سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۵

سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۵

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم...
نتانیاهو کاخ سفید را نادیده می‌گیرد، زیرا انجام این کار هیچ هزینه‌ای ندارد. در سال ۱۹۸۲ رونالد ریگان، مناخیم بگین، نخست‌وزیر اسرائیل را پس و کشتار فسطینیان در پی تهاجم...
۱ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
غم دیگر
شنیدستم غمم را میخوری، این هم غم دیگر، دلت بر ماتمم می‌سوزد، این هم ماتم دیگر
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
پایان تلخ یک ریاست جمهوری
بایدن می‌داند که باید برود، اما این بدان معنا نیست که از این موضوع خوشحال است. ننسی پلوسی کسی بود که با هوش و ذکاوت سیاسی به رئیس‌جمهور گفت که...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
کاش میشد
کاش میشد چهره ها رنگ پریشانی نداشت، برق تیز خنجر و کینه نداشت. مثل دریا بود شفاف و زلال، مثل ابریشم نرم لطیف
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد
نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور
ایجاد، تقویت و توسعه و حفظ نهادهای مدنی و تشکل‌های صنفی و سیاسی باید در کانون برنامه های افراد، شخصیت ها و احزاب و سازمان ها قرار داشته باشد، چه...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴
بر اساس بیانیۀ دادگاه بین‌المللی دادگستری، سیاست‌های شهرک‌سازی و بهره‌برداری اسرائیل از منابع طبیعی در سرزمین‌های فلسطینی نقض قوانین بین‌المللی است. دادگاه، گسترش قوانین اسرائیل به کرانۀ باختری و بیت‌المقدس...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: محسن نجات حسینی
نویسنده: محسن نجات حسینی
سیاست‌گریزی زنان یا سیاستِ گریزِ دولت از زنان
قوانین نابرابر، عدم حمایت‌های لازم و محیط‌های مردسالارانه، زنان را از مشارکت فعال در سیاست بازمی‌دارد. حضور کم‌رنگ زنان در سیاست به معنای نبود صدای نیمی از جمعیت در تصمیم‌گیری‌های...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: زری
نویسنده: زری

فرصت دارد از کف می رود، دولت نمی خواهد لایحە را پس بگیرد

 

بنا بە گزارش خبرگزاری (ایلنا) علی ربیعی وزیر کار کە اخیرا بە خوزستان سفر کردە بود، بە هنگام  ملاقاتی کە با "تشکلهای کارگری" این استان داشتە، از جملە گفتە است: "اگر کارگران بخواهند، لایحه اصلاح قانون کار را باز می‌گردانیم"

جالب اینکە در ١٨ آبان، یعنی سە روز قبل از ربیعی  "ابوالحسن فیروزآبادی در بازدید خود از غرفه ایلنا در نمایشگاه مطبوعات گفت: از جرئیات مربوط به بررسی این لایحه خبری ندارم اما می‌دانم که قرار نیست لایحه ارسالی دولت از مجلس بازگردانده شود"

 

بنا بە گزارش خبرگزاری (ایلنا) علی ربیعی وزیر کار کە اخیرا بە خوزستان سفر کردە بود، بە هنگام  ملاقاتی کە با “تشکلهای کارگری” این استان داشتە، از جملە گفتە است: “اگر کارگران بخواهند، لایحه اصلاح قانون کار را باز می‌گردانیم”

جالب اینکە در ١٨ آبان، یعنی سە روز قبل از ربیعی  “ابوالحسن فیروزآبادی در بازدید خود از غرفه ایلنا در نمایشگاه مطبوعات گفت: از جرئیات مربوط به بررسی این لایحه خبری ندارم اما می‌دانم که قرار نیست لایحه ارسالی دولت از مجلس بازگردانده شود”

قبل از آن سیدحسن هفدەتن، یکی از معاونان ارشد ربیعی کە برخی فعالین کارگری از او بعنوان کارچاق کن کارفرماها در وزارتخانە تعاون، کار ورفاه نام می برند ، عینا همین حرف ربیعی را تکرار کردە بود.

این سخنان ضد و نقیض مسئولین ارشد وزارت کار در شرایطی زدە می شود کە از آغاز درز خبر ارسال بی سروصدای لایحە ضد کارگری دست پخت دولت احمدی نژاد توسط دولت روحانی برای تصویب در مجلس، موج اعتراضی فزایندەای علیە این لایحە توسط کارگران و تشکلهای مختلف، حتی تشکلهای وابستە بە حکومت کە معمارشان، خود ربیعی بودە در جریان است و بخشی ذراند اخبار آنها نیز در خبرگزاری (ایلنا) و برخی رسانەهای منتقد و مخالف دولت منتشر شدە. اینها چیزهایی نیست کە ربیعی و سایر مسئولین دولتی و حکومتی و محافل کارفرمایی از آن بی اطلاع ماندە باشند. بنا بر این با وجود این همە طومار و اعتراض، بیانیە و مصاحبە، وقتی کە ربیعی و هفدەتن هنوز قید “اگر” را بکار می برند، بە هیچ وجە نشانە  بی اطلاعی و نادانی شان از این موضوع  یا ندانستن زبان فارسی نیست. آنها بهتر از هرکس می دانند کە این لایحە آنقدر ارتجاعی و ضد کارگری است کە حتی تشکلهای دولتی نیز بارها بە اشکال مختلف از آن بعنوان سند بندگی کارگر یاد کردە و خواهان پس گرفتنش توسط دولت شدەاند. ولی چون دولت می خواهد بە هر قیمتی کە شدە این لایحە را از تصویب مجلس بگذراند، خودشان را بە نادانی زدە اند و دارد دودوزە بازی می کند. قصدش  از این یکی بە نعل یکی بە میخ زدنها، و دودوزە بازیها فریب دادن کارگران وایجاد صبر وانتظار کاذب برای خرید وقت جهت تصویب این لایحە است.

 اعتراض کارگران در واقع برای این جماعت اساسا تا زمانی کە احساس نکنند موقعیتشان را متززل می کند، ارزش و اهمیت ندارد.  دلیل این واکنش هایشان بخاطر نگرانی شان از تبدیل این حرکت بە جریانی است کە هرچە طی بیش از سە دهە رشتەاند را پنبە کند. وگر نە مگر طی دەهە های گذشتە، غیر از زدن از حق و حقوق کارگر و تحمیل فقر و فلاکت بە کارگر و زحمتکش و سرکوب اعتراضات حق طلبانە شان کار دیگری برایشان کردەاند، کە این بار بخواهند چنین کنند؟ وجود همین لایحە، تصویب لایحە مناطق آزاد اقتصادی و طرح های متعدد دیگری از این دست کە در همە آنها بدیهی ترین حق و حقوق کارگر مورد تاراج قرار گرفتە، خود گواە شدیدتر شدن و خشن تر شدن سیاستهای ضد کارگری حکومت است. بهمین جهت مبارزە با آنها نیز بمراتب دشوارتر از گذشتە و عقب راندن این تهاجم وحشیانە نیازمند بسیج گستردە همە ظرفیت های بالفعل و بالقوە جنبش کارگری است. باید اعتراضات و مبارزات آنقدر وسعت دادە شوند، کە حکومت جدا احساس خطر و بە تبع آن مجبور بە عقب نشینی شود. در ٢۵ آبان در ادامە اعتراضاتی کە تا کنون علیە لایحە دولت صورت گرفتە  قرار است تجمعی در اعتراض بە  این لایحە در تهران صورت گیرد کە هنوز در مورد آن اطلاع رسانی کافی نشدە. بە رغم اینکە ممکن است، مسئولین دولتی موانعی بر سر تشکیل این تجمع کارگری ایجاد کنند و یا سعی کند با تمعهیداتی مانع گستردە برگزارکردن آن شوند، برگزار کنندگان آن اگر واقعا قصدشان از این کار فشار بە دولت برای پس گرفتن این لایحە است.

بایستی بدون تنگ نظری با اطلاع رسانی بە موقع زمینە شرکت هرچە وسیعتر کارگران در این تجمع را فراهم کنند و بە وزیر کار و سایر حامیان این لایحە ضد کارگری نشان دهند، کە کارگران بدون اما و اگر، خواهان پس گرفتن لایحە هستند. بخصوص فعالین و تشکلهای کارگری نیز باید بکوشند، فارغ از اختلافات و تفاوتهایی کە با جریان برگزار کنند دارند ، از نفوذ شان برای تشویق کارگران و سایر عدالتخواهان بە شرکت در این تجمع استفادە کنند. همزمان با آن لازم است امکان تجمع های مشابە در شهرهای دیگر و حتی در واحدهای تولیدی جداگانە را برسی کرد و جمع آوری امضا و طومار علیە لایحە را توسعە داد و یا در واحدهای کە از این پس بە هر دلیل اعتصاب می کنند پس گرفتن لایحە را نیز در زمرە مطالبات قرار داد. واقعیت این است کە محرک انبوە  اعصابات و اعتراضات کنونی کارگری  در واقع عدم اجرای بخش های رفاهی قانون کار است. اگر این قوانین اجرا می شدند، بخش عمدە این اعتراضات نیز شکل نمی گرفت. باید این را برای کارگر توضیع داد. در آن صورت بسیار راحتر می شود اهمیت قانون کار و رابطە آن با اعتراضاتش را نشان داد و آنها را بە این کارزار کشاند. وقتی کارگر بخاطر عقب افتادن دستمزد و حقوقش و سایر مطالبات صنفی  اعتصاب و اعتراض می کند و بصورت دستجات چند صدنفرە از شهرهای دور و نزدیک برای اعتراض، بە تهران می آید، حتمی حاضر هم می شود برای حمایت از مواد حمایتی قانون  اعتصاب و اعتراض کند. بهر جهت زمان بە سرعت دارد می گذرد و ممکن است اگر اعتراضات بە حد کافی گستردە نشود، لایحە بی حقوق کردن کارگر در مجلس تحت سلطە سرمایەداران و دولت حافظ منافع سرمایە داران بە تصویب برسد.

حتی پس گرفتن لایحە نیز بە معنی دست برداشتن حکومت از پیگیری قضیە در فرصت مناسب نیست.این لایحە از هفت خوان رستم عبور کردە تا بە اینجا رسیدە و بهمین جهت مدافعان آن حاضر نخواهند شد بە آسانی این فرصت را رها کنند و بە کارگران امان دهند تا خودشان را برای بە شکست کشاندن این تعرض آمادە کنند. اما پس گرفتنش ولو بطور تاکتیکی بە کارگران فرصت می دهد کە برای مقابلە با دور آتی تعرض تدارک ببینند. بهمین جهت فعلا بایستی پس گرفتن لایحە و گرفتن فرصت از دست دولت و مجلس کە هر دو بە یک اندازە از این لایحە دفاع می کنند، اولویت نخست سازمان های کارگری باشد. بە دست اندرکاران این لایحە باید فهماند کە حتی اگر این لایحە بە تصویب مجلس هم رساندە شود، مبارزە برای تدوین قانون کار بهتر محال است پایان یابد. در صورت تصویب این لایحە کف خواستەها دیگر محدود بە مواد حمایتی کنونی کە بنا دارند حذفشان کنند نخواهد ماند. کارزار کارگران حول یک قانون کار پیشرفتە مطابق با استاندارد های پذیرفتە شدە در جنبش جهانی سندیکایی و مقاولە نامە های سازمان بین المللی کار خواهد بود. 

بخش : کارگری
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان, ۱۳۹۵ ۹:۱۸ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

مروری بر آن‌چه تا بیست و سوم تیرماه گذشت

نفس چاق نکرده بود آقای پزشکیان که در دفتر شرکت هواپیمایی توسط نیروهای انتظامی بسته شد. گویا عدم رعایت حجاب کارکنان زن این دفتر دلیل این کنش نیروهای انتظامی بود. مساله مهمی نبود! آقای وزیر کشور دولت گفت. فردا باز خواهد شد دفتر.

مطالعه »
یادداشت

حکم اعدام فعال کارگری، شریفه محمدی نمادی است از سرکوب جنبش صنفی نیرو های کار ایران!

میزان توانایی کارگران برای برگزاری اقدامات مشترک، از جمله اعتصابات و عدم شرکت در امر تولید، مرتبط است با میزان دسترسی آنها به تشکل های صنفی مستقل و امکان ایجاد تشکل های جدید در مراکز کار. ولی در جمهوری اسلامی نه تنها حقوق پایه ای کارگران برای سازمان دهی و داشتن تشکل های مستقل رعایت نمیشود، بلکه فعالان کارگری، از جمله شریفه محمدی، مرتبا سرکوب و محکوم به حبس های طولانی مدت، ضربات شلاق و حتی اعدام میشوند.

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
مطالب ویژه
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم…

غم دیگر

پایان تلخ یک ریاست جمهوری

کاش میشد

نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور

بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