چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۰

چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۰

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!
سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!
یادمان باشد که هرچه جامعه ضعیف‌تر شود، از فرصت‌ها و شانس‌هایی که در مسیر بهبود، تغییروتحول  پیش خواهد آمد، کمتر می‌توانیم استفاده کنیم و شانس‌های آینده ایران را از دست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کیوان صمیمی
نویسنده: کیوان صمیمی
انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!
نیروی تجدد و دموکراسی یک قرن است که ایران مال همه‌ی ایرانیان است شعار اوست. اکنون نیروهای وسیعی از جنبش اسلامی نیز به همین نگاه پیوسته اند. در پهنه‌ی سیاست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: امیر ممبینی
نویسنده: امیر ممبینی
جزئیات کشته شدن راضيهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!
سوم تیر ماه جاری رسانه‌ها نوشتند که دختری جوان به نام «راضیهٔ رحمانی» اهل روستای گویژه در شهرستان نورآباد استان لرستان با شلیک یکی از مأموران نیروی انتظامی جان باخت....
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!
نهضت آزادی ایران در ادامه راهبردی که در مرحله اول در پیش گرفت، اتحاد ملت و تجمیع همه معترضان در مرحله دوم انتخابات را برای مقابله با مخالفان آزادی و...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: نهضت آزادی ایران
نویسنده: نهضت آزادی ایران
انتخابات مهندسی شده، راه يا بی‌راهه؟
    خانم وسمقی در ارتباط با انتخابات ریاست حمهوری در ایران تحلیلی داشته است. خانم وسمقی، زین میان؛ بر این باور است که اصلاح‌طلبان، اگر گمان می‌کنند که حکومت...
۱۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: صدیقه وسمقی
نویسنده: صدیقه وسمقی
جرون
جرون، ای سیلی خورده ی زمان، ای معامله های پشت پرده ی آن زمان، ای تاریخ دیروز و امروز من، از رنگ و شرنگ، تا کیسه های زر ...
۱۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد

فاسد اول نظام ولائی است

فاسد اول در جمهوری اسلامی همانا نظام ولائی است. به واقع هر سه مشخصۀ فساد ساختاری، به روشنی و کمال در نظام ولائی متبلور اند. ولایت از قدرت سوءاستفاده می کند، از مجازات مصون است و در جوهر خود نافی توانمندی اجتماعی است.

هفتۀ گذشته در فضای سیاسی ایران موضوع “فیش های حقوقی نجومی و پرداختهای نامتعارف به مدیران دولتی و اجرایی کشور” مجدداً حدت یافت. آشکار شدن گوشه های دیگری از ابعاد  این “پرداختهای نامتعارف” و اظهارات و اقدامات مقامات بلندپایۀ جمهوری اسلامی به سیاقی قابل پیش بینی، می رفت که موضوع را، مشابه بسیاری نمونه های قبلی از آشکار شدن فساد ساختاری در این “نظام” به “یک حقیقت ساده” در جمهوری اسلامی تبدیل کند.

آن حقیقت ساده بروز مورد دیگری از یک فساد ساختاری در نظام جمهوری اسلامی است. البته کشمکش گرایشهای درون حاکمیت به این مورد رنگ و بوی متفاوتی بخشیده است. اما تا آنجا که مناسبات میان حاکمیت و مردم، و موضوع حکمرانی در میان اند، باز سخنرانیهائی در ذمّ حقوقهای نجومی و ریشه یابی پدیده در تجمل گرائی، کشف پساپس سوراخهای حقوقی و نظارتی و اجرائی، اقدامات سطحی و “قاطع” مقامات برای مبارزه با فساد، صدور دستور و بخشنامه و برخی مهره سوزانی ها را شاهد بوده ایم. سپس به بیشترین احتمال خاموشی است، تا باز کی نمونۀ کلان دیگری از فساد رخ نماید.

قطعاً اقدامات روحانی برای رسیدگی به موضوع از طریق تشکیل کمیته ای به ریاست معاون اول خویش، صدور بیانیه ای خطاب به مردم با تعهدات مندرج در آن، عذرخواهی رسمی دولت از مردم توسط جهانگیری – معاون اول روحانی – و مواردی از این دست از دیده های منصف دور نخواهند ماند. سخن اما بر سر “تعمیق مبارزه با فساد و رانت در نظام اداری و اقتصادی کشور” است  که روحانی در همان بیانیه متعهد می شود “این جرثومه پلیدی را از ساحت مقدس خدمت­گزاری کشور ریشه کن نماید”. و جهانگیری، چند روز پس از این تعهد از سوئی اعلام می کند که “منفذ سوء استفاده آینده در حوزه حقوق‌های نجومی بسته شده است” و از سوی دیگر از فساد بزرگ مالی ای می گوید که ” تا یکصد سال آینده مردم آن را فراموش نمی‌کنند و نباید با مطرح کردن فیش‌های نجومی ذهن مردم را از اصل موضوع منحرف کرد”.

این اظهارات نشان می دهند که هم روحانی و هم جهانگیری ظاهراً متوجه اصل موضوع، یعنی سلطۀ یک فساد غیرقابل قیاس با موضوع حقوقهای نجومی بر کشور اند، و واقف که اقداماتشان برای “بستن منفذ سوء استفاده در حوزۀ حقوق های نجومی” در بهترین حالت ربط کمی به مبارزه با آن فساد دیگر دارد.

بد نیست لحظه ای بر ابعاد این فساد کلان مکث کنیم: سازمان «شفافیت بین المللی»* از سال ۱۹۹۵ شاخصی را به نام “شاخص تشخیص فساد” در مورد کشورهای مختلف تهیه کرده است. جای جمهوری اسلامی ایران در رده بندی های این سازمان در خلال ۱۳ سال اخیر، جز در ۳ سال نخست تهیه این شاخص برای ایران، بین ردۀ ۱۳۰ ام تا ۱۶۸ ام در نوسان بوده و متوسط ۱۳۶ را داشته  است. تعداد متوسط کشورها در این دورۀ ۱۰ ساله، که شاخص مذکور برای آنها تهیه شده، ۱۷۵ بوده است. یعنی به طور متوسط در میان ۱۷۵ کشور، کمتر از ۴۰ کشور وجود داشته اند، که فساد در آنها از فساد در جمهوری اسلامی ابعاد حادتری داشته است.

اما هنوز یک نکته در این باره شایان توجه خاص است: داده های مختلف نشان می دهند که تا آنجا که درآمد سرانه یک کشور می تواند شاخصی از ثروت یا فقر مردم آن باشد، فساد رابطۀ تقریباً، اما نه تماماً، مستقیمی با فقر دارد. به این معنا که تولید یا درآمد سرانۀ پائینتر در یک کشور معمولاَ با فساد گسترده تر و عمیقتری همراه است. غم انگیز این است که در صورت سنجش برمبنای “تولید ناخالص ملی” هیچ یک از کشورهائی که در رده های “فاسدتر” از ایران قرار گرفته، ثروتمندتر از ایران نیست و در صورت سنجش بر مبنای “درآمدناخالص ملی” فقط دو کشور ونزوئلا و لیبی از ایران ثروتمندتر اند. یعنی با مسامحه می توان گفت که “ردۀ طبیعی” ایران می بایست بین ۷۰ و ۸۰ باشد و بالاتر ایستادن از چندده کشور جنگ یا فقرزده صرفاً مبین حدت باز هم بیشتر وضع در جمهوری اسلامی نیست، بلکه مبین یک کیفیت، یعنی نقش حاکمیت کشور – در ارتباطات درونی آن و در مناسباتش با جامعه، در گسترش فساد است.

این کیفیت مبین یک “فساد ساختاری” است. نظامهای فاسد – صرف نظر از نیت کارگزاران این نظامها – غالباً تمایل به محدود و منتزع کردن فساد دارند. محدود کردن آن به عمل تعدادی مأمور و به انگیزه های اقتصادی، و منتزع کردن آن از مناسبات قدرت، از سیاست و از مناسبات میان حکومت و جامعه. در محدودترین و منتزعترن حالت، فساد عمل مجرمانۀ تعدادی مأمور – ولو تعداد بسیاری مأمور – است که باید به اصول معینی عمل کنند اما آنان از اختیار و اعتماد سپرده شده، برای منافع شخصی شان سوء استفاده می کنند. در کیفیت بعدی، ابعاد فساد از عده ای مأمور به نهادها گسترش می یابد و ضرورتاً بعد سیاسی و مناسبات قدرت را نیز شامل می شود. در این سطح از فساد، که به “فساد نهادی” شناخته می شود، انتصابات – در برابر انتخابات – اصلیترین عامل گسترش فساد تشخیص داده شده است. سرانجام واقعیتهائی از این دست که فساد تنها با وجود مناسبات اجتماعی خاصی متصور است و با استحکام جامعۀ مدنی و قدرتمندی آن، غالباً افول می یابد، پای مناسبات میان حکومت و جامعه نیز در شکل دادن به کیفیت نهائی فساد، یعنی “فساد ساختاری” به میان می آید. در این کیفیت نهائی فساد به معنای “سوء استفاده از قدرت در شرایط عجز اجتماعی (فقدان جامعۀ مدنی قدرتمند) و مصونیت از مجازات گریز از قانون است”. تأمین دموکراسی مدنی و اقتصادی، تقویت جامعۀ مدنی، وجود شفافیت، محاسبه پذیری و نظارت هم از پایه ای ترین الزامات برای پیشگیری از این کیفیت فساد اند.

تهعد روحانی در بیانیه اش دایر بر ریشه کن کردن فساد از “ساحت مقدس خدمتگزاری” اگر همراه با این وقوف نباشد – که بیانیۀ او نشان نمی دهد همراه است – فقط به وعده های بجانیاورده اش خواهد افزود. جهانگیری پس از عذرخواهی از مردم، گلایه می کند که “در کشور، جوانی ۳۰ ساله ۱۰هزار میلیارد تومان پول کشور را به یغما برده است، اما تاکنون کسی مسئولیت آن را نپذیرفته و یا از مردم عذرخواهی نکرده است”. این گلایه فقط حاکی از آن است که او فساد را در آدمها خلاصه و آن را در کشمکشهای جناحی تفسیر می کند، یعنی فسادی که او بر آن انگشت می نهد، حتی فساد نهادی نیز نیست.

از آنچه گذشت باید روشن باشد که فاسد اول در جمهوری اسلامی همانا نظام ولائی است. به واقع هر سه مشخصۀ فساد ساختاری، به روشنی و کمال در نظام ولائی متبلور اند. ولایت از قدرت سوءاستفاده می کند، از مجازات مصون است و در جوهر خود نافی توانمندی اجتماعی است. طبعاً از روحانی و جهانگیری نمی توان انتظار داشت که در مبارزه با فساد مورد نظرشان، نظام ولائی را نشانه بگیرند، اما می توان از آنان خواست که سطح مبارزه شان با فساد را برای جامعه روشن کنند و نسبت دموکراسی، جامعۀ مدنی، شفافیت، محاسبه پذیری و نظارت را با این سطح از مبارزه مورد نظرشان تصریح کنند.

چنان که در ابتدا اشاره شد، موضوع “پرداختهای نامتعارف” با نمونه های قبلی از فساد تفاوتهائی هم داشت. این موضوع، اگرچه به واقع از تکاندهنده ترین جلوه های فساد در جمهوری اسلامی نبوده، اما گرایش راست افراطی در حاکمیت فعلاً موفق شده است آن را به عنوان اوج فساد معرفی کند و از آن سلاحی علیه گرایش رقیب و مشخصاً دولت روحانی بسازد. در این موفقیت، این واقعیت که فیشهای حقوقی روشده فعلاً به مقامات دولتی تعلق داشته اند، و نیز کیفیت عمل شخص خامنه ای سخت مؤثر افتاده اند. خامنه ای وضع را به فاجعه و خیانت به آرمانهای انقلاب توصیف کرده و خواسته است که با این پدیده مقابلۀ جدی شود و آنچه از بیت المال خارج شده، به آن بازگردانده شود. روز سه شنبه ۲۲ تیر طائب، رئیس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اظهار داشت که “سازمان اطلاعات سپاه همانند گذشته به پرونده‌های مفاسد اقتصادی کلان کشور ورود می کند” و اطلاع داد که “این سازمان در حال حاضر پرونده‌های جدی در دستور کار دارد”. این اطلاع حاکی از آن است که اولاً  توصیف خامنه ای از این پدیده، به عنوان خیانت به آرمانهای انقلاب، به سرعت به عنوان کدی از جانب دستگاه های امنیتی جمهوری اسلامی برای ورود به میدان فهمیده شده و ثانیاً تقویت این برداشت است که راست افراطی در حاکمیت در همراهی با مواضع پسابرجام خامنه ای، عزم دارد ریاست جمهوری روحانی را به یک دوره محدود کند.

———————-

* سازمان «شفافیت بین‌المللی» در سال ۱۹۹۳ میلادی فعالیت خود را آغاز کرده و دفتر رسمی آن در شهر برلین، قرار دارد. از سال ۱۹۹۵ بدین‌سو «شاخص تشخیص فساد» توسط این سازمان محاسبه گردیده و انتشار می یابد. اهمیت «شاخص تشخیص فساد» این است‌که در تهیه آن، نه فقط معیارهای فساد اقتصادی، بلکه معیارهای فساد‌های سیاسی نیز منظور شده‌اند.  

تاریخ انتشار : ۲۳ تیر, ۱۳۹۵ ۱۱:۴۶ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

هفته‌ای که گذشت، دوم تا هشتم تیرماه

رهبر حکومت تاب نیاورد گاه که کارگزاران خود را نامرغوب دید. خود بر صحنه آمد و خواستار مشارکت حداکثری شد و فتوا داد که نباید با کسانی که “ذره‌ای با انقلاب و امام و نظام اسلامی زاویه دارند” همکاری کرد. به‌زبان دیگر نباید به کسانی که ممکن است نفر دوم حکومت شوند و در سر خیال همکاری با ناانقلابین دارند، رای داد. اشاره‌ای سرراست به آن تنها نامزدی که از تعامل با جهان می‌گوید.

مطالعه »
یادداشت
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!

انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!

جزئیات کشته شدن راضیهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!

بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!

انتخابات مهندسی شده، راه یا بی‌راهه؟