چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۲

چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۲

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!
سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!
یادمان باشد که هرچه جامعه ضعیف‌تر شود، از فرصت‌ها و شانس‌هایی که در مسیر بهبود، تغییروتحول  پیش خواهد آمد، کمتر می‌توانیم استفاده کنیم و شانس‌های آینده ایران را از دست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کیوان صمیمی
نویسنده: کیوان صمیمی
انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!
نیروی تجدد و دموکراسی یک قرن است که ایران مال همه‌ی ایرانیان است شعار اوست. اکنون نیروهای وسیعی از جنبش اسلامی نیز به همین نگاه پیوسته اند. در پهنه‌ی سیاست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: امیر ممبینی
نویسنده: امیر ممبینی
جزئیات کشته شدن راضيهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!
سوم تیر ماه جاری رسانه‌ها نوشتند که دختری جوان به نام «راضیهٔ رحمانی» اهل روستای گویژه در شهرستان نورآباد استان لرستان با شلیک یکی از مأموران نیروی انتظامی جان باخت....
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!
نهضت آزادی ایران در ادامه راهبردی که در مرحله اول در پیش گرفت، اتحاد ملت و تجمیع همه معترضان در مرحله دوم انتخابات را برای مقابله با مخالفان آزادی و...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: نهضت آزادی ایران
نویسنده: نهضت آزادی ایران
انتخابات مهندسی شده، راه يا بی‌راهه؟
    خانم وسمقی در ارتباط با انتخابات ریاست حمهوری در ایران تحلیلی داشته است. خانم وسمقی، زین میان؛ بر این باور است که اصلاح‌طلبان، اگر گمان می‌کنند که حکومت...
۱۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: صدیقه وسمقی
نویسنده: صدیقه وسمقی
جرون
جرون، ای سیلی خورده ی زمان، ای معامله های پشت پرده ی آن زمان، ای تاریخ دیروز و امروز من، از رنگ و شرنگ، تا کیسه های زر ...
۱۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد

با تشدید اعتراضات، به مقابله با تغییر قانون کار برخیزیم!

دولت روحانی و وزیر کار او کە با وعدەهای متعدد بە کارگران روی کار آمدند، تاکنون برخلاف وعدەهای خود عمل کردە و اینک در تلاشند تغییرات در قانون کار را به تصويب مجلس برسانند و به صورت قانون درآورند.

لایحە موسوم بە اصلاح قانون کار توسط دولت روحانی بە مجلس شورای اسلامی برای تصویب ارائه شده است. قرار است بزودی لایحه در مجلس مورد بررسی قرار گیرد. تغییراتی کە دولت در قانون کار داده، هنوز منتشر نشدە است. اما با اظهارات برخی مسئولین دولتی و نمایندگان مجلس، وجوهی از تغییرات در قانون کار رسانه ای شده است. به نظر می رسد تغییرات در لایحه اصلاحی قانون کار دولت روحانی وسیعتر از دامنە تغییراتی است کە سید محمد جهرمی وزیر کار دولت احمدی نزاد جزئیاتش آن را در دوم مهرماە ١٣٨۵ منتشر کرد و دولت های احمدی نژاد و روحانی قبل از آنکە تغییرات مورد نظرشان در مجلس به تصویب برسند، در عمل بە شکل غیرقانونی بە اجرا گذاشتند.

در لایحه دولت، تغییرات زیر پیشنهاد شده است:

ـ در لایحه با تغییر مادە ٢٧ قانون کار کە اخراج کارگر را منوط بە تائید تشکل کارگری مستقر در واحدها می کرد، یکی از طرف های سە جانبە گرائی، یعنی نمایندە کارگر حذف شده و بە کارفرما اجازە دادە می شود تا بدون تائید نمایندە کارگر و با تائید حکم اخراج توسط هئیت های حل اختلاف کارفرمایی ـ کارگری، هر کارگری را کە خواست از کار اخراج کند. برطبق این لایحه اگر هئیت های حل اختلاف کارگر را مقصر نداند، باز کارفرما حق دارد از بازگشت کارگر بە کار جلوگیری کند.

 ـ در لایحه سایر موادی از قانون کار کە شروطی برای اخراج در نظر گرفتە شدە، حذف و بە کارفرماها اختیار تام و تمام برای اخراج کارگر دادە شدە است.

ـ با اخراج کارگر، کارفرما فقط یک ماە خسارت در ازای سال های سابقە کار پرداخت می کند. این تغییر گامی بە پس نسبت بە مادە ٣٣ قانون کار قبل از انقلاب است. طبق این ماده، کارفرما در ازای اخراج میبایستی معادل سە ماە حقوق هر سال کارگر را مشروط بە آنکە مجموعا بیش از دریافتی سە سال کارگر نباشد بعنوان خسارت اخراج بە کارگر بپردازد. اما طبق این لایحه مبلغ خسارت از سه ماە بە یک ماە و مجموع پرداختی از سە سال بە دوسال تقلیل دادە شدە است.

ـ مطابق لایحه دولت تنها دو سوم از خسارت حق اخراج بە کارگر دادە می شود و یک سوم آن بە حساب وزارت کار واریز می شود.

ـ در لایحه سقف سنی ١٨ سال برای کارآموز حذف شدە و به کارفرما اجازە دادە شده کە تحت عنوان کارآموز بە افرداد بالای ١٨ سال دستمزد حقوق کمتری پرداخت کند.

