و بازوی مسلح آن می افتند. در ا تحاد شوروی، بعلت هم تناسب قوای تاریخی و هم بیسابقه بودن این تجربه، این روند پیوست و گسست موجب تلاطماتی بیشمار شده است. و بقول معروف، حزب باید هم می شکافت و هم همه چیزرا درپیوست نگه میداشت، و شق القمرش باید ساختن هم راه وهم مقصد آینده نیز می بود، بعلاوه جنگ جهانی که در افق دیده می شد.      

 از جمله مسئله کاربرد دستگاه مفهومی کهن برای تحولات نوین، این پدیده را در دو بخش امروزه می بینیم، یکی تحصیل کرده های دانشگاهی، و دیگری کهنه کاران (وترانز) سیاسی پیشین. اینها هردو، در چارچوب دستگاههای مفهومی پیشین آموزش دیده، تربیت شده، و تجربه کسب کرده اند، که بمعنی مدافع غریزی هر شرایط مستقر میباشد، و معترض و اساسا درکشان در مرحله نقد سلبی می باشد. این هردو در یک ناتوانی(انتالوجیک) مشترک هستند، که عملا بلای جانشان شده و میشود، اینها هنوز تصور میکنند که تحولات بنیادا نوین اجتماعی و تاریخی در گیر را میتوان در دستگاههای مفهومی گذشته قرار داد و درک کرد، و به عمل معطوف به هدف و نتیجه نیز دست پیدا کرد.

حاصل این وضعیت چنین شده است که ما با سرریز دانشمند و فیلسوف روبرو هستیم. و این اساسا منشاء عنوانی است که هرمونیک (حاشیه نویسی) نامیده شده است. هرکسی و بهر دلیلی، مثلا مارکس بی کفش را گرفته و در بدر بدنبال چیزی جدید می گردد. این شیوه کاربرد دستگاههای مفهومی پیشین، در حقیقت از هیچ اعتباری برخوردارنیز نیست. زیرا اولا بدنبال توجیه خویشند و بعلت دگرگونی اساسی جاری، در این هدف ناتوان نیز می مانند. درست مثل اینکه شخصی زبانی را نداند و بخواهد در آن زبان به کار تحقیقی بپردازد و قصدش درک شرایط برای تحول نیز باشد (منشاء نظری بسیاری مشکلات اتحاد شوروی از همان ابتدای پس از اکتبر- که سیاست را بعنوان همه کاره به میدان میاورد و بقاء مسئله مرکزی میشود). مسئله بنیادی تمام گرایشهای دهقانی درست در همینجاست. در حقیقت میخواهند از عقل توجیهی برای درک روابط منطق علت و معلولی استفاده کنند- زمان را از زمان انسانی به زمان افلاکی طبیعی باز گردانند. چین جدید در حقیقت پایان قطعی این شیوه میباشد، و برش نهایی با تمام گذشته بشر، در حقیقت، آنچه اکتبر وعده داده بود- روند فراگیر دموکراتیزه شدن از دو مسیر، یکی امکان ورود تمام بشری را که اکتبر بوجود آورده بود، به امکان حضور تبدیل کند، و دوم، اینکه با درگیر شدن به استقرار صنعتی، همگان در مسیر تولید وبازتولید خویش قرا گیرند. دنیایی دیگر که اساسا هم منشاء وهم حاصل کشف و استقرار زمان انسانی می باشد.

نکته بسیار مهم در بحرانهای بزرگ از قبیل آنچه از قرن هفتم تاکنون تجربه کرده ایم، اینست که اینها شکست و پیروزی ندارند. میتوانند کند و تند شوند، به خشونت بگرایند و یا روالی تدریجی تر را د نبال کنند، و معمولا گرایش به نشاندن نتایج شات در روندی قرنی یا چند قرنی میباشد، که در حقیقت، روند استهلاک توانهای گذشته و مسثقر می باشد.

و بالاخره، سفر هیئت چینی، عملاپایان روندغربی شدن ایران که در قرن شانردهم در دوره صفویه شروع شده و شکست خورده بود از یکسو، و شروع آسیایی شدن ایران- بمعنی هم قاره یی و هم فرهنگی و نژادی-  میباشد از سوی دیگر. بهمین دلیل، ایران از مسیری پرتلاطم گذار خواهد کرد، دفع غربی گرایی، کسب آسیا گرایی، و مهمترین، بحرانی بسیار وسیعتر و پر تلاطم تر میباشد که جنبه درونی انفرادی شدیدتری خواهد داشت. این بحران درتمام کشورهای درحال گذار و گذار کرده نیز وجود داشته است. بحران ناشی از گذار از زمان افلاکی طبیعی به زمان انسانی. چون زمان افلاکی طبیعی، اساسا، وابسته به زمین، سرزمین و اقلیم است، و اجداد، یعنی وجود تنها مفهوم جسمی دارد، مشگلی روانی را بوجود خواهد آورد، اینکه عطف به گذشته – در اثر تحولات- اعتبار خود را ازدست میدهد، و بنابراین، عملا، به عنوان بی گذشته شدن، تجربه می شود. این را عده یی بحران هویت نامیده اند، که تنها بخشی از جامعه را در برمیگیرد، میلیونها دهقان فصلی افلاکی طبیعت نشین، در مسیر تبدیل شدن به کارگر صنعتی، با انظباط خاص خود، یعنی دگرگونی بنیادی آنها، در این دسته بندی قرار نمی گیرند. تغییر برای اینها فراگیر است و نه در ذهنیتشان، که شاید آخرین جنبه مسئله ساز باشد که به تحول قرنی و یا بیشتر احتیاج حواهد داشت. در حقیقت، در کلیت بحران از دست دادن “سرزمین و وطن، یا گذشته”.

