پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۴

پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۴

هشدار سازمان حقوق بشر ایران در مورد موج جدید اعدام‌ها پس از انتخابات ریاست جمهوری
تجربه دوره‌های قبل نشان می‌دهد که بلافاصله پس از انتخابات حکومت با افزایش شدید آمار اعدام، واقعیت خود را به مردم گوشزد می‌کند. مردم ایران و جامعه جهانی  باید از...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سازمان حقوق بشر ایران
نویسنده: سازمان حقوق بشر ایران
بازی ادامه دارد...
شاعرِ شب زندهِ دارِ بی تکلف! صبور باش وُ...نگاه کن، در این شبِ طولانی، هنوز چراغِی روشن است، تحمل کن.
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: حسن جلالی
نویسنده: حسن جلالی
با یاد و نام ماندگار مادر ستاره پورجعفر!
مادر عماری از نسل مادران خاوران بود با چهره ای آرام و دوست داشتنی. نام‌اش ستاره بود؛ ستاره‌ای که در آسمان زندگی فرزندانش درخشید و رفت، فرزندانی که جملگی به...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: دبیرخانهٔ شورای مرکزی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده: دبیرخانهٔ شورای مرکزی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
ناک‌دان شدن سه‌شنبه، ناک‌اوت شدن جمعه!
حال پیش‌بینی می‌شود که جلیلی گل خورده در مناظره‌ی اول و ناک‌دان شده در مناظره‌ی دوم، و در عمل شکست خورده در منظر افکار عمومی، در انتخابات روز جمعه عاقبتی...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: عیسی سحرخیز
نویسنده: عیسی سحرخیز
در انتخابات ریاست جمهوری شرکت نکرده و نمی‌کنیم!
این انتخابات به مانند هر انتخابات دیگر در نظام‌های سرمایه‌داری به این معناست که تنها زمانی به مردم «حق انتخاب» داده می‌شود که از میان ستمگران یکی را «انتخاب» کنند...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: ۹ زن چپ محبوس در اوین
نویسنده: ۹ زن چپ محبوس در اوین
بیانیه «همگامی برای جمهوری سکولاردموکرات» پیرامون نتایج انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم
«همگامی برای جمهوری سکولاردموکرات در ایران» که انتخابات در مرحله نخست را تحریم کرده بود، کماکان معتقد است که حل مشکلات کشور در ارتقاء حرکت‌های اعتراضی به سطح ابرجنبش سراسری...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: همگامی برای جمهوری سکولار دموکرات در ايران
نویسنده: همگامی برای جمهوری سکولار دموکرات در ايران
در دور دوم انتخابات، با رای " نه" به جلیلی شرکت می‌کنیم!
اگر در دور اول "نه" به شرکت در انتخابات، شاکله نظام ونظارت استصوابی را هدف قرار داد و در همه ارکان نظام و در دل و جان مردم تاثیر خود...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده:  گروه خرداد هوادار سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) - داخل کشور
نویسنده:  گروه خرداد هوادار سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) - داخل کشور

اسلام سیاسی، شمشیر دو لبە

اسلام سیاسی یک شمشیر دولبە است، شمشیری کە خودی را بە همان اندازە دیگری (غیر) می برد. اگر تئوری هانتینگتون، زیربنای ذهنی نبرد آیندە را برای طرف مقابل آمدە می کند، اما در همان حال اعتقاد بخش مهمی از اسلام سیاسی بە این تئوری و ارائە تفاسیر تازە از آن، لبە رو بە مسلمانان را تیزتر می کند

مقدمە

بعد از پایان جنگ سرد، اتمام جهان دوقطبی و بسر آمدن موجودیت بلوک شرق کە ایدئولوگهای طرفدار کاپیتالیسم بسیار علاقه مندند آن را پایان کمونیسم بنامند (ایدە کمونیسم، و نە یک فرم از تلاش برای ایجاد جامعە عادلانە)، از همان ابتدای دهە نود میلادی در قرن گذشتە ‘ساموئل هانتینگتون’ ایدە جنگ تمدنها را مطرح کرد. طبق این ایدە، قرار بود جهان آیندە، یعنی جهان بعد از جنگ سرد، جهان تقابل و جنگ میان تمدنها باشد کە البتە بە گمان وی هستە اصلی این تمدنها را ادیان تشکیل می دادند. بنابراین کروکی اصلی بحث وی در رابطە با خاورمیانە تاکید بر تقابل جهان اسلام (شرق) و جهان مسیحی (غرب) بود.

ارزیابی ایدە

هم اکنون بیشتر از دو دهە از آن سالها گذشتە است و می توان با چشمان بازتر و با فاکتهای تاریخی کە در دست اند بهتر بە ارزیابی و صحت و سقم این تئوری پرداخت، و کل موضوع را در واقع با این سئوال شروع کرد کە “آیا واقعا ما در این دو دهە با جنگ و منازعە میان تمدنها روبرو بودەایم؟”، بە عبارتی دیگر و دقیق تر “آیا خصلت اساسی منازعات دنیا را تمدنها تشکیل می دهند؟”

بگذارید در رابطە با کشورهای مسلمان نشین خاورمیانە و شمال آفریقا بە فاکتها نگاە کنیم:

ـ جنگ افغانستان. آیا این جنگ و حملە امریکا بە طالبان را می توان در چهارچوب ایدە هانتینگتون گنجانید؟ طالبان خود نتیجە سیاست و گرایش آمریکا در مرحلە خاصی بود، هم چنین با سرنگونی طالبان دولتی در افغانستان بە قدرت رسید کە اسمش ‘جمهوری اسلامی افغانستان’ است کە بشدت مورد حمایت آمریکاست!