ـ در این لایحه پرداخت بیمە بیکاری بە داشتن کارت مهارت فنی مشروط شده است. این لایحه بسیاری از بیکاران را عملا از شمول دریافت بیمە بیکاری در دوران بیکاری خارج می کند. از مدت ها پیش برخی از کارفرمایان با همین دستآویز از بیمە کردن کارگران شاغل سرباز زده و بسیاری از کارگران بویژە کارگران ساختمانی را کە داری کارت مهارت هستند، بیمە نمی کنند.

ـ در لایحه با افزودن تبصرەای بە مادە ١٩١ راە را برای خارج کردن عدە بیشتری از کارگران کارگاە های بیش از دە نفر کارگر از شمول قانون کار زیر عنوان “تعریف کارگاە های کوچک”مهیا کردەاند.

با خارج شدن کارگاە های تا دە نفر از شمول قانون کار کە بیش از ٧٠ درصد کارگران را از حداقل های حقوق قانونی شان از زمان دولت خاتمی تا کنون و تمدید غیرقانونی هرسالە آن محروم کرده است، با تعمیم قرادادهای موقت بە ٩٠ درصد نیروی کار، طرح استاد شاگردی، سلب حقوق کارگران در مناطق آزاد تجاری، مسکوت گذاشتن نکات مثبت قانون کار طی نزدیک بە سە دهە، حق و حقوقی برای کارگر باقی نمانده است. گویا این اقدامات کافی نبود کە اینک دولت روحانی و وزیر کار او قصد دارند با حذف آنچه از  مواد حمایتی در قانون کار مانده، این بی حقوقی کامل را تثبیت کنند.

دولت روحانی و وزیر کار او کە با وعدەهای متعدد بە کارگران روی کار آمدند، تاکنون برخلاف وعدەهای خود عمل کردە و اینک در تلاشند تغییرات در قانون کار را به تصویب مجلس برسانند و به صورت قانون درآورند. تلاش برای تصویب این لایحه در شرایطی صورت می گیرد کە اعتراضات کارگری علیە سیاست های ضدکارگری دولت و فقر و فلاکتی کە پیامد این سیاست ها هستند، هم چنان ادامە دارد و در سال گذشە حداقل ۵٠٠ اعتصاب و تجمع کارگران و مزدبگیران صورت گرفته است. طبعأ تصویب این لایحە بە نارضایتی و اعتراضات بیشتر کارگری منجر خواهد شد.  

قوانین حمایتی نتیجە مبارزات صدسالە کارگران، سازمان های چپ و نیروهای عدالت خواە کشور است. ما به عنوان سازمان سیاسی مدافع حقوق کارگر و عدالت اجتماعی، تصویب چنین تغییراتی در قانون کار را موجب  تشدید فقر و فاصلە طبقاتی و بی عدالتی می دانیم و خواستار پس گرفتن لایحه هستیم. دلایل دولت برای از میان برداشتن قوانین حمایتی و تغییر قانون کار غیرقابل پذیرش  هستند. اقداماتی از این دست به جای این کە سبب ساز ایجاد اشتغال و ترغیب سرمایە گذاری در بخش تولیدی شود، تنها حاصلش دامن زدن بە فقر و بی عدالتی و ژرفش شکاف طبقاتی، ناامنی و افزایش هزینەهای اجتماعی و تشدید رکود اقتصادی است. بە عقیدە ما ریشە رکود اقتصادی و عدم تمایل بە سرمایە گذاری در بخش مولد، نە بخاطر قوانین حمایتی محدود در قانون کار بلکە در ناکارآیی نظام سیاسی ـ اقتصادی حاکم، چندگانگی در حکومت، استبداد و نبود افق روشن و عدم اطمینان سرمایە گذاران بە سرمایە گذاری در بخش مولد است.  

ما از کارگران و مزدبگیران، سازمان های کارگری و نیروهای عدالت خواه دعوت می کنیم کە نسبت به تصویب  لایحە ضدکارگری و عدالت ستیزانە اعتراض کنند. باید با تشدید اعتراضات، به مقابله با تصویب لایحه تغییر قانون کار برخاست و اجازه نداد که دولت سیاست های ضدکارگری خود را به قانون تبدیل کند.

 هیئت سیاسی ـ اجرائی سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)

اول اوت ٢٠١۶ (١١ مرداد ١٣٩۵)

 

تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد, ۱۳۹۵ ۱۱:۲۲ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

هفته‌ای که گذشت، دوم تا هشتم تیرماه

رهبر حکومت تاب نیاورد گاه که کارگزاران خود را نامرغوب دید. خود بر صحنه آمد و خواستار مشارکت حداکثری شد و فتوا داد که نباید با کسانی که “ذره‌ای با انقلاب و امام و نظام اسلامی زاویه دارند” همکاری کرد. به‌زبان دیگر نباید به کسانی که ممکن است نفر دوم حکومت شوند و در سر خیال همکاری با ناانقلابین دارند، رای داد. اشاره‌ای سرراست به آن تنها نامزدی که از تعامل با جهان می‌گوید.

مطالعه »
یادداشت
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!

انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!

جزئیات کشته شدن راضیهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!

بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!

انتخابات مهندسی شده، راه یا بی‌راهه؟