سازمانهای سیاسی ما نیز از این بحرانها برکنار نبوده و نخواهند ماند، بخصوص چپ که کارگر و فقر گرا میباشد، عطف خود را از دست میدهد.

من در سفر سه سال پیش به چین، این نکات را سعی کردم در هنگ کنگ، پکن، و شانگهای ببینم، و شوخی گرانه میگفتم رفتم چین ببینم یک میلیارد و دویست میلیون جمعبت- حتا تنها از نظر کمی-  جدا چطور با هم زندگی کرده اند و می کنند. نتیجه این بود که دارند زندگی میکنند و در حال تحولات عظیم هستند و جای نگرانی نیست.

در مراکش، سال بعد، در کازبلانکا، شهر مراکش، فز، نیز دنیای هزار و خرده یی سال پیش را دیدم، با شباهتهایی با دوران کودکی ام. در فز، تجربه ام جالب بود، مثل این بود که به زیرزمین تاریخ رفته بودم و تمام اتفاقات که زندگی نامیده میشد، در همان جا وقوع پیدا می کردند.

من در سال ۱۹۶۸ همین ماه ژانویه و در بحبوحه تحولات آن سالها، به اروپا رفتم، تقریبا نیم قرن پیش. برای اعزام دانشجو، آلمانی خوانده بودم، بعدا با زبان ایتالیایی تحصیل کردم، و سپس فرانسه، و بالاخره انگلیسی را هم خوانده و نوشته و بکار برده ام. در پایان، انگلیسی را بعنوان زبان یایان عمری نگه داشته ام، هرچند برای اندیشه گری بسیار نا توان است، یک نوشته یک صفحه در ایتالیایی، در انگلیسی به چند صفحه اختیاج دارد. اما انگلیسی شبیه چوب است و میخ و چکش، میتوانی بسادگی ببری و بچسبانی.

فارسی نیز بدون عربی موجود در آن، عملا همان مشگل انگلیسی را در سطحی بسیار بالاتر و نا پخته تر دارد. عربی بسیار غنی است، و آرزوی بر باد رفته دوران کهولت ام، می باشد. در عربی برای قدمهای شتردرهرحالتی، اسم، صفت، و فعل و هم نکات دستور وجود دارد.

پشتوانه خانوادگی من، تجارت بوده است، و از آذری، تا شیرازی و اصفهانی، و عرب سید مادری را نیز در خود داشته است. در کرمانشاه غیر کرد، متولد و بزرگ شده ام، و از همانجا به خارج رفته ام. بنابراین، من اهل تخصص و تحصیل ام، و تجربه ام هستم، قبل ار اینکه عطف فرهنگی و یا سرزمینی خاصی، ویا قومی داشته باشم. شاید جهان وطن بنمایم، و یا بی وطن، اما کماکان ایرانی میباشم، زندگی و تحصیل من در همین حوزه نیز بوده است. اگر ایران ارث پدریم نباشد، اما حتما ارث خودم بخودم بوده است. 

 

=================

نوشته از سهراب فیض آبادی

‏‏‏‏‏‏یکشنبه‏، ۲۰۱۶‏/۰۱‏/۲۴

برای سایر نوشته ها از این نویسنده به آدرس زیر مراجعه شود:

 http://www.kar-online.com/taxonomy/term/132

تاریخ انتشار : ۴ بهمن, ۱۳۹۴ ۷:۵۹ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

مروری بر آن‌چه تا بیست و سوم تیرماه گذشت

نفس چاق نکرده بود آقای پزشکیان که در دفتر شرکت هواپیمایی توسط نیروهای انتظامی بسته شد. گویا عدم رعایت حجاب کارکنان زن این دفتر دلیل این کنش نیروهای انتظامی بود. مساله مهمی نبود! آقای وزیر کشور دولت گفت. فردا باز خواهد شد دفتر.

مطالعه »
یادداشت

حکم اعدام فعال کارگری، شریفه محمدی نمادی است از سرکوب جنبش صنفی نیرو های کار ایران!

میزان توانایی کارگران برای برگزاری اقدامات مشترک، از جمله اعتصابات و عدم شرکت در امر تولید، مرتبط است با میزان دسترسی آنها به تشکل های صنفی مستقل و امکان ایجاد تشکل های جدید در مراکز کار. ولی در جمهوری اسلامی نه تنها حقوق پایه ای کارگران برای سازمان دهی و داشتن تشکل های مستقل رعایت نمیشود، بلکه فعالان کارگری، از جمله شریفه محمدی، مرتبا سرکوب و محکوم به حبس های طولانی مدت، ضربات شلاق و حتی اعدام میشوند.

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
مطالب ویژه
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم…

غم دیگر

پایان تلخ یک ریاست جمهوری

کاش میشد

نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور

بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