ـ جنگ عراق. آیا جنگ با صدام را می توان در چهارچوب جنگ تمدنها ارزیابی کرد؟ صدام یک دیکتاتور سکولار بود با مختصات ضد گروه های اسلامی شیعی و سنی. و اتفاقا درست بعد از سرنگونی صدام است کە گروه های اسلامی بە قدرت می رسند.

ـ جنگ لیبی. قذافی هم یک دیکتاتور سکولار بود با خصوصیات ضد گروه های اسلامی. و درست بعد از سرنگونی او، اسلامی هائی بە قدرت می رسند کە بیشترین همکاری را با آمریکا دارند.

ـ ترکیە. تا مقطع کنونی کە در آن بعلت این کە ترکیە از سیاستهای آمریکا در سوریە ناراضی است، و کمی کدورت میان این دو کشور پدید آمدە است، آمریکائیها رابطە بسیار خوبی با دولت اردوغان کە یک دولت اسلامی از نوع ترکیەای آن است داشتەاند و کماکان علیرغم ضرباتی کە بدان خوردە است، دارند.

نادرستی ایدە

چهار فاکتی کە در بالا بدان اشارە شد درست از قلب جهان بەاصطلاح اسلامی انتخاب شدەاند. چهار فاکتی کە بشدت ناقض ایدە و تئوری ساموئل هانتینگتون اند، تئوری کە در دهە نود نظرات بسیاری را بخود جلب کرد و کماکان طرفداران خوبی هم دارد! البتە بەنوعی می توان علل این موفقیت را هم درک کرد، بویژە این کە اگر بە میراث ذهنی و فکری سالهای جنگ سرد بیاندیشیم کە در آن اذهان طوری قالب گرفتە بودند کە می بایستی در سطح بین المللی همیشە دو نیروی معارض را برای درک روند تاریخ در مقابل هم قرار داد، و یا شاید علت، ریشەداربودن درک دوآلیستی ذهن انسانی است کە ریشە قوی در تاریخ معرفت بشری دارد (بە ایدە جنگ میان نور و تاریکی در میان زرتشتیان توجە شود، یا بە جنگ میان شیطان و فرشتە در ادیان تک خدائی و بە یمن آن در مسیحیت).

هواداران اسلامی تئوری هانتینگتون

اما تئوری سطحی هانتینگتون کە جنبی ترین پدیدەها را بە جایگاە مرکزی می راند تنها در میان نیولیبرالیستها، نیوکانها و عادت گرفتگان بە قالبهای ذهنی گذشتە طرفدار نداشت. این اندیشە، هم چنین در میان آن نیروهای مذهبی هم طرفداران پروپاقرصی داشت کە دوست داشتند جانشین شوروی در سطح بین المللی شوند و بدین ترتیب از طریق دشمنان، بە هواداران و رقبای داخلیشان، قدرت خود را اثبات کنند. این کە آنها هم اقرار کردند، پس همە باید نهایتا اقرار کنند کە هم اکنون تنها آنانند کە در مقابل نیروی غرب قرار گرفتەاند، و این کە مسیر تاریخ آیندە تنها از طریق این جنگ و رقابت مشخص می شود.

این چنین بیشتر نیرو گرفتند.

تفسیر تازە

باید تاکید دوبارە کرد کە هواداران اسلامی این اندیشە، تئوری هانتینگتون را می پسندند چون کە جایگاە آنان را تقویت می کند، نە این کە نوع نگاە ساموئل را آن چنان کە او دوست داشت، بپسندند. یعنی با آن یک ارتباط ابزاری برقرار می کنند. بە بیان دیگر، آنان زیرکانە می گویند: “ببینید، خودشان اعلام جنگ می کنند، پس ما چرا نباید بجنگیم؟” بە این ترتیب اگرچە آنها هم هوادار این نزاع اند، اما بهرحال از لحاظ اخلاقی وجدانشان می تواند راحت تر باشد زیرا کە این غرب است کە یک بار دیگر اعلام جنگ می کند (و این بار در قالب اندیشە کە البتە حتما پیامدهای مادی هم خواهد داشت).

اما تفاسیر اسلام سیاسی از هانتینگتون می تواند اشکال تازەای بپذیرد. تازەترین نگاە این است کە می گویند غربی ها بخشی از جنگ و نزاع اعلام شدە را با ایجاد نیروهائی بە پیش می برند کە ظاهر اسلامی و ضد غربی دارند، اما در اساس دست نشاندە آنان اند و جهت ایجاد نفاق، چنددستگی و جنگ داخلی میان مسلمانان درست شدەاند. این بدین معنی است کە اگر قبلا جنگ رودررو بود، اما حال پیچیدەتر شدە است.

البتە این بەخودی خود می تواند بحث درستی باشد. همیشە رقیبان سعی می کنند از ابزارهای داخلی هم استفادە کنند، اما در این جا باید بە دو نکتە توجە داشت:

ـ اول این کە کسانی کە غرب را متهم می کنند (کە معمولا اسلامی های دارای قدرت سیاسی در کشور خودشان اند)، خود معقتد بە شعبە خاصی از اسلام اند و با رسمی کردن و دادن امتیازات فوق العادە بە آن، عملا بە دیگر شعبات در سطح بسیار گستردە و وسیع اجحاف روا می دارند. در واقع رسمی کردن زیرگروە خاصی از اسلام، بشیوە اتوماتیکی پیشبرد همان سیاست غربی ایجاد نفاق است کە این افراد در مورد آن می گویند.

ـ دوم این کە، با کمال تعجب این همیشە غرب بودە کە توانستە در جوامع اسلامی نفاق ایجاد کند، اما اسلامی های سیاسی هیچ گاە نتوانستند در غرب نفاق بین مثلا شعبەهای مختلف مسیحی ایجاد کنند تا از طریق آن بتوانند جنگ را بە میان خانە دشمن بکشانند.

دور باطل

اعتقاد نوین اسلامی های سیاسی بە روش نوین طرفداران هانتینگتون، در واقع عملا جوامع مسلمان نشین را وارد یک دور باطل بسیار خطرناک کردە است، حتی خطرناک تر از گذشتە. مشخصە این دور باطل هم این است “از اجحاف بە اجحاف بیشتر”. اجحاف اولی کە ریشە در رقابتهای میان گروهی شعبەهای درون اسلام دارد، در اجحاف دوم ترس از دشمن هم بدان اضافە می شود و بە این ترتیب وضعیت بسیار وخیم تر از آنی می شود کە هست. از طرفی دیگر، اجحاف اول باعث می شود کە دست رقیب برای ضربە زدن بازتر باشد. بیهودە نیست کە روانشناسی اسلام سیاسی بسیار بر ایدە توطئە بنا شدە و حتی بە طریقی، عمدە انرژی خود برای تهییج طرفدارانش را از این طریق تامین می کند.

نتیجە

نهایتاً این کە اسلام سیاسی یک شمشیر دولبە است، شمشیری کە خودی را بە همان اندازە دیگری (غیر) می برد. اگر تئوری هانتینگتون، زیربنای ذهنی نبرد آیندە را برای طرف مقابل آمدە می کند، اما در همان حال اعتقاد بخش مهمی از اسلام سیاسی بە این تئوری و ارائە تفاسیر تازە از آن، لبە رو بە مسلمانان را تیزتر می کند. تئوری ساموئل شاید بتواند برای حاملان اصلی آن نتایج درازمدت داشتە باشد، اما برای طرف مقابل نە. پس مهمترین کار معتقدان بە اسلام سیاسی (اگر واقعا بە اسلام می اندیشند)، درست کردن جامعەای است کە در آن هیچ شعبە خاصی از امتیازات فوق العادە  برخوردار نباشد. این یعنی اسلام سیاسی بودن، اما در یک بطن سکولار و مدرن. اسلام سیاسی نمی تواند در غرب جنگ مذهبی براە بیاندازد چون کە همە ادیان از حقوق برابر برخوردارند، اما براە انداختن جنگ مذهبی در جهان اسلام امری زیاد مشکل نیست. بیهودە نیست تحرکات اسلامی سیاسی در غرب تنها در قوارە تعدادی تروریست ظاهر می شود و هیچ گاە نمی تواند چنان بە درون اجتماع رسوخ کند کە شاهد شکاف عمیق مذهبی باشیم.

تاریخ انتشار : ۲۱ آذر, ۱۳۹۵ ۲:۵۶ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

هفته‌ای که گذشت، دوم تا هشتم تیرماه

رهبر حکومت تاب نیاورد گاه که کارگزاران خود را نامرغوب دید. خود بر صحنه آمد و خواستار مشارکت حداکثری شد و فتوا داد که نباید با کسانی که “ذره‌ای با انقلاب و امام و نظام اسلامی زاویه دارند” همکاری کرد. به‌زبان دیگر نباید به کسانی که ممکن است نفر دوم حکومت شوند و در سر خیال همکاری با ناانقلابین دارند، رای داد. اشاره‌ای سرراست به آن تنها نامزدی که از تعامل با جهان می‌گوید.

مطالعه »
یادداشت
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

هشدار سازمان حقوق بشر ایران در مورد موج جدید اعدام‌ها پس از انتخابات ریاست جمهوری

بازی ادامه دارد…

با یاد و نام ماندگار مادر ستاره پورجعفر!

ناک‌دان شدن سه‌شنبه، ناک‌اوت شدن جمعه!

در انتخابات ریاست جمهوری شرکت نکرده و نمی‌کنیم!

بیانیه «همگامی برای جمهوری سکولاردموکرات» پیرامون نتایج انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم